Op basis hiervan lijkt me sterk dat je het hebt. Uit je verhaal blijkt dat je zelf eigenlijk niet echt specifieke problemen hebt. Met communicatie zeg je wat problemen te hebben, maar ook dat hoeft niet door iets als Asperger te komen, maar kan iets zijn wat (nog) iets minder is ontwikkeld. Uit je verhaal lijkt het alsof je er zelf geen last van hebt, en vaak is het bij psychische stoornissen toch zo dat het belangrijkste kenmerk is dat je er zelf door gehinderd wordt..quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:00 schreef Viking84 het volgende:
Ik ben overigens niet van plan om (weer) naar een psychiater te gaan. Ben er 7 jaar geweest en als ik het syndroom zou hebben, hebben ze genoeg tijd gehad om die diagnose te stellenBovendien kan ik er prima mee leven
Alleen dan het idee dat ik niet meer serieus genomen zou worden... dat stuit me wel tegen de borst
quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:00 schreef Viking84 het volgende:
Gisteren vroeg mijn vader me om voor hem even zijn mail te checken en evt uit te draaien (hij is zelf niet zo handig met pc's) en toen vond ik een mailtje van een kennis van hem. Die kennis stuurde hem informatie over Asperger op, omdat 'er herkenbare aspecten in zitten die van toepassing zouden kunnen zijn op jullie dochter' (ik dus). Ik schrok een beetje, omdat er ook in stond dat mijn ouders zich maar niet teveel van mij moesten aantrekken, omdat ik, als ik inderdaad zou lijden aan Asperger, geen inzicht zou hebben in sociale relaties en andermans gevoelens. Met andere woorden: ik zou niet meer serieus genomen worden, want nu zou alle (harde) kritiek die ik op mijn ouders uit teruggevoerd kunnen worden op mijn psychische gesteldheid![]()
![]()
Ik denk dat dit echter alleen verstandig is wanneer TS ergens last van heeft. Als TS er geen last van heeft, heeft ze niets aan een psychiater.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:19 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik raad aan dat je in ieder geval nog een afspraak maakt met een psychiater, want Asperger is makkelijk om over het hoofd te zien.
Dit lijkt triviaal, maar toch is het belangrijk om te benadrukken: Asperger is geen stoornis, maar een afwijking. Het is prima mogelijk om het te hebben en te menen dat je er geen last van hebt. Ik denk dat ze voldoende zelfvertrouwen en zelfkennis heeft om sterk in haar schoenen te kunnen staan, ongeacht of ze het heeft of nietquote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:10 schreef Alicey het volgende:
Uit je verhaal lijkt het alsof je er zelf geen last van hebt, en vaak is het bij psychische stoornissen toch zo dat het belangrijkste kenmerk is dat je er zelf door gehinderd wordt..
Het punt wat ik wil maken is meer dat het weinig zinvol is om een psycholoog of psychiater te bezoeken wanneer je nergens last van hebt.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:23 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dit lijkt triviaal, maar toch is het belangrijk om te benadrukken: Asperger is geen stoornis, maar een afwijking. Het is prima mogelijk om het te hebben en te menen dat je er geen last van hebt. Ik denk dat ze voldoende zelfvertrouwen en zelfkennis heeft om sterk in haar schoenen te kunnen staan, ongeacht of ze het heeft of niet
Uit haar OP maak ik op dat mensen haar vaak niet begrijpen en dat ze daardoor een keer een vriendschap is kwijtgeraakt. Een diagnose en de training die je krijgt in een behandeling om te kunnen begrijpen hoe je brein werkt, wat er anders aan is vergeleken met de manier waarop een 'normaal' brein werkt en hoe je dat kunt uitleggen aan anderen levert meer begrip op en dat maakt het leven makkelijker.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk dat dit echter alleen verstandig is wanneer TS ergens last van heeft. Als TS er geen last van heeft, heeft ze niets aan een psychiater.
Ik maak uit de OP vooral op dat TS zichzelf heeft leren kennen, en beter heeft geleerd met mensen om te gaan. Maar het zou kunnen dat ik e.e.a. verkeerd interpreteer.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:26 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Uit haar OP maak ik op dat mensen haar vaak niet begrijpen en dat ze daardoor een keer een vriendschap is kwijtgeraakt. Een diagnose en de training die je krijgt in een behandeling om te kunnen begrijpen hoe je brein werkt, wat er anders aan is vergeleken met de manier waarop een 'normaal' brein werkt en hoe je dat kunt uitleggen aan anderen levert meer begrip op en dat maakt het leven makkelijker.
Zou je hier over willen uitwijden? Gaat het er om dat die mensen het beter menen te weten en in jouw ogen foute beslissingen maken, zitten ze jouw vrijheid in de weg, begrijpen ze jouw ideeen niet, of ... ?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:26 schreef Bot13 het volgende:
Ik zie alleen wel dat het niet alleen maar rozengeur en manenschijn is, ik loop tegen mensen aan die graag de leiding willen hebben de laatste tijd, en dat resulteerd in onmacht, iets waar ik echt van kan flippen.
Heb je enig idee wat er is veranderd waardoor het nu opeens niet meer lijkt te lukken?quote:Ik zit er aan te denken om weer 's naar de psycholoog of psychiater te gaan, omdat sommige situaties nogsteeds resulteren in jankbuien van uren, en zelfsmoordneigingen omdat ik dus de laatste tijd NIKS meer in de hand heb, en ik niet de vaardigheden heb om het terug te stellen.
Als mensen gaan studeren voor arts denken ze ook dat ze allerlei enge ziektes hebben. Leg een horoscoop neer voor aan iemand als karakterbeschrijving en de meeste mensen zullen het er mee eens zijn. Je herkent altijd wel wat.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:00 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb die papieren even doorgelezen en ik zag er toch wel wat bekende aspecten in.
Wat ik steeds vaker zie is dat 'lastige' mensen, dat wil zeggen alle mensen die het niet met je eens zijn, worden 'gediagnosticeerd' met een internettestje als asperger, autist of schizofreen. Dit is daar weer een mooi voorbeeld van. En in plaats van een discussie over al of niet asperger en hoe dat eruitziet (quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:23 schreef Black_tulip het volgende:
Dit lijkt triviaal, maar toch is het belangrijk om te benadrukken: Asperger is geen stoornis, maar een afwijking.
Ik denk dat je wel gelijk hebt hoor. Maar misschien wil zij beter kunnen uitleggen aan anderen hoe zij zich gedraagt. Misschien ook nietquote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:32 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik maak uit de OP vooral op dat TS zichzelf heeft leren kennen, en beter heeft geleerd met mensen om te gaan. Maar het zou kunnen dat ik e.e.a. verkeerd interpreteer.
Dat merkte ik ook jaquote:Wanneer er sprake is van een psychische stoornis of afwijking helpt het inderdaad als je precies kunt uitleggen waar het verschil in zit en hoe je bepaalde gebeurtenissen ervaart. Ook op dat punt lijkt het echter alsof TS redelijk sterk is in zelf-analyse.
Ja, min of meer. Bij mij weten ze niet wat het is, waarschijnlijk een combinatie van Asperger, PDD-NOS en HFA. En met de term "hoogsensitief" is ook een keer gegooid. Maar ik heb er niet bewust last van. Ik herken uiteraard wel aspecten van de diagnoses maar daar houdt het voor mij ook op. Het is net als een horoscoop lezen, er is altijd wel íets wat op jou slaat.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:00 schreef Viking84 het volgende:
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die Asperger hebben en hoe ze daarmee om gaan?
Wasda?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:42 schreef Viperdesign het volgende:
HFA.
Van Gogh zou borderline gehad hebben.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:26 schreef Bot13 het volgende:
Ik las laatst ook nog een artikel dat Van Gogh en Eintein nog nog tientallen van dat soort grootheden in de geschiedenis het ook allemaal hadden,
Dat is misschien nog het vervelendste. Mensen plaatsen een afwijking of stoornis meteen in het kader "Oh, dan moet je die persoon niet al te serieus nemen", of mensen menen dat zij dan minder respect behoeven te uiten. Dat is iets wat ik zelf ook soms merk als aan het licht komt wat ik "mankeer"..quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:42 schreef Viperdesign het volgende:
En over dat serieus genomen worden; ik merk dat mijn moeder niet meer zoveel aandacht schenkt aan wat ik zeg. Dit sinds de eerste diagnose een aantal jaren terug. Mijn vader niet, daar is het juist andersom.
High Functioning Autism / Hoger Functionerend Autisme.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:46 schreef Moonah het volgende:
Wasda?
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je zo fel reageert. Ten eerste heb ik geloof ik duidelijk genoeg gezegd dat je voor een echte diagnose het oordeel nodig hebt van een psychiater. Die lijst die ik echter heb gepost geeft mijns inziens een goede indruk. Als je daar hoog op scoort, kan je aannemen dat je met hoge waarschijnlijkheid Asperger hebt.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:37 schreef joshus_cat het volgende:
Wat ik steeds vaker zie is dat 'lastige' mensen, dat wil zeggen alle mensen die het niet met je eens zijn, worden 'gediagnosticeerd' met een internettestje als asperger, autist of schizofreen. Dit is daar weer een mooi voorbeeld van. En in plaats van een discussie over al of niet asperger en hoe dat eruitziet () zou je veel beter een discussie kunnen voeren over waarom alle mensen makke schapen zouden moeten zijn.
Ik vind het niet erg, als dit voor haar de beste manier is om ermee om te gaan; so be it.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:48 schreef Alicey het volgende:
Dat is misschien nog het vervelendste. Mensen plaatsen een afwijking of stoornis meteen in het kader "Oh, dan moet je die persoon niet al te serieus nemen", of mensen menen dat zij dan minder respect behoeven te uiten. Dat is iets wat ik zelf ook soms merk als aan het licht komt wat ik "mankeer"..
Dat lijkt me vreselijk. Gelukkig ben ik dat nooit tegengekomen.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is misschien nog het vervelendste. Mensen plaatsen een afwijking of stoornis meteen in het kader "Oh, dan moet je die persoon niet al te serieus nemen", of mensen menen dat zij dan minder respect behoeven te uiten.
Mensen die belangrijk voor iemand zijn doen dat meestal niet, omdat die verder kijken dan labels en etiketjes.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:49 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat lijkt me vreselijk. Gelukkig ben ik dat nooit tegengekomen.
Inderdaad, en bijna elke afwijking kun je wel overeenkomende symptomen in vinden. Is het niet heerlijk, die diversiteit tussen mensen?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:50 schreef Moonah het volgende:
Dan ook maar een OT reactie...
Ik kan me voorstellen dat ouders 'op zoek' gaan als hun dochter 'iets mankeert'. Maar ik vind niet dat je conclusies kunt trekken uit een lijst symptomen. Een diagnose volgt toch nog altijd uit een onderzoek.
Juist, iedereen heeft die, dus dat op zichzelf zegt weinig.quote:Alicey, je zegt dat TS overkomt als iemand met een goed introspectief vermogen. Toch heeft bijna iedereen blinde vlekken mbt zijn eigen gedrag.
Preciesquote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:52 schreef Alicey het volgende:
[..]
Mensen die belangrijk voor iemand zijn doen dat meestal niet, omdat die verder kijken dan labels en etiketjes.
Men zegt wel eens dat het juist een lichte isquote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:55 schreef boempa het volgende:
Voor zover ik weet is asperger een extreme vorm van autisme.
34/62. Maar het zou vroeger meer geweest zijn. Sommige dingen doe ik, wellicht bewust, niet meer.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:19 schreef Black_Tulip het volgende:
Probeer deze eens. http://www.pasnederland.nl/autisme/diagnoses/tests/checklist.php
Ik scoor zelf 50 van de 62 punten op die lijst
21/62. Maar veel dingen zijn zo algemeen, zoals "doorzettingsvermogen", "naiviteit", "sterk gevoel voor rechtvaardigheid".quote:Op zaterdag 18 juni 2005 12:03 schreef Viperdesign het volgende:
[..]
34/62. Maar het zou vroeger meer geweest zijn. Sommige dingen doe ik, wellicht bewust, niet meer.
PARDON???!!!quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:48 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Die lijst die ik echter heb gepost geeft mijns inziens een goede indruk. Als je daar hoog op scoort, kan je aannemen dat je met hoge waarschijnlijkheid Asperger hebt.
Da's juist 't punt. Waar ik naartoe wil is dat je met dat soort pseudo-diagnosticering iedereen die niet braaf hielenlikt kunt uitsluiten. Iedereen die niet braaf hielenlikt voldoet namelijk automatisch aan een aantal criteria van jouw lijstje. (want 'niet sociaal vaardigquote:En dat met die makke schapen begrijp ik ook niet. Ik ben zeker geen mak schaap en ik denk de TS ook nietDus ik begrijp niet waar je naartoe wil.
Betrek 'm vooral niet teveel op jezelf. Betrek 'm voor de gein eens op je ouders. Eens kijken wie de echte aspergers zijn. Asperger heeft namelijk absoluut een genetische componentquote:Op zaterdag 18 juni 2005 12:15 schreef Viking84 het volgende:
Ik ga de checklist zo ook even bestuderen.
Sorry, mensen die iets afwijken van wat de meeste normaal vinden hoef je niet serieus te nemen? Als we het nou eens omdraaien en zeggen dat de mensen met een vorm van ASS (autistisch spectrum syndroom) "normaler" zijn dan de meeste mensen, wie weet is de rest van de wereld wel gek, ik wordt altijd een beetje moet van dit soort reactiesquote:Op zaterdag 18 juni 2005 12:21 schreef joshus_cat het volgende:
Asperger is een geesteziekte, of een 'afwijking'. Mensen met een geestesziekte of hersenafwijking hoef je niet serieus te nemen. In het meest extreme geval kun je die mensen laten opnemen en platspuiten, als je denkt dat dat beter voor ze is.
quote:Op zaterdag 18 juni 2005 12:31 schreef plof het volgende:
Als we het nou eens omdraaien en zeggen dat de mensen met een vorm van ASS (autistisch spectrum syndroom) "normaler" zijn dan de meeste mensen, wie weet is de rest van de wereld wel gek,
Wat een onzin. Zie je vader al aankomen? "Schat ik denk dat je misschien asperger hebt, maar omdat ik niet daarna wilde informeren zonder het op jouw bord te gooien, weet ik eigenlijk niet wat het is, en of het wel van toepassing is"quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:19 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik vind het echt van de zotte dat hij daarover geïnformeerd heeft buiten jouw weten om. Hier moeten ze met jou over praten en jou op de hoogte stellen als ze anderen vragen om meer informatie of hulp.
Ze is 21. Het lijkt mij dat je dan wel als volwassenen er over kunt praten.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 12:46 schreef Roönaän het volgende:
Het is een ouders goed recht om zichzelf te informeren. Ik denk dat het zelfs een plicht als ouders is om jezelf voor te lichten voordat je voorbarige conclusies trekt of laat trekken over "de gestelheid" van je kinderen.
Dat neemt niet weg dat je moet weten wáár je over praat, smartassquote:Op zaterdag 18 juni 2005 12:49 schreef OpenDeur het volgende:
[..]
Ze is 21. Het lijkt mij dat je dan wel als volwassenen er over kunt praten.
Dat is niet waar. Er staan inderdaad een aantal hele normale eigenschappen tussen, maar dat geeft gelijk een beeld van hoe 'afwijkend' mensen met Asperger zijn. Het zijn geen aliens, het zijn mensen.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 12:21 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
PARDON???!!!
Jouw lijst beschrijft gewone mensen. Met gewone mensenkarakteristieken. Volgens jouw lijst is iedereen die serieus is, rationeel denkt en overtuigd is van z'n gelijk een asperger.
Dat zeg ik: Asperger heeft ook voordelen. Aspergers kunnen uitermate geschikt zijn voor bepaalde beroepen en het is dan ook te hopen dat ze daarin terecht komen.quote:Voor sommige beroepen zijn dat juist hele gewenste eigenschappen. Sterker nog, voor sommige beroepen kom je nog geeneens in aanmerking als je niet enigszins rationeel kan denken. Heb jij liever dat de directeur van philips beslissingen maakt op rationele overwegingen, of 'omdat ze goed voelen'?
Ik kots op deze opmerking. Bedoel je dit serieus of probeer je me uit te lokken? Ik heb zelf Asperger en het is geen geestesziekte, aandoening of stoornis, het is een afwijking, het is een verzameling van afwijkende denkpatronen met als gevolg afwijkend gedrag, maar dit gedrag is niet per definitie afkeurenswaardig. Nee, deze mensen verdienen het niet om opgenomen en platgespoten te wordenquote:Asperger is een geesteziekte, of een 'afwijking'. Mensen met een geestesziekte of hersenafwijking hoef je niet serieus te nemen. In het meest extreme geval kun je die mensen laten opnemen en platspuiten, als je denkt dat dat beter voor ze is.
quote:Iemand als Ad Bos (je weet wel, die de bouwfraude aan 't rollen heeft gebracht), heeft een 'sterk gevoel voor rechtvaardigheid', ' moeite met grenzen' (bouwfraude!), 'doorzettingsvermogen' en 'wilskracht'. Duidelijk geval van asperger!
Ga jij je schamen, je hebt echt geen idee waar je over praatquote:Kortom, met jouw lijst in de hand kun je iedereen laten opsluiten in 't gesticht. Ga je GVD schamen.
Het voldoen aan een aantal criteria is nogmaals niet voldoende voor een diagnosequote:Da's juist 't punt. Waar ik naartoe wil is dat je met dat soort pseudo-diagnosticering iedereen die niet braaf hielenlikt kunt uitsluiten. Iedereen die niet braaf hielenlikt voldoet namelijk automatisch aan een aantal criteria van jouw lijstje. (want 'niet sociaal vaardig) Handig.
Omdat ik uit ervaring kan concluderen dat het geen onzin is en omdat het mij als persoon enorm heeft geholpen om de waarheid te accepteren.quote:Oh, en BTW, kun je me eens vertellen waarom je je uberhaupt wat zou aantrekken van dit soort suffe kneuzendiagnoses?
True.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 12:25 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Betrek 'm vooral niet teveel op jezelf. Betrek 'm voor de gein eens op je ouders. Eens kijken wie de echte aspergers zijn. Asperger heeft namelijk absoluut een genetische component
Semi-offtopic: het komt ook vaak voor bij mensen zoals je je broer beschrijft dat ze die mooie plannen niet uitvoeren omdat het ze niet lukt om een plan van aanpak te maken. Dus ze beginnen gewoon ergens en raken volledig de draad kwijt. Misschien kun je hem op dat vlak wat motiveren.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 12:31 schreef cheqy het volgende:
Ik heb je verhaal 2 keer gelezen. De 2e keer veel aandachtiger. En waarom? Ik heb een broer die bepaalde trekjes heeft die jij opnoemt zoals;
-Hard kunnen overkomen naar andere mensen.
-Plotselinge interesses en ideeën die evensnel weer verdwijnen
-Wat moeilijkheden hebben met sociale belevingen.
Hij heeft ook een vrij hoog IQ maar hij doet er niks mee. Hij heeft wel eens opleidingen gevolgd maar haakte altijd na een paar maanden af omdat ie geen doorzettingsvermogen heeft en omdat ie er vrij snel op uitgekeken was.
Ik en mijn ouders hebben hem altijd al een beetje apart gevonden maar dachten gewoon dat het het aard van het beestje was. Wij nemen hem eerlijk gezegd ook niet meer zo serieus na al die jaren. Misschien wel fout van ons, maar als je jaren lang de mooiste plannen van hem hoort en er komt niks van dan ga je wel over tot "eerst zien en dan geloven". Ook heeft ie ons vaak gekwetst omdat hij helemaal geen inlevingsvermogen heeft. Daardoor hebben we op emotioneel vlak toch een soort muur om ons heen opgetrokken naar hem toe.
Nu ik jouw stukje zo gelezen heb ga ik me er toch maar even meer in verdiepen om er achter te komen of mijn broer er inderdaad ook last van heeft. In ieder geval bedankt en ik hoop dat jij er ook wat wijzer van word.
hoewel dit nog steeds niet helemaal bewezen is komt het in de meeste families vaker voor.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 12:25 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Betrek 'm vooral niet teveel op jezelf. Betrek 'm voor de gein eens op je ouders. Eens kijken wie de echte aspergers zijn. Asperger heeft namelijk absoluut een genetische component
quote:Op zaterdag 18 juni 2005 12:15 schreef Viking84 het volgende:
Bovendien zit ik in een geloofscrisis waar nogal wat over gediscussiëerd wordt met mijn ouders en omdat mijn ouders nogal conservatief zijn, worden er nogal harde woorden uitgewisseld (met name van mijn kant). Ze vragen me ook regelmatig of ik m'n pillen wel slik (als ik eens boos ben). Dus ik heb in ieder geval niet het gevoel dat ik serieus word genomen. Ik kan gillen wat ik wil, ze doen het af als een psychische stoornis
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |