Hear, hear!quote:Op zondag 19 juni 2005 22:45 schreef McCarthy het volgende:
wat is er sociaal aan om in de WAO te zitten terwijl je wel kan werken (mijn buurman bv)? Wat is er sociaal aan om voor iemand anders zijn pensioen te betalen terwijl het twijfelachtig is of er nog wel genoeg werkenden zijn om jouw pensioen te betalen?
Nee, dat iedereen die hulp krijgt zielig is.quote:Op zondag 19 juni 2005 22:48 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Hear, hear!
In Nederland heerst er een misverstand dat iedereen die zielig is, geholpen moet worden.
Uhm, 'k ben benieuwd hoe lang het nog gaat durenquote:Op zaterdag 18 juni 2005 19:28 schreef TheGreatDictator het volgende:
[..]
De Burkestichting kwam met 18,7%, worden de armen ook rijker van. Ik moet nog even lezen waar ze allemaal in gaan snijden, maar fors lager kan dus met gemak.
De grap/het stompzinnige is dat ook de PvdA wel te porren is voor een flat-rate tax. Echter, iedereen wil bepaalde aftrekposten behouden en anderen afschaffen. Met andere woorden, iedereen wil per se wat beleid uitstippelen voor een bepaald doel, terwijl wat mij betreft de enige logische uitkomst dan zou moeten zijn dat ze zouden moeten stoppen met die onzinnigheid en alle aftrekposten schrappen of het huidige systeem behouden. Maar ja, probeer aan politici maar uit te leggen dat ze een bestuursmiddel moeten opgeven.quote:Op maandag 20 juni 2005 03:38 schreef heiden6 het volgende:
Het lijkt me inderdaad een kwestie van tijd voor de boel op de schop gaat. Als er na de volgende verkiezingen een redelijk liberaal ('rechts') kabinet komt, lijkt het me dat de VVD wel een balletje opgooit over de flattax. En dat balletje zal dan vanzelf wel doorrollen tot aan de subsidies, wellicht zelfs er overheen. Maar zo optimistisch ben ik niet.
Dat is de vraag, het komt wel voor dat politici bestuursmiddelen opgeven. Overigens hebben subsidies weinig te maken met een flat-rate tax.quote:Op maandag 20 juni 2005 03:52 schreef heiden6 het volgende:
Al die aftrekposten en subsidies zijn natuurlijk wel erg handig bij het controleren van het gedrag van het gepeupel. Dat wil men niet kwijt.
Het klinkt mooi hoor! Maar de ambtenaren ontslaan zorgt ook weer voor een enorme stijging in de werkeloosheid. Dat betekend dat er nog minder mensen werken en meer mensen in de uitkering zitten. Erg goed van je. Is een pluimpje waard.quote:Op maandag 20 juni 2005 03:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een vlaktax met een belastingvrije som zou weleens erg goed kunnen werken.
*Iedereen mag tot minimum belastingvrij verdienen.
*Alles daarboven een vast tarief.
*alle subsidies en aftrekken weg.e ambtenaren die daarbij horen daarmee overbodig
*Overheid houdt zich bezig met basistaken. - Veiligheid.
- Infrastructuur.
- Zorg voor de echte uitvallers.
Het maakt uiteraard niets uit of je mensen geld geeft en ze elke dag naar kantoor laat komen of dat je ze thuis laat. Sterk nog het is gunstiger om de mensen beter thuis te laten aangezien ze zullen zorgen voor een daling in loonkosten (wet van vraag en aanbod). Tevens zal het leiden tot lagere kosten aangezien er geen kantoren hoeven worden onderhouden, gecreerd en gepoetst.quote:Op maandag 20 juni 2005 08:02 schreef TimT het volgende:
Het klinkt mooi hoor! Maar de ambtenaren ontslaan zorgt ook weer voor een enorme stijging in de werkeloosheid. Dat betekend dat er nog minder mensen werken en meer mensen in de uitkering zitten. Erg goed van je. Is een pluimpje waard.
