Hoe snel krijgen jullie kippenvel (figuurlijk) van muziek? Als je het krijgt tenminste.. er zijn zat mensen die het niet krijgen. Dat snap ik niet.
Ik krijgt het heel snel.. mits ik een beetje mij fantasie laat werken.
bogus.
Dat "figuurlijk" heb ik daar neergezet om domme opmerkingen te voorkomen Ohjee.. nu zal ik ze alsnog wel krijgen
Figuurlijk kippenvel gebeurt aan de lopende band (en daraonder, om je voor te zijn, versta ik een mentale reactie op muziek).
Gerard.
Geldt trouwens ook voor Pacific van 808 State..
quote:
op 05-19-2000 om 10:00 PM schreef Arcee het volgende:
Dat heb ik zéker ook wel 's (létterlijk dus). Eén van je favoriete platen komt op de radio en je krijgt gelijk een partij kippenvel, niet te zuinig. Laatst hoorde ik Unfinished Sympathy van Massive Attack weer 's in de auto. Gewèldig mooi nummer vind ik dat. In mijn Top 10 aller tijden en zeker 1 van de allerbeste nummers van de jaren 90. Ik was al bijna op plaats van bestemming, maar heb nog even een stukje omgereden om 'm helemaal te kunnen luisteren. Koude rillingen, 4 minuten lang... brrr... wat een SCHITTEREND nummer blijft dat toch.
Een half keer raden wat ik van dat verhaal krijg ohje.. er komen ook nog traantjes bij, hehe (ik moet er wel even bij zeggen dat ik me erg goed voel deze avond)
quote:
op 05-19-2000 om 11:38 PM schreef Svart Rose het volgende:
Een half keer raden wat ik van dat verhaal krijg![]()
Een gigantische erectie?
Ahum..sorry...gelijk de sfeer verpest...
Mijn favoriete kippenvelnummer is in ieder geval "Suicide is painless". De tune van MASH, maar met tekst genoeg om suicidale neigingen bij te krijgen. Verder veel klassiek:
Mozart: Alles, Confutatis en Dies Irea uit het Requiem, kleine Nachtmusik etc.
Beethoven: fur elise, en ook wel alles eik
Rachmaninov: Eigenlijk alleen zijn naam al Maar ook het moderato uit zijn tweede pianoconcert.
en suicide is painless eigenlijk ook wel
quote:
op 05-20-2000 om 02:39 AM schreef Bubblebrain het volgende:
Ik krijg het bij een aantal nummers van Nine Inch Nails elke keer weer koud. Trent Reznor weet pijn akelig goed te verwoorden. De wanhoop druipt van zijn texten af. Het is heel pijnlijk te horen hoe hij per album harder afglijdt. Van sommige nummers schieten elke keer dat ik ze hoor de tranen in mijn ogen.
Hurt ligt mijlenver voorop als het om NIN-kippenvel nummers gaat, al zijn er best wel veel. Maar Hurt... oe, krijg het koud.
bogus.
Maar ehmm, ja, kippenvel:
Mogwai, Godspeed You Black Emperor, Hood, zijn voor mij toch wel *de* kippenvelbands
bogus.
Ik heb Thom Yorke (zanger van Radiohead) een keer live zien optreden op een festival waar nog meer bands waren. Het moment dat hij opkwam vergeet ik nooit meer. Het was nog gewoon overdag, dus het was licht, iedereen werd stil... Ik zag dat mensen gingen huilen, heb zelfs een jongen weg zien lopen omdat ie het waarschijnlijk niet meer aankon. Ik kreeg zelf ook tranen in m'n ogen. De maandag daarop stond er een prachtige recensie in Het Parool. Er werd geschreven dat zijn stem door merg en been sneed... en daar was ik het helemaal mee eens.
Maar ook van sommige instrumentale muziek (vooral jazz) of een mooie solo krijg ik kippenvel. Toppers:
- Goodbye Pork Pie Hat -- Charles Mingus (ook heel mooi in de versie van Joni Mitchell)
- All Blues -- Miles Davis (van Kind of Blue, mijn 'desert island disc')
[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr (Datum 20 Mei 2000).]
quote:
op 05-20-2000 om 01:41 AM schreef WouterB het volgende:
jaques brel
memory (uit cats)en suicide is painless eigenlijk ook wel
Was jij niet diegene die toen die tekst moest hebben van Le Moribond? Tip: ga 'ns op zoek naar z'n allerlaatste Cd. Die met die wolken erop.
Maar ik dus ook wel van Brel eigenlijk. Maar ik ben wat Cd's aan het branden voor de vakantie en euh...Dylan is toch wel mijn all time favourite geloof ik.
O ja, van Coney Island Baby van Lou Reed kreeg ik gisteren nog kippevel, dus Lou mag ook mee op vakantie.
Maar het hangt bij mij ook inderdaad altijd samen met de tekst, ik heb het nooit bij instrumentale muziek alleen.
quote:
op 05-20-2000 om 02:48 PM schreef Svart Rose het volgende:
Volgens mij zijn jullie een stuk ouder dan ik allemaal.. die nummers zeggen me niks.
Ach, ik ben pas 22, maar dankzij de platencollectie van mijn pa en de lokale cd-uitleen heb ik ook veel 'oude' muziek leren kennen.
Wat zijn jouw 'kippenvel'-nummers dan?
quote:
op 05-20-2000 om 02:43 PM schreef BooBooSan het volgende:
Was jij niet diegene die toen die tekst moest hebben van Le Moribond?Tip: ga 'ns op zoek naar z'n allerlaatste Cd. Die met die wolken erop.
Maar ik dus ook wel van Brel eigenlijk. Maar ik ben wat Cd's aan het branden voor de vakantie en euh...Dylan is toch wel mijn all time favourite geloof ik.
dat was ik idd. Ik heb onlangs in Brussel een boek met Brels complete (franstalige) oeuvre gekocht, dus teksten heb ik genoeg van hem.
quote:
op 05-20-2000 om 11:49 PM schreef WouterB het volgende:
dat was ik idd. Ik heb onlangs in Brussel een boek met Brels complete (franstalige) oeuvre gekocht, dus teksten heb ik genoeg van hem.
Da's in ieder geval al iets. Dan nu alleen nog de muziek he?
Zeer verschillend qua muziekstijl, maar wel die toon die mij soms tot tranen dwingt.
uhm, als ik wil kan ik van bijna elk nummer kippenvel krijgen.. als ik er maar iets bij verzin... beetje moeilijk uit te leggen.
maar het nummer Zombie van de Cranberries is er echt 1. Daar hoe ik alleen maar aan te DENKEN.
Verder zijn nummer van Tool en Within Temptation ook zulke nummers.
quote:
op 05-19-2000 om 09:00 PM schreef bogus het volgende:
Met letterlijk kippenvel bedoel ik een lichamelijke reactie op muziek. Had het vanavond nog bij Bach's Air, 3e suite in D, tijdens de stille toch in Enschede.
Hier kreeg ik ook kippenvel van Bogus.Waar ik ook kippenvel van krijg is Nessun Dorma gezongen door Pavarotti
wat een wereld nummer
etc etc...
------------------
*k zeg maar zo, k zeg maar neits*
[Dit bericht is gewijzigd door hel& (Datum 22 Mei 2000).]
quote:
op 05-21-2000 om 09:49 PM schreef Ulx het volgende:
Marquee Moon van Televisionwat een wereld nummer
I second that!!!
bogus.
bogus.
quote:
op 05-22-2000 om 01:11 PM schreef bogus het volgende:
I second that!!!
bogus.
Goede plaat hè
Verder idd ook NIN...Jeff Buckley met Hallelujah krijg ik ook steeds een brok van in m'n keel....
Zo kan ik nog wel even doorgaan, ik word best snel geraakt door muziek, zoek dat ook wel op in een bepaald soort genre denk ik....
quote:
Op zondag 21 mei 2000 14:47 schreef Rærio het volgende:
Ik krijg kippenvel van hele trieste nummers. Bijvoorbeeld: ''Now is mine'' van K's Choice. Of van nummers die hard aan komen zeg maar, zoals ''One'' van Metallica.
quote:Bij GEWELDIGE nummers krijg ik ook kippenvel, dacht dat dat vrij normaal was. Als je dat nooit krijgt, raad ik aan toch eens iets verder te zoeken wat voor muziek er nog meer bestaat.
Op vrijdag 19 mei 2000 20:33 schreef Svart Rose het volgende:
rare vraag.. maar ik vind het wel geinig:<P>Hoe snel krijgen jullie kippenvel (figuurlijk) van muziek? Als je het krijgt tenminste.. er zijn zat mensen die het niet krijgen. Dat snap ik niet.<P>Ik krijgt het heel snel.. mits ik een beetje mij fantasie laat werken.<P>
Vooral bij Queen daarom is het ook zo'n geweldige band. En bij metal verder wat teveel om op te noemen.
En van gitaarsolo's met veel emotie/kickass stukken krijg ik ook kippenvel, er kan niets tippen (buiten Queen dan) aan een goede gitaarsolo En tja, die kom je niet zo vaak tegen bij death/black/thrashmetal, veel vaker bij wat minder harde metal zoals power/prog/speedmetal.
Vaak hardere nummers waar ze ff flink tekeer gaan of nummers waar het nog redelijk normaal aan toe gaat en dan het finale stuk er echt op los gaan. Dan krijg ik ook kippevel
Voorbeeld is Cildren of bodom - Hate me. Die laatste 20 seconden krijg ik kippevel van gewoon zo lekker stukkie.
Bijvoorbeeld ooit gehad bij de volgende tracks:
Gouryella - Gouryella
Allure - When she left
Motorcycle - As the rush comes
DJ Tiesto - Battle ship grey
Ian Brown - Fear (U.N.K.L.E. remix)
Dirty Vegas - Days go by (Extended remix)
DJ Tiesto - Magik Journey
Cabala - Dark blue
Etc. etc.
Oh ja Mr Tiddles van Sasha
[Dit bericht is gewijzigd door Astherushcomes op 21-10-2003 02:38]
quote:Khoef maar bekend trackie van een feest aan te zetten en tis gedaan. Livesets helemaal goed. Dan kank echt nog helemala na trippen thuis!!
Op vrijdag 19 mei 2000 20:33 schreef Svart Rose het volgende:
rare vraag.. maar ik vind het wel geinig:<P>Hoe snel krijgen jullie kippenvel (figuurlijk) van muziek? Als je het krijgt tenminste.. er zijn zat mensen die het niet krijgen. Dat snap ik niet.<P>Ik krijgt het heel snel.. mits ik een beetje mij fantasie laat werken.<P>
Mja, daar lopen de rilligen van over mn rug hoor
Catscan - Secret Valley
Catscan - WO3
Meaqashira - Trough Innercore
Neophyte - Execute
En genoeg andere nummers. Bij andere muziek heb ik het eigenlijk nooit.
Veel nummers van Alex Roeka (ned.talige singer-songwriter), nummers over heftige liefdes en het leven aan de zelfkant.
Nummers van Ramses Shaffy: "ik Drink", "Stil in Amsterdam" etc.
Nummers als "Late september dogs" etc. van melissa Etheridge en zo'n beetje haar halve repetoire.
(Axl zingt vanaf hier:)
So you think you can stone me and spit in my eye
So you think you can love me and leave me to die
Oh baby - can't do this to me baby
Just gotta get out - just gotta get right outta here
En dat dan met die meesterlijke stem van em
Kippenvel terwijl ik draan denk..
Meer mensen die dit filmpje/optreden kennen?
EditL heb het nog wel bij veel meer nrs, teveel om op te noemen. MAar deze is gewoon instant-kippenvel .
etc...
Werkelijk kippenvel, de opbouw is echt grandioos.
En ook bij RTC - Maniac vreemdgenoeg Dat hoge macabere deuntje doet het hem denk ik. Niet echt een standaard kippenvel nummer lijkt me
verder:
losing my religion, das ook zo'n prachtig nummer..
en vast nog veeeel meer, maar kom er ff niet op
Dire Straits - Sultan of Swing (Live, Alchemy)
Pink Floyd - Comfortably Numb (Live, PULSE)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |