bronquote:Geen twijfel over mogelijk, water is onmisbaar in ons leven. Terwijl je ongeveer vier tot zes weken zonder voedsel kunt overleven, kun je maar ongeveer een week zonder water. Het lichaam bestaat voor het grootste deel uit water. Een gemiddeld volwassen lichaam bestaat voor 50 tot 75 procent uit water. Cellen, organen en weefsel bevatten allemaal water en bijna elk lichaamsproces heeft water nodig om te kunnen functioneren.
Bij gezonde mensen is waterinname en waterverlies in balans. Als je meer drinkt dan je nodig hebt, scheiden je nieren gewoon het teveel aan water af. Een heel makkelijke manier om er achter te komen of je voldoende drinkt is simpelweg je urine te bekijken. Een donkere kleur betekent dat je niet voldoende vocht binnen krijgt, bijna heldere urine betekent dat je genoeg drinkt.
Drink voordat je dorst krijgt
Wanneer je niet voldoende drinkt, geeft je lichaam dit aan doordat je een dorstig gevoel krijgt. Maar ondanks dat dorst aangeeft dat je lichaam meer vocht nodig heeft, heb je eigenlijk vocht nodig lang voordat je dorst krijgt. Dit is vooral belangrijk voor oudere mensen, kinderen en voor iedereen tijdens ziekte, warm weer of intensieve, lichamelijke activiteiten. Wachten met drinken totdat je dorst hebt, betekent eigenlijk dat je lichaam al twee of meer kopjes vocht tekort komt.
Hoeveel is genoeg?
De gemiddelde volwassene verliest dagelijks ongeveer 10 kopjes water door transpiratie, plassen, ontlasting en ademen. Dit water moet worden vervangen omdat het lichaam meestal geen extra voorraad opslaat. Hoeveel water het lichaam nodig heeft hangt af van het aantal verbruikte calorieën, lichaamsgewicht, lichamelijk inspanning, voedingspatroon, blootstelling aan droge lucht, zwangerschap en ziekte.
Men heeft per dag ongeveer 2,5 liter nodig. Wanneer je gezond en waterrijk voedsel eet, krijg je al ongeveer 1 liter water binnen. Drink daarnaast gedurende de dag minstens 1,5 tot 2 liter water. Melk, sappen en andere soortgelijke dranken bestaan voornamelijk uit water, dus dat kun je meetellen. Cafeïne houdende dranken en alcohol zijn minder goede bronnen omdat zij er juist voor zorgen dat het lichaam sneller water verliest omdat je door deze dranken meer gaat plassen.
Water en sportdrankjes
Sportdrankjes zijn een prima keuze voor mensen die zich langer dan 1,5 uur lichamelijk inspannen. Deze drankjes bevatten suikers, natrium, kalium en andere voedingsstoffen die je verliest tijdens zware lichamelijke inspanning. Als je minder dan 1,5 uur traint is gewoon water voldoende om je lichaamsvocht weer aan te vullen.
Tips voor een goede vochtbalans
Koop een bidon van een liter inhoud, vullen met water en houd deze de hele dag bij je. Drink minstens twee flessen leeg.
Drink bij je eten melk, water of sap. Neem af en toe een heldere soep vooraf.
Verfris jezelf met melk, sap of bubbeltjeswater als je trek krijgt.
Drink water voor, tijdens en na lichamelijke inspanning, vooral bij warm weer. Drink iedere 15 tot 20 minuten tijdens het sporten ongeveer een kwart liter water. Wacht niet tot je dorst krijgt.
Doe een schijfje citroen, limoen of sinaasappel in een glas water om het water meer smaak te geven
Ik vind Spa niet lekker smaken.quote:
Ik doe meestal 2/3 dagen met zon flesquote:Op donderdag 23 juni 2005 09:26 schreef Insomaniac het volgende:
Voorheen ging een tweeliterfles Cola Light binnen een week leeg, maar ik denk dat ik dat flink ga minderen.
Ik had ook donkere urine, en nu ik zoveel drink, pis ik gewoon water.quote:Op donderdag 23 juni 2005 09:29 schreef rena het volgende:
Ik moet veel meer drinkenkan ik opmaken uit dit stukje. Maar opzich drink ik wel af en toe water op een dag. Het probleem is alleen dat ik niet snel dorst krijg maar wel (smerig detail) altijd vrij donkere urine heb.
quote:Op donderdag 23 juni 2005 09:30 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Ik had ook donkere urine, en nu ik zoveel drink, pis ik gewoon water..
Dat was dus ook mijn probleem, ik had (heb eik) zelden dorst. Ik kan ook niet een glas drinken in een keer achter elkaar opdrinken. Dus nu loop ik de hele dag kleine slokjes te nemen uit mn fles, en vele kleine slokjes maken samen 2 liter.quote:Op donderdag 23 juni 2005 09:33 schreef rena het volgende:
[..]![]()
Zou wel beter zijn voor mij, ik krijg ook minder trek als ik meer drink, maar als je bijna nooit dorst hebt is het lastig om het vol te houden.
Als je in het vervolg dan eerst gaat drinken als je zo'n gevoel hebtquote:Op donderdag 23 juni 2005 09:41 schreef MaRySe het volgende:
Ik heb nooit door als ik dorst heb. Dan denk ik HEY, ik heb honger. Ga ik eten, is het er nog steeds.
En dan van OOO misschien is het dorst !
En dan ga ik drinken..
quote:Op donderdag 23 juni 2005 09:22 schreef schatje het volgende:
[..]
