quote:
# Joegoslavie (Moslims/Katholieken/Orthodoxen)
# Ethiopie (Eritra) (Moslims/Koptische Christenen)
# Sri Lanka (Boeddisten/Moslims)
# Filipijnen (Katholieken/Moslims)
# Indonesie (Oost-Timor) (Christenen/Moslims)
# Macedonie (Orthodox/Moslim)
# Nagorno-Karabach (Christenen/Moslims)
Turkije bij de EU, deel 15Een lijstje van landen, van Kaalhei, waar het allemaal mis is gegaan. Schuld van
Multiculturaliteit. Natuurlijk ligt het allemaal aan de geloven. Kennelijk. Want dat
schrijft hij erachter. Maar daar ben ik het natuurlijk niet mee eens. Het is wel een simpel wereldbeeld, erg gemakkelijk, daar hou ik ook wel van, maar het moet de realiteit natuurlijk niet ontkennen.
Macedonië, daar was een paar jaar geleden een conflictje. Moslims versus Orthodoxen, aldus Kaalhei. Da's gemakkelijk, toch? Andere geloven, die kunnen niet samen, dus het ging mis. Simpel.
Ik zie echter een onderontwikkelde minderheid die al jaren het recht werd ontzegd om hun eigen taal als officiële taal te kunnen gebruiken, een minderheid die tevens ondervertegenwoordigd was in overheidsinstanties. Rond de milleniumwisseling was er ook nog eens sprake van een oorlog in een buurland waardoor er honderdduizenden vluchtelingen de infrastructuur van het door de minderheid bewoonde gebied flink onder druk zetten. Tevens kwamen zo buitenlandse nationalisten in het gebied terecht die het vuur opstookten. Oh, ik vergeet te vermelden dat die minderheid islamitisch is, dus de enige logische conclusie is dat religie de oorzaak is van het conflictje.
Oost-Timor, ook een conflict te wijten aan een religieus dispuut, aldus Kaalhei. Christenen hier, Moslims daar, conflict ertussen. Duidelijk: geloof. Toch zie ik het weer anders.
Oost-Timor is een land dat vijfentwintig jaar lang bezet is geweest Indonesië. Na
vijfentwintig jaar kwam er een eind aan de bezetting. De (pro-)Indonesische milities
probeerden de Oost-Timorezen nog wel te intimideren, maar dat is niet gelukt. Een bezet land dat naar vrijheid snakt dus, me dunkt.
Maar nee, Oost-Timor was christelijk, dus werd het ingenomen. Of Indonesië was islamitisch en daarom nam het Oost-Timor in. Hoe dan ook, religie moet en zal de oorzaak zijn! Dat lijkt mij overduidelijk.
Onzin, natuurlijk. Indonesië is een vanuit Java bestuurd gecentraliseerd land dat bestaat uit vele volkeren die behalve de kolonisatie door Nederland weinig met elkaar te maken hebben. Atjeh is geen rotzooi omdat moslims niet samen kunnen leven met moslims, maar omdat het Atjeese (?) volk, of in ieder geval de GAM, een eigen staat of meer autonomie voor een eigen volk wil. Het Javaanse gecentraliseerde bestuur wakkert de onafhankelijkheidsgevoelens aan, als ze al niet bestonden, en niet een fictief niet kunnen samenleven van verschillende geloven. Op Papoea, de Molukken of Borneo.
Het is dus eerder de verdeling van macht die zorgt voor conflicten. We kunnen het nu zien in Irak. De Koerden willen best deel blijven uitmaken van Irak, zolang ze wel controle kunnen blijven uitoefenen in hun gebied en de olieinkomsten mogen hebben van Kirkoek. Atjeh wil best onderdeel zijn van Indonesië, zoland de macht en de inkomsten maar eerlijker verdeeld worden.
Ach, maar misschien is het inderdaad wel makkelijker om het te wijten aan een zogenaamd religieus dispuut. Daar kan je immers niets aan doen: de een is moslim, de ander christen, zo is het en we kunnen er niets aan doen. Conflict in Macedonië? Niets aan te doen, verschillende geloven, dat is de oorzaak, gewoon toekijken. Wel makkelijk, da's waar.
Overigens wordt geloof natuurlijk wel gebruikt, het creërt wel een verschil en natuurlijk
zijn er ook wel situaties waarin het bloedvergieten slechts te wijten is aan religieuze
verschillen.
Maar ja,
ik kan het uiteraard niet kwantificeren, ik ben immers geen socioloog.
[ Bericht 4% gewijzigd door Monidique op 09-06-2005 11:41:33 ]