abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 juni 2005 @ 22:24:40 #101
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_28103180
Daarbij komt: als Nederland het boetekleed 100% aantrekt, dan kun je het leger sluiten. Want er is geen hond zo idioot om zich niet één of twee, maar driemaal voor de kloten te laten schoppen. Met een schuldbekentenis suggereer je dat je militairen een berg prutsers zijn. Punt. Klaar.Af.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Moderator maandag 20 juni 2005 @ 22:25:15 #102
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28103205
nee Mladic hoeft niet bij de landmacht te solliciteren nee dat lijkt me duidelijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_28103212
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:21 schreef RonaldV het volgende:
Nederland is de schietschijf geworden voor elke boerenlul die denkt dat hij een paar centen kan verdienen door bij een nederlandse schuldbekentenis de nederlandse staat aan te klagen.
Hiermee heb je voor mij al je geloofwaardigheid verloren. Als jij Hasan N. die zijn vader en broer heeft verloren en nu niks anders dan gerechtigheid wil en wil weten wat er met zijn dierbaren is gebeurd, neerzet als een boerenlul, dan denk ik dat je niet veel begrijpt van menselijke verhoudingen.

Bekijk het toch eens uit het perspectief van die mensen in plaats van je zo blind te staren op de VN en de Dutchbatters.
  maandag 20 juni 2005 @ 22:26:06 #104
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_28103239
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:23 schreef SCH het volgende:

[..]

Er zijn duizenden mannen gedood, dat vind ik toch niet echt iets om op je cv bij te schrijven.

Nogmaals: humanitair gesproken is er ontzettend veel verkeerd gegaan - en de leidinggevenden hebben natuurlijk wel degelijk grove fouten gemaakt, dat is ook wel erkend na de onderzoeken maar een echt mea culpa is blijkbaar te veel gevraagd.
SCH, lieve betweter: Trek een grijze katoenen broek aan, en een wit t-shirt van MSF, en ga lekker in Soedan werken. Ik sprek je over een jaar wel weer, eens zien wat er dan van je hoogdravende idealen over is.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Moderator maandag 20 juni 2005 @ 22:26:36 #105
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28103260
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:24 schreef RonaldV het volgende:
Daarbij komt: als Nederland het boetekleed 100% aantrekt, dan kun je het leger sluiten. Want er is geen hond zo idioot om zich niet één of twee, maar driemaal voor de kloten te laten schoppen. Met een schuldbekentenis suggereer je dat je militairen een berg prutsers zijn. Punt. Klaar.Af.
hey een schuldbekentenis zou op zijn plaats zijn als er daadwerkelijk schuld was ... maar die is er neit
pi_28103262
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:24 schreef RonaldV het volgende:
dan kun je het leger sluiten.

Voor de rest is die quote vooral machotaal. Bang voor gezichtsverlies en totaal ontdaan van gevoel voor de overlevenden.
  maandag 20 juni 2005 @ 22:27:39 #107
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_28103291
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:25 schreef SCH het volgende:

[..]

Hiermee heb je voor mij al je geloofwaardigheid verloren. Als jij Hasan N. die zijn vader en broer heeft verloren en nu niks anders dan gerechtigheid wil en wil weten wat er met zijn dierbaren is gebeurd, neerzet als een boerenlul, dan denk ik dat je niet veel begrijpt van menselijke verhoudingen.

Bekijk het toch eens uit het perspectief van die mensen in plaats van je zo blind te staren op de VN en de Dutchbatters.
Nee, want war jij het hebt over één -waarschinlijk terecht - geval, heb ik het over hele stapels mensen met vage bewijzen die koste wat kost hun gelijk willen hebben. en dat is waar jij consequent overheen wilt kijken, omdat je je blind staart op het gelijk van Hasan N, zijn familie, en vooral: jezelf!
- Privacy Matters
  maandag 20 juni 2005 @ 22:29:19 #108
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_28103335
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:26 schreef SCH het volgende:

[..]

Voor de rest is die quote vooral machotaal. Bang voor gezichtsverlies en totaal ontdaan van gevoel voor de overlevenden.
De overlevenden zullen me eerlijk gezegd worst zijn! Ik heb meelij met de individuele gevallen, maar toen puntje bij paaltje kwam schoten hun familieleden wel nederlandse militairen uit hun voeruigen.
- Privacy Matters
pi_28103336
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:03 schreef SCH het volgende:

[..]

Jouw redenering doet me denken aan zo'n groepje jongens die een inbraak hebben gepleegd maar nadat ze zijn gesnapt allemaal naar elkaar wijzen terwijl ze het met elkaar beraamd hebben. Maar hij heeft het bedacht, maar hij ging als eerste naar binnen, maar hij zei dat ik het moest doen.
Volgens jouw redenering kunnen we Suriname de schuld geven als het Nederlands elftal verliest.

Nee, imo heeft Nederland de politieke consequenties op proportionele wijze getrokken. Er is maar één echte schuldige in dit geheel: Mladic.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_28103337
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:26 schreef RonaldV het volgende:

[..]

SCH, lieve betweter: Trek een grijze katoenen broek aan, en een wit t-shirt van MSF, en ga lekker in Soedan werken. Ik sprek je over een jaar wel weer, eens zien wat er dan van je hoogdravende idealen over is.
Wat een zwaktebod RonaldV. Kun je niks beters verzinnen?
Ik heb in ieder geval wel de intentie om verantwoordelijkheid voor mijn daden te nemen, daarom zal je mij ook niet in zo'n instituut als het leger zien waar blijkbaar zo'n hierarchische structuur bestaat dat iedereen naar elkaar kan blijven wijzen.
  Moderator maandag 20 juni 2005 @ 22:32:54 #111
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28103442
welke specifieke daden wil jij verantwoordelijkheid voor nemen?
pi_28103448
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:29 schreef sizzler het volgende:

[..]

Volgens jouw redenering kunnen we Suriname de schuld geven als het Nederlands elftal verliest.
Wat een onzinnige opmerking.
quote:
Nee, imo heeft Nederland de politieke consequenties op proportionele wijze getrokken. Er is maar één echte schuldige in dit geheel: Mladic.
Ja lekker makkelijk natuurlijk. Mladic is de hoofdschuldige maar wij stonden er bij en keken er naar en hadden de levens van duizenden mannen moeten redden. In plaats daarvan stonden we te dansen op Heb je even voor mij........ Ik schaam me de ogen uit de kop, net als heel veel andere Nederlanders die op 11 juli weer bij de herdenking zullen zijn en niet hun kop in het zand steken en naar anderen blijven wijzen.

Nederlanders voelen zich zo verheven dat ze denken nooit ergens schuld aan te hebben, ze kleuren liever de geschiedenis zo in dat het lijkt alsof ze helden zijn. Dat is eigenlijk ontzettend zwak.
pi_28103463
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:32 schreef sp3c het volgende:
welke specifieke daden wil jij verantwoordelijkheid voor nemen?
De hele missie uiteraard. We hebben die mannen niet gered maar ze laten afslachten.
pi_28103481
quote:
Op maandag 20 juni 2005 14:09 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat is een misverstand natuurlijk. De mensen die de misdaden hebben begaan zijn inderdaad de moordenaars maar wij hebben met die moordenaars samen gewerkt en ze de gelegenheid geboden hun gang te gaan. Dat vind ik nou niet bepaald onschuldig.

Jouw redenering is van een aard zoals die telkens gebruikt wordt in de Nederlandse historie om onze handen schoon te wassen. Laten we dat nou eens ombuigen en manmoedig toegeven en alles op alles zetten om die mensen te helpen.
Alsjeblieft zeg, jij bent dus van mening dat die mannen - die zelf ook aan de genade van de Serviers waren overgeleverd, een serieuze keuze hadden om zich te verzetten? Dat ze misschien niet zo dapper hebben gehandeld, vooruit, maar het is onredelijk om dan maar te stellen dat ze "schuld" hebben.
pi_28103539
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:34 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Alsjeblieft zeg, jij bent dus van mening dat die mannen - die zelf ook aan de genade van de Serviers waren overgeleverd, een serieuze keuze hadden om zich te verzetten? Dat ze misschien niet zo dapper hebben gehandeld, vooruit, maar het is onredelijk om dan maar te stellen dat ze "schuld" hebben.
Nederland heeft schuld.
pi_28103642
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:33 schreef SCH het volgende:

[..]

Wat een onzinnige opmerking.
Dat was ook de bedoeling. Ik ben blij dat je het doorhebt.
quote:
In plaats daarvan stonden we te dansen op Heb je even voor mij........
Jahoor. We hebben daar alleen maar carnaval gevierd. Met zo'n redenatie is je stelling wel erg moeilijk serieus te nemen.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  Moderator maandag 20 juni 2005 @ 22:38:55 #117
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28103654
quote:

[..]

De hele missie uiteraard. We hebben die mannen niet gered maar ze laten afslachten.
Wij hebben die missie niet bedacht we hebben er enkel militairen aan geleverd, en als je die militairen nix kwalijk neemt dan komen we toch weer terug op de VN die schuld moet bekennen.
  Moderator maandag 20 juni 2005 @ 22:40:38 #118
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28103710
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:34 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

ze hebben wel dapper gehandeld

er is nogal een verschil tussen dapper en dom
  maandag 20 juni 2005 @ 22:41:09 #119
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_28103734
Gekkigheid. Als Nederland schuld heeft, omdat ze/we niet hebben ingegrepen, dan zouden we ook schuld hebben aan de honger in Afrika, omdat we dat zouden kunnen betalen.
  maandag 20 juni 2005 @ 22:46:25 #120
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_28103902
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:29 schreef SCH het volgende:

[..]

Wat een zwaktebod RonaldV. Kun je niks beters verzinnen?
Ik heb in ieder geval wel de intentie om verantwoordelijkheid voor mijn daden te nemen, daarom zal je mij ook niet in zo'n instituut als het leger zien waar blijkbaar zo'n hierarchische structuur bestaat dat iedereen naar elkaar kan blijven wijzen.
Van zwakteboden gesproken. Leer eerst maar eens dat er niet zoiets bestaat als "de waarheid" en al zeker niet die van jou.
- Privacy Matters
  maandag 20 juni 2005 @ 22:48:15 #121
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_28103978
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:35 schreef SCH het volgende:

[..]

Nederland heeft schuld.
Als jij dat vindt, dan betaal je lekker jouw deel.
- Privacy Matters
  Moderator maandag 20 juni 2005 @ 22:50:40 #122
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28104061
lekker puh
  maandag 20 juni 2005 @ 22:50:41 #123
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_28104063
SCH, ik meen het serieus: jij zou eens ter ontnuchtering een poosje in een crisisgebied moeten gaan zitten, in plaats hier vanaf je veilige kansel allerlei dingen te roepen. Je geeft er zo'n enorme blijk van geen flauw idee te hebben van wat zich buiten je voordeur afspeelt, dat ik me serieus zorgen over je begin te maken. En ik vind je niet eens aardig, kun je nagaan.
- Privacy Matters
pi_28104643
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:35 schreef SCH het volgende:

[..]

Nederland heeft schuld.
Ik heb de rest van dit topic gelezen en ik snap nu waar je op doelt; ik kan het echter niet met je eens zijn. Jij staart je blind op de ellende van de moslims in Srebrenica, een schuldbekentenis van Nederland moet echter niet afgelegd worden vanwege de zieligheid van de slachtoffers, maar alleen als Nederland ook daadwerkelijk schuld heeft; dat nu is niet het geval nu de VN de eindverantwoordelijkheid droeg, en de Nederlandse troepen op schandelijke wijze in de steek heeft gelaten: waardoor zij nog slechts de keus hadden zich dood te vechten (en daar niemand mee te redden), of proberen het beste van de situatie te maken; in individuele gevallen zal daar wel eens niet optimaal gehandeld kunnen zijn, echter was er zeker geen sprake van handelen dat de zware term schuld rechtvaardigt. Wat betreft de schuld van de Nederlandse staat: die is er niet, zij hadden niet het opperbevel, zij hadden geen troepen die ze extra konden inzetten. Het enige verwijt dat kan worden gemaakt is dat ze ingestemd hebben met het uitzenden van dit veel te licht bewapende leger naar een onverdedigbaar gebied; me dunkt te weinig om van verwijtbare schuld te spreken.
  Moderator maandag 20 juni 2005 @ 23:11:43 #125
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28104694
Karremans boek is trouwens wel goed om te lezen ook al ben je het niet met hem eens geeft heel duidelijk weer hoe Dutchbat zelf tegen de zaken aankeek en hoe ze te werk gingen

"Srebrenica Who Cares"
ISBN 90-72047-54-0
  Moderator maandag 20 juni 2005 @ 23:22:31 #126
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28105002
quote:
Op maandag 20 juni 2005 23:10 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

die is er niet, zij hadden niet het opperbevel, zij hadden geen troepen die ze extra konden inzetten.

[..]
niet helemaal waar, er was nog een Nederlands bataljon in de regio, afaik zaten ze op de vliegbasis in Tuzla, nog zo'n verhaal, het mandaat van de VN zei dat het vliegveld op Tuzla open moest blijven en de aanwezige militairen hadden daar alle middelen voor (waaronder Deense Leopards dacht ik) maar na een beschieting of een bombardement oid mochten er geen toestellen meer landen, anyways er zat daar dus een Nederlands bataljon (1 nl logbat of 1 nl sigbat oid, ik weet niet hoe het heette) dat voor de bevoorrading met Srebrenica moest zorgen, die waren wat zwaarder bewapend omdat Srebrenica volledig omsingeld was door de Serven. En verder was er nog een groeiend aantal verlofgangers dat terugkwam van verlof en niet meer de enclave binnen mocht, al met al een vrij redelijke strijdmacht

die hebben meerdere malen (ook bij monde van Karremans) om zich een weg door de Servische linies te schieten en dit werd keer op keer door de VN geweigerd omdat dat net lijkt op oorlog oid.
  maandag 20 juni 2005 @ 23:33:32 #127
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_28105301
quote:
Op maandag 20 juni 2005 23:22 schreef sp3c het volgende:

[..]

niet helemaal waar, er was nog een Nederlands bataljon in de regio, afaik zaten ze op de vliegbasis in Tuzla, nog zo'n verhaal, het mandaat van de VN zei dat het vliegveld op Tuzla open moest blijven en de aanwezige militairen hadden daar alle middelen voor (waaronder Deense Leopards dacht ik) maar na een beschieting of een bombardement oid mochten er geen toestellen meer landen, anyways er zat daar dus een Nederlands bataljon (1 nl logbat of 1 nl sigbat oid, ik weet niet hoe het heette) dat voor de bevoorrading met Srebrenica moest zorgen, die waren wat zwaarder bewapend omdat Srebrenica volledig omsingeld was door de Serven. En verder was er nog een groeiend aantal verlofgangers dat terugkwam van verlof en niet meer de enclave binnen mocht, al met al een vrij redelijke strijdmacht

die hebben meerdere malen (ook bij monde van Karremans) om zich een weg door de Servische linies te schieten en dit werd keer op keer door de VN geweigerd omdat dat net lijkt op oorlog oid.
Ik heb juist begrepen dat de club op Tuzla een deel (pakbeet de helft) van het oorspronkelijke Dutchbat was (Srebrenica, who cares). Ik zal het nog eens nazoeken. Als het me uitkomt, want ik ben eigenlijk te druk met andere zaken dan het bezighouden van ene SCH.
- Privacy Matters
  maandag 20 juni 2005 @ 23:56:38 #128
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_28105844
quote:
Op maandag 20 juni 2005 19:11 schreef SCH het volgende:
Nederland doet alsof ze niet anders kon en dat is onzinnig. Nederland wist heel goed waar het aan begon en stond erbij en keek ernaar.
O, ze hadden geweld moeten gebruiken om de Serviërs te stoppen?

.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 00:12:05 #129
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_28106155
quote:
Ja lekker makkelijk natuurlijk. Mladic is de hoofdschuldige maar wij stonden er bij en keken er naar en hadden de levens van duizenden mannen moeten redden.
De wereldgemeenschap moet ook een mea-culpa laten horen voor Rwanda, Sudan, Somalië, Zimbabwe, Haïti, Kirgizië, Tsjetsjenië, Afghanistan, Saudi-Arabie, Noord-Korea en Nepal en Tibet?

Wannneer pleit je eigenlijk voor een mea culpa van Greenpeace die miljoenen doden op hun naam hebben staan vanwege hun queeste tegen GM-voedsel? Dat lijkt me toch iets meer prioriteit te hebben dan een paar duizend doden op de Balkan, wat jij?
  Moderator dinsdag 21 juni 2005 @ 00:17:09 #130
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28106253
quote:
Op maandag 20 juni 2005 23:33 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Ik heb juist begrepen dat de club op Tuzla een deel (pakbeet de helft) van het oorspronkelijke Dutchbat was (Srebrenica, who cares). Ik zal het nog eens nazoeken. Als het me uitkomt, want ik ben eigenlijk te druk met andere zaken dan het bezighouden van ene SCH.
zou ik na moeten zoeken maar volgens mij klopt het wel ongeveer (dacht dat 1 derde verlofgangers waren (zon 200 militairen) en 2 derde logistiekelingen)
pi_28106354
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:38 schreef sp3c het volgende:
Wij hebben die missie niet bedacht we hebben er enkel militairen aan geleverd, en als je die militairen nix kwalijk neemt dan komen we toch weer terug op de VN die schuld moet bekennen.
En Nederland, dat we in zoiets achterlijks gestapt zijn. Is toch onze keuze & beslissing geweest? Hoe kun je de schuld enkel bij de VN leggen als zij een onrealistisch plan bedenken en wij zeggen zelf: "hee te gek, wij doen mee".
M.i. moet Nederland schuld bekennen EN aan de Nederlandse jongens die op deze missie zijn gestuurd EN aan de nabestaanden van Srebrenica.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 00:24:40 #132
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_28106371
quote:
Op maandag 20 juni 2005 23:56 schreef Lithion het volgende:

[..]

O, ze hadden geweld moeten gebruiken om de Serviërs te stoppen?

.
Nee want SCH is een pacifist. Dus vechten was ook geen oplossing geweest.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_28106512
Ik zie niet in waarom Nederland schuld zou moeten bekennen. Er is weliswaar een grove inschattingsfout gemaakt door de Luchtmobiele Brigade inadequaat te voorzien van (zware) wapens in de vorm van bijvoorbeeld tanks, maar het feit dat Nederland naar de Balkan is gegaan en daar iets te doen vind ik op zichzelf al genoeg. Er was, naar ik mij herinner, een afspraak met de Fransen voor luchtsteun maar dat werd op het cruciale moment meerdere malen geweigerd.

Waarom zou je schuld bekennen over iets dat volledig uit de hand liep en waar op dat moment gewoon echt niets aan te doen was? Sterker nog, waarom zou je schuld bekennen als je als vredesmacht deelneemt in een conflict waaraan je zelf geen schuld hebt en eigenlijk geen belang bij hebt? Dan zouden de Turken ook schuld moeten bekennen, omdat zij door eeuwenlange bezetting van de Balkan gezorgd hebben voor een grote moslimpopulatie.
"Hij besefte terdege dat dit op papier zetten riekte naar zelfingebeelde miskenning van een geraniumgeleerde die nooit echt gedurfd had zijn mond open te trekken." ©
  dinsdag 21 juni 2005 @ 01:33:31 #134
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_28107059
Het enige wat ik kwijt wil is dat de VN niet opgewassen is tegen een echte oorlog.

In een oorlog sluit je geen compromissen meer maar werk je aan een duidelijk doel.
En in elke oorlog vallen slachtoffers (anders zou het geen oorlog heten).
De bevelstruktuur destijds in de Balkan was vere van geschikt voor hun taak en toen de beer los was hebben ze Dutchbat laten vallen.
Het mag ook geen wonder heten dat Amerika heeft bedankt voor de VN en tegenwoordig zelf hun militaire operaties naar eigen goeddunken ten uitvoer brengt (en ik geef ze geen ongelijk).

De vraag blijft eigenlijk staan, wat zou er gebeurd zijn als Dutchbat tegen de verhouding in de wapens hadden opgenomen ('soort van battle of the bulge'). Ik weet zeker dat ze hulp zouden hebben gekregen, maar dit zou wel ten koste zijn gegaan van een heleboel slachtoffers.
But that's what war is about, doesn't it. If you can't stand the heat get out of the kitchen.

Nederland schuldbekennen - lijkt me onzinnig. 0ver de gehele linie tot aan de top zijn er fouten gemaakt. Iedereen was verantwoordelijk en slachtoffer te gelijk. Als de wapens spreken is er geen voedingsbodem meer voor een zuiver dialoog.
  Moderator dinsdag 21 juni 2005 @ 03:55:01 #135
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28107959
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 00:23 schreef thaleia het volgende:

[..]

En Nederland, dat we in zoiets achterlijks gestapt zijn. Is toch onze keuze & beslissing geweest? Hoe kun je de schuld enkel bij de VN leggen als zij een onrealistisch plan bedenken en wij zeggen zelf: "hee te gek, wij doen mee".
M.i. moet Nederland schuld bekennen EN aan de Nederlandse jongens die op deze missie zijn gestuurd EN aan de nabestaanden van Srebrenica.
daarom is het kabinet kok afgetreden meer schuld is er gewoonweg niet en zelfs dan vind ik het overdreven.

er was niemand bereid om troepen naar Srebrenica te sturen, niet de Britten, niet de Fransen en de Amerikanen al helemaal niet, de Canadezen zen weggegaan omdat ze het een deathtrap vonden ... hoeveel doden denk je dat er zouden zijn gevallen als er helemaal geen VN militairen naar toe zijn gegaan?
1?
3?
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 00:34 schreef Blokhut het volgende:
Ik zie niet in waarom Nederland schuld zou moeten bekennen. Er is weliswaar een grove inschattingsfout gemaakt door de Luchtmobiele Brigade inadequaat te voorzien van (zware) wapens in de vorm van bijvoorbeeld tanks, maar het feit dat Nederland naar de Balkan is gegaan en daar iets te doen vind ik op zichzelf al genoeg. Er was, naar ik mij herinner, een afspraak met de Fransen voor luchtsteun maar dat werd op het cruciale moment meerdere malen geweigerd.

Waarom zou je schuld bekennen over iets dat volledig uit de hand liep en waar op dat moment gewoon echt niets aan te doen was? Sterker nog, waarom zou je schuld bekennen als je als vredesmacht deelneemt in een conflict waaraan je zelf geen schuld hebt en eigenlijk geen belang bij hebt? Dan zouden de Turken ook schuld moeten bekennen, omdat zij door eeuwenlange bezetting van de Balkan gezorgd hebben voor een grote moslimpopulatie.
Nederlandse tankcrews waren op dat mment nog dienstplichtig en dienstplichtigen mochten volgens de wet niet ingezet worden, voor luchtsteun werd vertrouwd op de VN (niet op de Fransen) en dan voornamelijk Amerikaanse toestellen ... die toestellen hingen iedere dag in gigantische paketten boven de Adriatische zee maar kregen geen toestemming van de VN om aan te vallen (en de lijst met aan te vallen doelen lagen bij de VN

een aandere optie was de Deense pantsercompagnie inzetten om de weg vrij te schieten voor het logistieke bataljon maar die waren ook aan handen en voeten gebonden dat ging zelfs zover dat toen ze op een gegeven moment beschoten werden en besloten terug te schieten ze enkel doelen met warme lopen (die dus hadden geschoten) konden uitschakelen en een aantal geidentificeerde Servische tanks met rust moesten laten

[ Bericht 18% gewijzigd door sp3c op 21-06-2005 04:02:14 ]
pi_28108382
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:41 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Gekkigheid. Als Nederland schuld heeft, omdat ze/we niet hebben ingegrepen, dan zouden we ook schuld hebben aan de honger in Afrika, omdat we dat zouden kunnen betalen.
Is dat niet zo dan?
  † In Memoriam † dinsdag 21 juni 2005 @ 07:59:44 #137
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_28108422
Iets doen of iets nalaten, wat is het verschil.

Hoewel schuld misschien wat ver gaat, want dat zou misschien al te grote invloed suggereren. Mede-verantwoordelijkheid is er wel, zeker als je daar militairen ter plekke hebt.
Het mag dan wel niet overeenkomen met de instructie die ze hadden megekregen, er bestaat ook nog zoiets als een morele plicht. Karremans koos ervoor om primair "zijn jongens" weer veilig thuis te krijgen, had hij zelfs een borrel met Mladic voor over. Had hij iets anders moeten doen? Geen idee, maar de gevolgen van deze keuze kennen we in ieder geval.
  Moderator dinsdag 21 juni 2005 @ 08:42:51 #138
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28108732
die borrel met Mladic vond plaats na de massamoorden, op dat moment was het idd enkel zaak om de jongens weer veilig thuis te brengen

Als dit vanaf het eerste moment al het geval was dan had hij maanden eerder (toen hij voor het eerst melding deed dat Dutchbat als bataljon niet meer bestond door gebrek aan benzine, munitie en manschappen) het boeltje gepakt en de enclave uitgereden en zeker na de moord op soldaat van Rensen (door moslims nota bene) of na het verstrijken van de uitzendtermijn (aantal dagen voor de massamoorden iets na de moord) maar dat heeft hij niet gedaan, hij heeft er voor gekozen zolang mogelijk te blijven om de bevolking bij te staan met die schamele middelen die hem nog restte ... hij zou daar een onderscheiding voor moeten krijgen
pi_28108897
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

ze hebben wel dapper gehandeld

er is nogal een verschil tussen dapper en dom
Dat stoort me dan weer en ik vind het ook kenmerkend voor de discussie. Je wilt wel zeggen dat ze dapper waren maar als het over fouten gaat dan ligt het aan anderen: aan de VN, aan Franse generaals of aan de bevolking daar. Natuurlijk zijn die jongen daar heel dapper geweest, is het een hele zware tijd geweest en is het moeilijk voor te stellen hoe de omstandigheden waren. Alle lof. Maar geef dan ook toe dat er door de politiek en door de leidinggevenden fouten zijn gemaakt, dat is wel zo fair.
pi_28109020
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:38 schreef sizzler het volgende:
Jahoor. We hebben daar alleen maar carnaval gevierd. Met zo'n redenatie is je stelling wel erg moeilijk serieus te nemen.
Je moet wel goed lezen en mijn woorden niet verdraaien sizzler. Waar zeg ik dat ze alleen maar carnaval hebben gevierd? Ik geef dit voorbeeld omdat het wel iets zegt over de mentaliteit en de inschattingen die er zijn gemaakt. Het was niet moeilijk te bedenken dat zich daar een drama heeft afgespeeld, in die zin is zo'n feestje nogal pijnlijk maar het is maar een detail in de hele discussie. Al vind ik het wel symbolisch als ik nu de woorden van RonaldV weer lees: die vindt het allemaal maar gezeur, die mensen willen alleen maar geld en zaten zelf ook hartstikke fout. Ik vind dat een grove manier om over de overlevenden te spreken.

Als je mij goed leest of zou kennen dan weet je dat ik niet met minachting over de militairen spreek. Ik kan me inderdaad moeilijk verplaatsen in hun drijfveren maar aan de andere kant ook weer wel: ze doen gewoon hun werk en als ik nu de verhalen in het boek lees, slaat het me koud om het hart en vind ik opnieuw dat we veel te weinig oog hebben voor jongens en meisjes die worden uitgezonden en voor hun nazorg. We weten nu toch veel meer over de gevolgen en toch gaat het nog zo verschrikkelijk fout.

Het is jammer dat deze discussies zo snel getrokken worden in een sfeer als zou het een aanval zijn op de militairen zelf.
  Moderator dinsdag 21 juni 2005 @ 09:04:24 #141
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28109028
nog zo'n post, je stoort je aan het feit dat ik vind dat ze zich dapper hebben gedragen en vervolgens zeg je dat je vind dat de jongens zich dapper hebben gedragen dus nogmaal s... wtf moet je nou

toegeven dat er fouten zijn gemaakt heb ik al 100.000 keer gedaan, ik heb een hele lijst

de verantwoordelijkheid en de eindschuld voor Nederland ligt echter niet bij Nederland, nix wat Nederland had kunnen doen had de massamoord kunnen voorkomen ... ik kan nix bedenken iig maar misschien dat jij ideeen hebt?
  dinsdag 21 juni 2005 @ 09:15:38 #142
89730 Drugshond
pi_28109198
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 08:42 schreef sp3c het volgende:
hij heeft er voor gekozen zolang mogelijk te blijven om de bevolking bij te staan met die schamele middelen die hem nog restte ... hij zou daar een onderscheiding voor moeten krijgen
Hier maak je een klassieke denkfout. Hij gaf de bevolking de ijdele hoop dat ze goed beschermd zouden worden tegen Servische aanvallen. Zonder VN hadden ze doorgehad dat ze geen feitelijke bescherming meer hadden en konden ze nog vluchten naar veiliger gelegen gebieden. Door aan te blijven met gebrekkig materieel ben je niet veel meer dan een pion of het schaakbord die vrij makkelijk op te offeren is (wat de VN in zekere zin ook gedaan heeft). Hij had beter kunnen vertrekken met daarbij duidelijk vinger wijzend naar de VN, of je doet het goed (met een vol mandaat) ....of je doet het niet.!! 0f hij had zich kapot moeten vechten. In mijn ogen heeft hij feitelijk niks gedaan en toen het moment daar was heeft hij alleen ervoor gezorgt dat er zoveel mogelijk van zijn eigen manschappen huiswaarts konden keren.

Ik heb slechts 1 simpele vraag : Wat was de toegevoegde bijdrage van Dutchbat door het aanblijven (met gebrekkig materieel) in deze regio : In mijn optiek helemaal niets. Een nog slechtere onderhandelingspositie van de VN, en een blamage voor het Nederlandse leger.
Zo iemand krijgt van mij geen lintje hoor. Hoe goedbedoeld zijn intenties ook waren.
  Moderator dinsdag 21 juni 2005 @ 09:21:16 #143
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28109290
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 09:15 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Hier maak je een klassieke denkfout. Hij gaf de bevolking de ijdele hoop dat ze goed beschermd zouden worden tegen Servische aanvallen. Zonder VN hadden ze doorgehad dat ze geen feitelijke bescherming meer hadden en konden ze nog vluchten naar veiliger gelegen gebieden. Door aan te blijven met gebrekkig materieel ben je niet veel meer dan een pion of het schaakbord die vrij makkelijk op te offeren is (wat de VN in zekere zin ook gedaan heeft). Hij had beter kunnen vertrekken met daarbij duidelijk vinger wijzend naar de VN, of je doet het goed (met een vol mandaat) ....of je doet het niet.!! 0f hij had zich kapot moeten vechten. In mijn ogen heeft hij feitelijk niks gedaan en toen het moment daar was heeft hij alleen ervoor gezorgt dat er zoveel mogelijk van zijn eigen manschappen huiswaarts konden keren.
ja en de Serven hadden ze zomaar laten gaan zeker?

ze hebben geprobeerd te vluchten en bij die vlucht zijn de massamoorden gepleegd, en dat waren alleen de mannen, als de vrouwen hier ook bij waren dan lag het aantal doden door de artillerieaanvallen op die kolonne alleen maar hoger
quote:
Ik heb slechts 1 simpele vraag : Wat was de toegevoegde bijdrage van Dutchbat door het aanblijven (met gebrekkig materieel) in deze regio : In mijn optiek helemaal niets. Een nog slechtere onderhandelingspositie van de VN, en een blamage voor het Nederlandse leger.
Zo iemand krijgt van mij geen lintje hoor. Hoe goedbedoeld zijn intenties ook waren.
Dutchbat gaf medische hulp aan de bevolking, ruimde onontplofte munitie op etc. dat was de toegevoegde waarde, strict humanitair zoals altijd al de bedoeling is geweest
  Moderator dinsdag 21 juni 2005 @ 09:22:28 #144
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_28109305
http://www.cable4u.nl/~geval-r/

website van een EOD man bij Dutchbat 3
  dinsdag 21 juni 2005 @ 09:40:02 #145
89730 Drugshond
pi_28109595
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 09:21 schreef sp3c het volgende:
ja en de Serven hadden ze zomaar laten gaan zeker?

ze hebben geprobeerd te vluchten en bij die vlucht zijn de massamoorden gepleegd, en dat waren alleen de mannen, als de vrouwen hier ook bij waren dan lag het aantal doden door de artillerieaanvallen op die kolonne alleen maar hoger
- Toen was de inval al ruimschoots bezig, ik wil de focus een paar maanden terug zetten -

De bevolking is blijven wonen omdat ze op dat moment het gevoel hadden dat ze veilig waren. 0p het moment dat Dutchbat vooraf aangekondigd aangeeft aan de bevolking van deze situatie is voor ons onhoudbaar en we stoppen ermee. Dan had de bevolking nog een (vlucht)kans gehad.
De servische soldaten hebben volgens mij niet (met een volledige troepenmacht voor de deur gelegen) in de maanden voorafgaand aan het debacel van Srebrenica .
In hoevere heeft Dutchbat de bevolking duidelijk gemaakt van wat hun mandaat en opties eigenlijk waren.
quote:
Dutchbat gaf medische hulp aan de bevolking, ruimde onontplofte munitie op etc. dat was de toegevoegde waarde, strict humanitair zoals altijd al de bedoeling is geweest
*Proest*
Dus in een oorlog gaat Dutchbat een beetje de humanitaire verpleger uit zitten hangen.
Dan hadden ze nog beter het Rode Kruis kunnen sturen. En Dutchbat gewoon thuis moeten laten.
Beetje belachelijk om tijdens een oorlog zonder duidelijke scheidingslijnen in een frontgebied humanitaire hulp geven. Ze hadden beter de bevolking daar weg kunnen halen, dat was in mijn ogen de beste humanitaire hulp geweest die ze konden bieden.
pi_28109861
Nederland heeft gefaald in het bieden van bescherming aan de mensen in Srebrenica. Dat is wat anders dan schuld hebben aan de gruweldaden die daar zijn gepleegd. Ik vind dat dat Srebrenica-boek eens dicht moet, je kunt er niet oneindig over blijven doorpraten. Het afschuwelijke voorval is gebeurd, er is een uitgebreid rapport over gemaakt, met duidelijke conclusies.
pi_28110026
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 09:52 schreef dVTB het volgende:
Nederland heeft gefaald in het bieden van bescherming aan de mensen in Srebrenica. Dat is wat anders dan schuld hebben aan de gruweldaden die daar zijn gepleegd.
Daar is iedereen het wel over eens lijkt me.
quote:
Ik vind dat dat Srebrenica-boek eens dicht moet, je kunt er niet oneindig over blijven doorpraten. Het afschuwelijke voorval is gebeurd, er is een uitgebreid rapport over gemaakt, met duidelijke conclusies.
Er zijn zoveel mensen bij omgekomen dat je niet zomaar het boek kan sluiten. Deze geschiedenis zal ons nog decennia blijven achtervolgen.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:23:14 #148
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_28110528
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:00 schreef SCH het volgende:

Op dinsdag 21 juni 2005 09:52 schreef dVTB het volgende:
Nederland heeft gefaald in het bieden van bescherming aan de mensen in Srebrenica. Dat is wat anders dan schuld hebben aan de gruweldaden die daar zijn gepleegd.

Daar is iedereen het wel over eens lijkt me.
Lees ik het goed? Zeg je nu dat Nederland geen schuld heeft?
quote:
[..]
Er zijn zoveel mensen bij omgekomen dat je niet zomaar het boek kan sluiten. Deze geschiedenis zal ons nog decennia blijven achtervolgen.
Het boek is al lang gesloten, en staat in de kast om door iedereen die dat wil gelezen te worden. Nieuwe delen komen alleen als de overige deelnemers alsnog besluiten om hun zienswijzen eens op papier te zetten. Maar aangezien dat zou betekenen dat zij ook een schuldvraag over zich uitgestort krijgen zie ik dat niet snel gebeuren.
- Privacy Matters
pi_28110832
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 10:23 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Lees ik het goed? Zeg je nu dat Nederland geen schuld heeft?
Het is zoals DVTB schrijft. Nederland heeft gefaald in het bieden van bescherming. Daar ligt de schuld. Nederland is niet schuldig aan het executeren al hebben beide zaken nogal direct met elkaar te maken.
quote:
Het boek is al lang gesloten, en staat in de kast om door iedereen die dat wil gelezen te worden. Nieuwe delen komen alleen als de overige deelnemers alsnog besluiten om hun zienswijzen eens op papier te zetten. Maar aangezien dat zou betekenen dat zij ook een schuldvraag over zich uitgestort krijgen zie ik dat niet snel gebeuren.
Het boek is niet gesloten, het is en blijft een open wond.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 10:54:24 #150
89730 Drugshond
pi_28111299
Eigenlijk is dit topic verschrikkelijk hypocriet te noemen.
We praten over 7000 slachtoifers in Sbrenica terwijl een paar duizend kilometer zuidelijker in negen maanden tijd 800.000 slachtoffers worden gemaakt.
Het ene conflict ligt in onze achtertuin, voor het andere conflict halen we slechts de neus op of we negeren het doodleuk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')