Ik vind Spa niet lekker smaken.
Geef mij maar Evian, zacht van smaak.
Ik drink zo'n 2 liter per dag.
quote:Op donderdag 23 juni 2005 09:45 schreef Copycat het volgende:
Gewoon water vind ik niet lekker doordrinken, gooi er dus altjjd een beetje aanmaaklimonade doorheen.
water met roosvicee drink ik idd, en water met citroen ook veel, maakt het net even wat lekkerderquote:Op donderdag 23 juni 2005 09:45 schreef Copycat het volgende:
Gewoon water vind ik niet lekker doordrinken, gooi er dus altjjd een beetje aanmaaklimonade doorheen.
Mijn favo combi:
[afbeelding]
met
[afbeelding]
'quote:Op donderdag 23 juni 2005 09:45 schreef Copycat het volgende:
Mijn favo combi:
[afbeelding]
met
[afbeelding]
gheghe ik ook vooral op zondagochtend drink ik erg veel water ...quote:Op donderdag 23 juni 2005 09:20 schreef Alicey het volgende:
Ik drink van nature al erg veel, en met dit weer wordt dat dus heel erg veel.
Ik ben gewend om mijn lichaam te geven waar het om vraagt.
Doe die bier topics in de avondquote:Op donderdag 23 juni 2005 09:59 schreef Sjakie01 het volgende:
Water; onmisbaar voor je lichaam
Bier; onmisbaar voor je lichaam![]()
Was dat niet tijdens een ontgroening gebeurd?quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:03 schreef ymme het volgende:
Ik heb ook gehoord dat er iemand is overleden omdat die 6 liter ofzo, in 1x opgedronken heeft. Dan gaat je lichaam het omzetten naar zout ofzo. Heel vervelend
Wat nou de laatste jaren? Sinds het ontstaan van de mensheid toch zeker. De laatste jaren is het alleen zo dat het gebottelde water ook in NL in opkomst is. Vandaar ineens ook dit soort campagnes om te doen alsof het allemaal ineens nieuw en goed is.quote:Op donderdag 23 juni 2005 09:17 schreef DarkElf het volgende:
De laatste jaren zeker kun je er niet omheen: water is goed voor je lichaam
en het zorgt voor een zuivere huid.
Ja idd.quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:03 schreef Copycat het volgende:
[..]
Was dat niet tijdens een ontgroening gebeurd?
Een aantal jaar geleden is er tijdens een ontgroening wel een dode gevallen doordat hij een aantal liter jenever ofzo op had gedronken. Recent leidde het water er nog toe dat de betreffende persoon tijdens een ontgroening buiten bewustzijn raakte.quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:03 schreef ymme het volgende:
Ik heb ook gehoord dat er iemand is overleden omdat die 6 liter ofzo, in 1x opgedronken heeft. Dan gaat je lichaam het omzetten naar zout ofzo. Heel vervelend
Maar hij was dus niet dood.quote:
Met jou kan ik pratenquote:Op donderdag 23 juni 2005 10:07 schreef ThE_ED het volgende:
Ik snap dat niet hoor, leidingwater in NL is zo goed en misschien wel 100x goedkoper. Ik drink regelmatig water, gewoon omdat het lekker fris is, gewoon zo koud uit de kraan.
Ik las laatst nog ergens dat het water van Bar-Le-Duc gewoon naast het gemeentelijke drinkwaterbedrijf omhoog gepompt wordt ofzoquote:Op donderdag 23 juni 2005 10:15 schreef ThE_ED het volgende:
"Bar-le-duc" is ook gewoon Frans voor Utrecht bijvoorbeeld, geef het maar een naampje!
Dat zou best kunnen, er is wel daadwerkelijk een vrond daar hoor, maar wie zegt dat die niet ook gewoon het kraanwater levert?quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:16 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik las laatst nog ergens dat het water van Bar-Le-Duc gewoon naast het gemeentelijke drinkwaterbedrijf omhoog gepompt wordt ofzo
De kwaliteitseisen van kraanwater zijn in ieder geval beter dan de kwaliteitseisen aan bronwater.quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:16 schreef Rewimo het volgende:
Hier in Nederland kun je inderdaad net zo goed gewoon kraanwater drinken. Meen me te herinneren dat ik onlangs heb gelezen dat de kwaliteit zelfs beter is dan flessenwater. In sommige andere landen is dat echter beslist niet het gevalDaar kun je dus beter flessenwater drinken (Spanje, Griekenland, Turkije en ongetwijfeld nog een heleboel andere landen).
Bijna: Baarle-Hertog is hetquote:Op donderdag 23 juni 2005 10:15 schreef ThE_ED het volgende:
"Bar-le-duc" is ook gewoon Frans voor Utrecht bijvoorbeeld, geef het maar een naampje!
Dat wordt het ook, alleen brengt Barleduc het water eerst aan de kook zodat alle bacterien het loodje leggenquote:Op donderdag 23 juni 2005 10:16 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik las laatst nog ergens dat het water van Bar-Le-Duc gewoon naast het gemeentelijke drinkwaterbedrijf omhoog gepompt wordt ofzo
Verpakt water niet beter dan water uit kraanquote:Op donderdag 23 juni 2005 10:16 schreef Rewimo het volgende:
Hier in Nederland kun je inderdaad net zo goed gewoon kraanwater drinken. Meen me te herinneren dat ik onlangs heb gelezen dat de kwaliteit zelfs beter is dan flessenwater.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |