dat heb ik ook. Dan laat ik alles varen. Daarom ben ik ook bang om een relatie aan te gaan, omdat ik er donder op kan zeggen dat ik de rest vergeet. Kan me dan nergens meer op concentreren, wil alleen maar met die persoon bezig zijn. Dat geldt ook voor andere passies. Gelukkig zijn ze kortstondig. Als ze langer duurden, zou echt mijn studie eronder lijden.quote:Op zondag 19 juni 2005 03:12 schreef PsychoNL1972 het volgende:
2) De tempo van mijn emoties gaan heel anders. ben ik in 1 ding geintresseerd, dan stort ik me erop en kom soms erachter dat ik goede vrienden boos aan de deur heb staan omdat ik weken niks heb laten weten... andersom, ik brand me zelf uit met dit erop storten. De les is iets rustiger aandoen, veel meer afwisselend, zorgen dat een uur minstens voor jou en je partner is en regelmatig contact te onderhouden met hen wie voor je belangrijk zijn.
komt me ook bekend voor. En niet alleen bij emoties als liefde (als ik iemand één keer gezien heb, weet ik al dat ik voor diegene zou willen stervenquote:3) De sterkte van (liefde / gedreven) emoties is vaak veel intenser dan die van meeste mensen, vaak moet ik aan de buitenkant veel rustiger over komen en vooral de timing goed in de gaten houden, want anderen zijn er vaak niet aangewend en het kan hun erg afschrikken.
herken ik ook. Ik moet echt bedenken van 'als ik dit en dat doe kom ik boos over'....quote:8) Vaak is je gedrag belangrijker dan de woorden die je spreekt. Als mijn partner iets verkeerd deed dan zei ik dat en was het over voor mij. maar ze veranderde haar gedrag daarna vaak niet.. Ik moest mezelf daarna aanleren om geiirteerd te reageren of haar te negeren voor een tijdje (minuten/uren) afhankelijk van hoe verkeerd het is en dan had ze wel in de gaten dat ik het echt meende.. (erg vervelend!!! ik ben nooit lang boos, ik zeg het liever en dan knuffelen en het is over).
haha, die impulsiviteit ken ik ook. Gelukkig heb ik ervaren dat het kopen van veel dingen niet bevredigt en nu ben ik me hiervan bewust, zodat ik eigenlijk weinig waarde meer hecht aan materiele zaken (iig minder dan vroeger). En bovendien denk ik er nog even over na, of ik iets wel echt nodig heb.quote:9) Heb je het tofste ding gezien in de winkel dat je absoluut moet hebben.... koop het dan morgen nadat je met je partner gesproken hebt. Het voorkomt enorm veel gezeik.
mijn broer en zussen ergeren zich eraan dat ik alles aan mijn ouders vertel. Waarschijnlijk vertellen ze me daarom ook niets. Ik ben echt heel erg eerlijk, té eerlijk soms, dan zeg ik dingen recht voor z'n raap. Wat dat betreft ben ik weinig tactisch.quote:10) Eerlijkheid is levensgevaarlijk. Ik ben zo eerlijk en recht toe recht aan als het kan.. wel op een tactische manier hoor. dus ik zou niet tegen iemand zeggen dat ze op een olifant lijkt (behalve als het een echte oli is natuurlijk). Meestal lees men veel meer dan je zegt. zoals zij "schat, vind je dat een lekker ding?". ik "ja, die ziet er wel knap uit"... *whoops*. nu wil ik natuurlijk opeens met haar weg of zo.. etc. etc. vooral op zaken waar de ander erg onzeker over is, let op op je woorden, het komt vaak bij haar onbedoelt over als iets compleets anders.