Dat zegt ie?quote:[q]Denk je dat daardoor mensen geen uitkeringen nodig hebben? Dat de kinderen gratis en voor niets naar school kunnen? Dat wetenschap zomaar uit het niets kan komen? Etc.
Nee, het is een verschuiving van verborgen werkeloosheid naar echte werkeloosheid, en de kosten dalen aanzienlijk.quote:Op maandag 20 juni 2005 08:02 schreef TimT het volgende:
[..]
[quote]Het klinkt mooi hoor! Maar de ambtenaren ontslaan zorgt ook weer voor een enorme stijging in de werkeloosheid. Dat betekend dat er nog minder mensen werken en meer mensen in de uitkering zitten. Erg goed van je. Is een pluimpje waard.
We hebben het niet over een volledig opheffen van de overheid, alleen over een overheid die zich niet meer bezighoud met omverdelen en daarmee kosten veroorzaken.quote:De overheid moet zich met meer bezig houden. Want denk je dat je doormiddel van 1 belasting mensen aan helpt? Denk je dat daardoor mensen geen uitkeringen nodig hebben? Dat de kinderen gratis en voor niets naar school kunnen? Dat wetenschap zomaar uit het niets kan komen? Etc.
Nee, je wil altijd een rookgordijn van neocommunisme trekken onder het mom van "sociale rechtvaardigheid"quote:Op zondag 19 juni 2005 21:40 schreef Tup het volgende:
[..]
Ik kan het niet helpen: ik moet altijd even door de gebakken lucht die libertarisme heet, heen prikken.
Loopt niet zo te huilen man, is het nu echt zo erg om echt werk te gaan doen?quote:Op maandag 20 juni 2005 09:45 schreef TimT het volgende:
De kosten dalen aanzienlijk. Mooi verhaal en nu nog even concrete cijfers. Maar meldt dan ook even hoeveel geld we moeten uittrekken om vele weer aan het werk te krijgen. Vergeet ook niet de gouden handrukken. Want de bonden zullen niet zomaar zo grote groep van ambtenaren loslaten. Daar komen dan afspraken voor en dan komen er goeie gouden handrukken. En het lijkt misschien niets. Maar totaal gaat lekker veel kosten.
Te huilen? Misschien moet jij eens gewoon logische nadenken. Want je kan niet zomaar alles op de schop nemen hoor. Misschien denk je dat. Maar ambtenaren kunnen alles tegenhouden als ze willen. Er zijn meer dan dit soort voorstellen geweest in het verleden hoor. En als ambtenaren er geen brood in zien dan schieten ze op ambtelijk niveau af. En walsen over mensen als jou. Als dit plan er doorkomt dan zullen ze een flinke handdruk willen. En de bonden gaan daar voor zorgen! Want je kunt niet zomaar zo grote groep ontslaan.quote:Op maandag 20 juni 2005 09:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Loopt niet zo te huilen man, is het nu echt zo erg om echt werk te gaan doen?
precies. Politici: je bent overbodig. "ik overbodig, nee dat kan niet, ik ben hartstikke belangrijk, laat me mijn taak doen".quote:Op maandag 20 juni 2005 03:51 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
De grap/het stompzinnige is dat ook de PvdA wel te porren is voor een flat-rate tax. Echter, iedereen wil bepaalde aftrekposten behouden en anderen afschaffen. Met andere woorden, iedereen wil per se wat beleid uitstippelen voor een bepaald doel, terwijl wat mij betreft de enige logische uitkomst dan zou moeten zijn dat ze zouden moeten stoppen met die onzinnigheid en alle aftrekposten schrappen of het huidige systeem behouden. Maar ja, probeer aan politici maar uit te leggen dat ze een bestuursmiddel moeten opgeven.
Ja en? die 'belastingherziening' was voornamelijk het schuiven met aftrekposten en was zeker niet het invoeren van een vlaktax van 20%, waarvan hier meerdere 'wonderen' verwachten (hogere innames, verhoging van de productiviteit en dingen worden genoemd... snap je waarom ik dat 'utopisme' noem, om dat allemaal aan de belasting toe te schrijven?)quote:Op zondag 19 juni 2005 16:29 schreef TheGreatDictator het volgende:
Onzin. In de afgelopen 20 jaar is 2x een forse belastingherziening geweest waarbij enerzijds zaken vereenvoudigt zijn en anderzijds aftrekposten zijn afgeschaft. Die desastreuze economische tegenslag is er nooit geweest.
Het overheidsbudget bestaat voor 90% uit op de langere termijn vastgelegde uitgaven welke niet direkt politiek te beinvloeden zijn ... het is geenszins zo dat je 'wel eventjes' kan besparen door een paar grotere projectjes niet uit te voeren ... sorry, maar dan denk je echt een beetje te simpelquote:Verder is er in geen enkel onderzoek ooit gesproken over het afschaffen van overheidstaken als infrastructuur of wetshandhaving oid. Ook met 20% kunnen die prima betaald worden, behalve wellicht prachtige projecten als de betuwelijn of een magneetzweefbaan naar Groningen.
Nee, als je de moeite doet mn post te lezen geef ik duidelijk aan dat de verwachtingen die hier mensen hebben van de Laffer-curve veel te groot is, alsof een lagere belasting gelijk meer opbrengst oplevert .... de winst van de Laffer-curve is relatief te zien, iets wat velen hier lijken te vergeten, die denken dat het ding een soort van 'perpetuum mobile' is:quote:In de laatste plaats is het opvallend dat je de Laffer-curve voor waar aanneemt en tegelijkertijd meent dat wij weinig te winnen hebben van lagere belastingen......... oftewel de hoge belastingen hier zijn goed want het brengt veel welvaart?
Liep je ook een beetje te stangen.quote:Op maandag 20 juni 2005 09:52 schreef TimT het volgende:
[..]
[quote]Te huilen? Misschien moet jij eens gewoon logische nadenken
quote:Want je kan niet zomaar alles op de schop nemen hoor.
quote:Maar ambtenaren kunnen alles tegenhouden als ze willen.
Daarom heeft bv Duitsland ook zoveel problemen, men in niet in staat te snijden in het waterhoofd overhead aan ambtenarenquote:Er zijn meer dan dit soort voorstellen geweest in het verleden hoor. En als ambtenaren er geen brood in zien dan schieten ze op ambtelijk niveau af
Tell me about it.quote:. En walsen over mensen als jou. Als dit plan er doorkomt dan zullen ze een flinke handdruk willen. En de bonden gaan daar voor zorgen! Want je kunt niet zomaar zo grote groep ontslaan.
hear hearquote:Op maandag 20 juni 2005 10:49 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ja en? die 'belastingherziening' was voornamelijk het schuiven met aftrekposten en was zeker niet het invoeren van een vlaktax van 20%, waarvan hier meerdere 'wonderen' verwachten (hogere innames, verhoging van de productiviteit en dingen worden genoemd... snap je waarom ik dat 'utopisme' noem, om dat allemaal aan de belasting toe te schrijven?)
Juist de plannen Oord maken prima duidelijk dat een werkelijke vereenvoudiging vrijwel niet te bereiken is, vaak blijft het bij hooguit geschuif met posten ...
Het zou een interssant idee zijn om bv de overheid over 4 jaar eens een ambtenaren-aanname-stop te geven en dat hiermee bv het aantal ambtenaren met 10% gezonken kan worden .... zo 'opschoning' van het werknemers bestand heeft voor gewone bedrijven vaak een zeker positief effect, omdat je ermee ongemotiveerde werknemers kunt laten afvloeien en de productiviteit verhoogt ...
Voor de overheid als werkgever kan dat enorm positief uitwerken, en de opbrengst ervan zou gebruikt kunnen worden om een flinke belastingverlaging te financieren...
Politici zullen zo'n plan echter nooit uitvoeren, omdat ze daarmee juist hun werkelijke invloed op het beleid nihil maken ... juist hun controle over de ambtenaren als werkgever en de mogelijkheid makkelijk met 'poppetjes' te schuiven willen deze niet opgeven ...
de enige mogelijkheid om zoiets te bereiken zou een 'zakenkabinet' zijn, een regering van mensen uit het bedrijfsleven die enkel van de politiek een vrij mandaat krijgen om een reorganisatie door te voeren...
De 'politici' die een stevig 'consumptie-bevorderende politiek' bedreven, bv Reagan, Bush en thatcher deden dit altijd ten kostte van enorme schulden, en konden nooit bouwen op het stijgen van werkelijke inkomsten, of reduceren van onkosten ...
[..]
Het overheidsbudget bestaat voor 90% uit op de langere termijn vastgelegde uitgaven welke niet direkt politiek te beinvloeden zijn ... het is geenszins zo dat je 'wel eventjes' kan besparen door een paar grotere projectjes niet uit te voeren ... sorry, maar dan denk je echt een beetje te simpel
Teven overheidsbestedingen kennen eenzelfde soort van 'laffer-curve, waarbij zomaar het ophouden van investeringen niet zomaar enkel winst oplevert, maar zelfs tot daling van de eigen inkomsten kan leiden
[..]
Nee, als je de moeite doet mn post te lezen geef ik duidelijk aan dat de verwachtingen die hier mensen hebben van de Laffer-curve veel te groot is, alsof een lagere belasting gelijk meer opbrengst oplevert .... de winst van de Laffer-curve is relatief te zien, iets wat velen hier lijken te vergeten, die denken dat het ding een soort van 'perpetuum mobile' is:
Een verlaging van de belasting levert niet _meer_ geld op (tenzij je in een land als Litouwen of andere ex-oostblokstaten, waar grote problemen zijn rond het belasting innen, corruptie) .... wel zal de lagere belasting-opbrengst niet recht evenredig dalen met het verlagen van het belasting-precentage...
stel je voor dat je 10 miljard belasting int met 40% tax, ga je terug naar 30% zal je niet 7,5 miljard, maar waarschijnlijk rond de 8 tot 8,5 miljard innen: Je hebt dan wel degelijk een forse teruggang van je inkomsten, enkel is deze kleiner dan de teruggang in belastingpercentage zelf (overigens, dat is ook sterk afhankelijk van hoe hoog je belastingpercentage zelf is)
Ik weet dat je liep te stangen en ik speelde daar even op in. Maar inderdaad er zitten voordelen aan de tax. Alleen jammer dat ambtenaren meer macht hebben dan de gekozen machten te samen.quote:Op maandag 20 juni 2005 11:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Liep je ook een beetje te stangen.
[..]
Tuurlijk wel
[..]
Dat weet ik, des te meer redenen hun aantal altijd terug te dringen en te beperkien
[..]
Daarom heeft bv Duitsland ook zoveel problemen, men in niet in staat te snijden in het waterhoofd overhead aan ambtenaren
[..]
Tell me about it.
Des te meer reden om de macht van de bonden te breken.
Dat lijkt me wel een puik plan inderdaad! Laten we stellen dat iedereen tot een eurootje of 20000 belastingvrij verdient en daarboven 90% inlevert.quote:Op maandag 20 juni 2005 03:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een vlaktax met een belastingvrije som zou weleens erg goed kunnen werken.
*Iedereen mag tot minimum belastingvrij verdienen.
*Alles daarboven een vast tarief.
En zo ieder initiatief om wat te ondernemen de nek omdraaien?quote:Op maandag 20 juni 2005 17:05 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel een puik plan inderdaad! Laten we stellen dat iedereen tot een eurootje of 20000 belastingvrij verdient en daarboven 90% inlevert.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |