Je hoeft geen sorry te zeggen hoor.
![]()
Als je het niet mooi vindt, dan vind je het niet mooi.
![]()
Sentiment naar wat, bedoel je precies, TGW? Sentiment naar de Beatles of naar begin jaren 80 toen ik hem voor het eerst zag? Ik denk trouwens geen van beiden echt, al houd ik er wel altijd een gevoel aan over dat ik ervan baal dat ik niet net over straat daar in Londen liep toen ze op het dak aan het spelen waren. (indien ik daarvoor oud genoeg was geweest, uiteraard.
![]()
)
Echt tragisch zou ik de film niet willen noemen, maar hij is natuurlijk wel treurig. En wat ik al zei, soms echt pijnlijk om naar te kijken. Maar dat maakt hem (voor mij!) niet minder mooi.
Ik vind er juist zulke prachtige tegenstellingen in zitten. Je ziet de band als het ware uiteen vallen. Het kinderachtige gekibbel onderling. Paul met z'n (op dat moment voor de anderen) ongepaste enthousiasme en ambitie, John die alleen maar oog heeft voor Yoko, George die het eigenlijk al helemaal gehad heeft en Ringo die zich afvraagt waar de
happy times toch gebleven zijn. Maar als ze dan samen weer muziek gaan maken, dan valt alles weer op z'n plaats en is de magie er weer. Tenminste, zo zie ik het.
Ergens vind ik dat je door het geruzie heen ook de vriendschap ziet die er was. Want die moet er natuurlijk geweest zijn. Op het moment dat de film gemaakt werd hadden ze 10 jaar op elkaars lip gezeten en alles met elkaar meegemaakt. The Cavern, Hamburg, Shea Stadium, Beatlemania, de wereld met elkaar veroverd. Probeer dat maar eens vol te houden. Dan moet je toch een hele sterke band met elkaar hebben. Het is ook niet zo gek dat het dan een keer ophoudt.
Trouwens, als je de film ziet, dan kun je je bijna niet voorstellen dat ze daarna nog gewoon Abbey Road hebben gemaakt, mijn eigen favoriete album. Wat ik al zei, ondanks het gezeik konden ze dus altijd nog geweldige muziek maken samen.