Natuurlijk moeten die ouders zich laten informeren, maar ik vind het bijzonder kwalijk dat hij zijn dochter daarvan niet op de hoogte heeft gesteld. Het allerbelangrijkste vind ik communicatie en begrip, juist als het gaat om het vermoeden dat zijn dochter Asperger heeft. Communicatie en begrip ontbreekt hier, helaas. Bovendien is de TS volwassene en blijkt ze genoeg zelfvertrouwen, zelfkennis en verstand te hebben om haar eigen boontjes te kunnen doppen. Die betuttelende houding van haar vader is echt niet nodig.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 12:46 schreef Roönaän het volgende:
[..]
Wat een onzin. Zie je vader al aankomen? "Schat ik denk dat je misschien asperger hebt, maar omdat ik niet daarna wilde informeren zonder het op jouw bord te gooien, weet ik eigenlijk niet wat het is, en of het wel van toepassing is"
Het is een ouders goed recht om zichzelf te informeren. Ik denk dat het zelfs een plicht als ouders is om jezelf voor te lichten voordat je voorbarige conclusies trekt of laat trekken over "de gestelheid" van je kinderen.
Heb zelden zo'n onzin gelezen...quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:00 schreef Viking84 het volgende:
als ik inderdaad zou lijden aan Asperger, geen inzicht zou hebben in sociale relaties en andermans gevoelens.
Maar in de context van de TS wordt Asperger wel degelijk gebruikt om iemand te ontmenselijken. Snap dat dan!quote:Op zaterdag 18 juni 2005 13:06 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Er staan inderdaad een aantal hele normale eigenschappen tussen, maar dat geeft gelijk een beeld van hoe 'afwijkend' mensen met Asperger zijn. Het zijn geen aliens, het zijn mensen.
Ik bedoel dit serieus. D'r zijn zat incompetente mensen op de wereld die niets kunnen behalve het spelen van psychologische spelletjes, en daarmee andere mensen hun wil proberen op te leggen. Voor die mensen is het heel simpel: Als je je zin kan krijgen door iemand uit te maken voor asperger en een heel behandeltraject in te sturen, dan doe je dat gewoon. Degenen die echt goed zijn in dit soort spelletjes doen ook nog alsof zoiets in het belang is van de 'asperger'.quote:Bedoel je dit serieus of probeer je me uit te lokken?
Voor sommigen een beetje te, omdat ze het niet altijd eens zijn met wat 'de baas' zegt (en dat kan een echte chef zijn, maar ook iemands vader/moeder). En het niet eens zijn met de baas moet gestraft worden. 't is een belachelijk wereldbeeld, maar wel een wereldbeeld waar zat mensen mee rondlopen.quote:Ze zijn uitstekend wilsbekwaam.
Tsk. Ga eens een paar jaar werken en kijk dan nog maar eens een keer of je 't met me oneens bentquote:Ga jij je schamen, je hebt echt geen idee waar je over praat
'de waarheid'? Zelfgekozen slachtofferschap?quote:Omdat ik uit ervaring kan concluderen dat het geen onzin is en omdat het mij als persoon enorm heeft geholpen om de waarheid te accepteren.
Aspergers vertonen echter inderdaad vaak een gebrek aan inzicht in sociale relaties en de gevoelens van anderen. Dat wil niet zeggen dat ze volledig onbekwaam zijn en velen beschikken ook over het vermogen om het te leren, maar ze zijn er gewoon minder goed in.quote:
We zij al jaren met hem bezig geweest en hebben vrij veel energie in hem gestoken. Als je ruim 10 jaar met hem bezig bent heb je het op een gegeven moment wel gehad. Ik dacht eerst dat hij erg gemakzuchtig en gewoon moeilijk in de omgang was. Maar de punten die Viking opsomde kwamen mij en mijn omgeving wel heel bekend voor. Ik heb het ook andere mensen, waaronder mijn ouders, laten lezen en gevraagd aan wie hen dat deed denken. Allen zeiden meteen de naam van mijn broer. Ik wil niet meteen beweren dat hij het ook daadwerkelijk heeft maar misschien dat we er iets mee kunnen. Uiteraard met medeweten van mijn broer. En niet alleen voor ons, maar zeer zeker voor zich zelf, want we weten dat hij regelmatig niet lekker in zijn vel zit.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 13:09 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Semi-offtopic: het komt ook vaak voor bij mensen zoals je je broer beschrijft dat ze die mooie plannen niet uitvoeren omdat het ze niet lukt om een plan van aanpak te maken. Dus ze beginnen gewoon ergens en raken volledig de draad kwijt. Misschien kun je hem op dat vlak wat motiveren.
De ouders tonen inderdaad bar weinig respect voor haar, wat ik ook een slechte zaak vind, maar ik vind het een beetje te ver gaan om te zeggen dat ze ontmenselijkt wordt.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 13:47 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Maar in de context van de TS wordt Asperger wel degelijk gebruikt om iemand te ontmenselijken. Snap dat dan!
Ik heb op Fok meegemaakt dat het lingo inderdaad op die manier gebruikt wordt, om mensen belachelijk te maken (het is onderhand een soort scheldwoord gewordenquote:Ik bedoel dit serieus. D'r zijn zat incompetente mensen op de wereld die niets kunnen behalve het spelen van psychologische spelletjes, en daarmee andere mensen hun wil proberen op te leggen. Voor die mensen is het heel simpel: Als je je zin kan krijgen door iemand uit te maken voor asperger en een heel behandeltraject in te sturen, dan doe je dat gewoon. Degenen die echt goed zijn in dit soort spelletjes doen ook nog alsof zoiets in het belang is van de 'asperger'.
Ik ben ze gelukkig nog niet tegengekomen. Ik zou ze ook mijden als ik ze wel zie.quote:Voor sommigen een beetje te, omdat ze het niet altijd eens zijn met wat 'de baas' zegt (en dat kan een echte chef zijn, maar ook iemands vader/moeder). En het niet eens zijn met de baas moet gestraft worden. 't is een belachelijk wereldbeeld, maar wel een wereldbeeld waar zat mensen mee rondlopen.
Oneens waarmee? Nogmaals, Asperger is geen geestesziekte zoals depressie of schizofrenie. Je hebt wel gelijk dat een autist of Asperger met 'handicaps' kan worden geconfronteerd tijdens werkervaringen en dat dit heel hard kan aankomen. Het is nou eenmaal waar dat een autist/Asperger bepaalde vaardigheden niet aan kan of meer training behoeft dan noodzakelijk wordt geacht om de vaardigheden onder de knie te hebben. Of wil je impliceren dat ik het bestaan van de door jou beschreven mensen ontken? Dat doe ik niet, maar zoals ik al zei, hoop ik ze niet tegen te komen en al helemaal niet in mijn werkomgeving.quote:Tsk. Ga eens een paar jaar werken en kijk dan nog maar eens een keer of je 't met me oneens bent
Nee. Ik heb een tijd lang de diagnose in feite ontkend omdat ik me niet kon identificeren met andere Aspergers en omdat ik vond dat zij zichzelf teveel in een slachtofferrol wentelden. Pas een lange tijd na de behandeling ben ik ben het gaan accepteren toen ik onder ogen zag dat veel van mijn eigenaardigheden, tekortkomingen en talenten als totaalbeeld echt toebehoren aan Asperger. Ik had mezelf al geaccepteerd zoals ik ben en sinds ik het naampje van het beestje ben gaan accepteren is er in feite niets veranderd. Ik ben ook van mening dat als iemand met Asperger zijn gedrag wilt verklaren het helemaal niet noodzakelijk is om het woord te noemen. In sommige gevallen, zoals bij die van de ouders van de TS, is het misschien zelfs beter om het woord Asperger te vermijden omdat het bij sommigen inderdaad de reactie triggert van de ander niet meer serieus nemen.quote:'de waarheid'? Zelfgekozen slachtofferschap?
Ik stel voor dat jullie contact opnemen met een psychiater; die zal jullie het beste kunnen helpen.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 13:59 schreef cheqy het volgende:
[..]
We zij al jaren met hem bezig geweest en hebben vrij veel energie in hem gestoken. Als je ruim 10 jaar met hem bezig bent heb je het op een gegeven moment wel gehad. Ik dacht eerst dat hij erg gemakzuchtig en gewoon moeilijk in de omgang was. Maar de punten die Viking opsomde kwamen mij en mijn omgeving wel heel bekend voor. Ik heb het ook andere mensen, waaronder mijn ouders, laten lezen en gevraagd aan wie hen dat deed denken. Allen zeiden meteen de naam van mijn broer. Ik wil niet meteen beweren dat hij het ook daadwerkelijk heeft maar misschien dat we er iets mee kunnen. Uiteraard met medeweten van mijn broer. En niet alleen voor ons, maar zeer zeker voor zich zelf, want we weten dat hij regelmatig niet lekker in zijn vel zit.
Dat is heel goed, was het motiverende of begeleidende hulp?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 13:59 schreef cheqy het volgende:
[..]
We zij al jaren met hem bezig geweest en hebben vrij veel energie in hem gestoken. Als je ruim 10 jaar met hem bezig bent heb je het op een gegeven moment wel gehad. Ik dacht eerst dat hij erg gemakzuchtig en gewoon moeilijk in de omgang was. Maar de punten die Viking opsomde kwamen mij en mijn omgeving wel heel bekend voor. Ik heb het ook andere mensen, waaronder mijn ouders, laten lezen en gevraagd aan wie hen dat deed denken. Allen zeiden meteen de naam van mijn broer. Ik wil niet meteen beweren dat hij het ook daadwerkelijk heeft maar misschien dat we er iets mee kunnen. Uiteraard met medeweten van mijn broer. En niet alleen voor ons, maar zeer zeker voor zich zelf, want we weten dat hij regelmatig niet lekker in zijn vel zit.
Hoe wil je de oorzaken behandelen? Ze zijn voor alsnog onbekend, al zijn er veel theorieën over. Mijn psychiater had een theorie die het dichtst in de buurt komt van de theorie in dit topic over het ontbreken van bewegwijzeringsborden.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 14:17 schreef MouseOver het volgende:
Ik kan me voorstellen dat je door jarenlange "blootstelling" voornamelijk op de symptomen ipv de oorzaken gericht raakt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Asperger_Syndrome , onder "possible causes and origins".quote:The underconnectivity theory indicates a deficiency in the coordination among brain areas. With the aid of functional magnetic resonance imaging (fMRI), it was seen that white matter, which connects various areas of the brain like cables, has abnormalities in people with autism. (For those interested in brain studies, see Neuropsychology.)
The underconnectivity theory holds that autism is a system-wide brain disorder that limits the coordination and integration among brain areas. This theory is parsimonious, in that it explains why autistic people are matured on certain dimensions, such as visual information processing and logical analysis, and yet are socially — and sometimes neuro-physiologically — significantly younger than their chronological age. The underconnectivity theory can be regarded as monotropism in the brain.
Daar zijn we nu dus eigenlijk net achter gekomen. Maar moet het natuurlijk eerst met mijn broer bespreken. Even kijken hoe hij er tegen aan kijkt.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 14:06 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik stel voor dat jullie contact opnemen met een psychiater; die zal jullie het beste kunnen helpen.
Ik hoop dat hij interesse heeftquote:Op zaterdag 18 juni 2005 14:37 schreef cheqy het volgende:
[..]
Daar zijn we nu dus eigenlijk net achter gekomen. Maar moet het natuurlijk eerst met mijn broer bespreken. Even kijken hoe hij er tegen aan kijkt.
Of hij voelt zich uiteindelijk begrepen, en niet meer alleen.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 14:41 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik hoop dat hij interesse heeft
Ik vermoed dat het op korte termijn (zeker in het geval van een 'positieve' diagnose) een behoorlijke trap zal geven tegen zijn zelfvertrouwen,
Nee, niet van z'n ziekte, maar van (oa) dingen niet afmaken.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 14:29 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Hoe wil je de oorzaken behandelen? Ze zijn voor alsnog onbekend, al zijn er veel theorieën over. Mijn psychiater had een theorie die het dichtst in de buurt komt van de theorie in dit topic over het ontbreken van bewegwijzeringsborden.
Wikipedia beschrijft diezelfde theorie als volgt:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Asperger_Syndrome , onder "possible causes and origins".
Dat is behoorlijke onzin. Ik ken wel psychiaters die het liefst iedereen die een beetje afwijkt zouden willen behandelen en desnoods laten opsluiten in een gesticht, maar in het algemeen kun je stellen dat met de meeste afwijkingen en stoornissen prima te leven is, en de mensen die er aan lijden geen verdere problemen met hun intellectuele vermogens ondervinden.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 12:21 schreef joshus_cat het volgende:
Asperger is een geesteziekte, of een 'afwijking'. Mensen met een geestesziekte of hersenafwijking hoef je niet serieus te nemen. In het meest extreme geval kun je die mensen laten opnemen en platspuiten, als je denkt dat dat beter voor ze is.
Ik denk dat het eerder 'en en' is dan 'of of'.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 14:41 schreef plof het volgende:
[..]
Of hij voelt zich uiteindelijk begrepen, en niet meer alleen.
quote:Op zaterdag 18 juni 2005 14:44 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Nee, niet van z'n ziekte, maar van (oa) dingen niet afmaken
Systematische aanpak is okquote:Ik kan me voorstellen dat iets dergelijks bij haar broer ook zou kunnen werken. Systematische aanpak kan zonder twijfel aangeleerd worden. Dat dat dat onlogisch lijkt is omdat de meeste mensen al een basale systematiek in hun bezigheden hebben, maar die systematiek is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Mogelijk zal z'n aanvankelijke enthousiasme er dan zelfs juist voor gaan zorgen dat hij heel erg goed in dingen wordt.
Oh, maar 't is ook niet mijn mening dat asperger een afwijking is. Maar 't is wel een hellend vlak waar ik anderen op zie bewegen. 't begint met een simpel testje, en voor je 't weet heb je een 'afwijking', en ben je een patient.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 15:37 schreef Alicey het volgende:
[asperger=hersenafwijking=rijp voor het gesticht]
Dat is behoorlijke onzin. Ik ken wel psychiaters die het liefst iedereen die een beetje afwijkt zouden willen behandelen en desnoods laten opsluiten in een gesticht, maar in het algemeen kun je stellen dat met de meeste afwijkingen en stoornissen prima te leven is, en de mensen die er aan lijden geen verdere problemen met hun intellectuele vermogens ondervinden.
Het gaat mij vooral om de gevolgtrekking dat als je patient bent, dat je dan rijp bent voor het gesticht. Dat verband volg ik niet helemaal.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 16:52 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Oh, maar 't is ook niet mijn mening dat asperger een afwijking is. Maar 't is wel een hellend vlak waar ik anderen op zie bewegen. 't begint met een simpel testje, en voor je 't weet heb je een 'afwijking', en ben je een patient.
Oi, je bent en doet anders dan de anderen, en dat geeft maar overlast en gedoe, en daarom is het voor beide partijen maar beter als Dat Soort Mensen hun ding doen daar waar normalen er geen last van hebben.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 16:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het gaat mij vooral om de gevolgtrekking dat als je patient bent, dat je dan rijp bent voor het gesticht. Dat verband volg ik niet helemaal.
nee ik ook niet, ik word een beetje treurig van dat soort stellingen. Afwijkingen kunnen erg mooi zijn. Ze kunnen een mens kapot maken, maar ook verrijken. Ik ben me in ieder geval erg bewust van mijn communicatieve vaardigheden en dat is heel erg handig voor mijn studie. Ik denk dat je elk gebrek compenseert door een ander talent te ontwikkelen (blinden ontwikkelen hun gehoor bovengemiddeld, doven gebruiken hun ogen beter etc)quote:Op zaterdag 18 juni 2005 16:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het gaat mij vooral om de gevolgtrekking dat als je patient bent, dat je dan rijp bent voor het gesticht. Dat verband volg ik niet helemaal.
Ook dat deel was dus sarcastisch bedoeld, ok. Soms ben ik best naief.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 16:59 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Oi, je bent en doet anders dan de anderen, en dat geeft maar overlast en gedoe, en daarom is het voor beide partijen maar beter als Dat Soort Mensen hun ding doen daar waar normalen er geen last van hebben.
Je zou natuurlijk ook kunnen proberen om wat tolerantie te kweken bij de 'normale' mensen, maar dat schijnt een onmogelijke klus te zijn.
Je kunt sowieso denk ik niet alles hebben, en vaak is het zo dat capaciteiten aan de ene kant gebreken aan de andere kant en vice versa opleveren. Als je zelf bekend bent met je eigen gebreken, kun je negatieve gevolgen er van echter tot een minimum beperken.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 16:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
nee ik ook niet, ik word een beetje treurig van dat soort stellingen. Afwijkingen kunnen erg mooi zijn. Ze kunnen een mens kapot maken, maar ook verrijken. Ik ben me in ieder geval erg bewust van mijn communicatieve vaardigheden en dat is heel erg handig voor mijn studie. Ik denk dat je elk gebrek compenseert door een ander talent te ontwikkelen (blinden ontwikkelen hun gehoor bovengemiddeld, doven gebruiken hun ogen beter etc)
Voor een deel moet je er idd mee leren omgaan. En dat kost tijd.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 16:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
nee ik ook niet, ik word een beetje treurig van dat soort stellingen. Afwijkingen kunnen erg mooi zijn. Ze kunnen een mens kapot maken, maar ook verrijken. Ik ben me in ieder geval erg bewust van mijn communicatieve vaardigheden en dat is heel erg handig voor mijn studie. Ik denk dat je elk gebrek compenseert door een ander talent te ontwikkelen (blinden ontwikkelen hun gehoor bovengemiddeld, doven gebruiken hun ogen beter etc)
Klopt, je moet er echt last van hebben.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 17:07 schreef Logician het volgende:
Mij is ooit (tijdens een workshop van de GGZ) verteld dat iemand pas aan een stoornis lijdt als het leven van de persoon in kwestie zodanig verstoort word dat zijn/haar gehele leven beinvloed m.a.w (leggen van) sociale contacten, problemen op het werk, ouders, vrienden, school etc, etc...
Volgens mij was zowat 90% van mijn tekst sarcastisch bedoeldquote:Op zaterdag 18 juni 2005 17:01 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ook dat deel was dus sarcastisch bedoeld, ok. Soms ben ik best naief.![]()
'Normale' mensen vinnik hopeloos saai. Sterker nog: omdat ze zo 'normaal' en zo bloedeloos zijn, is het voor mij ook onmogelijk om een vergelijkbare band te krijgen met iemand met die een beetje een 'kink' heeft.quote:Tolerantie bij 'normale' mensen valt over het algemeen wel mee is mijn idee. Hoewel dat ook een vraag is, want met echt normale mensen ga ik zelden om.
Dat laatste heb ik dus ook, dus vandaar dat ik eigenlijk niet uit ervaring weet wat een normale mens doet.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 17:13 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Volgens mij was zowat 90% van mijn tekst sarcastisch bedoeld. Is inderdaad wel iets wat ik vergeet aan te geven
![]()
[..]
'Normale' mensen vinnik hopeloos saai. Sterker nog: omdat ze zo 'normaal' en zo bloedeloos zijn, is het voor mij ook onmogelijk om een vergelijkbare band te krijgen met iemand met die een beetje een 'kink' heeft.
En dat zou echt zonde zijn.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 16:34 schreef Viking84 het volgende:
Zo even uit de zon :-) Ik ga even alle vragen/opmerkingen beantwoorden.
Ja, dat niet serieus genomen worden is nog wel het meest irritant van alles. Het is inderdaad net alsof mensen denken van “laat maar praten, die spoort niet helemaal, ze meent het niet” etc. Daarom zou ik het eigenlijk ook niet aan mensen willen vertellen wanneer blijkt dat ik wel degelijk Asperger of een andere stoornis mocht hebben. Want dan word je gelijk zo in een hoekje gedrongen en kun je eigenlijk niet meer je mening uiten.
Die opmerking klinkt mij ook redelijk bekend in de orenquote:Ik ben vrij hard in mijn opmerkingen en ik kan erg boos worden als mensen niet goed naar mij luisteren. Mijn ouders doen daar nog een schepje bovenop door te zeggen: “waarom word je nu zo boos?”
Ik ga ook eens die lijst analyserenquote:[knip]
Dat noemen ze scripts, al gebruik ik zelf die term niet.quote:Al met al heb ik wel het idee dat ik nu inderdaad bepaalde aspecten compenseer. Mijn studie is wat dat betreft ook erg handig ;-) Ik leer precies hoe ik hoor te reageren, dus kun je daar eenvoudig een spelletje van maken. Ik ben me er wel heel erg van bewust hoe ik me moet gedragen om een bepaald effect te bereiken. En dan ben ik ook niet bang dat ik daar niet in slaag. Als ik bijv ga solliciteren, dan weet ik precies hoe ik moet doen en wat ik moet zeggen… ik hoef er niet over te twijfelen dat ik het baantje krijg. En mensen zeggen achteraf altijd dat ik zo’n leuke, gemotiveerde meid was bij het solliciteren :-)
Vervelend.. Ik hoop dat je ergens op een plek komt waar jouw eerlijkheid en rechtvaardigheidsgevoel wel worden gewaardeerdquote:Als ik er een paar weken werk gaat het echter mis, omdat ze me de les willen lezen, iets waar ik absoluut niet tegen kan. Ik heb twee keer in een verzorgingstehuis gewerkt en ik was het niet eens met de gang van zaken daar. Iedereen liep elkaar te beliegen en te bedriegen en toen ik er wat van zei, had ik het ineens gedaan. Maar dat is wel illustratief voor mijn leven. Ik onderneem actie als ik vind dat iets niet goed gaat, maar uiteindelijk ben ik de lul, omdat mijn medestanders zich terug trekken en dat haat ik aan mensen. Mensen zijn onbetrouwbaar.
Dat was ook op mij van toepassing, alleen was het normaal omdat ik in de puberteit zatquote:In de informatie die mijn vader kreeg, stond dat mensen met het syndroom ook agressieve uitvallen kunnen hebben. Dat vond ik niet terug in de checklist, maar dat is wel op mij van toepassing.
Same here.quote:Ik vind mezelf wel heel erg eerlijk. Ik ben vaak heel hard, maar dan meen ik het wel (in ieder geval op dat moment).
Dat doet mij denken aan mijn vader. Er is een best grote kans dat hij het ook heeft trouwens, maar wij kunnen totaal niet met elkaar overweg. Ik heb in andere threads daar wel meer over gezegd.quote:Gisteren liep het een beetje uit de hand en toen zei ik zoiets van dat ik blij was dat mijn ouders al op leeftijd waren, zodat ik tenminste niet meer al te lang last van hen zou hebben.
Ik merk dat mijn kritiek dankzij de eerlijkheid wordt ervaren als destructief terwijl ik het constructief bedoelde. Dat is niet altijd leukquote:En daarna lees je dan zo’n mail over Asperger. Dat is best wel confronterendIk heb al een excuuskaartje geschreven, maar ik vind wel dat harde, ongenuanceerde woorden meer effect hebben dan omslachtig taalgebruik. Bovendien zit in dat laatste altijd een element van oneerlijkheid.
Hij zei dat ook echt? Daar heb ik vast overheen gelezen of zo, ik zag alleen dat je ouders je niet serieus namen...quote:Wat betreft die discussie of mijn ouders nu wel of niet hadden moeten zeggen dat ze info hadden aangevraagd over Asperger, dat doet er niet zo toe. Het gaat er meer om wat die man zei (dat ze me niet zo serieus moesten nemen).
Tsja. Bij mij hebben ze ook heel lang blijven steken op 'een vorm van autisme' totdat uiteindelijk de diagnose kwamquote:Bovendien zullen mijn ouders hier ook niet van wakker liggen, aangezien we al zoveel verschillende stoornissen hebben doorgenomen en opzij geworpen
Mijn psychiater noemde me inderdaad patiënt trouwensquote:Op zaterdag 18 juni 2005 16:52 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Oh, maar 't is ook niet mijn mening dat asperger een afwijking is. Maar 't is wel een hellend vlak waar ik anderen op zie bewegen. 't begint met een simpel testje, en voor je 't weet heb je een 'afwijking', en ben je een patient.
Sarcastisch bedoeld of niet, zo zie ik het echt niet. Overigens was die lijst van PAS Nederland, wat je vast wel gezien had; was je daarom zo fel?quote:cynisch gezegd: je ziet bij 't soort ranzige clubjes (sorry, ik heb d'r geen andere woorden voor) als pasnederland dat 't een stel -gogen zijn die druk bezig zijn om hun markt te vergroten. Nou, daar pas ik dus voor
Wederom, sarcasme of niet, je drijft het veel te ver door imo. Mensen met autisme/Asperger belanden niet in het gesticht.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 16:59 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Oi, je bent en doet anders dan de anderen, en dat geeft maar overlast en gedoe, en daarom is het voor beide partijen maar beter als Dat Soort Mensen hun ding doen daar waar normalen er geen last van hebben.
Tolerantie... Tolerantie is het moedwillig verdragen van een last. Ik ben niemand tot last, althans, probeer dat niet te zijn. Ik ben zo individualistisch als het maar zijn kan, en zelfredzaam.quote:Je zou natuurlijk ook kunnen proberen om wat tolerantie te kweken bij de 'normale' mensen, maar dat schijnt een onmogelijke klus te zijn.
Bron?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 19:40 schreef PsychoNL1972 het volgende:
A.S. is juist niet het niet genoeg inzicht hebben op andermans emoties, eerder het tegenovergestelde.. Dat je te goed iemands emoties aanvoelt.
Vaak gaat dit gepaard met een erg logisch inzicht hebben (sociaal gezien) en daarom komen mensen vaak vreemd over.
True.quote:Ik zou zelfs zeggen (ook naar aanleiding van opmerken van goede vrienden), dat juist iemand met A.S vaak extra serieus moet nemen. Ze moeten alleen luisteren naar wat je zegt en je intenties en niet zoals gebruikelijk naar wat men niet zegt / tussen de regels in/lichaamstaal.
En dat laatste is wat de niet-A.S.ers vaak misinterpreteren.
Mijn levenservaring (ik ben nu 32 jaar oud).quote:
Je bent anders. Da's al reden genoeg.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 19:09 schreef Black_Tulip het volgende:
Tolerantie... Tolerantie is het moedwillig verdragen van een last. Ik ben niemand tot last, althans, probeer dat niet te zijn.
Kan geen kwaad. *hint*quote:Op zaterdag 18 juni 2005 19:40 schreef PsychoNL1972 het volgende:
Ik heb zelf 7 jaar een relatie gehad en had over het algemeen geen problemen of zo ermee..
Als je wilt, ik heb een legio met tips en ervaring hierover. laat me weten of je meer wilt weten.
hartstikke bedankt voor de tipquote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:15 schreef babsjuh het volgende:
Voor iedereen die zich afvraagt of er sprake is van autisme/Asperger, kan ik absoluut het Expertise Centrum Autisme aanraden. Daar zitten gekwalificeerde mensen die weten waar het over gaat. In Rotterdam: http://www.ggzgroepeuropoort.nl < --daar zullen ze ook wel kunnen verwijzen naar expertise centra in andere delen van het land.
Volgens mij wel, maar echt helemaal zeker weten doe ik het niet..quote:Op zondag 19 juni 2005 00:07 schreef Viking84 het volgende:
hoe spreek je dat 'asperger' eigenlijk uit? net als in 'asperges' of met een g?
niet als asperges nee..quote:Op zondag 19 juni 2005 00:07 schreef Viking84 het volgende:
hoe spreek je dat 'asperger' eigenlijk uit? net als in 'asperges' of met een g?
Een paar zaken moest ik goed opletten en dan werkte de relatie wel:quote:
Dat is grappig. Mijn levenservaring + gehoorde en gelezen info wijst precies de andere kant opquote:Op zaterdag 18 juni 2005 20:05 schreef PsychoNL1972 het volgende:
[..]
Mijn levenservaring (ik ben nu 32 jaar oud).
Ervaring en verhalen over andere mensen met A.S.
Een mega dikke folder die ik erover heb.
Vele lange intieme gespreken met familie, vrienden (vrouwen en mannen) en het vergelijken wat ik (aan)voel en wat zij ervaarden.
Dat is behulpzaamheid, doorzettingsvermogen en uit volle overgave iets kunnen doen omdat jij overtuigd bent dat het goed isquote:Op zaterdag 18 juni 2005 20:19 schreef PsychoNL1972 het volgende:
En dus tot last?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:24 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Je bent anders. Da's al reden genoeg.
Waarom maak je jezelf zo klein? Als 'normale' mensen zich tolerant opstellen dan hoef je jezelf toch niet als 'schaduw' op te stellen? Dan kun je toch gewoon jezelf zijn?quote:Op zondag 19 juni 2005 07:50 schreef Black_Tulip het volgende:
Overigens ben ik voor de 'normale' mensen vooral een schaduw. Een schaduw is niemand tot last.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |