Kaalhei | woensdag 22 juni 2005 @ 14:00 |
quote:Opvallend dat er wordt gesproken over ZW-Azie en niet over een specifiek land, bv. Afghanistan. Zou het gaan om Iran, dan zou het een behoorlijke rel kunnen betekenen, zeker als het neergeschoten is..... | |
Kaalhei | woensdag 22 juni 2005 @ 14:00 |
quote: | |
Falco | woensdag 22 juni 2005 @ 14:01 |
Bizar ja de term zuidwest Azië wordt haast nooit gebruikt. Maar misschien kan het ook gewoon een land in het Midden-Oosten zijn, bijvoorbeeld Jemen. | |
Kaalhei | woensdag 22 juni 2005 @ 14:04 |
Als ik er op google, dan wijst het op het gebied zo rond Iran. Bovendien heeft men uiteraard geen U2's nodig in Irak of Afghanistan. Het zijn echt spionagevliegtuigen dus ik denk dat het om Iran gaat. ![]() | |
Libris | woensdag 22 juni 2005 @ 14:06 |
De SR-71 U-2 Blackbird![]() en nog een ![]() | |
Kaalhei | woensdag 22 juni 2005 @ 14:07 |
Bovendien is het enige land dat geen bedreiging is voor de VS in die regio zowat Iran. Andere landen zijn of bondgenoten, of bezet, of bevriend. Syrie is uiteraard ook een optie, maar dan is het vreemd dat men niet over het Midden-Oosten spreekt. Bovendien zie ik niet echt het nut in om te kijken wat Syrie verbergt, het is immers niet echt een lokale militaire grootmacht, itt Iran. | |
Falco | woensdag 22 juni 2005 @ 14:08 |
Kan een leuke rel worden ![]() | |
Libris | woensdag 22 juni 2005 @ 14:08 |
Neerschieten lijkt me niet waarschijnlijk. Deze vliegtuigen vliegen zo hoog dat de meeste raketten dat niet halen. Ik gok op een technisch probleem (meer info en foto's van het vliegtuigtype: http://www.flygplan.info/spaning.htm) | |
Strolie75 | woensdag 22 juni 2005 @ 14:09 |
De U2? Gebruiken ze die nog? Die werden 40 jaar geleden al boven Rusland neergehaald. ![]() | |
user-x | woensdag 22 juni 2005 @ 14:10 |
![]() SR-71 Blackbird én een U-2 | |
Kaalhei | woensdag 22 juni 2005 @ 14:10 |
quote:Volgens het bericht is het deze, al vraag ik mij af of die nog in dienst zijn.... ![]() Hetzelfde vliegtuig als waarin Francis Gary Powers werd neergehaald. | |
MartijnA3 | woensdag 22 juni 2005 @ 14:10 |
quote:De SR-71 Blackbird en de U2 zijn 2 verschillende toestellen. De SR-71 vliegt al jaren niet meer, dat is het vliegtuig op je foto's. De U2 is het vliegtuig op de eerste foto die je weg ziet draaien. ![]() | |
Kaalhei | woensdag 22 juni 2005 @ 14:12 |
quote:Ach, de Russen haalden deze al in 1960 neer ...... | |
Burbo | woensdag 22 juni 2005 @ 14:13 |
Wel vette vliegtuigen op zich.. | |
speknek | woensdag 22 juni 2005 @ 14:17 |
Volgens mij is het niet zo'n grote politieke rel, want vliegen er voortdurend spionagevliegtuigen over Iran heen, en weet Iran dat ook. | |
Monidique | woensdag 22 juni 2005 @ 14:17 |
Ik las er net erg snel overheen op Nu.nl, en dacht dat het om Zuidoost-Azië ging. Zuidwest-Azië is inderdaad een stuk interessanter. Als het vliegtuig boven Iran was neergehaald of in het land was neergestort, dan hadden we het echter wel al gehoord, vermoed ik. Misschien was-ie op weg naar Diego Garcia en boven de Indische Oceaan in slecht weer gekomen, als dat tenminste mogelijk is? | |
zakjapannertje | woensdag 22 juni 2005 @ 14:18 |
[ Bericht 100% gewijzigd door zakjapannertje op 22-06-2005 14:19:26 (hmm, toch niet die vliegtuig ;() ] | |
Libris | woensdag 22 juni 2005 @ 14:18 |
WASHINGTON, D.C. -- A U-2 spy plane crashed Tuesday night in southwest Asia, the Defense Department said, specifying an area where U.S. aircraft support missions in Iraq and Afghanistan. It is the first U-2 crash in that region. Military officials who were briefed on the crash said early indications suggested the plane crashed on landing at Al Dhafra Air Base in the United Arab Emirates, the plane's home base. There were no indications of hostile fire, they said. The cause of the crash and status of the pilot are not known, the Pentagon said. New York Times Misschien dus de Verenigde Arabische Emiraten... | |
Adagio | woensdag 22 juni 2005 @ 14:21 |
We wachten de beelden van feestende theedoeken met vliegtuigonderdelen af... | |
nietzman | woensdag 22 juni 2005 @ 14:23 |
quote:De U-2S is nog steeds in dienst, maargoed: de B52 is nog ouder. | |
Ronhui | woensdag 22 juni 2005 @ 14:23 |
De blackbird, de Sr-71 vliegt zeker nog wel! | |
Pietverdriet | woensdag 22 juni 2005 @ 14:27 |
Dat de russen Gary Powers in de jaren 60 konden neerhalen lag eraan dat de eerste U2´s notoire moter problemen hadden op grote hoogte. Die vielen nogal eens uit. Dan moest de U2 dalen om het ding weer te starten, en dat was gevaarlijk. | |
Libris | woensdag 22 juni 2005 @ 14:28 |
quote:Alleen voor research door NASA (http://www.nasa.gov/centers/dryden/home/index.html) | |
Pietverdriet | woensdag 22 juni 2005 @ 14:29 |
Spionage met een U2, is dat in het Sat en stealth tijdperk niet een beetje achterhaald trouwens? | |
Libris | woensdag 22 juni 2005 @ 14:36 |
quote:U2 is stealth, en ik denk dat het een betere precisie heeft dan een sat. Las ergens dat de camera een golfbal kan spotten vanaf 16 mijl hoogte... | |
Kaalhei | woensdag 22 juni 2005 @ 14:37 |
quote:Ik denk dat het grote voordeel is dat de tegenstander niet weet wanneer hij bekeken wordt, itt de meeste satellieten. | |
Monidique | woensdag 22 juni 2005 @ 14:38 |
En het zou mij niet verbazen als een U2, doordat het bestuurd wordt door een menselijke piloot, betere foto's kan maken en direct kan reageren op wat de piloot ziet. Een satelliet mogelijk wat minder, maar goed, misschien ook wel... | |
JAG | woensdag 22 juni 2005 @ 14:38 |
quote:Niet perse. De baan van Amerikaanse spionage satelieten is onder inlichtingen diensten naar verluid vrij bekend. Op het juiste tijdstip je kernrakket naar binnen rijden is voldoende om de sateliet niks te laten vinden. Een vliegtuig is volledig onvoorspelbaar en heeft dus een grotere kans op succes. Daarnaast kan je met een vliegtuig werkelijk overal op aarde een kijkje nemen. De VS hebben niet genoeg satelieten om de hele wereld te kunnen bestrijken en het veranderen van de baan van een sateliet kost niet alleen veel tijd, maar het verkort de operationele levensduur van een sateliet ook nog eens (kost raketbrandstof en daar is maar een beperkte hoeveelheid van aan boord). | |
Libris | woensdag 22 juni 2005 @ 14:41 |
quote:Deels inderdaad, maar ook omdat U-2 door wolken heen kan kijken en satellieten schijnbaar niet (bron: http://www.globalsecurity.org/org/news/2003/030221-u2.htm) | |
Kaalhei | woensdag 22 juni 2005 @ 14:42 |
quote:Zou een piloot veel kunnen zien op 70,000 voet met 600 km/u? | |
Monidique | woensdag 22 juni 2005 @ 14:43 |
quote:Ik denk dat hij de foto's direct binnen ziet komen... | |
Dagonet | woensdag 22 juni 2005 @ 14:44 |
quote:Satellieten zitten in specifieke banen, het is dan ook wel te doen om eraan te ontkomen als je de klok in de gaten houdt zodat je weet wanneer hij overkomt. Een U2 is wat dat betreft veel flexibeler en moeilijker te ontwijken. En qua stealth zit je dan aan de F22 Raptor te denken en dat is natuurlijk niet echt een spyplane. | |
renz0r | woensdag 22 juni 2005 @ 14:51 |
quote: ![]() | |
Stievus | woensdag 22 juni 2005 @ 14:52 |
lol leuk al die foto's maar een U2 is geen Sr-71. En die SR-71 vliegt nog wel degelijk, maar je hebt gelijk dat deze "out of service" is gegaan. Meer info zie http://www.area51zone.com/aircraft/sr71.shtml en een u2 is idd het vliegtuig dat MartijnA3 in zijn post heeft staan. ![]() | |
Sandyman | woensdag 22 juni 2005 @ 14:53 |
quote:Dat hangt er weer vanaf welke type satelliet wordt gebruikt. | |
vdo28 | woensdag 22 juni 2005 @ 14:54 |
quote:Je weet hoe dat gaat he? Iedereen weet het zogenaamd niet, totdat er dus echt eentje neerstort en dan speelt iedereen dommetje, met name bijv. Iran die dit zogenaamd niet had verwacht van de VS en ze nemen dit incident dan ook hoog op. Tenzij de USA iets verzint wat er voor zorgt dat Iran verder niet zo'n ophef maakt. | |
MartijnA3 | woensdag 22 juni 2005 @ 14:56 |
quote: quote:Ehm, volgens mij niet meer hoor! | |
vdo28 | woensdag 22 juni 2005 @ 14:59 |
Nu.nl bericht dit (hebben we het bericht ook in het Nederlands):quote: | |
Stievus | woensdag 22 juni 2005 @ 15:03 |
quote:mjah grappig, ene site onkend het en andere site zegt dat het in '98 is afgesloten. laatst was er op discovery nog een docu te zien waarin de SR-71 uitgebreid werd behandeld en ook nog gezegt dat deze gewoon werden ingezet naast de F117 nighthawk's in irak | |
RonaldV | woensdag 22 juni 2005 @ 15:11 |
De U-2 werd eind jaren 50 ontwikkeld door de Skunk Works van Kelly Johnson, de baas van Lockheed. Het toestel werd in de loop der jaren verder ontwikkeld, wat uiteindelijk resulteerde in de U-2S die vandaag in dienst is. De U-2S toestellen zijn in de jaren 80 als TR-1A gebouwd als vervanging voor de inmiddels militair verouderde eerdere versies. In de jaren 90 zijn de TR-1A-toestellen omgebouwd naar U-2S. De hedendaagse U-2 is niet meer hetzelfde vlliegtuig als die waarin Gary Powers werd neergeschoten. De neus en de romp zijn verlengd, evenals de staart en vleugels. Onder de vleugels zijn modulaire pods verschenen, waarin steeds weer andere verkenningsapparatuur geplaatst kan worden. Op de rug van het toestel kan een stacom systeem geplaatst worden. De TR-1A / U-2R / U-2S: ![]() De vroege U-2 varianten: ![]() Meer over de U-2 op FAS.org | |
HarigeKerel | woensdag 22 juni 2005 @ 15:12 |
Zonde eigenlijk. | |
Chadi | woensdag 22 juni 2005 @ 15:15 |
quote:Groot gelijk het is hun luchtruim. | |
RonaldV | woensdag 22 juni 2005 @ 15:16 |
Overigens is het niet ongewoon voor de VS om het TOO (Theatre of Operations) aan te geven in plaats van een specifiek land. De gehele 90er jaren werden luchtmacht onderdelen die de vliegverboden boven Iraq controleerden naar zuidwest Azië gestuurd om het zo vaag te houden of die eenheid in het noorden of in het zuiden zou gaan vliegen. Bovendien voorkwam het bij de Arabische gastheren problemen omdat altijd tegen de lokale oppositie gezegd kon worden dat een eenheid niet in eigen land (Saudi-Arabië bijvoorbeeld) maar een buurland (zoals de VAE of Koeweit)zat. | |
HarigeKerel | woensdag 22 juni 2005 @ 15:17 |
quote:Als ze hem nou gevangen hadden met netten hadden ze er mee boven Israel mee kunnen vliegen, nu hebben ze alleen wat scherven ![]() | |
Drugshond | woensdag 22 juni 2005 @ 15:31 |
Ga er maar voorzichtig vanuit dat het zoekgebied van de U2 Iran was. Waarvoor heb je anders een spyplane nodig ? De vraag is alleen (waarom vliegt hij nu niet meer) : | |
HarigeKerel | woensdag 22 juni 2005 @ 15:36 |
De piloot is dood. http://www.washingtonpost(...)005062200372_pf.html | |
Basp1 | woensdag 22 juni 2005 @ 15:38 |
quote:Ik meen me nog iets van china , amerika en noodlanding en uit elkaar gehaald spionage vliegtuig te herinneren 2 jaar geleden of zo. | |
Chadi | woensdag 22 juni 2005 @ 15:40 |
quote:Of ze moeten denken dat hij dood is. | |
D-FENS | woensdag 22 juni 2005 @ 15:41 |
quote:Dat dacht men eerst ook waarna de SR71 toch weer van stal werd gehaald (om een paar jaar later opnieuw met pensioen te gaan) Vliegtuigen zijn een stuk flexibeler dan satellieten, die rondjes om de aarde draaien. Het verplaatsen van een satelliet (aanpassen van de baan om de aarde) kost tijd die je niet altijd hebt, en je kan niet langduring het zelfde stukje aarde bekijken. Verder kost het brandstof die de levensduur van je satelliet nadelig beinvloed. Wanneer je brandstof op is kan de baan niet meer corrigeren of aanpassen en wordt de sat een duur stuk ruimte-afval. Vandaar dat er nog steeds gebruik wordt gemaakt van vliegtuigen | |
HarigeKerel | woensdag 22 juni 2005 @ 15:41 |
quote:En dat terwijl de piloot na de botsing met het ruimteschip mee naar Mars is genomen voor experimenten... ![]() | |
Dagonet | woensdag 22 juni 2005 @ 15:42 |
quote:Daar staat ook dat hij terugkeerde van een missie boven Afghanistan | |
Chadi | woensdag 22 juni 2005 @ 15:47 |
quote:Euuh eerder in de trend van nog gezocht word en men hem wil vinden voordat de vijand dat doet ![]() | |
HarigeKerel | woensdag 22 juni 2005 @ 15:49 |
quote:Of Risa chicks ![]() Misschien is hij boven Baluchistan ofzo neergestort, dat zou Musharaf niet zo puik vinden ![]() | |
Kaalhei | woensdag 22 juni 2005 @ 15:50 |
quote:Wat een U2 boven Afghanistan moet, is mij werkelijk een raadsel. | |
Kaalhei | woensdag 22 juni 2005 @ 15:51 |
quote:Maar ook: quote: | |
HarigeKerel | woensdag 22 juni 2005 @ 15:55 |
quote:Je gaat er vanuit dat dat waar is, vergeet niet dat Afghanistan grens aan een aantal intressante landen. ![]() | |
Drugshond | woensdag 22 juni 2005 @ 15:56 |
quote: quote: | |
Drugshond | woensdag 22 juni 2005 @ 16:04 |
quote:Je kunt het ook lezen als zogenaamd boven Afganistan maar op zijn heen en of retourvlucht boven Iran. | |
Dagonet | woensdag 22 juni 2005 @ 16:07 |
quote:Onverwachte foto's maken van troepen bewegingen van Taliban? Kijken wat de leden van het voormalige Northern Alliance aan het uitspoken zijn? Zoeken naar opiumvelden? | |
zakjapannertje | woensdag 22 juni 2005 @ 16:09 |
mja, op de grond is Afghanistan nogal onherberzaam, ondanks dat er Geallieerde troepen zijn, dus die U2's zijn wel handig daarvoor, vooral voor missies waar je zelf niet gezien wilt worden | |
vdo28 | woensdag 22 juni 2005 @ 16:10 |
Informatie wat nu naar buitenkomt is toch niet betrouwbaar, niet eens of de piloot werkelijk dood is of niet... | |
Monidique | woensdag 22 juni 2005 @ 16:18 |
The US pursuit of stability in the Middle East at the expense of democracy had "achieved neither", she admitted, telling Egypt's conservative government leaders "the fear of free choices can no longer justify the denial of liberty". One official said the location of the crash was not released because "host nation sensitivities" were involved. Wat een gebruikelijke tegenstrijdigheid weer. Ze hadden de daad bij het woord kunnen voegen en stabiliteit ("host nation sensitivities") ondergeschikt kunnen maken aan vrijheid. Maar echt verrassend is het natuurlijk niet dat dat niet gebeurd is. | |
RonaldV | woensdag 22 juni 2005 @ 16:23 |
Een U-2 is geen spionage, maar een verkenningsplatform. Het is in staat om zeer gedetailllerde opnames te maken van de grond, maar tegelijk kunnen de sensoren ook radioverkeer (zoals van GSMs) onderscheppen. Alle informatie die het verzamelt gebruik je dan tegen je vijand. De #1 vijand van de VS is nog steeds Osama, en die zit volgens alle openbaar gemaakte rapporten nog steeds in het grensgebied tussen Afghanistan en Pakistan. Het gebruiken van een U-2 om hem op te sporen is dus niet abnormaal, hetzelfde gebeurt in Bosnië om oorlogsmisdadigers als Mladic op te sporen | |
Disorder | woensdag 22 juni 2005 @ 16:29 |
Volgens geheime bronnen in het Pentagon gaat het goed met Bono. | |
Dagonet | woensdag 22 juni 2005 @ 16:31 |
quote:In tegenstelling tot spionage, want dat is om de mooiste bloemetjes te kunnen plukken. ![]() quote: ![]() | |
Chadi | woensdag 22 juni 2005 @ 16:31 |
Wat is de snelheid van zo'n U2? | |
Libris | woensdag 22 juni 2005 @ 16:32 |
800 km/h http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_U-2 | |
Drugshond | woensdag 22 juni 2005 @ 16:32 |
quote:Subsonisch.... 0,78 mach http://www.answers.com/topic/u-2 | |
Libris | woensdag 22 juni 2005 @ 16:33 |
shit, iemand quoted me sneller... 821 km/h om precies te zijn.. | |
Kaalhei | woensdag 22 juni 2005 @ 16:35 |
quote:Mach 3 klopt wel ongeveer denk ik. [ Bericht 5% gewijzigd door Kaalhei op 22-06-2005 16:41:12 ] | |
Libris | woensdag 22 juni 2005 @ 16:35 |
quote:Wat een belachelijke Nederlands/Engelse zijn trouwens ![]() | |
ToXiCitY | woensdag 22 juni 2005 @ 16:35 |
Mja erg betrouwbare informatie over die Dragonlady... Opzich wel logisch, als er een verkenningsvliegtuig neerstort in een of ander Oeroeboeroeland ga je dat natuurlijk niet meteen van alle daken schreeuwen. | |
Dagonet | woensdag 22 juni 2005 @ 16:36 |
quote: Maximum speed 510 mph (R) 821 km/h Iets boven mach 1 dus, max hoogte 20 kilometer. | |
Libris | woensdag 22 juni 2005 @ 16:36 |
quote:Dat was de SR-71 Blackbird | |
Kaalhei | woensdag 22 juni 2005 @ 16:37 |
quote:Volgens mij zijn er niet echt veel meer grote troepenconcentraties. Bovendien is het lastig om deze te vinden als zij zich onder de burgerbevolking ophouden. quote:Hebben die de mogelijkheid zich te verstoppen als er een satelliet overkomt? ![]() | |
Drugshond | woensdag 22 juni 2005 @ 16:38 |
quote:Voor de SR-71, XB-70 en de Mig 25-A wellicht.... maar de U2 zeker niet. | |
ToXiCitY | woensdag 22 juni 2005 @ 16:39 |
quote:Daar kan je een camouflagenet overheen trekken. Het nadeel van sattelieten is dat ze een vaste baan hebben en erg voorspelbaar zijn. | |
Dagonet | woensdag 22 juni 2005 @ 16:40 |
quote:[..] Hebben die de mogelijkheid zich te verstoppen als er een satelliet overkomt? ![]() [/quote] Dan doen ze net of ze katoen zijn. ![]() | |
RonaldV | woensdag 22 juni 2005 @ 16:40 |
quote: ![]() ![]() Een Nobelprijs voor die man! ![]() Mach1 = plm 750kts/hour. e.e.a. afhankelijk van hoogte, luchtvochtigheid en luchtdruk. | |
Libris | woensdag 22 juni 2005 @ 16:42 |
Toch vreemd dat sommige vliegtuigen zo lang meegaan, geldt voor deze U-2, maar ook voor de 747 bijvoorbeeld, ook de F117 stamt al uit begin jaren 80... | |
ToXiCitY | woensdag 22 juni 2005 @ 16:43 |
quote:Net als de B-52 en A10, erg oude beestjes zijn dat. Maar als er geen vergelijkbaar modern alternatief is, waarom niet? | |
RonaldV | woensdag 22 juni 2005 @ 16:44 |
quote:Spionage doe je in het diepste geheim, onontdekt. De U-2S is voor iedereen met een voldoende krachtige radar te zien. Het vliegtuig vliegt altijd met een normale ATC klaring. De eerste U-2s en de SR-71 vlogen wel spionage missies. Ze vlogen zonder toestemming over grote delen van de Sovjet Unie en andere landen. | |
Libris | woensdag 22 juni 2005 @ 16:46 |
quote:ook 2 goede voorbeelden, ik vind het alleen frappant dat in een wereld waar zoveel geld omgaat zulke oude apparatuur nog steeds voldoet (na 40 a 50 jaar zelfs). Maar natuurlijk worden ze wel continu geupdate. | |
Drugshond | woensdag 22 juni 2005 @ 16:49 |
De oudste toestelen still in service zijn op dit moment de B52 (1952) en de A4 (1954) -- (In reality, the B52 is scheduled to continue in service after its 100th birthday!) -- De DC-3/C-47 is mogelijk nog ouder. (weet niet of die nog ergens serieus wordt toegepast). | |
Libris | woensdag 22 juni 2005 @ 16:51 |
quote:Maar heoveel van de '52 B52 is nog in de '05 B52? Toch een prestatie voor degenen die de B52 in '52 hebben ontworpen ![]() | |
vdo28 | woensdag 22 juni 2005 @ 16:51 |
quote:Weinig gok ik.... Waarschijnlijk allemaal gestript en dan nieuwe onderdelen... | |
Libris | woensdag 22 juni 2005 @ 16:53 |
'The Air Force intends to keep the B-52 in service until around 2050, an unprecedented length of service for an aircraft model. This is especially amazing considering that the last plane was built in 1962; the Air Force fully expects to be flying 80-year-old airframes.' Inderdaad, zou echt een prestatie zijn ![]() | |
Drugshond | woensdag 22 juni 2005 @ 16:54 |
B52 : Er staan er een heleboel afgedankt in de Nevada woestijn. De toestellen die boven vietnam vlogen de B52-G en H-series vliegen op dit moment nog steeds (met de nodige upgrades). Maar qua lanceerplatform is het nog steeds een geducht wapen. Ik zou het wel weten als vijand.. als ik 1 dikke *bliep* op mijn radarscherm zag..... | |
RonaldV | woensdag 22 juni 2005 @ 16:57 |
quote:De B-52s op AMARC zijn vrijwel allemaal verschroot. Hierbij inbegrepen de G-modellen. De enige modellen die er nog zijn zijn de H-modellen. | |
Drugshond | woensdag 22 juni 2005 @ 16:58 |
quote:woepss.. bijna goed. ![]() Hoeveel zijn er nog in service ? | |
Drugshond | woensdag 22 juni 2005 @ 17:03 |
quote:Bron : http://www.fas.org/nuke/guide/usa/bomber/b-52.htm De G-serie was nog in service tijdens Desert Storm 1. The limiting factor of the B-52’s service life is the economic limit of the aircraft's upper wing surface, calculated to be approximately 32,500 to 37,500 flight hours. Based on the projected economic service life and forecast mishap rates, the Air Force will be unable to maintain the requirement of 62 aircraft by 2044, after 84 years in service | |
Pappie_Culo | woensdag 22 juni 2005 @ 18:38 |
quote:Die onderste op de bovenste foto is een U-2. Die andere is een ander toestel. Is overigens al eerder een U-2 neergehaald door de sovjets (Gary Powell, zegt je misschien wat). | |
Pappie_Culo | woensdag 22 juni 2005 @ 18:38 |
Owkee, Powers... ![]() | |
NightH4wk | woensdag 22 juni 2005 @ 18:42 |
Powers had ook wat pech natuurlijk, het vliegtuig begon beetje te flippen. | |
HarigeKerel | woensdag 22 juni 2005 @ 18:42 |
quote:My name is Powers, Austin ![]() | |
Pappie_Culo | woensdag 22 juni 2005 @ 18:52 |
lijkt me sterk dat die SR-71 nog wordt ingezet... de stealth capaciteit van het toestel (was volgens mij het eerste toestel dat ontwikkeld werd met dit idee in het achterhoofd) is niet bepaald je van het, het ding is zo wendbaar als een mammoettanker in een zandbak, vreet brandstof en behalve hard, maar dan ook heel hard vliegen kun je er weinig mee volgens mij. Voor zover ik weet is het toestel sowieso nooit echt een succes geweest, maar kan me vergissen. | |
RonaldV | woensdag 22 juni 2005 @ 22:24 |
quote:Je vergist je. Het toestel was een daverend succes, en was 30 jaar lang in dienst (da's best lang voor een mislukking). Het is helemaal ontworpen zonder de hulp van computers (gewoon ouderwets op de rekenlineaal), en als ze nu uit de diverse musea zouden worden gahaald zouden ze zonder al te veel moeite weer luchtwaardig kunnen worden gemaakt, omdat ze structureel nog steeds 100% intact zijn. Het was (en is nog altijd) het snelste "ademende" (niet uitgerust met raketten maar met straalmotoren) luchtvaartuig ooit, en houdt diverse records. En er is niemand die met zekerheid kan zeggen hoe hard een SR-71 nou echt kon: na het vestigen van een record liet de USAF stevast weten dat er nog steeds ruimte in de gashendels over was. Voor "oorlogs"-verhalen kun je het beste even kijken op http://www.sr-71.org | |
Drugshond | donderdag 23 juni 2005 @ 00:47 |
De SR-71 was een zeer revolutionair ontwerp dat deze zijn tijd enkele decades ruim vooruit was. 0fschoon dat het een zeer complex toestel was om goed mee te kunnen vliegen. Qua fotografische eigenschappen was dat ding ook niet misselijk. In slechts een klein uurtje had hij genoeg materiaal geschoten om half Italie op plaat vast te leggen. Blijft een juweel in de luchtvaart geschiedenis, en gaf Skunk Works een naam wat tegenwoordig nog steeds een begrip is. De russen hebben nooit echt een tacktiek gehad om deze verkenner te kunnen intercepten. Voor het onderscheppen van 1 SR-71 hadden ze 6 Mig-25A nodig die precies in de vliegroute de pas moesten afsnijden (wat organisatorisch simpelweg onmogelijk was). | |
Pappie_Culo | donderdag 23 juni 2005 @ 07:46 |
Okee, ik was in de veronderstelling dat het vliegtuig geen daverend succes was. Mooi issie zeker ![]() Die Mig 25's btw zijn ongetwijfeld het lelijkste van het lelijkste. | |
MartijnA3 | donderdag 23 juni 2005 @ 09:42 |
quote:Inderdaad, geweldig toestel. Het brandstofsysteem was helemaal een apart verhaal. De tanks lekten op de grond doordat het materiaal dat de tanks afdichtte alleen werkte bij hoge temperaturen, dus hoge snelheden. Het hele brandstofsysteem stond ook nog eens onder druk, zodat de tanks op de grond gigantisch begonnen te lekken. De hele onderkant van de romp werd nat en op bepaalde plekken ontstonden straaltjes brandstof die onder het vliegtuig op de grond terecht kwamen. Zelfs aan de bovenkant van de vleugels ontstonden spuitende fonteintjes brandstof door de hoge druk. De JP-7 brandstof ontbrandde gelukkig pas bij hoge temperaturen, je kon er zelfs een brandende sigaret in uitgooien. ![]() | |
RonaldV | donderdag 23 juni 2005 @ 09:49 |
quote:Een SR-71 vertrok met een minimum aan brandstof. Een tijdlang stond er een Detachment in Engeland, en de procedure daar was, tanken, starten, take-off naar de Noordzee, en daar als de bliksem een van te voren gestarte KC-135Q opzoeken (de 135Q was een speciaal voor de SR-71 aangepaste versie van de KC-135 Stratotanker). Eenmaal aan de tanker werd het toestel afgetankt (nog steeds lekkend). Pas zodra het vol zat en weer van de tanker afkwam werd de snelheid opgevoerd, waardoor de romp opwarmde en de brandstoftanks zichzelf dichtten. Daarna werd de missie gevlogen, eventueel met nog één of twee tankbeurten. | |
Dr_Crouton | donderdag 23 juni 2005 @ 09:49 |
Mja, vast al vaker gevraagd, waarom wordt de SR-71 dan niet gebruikt voor spionage, blijven ze die trage U-2's gebruiken die al een keer door de Sovjets een halve eeuw geleden is neergehaald. | |
Drugshond | donderdag 23 juni 2005 @ 09:55 |
quote:Goeie vraag : Ik zou denken het kosten aspect, de SR-71 is behoorlijk prijzig voor het uitvoeren van operationele taken. | |
MartijnA3 | donderdag 23 juni 2005 @ 09:58 |
quote:Niet altijd. Quote SR-71 onderhoudsmonteur: quote: | |
RonaldV | donderdag 23 juni 2005 @ 09:59 |
quote:De U-2 is veel goedkoper in gebruik dan de SR-71, en wordt bovendien voor een heel ander soort missie gebruikt. De U-2 kun je vergelijken met een wachtpost op patrouille. Iedereen weet dat er bewaking is, en de meeste mensen zullen het dus wel uit hun hoofd laten om iets uit te halen. De U-2 controleert alleen maar, en doet dat vanaf eigen, of in ieder geval niet-vijandig luchtruim. De SR-71 was bedoeld om te kunnen kijken in gebieden waar de U-2 niet veilig kon opereren. Het penetreert luchtruimen waar geen ander vliegtuig kan komen zonder neergeschoten te worden. Maar door zijn capaciteiten was het ook ontzettend duur. De titanium rompen zetten elke vlucht uit, en krompen weer als ze afkoelen. Daarbij treden vervormingen op die elke vlucht anders zijn. In zijn 30 jarige carriére heeft de Blackbird zo gezorgd voor een vloot toestellen die allemaal uniek van vorm zijn. En dat had weer gevolgen voor de ondersteuning: elk onderdeel dat vervangen moest worden vereiste maatwerk voor dat ene specifieke toestel. Tel daarbij de vloot aan ondersteuningstoestellen als de KC-135Q (die maar één taak hadden: het ondersteunen van de SR-71), en je komt uit op een zeer dure organisatie voor relatief weinig toestellen. Uiteindelijk heeft de komst van de satelliet met zeer sterke ogen en oren het toestel de das omgedaan, alhoewel veel mensen roepen dat ze de toestellen nooit buiten dienst hadden moeten stellen, omdat een SR-71 veel flexibeler in te zetten is dan een satelliet. | |
Pappie_Culo | donderdag 23 juni 2005 @ 09:59 |
interessante verhalen allemaal ![]() | |
Dr_Crouton | donderdag 23 juni 2005 @ 13:09 |
quote:Interessant, interessant... ![]() Alleen blijft de vraag, wat deed die U2 daar, controleerde hij boven Iraaks grondgebied of heeft het met iets anders te maken? | |
Drugshond | donderdag 23 juni 2005 @ 13:37 |
quote:Het verhaal Afganistan geloof ik dus niet..... waarom is makkelijk uit te leggen. De combatrange van de U2 is totaal 5,633 km heen en terug (in een geodetische rechtelijn) is dit 2816 km. Als je de coordinaten van Saudi Arabie en Afganistan invult kom je ook uit op 2850 km. Dit zou betekenen dat het toestel minstens 1 x in de lucht is bijgetanked. Maar waar daar ?!? Waar zijn er naast S.A. mogelijkheden om zo'n toestel bij te tanken op zo'n vlucht. Nee dat ding is gebruikt voor Iran i.p.v. Afganistan. Maar dat durft niemand toe te geven. | |
Drugshond | donderdag 23 juni 2005 @ 16:06 |
ff dit nieuwsbericht over een andere boeg gooien. Kan het zijn dat de Amerikanen dit toestel zelf hebben opgeblazen. Toen Gary Powers boven Rusland werd neergeschoten had hij een of meerdere cyaancali ampulen/spuiten op zak waarmee hij zelfmoord kon plegen. Wat je snapt natuurlijk wel een gevangen piloot die ernstig verdacht wordt van spionage activiteiten is voor de buitenlandse diplomatiek/politiek een regelrechte ramp is. Dat Gary dit ongeluk overleefd heeft is omdat hij het zelf niet aandurfde om zelfmoord te plegen. Ik kan me best voorstellen dat men tegenwoordig deze beslissing niet meer door de piloot laat afhangen maar dat de bevelhebbers deze rudimentaire beslissing nemen. Mijn idee is deze materie is het volgende : quote:Zeg het maar. | |
RonaldV | donderdag 23 juni 2005 @ 16:52 |
quote:Nee. In de tijd dat alleen de CIA het toestel gebruikte (heel in het begin) was dat nog wel mogelijk, maar daarna niet meer. Vergeet niet dat als het nieuws gaat uitlekken dat je baas je opblaast als het er slecht uit ziet, er geen piloot meer te vinden is om ermee te vliegen, status of geen status. quote:Dat is het soort missies dat gevlogen wordt ja. quote:onwaarschijnlijk, maar ik vertel straks pas waarom quote:Zoals ik al zei: als bekend wordt dat de leiding dat doet is er geen piloot meer voor te vinden quote:De U-2 vliegt het grootste deel van zijn vlucht op het randje. Er zit maar 5 mijl tussen zijn kruissnelheid, en de snelheid waar hij de draagkracht op de vleugels verliest. Er zijn maar een paar stukken tijdens de vlucht waar hij iets harder vliegt, en die zijn om op hoogte te komen. Maar daarbij verbruikt het toestel als een gek brandstof, die hij hard nodig heeft om de missie te kunnen doen. Als het toestel beschadigd zou raken door een raket zou hij die 5 mijl marge verliezen, en hoe dan ook neerstorten. Warschijnlijker is het dat het een landingsongeluk is (de meeste U-2s van dit type zijn verloren gegaan bij de landing). Het toestel is tijdens de landing zo onhandelbaar dat de piloot onophoudelijk op zijn instrumenten zit te kijken, en door een collega in een sportauto (een Camaro) die achter hem aanracet "tegen het dek" gepraat moet worden. Het toestel vliegt dan met bijna stationair draaiende motor, en wil door de enorme vleugels en het "grondeffect" maar niet landen. Het moet lettelijk tegen de baan gedrukt worden, maar het hele toestel is zo fragiel dat je dat niet te hard kunt doen, anders sloop je het toestel. | |
Drugshond | donderdag 23 juni 2005 @ 17:28 |
Ik snap die 5 mijl marge niet.... onder de kruissnelheid is het toestel toch ook luchtwaardig. Hoe zou het anders op kunnen stijgen. Ik ben het wel met je eens dat op max plafond deze snelheid veel kritischer is. Totdat het toestel zover gezakt is in de dikkere luchtlagen zodat het weer genoeg lift heeft. Maar neerstorten ?! Ladingen met de U2 zijn een huzarenstukje van formaat, omdat de wielbasis zeer klein is als je dit uitzet tegen de spanwijdte van het vleugelsl. Bij een kleine fout komen de vleugels al op de grond en beschadig je de vleugel zo niet heel wat meer. quote:Was anders een leuk complot theorietje geweest, ik wist dat G.Powers een zelfmoord escape aanboord had. Alleen op het internet zijn dergelijk soort verhalen / bevestiging van dit feit tamelijk lastig te vinden. Voor het uitvoeren van zelfmoord missies zijn er genoeg gekken te vinden. Kijk anders maar eens naar de Vietnam oorlog. Piloten die spionage activiteiten verrichten zijn zo-ie-zo al een apart slag volk (die continue onder curantele staan). Maar op verschillede sites gekeken, ook Iraanse sites maar nergerns wordt er melding gemaakt van een neergehaald toestel. Dus een landingsongeluk lijkt me het meest waarschijnlijke. | |
RonaldV | donderdag 23 juni 2005 @ 17:39 |
Een video van de landing kun je downloaden van Black-jets.com. De video vind je helemaal onder aan de pagina. Lees het verhaal ook even, het legt vrij duidelijk uit hoe een missie van een U-2 piloot er uit ziet. | |
Drugshond | donderdag 23 juni 2005 @ 17:50 |
Nice view..... ![]() Zo'n beetje op de grens waar luchtvaart stopt en ruimtevaart begint. | |
maartena | vrijdag 24 juni 2005 @ 23:45 |
quote:De U2 vliegt boven de radar van verreweg de meeste landen, zeker die van Irak. Bovendien kun je van een hoogte van 20 kilometer veel betere foto's nemen dan een hoogte van 300 kilometer. En je kunt een camera uit 2005 meenemen, de spionage satellieten hebben vaak jarenoude apperatuur aan boord. Als laatste zijn een stel spionage vluchten een heel stuk goedkoper dan het lanceren van een satelliet. Het vliegtuig stortte trouwens neer vlakbij de thuisbasis, dus waar ie geweest is kunnen we alleen maar naar gissen. De officiele rapporten zeggen dat het Afghanistan was, maar om Bin Laden te zoeken kunnen ze ook wel een paar hoog vliegende helikopters gebruiken die buiten het bereik vliegen van schouderraketten. | |
Drugshond | zaterdag 25 juni 2005 @ 04:24 |
quote:Dus niet tijdens de landing.... hmmzzzz | |
RonaldV | zaterdag 25 juni 2005 @ 12:27 |
quote:De landing is niet alleen het daadwerkelijk de wielen op de baan zetten. Ook de 10 minuten ervoor behoren tot de landing. Als het toestel 2 minuten voor de baan op de grond klapt, dan is het nog steeds een landingsongeluk, ondanks het feit dat het niet op, maar vlakbij de thuisbasis neerstort. | |
Stuiter_en_Co | zaterdag 25 juni 2005 @ 13:11 |
quote:Radar heeft geen max hoogte! beperkingen zijn weersomstandigheden en de curve van de aarde. de resolutie van een KH-12 is ongeveer 10 cm en van een U2 ook. het voordeel van een u2 tov satelieten is dat een sataliet een vaste baan heeft die je vanaf de aarde kunt volgen. je weet wanneer die overkomt en kunt er dus voor zorgen dat alles netjes opgeruimt is en niemand wat kan zien. een U2 komt plotseling, net als toendetijd een SR-71. He kut een plane kut we staan op de foto. | |
Stuiter_en_Co | zaterdag 25 juni 2005 @ 13:14 |
Al Udeid Air Base in Qatar is de thuis basis voor de U2 samen met Thumrait Air Base, Oman | |
icecreamfarmer_NL | zaterdag 25 juni 2005 @ 14:26 |
ik denk er het mijne van | |
Dos37 | zaterdag 25 juni 2005 @ 21:34 |
quote:Waarom zou dat een rel worden Iran is toch nie zo naief om te denken dat Amerika ze niet bespioneerd. |