De website is www.altruists.orgquote:1. What is Altruistic Economics? Why should I be interested?
Altruistic Economics is an alternative method of accounting that turns existing economics on its head. By separately measuring what is given and what is taken, it liberates economic interchanges from the zero-sum paradigm that has entrenched the competition metaphor so deeply in modern societies. It is a mathematical basis for an alternative transaction system to motivate cooperation instead of competition and encourage altruism and long-term relationships rather than selfishness and short-term gain. It can change the way we live.
2. How is it fundamentally different from standard economics?
Perhaps the biggest single innovation is that it accepts that people's welfare is interconnected. By modelling the relationships between people, it allows for notions such as community and solidarity. This contrasts sharply with the assumption of traditional economics that people are unconcerned about one another's welfare – that everyone can be successfully modelled as self-maximising individuals.
19. When did this field start? Who is working on it? Where can I get more information?
Altruistic Economics was started after a presentation by Robin Upton to the European Social Forum in Autumn 2004, held at the London School of Economics. The Altruistic Economics homepage is at http://www.altruists.org/ae, where a collection of materials is available. Communications are taking place on a mailing list which as of Feb 2005 had a couple of dozen members.
Natuurlijk. Onredelijke vasthoudendheid aan vernieuwende ideeën is de basis van alle vooruitgang.quote:Op zondag 5 juni 2005 22:15 schreef Tup het volgende:
Ik vind het altijd verfrissend als slimme mensen proberen buiten de geijkte paden te treden, óók als later zou blijken dat een theorie niet houdbaar is (zoals nonzero sum).
Precies, de idee van deze organisatie lijkt nogal op de gedachtengang van de kritische theorie van de (neo-)marxisten, waarin de economie niet waardevrij benaderd werd, maar vooral gezien werd als een normatieve wetenschap die bepaalt wat goed is voor een samenleving en wat niet. Ik geloof dat de economische wetenschap altijd waardevrij moet blijven en enkel de samenleving hoort te beschrijven; het is niet voor niks een wetenschap.quote:Op maandag 6 juni 2005 10:27 schreef LibertarianX het volgende:
Tup, dit is een stelsel zoals jij vind (?) dat het zou moeten zijn in de wereld, niet een systeem dat zich bezig houd met een studie naar hoe zaken functioneren. Ergo, het is geen economie, maar poltiek.
Dit presenteren als Economie is alsof je religie presenteerd als biologie of natuurwetenschap.
maar zou die fanaticus jou nog dood willen hebben, als hij op een bepaald welvaartsniveau zou zitten?quote:Op maandag 6 juni 2005 05:55 schreef Nickthedick het volgende:
Hmmm, zou arme 3e wereld landen die een schijt hekel aan ons hebben dingen 'verkopen' op hun eigen economisch niveau een goed idee zijn? Ik denk het niet (tuurlijk zou het wel wat goodwill kweken bij een gedeelte maar I'll be damned als ik spullen ga geven aan een fanaticus die mij dood wil hebben).
Great minds think alike.quote:Op zondag 5 juni 2005 23:27 schreef Pool het volgende:
Whehe, mijn link uit het andere topic, wat doe je?!![]()
Ik zal het morgen ook nog eens nader bekijken en proberen er iets zinnigs over te zeggen.
Ik zeg geenszins dat alles wat hier staat voor zoete koek moet worden aangenomen. De mate waarin echter de geconditioneerde ideeën van de economische wetenschap, of voor wat dat aangaat alle wetenschap, zonder enig kritisch geluid te vertonen. IMO heeft de economische wetenschap één grote blinde vlek, nl. de verduidelijking en erkenning van de gebruikte aannames. David Ricardo was met zijn "comparitive advantages" duidelijk toen hij ook een overzicht van aannames gaf. Deze aannames zijn een kwestie van "geloof". Geloof je er wel in of vind je de bewijzen overtuigend genoeg. Ook bij altruistische economie worden aannames gedaan. Gezien bovenstaande posts delen jullie deze niet, die van de traditionele economie wél, maar dan nog is het een kwestie van geloof.quote:Op maandag 6 juni 2005 11:01 schreef Bolkonsky het volgende:
Precies, de idee van deze organisatie lijkt nogal op de gedachtegang van de kritische theorie van de (neo-)marxisten, waarin de economie niet waardevrij benaderd werd, maar vooral gezien werd als een normatieve wetenschap die bepaalt wat goed is voor een samenleving en wat niet. Ik geloof dat de economische wetenschap altijd waardevrij moet blijven en enkel de samenleving hoort te beschrijven; het is niet voor niks een wetenschap.
www.parecon.org, ik lees nu http://www.zmag.org/books/pareconv/parefinal.htm en http://www.zmag.org/books/quiet.htmquote:Participatory Economics (Parecon for short) is a type of economy proposed as an alternative to contemporary capitalism. The underlying values are equity, solidarity, diversity, and participatory self management. The main institutions are workers and consumers councils utilizing self managed decision making, balanced job complexes, remuneration according to effort and sacrifice, and participatory planning. This page links to articles, interviews, talks, instructionals, Q/A sessions, and books about parecon and closely related matters.
Probeer wel goed het onderscheid te zien tussen beschrijvende economie en economische plannen. De altruïsten op die website geven zelf ook aan dat het hier geen beschrijving van het huidige economische systeem betreft, maar dat zij plannen beschrijven van hoe het economische systeem idealiter zou moeten worden ingericht.quote:Op maandag 6 juni 2005 11:38 schreef Tup het volgende:
[..]
Great minds think alike.![]()
[..]
Ik zeg geenszins dat alles wat hier staat voor zoete koek moet worden aangenomen. De mate waarin echter de geconditioneerde ideeën van de economische wetenschap, of voor wat dat aangaat alle wetenschap, zonder enig kritisch geluid te vertonen. IMO heeft de economische wetenschap één grote blinde vlek, nl. de verduidelijking en erkenning van de gebruikte aannames. David Ricardo was met zijn "comparitive advantages" duidelijk toen hij ook een overzicht van aannames gaf. Deze aannames zijn een kwestie van "geloof". Geloof je er wel in of vind je de bewijzen overtuigend genoeg. Ook bij altruistische economie worden aannames gedaan. Gezien bovenstaande posts delen jullie deze niet, die van de traditionele economie wél, maar dan nog is het een kwestie van geloof.
Ik ben eigenlijk al weer uitgekeken op de altruisten: ik vind het wat weinig onderbouwd en vaag. Toch ben ik wel blij dat ik kennis heb genomen van het bestaan er van. Dat stoort me vaak het meest aan klassieke wetenschappers (en Fok! users). Bij voorbaat is het "allmaal maar niks" en als na onderzoeking en vorsing blijkt dat het inderdaad tegenvalt, dan is de reactie vaak "zie je wel". Dat geeft mij niet echt de indruk dat wetenschappers/Fok!kers (ik stel ze maar aan elkaar gelijk, hahaquote:Op maandag 6 juni 2005 12:02 schreef Pool het volgende:
Probeer wel goed het onderscheid te zien tussen beschrijvende economie en economische plannen. De altruïsten op die website geven zelf ook aan dat het hier geen beschrijving van het huidige economische systeem betreft, maar dat zij plannen beschrijven van hoe het economische systeem idealiter zou moeten worden ingericht.
Het verschil met de traditionele economie zit hem dus niet in de aannames, maar in het feit dat de traditonele economische wetenschap het huidige economische systeem verklaart en uitdiept, terwijl de altruïstische economen het huidige systeem juist willen opblazen en omvormen naar een ander systeem.
quote:Op maandag 6 juni 2005 12:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Tup´s way : You have two cows. The state takes both, and gives you a little milk ... once.
Ja, daar is het een fanaticus voor.quote:Op maandag 6 juni 2005 11:30 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
maar zou die fanaticus jou nog dood willen hebben, als hij op een bepaald welvaartsniveau zou zitten?
O, jawel hoor. Alleen zie je bij sommige dingen in 1 oogopslag dat het BS is.quote:Op maandag 6 juni 2005 12:12 schreef Tup het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk al weer uitgekeken op de altruisten: ik vind het wat weinig onderbouwd en vaag. Toch ben ik wel blij dat ik kennis heb genomen van het bestaan er van. Dat stoort me vaak het meest aan klassieke wetenschappers (en Fok! users). Bij voorbaat is het "allmaal maar niks" en als na onderzoeking en vorsing blijkt dat het inderdaad tegenvalt, dan is de reactie vaak "zie je wel". Dat geeft mij niet echt de indruk dat wetenschappers/Fok!kers (ik stel ze maar aan elkaar gelijk, haha) écht willen nadenken.
spijt me, dit kan ik niet serieus nemenquote:4. Does it have prices? How are interactions measured?
If 'price' means a mutually agreed measure of transferred value, then Altruistic Economics does not have any prices. Altruistic Economics is a non-zero sum system, so there is no assumption that the value gained by one person must equal the value lost by another.
Instead of this, everyone who is party to a transaction publishes their feelings about it digitally. This provides a natural way of dealing with non-zero sum transactions, and allows transaction parties to skip the often unhelpful step of negotiating a price. The interaction above, for example, is scored (-2hTom, +16hDick).
Maar de mening van iemand hoor.quote:[Capitalism] is not a success. It is not intelligent, it is not beautiful, it is not just, it is not virtuous—and it doesn’t deliver the goods. In short, we dislike it, and we are beginning to despise it. But when we wonder what to put in its place, we are extremely perplexed.
— John Maynard Keynes , 1883 - 1946
het gaat erom dat wij mensen vrij laten om te doen en laten wat ze willen terwijl jij met allerlei systemen aan komt zetten over hoe het zou moeten.quote:
Zal ik doen, ik ken vooralsnog alleen zijn werken over creative destruction en neue kombinationen.quote:Op maandag 6 juni 2005 17:47 schreef Nickthedick het volgende:
Tip: lees Schumpeter.
Ik ook niet meer.quote:Op maandag 6 juni 2005 18:17 schreef McCarthy het volgende:
Ik nam het opzich wel serieus totdat ik dit las:
spijt me, dit kan ik niet serieus nemen
Dit is natuurlijk een catch 22, want in de allesomvattende wens om "vrij" en "liberaal" te zijn, leg je dit dwingende systeem tegelijkertijd op. "Alle Kretenzers liegen", zei de Kretenzer. Volledige vrijheid bestaat niet, en het gaat er dus om waar je de grens legt. Dat die onmiskenbaar dichter bij vrijheid" ligt voor liberalen dan socialisten. Ik lees nu over Parecon, zie http://www.parecon.org/writings/hahdefpe.htm Hier kan ik me wel redelijk in vinden, en het is beter onderbouwd.quote:Op maandag 6 juni 2005 18:29 schreef McCarthy het volgende:
het gaat erom dat wij mensen vrij laten om te doen en laten wat ze willen terwijl jij met allerlei systemen aan komt zetten over hoe het zou moeten.
de vrijheid om de vrijheid van anderen in te perken heb je idd niet nee, maar aan dit soort flauwe redenatie spelletjes doe ik niet.quote:Dit is natuurlijk een catch 22, want in de allesomvattende wens om "vrij" en "liberaal" te zijn, leg je dit dwingende systeem tegelijkertijd op. "Alle Kretenzers liegen", zei de Kretenzer. Volledige vrijheid bestaat niet, en het gaat er dus om waar je de grens legt. Dat die onmiskenbaar dichter bij vrijheid" ligt voor liberalen dan socialisten. Ik lees nu over Parecon, zie http://www.parecon.org/writings/hahdefpe.htm Hier kan ik me wel redelijk in vinden, en het is beter onderbouwd.
Het was ook geenszins bedoeld als flauw redenatie spelletje. Je zegt "het gaat erom dat wij mensen vrij laten om te doen en laten wat ze willen terwijl jij met allerlei systemen aan komt zetten over hoe het zou moeten". Ik begrijp dat je het er mee eens bent dat vrijheid grenzen kent. Dáár gaat het dan om; waar zijn die grenzen dan? De beschreven theorie van altruistische economie - waar ik me dus niet in kan vinden- probeert hier een oplossing voor te geven, net zoals de neoklassieke economie het Pareto optimum kent (of sociale nutsfunctie of zo). Dit is geen dwingend systeem maar een model van de werkelijkheid.quote:Op maandag 6 juni 2005 20:19 schreef McCarthy het volgende:
de vrijheid om de vrijheid van anderen in te perken heb je idd niet nee, maar aan dit soort flauwe redenatie spelletjes doe ik niet.
Het is geen grondslagen van de wiskunde hier
dat is toch niet zo moeilijk, je mag niet stelen, niet iemand vermoorden, dat soort triviale dingenquote:Op maandag 6 juni 2005 22:21 schreef Tup het volgende:
[..]
Het was ook geenszins bedoeld als flauw redenatie spelletje. Je zegt "het gaat erom dat wij mensen vrij laten om te doen en laten wat ze willen terwijl jij met allerlei systemen aan komt zetten over hoe het zou moeten". Ik begrijp dat je het er mee eens bent dat vrijheid grenzen kent. Dáár gaat het dan om; waar zijn die grenzen dan?
oplossing? Hoe dan? Door digitaal je waarde oordeel aan dingen te geven?quote:De beschreven theorie van altruistische economie - waar ik me dus niet in kan vinden- probeert hier een oplossing voor te geven, net zoals de neoklassieke economie het Pareto optimum kent (of sociale nutsfunctie of zo). Dit is geen dwingend systeem maar een model van de werkelijkheid.
Waarom zou een individu, die mbt jouw belsuitvorming en welvaartsniveau uberhaupt geinspireerd zijn om zodanig een haatlust te creeeren om van de 6 miljard mensen van de aardkloot specifiek jou als zondaar te zien en je daarmee naar hartelust wil liquideren??quote:Op maandag 6 juni 2005 05:55 schreef Nickthedick het volgende:
Grappig dat mensen nooit het hele plaatje bekijken als ze met theoretische economie aan de slag gaan.
Even voor de mensen die niet weten wat ik bedoel: Economie = macht = vooruitgang = Economie etc. Het hele punt van economie is "overleven" en zolang de hele wereld niets ziet in een wereld-parlement waar iedereen bloemetjes in elkaars haar vlecht en kumbaya zingt; zie ik dit niet werken.
Hmmm, zou arme 3e wereld landen die een schijt hekel aan ons hebben dingen 'verkopen' op hun eigen economisch niveau een goed idee zijn? Ik denk het niet (tuurlijk zou het wel wat goodwill kweken bij een gedeelte maar I'll be damned als ik spullen ga geven aan een fanaticus die mij dood wil hebben).
Conclusie: idealistisch gelul. Zeg het voort.![]()
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 16:16 schreef Danus het volgende:
[..]
Waarom zou een individu, die mbt jouw belsuitvorming en welvaartsniveau uberhaupt geinspireerd zijn om zodanig een haatlust te creeeren om van de 6 miljard mensen van de aardkloot specifiek jou als zondaar te zien en je daarmee naar hartelust wil liquideren??
snap ik niet!!
mvg
Nice samenvatting.quote:Op maandag 27 juni 2005 16:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat een esotherische crap.
Sterker nog, economie is een uitvloeisel van de menselijke natuur. Het is niet verzonnen, het heeft zich ontwikkeld zoals het is omdat dit aansluit bij de menselijke natuur. En de menselijke natuur draait gewoon om egoïsme. Alles voor mij en mijn groep. Van alles wat ik doe wil ik beter worden, etc. Op die basis zijn allerlei economische wetten vastgesteld, zoals bijv. de wet van de (marginale) meeropbrengst.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 20:06 schreef Nickthedick het volgende:
De economie is geen wis- of natuurkunde. Economie zal altijd onderhevig zijn aan menselijke grillen, daarom is het ook zo moeilijk om voorspellingen te doen in de economie. Vergeet niet: economie is de enige wetenschap die een door mensen gecreeerde stelsel van wetten op bijna natuurkundige schaal observeert en probeert te beinvloeden, zonder dat er (wezenlijke) constanten te bespeuren zijn.
Toch is het wel een creatie van de mens (vanaf laten we zeggen: investment banking). Daarvoor was de economie pure ruilhandel.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 22:32 schreef kenz het volgende:
[..]
Sterker nog, economie is een uitvloeisel van de menselijke natuur. Het is niet verzonnen, het heeft zich ontwikkeld zoals het is omdat dit aansluit bij de menselijke natuur.
Mee eens, maar ik bedoel dat het fundament van het economisch stelsel gewoon gegroeid is. OOk ruilhandel gaat immers uit van een bepaalde waarde van het te ruilen goed. En de mens wil ook bij ruilhandel er gewoon beter van worden.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 22:39 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Toch is het wel een creatie van de mens (vanaf laten we zeggen: investment banking). Daarvoor was de economie pure ruilhandel.
True, Alt.Ec. gaat totaal voorbij aan de investeringen die er voor moeten zorgen dat het plan uitvoerbaar wordt. Investeringen die niets opleveren en nooit iets op zullen leveren. Imo zorgt dit voor een afhankelijke 3e wereld die zich maar door blijft vermenigvuldigen terwijl ze er uiteindelijk niets slimmer of beter van worden. Dit plan is pas echt een consumentisme-hel.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:15 schreef kenz het volgende:
[..]
Mee eens, maar ik bedoel dat het fundament van het economisch stelsel gewoon gegroeid is. OOk ruilhandel gaat immers uit van een bepaalde waarde van het te ruilen goed. En de mens wil ook bij ruilhandel er gewoon beter van worden.
Daarom gaat Alt.Ec. recht tegen de menselijke natuur in en zal het nooit wat kunnen worden, hoe mooi het ook klinkt.
Vanuit het Darwinisme is de menselijke natuur niet egoisme, zoals je stelt, maar "survival of the fittest" en natuurlijke selectie. Deze mechanismes zorgen voor het "egoisme". Echter, er zijn diverse voorbeelden waarbij mensen en dieren (die we al weinig sociaal vermogen toekennen), door altruisme de soort in stand houden. Lees bijvoorbeeld http://endeavor.med.nyu.edu/~strone01/altruism.html. Ik ben het eens met de kritiekpunten tav. Alt.Ec maar er wordt wel weer erg snel van inherent egoisme als reden waarom de theorie niet zou kloppen.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 22:32 schreef kenz het volgende:
Het zou misschien mooi zijn als het zou werken, maar het gaat echt tegen de menselijke natuur in. En daarom is het een idioot en wereldvreemd idee.
Je kletst weer eens volledig uit je nek.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:45 schreef Tup het volgende:
[..]
Vanuit het Darwinisme is de menselijke natuur niet egoisme, zoals je stelt, maar "survival of the fittest" en natuurlijke selectie. Deze mechanismes zorgen voor het "egoisme". Echter, er zijn diverse voorbeelden waarbij mensen en dieren (die we al weinig sociaal vermogen toekennen), door altruisme de soort in stand houden.
Ik denk dat altruisme een beetje z'n doel voorbij is geschoten; moeten we nu ook al mensen verzorgen die verder totaal geen positieve invloed op ons hebben? Er zijn hele landen vol parasieten (ik weet het, het klinkt hard); maar kom op zeg! als je al een kut-leven hebt, waarom zou je je dan nog voortplanten?quote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:45 schreef Tup het volgende:
[..]
Vanuit het Darwinisme is de menselijke natuur niet egoisme, zoals je stelt, maar "survival of the fittest" en natuurlijke selectie. Deze mechanismes zorgen voor het "egoisme". Echter, er zijn diverse voorbeelden waarbij mensen en dieren (die we al weinig sociaal vermogen toekennen), door altruisme de soort in stand houden. Lees bijvoorbeeld http://endeavor.med.nyu.edu/~strone01/altruism.html. Ik ben het eens met de kritiekpunten tav. Alt.Ec maar er wordt wel weer erg snel van inherent egoisme als reden waarom de theorie niet zou kloppen.
Pietbegrijpthetniet je moet je niet zo aanstellen. Ik heb wat vragen voor je:quote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Je kletst weer eens volledig uit je nek.
Hou jij je nu maar bij wiskunde, want je intrepretatie van Darwinisme is waardeloos, en lijkt nog het meest op die van de Nazi´s
Economen zijn nogal verdeeld over wat juist is. Daarbij komt dat economen en politici niet kunnen ontkomen aan de 'verplichting' wat betreft economische groei. Het is een waar slagveld daarbuiten en de prioriteiten liggen nu eenmaal bij machtsbehoud.quote:Op woensdag 29 juni 2005 00:03 schreef Tup het volgende:
Pietverdriet zegt "die kijkt gewoon en stelt theorien op. "
Nickthedick zegt "observeert en probeert te beinvloeden"
Willen economen nou beïnvloeden of niet? Zo ja, op basis van welke waarheden doen ze dit. Zo nee, waarom vormt het dan wel vaak de basis voor politieke besluiten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |