Waar was dit? Hoe heb je het afgerond?quote:Op maandag 6 juni 2005 19:36 schreef _Administr8or_ het volgende:
Ik heb 3 maanden geleden ook zo'n capaciteitentest gedaan tijdens mijn sollicatatieronde.
Het stelt niet zoveel voor, je kunt je er ook niet echt op voorbereiden.
dat was bij een vrij groot bedrijf in Limburgquote:Op maandag 6 juni 2005 19:45 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
[..]
Waar was dit? Hoe heb je het afgerond?
Nog een PS: Geef eens een hint welke multinational, dan weet ik misschien wat meer.quote:Op maandag 6 juni 2005 19:33 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Ik ben morgen uitgenodigd bij een mulitnational voor een capaciteitentest voor een sollicitatieronde.
Nu wil ik graag weten hoe ik mij daarvoor kan voorbereiden. Ik weet dat ik mijn IQ en EQ niet binnen een dag kan trainen (vergroten) maar wil toch weten wat er morgen mij te wachten staat. Wie kan mij vertellen hoe ik het beste hierop kan voorbereiden? Zijn er ook mensen die dit ondervonden hebben en wat was je uitslag?
CapGemini en KPNquote:Op maandag 6 juni 2005 21:18 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Nog een PS: Geef eens een hint welke multinational, dan weet ik misschien wat meer.
Hm, helaas. Maar goed, vaak zeggen ze van tevoren welke tests ze gaan doen, deze zijn meestal wel te vinden op intermediair.nl. Aardig wat tests komen bij shldirect.com vandaan, zij doen het voor verschillende bedrijven en veel tests zijn hier weer van afgeleid. Er staan op hun site een paar oefenenvragen en als je je registreert (je krijgt geen onzin) kun je een hele test oefenen.quote:
Oh ja, let daar inderdaad op. Het verschilt enorm hoe de tijd uit komt. Ik heb twee vergelijkbare tests gedaan bij verschillende bedrijven en die waren qua tijdsdruk heel verschillend. Bij de 1e had niemand hem binnen de tijd af, ik miste er maar 1 en was daarmee het verste gekomen. Bij de 2e kon ik na 10 van de 35 minuten aan de koffie... Maar hou de tijd dus goed in de gaten, als het snel blijkt te gaan, niet teveel nadenken en antwoord er op snelle logica uithalen!quote:Op maandag 6 juni 2005 22:35 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Bedankt voor je informatieIk heb wat test gedaan op SHLdirect en had ze gelukkig allemaal goed. Maar ja, ik nam dit keer wel de tijd hiervoor. Ik denk dat het morgen toch iets anders zal zijn.
die van Cap is behoorlijk pittig. ik had alle onderdelen zeer goed gedaan, behalve die verrekte analogieen. (hoe kun je relaties leggen tussen woorden die je niet kent? EN mijn woordenschat is dus echt niet te beperkt.) anyway, succes!quote:Op maandag 6 juni 2005 21:54 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Hm, helaas. Maar goed, vaak zeggen ze van tevoren welke tests ze gaan doen, deze zijn meestal wel te vinden op intermediair.nl. Aardig wat tests komen bij shldirect.com vandaan, zij doen het voor verschillende bedrijven en veel tests zijn hier weer van afgeleid. Er staan op hun site een paar oefenenvragen en als je je registreert (je krijgt geen onzin) kun je een hele test oefenen.
Succes!
Die van KPN is exact hetzelfde (tenminste, als Cap Gemini niet opeens een heel nieuwe manier van testen gebruikt).quote:Op dinsdag 7 juni 2005 09:07 schreef halion het volgende:
[..]
die van Cap is behoorlijk pittig. ik had alle onderdelen zeer goed gedaan, behalve die verrekte analogieen. (hoe kun je relaties leggen tussen woorden die je niet kent? EN mijn woordenschat is dus echt niet te beperkt.) anyway, succes!
Gefeliciteerd! Dan moet je het wel heel erg verprutsen wil je nu niet aangenomen wordenquote:Op dinsdag 7 juni 2005 21:29 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Goed nieuws! Ik zat steeds boven de 50%(54-54-70-70 om precies te zijn).
1e ronde: geselecteerd worden (brief)quote:Op dinsdag 7 juni 2005 22:29 schreef FlipBis het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Dan moet je het wel heel erg verprutsen wil je nu niet aangenomen worden![]()
Dat valt dan aardig mee! Ik heb meer rondes gehad voor stages... zucht.... Maar gefeliciteerd! Goed werk verricht dus!quote:Op dinsdag 7 juni 2005 22:55 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
[..]
1e ronde: geselecteerd worden (brief)
2e ronde: capaciteitentest
3e ronde: sollicitatiegesprek van 1 uur met twee recruiters (afdelingsmanager)
4e ronde: JA woord![]()
Die gesprekken stellen niet veel tot niets voor, als je gewoon relaxed bent en ook maar een beetje sociabel overkomt zit het goed. Denk wel goed na over wat je wilt.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 22:55 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
[..]
1e ronde: geselecteerd worden (brief)
2e ronde: capaciteitentest
3e ronde: sollicitatiegesprek van 1 uur met twee recruiters (afdelingsmanager)
4e ronde: JA woord![]()
Zoals er al gezegd werd, je kunt dit soort testen in principe niet oefenen. Je kunt een iq-test (een goeie) in principe ook niet oefenen. Maar goed, als je zo weinig tijd over had, dan ging er wellicht wat mis? Ik had hem vrij rap erdoor geramt... Verder ging alles goed hopelijk?quote:Op woensdag 8 juni 2005 21:19 schreef Bijsmaak het volgende:
Ik had vandaag ook een capaciteitentest gedaan bij Ebbinge. Bij cijferreeksen ging het niet zo goed omdat ik na 18 vragen nog 8 moest en alleen maar 4 minuten tijd over had. Zucht.
Weet iemand nog een goed boek met oefeningen daarvoor?
De andere testen gingen wel lekker. Maar toch was ik teleurgesteld want ik had verwacht dat ik cijferreeksen best goed ging doen.quote:Op woensdag 8 juni 2005 21:44 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zoals er al gezegd werd, je kunt dit soort testen in principe niet oefenen. Je kunt een iq-test (een goeie) in principe ook niet oefenen. Maar goed, als je zo weinig tijd over had, dan ging er wellicht wat mis? Ik had hem vrij rap erdoor geramt... Verder ging alles goed hopelijk?
Kan gebeuren. Ik zat daar een beetje zonder verwachtingen, was er een beetje ingeluld. Testen gingen goed, bovenin hun doelgroep, voor zover dat wat zegt natuurlijk.quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:42 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
De andere testen gingen wel lekker. Maar toch was ik teleurgesteld want ik had verwacht dat ik cijferreeksen best goed ging doen.
Ik krijg de resultaten binnen een paar dagen, dan weet ik meer.
Ik had vandaag de resultaten binnenkregen.quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:57 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Kan gebeuren. Ik zat daar een beetje zonder verwachtingen, was er een beetje ingeluld. Testen gingen goed, bovenin hun doelgroep, voor zover dat wat zegt natuurlijk.
Hm, ik moet de mijne ook ergens hebben liggen. Is alweer een jaar geleden, even zoeken...quote:Op vrijdag 10 juni 2005 22:26 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Ik had vandaag de resultaten binnenkregen.
Ik scoorde alleen slecht bij taalanalogieen. Bij figuurreeksen had ik het bijzonder goed gedaan.
Ik werd met 2 groepen vergeleken: Een groep van technische studenten van een TU en een groep van Ebbinge & Company.
Voor de eerste groep was
Cijferreeksen: 25% Taalanologieen: 65% Figuurreeksen: 20%
Voor de tweede groep was
Cijferreeksen: 65% Taalanologieen: 85% Figuurreeksen: 35%
De percentages zeggen hoeveel procent van de vergelijkingsgroep beter scoorde dan ik.
Zo te zien ben ik verbaal niet zo goed aangelegd.
Nou, ja weet niet precies wat ik ervan wat denken.
Tja, bij de tweede test (taalanologieen) heb ik het toch heel erg verprutst. Naar mijn eigen mening ging het best goed, helaas kan ik niet achterhalen wat ik allemaal fout heb gedaan.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 23:18 schreef Miller.Time het volgende:
Lijkt me een goede score als ik het zo zie. Maar het is maar net welke categorie er nou precies belangrijk is voor de functie waarvoor je aan het solliciteren bent. Probleem met capaciteitentests is dat het momentopnames zijn en geen goed beeld vormen over een sollicitant. Bijvoorbeeld, softe vaardigheden komen hierbij niet goed aan bod en vaak is er in de verdere sollicitatieprocedure hier weinig aandacht voor. Men denkt dat dit al is opgevangen door een capaciteitentest.
Voor mijn huidige baan heb ik ook zo'n capaciteiten test moeten doen, meer een assessment eigenlijk want er zaten ook rollenspellen en interviews in. Ik kon me uiteindelijk wel voor zo'n 60% vinden in de "analyse" die ze over me maakten in een dag. Voor het profiel van de functie scoorde ik erg goed. Toch zaten ze (professioneel assessment bureau) er op een paar vlakken finaal naast. Door slechts een beperkt aantal antwoorden op vragen proberen ze een beeld te vormen over een vaardigheid. Als jouw antwoord niet overeenkomt met dat voor het profiel van de functieomschrijving zit je met een mismatch.
Echt voorbereiden op capaciteitentests is erg moeilijk. Voorbeelden op Intermediar.nl en websites van assessmentbureaus kunnen helpen met een idee te geven wat er op je af komt op zo'n test. Als je 1 keer hebt gezien hoe zulke tests min of meer in elkaar steken helpt dat zeker bij het behalen van een betere score op de daadwerkelijke assessment
Kijk even op de site van intermediair.nl, daar staan alle tests onder:quote:Op donderdag 12 januari 2006 17:29 schreef jupjup het volgende:
Voor volgende week ben ik uitgenodigd voor hetzelfde assessmentcenter als een vriend van me al eerder heeft gedaan. Dit voor een traineeship bij één van de grotere bedrijven in Nederland.
Dankzij de ervaringen van mijn makker weet ik ongeveer wat ik moet verwachten. Het meeste lijkt me wel aardig te doen, maar ik ben bang dat ik met de cijferreeksen-oefeningen redelijk onderuit ga.... Ik zie die dingen gewoon niet op één of andere manier en dat terwijl ik nooit problemen heb gehad (zeker ook niet tijdens mijn studie) met wiskunde-achtige vakken.
Om te voorkomen dat ik door dit onderdeel mijn baan misloop denk ik erover om een dergelijke serie gewoon uit het hoofd te gaan leren. Weet iemand welke testen hiervoor vaak gebruikt worden en waar de antwoorden van dergelijke gebruikte testen ergens op het net te vinden zijn?
Ik zou hier echt super mee geholpen zijn!!!
Lijkt me sterk dat alle NAT testen hetzelfde zijn, dat zal lastig worden. Hoe kom je ervan af bij de testen op intermediair? Beetje snel en foutloos of moet je echt aan de bak?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 09:57 schreef jupjup het volgende:
Bedankt voor jullie goede raad, maar met die cijferreeksen is het echt zo dat ik een enkele meteen zie, maar als dat niet het geval is sla ik de plank ook goed mis!
Het is een functie bij TNT waar ik voor wil gaan, jaja ik wil postbode worden. Die vriend van me die hetzelfde assessment gedaan heeft, Wist zich te herinneren dat er NAT, Numerieke Aanleg Test op de formulieren stond. Ik wil toch gaan proberen die lijst te gaan leren, het zijn ook weer niet belachelijk veel opgaven... Dus als iemand nog ergens deze lijst op het net weet te staan.
Thanx!!!!!!!!!!!!!!!!
Nee deze test heet de NAT (google olé, olé). M'n resultaat bij die oefenreeksen van intermediair vond ik niet goed genoeg, moet je nagaan als er echt wat vanaf hangt. Ik ben verder ook niet echt bang voor dat assessment hoor, maar ik wil gewoon die f#$*ing cijferreeeksen ook goed doen...quote:Op vrijdag 13 januari 2006 09:59 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Lijkt me sterk dat alle NAT testen hetzelfde zijn, dat zal lastig worden. Hoe kom je ervan af bij de testen op intermediair? Beetje snel en foutloos of moet je echt aan de bak?
Volgens mij valt de hele assessment bij TNT wel mee, zover ik van mensen hoor die je voorgegaan zijn...
Ik begreep dat het de naam was, maar niet alle tests van hetzelfde instituut zijn gelijk. Ik heb bij twee verschillende bedrijven in het buitenland testen gekregen van hetzelfde instituut, wel compleet verschillend...quote:Op vrijdag 13 januari 2006 14:27 schreef jupjup het volgende:
[..]
Nee deze test heet de NAT (google olé, olé). M'n resultaat bij die oefenreeksen van intermediair vond ik niet goed genoeg, moet je nagaan als er echt wat vanaf hangt. Ik ben verder ook niet echt bang voor dat assessment hoor, maar ik wil gewoon die f#$*ing cijferreeeksen ook goed doen...
Dus als iemand de NAT op het net weet, hoor ik het graag!!! (jaja eigenwijs mannetje).
Kun je mij wat meer uitleggen over die venn diagrammetjes?quote:Op donderdag 29 september 2005 17:40 schreef PeWe het volgende:
Uiteraard komt bij een test er niet uit wat er niet in zit. Maar het is echt onzin dat je tests niet zou kunnen oefenen.
Over de jaren heeft het boek van Wim Bloemers 'Het pyschologisch onderzoek. Een oefenboek.' mij zeer geholpen. Vooral omdat je door krijgt wat voor - soms simpele - logica er achter cijferreeksen zit. Kost een prik plm. Euro 18,==. Zie o.a. http://www.managementboek.nl/boekeninfo.asp?CODE=nqiicmgbqr&ReferrerID=1
Na dit boek heeft geen enkele test mij mij echt voor verrassingen gesteld.
Andere tips zijn uiteraard :altijd rustig bijven (voordat je begint eerst even diep adem halen); zorg dat je de snelheid erin houdt ruim op tijd aanwezig zijn helpt de stress verminderen
Over de Cap-test hoor ik trouwens over de Abstract-denken-test dat het daarbij gaat om het vermogen om logisch te redeneren met diagrammen en het vermogen gecodeerde instructies op te volgen. De test bestaat uit diagrammen die moeten worden bewerkt volgens bepaalde codes.
Kan iemand daar meer over vertellen?
Wat betreft het logisch redeneren (je weet wel : "Sommige gekken zijn niet wijs, alle personeelsmensen zijn gek") : daarvoor gebruik je het beste venn-diagrammetjes, anders ga je geheid de mist in. Als je het gebruik van die Venn-diagrammetjes eenmaal goed onder de knie hebt zul je constateren dat sommige test-bureaus tests gebruiken die bewijsbaar niet deugen.
De site van http://www.123test.nl vind ik zonder meer een goede voorbereiding en heel goed te doen als je het boek van Bloemers hebt doorgenomen.
Als ik me niet vergis is dit wat ze op intermediair.nl 'gecodeerd rekenen' noemen. Check voor de zekerheid even google...quote:Op maandag 30 januari 2006 21:16 schreef J_CDA het volgende:
Volgende week vrijdag heb ik een capaciteitentest. Hier zal ondermeer letterrekenen aan bod komen. Kan men mij uitleggen wat dit precies zal zijn?
In hoeverre zijn die testjes op Intermediar qua niveau te vergelijken met een echte test?quote:Op maandag 30 januari 2006 21:26 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis is dit wat ze op intermediair.nl 'gecodeerd rekenen' noemen. Check voor de zekerheid even google...
Dat verschilt zo enorm, geen pijl op te trekken. Ik heb bij BP een onmogelijk moeilijk test gehad (die ik wel goed deed, hihi), maar bij een investment bank in Londen juist weer een hele makkelijke... Noem richting if bedrijf, wellicht dat ik een idee heb, hoor hier veel over.quote:Op maandag 30 januari 2006 23:19 schreef J_CDA het volgende:
[..]
In hoeverre zijn die testjes op Intermediar qua niveau te vergelijken met een echte test?
Naar mijn mening zijn die test op intermediar erg simpel.quote:Op maandag 30 januari 2006 23:19 schreef J_CDA het volgende:
[..]
In hoeverre zijn die testjes op Intermediar qua niveau te vergelijken met een echte test?
De testjes zijn vrij simpel, toch liggen de gemiddelde scores echt bizar laag. Maar goed, zal wel aan de methode liggen ofzo?quote:Op dinsdag 31 januari 2006 11:53 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Naar mijn mening zijn die test op intermediar erg simpel.
Ik heb thuis een boek waarin staat hoe die tests in elkaar zitten. Tevens tips om die tests beter te doen.
Ik weet niet precies waarom de gemiddelde scores zo laag zijn. Misschien is de gemiddelde bezoeker van intermediar niet erg intelligent?quote:Op dinsdag 31 januari 2006 12:15 schreef Drive-r het volgende:
[..]
De testjes zijn vrij simpel, toch liggen de gemiddelde scores echt bizar laag. Maar goed, zal wel aan de methode liggen ofzo?
Dat moet wel, als de gemiddelde tijden van de reken testjes soms over de 10 minuten zitten...quote:Op dinsdag 31 januari 2006 12:24 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Ik weet niet precies waarom de gemiddelde scores zo laag zijn. Misschien is de gemiddelde bezoeker van intermediar niet erg intelligent?![]()
Mee eensquote:Op dinsdag 31 januari 2006 12:27 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dat moet wel, als de gemiddelde tijden van de reken testjes soms over de 10 minuten zitten...
Het niveau tijdens een sollicitatie zal sterker afhangen van de baan. Daarom is het wellicht leuk als mensen vermelden waar ze ongeveer gaan solliciteren en welke opleiding ze hebben, dan is het ook makkelijker om te helpen.
Offtopic: Daar ga ik werken vanaf de zomer, afgelopen zomer al stage gelopen. Erg hard werken, maar enorm interessant en gemotiveerde, jonge collega's.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 12:46 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Mee eens
Offtopic:
Werk jij bij Investment bank? Hoe is dat?
Het gaat om een detacheerder (M aintain). Opleidingsniveau HBO.quote:Op maandag 30 januari 2006 23:52 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dat verschilt zo enorm, geen pijl op te trekken. Ik heb bij BP een onmogelijk moeilijk test gehad (die ik wel goed deed, hihi), maar bij een investment bank in Londen juist weer een hele makkelijke... Noem richting if bedrijf, wellicht dat ik een idee heb, hoor hier veel over.
In dat geval lijken testjes zoals die op intermediair.nl redelijk goed oefenmateriaal. Meeste testen zijn in de praktijk vrij simpel, je voldoet al gauw aan de minimum eisen. Ik zou zeggen, oefen ze op de diverse websites en dan komt het wel in orde. Mocht je het gevoel hebben dat je het niet echt kunt, dan kun je wellicht met wat literatuur nog iets beter worden, er zijn hier veel boekjes over te koop...quote:Op dinsdag 31 januari 2006 18:03 schreef J_CDA het volgende:
[..]
Het gaat om een detacheerder (M aintain). Opleidingsniveau HBO.
Dankjewel voor je uitleg zoverquote:Op dinsdag 31 januari 2006 19:06 schreef Drive-r het volgende:
[..]
In dat geval lijken testjes zoals die op intermediair.nl redelijk goed oefenmateriaal. Meeste testen zijn in de praktijk vrij simpel, je voldoet al gauw aan de minimum eisen. Ik zou zeggen, oefen ze op de diverse websites en dan komt het wel in orde. Mocht je het gevoel hebben dat je het niet echt kunt, dan kun je wellicht met wat literatuur nog iets beter worden, er zijn hier veel boekjes over te koop...
Ja, lastig om daar echt tips voor te geven. De reeksen die je echt niet ziet overslaan, zodat je zo snel mogelijk de andere vast hebt. Dan de overgebleven reeksen systematisch bekijken, dat duurt wat langer. Wat is je score op intermediair?quote:Op dinsdag 31 januari 2006 19:51 schreef J_CDA het volgende:
[..]
Dankjewel voor je uitleg zover. Het enige waarmee ik nogal wat moeite mee heb zijn cijferreeksen
. Ik zie ze gewoon niet
Ach, ik denk dat we allemaal niet weten hoe die intermediair test precies is te interpreteren. Dit soort testjes gaan bij mij meestal wel prima, maar jij bent toch gemiddeld, niet verkeerd toch? Vaak zijn dit soort testjes alleen om de mensen die echt ondermaats zijn eruit te halen. Alles wat 'normaal' is, komt er wel door. Dus gewoon lekker ontspannen gaan zitten en dat ding doen. Je wordt uiteindelijk toch aangenomen op het gesprek, niet op de test!quote:Op dinsdag 31 januari 2006 20:13 schreef J_CDA het volgende:
Je score is 14 punten
» Je hebt er 13 minuten 45 seconden over gedaan.
» De gemiddelde score is 14.4195 punten
» De gemiddelde tijdsduur is 14 minuten 2 seconden
» De test is 102319 keer gedaan.
Hiervan 4 gegokt, omdat ik vond dat ik er te lang over deed. Wel een aardige score denk ik. Maar ik heb ook een boekje hier liggen en daar scoor ik veel minder. Dus vandaar mijn twijfels.
Ach ja, ik kan me nogal druk maken om dat soort dingen. Het is de eerste keer (en hopelijk ook de laatste) dat ik zo een test doe. We zien het wel, ik probeer het nu maar in ieder geval van me af te zetten.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 20:20 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ach, ik denk dat we allemaal niet weten hoe die intermediair test precies is te interpreteren. Dit soort testjes gaan bij mij meestal wel prima, maar jij bent toch gemiddeld, niet verkeerd toch? Vaak zijn dit soort testjes alleen om de mensen die echt ondermaats zijn eruit te halen. Alles wat 'normaal' is, komt er wel door. Dus gewoon lekker ontspannen gaan zitten en dat ding doen. Je wordt uiteindelijk toch aangenomen op het gesprek, niet op de test!
Ik begrijp het, dat hebben een hoop mensen. Geloof me, een keer doen en daarna is er niks engs meer aan. Meeste mensen vinden het zelfs nog wel leuk om een keer te doen. Succes!quote:Op dinsdag 31 januari 2006 20:29 schreef J_CDA het volgende:
[..]
Ach ja, ik kan me nogal druk maken om dat soort dingen. Het is de eerste keer (en hopelijk ook de laatste) dat ik zo een test doe. We zien het wel, ik probeer het nu maar in ieder geval van me af te zetten.
ik heb ook eens een vergelijkbare test gemaakt waarbij ze 5 groepen maakten met als vergelijkingsgroep universitaire studenten. Figuraal en cijfers zat ik ook in de hoogste groep (top 20%) verbaal was ik gemiddeld. Zal wel een TU studenten kwaaltje zijn of zoquote:Op vrijdag 10 juni 2005 22:26 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Ik had vandaag de resultaten binnenkregen.
Ik scoorde alleen slecht bij taalanalogieen. Bij figuurreeksen had ik het bijzonder goed gedaan.
Ik werd met 2 groepen vergeleken: Een groep van technische studenten van een TU en een groep van Ebbinge & Company.
Voor de eerste groep was
Cijferreeksen: 25% Taalanologieen: 65% Figuurreeksen: 20%
Voor de tweede groep was
Cijferreeksen: 65% Taalanologieen: 85% Figuurreeksen: 35%
De percentages zeggen hoeveel procent van de vergelijkingsgroep beter scoorde dan ik.
Zo te zien ben ik verbaal niet zo goed aangelegd.
Nou, ja weet niet precies wat ik ervan wat denken.
Persoonlijk ben ik het met je eens. Toch las ik hier laatst een boek over, waarin een onderzoek was gedaan naar de nauwkeurigheid van verschillende assessment 'tools'. Dus de verschillende rollenspellen, interviews, iq-testjes, noem maar op. Uiteindelijk blijkt na een aantal jaar dat dit soort iq-testjes het best waren om de juiste werknemers te vinden.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 21:29 schreef komrad het volgende:
trouwens, ik vind die testen grote onzin, maar ja als je dat zegt ben je sowieso al kansloos voor de baan
Helemaal mee eens (het hele stuk). Die capaciteiten test heb ik gelukkig nog nooit serieus hoeven doen, maar laatst kwam een prof (nota bene) er mee aanzetten. Nog wiedes dat iedereen met een beetje hersens er precies uit komt zoals hij zelf wil, die testjes zijn zooo doorzichtig.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 21:58 schreef komrad het volgende:
Maar die IQ test is nog tot daar aan toe, echt triest zijn de capaciteiten testen, die kan je wel zo makkelijk beinvloeden, gewoon invullen wat ze willen horen en zorgen dat je consequent antwoorden geeft, met name omdat ze sommige dingen terug laten komen
Ik kan alleen zeggen dat geen enkel bedrijf voor 98% op dit test leunt. Voor die test is een soort minimum score die je moet halen, daarboven is alles meegenomen. Vervolgens is je gesprek belangirjk, daar haal je het mee binnen...quote:Op vrijdag 17 februari 2006 11:38 schreef lolaatje25 het volgende:
Hallo
Ik las hier een paar berichtjes over de capaciteitentest van TNT. Ik moet als WO'er volgende week een capaciteitentest afleggen met aansluitend, bij goed resultaat, een gesprek. Dit is voor een business course en ben 100% newbie!
Behalve oefenen en uitgeust zijn, heeft iemand gerichte tips m.b.t. TNT, kan iemand mij vertellen wat het vereiste niveau is (bijvoorbeeld 98% scoren op test of weegt persoonlijkheid ook nog mee), de dresscode voor zoiets (informele organisatie, maar jeans lijkt me toch niet gepast) en hoe ziet zo'n dag eruit (hoe lang duurt zoiets normaalgesproken)?
Alvast bedankt!
Het zegt ook vrij weinig, echter als je een bepaalde baan wil hebben .......quote:Op donderdag 21 februari 2008 12:43 schreef Scorpie het volgende:
Dat soort testen maak ik altijd met 2 vingers in mijn neusEcht, net alsof ze ooit daar iets uit kunnen halen zeg...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |