abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27730142
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:47 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Dus? Je wilt graag credit voor teksten die anderen schrijven?
[..]

Dat kan natuurlijk. Gelovigen staan ook achter teksten van anderen vaak. Schapengedrag is menselijk
[..]

Ja hoor. Occam is een prima kerel maar geen bewijs. Het zegt slechts dat je het beste het meest simpele model kunt nemen als je keuze hebt uit 2 of meer modellen waarbij elk model alle situaties (voldoende) kan beschrijven. Ik denk dat de huidige modellen van Scheikunde/Biologie/Natuurkunde te beperkend zijn om alle situaties te beschrijven en dus uitgebreid moeten worden. Dus kan ik rustig stellen dat wat ze op tv aan het blaten waren net niks zegt.
Neen zeker niet, de bron was er afgevallen bij het copypasten zie ik nu. Maar dat is zeker geen inbreuk tegen copyright.
'Het meest simpele model' niet. Het principe van Ockham opteert voor de meest eenvoudige en logische verklaring boven een nodeloos complexe verklaring. Wanneer je een fenomeen kan verklaren ahv 3 mechanismen, dan is het overbodig daar een vierde (naar je wensdenken) bij te verzinnen. Bovendien verklaart je sprong naar boven helemaal niks. Het antwoord 'god', of 'grote smurf' is een uitspraak, geen wetenschappelijke verklaringspoging.
Goden hebben dezelfde vervelende eigenschap als kabouters. Als je ernaar kijkt, verdwijnen ze.
  woensdag 8 juni 2005 @ 01:53:11 #127
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_27730145
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:49 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Wetenschap maakte de atoombom mogelijk dus wie is er nu erger?
Alsjeblieft geen "wie is erger"-discussies nu, pffff...
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_27730147
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:51 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Nee!!!

Nog een keer (zucht): met electrische stimuli (prikkels náár de hersenen) bootst hij die ervaringen na!! Hij meet ze niet, hij dient ze toe!
Ik zeg niet dat je erin moet geloven, maar probeer in ieder geval zijn punt even duidelijk te begrijpen.
Als je iets kan toedienen dat voor reactie A zorgt, terwijl je reactie A ook krijgt als je een BDE hebt kun je dus wetenschappelijk stellen dat reactie A iets met de verhalen en ervaringen van mensen die een BDE hebben gehad te maken moet hebben. En DUS dat gebied waarin reactie A plaatsvond centraal staat in die ervaringen.
Ja, maar dat zeg ik toch ook steeds? Dat ik accepteer en geloof dat een bepaald hersengebied betrokken is bij een bepaalde ervaring.
pi_27730152
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:51 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Oh sorry . Je vraagt aan mij of realiteit wel echt bestaat? Dat kan ik toch niet beantwoorden? Ik zou kunnen zeggen dat een absolute realiteit niet bestaat, maar dat zou een persoonlijke overtuiging zijn.
Als jij er van uit gaat dat er geen absolute realiteit bestaat dan zit daar het "probleem". De wetenschap probeert namelijk de absolute werkelijkheid te beschrijven.
  woensdag 8 juni 2005 @ 01:54:38 #130
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_27730162
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:47 schreef FuifDuif het volgende:

Je moet overigens wel toegeven dat Augurka grappig was .
OK, ondanks dat ik hem al kende dan

Ga je volgende week ook weer kijken?
pi_27730173
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:53 schreef Elroyb het volgende:

[..]

Als jij er van uit gaat dat er geen absolute realiteit bestaat dan zit daar het "probleem". De wetenschap probeert namelijk de absolute werkelijkheid te beschrijven.
Maar misschien is die wetenschappelijke absolute werkelijkheid ook niet absoluut, maar slechts gecreëerd door een collectief. Het kan van alles zijn. Die vraag is onbeantwoordbaar.
pi_27730178
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:53 schreef Elroyb het volgende:

En dat lukt ze goed

Naja, ik heb iig gelachen vanavond
pi_27730187
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:54 schreef kamagurka het volgende:
Ga je volgende week ook weer kijken?
Uiteraard .
  woensdag 8 juni 2005 @ 01:58:39 #134
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27730199
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:52 schreef Sisyphus het volgende:
Neen zeker niet, de bron was er afgevallen bij het copypasten zie ik nu. Maar dat is zeker geen inbreuk tegen copyright.
Tuuwk
quote:
'Het meest simpele model' niet. Het principe van Ockham opteert voor de meest eenvoudige en logische verklaring boven een nodeloos complexe verklaring. Wanneer je een fenomeen kan verklaren ahv 3 mechanismen, dan is het overbodig daar een vierde (naar je wensdenken) bij te verzinnen.
Ja dat stel ik toch? Maar Occam bewijst niks heur.
quote:
Bovendien verklaart je sprong naar boven helemaal niks. Het antwoord 'god', of 'grote smurf' is een uitspraak, geen wetenschappelijke verklaringspoging.
Verklaren? Waarom wil ik dat? Voor wie? Respect van lui zoals je op tv kon zien? Wetenschappelijk vind ik het overigens statistisch onlogisch dat de huidige modellen waar zijn op stringtheorie na maar die nog niet echt concreet op dit moment en kun je er nog alle kanten mee op. Ik hoef geen betere theorie ofzo te geven hoor. Soms is iets nog simpelweg onverklaarbaar.
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_27730203
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:55 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Maar misschien is die wetenschappelijke absolute werkelijkheid ook niet absoluut, maar slechts gecreëerd door een collectief. Het kan van alles zijn. Die vraag is onbeantwoordbaar.
Als je wetenschap in de puurste vorm wil bedrijven dan kun je maar 1 uitspraak doen. En dat is dat we niks zeker weten. We gaan er voor het gemak van uit dat causaliteit bestaat, maar dat is een menselijk denkkader.
  woensdag 8 juni 2005 @ 01:59:46 #136
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_27730211
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:53 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ja, maar dat zeg ik toch ook steeds? Dat ik accepteer en geloof dat een bepaald hersengebied betrokken is bij een bepaalde ervaring.
In het door mij gequote gedeelte had je het alleen over meten van activiteit, maar ok ok..

Ik ga trouwens ook eens te ruste om mijn grijze cellen weer wat rust in de vorm van random electrische stimuli te geven (dromen )
  woensdag 8 juni 2005 @ 02:01:17 #137
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27730225
Overigens:
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:52 schreef Sisyphus het volgende:
Wanneer je een fenomeen kan verklaren ahv 3 mechanismen, dan is het overbodig daar een vierde (naar je wensdenken) bij te verzinnen.
Wensdenken? Je leest wel hele rare dingen in mijn posts.
quote:
Bovendien verklaart je sprong naar boven helemaal niks. Het antwoord 'god', of 'grote smurf' is een uitspraak, geen wetenschappelijke verklaringspoging.
Sprong naar boven? "God"? Lees jij op een ander forum?
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_27730238
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:58 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Tuuwk
[..]

Ja dat stel ik toch? Maar Occam bewijst niks heur.
[..]

Verklaren? Waarom wil ik dat? Voor wie? Respect van lui zoals je op tv kon zien? Wetenschappelijk vind ik het overigens statistisch onlogisch dat de huidige modellen waar zijn op stringtheorie na maar die nog niet echt concreet op dit moment en kun je er nog alle kanten mee op. Ik hoef geen betere theorie ofzo te geven hoor. Soms is iets nog simpelweg onverklaarbaar.
Verklaren is ook niet aan de orde, Ockham is een "instrument", naast andere criteria in de wetenschap, om betrouwbare kennis te werven. Het verklaart zelf niets, maar dat is ook niet de bedoeling. het hélpt je in je verklaringen.
Je maakt trouwens de fout onverklaard te verwarren met onverklaarbaar. Voor je het weet komt de wetenschap met verklaring voor iets dat men lang als onverklaarbaar beschouwde.
Goden hebben dezelfde vervelende eigenschap als kabouters. Als je ernaar kijkt, verdwijnen ze.
pi_27730242
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:59 schreef kamagurka het volgende:
In het door mij gequote gedeelte had je het alleen over meten van activiteit, maar ok ok..
Ja, oke, dat was verkeerd. Als je het kunt stimuleren, dan zegt dat ook al veel natuurlijk. Maar voor mij is dat geen bewijs. Ik vind het interessant onderzoek waar ik niet om heen kan, maar het zegt voor mij niet dat er geen ziel bestaat die de dood 'overleeft' bijvoorbeeld.
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:54 schreef kamagurka het volgende:
Ik ga trouwens ook eens te ruste om mijn grijze cellen weer wat rust in de vorm van random electrische stimuli te geven (dromen )
Je bedoelt dat je een astrale reis gaat maken ?
  woensdag 8 juni 2005 @ 02:05:42 #140
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27730272
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 02:02 schreef Sisyphus het volgende:
Verklaren is ook niet aan de orde, Ockham is een "instrument", naast andere criteria in de wetenschap, om betrouwbare kennis te werven. Het verklaart zelf niets, maar dat is ook niet de bedoeling. het hélpt je in je verklaringen.
En dat is aan de orde? Dat helpt me bij het verklaren van BDE's? Niet in mijn visie.
quote:
Je maakt trouwens de fout onverklaard te verwarren met onverklaarbaar. Voor je het weet komt de wetenschap met verklaring voor iets dat men lang als onverklaarbaar beschouwde.
Dat zou ik juist mooi vinden. Ben bang dat het nog even gaat duren.
pi_27730287
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 02:01 schreef livEliveD het volgende:
Overigens:
[..]

Wensdenken? Je leest wel hele rare dingen in mijn posts.
[..]

Sprong naar boven? "God"? Lees jij op een ander forum?
Mensen die Ockhams prinipe niet kunnen aanvaarden, kunnen dat meestal niet omdat ze het lastig hebben om afstand te doen van hun niet-naturalistisch wereldbeeld.

Ach, god kan je vervangen door om het even wat: haraboem bijvoorbeeld. Of gelijk welke poging om het materialisme niet te aanvaarden.
pi_27730305
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 02:05 schreef livEliveD het volgende:

[..]

En dat is aan de orde? Dat helpt me bij het verklaren van BDE's? Niet in mijn visie.
[..]

Dat zou ik juist mooi vinden. Ben bang dat het nog even gaat duren.
Het ockhamprincipe helpt heel zeker het verklaren van BDE's. Dat is wat ik eerder schreef: je kunt ze kunstmatig opwekken. Dat mensen in BDE het bewijs voor een hiernamaals of voor meer tussen hemel en aarde zien is totaal overbodig en ook weinig plausibel geworden.
Niet in jouw visie, uiteraard. Maar jouw visie is nou eenmaal niet de visie van de wetenschap.
  woensdag 8 juni 2005 @ 02:11:50 #143
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27730320
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 02:07 schreef Sisyphus het volgende:
Mensen die Ockhams prinipe niet kunnen aanvaarden, kunnen dat meestal niet omdat ze het lastig hebben om afstand te doen van hun niet-naturalistisch wereldbeeld.
Aanvaarden? Het is logische stelling waar ik het juist mee eens ben. Dus verwerp ik huidige denkbeelden met als reden dat ze te beperkt zijn.
quote:
Of gelijk welke poging om het materialisme niet te aanvaarden.
Waar doe ik dat?
pi_27730341
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 02:10 schreef Sisyphus het volgende:

Het ockhamprincipe helpt heel zeker het verklaren van BDE's. Dat is wat ik eerder schreef: je kunt ze kunstmatig opwekken.
Flatliners
quote:
Dat mensen in BDE het bewijs voor een hiernamaals of voor meer tussen hemel en aarde zien is totaal overbodig en ook weinig plausibel geworden.
Of tussen hersenen whatever en lichaam

en ja ik ga het niet meer zeggen , ditmaal ben ik dus echt weg, pyama moest nog aan
  woensdag 8 juni 2005 @ 02:17:22 #145
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27730349
quote:
Het ockhamprincipe helpt heel zeker het verklaren van BDE's. Dat is wat ik eerder schreef: je kunt ze kunstmatig opwekken. Dat mensen in BDE het bewijs voor een hiernamaals of voor meer tussen hemel en aarde zien is totaal overbodig en ook weinig plausibel geworden.
Bewijs voor hiernamaals? Omdat je LOI cursus faalt zal ik het zo duidelijk mogelijk stellen: Ik geloof niet in leven na dood!
quote:
Niet in jouw visie, uiteraard. Maar jouw visie is nou eenmaal niet de visie van de wetenschap.
Wetenschap is zelf per definitie al te beperkt omdat ze alleen fenomenen accepteren die ze kunnen bewijzen. Ergo: Ze sluiten mogelijk fenomenen uit die niet te bewijzen zijn en dit komt bv omdat het gebruikte model te beperkt is of omdat we als mens een natuurlijk maximum aan ons kunnen hebben. Openminded zijn is ok

[ Bericht 0% gewijzigd door livEliveD op 08-06-2005 10:02:20 ]
pi_27730351
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 02:11 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Aanvaarden? Het is logische stelling waar ik het juist mee eens ben. Dus verwerp ik huidige denkbeelden met als reden dat ze te beperkt zijn.
[..]

Waar doe ik dat?
Welke huidige denkbeelden, welke beperkingen?
pi_27730353
quote:
Dat mensen in BDE het bewijs voor een hiernamaals of voor meer tussen hemel en aarde zien is totaal overbodig en ook weinig plausibel geworden.
En sinds wanneer heeft de wetenschap een concluderende visie? De wetenschap legt alleen maar feiten op tafel, maar zal in dit geval zeker niet concluderen dat er geen zielsontstijging na de dood is bijvoorbeeld.
pi_27730373
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 02:18 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

En sinds wanneer heeft de wetenschap een concluderende visie? De wetenschap legt alleen maar feiten op tafel, maar zal in dit geval zeker niet concluderen dat er geen zielsontstijging na de dood is bijvoorbeeld.
De vraag is of er enige reden is om wel te concluderen of een zielsontstijging mogelijk is na de dood. En hoe logisch of tegenstijdig zijn zulke visies met het naturalistische postulaat en de totale stand van de wetenschap, ALLE kennis in acht genomen?
pi_27730382
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 02:23 schreef Sisyphus het volgende:
De vraag is of er enige reden is om wel te concluderen of een zielsontstijging mogelijk is na de dood. En hoe logisch of tegenstijdig zijn zulke visies met het naturalistische postulaat en de totale stand van de wetenschap, ALLE kennis in acht genomen?
Hoezo ALLE kennis in acht genomen? Met AL die kennis is nog geen enkel bewijs geleverd tegen een zielenleer. De wetenschap houdt zich bezig met de materialistische werkelijkheid en meer niet. Hoe kunnen wij vanuit enkel dat beperkte denkraam nu gaan redeneren over datgene wat zich daar buiten bevindt?
  woensdag 8 juni 2005 @ 10:01:24 #150
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27733476
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 02:17 schreef Sisyphus het volgende:
Welke huidige denkbeelden, welke beperkingen?
Moeilijk uit te leggen. Ik denk sowieso dat mensen af en toe info in hun neuronen krijgen die ze eigenlijk helemaal niet konden weten. Dus zoek ik naar een model dat dit mogelijk maakt. Natuurkunde en een tikkie biologie dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')