sure. Ik kan ook totaal niet daten... geen idee hoe dat moet. Ik probeer het wel via internetquote:Nu moet ik alleen nog uitvogelen hoe het werkt met daten.. met het tempo zoals het tot nu toe gaat, dan leer ik pas om goed te daten als ik 250
alweer iets wat ik herken. Pas als iemand wat dichter bij me komt zitten oid, dan brand ik pas los, eerder niet. Ben bang om een blauwtje te lopen, ook al blijkt uit haar uitingen wel dat ze me ziet zitten. Ook een keer klapte ik helemaal dicht bij mijn vriendin. Toen heb ik een uur lang met een rood hoofd op de bank gezeten, en ze merkte het ook nogquote:Voor mij is het helaas zo geworden, das ik redelijk gestoord werd van alle signalen die je krijgt en geen wijs uit kan of het goed of verkeerd is, dat ik serieus moet zeggen "zolang je niet me kust op de mond, zegt dat je iets meer wilt, naakt in mijn douche of bed bent, ga ik altijd vanuit dat je vrienden wilt zijn"
Ik weet het, het is triest, maar ik ben zo'n 1e ontmoeting gewoon nerveus en meeste mensen lezen dat dusdanig verkeerd dat ik zo hun zeker stel dat het initiatief bij hun ligt en niks te vrezen hebben of zo. (ik ben niet echt, griezelig of zo. gewoon een misinterpretatie! en weinig ervaring met daten)
Nou om precies te zijn (zoals ik het 'geleerd' heb), heb je 2 soorten autisten.quote:Op zondag 19 juni 2005 07:42 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat is grappig. Mijn levenservaring + gehoorde en gelezen info wijst precies de andere kant opAls ik het me niet vergis, is dat zoiets waar een Asperger juist erg slecht of juist erg goed in is. Gefeliciteerd dat jij aan de andere kant van het spectrum zit
![]()
Nou, 1 van de 1e dingen die ik las over A.S. is dat vele van ons enorm veel rariteiten/ongelukjes tegen op lopen.quote:Op zondag 19 juni 2005 17:53 schreef Viking84 het volgende:
sure. Ik kan ook totaal niet daten... geen idee hoe dat moet. Ik probeer het wel via internetdaar kom ik een stuk vlotter over dan in real life
Vroeger veel problemen mee gehad, maar door toch elke keer te proberen, soms het uit te praten en dingen in het gemeen blijven te doen uiteindelijk nu vrienden zelfs al 1 die ik 17 jaar ken.quote:Op zondag 19 juni 2005 17:53 schreef S_T het volgende:
- relaties; vrienden heb ik weinig, ben afgelopen jaren al 3x van 'beste vriend' gewisseld, contact verwaterd snel,
Liefde is iets wat je in je draagt, als je er veel van hebt dan wil je daar iets mee. gecombineerd met een dwangmatig gedrag vlieg het knopje gelijk aan (of soms uitquote:Toch ben ik op één of andere manier heel snel 'verliefd'. Maar verder schiet ik er niks mee op, veel te verlegen. Intimiteit is een probleem.
Zo verre is dit een vaak voorkomend iets. zelfs gekke dingen zoals bij een fietspad per se moeten slalommen om de strepen (als je alleen bent). Vaste rituelen zijn voor alle mensen ongeacht hun natuur erg belangrijk, het lichaam en de geest voelt zich meest op zijn gemakt daardoor. bioritmes etc. en daardoor kan je de nieuwe onverwachte dingen beter aan.quote:- dwangmatigheid; ik sta elke dag op met een bepaald ritueel wat is in mn hoofd herhaal,
een soort check, en dat herhaal ik gedurende de dag.
Vaak is het probleem de manier dat je iets brengt en de timing. is 1 van de 2 'verkeerd' dan is men vaak niet open voor dat soort discussies of informatie. dit is 1 van de meest ingewikkelste sociale interacties, vind ik. Ik neem ook vaak daarbij ingenomen wie ik voor me heb, door kleine dingen te incoopereren van hun normale gedrag zoals bewegingen, woordkeuzes of interesses, klinkt iets meer aannemelijker en tastbaar en daardoor wordt ik serieuzer genomen.quote:- niet begrepen voelen; mensen zeggen wel vaak dat ik gek ben, natuurlijk eerder mensen die
ik ken, omdat ze denken dat ik een grapje maak. Ik heb soms moeite serieus over te komen.
Zelfde hiero. ik heb een ander handschrift genomen (dat ronde losse gebeuren dat vrouwen veel gebruiken en dat werkt veel beter voor mij). zelfde gezeur met autolessen, het ging beter nadat ik een instructeur kreeg die voor mij prettiger aanvoelde ... en wel dezelfde instructeur!! dat wisselen ervan maakte me nog onzekerder.quote:- slordig; ik ben slordig met alles, m'n handschrift kan niemand lezen, veel problemen mee op school. Ik heb al bijna 50 autolessen gehad, blijf dezelfde fouten maken, ....
Half het zelfde. het hele huis is keurig netjes behalve mijn ruimte met mijn computer.. dat is een georganiseerde chaos ;p ik weet perfect waar alles ligt en wordt zwaar geirriteerd als iemand het 'opruimt'.quote:vooral vroeger ging ik door het lint als ik dacht dat er iemand ergens aan had gezeten.
Het heeft een enorm lange tijd geduurd maar ik heb deze 2 vaardigheden redelijk onder de knie. ik heb mijzelf geleerd om rustig te kunnen luisteren en daarna te spreken over wat men zegt maar wel minder oppervlakig over het algemeen. dat inhoudsloze vind ik vaak nog moeilijk maar als het afwisselend gepaard gaat met serieuze dingen, dan overleef ik hetquote:- Groepsgedrag; Ik kan de hele avond lullen dwars door alles heen, zonder te luisteren naar anderen. Maar als ik dan op het werk ik de kantinte zit, komt er geen woord uit. Bijna verlegen reageer ik dan als iemand mij 's wat vraagt. Hier voel ik me zeer ongemakkelijk bij.....
Ik net andersom, ik staar iemand in hun ogen. na het lezen van de survival kid for people with A.S. begrijp ik eindelijk waarom dat mensen zo ongemakkelijk erop reageren.quote:- moeite met oogcontact; als ik iemand in de ogen kijk, ben ik altijd gelijk afgeleid. Als ik
iemand de hele tijd aankijk bij gesprekken knik ik wel en zeg "ja,ja" maar volg het niet meer.
Idem als dwanmatigheid. Je moet een paar dingen kiezen die moet je gewoon zo doen en de rest na verloop van tijd wen je eraan dat de rest is meer flexibel mag zijn. ik had zelf moeite met kiezen toen wat ik anders moest doen en maakte een lijstje in mijn hoofd en liet een dobbelsteen voor een half jaar of zo bepalen in welke volgorde ik het ging doen.quote:- niet flexibel; hier probeer ik echt verandering in te brengen, ....
Hiero ook, maar daar zijn allemaal tjakaa achtige truukjes voor. zoals als je een probleem het, dan is het geen probleem maar dan is het een uitdaging. verder moet je proberen op dat soort momenten (en vaak ook in de ochtend) negatieve muziek te vermijden, het zorgt dat er stoffen worden aangemaakt die je meer depri gevoelig bent. (heb ik laatste een docu over gezien, 1 van die sociale studies, neem een tweeling en in de ochtend doet de 1 allemaal zaken zoals happy music en leuke kleuren, de ander depri muziek en donkere kleuren en een leuke film / depri film). het heeft met het inbeeldings vermogen te maken. Om te begrijpen hoe een ander voelt, herhalen we veel acties en emoties in onze hersenen. dus in principe ervaar je letterlijk de slechte dingen.. Als je het andersom doet dus allemaal leuke dingen zien en horen, maak je de happy drugs aan in je hersenen en ben je veel betere gewapend tegen problemen.. dus ja, er is een basis waarom een tjakaa mentaliteit helpt.quote:- Emoties; ik zeg voor de gein wel 's dat is stemmingswisselingen heb. Maar dit lijkt wel degelijk serieus te zijn. Ik wissel heel erg gemakkelijk ,van de één op de andere dag, ...
idem als dwangmatigheid, het komt vaak terug bij mij. een neus die continue ophaald (of hoe je het ook zegt), een oog die knipperd, of welke spier handeling dan ook. (voet trappeld).. Daar ken ik geen echte oplossing voor.quote:- Tic; vroeger had ik echt last van een tic. Steeds zelfde beweging maken en dat ook nog een bepaald aantal keer. Een teldwang. Dat is nu veel minder. Maar ik merk dat ik die teldwang nog steeds vaak onbewust tegenkom in m'n gedrag.
Voorspelbaarheid van/ inzicht in de situatie of dat er veel van af kan hangen. dit zijn triggers die voor iedereen gelden... maar vooral waar jouw lot afhangt van de opinie van een ander op welke manier dan ook (dus ook of je sociaal geaccepteerd wordt) is veel meer stress veroorzakend voor autisten. Anders dan enorm veel en regelmatig doen ken ik geen truuk voor. Hoewel heel soms werkt het dat ik mezelf binnenin prijs om ze ver al gekomen te zijn, wat het dan ook is of zo veel mogelijk aan iets leuks te denken. dan voel ik me meer blij en wordt ik iets meer onspannen. zenuwachtigheid & sociale stress gaan gepaard (of zijn het zelfde?)quote:- Zenuwachtig; Door één of andere reden ben ik soms bloednerveus, terwijl er niet eens echt een aanleiding voor is. Dit brengt natuurlijk veel onzekerheid met zich mee.
Nou dit is precies hoe ik binnenin ben. Ik voel me niet meer of minder mens dan de rest. Maar ben constant bewust ervan dat ik iets meer anders ben dan de rest. Het is iets wat nog steeds niet en misschien nooit zal weggaan, maar sinds ik dezelfde vrienden heb voor vele jaren nu die eindelijk beginnen te begrijpen wat ik wel en niet ben, voor ik me vaker op gemak.quote:Dit is een opsomming van mijn gedrag in bepaalde situaties. Ik voel me soms heel ongemakelijk daardoor. Ik voel me er ook 'anders' door. Anders dan de rest. Niet te verwarren met beter of wat dan ook... Ik voel me niet één van het geheel. Contacten met anderen verlopen soms goed, maar vaak knudde. Alsof mensen mij niet mogen, alsof ik niet het gedrag vertoon wat zij willen zien, wat zij zoeken in een vriend, Maar toch zie ik het ook als een voordeel: Ik denk heel veel na over mezelf, m'n gedrag , in bepaalde situaties, naar anderen toe, waarom ik zo doe etc. Ook al veranderd het niet 1-2-3. Ik heb er wel baat bij. Aan Asperger heb ik nooit gedacht, maar ik zag veel overeenkomsten met anderen om dit forum.
Ik vrees dat ik die niet ken. Maar ik geloof dat het iets zoals enorme moodswings en vaak niet de relateit correct zien of zo?quote:Op zondag 19 juni 2005 19:47 schreef boempa het volgende:
Hehe, jij zoekt ze wel uit zeg PsychoNL1972.
De enige vriendin die ik ooit had had borderline en theatrale persoonlijkheidsstoornis.
We pasten niet echt bij elkaar en na anderhalve maand hielden we het voor gezien.
Voor mij is dat wel genoeg ervaring lol.
Ik probeer sinds kort idd ook veel naar 'positieve' leuke dingen te kijken, luisteren en op te vangen. Hoe moeilijk dit ook is als je in een dip zit. Ik dacht dat zoiets wel makkelijker zou zijn. Maar die treurigheid blijft dan maar zuigen, alsof ik mezelf er beter in herken.quote:dus ja, er is een basis waarom een tjakaa mentaliteit helpt.
Ja het was voor mij ook een stap om dit even allemaal zomaar op het forum te zetten ik praat er nooit met iemand over. Het maakt het een stuk minder lastig om te posten als mensen zoals jij er zo open over praten. (danku daarvoor)quote:En dit is waarom ik ook hier aan het typen ben, ik hoop dat mijn ervaringen het iets gemakkelijker kunnen maken voor anderen en proberen te leren van anderen hoe ik eindelijk iemand kan vinden waar ik gelukkig mee kan zijn en blijven..
Dit is voor mij vrij belangrijk, ik voel me toch vaak knap lullig als ik niks te melden heb. Ik heb niks toe te voegen denk ik dan.quote:Mijn beste truuk ervoor is vaak over iets te praten waar ik wel alle ins en outs van ken (zoals op werk) en dat ik weet de ander interesseerd. dan verlieverlee komt er wel iets nieuws tussen en blijft de conversatie doorgaan.
om in te lijsten, ik vind dit eigenlijk wel een hele mooie omschrijving. haha, mn vader zei vroeger ook altijd al dat ik een gebruiksaanwijzing heb...hmm.. maar ik probeer mezelf 'aan te passen' maar toch mezelf te blijven. Dat ik 'normaal' kan functioneren bij andere mensen. Ik probeer dit stapje voor stapje te doen. Ik geloof ook erin dat het uiteindelijk wel gaat lukken, maar het zal lastig blijven.quote:ik ben zo speciaal, das ik geboren ben met een handleiding. als iemand de moeite neemt om het te lezen dan kunnen we een geweldige relatie hebben.
die moet je op een t-shirt laten drukken..quote:ik ben zo speciaal, das ik geboren ben met een handleiding. als iemand de moeite neemt om het te lezen dan kunnen we een geweldige relatie hebben.
quote:Op zondag 19 juni 2005 20:22 schreef PsychoNL1972 het volgende:
ik ben zo speciaal, das ik geboren ben met een handleiding. als iemand de moeite neemt om het te lezen dan kunnen we een geweldige relatie hebben.
Bedankt voor je reactie, daar heb ik wat aan.quote:Op zondag 19 juni 2005 03:12 schreef PsychoNL1972 het volgende:
dat heb ik ook, hoor. Ik zou een hogere score hebben wanneer ik de checklist eerder had doorgenomen. Blijkbaar leer je toch met het syndroom omgaan als je ouder bent. Je krijgt er meer grip op en je kunt het (misschien) ombuigen tot iets positiefs, een talent.quote:Op maandag 20 juni 2005 00:40 schreef Cruoninga het volgende:
Wat betreft mijn verleden herken ik mijzelf redelijk sterk in dit label, maar ik ben sinds mijn vroegste tienerjaren nogal veranderd (ben nu 20). Ik heb me (ook weleens hardop) afgevraagd in hoeverre ik momenteel nog aan Asperger zou lijden, maar deze twijfel werd altijd weggewuifd met de woorden dat Asperger niet iets is dat overgaat.
zelf heb ik altijd het gevoel alsof ik me op een toneel bevind en ik geef mezelf als het ware een schouderklopje als ik iets doe wat sociaal gezien als positief word ervaren. Ik ben me overdreven bewust van mijn communicatie en heb dus zeker het gevoel dat mijn gedrag artificieel is.quote:Dit zou dus kunnen betekenen dat ik me tijdens sociale interactie puur naar aangeleerde gedragsregels opstel of dat ik aspecten van mijn eigen gedrag over het hoofd zie.
Wat betreft dat eerste, in het bijzijn van anderen (vreemden) voel ik me totaal niet ongemakkelijk en heb ik niet de neiging om me op de achtergrond terug te trekken. Nou betrap ik mezelf er echter wel af en toe op dat - wanneer het gesprek te lang over mij gaat - het bij me opkomt om een vraag te stellen over mijn gesprekspartner, om niet te egoïstisch over te komen. Onnatuurlijk sociaal gedrag dus.
dat ken ik, maar ik vind het juist opmerkelijk dat mijn gebrek aan sociale contacten bij hem geen lichtje doet ontsteken van 'hee, die zou wel eens autistisch kunnen zijn'. Hij vraagt er nl altijd naar en altijd zeg ik dat ik er niets van moet hebben, dat ik liever met één persoon (= mijn beste vriend aka huisgenoot) contact heb en verder in principe met niemand, in ieder geval niet voor langere tijd. Bovendien heb ik geen moeite met sociale contacten op bijvoorbeeld MSN of via e-mail. Daar loop ik heel gemakkelijk los en weet ik precies wat ik moet zeggen. Maar irl?quote:Tevens heb ik het onuitgesproken idee dat hij ook aan mijn sociale vaardigheden twijfelt omdat ik geen relatie heb. Hij vraagt hier in ieder geval regelmatig naar.
Ik ben altijd mezelf, alleen ken ik meerdere kanten. De spontane vriendelijke open kant laat ik irl alleen zien aan die mensen die ik voldoende vertrouw. Voor alle anderen ben ik een schaduw. Niet omdat ik hen niet tot last wil zijn, maar omdat zij naar mijn mening mijn vertrouwen niet verdienen.quote:Op zondag 19 juni 2005 13:00 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Waarom maak je jezelf zo klein? Als 'normale' mensen zich tolerant opstellen dan hoef je jezelf toch niet als 'schaduw' op te stellen? Dan kun je toch gewoon jezelf zijn?
Ik ben het niet met je eens of ik begrijp gewoon niet wat je wil zeggen.. Ten eerste, ik ben me er wel van bewust dat ik anders ben; ik weet het en ik voel het. Toch verandert dat niets aan het feit dat ik mensen vaak ervaar als gesloten ongeacht hun werkelijke gedrag; dat ik het idee heb dat hun gedachtes en gevoelens voor mij een mysterie zijn terwijl ze voor ieder ander in het oog lijken te springen. Ten tweede heb ik juist heel erg de drive gehad om me aan te passen (en ik kan niet ontkennen dat ik enkele jaren te ver ben gegaan, maar ik klamp nu juist stevig vast aan mijn identiteit); zodanig zelfs dat het de meeste mensen, zelfs juist hen die mij het beste kennen, niet of nauwelijks opvalt dat mijn brein in wezen anders in elkaar zit.quote:Op zondag 19 juni 2005 18:32 schreef PsychoNL1972 het volgende:
[..]
Nou om precies te zijn (zoals ik het 'geleerd' heb), heb je 2 soorten autisten.
Degene die er van bewust zijn en die er niet van bewust zijn.
Ik ben er 1 die er zich van bewust is en heb de neiging om toch ertussen te passen zonder mijn eigen indentiteit te verliezen natuurlijk.
Iemand die er niet bewust van is, die heeft die drive niet om zo erg aan te passen en vandaar dat je dat andere beeld krijgt.
hoe de verhouding hoeveel tot groep a behoort en hoeveel tot groep b, geen idee.
ps. voor alle duidelijkheid, het bewust zijn is dus het voelen van en niet het weten van.
Hoe kom je dáár nou weer bij?quote:Op maandag 20 juni 2005 01:54 schreef Murray het volgende:
[afbeelding]
Kan je dit ook door asperger krijgen?
Dan heb ik dat leren omgaan toch wel grotendeels onbewust gedaan. Ik weet niet hoe jij het ervaarde, maar het drong tussentijds niet echt tot me door dat ik op dat vlak aan het groeien was.quote:Op maandag 20 juni 2005 00:51 schreef Viking84 het volgende:
dat heb ik ook, hoor. Ik zou een hogere score hebben wanneer ik de checklist eerder had doorgenomen. Blijkbaar leer je toch met het syndroom omgaan als je ouder bent. Je krijgt er meer grip op en je kunt het (misschien) ombuigen tot iets positiefs, een talent.
Bevalt dat optreden je een beetje of is je plankenkoorts daarvoor te groot? Ik ervaar sociaal contact in ieder geval niet per definitie als vervelend, ook niet wanneer ik me daarbij bewust ben van kunstmatige sociale trekjes.quote:zelf heb ik altijd het gevoel alsof ik me op een toneel bevind en ik geef mezelf als het ware een schouderklopje als ik iets doe wat sociaal gezien als positief word ervaren. Ik ben me overdreven bewust van mijn communicatie en heb dus zeker het gevoel dat mijn gedrag artificieel is.
Tijd om hem dan eens daarmee te confronteren, lijkt me.quote:dat ken ik, maar ik vind het juist opmerkelijk dat mijn gebrek aan sociale contacten bij hem geen lichtje doet ontsteken van 'hee, die zou wel eens autistisch kunnen zijn'. Hij vraagt er nl altijd naar en altijd zeg ik dat ik er niets van moet hebben, dat ik liever met één persoon (= mijn beste vriend aka huisgenoot) contact heb en verder in principe met niemand, in ieder geval niet voor langere tijd. Bovendien heb ik geen moeite met sociale contacten op bijvoorbeeld MSN of via e-mail. Daar loop ik heel gemakkelijk los en weet ik precies wat ik moet zeggen. Maar irl?
Ziehier inderdaad het talent dat je uit je gebrek haalt. In hoeverre zo'n 'gebrek' dan nog wel echt een gebrek is kan je je afvragen. Of zou je je taalvaardigheid willen inruilen voor een betere sociale kunde?quote:Ik herinner me ook dat ik vroeger verliefd was op een docente en dat ik nooit iets tegen haar wilde zeggen als het even kon. Ik schreef alles op. Stuurde haar brieven, gaf haar briefjes en als ik iets tegen haar wilde zeggen (of MOEST zeggen), dan klapte ik dicht en was ik het kwijt. Ik moest alles van tevoren precies bedenken en uitschrijven. Ik had het gevoel dat mijn woorden een magische toverformule waren waarmee ik een bepaald effect teweeg kon brengen.
Ik zeg het hier iets oversimpel nu, maar ik benader alles gedeeltelijk op oorzaak en gevolg, zoals een wetenschap. Hiermee zeggend dat iedereen hun rot ervaringen in het leven tegenaan lopen.quote:Op maandag 20 juni 2005 01:44 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik ben het niet met je eens of ik begrijp gewoon niet wat je wil zeggen.. Ten eerste, ik ben me er wel van bewust dat ik anders ben; ik weet het en ik voel het. Toch verandert dat niets aan het feit dat ik mensen vaak ervaar als gesloten ongeacht hun werkelijke gedrag; dat ik het idee heb dat hun gedachtes en gevoelens voor mij een mysterie zijn terwijl ze voor ieder ander in het oog lijken te springen. Ten tweede heb ik juist heel erg de drive gehad om me aan te passen (en ik kan niet ontkennen dat ik enkele jaren te ver ben gegaan, maar ik klamp nu juist stevig vast aan mijn identiteit); zodanig zelfs dat het de meeste mensen, zelfs juist hen die mij het beste kennen, niet of nauwelijks opvalt dat mijn brein in wezen anders in elkaar zit.
Bewust zijn, zoals ik bedoelde, was het constante gevoel dat je toch anders bent dan de rest. niet de oprechtheid of echtheid van iemands psyche. iemand met A.S. of autisme is directer, eerlijker, oprechter naar mijn weten.quote:Wat bedoel jij met dat 'andere beeld'? Een ander beeld van mensen? Ik heb 'geleerd' en ervaren dat Aspergers problemen hebben met empathie. Ik vind het arrogant van je te suggereren dat dit kenmerk 180 graden omslaat zodra de autist in kwestie een zogenaamd 'echter' bewustzijn krijgt van het Asperger zijn. Maar wederom, wellicht heb ik je verkeerd begrepen.
Nu vat ik je. Omdat je van nature geen of weinig empathie hebt, ben je 'rationele' empathie gaan ontwikkelen, een soort analyserend vermogen waarmee je uiteindelijk verder bent gekomen dan een niet-AS-er met alleen natuurlijke empathie. Dat vind ik echt heel knap van je. Ik ben het zelf ook gaan ontwikkelen, maar ik ben nog lang niet zo ver en mijn ingevingen zijn niet feilloos. Aan de andere kant heb jij ook meer levenservaring dan ikquote:Op maandag 20 juni 2005 03:24 schreef PsychoNL1972 het volgende:
Nu komt het vage (althans vind ik), in mijn jeugd, vanwege de A.S. begreep ik meestal geen bal van wat de ander dacht of wou, maar door mijn overdreven aanpassingsgedrag leerde ik er zo veel erover dat ik vaak het beter zag dan de gemiddeld persoon. Het inzien van de emotionele staat van de ander is toch empathie, maar wat nu als je hetzelfde doet door middel van ratio? naar mijn weten gaat het niet over hoe je het zelf uitgevogeld hebt, maar wat en hoe precies.
Zo ver ik weet over mijzelf, zie ik de intentie van iemand, en ook het gedrag en de bewoording. De combinatie is erg verwarrend. Iemand zonder A.S. ziet vaak maar een gedeelte van dit geheel.
Nu zeg me, wie is het meest observerend?
Via deze beredenering durf ik te zeggen (en het feit dat ik in veel van mijn sessies bij het riagg, enkele boeken die ze mij gegeven hadden, opmerkingen van vrienden die letterlijk zeiden dat ik veel meer zag dan hun) dat ik meer zie door mijn A.S.
Had ik geen A.S. dan had ik niet mijn ratio hoeven te wenden tot het behelpen met het aanpassen aan de menigte en was ik waarschijnlijk alleen maar bezig met normaal sociaal te zijn en over de wetenschappen te denken.
Eens.quote:Bewust zijn, zoals ik bedoelde, was het constante gevoel dat je toch anders bent dan de rest. niet de oprechtheid of echtheid van iemands psyche. iemand met A.S. of autisme is directer, eerlijker, oprechter naar mijn weten.
Ik zit hier ergens tussen in.quote:De ene groep autisten willen graag met andere mensen omgaan (ik bedoel grotere groepen, uitgaan etc.) dus sociaal meedraaien
Deze groep is vaak zich bewust ervan dat ze anders zijn en proberen mbv ratio zich aan te passen.
De andere groep zijn liever op zichzelf en maar met een paar mensen (familie, partner, de collega, 0-2 vrienden).
Ze hebben niet het gevoel dat ze moeten aanpassen, meestal zijn ze erg stil/rustig op gelegenheden waar ze met veel mensen zijn, werken zeer graag op zichzelf, lezen veel of computeren etc.
Dit is de groep waar de samenleving het meeste moeite mee hebben, omdat de brug tussen de 2 werelden het minst overbrugt wordt.
Vreemd zijn is niet slechtquote:Op woensdag 22 juni 2005 20:49 schreef Weirdsels het volgende:
Och ik voldoe aan al die eisen van Asperger... Alleen het leuke is dat je er totaal geen problemen mee hebt eigenlijk. Het is gewoon een persoonlijkheid, net zoals iedere andere persoonlijkheid gedianoseerd kan worden als een ziekte. Zo denken vrouwen over het algemeen veel in relaties en mannen meer met logica, zijn allemaal ziektes! net als Asperger
Iedereen is wel eens geil....quote:Ook kan ik korte tijd laaiend enthousiast zijn over iets en me helemaal daarop focussen, terwijl ik er net zo plotseling weer genoeg van kan hebben.
D'r is ook zoiets als lands-aard. Zweden en Noorwegers staan er ook om bekend dat 't nou niet de meest extraverte personen zijn. Nederland lijkt, ondanks z'n amerikaanse fixatie en z'n duitse afhankelijkheid, eigenlijk toch veel meer op de scandinavische landen dan we eigenlijk beseffen. En niemand die 't raar vindt dat zweden wat stiller zijn dan andere mensen, want tjsa, zo zijn zweden nu eenmaal?quote:Op woensdag 22 juni 2005 23:24 schreef Ixnay het volgende:
Maar je merkt het ook niet aan mij, misschien wel dat ik iets introverter ben soms dan een gemiddeld mens, maar dat kunnen niet-Aspergers ook zijn.
Weer iemand die TS al helemaal in de asperger/autisme hoek drukt, terwijl dit alleen maar iets is wat door een kennis van de ouders van TS wordt beweerd. Hoezo iemand iets aanpraten?quote:
En zo is het.quote:Op donderdag 30 juni 2005 15:58 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Met dit soort dingen gaan mensen zich dan ineens heel erg focussen op de symptomen. Je kunt het beste gewoon denken: 'Ik ben nou eenmaal ik.'
Niemand is hetzelfde. Iedereen heeft wel van die trekjes en als er echt iets aan het handje is, dan nóg moet je je niet druk maken. Autisme is niet het einde van de wereld en je kunt ermee leven. Er verandert niets, je leert gewoon iets over jezelf. Je bent niet gestoord en niet minderwaardig. Schuif niet alles op het 'aspergersyndroom'. Het hoort bij jou en bij oh-zoveel andere mensen.
Jij bent nog steeds jij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |