abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 juni 2005 @ 19:33:35 #1
57098 NoT-YouR-MaN
Drugs are bad mkay?
pi_27685533
Ik ben morgen uitgenodigd bij een mulitnational voor een capaciteitentest voor een sollicitatieronde.
Nu wil ik graag weten hoe ik mij daarvoor kan voorbereiden. Ik weet dat ik mijn IQ en EQ niet binnen een dag kan trainen (vergroten) maar wil toch weten wat er morgen mij te wachten staat. Wie kan mij vertellen hoe ik het beste hierop kan voorbereiden? Zijn er ook mensen die dit ondervonden hebben en wat was je uitslag?
.:: The difference between GENIUS and STUPIDITY is that genius has its limits! ::.
pi_27685629
Ik heb 3 maanden geleden ook zo'n capaciteitentest gedaan tijdens mijn sollicatatieronde.
Het stelt niet zoveel voor, je kunt je er ook niet echt op voorbereiden.

maandag 6 juni 2005 @ 19:45:51 #3
57098 NoT-YouR-MaN
Drugs are bad mkay?
pi_27685984
quote:
Op maandag 6 juni 2005 19:36 schreef _Administr8or_ het volgende:
Ik heb 3 maanden geleden ook zo'n capaciteitentest gedaan tijdens mijn sollicatatieronde.
Het stelt niet zoveel voor, je kunt je er ook niet echt op voorbereiden.

Waar was dit? Hoe heb je het afgerond?
.:: The difference between GENIUS and STUPIDITY is that genius has its limits! ::.
pi_27686131
quote:
Op maandag 6 juni 2005 19:45 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:

[..]

Waar was dit? Hoe heb je het afgerond?
dat was bij een vrij groot bedrijf in Limburg

De test duurt ongeveer 1,5 uur, en aan de hand daarvan berekenen ze jouw Figurale capaciteiten (figuurreeksen en matrices), je rekenkundige capaciteiten (cijferreeksen, letterreeksen, redactiesommen) en je verbale capaciteiten (diagrammen, woordenschat en analogieen)

En blijkbaar was het goed genoeg, want ik ben aangenomen

[ Bericht 3% gewijzigd door _Administr8or_ op 06-06-2005 20:16:32 ]
pi_27687031
Op tijd naar bed en morgen goed ontbijten...
pi_27687670
Zorg dat je jezelf bent, doe de test, wat je niet weet gewoon invullen, is toch vaak een multiple choice.
Zorg dat je voldoende hebt geslapen en fit bent, want na een uur heb je er echt wel genoeg van.
Heb zelf niet echt veel zin meer om er aan mee te doen, ik vind de hele procedure feitelijk BULLSHIT, want de ECHTE capaciteiten zijn niet op of met een papiertje te meten.
vaak is het alleen maar een voorselectie en uiteindelijk blijven er maar een paar over waar uit wordt gekozen.
en hoe beter je je best doet, hoe harder je in een MULTINATIONAL wordt AFGEZEKEN, want iedereen, vaak ook binnen het bedrijf, wil op "die stoel" waar jij naar soliciteerd gaan zitten.
heb dit al O zo vaak gezien, ze weten het allemaal beter, totdat ze er zelf voor staan.
En vergeet niet; in een multinational BEN EN BLIJF JE EEN NUMMER.
kijk maar eens boven op je loonstrook
Natuurlijk KAN het ook gunstig uit vallen want hoe "hoger" je komt op de ladder, hoe beter vaak de voorwaarden als je het echt goed verknalt (gouden handdrukje en dergelijke)

So let the show begin, start the music, dance, and watch your chair, if the music stops rock and roll to it and your "the man" (or woman)

(heb ooit meegedaan bij de xxxx van 1500 naar 300 personen van 300 naar 8 en bij de laatste 8 in een persoonlijk gesprek afgewezen omdat ik TE VEEL diploma's had (lees meer dan mijn toekomstige chef))
pi_27688523
Je kunt op intermediar.nl volgens mij verschillende testen oefenen. Een goede test zul je nooit echt kunnen oefenen natuurlijk, maar het is altijd handig om enigzins bekend te zijn met de vraagstelling. Ik heb er zelf verschillende gedaan en presteer altijd goed op dit soort tests, maar dat is meer geluk dan wijsheid. Bij de laatste twee assesments in ieder geval geslaagd!

@Krokthecrack: Ik dacht altijd net zoals jij over deze testjes (eigenlijk nog steeds). Ik las alleen laatste in een boek dat ik las over het idee achter de verschillende vormen van assesments, dat deze iq-testjes juist wel effectief zijn. Het bleek dat de uitslag hiervan het meest in de buurt kwam bij de resultaten van de werknemers na een aantal jaar. Waarschijnlijk speelt er anders toch teveel de persoonlijk mening van de interview mee. Grappig om te lezen en het was goed onderbouwd, ik zal eens kijken of ik het boek erbij kan vinden, moet hier ergens op een stapel liggen.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_27688646
PS: @Krokthecrack, wiens kloon ben je eigenlijk? En je had dus meer diploma's dan Ronald McDonald?
pi_27689394
quote:
Op maandag 6 juni 2005 19:33 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Ik ben morgen uitgenodigd bij een mulitnational voor een capaciteitentest voor een sollicitatieronde.
Nu wil ik graag weten hoe ik mij daarvoor kan voorbereiden. Ik weet dat ik mijn IQ en EQ niet binnen een dag kan trainen (vergroten) maar wil toch weten wat er morgen mij te wachten staat. Wie kan mij vertellen hoe ik het beste hierop kan voorbereiden? Zijn er ook mensen die dit ondervonden hebben en wat was je uitslag?
Nog een PS: Geef eens een hint welke multinational, dan weet ik misschien wat meer.
  maandag 6 juni 2005 @ 21:51:32 #10
57098 NoT-YouR-MaN
Drugs are bad mkay?
pi_27690691
quote:
Op maandag 6 juni 2005 21:18 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Nog een PS: Geef eens een hint welke multinational, dan weet ik misschien wat meer.
CapGemini en KPN
pi_27690799
quote:
Op maandag 6 juni 2005 21:51 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:

[..]

CapGemini en KPN
Hm, helaas. Maar goed, vaak zeggen ze van tevoren welke tests ze gaan doen, deze zijn meestal wel te vinden op intermediair.nl. Aardig wat tests komen bij shldirect.com vandaan, zij doen het voor verschillende bedrijven en veel tests zijn hier weer van afgeleid. Er staan op hun site een paar oefenenvragen en als je je registreert (je krijgt geen onzin) kun je een hele test oefenen.

Succes!
  maandag 6 juni 2005 @ 22:35:17 #12
57098 NoT-YouR-MaN
Drugs are bad mkay?
pi_27692156
Bedankt voor je informatie Ik heb wat test gedaan op SHLdirect en had ze gelukkig allemaal goed. Maar ja, ik nam dit keer wel de tijd hiervoor. Ik denk dat het morgen toch iets anders zal zijn.
pi_27695451
quote:
Op maandag 6 juni 2005 22:35 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Bedankt voor je informatie Ik heb wat test gedaan op SHLdirect en had ze gelukkig allemaal goed. Maar ja, ik nam dit keer wel de tijd hiervoor. Ik denk dat het morgen toch iets anders zal zijn.
Oh ja, let daar inderdaad op. Het verschilt enorm hoe de tijd uit komt. Ik heb twee vergelijkbare tests gedaan bij verschillende bedrijven en die waren qua tijdsdruk heel verschillend. Bij de 1e had niemand hem binnen de tijd af, ik miste er maar 1 en was daarmee het verste gekomen. Bij de 2e kon ik na 10 van de 35 minuten aan de koffie... Maar hou de tijd dus goed in de gaten, als het snel blijkt te gaan, niet teveel nadenken en antwoord er op snelle logica uithalen!
  dinsdag 7 juni 2005 @ 09:07:39 #14
112371 halion
Iqztrepp
pi_27699286
quote:
Op maandag 6 juni 2005 21:54 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Hm, helaas. Maar goed, vaak zeggen ze van tevoren welke tests ze gaan doen, deze zijn meestal wel te vinden op intermediair.nl. Aardig wat tests komen bij shldirect.com vandaan, zij doen het voor verschillende bedrijven en veel tests zijn hier weer van afgeleid. Er staan op hun site een paar oefenenvragen en als je je registreert (je krijgt geen onzin) kun je een hele test oefenen.

Succes!
die van Cap is behoorlijk pittig. ik had alle onderdelen zeer goed gedaan, behalve die verrekte analogieen. (hoe kun je relaties leggen tussen woorden die je niet kent? EN mijn woordenschat is dus echt niet te beperkt.) anyway, succes!
  dinsdag 7 juni 2005 @ 09:57:38 #15
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_27700348
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 09:07 schreef halion het volgende:

[..]

die van Cap is behoorlijk pittig. ik had alle onderdelen zeer goed gedaan, behalve die verrekte analogieen. (hoe kun je relaties leggen tussen woorden die je niet kent? EN mijn woordenschat is dus echt niet te beperkt.) anyway, succes!
Die van KPN is exact hetzelfde (tenminste, als Cap Gemini niet opeens een heel nieuwe manier van testen gebruikt).

Via onderstaande link kun je een aantal van de standaardtestjes oefenen. Let wel; de tests op openbare sites zijn vaak een stuk makkelijker dan de "echte", ze dienen puur als voorbeeld.
www.123test.nl

De belangrijkste voorbereiding vind ik toch dat je goed uitgerust moet zijn en ontspannen. En als je iets niet weet moet je gewoon wat invullen; de meeste tests zijn er op gebouwd dat je een hele berg opgaven krijgt en niets invullen is echt zonde van de punten.
Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
pi_27721707
ABN, Rabo en Cap zijn ook hetzelfde. Zorg gewoon telkens dat je bij de top 50 % zit en je zit goed.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 21:29:10 #17
57098 NoT-YouR-MaN
Drugs are bad mkay?
pi_27722564
Goed nieuws! Ik zat steeds boven de 50% (54-54-70-70 om precies te zijn).
pi_27724959
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 21:29 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Goed nieuws! Ik zat steeds boven de 50% (54-54-70-70 om precies te zijn).
Gefeliciteerd! Dan moet je het wel heel erg verprutsen wil je nu niet aangenomen worden
  dinsdag 7 juni 2005 @ 22:55:25 #19
57098 NoT-YouR-MaN
Drugs are bad mkay?
pi_27726032
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 22:29 schreef FlipBis het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Dan moet je het wel heel erg verprutsen wil je nu niet aangenomen worden
1e ronde: geselecteerd worden (brief)
2e ronde: capaciteitentest
3e ronde: sollicitatiegesprek van 1 uur met twee recruiters (afdelingsmanager)

4e ronde: JA woord
pi_27726182
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 22:55 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:

[..]

Dat valt dan aardig mee! Ik heb meer rondes gehad voor stages... zucht.... Maar gefeliciteerd! Goed werk verricht dus!
pi_27750318
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 22:55 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:

[..]

Die gesprekken stellen niet veel tot niets voor, als je gewoon relaxed bent en ook maar een beetje sociabel overkomt zit het goed. Denk wel goed na over wat je wilt.
pi_27755396
Ik had vandaag ook een capaciteitentest gedaan bij Ebbinge. Bij cijferreeksen ging het niet zo goed omdat ik na 18 vragen nog 8 moest en alleen maar 4 minuten tijd over had. Zucht.

Weet iemand nog een goed boek met oefeningen daarvoor?
pi_27756565
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 21:19 schreef Bijsmaak het volgende:
Ik had vandaag ook een capaciteitentest gedaan bij Ebbinge. Bij cijferreeksen ging het niet zo goed omdat ik na 18 vragen nog 8 moest en alleen maar 4 minuten tijd over had. Zucht.

Weet iemand nog een goed boek met oefeningen daarvoor?
Zoals er al gezegd werd, je kunt dit soort testen in principe niet oefenen. Je kunt een iq-test (een goeie) in principe ook niet oefenen. Maar goed, als je zo weinig tijd over had, dan ging er wellicht wat mis? Ik had hem vrij rap erdoor geramt... Verder ging alles goed hopelijk?
pi_27769287
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 21:44 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Zoals er al gezegd werd, je kunt dit soort testen in principe niet oefenen. Je kunt een iq-test (een goeie) in principe ook niet oefenen. Maar goed, als je zo weinig tijd over had, dan ging er wellicht wat mis? Ik had hem vrij rap erdoor geramt... Verder ging alles goed hopelijk?
De andere testen gingen wel lekker. Maar toch was ik teleurgesteld want ik had verwacht dat ik cijferreeksen best goed ging doen.

Ik krijg de resultaten binnen een paar dagen, dan weet ik meer.
pi_27769743
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 11:42 schreef Bijsmaak het volgende:

[..]

De andere testen gingen wel lekker. Maar toch was ik teleurgesteld want ik had verwacht dat ik cijferreeksen best goed ging doen.

Ik krijg de resultaten binnen een paar dagen, dan weet ik meer.
Kan gebeuren. Ik zat daar een beetje zonder verwachtingen, was er een beetje ingeluld. Testen gingen goed, bovenin hun doelgroep, voor zover dat wat zegt natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')