Nou ja, in principe is het wel logisch, want hoogopgeleide rechtse mensen zullen eerder voor het bedrijfsleven kiezen en daar geld verdienen, terwijl linkse mensen liever een wat meer ideële functie bekleden. Hier hebben we sowieso De Beus en Van Praag als PvdA'ers, en verder is Hayer daar ook wel actief. Fennema heeft een CPN-verleden maar zit nu vooral in CPN kringen, en de rest is minder prominent links. Ik weet van slechts één docent dat die VVDer is, maar goed, die geeft ook kennisleer en onderzoeksmethoden en methoden en technieken.quote:Op maandag 20 juni 2005 23:35 schreef Plato1980 het volgende:
Ik vind het niet zo'n probleem, al is het wel frappant dat een onevenredig groot deel van de politicologen PvdA'er is. Hier in Leiden zijn er twee prominente PvdA'ers (Koole en Andeweg) en daarnaast nog een aantal minder prominente PvdA'ers. Maar de eerste politicologiedocent of hoogleraar die bij de VVD zit moet ik nog tegenkomen.
400. zozoquote:Op zondag 19 juni 2005 21:44 schreef Thundertje het volgende:
Volgens mij is het belangrijkste verschil dat je op de UvA 400 politicologie studenten hebt en op de VU ... een stuk minder.
Ik ben overigens voor Leiden gegaan, vooral vanwege de stad. Maar voor de stad heb je al gekozen biljkbaar
Ik niet iig. Ben er al een tijdje heel zeker van dat het Leiden wordtquote:Op dinsdag 21 juni 2005 21:07 schreef MoChe het volgende:
gaat er eigenlijk nog iemand hier naar Last Minute Leiden bij politicologie kijken?
Haha, nee. Op de UvA horen economie en bedrijfskunde bij elkaarquote:Op woensdag 22 juni 2005 20:30 schreef Thundertje het volgende:
3 Verschillende studies tegelijk? Denk het wel
Of is er zo'n elite-combo studie die die 3 studies mixed tot één studie?
Tsja, in principe is politicologie goed te doen, zeker het eerste jaar, maar ik zou er toch voor kiezen om eerst te kijken hoe het bevalt en dan na een jaar eventueel er iets bij te te gaan doen.quote:Op woensdag 22 juni 2005 20:07 schreef Ceylon89 het volgende:
Uhm, is een combi van economie & bedrijfskunde en politicologie in je eerste jaar zwaar?
Ahquote:Op woensdag 22 juni 2005 21:13 schreef Thundertje het volgende:
Ah, okee, dat wist ik niet
Ik wás trouwens ook van plan om economie en politicologie te gaan doen. 'k Heb alleen besloten dat ik eerst ga kijken hoe het eerste jaar studeren gaat en vervolgens te beslissen of ik nog meer ga doen. Komt nog bij dat ik ook van plan ben (maar da's nu nog, jeugdig enthousiasme denk ik) een 2 jarige master en een jaar bestuur te doen.
m'Goed, eerst maar eens kijken hoe dat eerste jaar gaat
Okayquote:Op woensdag 22 juni 2005 21:19 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Tsja, in principe is politicologie goed te doen, zeker het eerste jaar, maar ik zou er toch voor kiezen om eerst te kijken hoe het bevalt en dan na een jaar eventueel er iets bij te te gaan doen.
In het eerste jaar krijg je één echt geschiedenisvak (op de UvA over NL vanaf 1800 oid en het buitenland vanaf 1870) en verder komt het bij bepaalde vakken wel op de achtergrond kijken (Bij Internationale Betrekkingen natuurlijk veel over de EU en de VN, bij Politieke Economie veel over handel vanaf de 16e eeuw) maar er zijn ook veel dingen (vooral theorievorming) die weinig met geschiedenis te maken hebben.quote:Op woensdag 22 juni 2005 23:17 schreef Ceylon89 het volgende:
Okay, bedankt. Uhm, 'k heb nog twee jaar om hierover een beslissing te maken. Uhm, 'k kan gewoon geen keuze uit die twee maken. Eerst was het economie & bedrijfskunde + geschiedenis, en nu is voor geschiedenis politicologie in de plaats gekomen. Komt er erg veel geschiedenis voor bij politicologie?
Uhm, okay. Nuttige informatie, erg bedanktquote:Op woensdag 22 juni 2005 23:31 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
In het eerste jaar krijg je één echt geschiedenisvak (op de UvA over NL vanaf 1800 oid en het buitenland vanaf 1870) en verder komt het bij bepaalde vakken wel op de achtergrond kijken (Bij Internationale Betrekkingen natuurlijk veel over de EU en de VN, bij Politieke Economie veel over handel vanaf de 16e eeuw) maar er zijn ook veel dingen (vooral theorievorming) die weinig met geschiedenis te maken hebben.
quote:Op donderdag 23 juni 2005 02:23 schreef Thundertje het volgende:
http://studiegids.uva.nl/web/sgs/nl/p/78.html
Hier is alles wel te vinden wat je nodig hebt volgens mij
Ziet er heel anders uit dan in Leiden, al komt dat volgens mij voornamelijk door de naamgeving. Maar ik mis bijvoorbeeld vakken als Nationale Politiek, Politieke Psychologie en Rational Choice Theory.quote:Op donderdag 23 juni 2005 02:23 schreef Thundertje het volgende:
http://studiegids.uva.nl/web/sgs/nl/p/78.html
Hier is alles wel te vinden wat je nodig hebt volgens mij
Rational Choice Theory wordt (kort) behandeld bij Ontwikkeling v.d. Politicologie, nationale politiek valt onder Politieke Structuren en Processen, en Politieke Psychologie weet ik zo even niet.quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:21 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Ziet er heel anders uit dan in Leiden, al komt dat volgens mij voornamelijk door de naamgeving. Maar ik mis bijvoorbeeld vakken als Nationale Politiek, Politieke Psychologie en Rational Choice Theory.
Rational Choice Theory is hier een vak t.w.v. 7 ECTS en volgend jaar schijnt het zelfs 10 ECTS te worden. Waarschijnlijk wordt het hier zo serieus genomen omdat het een soort van hobby van enkele Leidse docenten is. Politieke Structuren en Processen zal dan wel een soort van samenvoeging van de Leidse vakken Nationale Politiek en Introduction to Political Science zijn.quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:23 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Rational Choice Theory wordt (kort) behandeld bij Ontwikkeling v.d. Politicologie, nationale politiek valt onder Politieke Structuren en Processen, en Politieke Psychologie weet ik zo even niet.
Tsja, van de Rational Choice Theory moeten ze hier niet zo veel hebben. Het komt wel bij best veel vakken terug, maar vlgns mij heeft het niet zo veel aanhangers.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:44 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Rational Choice Theory is hier een vak t.w.v. 7 ECTS en volgend jaar schijnt het zelfs 10 ECTS te worden. Waarschijnlijk wordt het hier zo serieus genomen omdat het een soort van hobby van enkele Leidse docenten is. Politieke Structuren en Processen zal dan wel een soort van samenvoeging van de Leidse vakken Nationale Politiek en Introduction to Political Science zijn.
Maar goed daar staat weer tegenover dat in leiden geen het vak Politieke Economie niet bestaat, dus het vakkenaanbod ligt maar net aan wie er op een universiteit rondlopen en wat ze belangrijk vinden.
Hier is het een keuzevak in de Master geloof ik. In het eerste jaar hebben we trouwens wel economie gehad, maar dat stelde niet zo veel voor. Ofschoon toch een aantal mensen vanwege dat vak hun propedeuse niet konden halen en daarom na twee jaar dienden te vertrekken. Samen met statistiek is economie in die zin het moeilijkste vak in de propedeuse, maar als je er enige aanleg voor hebt is er niet veel aan.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:54 schreef I.R.Baboon het volgende:
Politieke Economie is opzich best een boeiend vak (ik weet nu alles over ruilvoeten en verdoorn effects en concurrentieposities) maar ik ben toch wel ontzettend blij dat ik er nu van af ben.
Dat is bij statistiek ook zo. Eigenlijk stelt het heel weinig voor, maar er hangt toch een cultus omheen van onhaalbaarheid. En gelukkig hebben wij geen na-2-jaar-weg policy, want anders was ik echt door het oog van de naald gekropen (Politiek Economische Geschiedenis en Internationale Betrekkingen haalde ik pas na 5 keer, en dat laatste met een 5,8, en dat eind augustus van m'n 2e jaar).quote:Op donderdag 23 juni 2005 19:24 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Hier is het een keuzevak in de Master geloof ik. In het eerste jaar hebben we trouwens wel economie gehad, maar dat stelde niet zo veel voor. Ofschoon toch een aantal mensen vanwege dat vak hun propedeuse niet konden halen en daarom na twee jaar dienden te vertrekken. Samen met statistiek is economie in die zin het moeilijkste vak in de propedeuse, maar als je er enige aanleg voor hebt is er niet veel aan.
Statistiek is rekenen, maar in het eerste jaar is het niet meer dan VWO-stof, en ook in het tweede jaar valt het in principe enorm mee.quote:Op donderdag 23 juni 2005 23:01 schreef thettes het volgende:
Maar wat komt er nou langs aan formules en functies in de studie? Je hebt dus wel statistiek? En is politieke economie veel rekenen?
Indien je geïnteresseerd bent in politiek wel. Als accountant zullen de statistische vakken geen probleem zijn en voor de economische vakken kun je wellicht vrijstelling krijgen. De enige vereiste is dat je behoorlijk goed kunt schrijven, daar dat zeker naarmate je verder komt in je studie van steeds groter belang wordt.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 11:33 schreef stukovich het volgende:
Ik volg deze interessante discussie nu al een tijd, en nu mijn inbreng. Volgend jaar hoop ik af te studeren (bedrijfseconomie op de HES). Nu twijfel ik aan een vervolgopleiding. Sinds een half jaar heb ik stage gelopen bij PricewaterhouseCoopers, waar ik terug mag komen. Echter twijfel ik of ik hierna accountancy moet gaan doen of politicologie.
Ik realiseer dat er een wereld van verschil tussen beiden zit, echter zijn beide opties reëel. Nu is mijn vraag of de studie politicologie haalbaar is voor mij als Hbo-student met economische achtergrond
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |