Is het leuk op een gewone turbo en heeft het nut ?quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:34 schreef Tjabbo het volgende:
Wat is er met bovs?
ik weet er wel iets van ja.
yep zeker weten.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:41 schreef elcastel het volgende:
Zo, lekker precies, precies posten als het topic net dicht gaat ....
[..]
Is het leuk op een gewone turbo en heeft het nut ?
Rustig aan, ik ben zo eerst ook booschappen doen enzo. Ik heb sinds dit weekend een XM turbo en de monteur die er nu mee bezig is had het erover. Eveneens over een Turbo Timer, maar dat lijkt me ook weer een onding. Hij had het over een bov van HKS, omdat je die tenminste goed kunt horen.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:42 schreef Tjabbo het volgende:
yep zeker weten.
ik zal zo ff antwoorden. eerst ff de op aanpassen.
als eerste, wat is een 'gewone' turbo?quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:41 schreef elcastel het volgende:
Zo, lekker precies, precies posten als het topic net dicht gaat ....
[..]
Is het leuk op een gewone turbo en heeft het nut ?
Je kan voor een dure gaan ja. De HKS SSQ (Super Sequential BOV) is een hele mooie maar veel te duur voor jou toepassing. Doordat je niet enorme boost draait hoor je hem ook nog eens niet zo goed als je zou willen.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:44 schreef elcastel het volgende:
[..]
Rustig aan, ik ben zo eerst ook booschappen doen enzo. Ik heb sinds dit weekend een XM turbo en de monteur die er nu mee bezig is had het erover. Eveneens over een Turbo Timer, maar dat lijkt me ook weer een onding. Hij had het over een bov van HKS, omdat je die tenminste goed kunt horen.
.
Maar ik hoor/lees er graag iets meer over voordat ik 300¤ in een geluidje gooi..
Saab was de eerste die ooit een turbomotor in productie nam. Die weten écht heel goed welke onderdelen ze kiezen voor hun auto's.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:51 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Saab en Bosch onderdelen op een Toyota![]()
![]()
![]()
Thanks, ik ben er ook nu al blij mee, la ben ik nog niet aan het turbo gevoel toegekomen. Maar goed ook, .... hij staat al bijna twee jaar stil (airco was eruit gesloopt en nooit meer in elkaar gezet (zie ook Citroën topic voor foto)). Gisteren bleek de waterpomp door de stilstand lek, dus vervangen incluis distributie (als je er toch bezig bent), bleek de spanrol vast te staan, dus een kilometertje of 5 rijden had funest geweest ....quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:46 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:XM Turbo
gaaf man, hoop dat ie heel blijft!
Top, dit is ongeveer hoe ik het begrepen had en dat klinkt dus erg goed. En kriig ik dan dat geluid zoals in Getaway in Stockholm ??quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:47 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
als eerste, wat is een 'gewone' turbo?
Een benzine turbomotor bedoel je? het heeft zelfs zin op een turbodiesel
Wat is het nut?
Doordat je turbo druk opbouwt tijdens het gas geven staat het circuit tot aan je gasklep onder druk.
Op het moment dat jij gas los laat door decelereren of schakelen oid, dan gaat de gasklep (gedeeltelijk) dicht. Daardoor kaatst de druk die van de turbo komt terug tegen de klep en keert terug naar de turbo waardoor deze enorm afremt.
Dat is erg slecht voor de turbo want de warmte kan nergens heen,, aangezien het schoepenwiel word gekoeld door olie. Maar als het wiel niet draait komt er weinig koeling bij.
De BOV verhelpt dit probleem door bij gaslos (overdruk in je air intake gedeelte) de overdruk af te blazen. Een BOV is dan ook niets anders dan een overdrukventiel.
Ja ik neem aan dat er niet echt super veel verschil in kwaliteit of iets zal zijn ? Ik zal eens naar de precieze prijs vragen, ik wil hem wel horen in ieder geval.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:51 schreef Tjabbo het volgende:
oh nog een tip. via ebay kan je namaak bovs kopen die net zo goed werken maar slechts de helft kosten.
Hmmm ik zal het eens navragen. Die monteur zal wel gaan flippen als ik om een goedkopere vraag. Die is constant bezig met opvoeren dit en tunen dat en heeft het steeds over die HKS spullen. Maar goed het geluid lijkt me leuk, maar als het echt nut heeft vind ik dat het belangrijkste. Maar eerlijk is eerlijk, het geluid mag best goed hoorbaar zijn. Nog een lucht-geluidje op mijn XM.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:50 schreef Tjabbo het volgende:
Je kan voor een dure gaan ja. De HKS SSQ (Super Sequential BOV) is een hele mooie maar veel te duur voor jou toepassing. Doordat je niet enorme boost draait hoor je hem ook nog eens niet zo goed als je zou willen.
Ikzelf heb mijn stock bov, die kapot was, vervangen door een plastic BOV van SAAB. (Bosch) en die hoor je perfect. Daarnaast kan hij een grote hoeveelheid lucht afblazen.
Als je niet boven de 0.5 of 0.6 bar aan druk uitkomt zou ik voor een goedkopere oplossing gaan, tenzij je echt helemaal geil bent op een geluidje.
Als je wilt kan ik wel even een plaatje posten van mijn BOV. Ik heb hem er zelf op gezet, op de aansluiting van de stock bov.
ja en nee.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:52 schreef DeltaHF het volgende:
Is dat niet gewoon hetzelfde als een open dumpvalve dan?![]()
met de opel ook nietquote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:54 schreef PeuRac het volgende:
Shit, ik moet ff kijken hoe ik bij de Opel dealer komals ik met de auto ga dan kom ik vanaf t station niet meer thuis
quote:
niet meerquote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:52 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Saab was de eerste die ooit een turbomotor in productie nam. Die weten écht heel goed welke onderdelen ze kiezen voor hun auto's.
quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:57 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
ja en nee.
Een open systeem blaast alles in de atmosfeer af. Dat doet onder andere de HKS SSQ.
Beter is een gesloten systeem (zoals de bosch bov) omdat die recirculerend is.
Dat wil zeggen dat die de lucht afblaast in je air intake.
Je gooit tenslotte zomaar gemeten lucht door je luchtmassameter zomaar weg.
Maar er word wel benzine voor ingebracht in de verbrandingskamer. Dat betekend dat de auto wat rijk gaat lopen bij gaslos.
niet zo heel erg, maar om dat op te lossen heb je weer een fuelcomputer nodig oid die dat opvangt.
Als je een gesloten bov monteert en een open air filter heb je nagenoeg hetzelfde geluid.
Wel minder hard maar who cares.
mijn bov was 30 euro.
???????quote:Made from billet aluminium, this atmospheric diverter valve dumps the charge-air to atmosphere creating the "Whoosh" sound when the throttle is lifted. This increases both quicker throttle response and higher clamping load to maintain boost pressure more reliably.
Unlike single piston or diaphragm diverter valves, this uses counter balanced springs and dual pistons to prevent the valve from leaking air into the intake system at idle. This prevents our diverter valves suffering any of the failures associated with single piston and diaphragm type diverter valves.
jaquote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:53 schreef elcastel het volgende:
[..]
Top, dit is ongeveer hoe ik het begrepen had en dat klinkt dus erg goed. En kriig ik dan dat geluid zoals in Getaway in Stockholm ??.
Het is aan te raden ja. En bij 4000rpm is redelijk laat. Dan heb je een best groot turbogat.quote:In ieder geval altijd aan te raden dus ? Het is inderdaad een gewone benzine turbo in een XM dus. Ik lees dat het een constante turbo is (C.T.), maar de garage waar ik er nu mee bezig ben zegt dat hij er bij de 4000 toeren inknalt, en lekker ook .... ik heb hem in ieder geval nog niet gevoeld en ben tot de 3-3,5 duizend toeren geweest tot nu toe ..
at idlequote:
fout... dat was BMW met de 2002 turbo in 1973/1974quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:52 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Saab was de eerste die ooit een turbomotor in productie nam. Die weten écht heel goed welke onderdelen ze kiezen voor hun auto's.
hoeveel zijn er daar van gemaakt ook weer?quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:01 schreef Youp het volgende:
[..]
fout... dat was BMW met de 2002 turbo in 1973/1974
1600 nogwat... en ze keren hem wel stabiel, maar het was gewoon een performance autoquote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:02 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
hoeveel zijn er daar van gemaakt ook weer?
ze kregen het iig niet goed stabiel om het in een gewone serie te bouwen.
Hou op schei uit.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:59 schreef Tjabbo het volgende:
Het is aan te raden ja. En bij 4000rpm is redelijk laat. Dan heb je een best groot turbogat.
Een open luchtfilter monteren en een grotere diameter uitlaat (dus vanaf de turbo, niet alleen de demper) levert je waarschijnlijk behoorlijk wat winst op.
met een turbo motor heb je niet te maken met tegendruk of zo. hoe meer flow hoe beter, dus cats weg, grotere pijpen bij je uitlaat en een dikke intake geven je een enorme winst.
je moet gewoon niet veel door een garage laten doen.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:05 schreef elcastel het volgende:
[..]
Hou op schei uit..
Daar begon die gozer ook al over, over uitlaat dit en inademen dat. Ik heb hiervoor een Golf 1 GTI gehad en die had ik zelf opgevoerd tot (gemeten) 170 pk, d.m.v. een 16v blok met andere nokkenassen, een RVS pijp van voor naar achteren en weet ik veel wat meer. Best een fantastische hobby, maar ik probeer dat een beetje achter me te laten ... het geld wat ik daarin heb gestoken (!!!!!) ..... maar geen spijt hoor, fantastisch ding en een hoop verbaasde blikken om me heen gezien op de snelweg.
Die XM moet gewoon lekker zo blijven als ie is, maar ik vond die bov leuk klinken en ben al verliefd op die fratsen sinds ik het Stockholm filmpje zag, dat wil ik ook wel. Voor de rest blijft de XM de XM. Als ik vanavond een prijs win in de Staats, praten we opeens een heel stuk verder..
jaja performance auto.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:04 schreef Youp het volgende:
[..]
1600 nogwat... en ze keren hem wel stabiel, maar het was gewoon een performance autoeigenlijk de BMW "M" 2002 maar dat er zo weinig van verkocht zijn had te maken met de economische recessie ofzo
kloptquote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:09 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
jaja performance auto.
Ik heb het over een gewone allerdaagse auto
nee..quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:12 schreef Youp het volgende:
[..]
kloptmaar t was wel een productieauto he!
maar kan goed saab idd de eerste gewone personenauto's met turbo maakte
Ik doe ook alles zelf hoor. Ik heb alleen een goeie vriend met een garagebedrijf, dus dingen die onder de auto moeten, doe ik daar, soms met hulp (ik weet niet alles, ben ook maar een drukker). En als hij helpt kost het me amper geld, ik rij zo vaak voor hem naar de sloop of weet ik veel wat).quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:07 schreef Tjabbo het volgende:
je moet gewoon niet veel door een garage laten doen.
Ik heb ook een grotere intake (60 euro incl. filter door het doe-het-zelf adaptertje), een uitlaatsysteem voor maar 250 euro, en dat was incl een mooie demper met silencer.
Je moet gewoon contacten op doen. Heb ik ook gedaan.
quote:Mijn supra zit boven de 280bhp (volgens sommige sites op 300 maar ik heb niets gemeten en tot die tijd zijn het mickey mouse pk's) en dat maar met een kleine 380 euro die ik eraan uit gegeven heb.
okequote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:13 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
nee..
eerste mass-productie auto met turbo
er waren wel meer productieauto's voor die tijd maar die waren of instabiel of er zijn er te weinig van gemaakt om het een mass-productie te mogen noemen.
precies.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:13 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
nee..
eerste mass-productie auto met turbo
er waren wel meer productieauto's voor die tijd maar die waren of instabiel of er zijn er te weinig van gemaakt om het een mass-productie te mogen noemen.
netjes.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:15 schreef elcastel het volgende:
Maar goed wat ik zeggen wou, ik heb bijna alles zelf gedaan, blok verwisselen, remmen rondom, restaureren .....
iig was Saab de eerste mass-hufter met een Turboquote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:15 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
precies.
Ik dacht dat de Saab 99 Turbo een van de allereerste gewone massa productieauto's was.
Maar een maat van mij weet dat wel precies, en het boeit ook niet.
En als ik nu toch op de praatstoel zit; die Saab 99 turbo was de eerste auto waar ik in reed. Best gaaf die turbo, toen die erin kwam schrok ik me kapot en reed de bosjes in (geen schade).quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:15 schreef Tjabbo het volgende:
Ik dacht dat de Saab 99 Turbo een van de allereerste gewone massa productieauto's was.
Maar een maat van mij weet dat wel precies, en het boeit ook niet.
quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:17 schreef elcastel het volgende:
[..]
. Best gaaf die turbo, toen die erin kwam schrok ik me kapot en reed de bosjes in (geen schade)..
Ik probeer net te stoppen, twee jaar terug een XM gekocht (gewone 2 liter) en ik hou me tot nu toe rustig. Ik heb nog vaak jeuk hoor, ik vind sleutelen echt superleuk om te doen, daarom kwam die garage ook met deze XM naar mij toe. Ik heb er heel wat jaren lol aan gehad. Maar volgens mij heb jij een handigere auto uitgekozen dan ik had. Die montuer die steeds over die HKS spullen praat, die doet veel Jappenbakken, vooral CRX geloof ik.quote:
ja die heb ik voor je.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:17 schreef elcastel het volgende:
[..]
En als ik nu toch op de praatstoel zit; die Saab 99 turbo was de eerste auto waar ik in reed. Best gaaf die turbo, toen die erin kwam schrok ik me kapot en reed de bosjes in (geen schade)..
Maar ik moet dus gaan kijken voor een bov uit een Saab begrijp ik ? Nieuw, sloop ? Heb je toevallig een typenummer of serienummer en het was een Bosch begreep ik ?
Ik heb in een EMS TURBO II gereden.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:17 schreef elcastel het volgende:
[..]
En als ik nu toch op de praatstoel zit; die Saab 99 turbo was de eerste auto waar ik in reed. Best gaaf die turbo, toen die erin kwam schrok ik me kapot en reed de bosjes in (geen schade)..
Maar ik moet dus gaan kijken voor een bov uit een Saab begrijp ik ? Nieuw, sloop ? Heb je toevallig een typenummer of serienummer en het was een Bosch begreep ik ?
crx is ook ongeblazen.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:19 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ik probeer net te stoppen, twee jaar terug een XM gekocht (gewone 2 liter) en ik hou me tot nu toe rustig. Ik heb nog vaak jeuk hoor, ik vind sleutelen echt superleuk om te doen, daarom kwam die garage ook met deze XM naar mij toe. Ik heb er heel wat jaren lol aan gehad. Maar volgens mij heb jij een handigere auto uitgekozen dan ik had. Die montuer die steeds over die HKS spullen praat, die doet veel Jappenbakken, vooral CRX geloof ik.
Helemaal fantastisch dit. Geen idee waar ie erop moet, maar hier kan ik mee langskomen, kijken of ze er heil in zien (ik wel).quote:
dat had je op die 2002 turbo moeten hebbenquote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:21 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Ik heb in een EMS TURBO II gereden.
Die heeft zo'n extra druktankje zodat je bij de stoplichten met behoorlijke boost kunt wegrijden.
(verkleint het turbo gat)
pfft hard man in een auto van '78
Waar hij op moet?quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:23 schreef elcastel het volgende:
[..]
Helemaal fantastisch dit. Geen idee waar ie erop moet, maar hier kan ik mee langskomen, kijken of ze er heil in zien (ik wel).
Ja turbo's schijnen zich er leuk voor te lenen, voor die golf was het geen doen. Ik heb me nog heel even in een kompressor verdiept (G60 wil ik het NIET over hebben), maar het werd me echt te duur en het liep al goed genoeg. Ik heb tot nu toe gewoon angst voor turbo's (nee niet door die eerste rij ervaringquote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:23 schreef Tjabbo het volgende:
crx is ook ongeblazen.
Als je echt wat wilt moet je een auto met turbo kopen (zoals jij gedaan hebt)
De mijne is een 3.0i 6-in-lijn turbo met stock al 235 pk en genoeg potentie. (er zijn blokken bekend met 600 rwhp)
En idd, jappenbakken zijn eenvoudiger te tunen. Mijn jappenbak is er nog een van de oude stempel. gewoon veel dingen vervangen ipv een stomme chip erin. Dat laatste kan elke suflul met te veel geld.
Daar kan je toch wel bolt-on kits voor krijgen oid?quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:25 schreef Het_Biertje het volgende:
ik wil nog steeds een turbo voor m;n volvo![]()
link url ?quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:27 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Daar kan je toch wel bolt-on kits voor krijgen oid?
ik zal zo ff een foto posten van mijn engine bay zoals hij er nu bij staat.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:26 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ja turbo's schijnen zich er leuk voor te lenen, voor die golf was het geen doen. Ik heb me nog heel even in een kompressor verdiept (G60 wil ik het NIET over hebben), maar het werd me echt te duur en het liep al goed genoeg. Ik heb tot nu toe gewoon angst voor turbo's (nee niet door die eerste rij ervaring.), bang dat ze stuk gaan enzo.
Ik vond het sleutelen minstens zo leuk als het rijden erin hoor. Als ik de motorkap opendeed, was ik apetrots, allemaal zelf ingebouwd en het zag er keurig uit (nee, ik hou niet van chroom en poetskapjes), gewoon een mooi blok ijzer met vermogen en netjes.
kga geen nieuw blok kopenquote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:27 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Daar kan je toch wel bolt-on kits voor krijgen oid?
Die van jou, daar zijn toch trouwens ook gewoon turbomotoren van geleverd?
gewoon een blok bestellen en swappen
ja klopt.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:38 schreef elcastel het volgende:
Zie ik het goed op die tweede foto, dat er gewoon een slang loopt tussen je inlaat en de turbo (??) waar je die bov gewoon tussenplaatst ? En dan die vacuümleiding nog enzo ...
Binnen heb ik niets te zoeken, ik ga ff m'n nieuwe Auping in elkaar zetten en dat naar de bootquote:Op dinsdag 21 juni 2005 12:03 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
emmer water bij je stoel zetten.
kan je aan het water zitten![]()
ik heb de laatste tijd bijna nooit tijdquote:Op dinsdag 21 juni 2005 12:24 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
he piemol.
Wanneer kom je eens langs.
heb je geen vrij ergens deze week?
Hoe strakquote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:33 schreef elcastel het volgende:
Krijgen jullie ook even plaatjes :
Zo was hij, gewoon makkelijk, simpel en netjes:
[afbeelding]
En dit was het blok voor hij erin ging, nou ja het is gewoon een blok dus .... maar ik vond de Kronenburg gravure wel mooi :
[afbeelding]
Thanks het was ook mijn trots, ik zal even kijken wat ik hier nog meer heb.quote:
same herequote:Op dinsdag 21 juni 2005 23:09 schreef hermandeperman het volgende:
EEN PTA MEET![]()
alleen een goed uur rijden omdat de heren Moderators denken dat Apeldoorn in het Midden Des Landsch ligt
IN DE BUURT VANquote:Op dinsdag 21 juni 2005 23:09 schreef hermandeperman het volgende:
EEN PTA MEET![]()
alleen een goed uur rijden omdat de heren Moderators denken dat Apeldoorn in het Midden Des Landsch ligt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |