abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:41:12 #1
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28110949



Full Name Engine From To Comment Picture More Information
Volvo 544 Sport - 1959 1966 In the USA and Canada the 544 Sport is the more performant model, equipped with the dual carburetor engine and 4 speed transmission. The 544 Sport was also more luxurious than the base model. Luxury here means for example 2 sun visors, a cigarette lighter, grab handles, rims around the hub caps, trims on the doors and fenders. By todays standard this sounds strange but the 544 Standard sold in post-war europe had to be very basic to be affordable. - -
- B16B 1959 1961
- B18D 1962 1966
Volvo 544 Standard - 1959 1966 Identifies the base model, with the single carburetor engine and 3 speed transmission. Not sold in the USA. - -
- B16A 1959 1961
- B18A 1962 1966









game on
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:41:45 #2
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_28110962
Zo, lekker precies, precies posten als het topic net dicht gaat ....
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:34 schreef Tjabbo het volgende:
Wat is er met bovs?

ik weet er wel iets van ja.
Is het leuk op een gewone turbo en heeft het nut ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:42:30 #3
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28110977
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:41 schreef elcastel het volgende:
Zo, lekker precies, precies posten als het topic net dicht gaat ....
[..]

Is het leuk op een gewone turbo en heeft het nut ?
yep zeker weten.
ik zal zo ff antwoorden. eerst ff de op aanpassen.
pi_28110991
psssssssssjjjtttttttt
pi_28110994
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:44:30 #6
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_28111028
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:42 schreef Tjabbo het volgende:
yep zeker weten.
ik zal zo ff antwoorden. eerst ff de op aanpassen.
Rustig aan, ik ben zo eerst ook booschappen doen enzo. Ik heb sinds dit weekend een XM turbo en de monteur die er nu mee bezig is had het erover. Eveneens over een Turbo Timer, maar dat lijkt me ook weer een onding. Hij had het over een bov van HKS, omdat je die tenminste goed kunt horen.
.

Maar ik hoor/lees er graag iets meer over voordat ik 300¤ in een geluidje gooi.
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_28111072
XM Turbo

gaaf man, hoop dat ie heel blijft!
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:47:25 #8
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28111103
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:41 schreef elcastel het volgende:
Zo, lekker precies, precies posten als het topic net dicht gaat ....
[..]

Is het leuk op een gewone turbo en heeft het nut ?
als eerste, wat is een 'gewone' turbo?
Een benzine turbomotor bedoel je? het heeft zelfs zin op een turbodiesel

Wat is het nut?
Doordat je turbo druk opbouwt tijdens het gas geven staat het circuit tot aan je gasklep onder druk.
Op het moment dat jij gas los laat door decelereren of schakelen oid, dan gaat de gasklep (gedeeltelijk) dicht. Daardoor kaatst de druk die van de turbo komt terug tegen de klep en keert terug naar de turbo waardoor deze enorm afremt.
Dat is erg slecht voor de turbo want de warmte kan nergens heen,, aangezien het schoepenwiel word gekoeld door olie. Maar als het wiel niet draait komt er weinig koeling bij.

De BOV verhelpt dit probleem door bij gaslos (overdruk in je air intake gedeelte) de overdruk af te blazen. Een BOV is dan ook niets anders dan een overdrukventiel.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:50:21 #9
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28111194
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:44 schreef elcastel het volgende:

[..]

Rustig aan, ik ben zo eerst ook booschappen doen enzo. Ik heb sinds dit weekend een XM turbo en de monteur die er nu mee bezig is had het erover. Eveneens over een Turbo Timer, maar dat lijkt me ook weer een onding. Hij had het over een bov van HKS, omdat je die tenminste goed kunt horen.
.

Maar ik hoor/lees er graag iets meer over voordat ik 300¤ in een geluidje gooi.
.
Je kan voor een dure gaan ja. De HKS SSQ (Super Sequential BOV) is een hele mooie maar veel te duur voor jou toepassing. Doordat je niet enorme boost draait hoor je hem ook nog eens niet zo goed als je zou willen.

Ikzelf heb mijn stock bov, die kapot was, vervangen door een plastic BOV van SAAB. (Bosch) en die hoor je perfect. Daarnaast kan hij een grote hoeveelheid lucht afblazen.

Als je niet boven de 0.5 of 0.6 bar aan druk uitkomt zou ik voor een goedkopere oplossing gaan, tenzij je echt helemaal geil bent op een geluidje.

Als je wilt kan ik wel even een plaatje posten van mijn BOV. Ik heb hem er zelf op gezet, op de aansluiting van de stock bov.
pi_28111219
Saab en Bosch onderdelen op een Toyota

  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:51:28 #11
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28111230
oh nog een tip. via ebay kan je namaak bovs kopen die net zo goed werken maar slechts de helft kosten.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:52:03 #12
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28111244
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:51 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Saab en Bosch onderdelen op een Toyota

Saab was de eerste die ooit een turbomotor in productie nam. Die weten écht heel goed welke onderdelen ze kiezen voor hun auto's.

  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:52:42 #13
120604 DeltaHF
HPE 2.0 HF Turbo
pi_28111263
Is dat niet gewoon hetzelfde als een open dumpvalve dan?
Met dubbel s; aldus
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:53:13 #14
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_28111276
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:46 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
XM Turbo

gaaf man, hoop dat ie heel blijft!
Thanks, ik ben er ook nu al blij mee, la ben ik nog niet aan het turbo gevoel toegekomen. Maar goed ook, .... hij staat al bijna twee jaar stil (airco was eruit gesloopt en nooit meer in elkaar gezet (zie ook Citroën topic voor foto)). Gisteren bleek de waterpomp door de stilstand lek, dus vervangen incluis distributie (als je er toch bezig bent), bleek de spanrol vast te staan, dus een kilometertje of 5 rijden had funest geweest ....
Maar goed de auto mag iets kosten, ik vind het een supermodel en heb handige handjes.
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:47 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

als eerste, wat is een 'gewone' turbo?
Een benzine turbomotor bedoel je? het heeft zelfs zin op een turbodiesel

Wat is het nut?
Doordat je turbo druk opbouwt tijdens het gas geven staat het circuit tot aan je gasklep onder druk.
Op het moment dat jij gas los laat door decelereren of schakelen oid, dan gaat de gasklep (gedeeltelijk) dicht. Daardoor kaatst de druk die van de turbo komt terug tegen de klep en keert terug naar de turbo waardoor deze enorm afremt.
Dat is erg slecht voor de turbo want de warmte kan nergens heen,, aangezien het schoepenwiel word gekoeld door olie. Maar als het wiel niet draait komt er weinig koeling bij.

De BOV verhelpt dit probleem door bij gaslos (overdruk in je air intake gedeelte) de overdruk af te blazen. Een BOV is dan ook niets anders dan een overdrukventiel.
Top, dit is ongeveer hoe ik het begrepen had en dat klinkt dus erg goed. En kriig ik dan dat geluid zoals in Getaway in Stockholm ??
.
In ieder geval altijd aan te raden dus ? Het is inderdaad een gewone benzine turbo in een XM dus. Ik lees dat het een constante turbo is (C.T.), maar de garage waar ik er nu mee bezig ben zegt dat hij er bij de 4000 toeren inknalt, en lekker ook .... ik heb hem in ieder geval nog niet gevoeld en ben tot de 3-3,5 duizend toeren geweest tot nu toe ..
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:54:06 #15
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_28111294
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:51 schreef Tjabbo het volgende:
oh nog een tip. via ebay kan je namaak bovs kopen die net zo goed werken maar slechts de helft kosten.
Ja ik neem aan dat er niet echt super veel verschil in kwaliteit of iets zal zijn ? Ik zal eens naar de precieze prijs vragen, ik wil hem wel horen in ieder geval.
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_28111297
Shit, ik moet ff kijken hoe ik bij de Opel dealer kom als ik met de auto ga dan kom ik vanaf t station niet meer thuis
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:56:30 #17
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_28111341
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:50 schreef Tjabbo het volgende:
Je kan voor een dure gaan ja. De HKS SSQ (Super Sequential BOV) is een hele mooie maar veel te duur voor jou toepassing. Doordat je niet enorme boost draait hoor je hem ook nog eens niet zo goed als je zou willen.

Ikzelf heb mijn stock bov, die kapot was, vervangen door een plastic BOV van SAAB. (Bosch) en die hoor je perfect. Daarnaast kan hij een grote hoeveelheid lucht afblazen.

Als je niet boven de 0.5 of 0.6 bar aan druk uitkomt zou ik voor een goedkopere oplossing gaan, tenzij je echt helemaal geil bent op een geluidje.

Als je wilt kan ik wel even een plaatje posten van mijn BOV. Ik heb hem er zelf op gezet, op de aansluiting van de stock bov.
Hmmm ik zal het eens navragen. Die monteur zal wel gaan flippen als ik om een goedkopere vraag. Die is constant bezig met opvoeren dit en tunen dat en heeft het steeds over die HKS spullen. Maar goed het geluid lijkt me leuk, maar als het echt nut heeft vind ik dat het belangrijkste. Maar eerlijk is eerlijk, het geluid mag best goed hoorbaar zijn. Nog een lucht-geluidje op mijn XM.
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:57:12 #18
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28111360
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:52 schreef DeltaHF het volgende:
Is dat niet gewoon hetzelfde als een open dumpvalve dan?
ja en nee.

Een open systeem blaast alles in de atmosfeer af. Dat doet onder andere de HKS SSQ.
Beter is een gesloten systeem (zoals de bosch bov) omdat die recirculerend is.
Dat wil zeggen dat die de lucht afblaast in je air intake.

Je gooit tenslotte zomaar gemeten lucht door je luchtmassameter zomaar weg.
Maar er word wel benzine voor ingebracht in de verbrandingskamer. Dat betekend dat de auto wat rijk gaat lopen bij gaslos.

niet zo heel erg, maar om dat op te lossen heb je weer een fuelcomputer nodig oid die dat opvangt.
Als je een gesloten bov monteert en een open air filter heb je nagenoeg hetzelfde geluid.
Wel minder hard maar who cares.

mijn bov was 30 euro.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:57:30 #19
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28111367
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:54 schreef PeuRac het volgende:
Shit, ik moet ff kijken hoe ik bij de Opel dealer kom als ik met de auto ga dan kom ik vanaf t station niet meer thuis
met de opel ook niet
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:57:48 #20
120604 DeltaHF
HPE 2.0 HF Turbo
pi_28111373
Ik wil deze gaan kopen voor op mn Lancia:



Forge FMDV004; schijnt een goeie te zijn, dus dat moeten we maar gewoon ff uittesten dan he
Met dubbel s; aldus
pi_28111417
de hitte.... de benouwdheid...
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:59:25 #22
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_28111422
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:57 schreef Tjabbo het volgende:
mijn bov was 30 euro.
.
Dat klinkt beter dan 300¤. En zo'n Bosch valt overal op te monteren ? Heb je hem nieuw gehaald en weet je een typenummer ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_28111424
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:52 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Saab was de eerste die ooit een turbomotor in productie nam. Die weten écht heel goed welke onderdelen ze kiezen voor hun auto's.

niet meer
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:59:32 #24
120604 DeltaHF
HPE 2.0 HF Turbo
pi_28111427
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:57 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

ja en nee.

Een open systeem blaast alles in de atmosfeer af. Dat doet onder andere de HKS SSQ.
Beter is een gesloten systeem (zoals de bosch bov) omdat die recirculerend is.
Dat wil zeggen dat die de lucht afblaast in je air intake.

Je gooit tenslotte zomaar gemeten lucht door je luchtmassameter zomaar weg.
Maar er word wel benzine voor ingebracht in de verbrandingskamer. Dat betekend dat de auto wat rijk gaat lopen bij gaslos.

niet zo heel erg, maar om dat op te lossen heb je weer een fuelcomputer nodig oid die dat opvangt.
Als je een gesloten bov monteert en een open air filter heb je nagenoeg hetzelfde geluid.
Wel minder hard maar who cares.

mijn bov was 30 euro.
quote:
Made from billet aluminium, this atmospheric diverter valve dumps the charge-air to atmosphere creating the "Whoosh" sound when the throttle is lifted. This increases both quicker throttle response and higher clamping load to maintain boost pressure more reliably.

Unlike single piston or diaphragm diverter valves, this uses counter balanced springs and dual pistons to prevent the valve from leaking air into the intake system at idle. This prevents our diverter valves suffering any of the failures associated with single piston and diaphragm type diverter valves.
???????
Met dubbel s; aldus
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:59:59 #25
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28111438
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:53 schreef elcastel het volgende:

[..]

Top, dit is ongeveer hoe ik het begrepen had en dat klinkt dus erg goed. En kriig ik dan dat geluid zoals in Getaway in Stockholm ??
.
ja
quote:
In ieder geval altijd aan te raden dus ? Het is inderdaad een gewone benzine turbo in een XM dus. Ik lees dat het een constante turbo is (C.T.), maar de garage waar ik er nu mee bezig ben zegt dat hij er bij de 4000 toeren inknalt, en lekker ook .... ik heb hem in ieder geval nog niet gevoeld en ben tot de 3-3,5 duizend toeren geweest tot nu toe ..
Het is aan te raden ja. En bij 4000rpm is redelijk laat. Dan heb je een best groot turbogat.
Een open luchtfilter monteren en een grotere diameter uitlaat (dus vanaf de turbo, niet alleen de demper) levert je waarschijnlijk behoorlijk wat winst op.

met een turbo motor heb je niet te maken met tegendruk of zo. hoe meer flow hoe beter, dus cats weg, grotere pijpen bij je uitlaat en een dikke intake geven je een enorme winst.
pi_28111458
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:57 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

met de opel ook niet
Wat is er mis met Opel?
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:01:17 #27
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28111472
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:59 schreef DeltaHF het volgende:

[..]


[..]

???????
at idle

Het gaat daar gewoon over de werking, dus hoe de bov open gaat.
Het is de bedoeling dat dat ding enorm dicht zit, en pas bij vacuum open springt.


Echt waar, een open bov blaast af in de atmosfeer. Dat geeft mooie psscht, maar wel iets rijk lopen is het gevolg.
Een recirculerende bov blaast af in de intake

edit:
Ik zie het al. De BOV heeft een terugslagklep zodat er geen valse lucht binnen kan komen. Dat zullen ze bedoelen.
pi_28111487
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:52 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Saab was de eerste die ooit een turbomotor in productie nam. Die weten écht heel goed welke onderdelen ze kiezen voor hun auto's.

fout... dat was BMW met de 2002 turbo in 1973/1974
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:02:35 #29
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28111503
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:01 schreef Youp het volgende:

[..]

fout... dat was BMW met de 2002 turbo in 1973/1974
hoeveel zijn er daar van gemaakt ook weer?

ze kregen het iig niet goed stabiel om het in een gewone serie te bouwen.
pi_28111559
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:02 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

hoeveel zijn er daar van gemaakt ook weer?

ze kregen het iig niet goed stabiel om het in een gewone serie te bouwen.
1600 nogwat... en ze keren hem wel stabiel, maar het was gewoon een performance auto eigenlijk de BMW "M" 2002 maar dat er zo weinig van verkocht zijn had te maken met de economische recessie ofzo
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:05:03 #31
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_28111567
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:59 schreef Tjabbo het volgende:
Het is aan te raden ja. En bij 4000rpm is redelijk laat. Dan heb je een best groot turbogat.
Een open luchtfilter monteren en een grotere diameter uitlaat (dus vanaf de turbo, niet alleen de demper) levert je waarschijnlijk behoorlijk wat winst op.

met een turbo motor heb je niet te maken met tegendruk of zo. hoe meer flow hoe beter, dus cats weg, grotere pijpen bij je uitlaat en een dikke intake geven je een enorme winst.
Hou op schei uit.
.
Daar begon die gozer ook al over, over uitlaat dit en inademen dat. Ik heb hiervoor een Golf 1 GTI gehad en die had ik zelf opgevoerd tot (gemeten) 170 pk, d.m.v. een 16v blok met andere nokkenassen, een RVS pijp van voor naar achteren en weet ik veel wat meer. Best een fantastische hobby, maar ik probeer dat een beetje achter me te laten ... het geld wat ik daarin heb gestoken (!!!!!) ..... maar geen spijt hoor, fantastisch ding en een hoop verbaasde blikken om me heen gezien op de snelweg.

Die XM moet gewoon lekker zo blijven als ie is, maar ik vond die bov leuk klinken en ben al verliefd op die fratsen sinds ik het Stockholm filmpje zag, dat wil ik ook wel. Voor de rest blijft de XM de XM. Als ik vanavond een prijs win in de Staats, praten we opeens een heel stuk verder.
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:07:44 #32
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28111627
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:05 schreef elcastel het volgende:

[..]

Hou op schei uit.
.
Daar begon die gozer ook al over, over uitlaat dit en inademen dat. Ik heb hiervoor een Golf 1 GTI gehad en die had ik zelf opgevoerd tot (gemeten) 170 pk, d.m.v. een 16v blok met andere nokkenassen, een RVS pijp van voor naar achteren en weet ik veel wat meer. Best een fantastische hobby, maar ik probeer dat een beetje achter me te laten ... het geld wat ik daarin heb gestoken (!!!!!) ..... maar geen spijt hoor, fantastisch ding en een hoop verbaasde blikken om me heen gezien op de snelweg.

Die XM moet gewoon lekker zo blijven als ie is, maar ik vond die bov leuk klinken en ben al verliefd op die fratsen sinds ik het Stockholm filmpje zag, dat wil ik ook wel. Voor de rest blijft de XM de XM. Als ik vanavond een prijs win in de Staats, praten we opeens een heel stuk verder.
.
je moet gewoon niet veel door een garage laten doen.
Ik heb ook een grotere intake (60 euro incl. filter door het doe-het-zelf adaptertje), een uitlaatsysteem voor maar 250 euro, en dat was incl een mooie demper met silencer.
Je moet gewoon contacten op doen. Heb ik ook gedaan.

Mijn supra zit boven de 280bhp (volgens sommige sites op 300 maar ik heb niets gemeten en tot die tijd zijn het mickey mouse pk's) en dat maar met een kleine 380 euro die ik eraan uit gegeven heb.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:09:09 #33
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28111660
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:04 schreef Youp het volgende:

[..]

1600 nogwat... en ze keren hem wel stabiel, maar het was gewoon een performance auto eigenlijk de BMW "M" 2002 maar dat er zo weinig van verkocht zijn had te maken met de economische recessie ofzo
jaja performance auto.
Ik heb het over een gewone allerdaagse auto
pi_28111727
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:09 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

jaja performance auto.
Ik heb het over een gewone allerdaagse auto
klopt maar t was wel een productieauto he!
maar kan goed saab idd de eerste gewone personenauto's met turbo maakte
Hopeloos benzine verslaafd
pi_28111759
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:12 schreef Youp het volgende:

[..]

klopt maar t was wel een productieauto he!
maar kan goed saab idd de eerste gewone personenauto's met turbo maakte
nee..
eerste mass-productie auto met turbo
er waren wel meer productieauto's voor die tijd maar die waren of instabiel of er zijn er te weinig van gemaakt om het een mass-productie te mogen noemen.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:14:30 #36
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_28111797
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:07 schreef Tjabbo het volgende:
je moet gewoon niet veel door een garage laten doen.
Ik heb ook een grotere intake (60 euro incl. filter door het doe-het-zelf adaptertje), een uitlaatsysteem voor maar 250 euro, en dat was incl een mooie demper met silencer.
Je moet gewoon contacten op doen. Heb ik ook gedaan.
Ik doe ook alles zelf hoor. Ik heb alleen een goeie vriend met een garagebedrijf, dus dingen die onder de auto moeten, doe ik daar, soms met hulp (ik weet niet alles, ben ook maar een drukker). En als hij helpt kost het me amper geld, ik rij zo vaak voor hem naar de sloop of weet ik veel wat).
Qua geld heb jij het beter gedaan dan ik dan, even snel nagedacht :
Uitlaat (RVS van EPS) : 2500 gulden
Blok (daarna direct door naar Kronenburg voor check) : 3500 gulden
Remmen vergroot rondom : 2000 gulden
Losse troep tbv 16v blok : 2000 gulden
En ga zo maar door, de auto had ik ook helemaal gerestaureerd (ook zelf), ik ben naar een spuiter gegaan heb mezelf erbij aangeboden, heb 4 weken gesnipperd en ben gaan restaureren (leuk om dingen te leren) ...

In ieder geval het was een heerlijk karretje, 850 kilo en 170pk, dat wil wel. En remmen was bijna nog leuker, heel laat en kort remmen was geen enkel probleem, het is leuk om iemand te vernederen met optrekken, maar iemand uitremmen is denk ik nog veel leuker ...
quote:
Mijn supra zit boven de 280bhp (volgens sommige sites op 300 maar ik heb niets gemeten en tot die tijd zijn het mickey mouse pk's) en dat maar met een kleine 380 euro die ik eraan uit gegeven heb.
.

[ Bericht 3% gewijzigd door elcastel op 21-06-2005 13:09:02 ]
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_28111801
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:13 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

nee..
eerste mass-productie auto met turbo
er waren wel meer productieauto's voor die tijd maar die waren of instabiel of er zijn er te weinig van gemaakt om het een mass-productie te mogen noemen.
oke
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:15:18 #38
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_28111823
Maar goed wat ik zeggen wou, ik heb bijna alles zelf gedaan, blok verwisselen, remmen rondom, restaureren .....
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:15:19 #39
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28111824
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:13 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

nee..
eerste mass-productie auto met turbo
er waren wel meer productieauto's voor die tijd maar die waren of instabiel of er zijn er te weinig van gemaakt om het een mass-productie te mogen noemen.
precies.

Ik dacht dat de Saab 99 Turbo een van de allereerste gewone massa productieauto's was.
Maar een maat van mij weet dat wel precies, en het boeit ook niet.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:16:19 #40
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28111846
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:15 schreef elcastel het volgende:
Maar goed wat ik zeggen wou, ik heb bijna alles zelf gedaan, blok verwisselen, remmen rondom, restaureren .....
netjes.

Ik niet. Ik begin pas.

pi_28111875
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:15 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

precies.

Ik dacht dat de Saab 99 Turbo een van de allereerste gewone massa productieauto's was.
Maar een maat van mij weet dat wel precies, en het boeit ook niet.
iig was Saab de eerste mass-hufter met een Turbo
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:17:16 #42
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_28111883
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:15 schreef Tjabbo het volgende:
Ik dacht dat de Saab 99 Turbo een van de allereerste gewone massa productieauto's was.
Maar een maat van mij weet dat wel precies, en het boeit ook niet.
En als ik nu toch op de praatstoel zit; die Saab 99 turbo was de eerste auto waar ik in reed. Best gaaf die turbo, toen die erin kwam schrok ik me kapot en reed de bosjes in (geen schade).
.

Maar ik moet dus gaan kijken voor een bov uit een Saab begrijp ik ? Nieuw, sloop ? Heb je toevallig een typenummer of serienummer en het was een Bosch begreep ik ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_28111947
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:17 schreef elcastel het volgende:

[..]

. Best gaaf die turbo, toen die erin kwam schrok ik me kapot en reed de bosjes in (geen schade).
.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:19:41 #44
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_28111969
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:16 schreef Tjabbo het volgende:
netjes.

Ik niet. Ik begin pas.

Ik probeer net te stoppen, twee jaar terug een XM gekocht (gewone 2 liter) en ik hou me tot nu toe rustig. Ik heb nog vaak jeuk hoor, ik vind sleutelen echt superleuk om te doen, daarom kwam die garage ook met deze XM naar mij toe. Ik heb er heel wat jaren lol aan gehad. Maar volgens mij heb jij een handigere auto uitgekozen dan ik had. Die montuer die steeds over die HKS spullen praat, die doet veel Jappenbakken, vooral CRX geloof ik.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:20:32 #45
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28111992
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:17 schreef elcastel het volgende:

[..]

En als ik nu toch op de praatstoel zit; die Saab 99 turbo was de eerste auto waar ik in reed. Best gaaf die turbo, toen die erin kwam schrok ik me kapot en reed de bosjes in (geen schade).
.

Maar ik moet dus gaan kijken voor een bov uit een Saab begrijp ik ? Nieuw, sloop ? Heb je toevallig een typenummer of serienummer en het was een Bosch begreep ik ?
ja die heb ik voor je.



edit:

nieuw zo'n 30 euro.
Ik had hem nieuw voor 15 euro via iemand die hem op de plank had liggen maar nooit gebruikt heeft.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:21:38 #46
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28112042
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:17 schreef elcastel het volgende:

[..]

En als ik nu toch op de praatstoel zit; die Saab 99 turbo was de eerste auto waar ik in reed. Best gaaf die turbo, toen die erin kwam schrok ik me kapot en reed de bosjes in (geen schade).
.

Maar ik moet dus gaan kijken voor een bov uit een Saab begrijp ik ? Nieuw, sloop ? Heb je toevallig een typenummer of serienummer en het was een Bosch begreep ik ?
Ik heb in een EMS TURBO II gereden.
Die heeft zo'n extra druktankje zodat je bij de stoplichten met behoorlijke boost kunt wegrijden.
(verkleint het turbo gat)

pfft hard man in een auto van '78
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:23:38 #47
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28112111
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:19 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik probeer net te stoppen, twee jaar terug een XM gekocht (gewone 2 liter) en ik hou me tot nu toe rustig. Ik heb nog vaak jeuk hoor, ik vind sleutelen echt superleuk om te doen, daarom kwam die garage ook met deze XM naar mij toe. Ik heb er heel wat jaren lol aan gehad. Maar volgens mij heb jij een handigere auto uitgekozen dan ik had. Die montuer die steeds over die HKS spullen praat, die doet veel Jappenbakken, vooral CRX geloof ik.
crx is ook ongeblazen.
Als je echt wat wilt moet je een auto met turbo kopen (zoals jij gedaan hebt)

De mijne is een 3.0i 6-in-lijn turbo met stock al 235 pk en genoeg potentie. (er zijn blokken bekend met 600 rwhp)

En idd, jappenbakken zijn eenvoudiger te tunen. Mijn jappenbak is er nog een van de oude stempel. gewoon veel dingen vervangen ipv een stomme chip erin. Dat laatste kan elke suflul met te veel geld.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:23:41 #48
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_28112112
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:20 schreef Tjabbo het volgende:
ja die heb ik voor je.

[afbeelding]
Helemaal fantastisch dit. Geen idee waar ie erop moet, maar hier kan ik mee langskomen, kijken of ze er heil in zien (ik wel).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_28112149
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 11:21 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Ik heb in een EMS TURBO II gereden.
Die heeft zo'n extra druktankje zodat je bij de stoplichten met behoorlijke boost kunt wegrijden.
(verkleint het turbo gat)

pfft hard man in een auto van '78
dat had je op die 2002 turbo moeten hebben die kickt ineens van +-130 naar +-170 pk rond de 4500 toeren dat ding is gevaarlijk
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 21 juni 2005 @ 11:25:47 #50
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_28112178
ik wil nog steeds een turbo voor m;n volvo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')