Op basis hiervan lijkt me sterk dat je het hebt. Uit je verhaal blijkt dat je zelf eigenlijk niet echt specifieke problemen hebt. Met communicatie zeg je wat problemen te hebben, maar ook dat hoeft niet door iets als Asperger te komen, maar kan iets zijn wat (nog) iets minder is ontwikkeld. Uit je verhaal lijkt het alsof je er zelf geen last van hebt, en vaak is het bij psychische stoornissen toch zo dat het belangrijkste kenmerk is dat je er zelf door gehinderd wordt..quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:00 schreef Viking84 het volgende:
Ik ben overigens niet van plan om (weer) naar een psychiater te gaan. Ben er 7 jaar geweest en als ik het syndroom zou hebben, hebben ze genoeg tijd gehad om die diagnose te stellenBovendien kan ik er prima mee leven
Alleen dan het idee dat ik niet meer serieus genomen zou worden... dat stuit me wel tegen de borst
quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:00 schreef Viking84 het volgende:
Gisteren vroeg mijn vader me om voor hem even zijn mail te checken en evt uit te draaien (hij is zelf niet zo handig met pc's) en toen vond ik een mailtje van een kennis van hem. Die kennis stuurde hem informatie over Asperger op, omdat 'er herkenbare aspecten in zitten die van toepassing zouden kunnen zijn op jullie dochter' (ik dus). Ik schrok een beetje, omdat er ook in stond dat mijn ouders zich maar niet teveel van mij moesten aantrekken, omdat ik, als ik inderdaad zou lijden aan Asperger, geen inzicht zou hebben in sociale relaties en andermans gevoelens. Met andere woorden: ik zou niet meer serieus genomen worden, want nu zou alle (harde) kritiek die ik op mijn ouders uit teruggevoerd kunnen worden op mijn psychische gesteldheid![]()
![]()
Ik denk dat dit echter alleen verstandig is wanneer TS ergens last van heeft. Als TS er geen last van heeft, heeft ze niets aan een psychiater.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:19 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik raad aan dat je in ieder geval nog een afspraak maakt met een psychiater, want Asperger is makkelijk om over het hoofd te zien.
Dit lijkt triviaal, maar toch is het belangrijk om te benadrukken: Asperger is geen stoornis, maar een afwijking. Het is prima mogelijk om het te hebben en te menen dat je er geen last van hebt. Ik denk dat ze voldoende zelfvertrouwen en zelfkennis heeft om sterk in haar schoenen te kunnen staan, ongeacht of ze het heeft of nietquote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:10 schreef Alicey het volgende:
Uit je verhaal lijkt het alsof je er zelf geen last van hebt, en vaak is het bij psychische stoornissen toch zo dat het belangrijkste kenmerk is dat je er zelf door gehinderd wordt..
Het punt wat ik wil maken is meer dat het weinig zinvol is om een psycholoog of psychiater te bezoeken wanneer je nergens last van hebt.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:23 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dit lijkt triviaal, maar toch is het belangrijk om te benadrukken: Asperger is geen stoornis, maar een afwijking. Het is prima mogelijk om het te hebben en te menen dat je er geen last van hebt. Ik denk dat ze voldoende zelfvertrouwen en zelfkennis heeft om sterk in haar schoenen te kunnen staan, ongeacht of ze het heeft of niet
Uit haar OP maak ik op dat mensen haar vaak niet begrijpen en dat ze daardoor een keer een vriendschap is kwijtgeraakt. Een diagnose en de training die je krijgt in een behandeling om te kunnen begrijpen hoe je brein werkt, wat er anders aan is vergeleken met de manier waarop een 'normaal' brein werkt en hoe je dat kunt uitleggen aan anderen levert meer begrip op en dat maakt het leven makkelijker.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk dat dit echter alleen verstandig is wanneer TS ergens last van heeft. Als TS er geen last van heeft, heeft ze niets aan een psychiater.
Ik maak uit de OP vooral op dat TS zichzelf heeft leren kennen, en beter heeft geleerd met mensen om te gaan. Maar het zou kunnen dat ik e.e.a. verkeerd interpreteer.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:26 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Uit haar OP maak ik op dat mensen haar vaak niet begrijpen en dat ze daardoor een keer een vriendschap is kwijtgeraakt. Een diagnose en de training die je krijgt in een behandeling om te kunnen begrijpen hoe je brein werkt, wat er anders aan is vergeleken met de manier waarop een 'normaal' brein werkt en hoe je dat kunt uitleggen aan anderen levert meer begrip op en dat maakt het leven makkelijker.
Zou je hier over willen uitwijden? Gaat het er om dat die mensen het beter menen te weten en in jouw ogen foute beslissingen maken, zitten ze jouw vrijheid in de weg, begrijpen ze jouw ideeen niet, of ... ?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:26 schreef Bot13 het volgende:
Ik zie alleen wel dat het niet alleen maar rozengeur en manenschijn is, ik loop tegen mensen aan die graag de leiding willen hebben de laatste tijd, en dat resulteerd in onmacht, iets waar ik echt van kan flippen.
Heb je enig idee wat er is veranderd waardoor het nu opeens niet meer lijkt te lukken?quote:Ik zit er aan te denken om weer 's naar de psycholoog of psychiater te gaan, omdat sommige situaties nogsteeds resulteren in jankbuien van uren, en zelfsmoordneigingen omdat ik dus de laatste tijd NIKS meer in de hand heb, en ik niet de vaardigheden heb om het terug te stellen.
Als mensen gaan studeren voor arts denken ze ook dat ze allerlei enge ziektes hebben. Leg een horoscoop neer voor aan iemand als karakterbeschrijving en de meeste mensen zullen het er mee eens zijn. Je herkent altijd wel wat.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:00 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb die papieren even doorgelezen en ik zag er toch wel wat bekende aspecten in.
Wat ik steeds vaker zie is dat 'lastige' mensen, dat wil zeggen alle mensen die het niet met je eens zijn, worden 'gediagnosticeerd' met een internettestje als asperger, autist of schizofreen. Dit is daar weer een mooi voorbeeld van. En in plaats van een discussie over al of niet asperger en hoe dat eruitziet (quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:23 schreef Black_tulip het volgende:
Dit lijkt triviaal, maar toch is het belangrijk om te benadrukken: Asperger is geen stoornis, maar een afwijking.
Ik denk dat je wel gelijk hebt hoor. Maar misschien wil zij beter kunnen uitleggen aan anderen hoe zij zich gedraagt. Misschien ook nietquote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:32 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik maak uit de OP vooral op dat TS zichzelf heeft leren kennen, en beter heeft geleerd met mensen om te gaan. Maar het zou kunnen dat ik e.e.a. verkeerd interpreteer.
Dat merkte ik ook jaquote:Wanneer er sprake is van een psychische stoornis of afwijking helpt het inderdaad als je precies kunt uitleggen waar het verschil in zit en hoe je bepaalde gebeurtenissen ervaart. Ook op dat punt lijkt het echter alsof TS redelijk sterk is in zelf-analyse.
Ja, min of meer. Bij mij weten ze niet wat het is, waarschijnlijk een combinatie van Asperger, PDD-NOS en HFA. En met de term "hoogsensitief" is ook een keer gegooid. Maar ik heb er niet bewust last van. Ik herken uiteraard wel aspecten van de diagnoses maar daar houdt het voor mij ook op. Het is net als een horoscoop lezen, er is altijd wel íets wat op jou slaat.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:00 schreef Viking84 het volgende:
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die Asperger hebben en hoe ze daarmee om gaan?
Wasda?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:42 schreef Viperdesign het volgende:
HFA.
Van Gogh zou borderline gehad hebben.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:26 schreef Bot13 het volgende:
Ik las laatst ook nog een artikel dat Van Gogh en Eintein nog nog tientallen van dat soort grootheden in de geschiedenis het ook allemaal hadden,
Dat is misschien nog het vervelendste. Mensen plaatsen een afwijking of stoornis meteen in het kader "Oh, dan moet je die persoon niet al te serieus nemen", of mensen menen dat zij dan minder respect behoeven te uiten. Dat is iets wat ik zelf ook soms merk als aan het licht komt wat ik "mankeer"..quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:42 schreef Viperdesign het volgende:
En over dat serieus genomen worden; ik merk dat mijn moeder niet meer zoveel aandacht schenkt aan wat ik zeg. Dit sinds de eerste diagnose een aantal jaren terug. Mijn vader niet, daar is het juist andersom.
High Functioning Autism / Hoger Functionerend Autisme.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:46 schreef Moonah het volgende:
Wasda?
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je zo fel reageert. Ten eerste heb ik geloof ik duidelijk genoeg gezegd dat je voor een echte diagnose het oordeel nodig hebt van een psychiater. Die lijst die ik echter heb gepost geeft mijns inziens een goede indruk. Als je daar hoog op scoort, kan je aannemen dat je met hoge waarschijnlijkheid Asperger hebt.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:37 schreef joshus_cat het volgende:
Wat ik steeds vaker zie is dat 'lastige' mensen, dat wil zeggen alle mensen die het niet met je eens zijn, worden 'gediagnosticeerd' met een internettestje als asperger, autist of schizofreen. Dit is daar weer een mooi voorbeeld van. En in plaats van een discussie over al of niet asperger en hoe dat eruitziet () zou je veel beter een discussie kunnen voeren over waarom alle mensen makke schapen zouden moeten zijn.
Ik vind het niet erg, als dit voor haar de beste manier is om ermee om te gaan; so be it.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:48 schreef Alicey het volgende:
Dat is misschien nog het vervelendste. Mensen plaatsen een afwijking of stoornis meteen in het kader "Oh, dan moet je die persoon niet al te serieus nemen", of mensen menen dat zij dan minder respect behoeven te uiten. Dat is iets wat ik zelf ook soms merk als aan het licht komt wat ik "mankeer"..
Dat lijkt me vreselijk. Gelukkig ben ik dat nooit tegengekomen.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is misschien nog het vervelendste. Mensen plaatsen een afwijking of stoornis meteen in het kader "Oh, dan moet je die persoon niet al te serieus nemen", of mensen menen dat zij dan minder respect behoeven te uiten.
Mensen die belangrijk voor iemand zijn doen dat meestal niet, omdat die verder kijken dan labels en etiketjes.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:49 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat lijkt me vreselijk. Gelukkig ben ik dat nooit tegengekomen.
Inderdaad, en bijna elke afwijking kun je wel overeenkomende symptomen in vinden. Is het niet heerlijk, die diversiteit tussen mensen?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:50 schreef Moonah het volgende:
Dan ook maar een OT reactie...
Ik kan me voorstellen dat ouders 'op zoek' gaan als hun dochter 'iets mankeert'. Maar ik vind niet dat je conclusies kunt trekken uit een lijst symptomen. Een diagnose volgt toch nog altijd uit een onderzoek.
Juist, iedereen heeft die, dus dat op zichzelf zegt weinig.quote:Alicey, je zegt dat TS overkomt als iemand met een goed introspectief vermogen. Toch heeft bijna iedereen blinde vlekken mbt zijn eigen gedrag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |