Zal ik doen, ik ken vooralsnog alleen zijn werken over creative destruction en neue kombinationen.quote:Op maandag 6 juni 2005 17:47 schreef Nickthedick het volgende:
Tip: lees Schumpeter.
Ik ook niet meer.quote:Op maandag 6 juni 2005 18:17 schreef McCarthy het volgende:
Ik nam het opzich wel serieus totdat ik dit las:
spijt me, dit kan ik niet serieus nemen
Dit is natuurlijk een catch 22, want in de allesomvattende wens om "vrij" en "liberaal" te zijn, leg je dit dwingende systeem tegelijkertijd op. "Alle Kretenzers liegen", zei de Kretenzer. Volledige vrijheid bestaat niet, en het gaat er dus om waar je de grens legt. Dat die onmiskenbaar dichter bij vrijheid" ligt voor liberalen dan socialisten. Ik lees nu over Parecon, zie http://www.parecon.org/writings/hahdefpe.htm Hier kan ik me wel redelijk in vinden, en het is beter onderbouwd.quote:Op maandag 6 juni 2005 18:29 schreef McCarthy het volgende:
het gaat erom dat wij mensen vrij laten om te doen en laten wat ze willen terwijl jij met allerlei systemen aan komt zetten over hoe het zou moeten.
de vrijheid om de vrijheid van anderen in te perken heb je idd niet nee, maar aan dit soort flauwe redenatie spelletjes doe ik niet.quote:Dit is natuurlijk een catch 22, want in de allesomvattende wens om "vrij" en "liberaal" te zijn, leg je dit dwingende systeem tegelijkertijd op. "Alle Kretenzers liegen", zei de Kretenzer. Volledige vrijheid bestaat niet, en het gaat er dus om waar je de grens legt. Dat die onmiskenbaar dichter bij vrijheid" ligt voor liberalen dan socialisten. Ik lees nu over Parecon, zie http://www.parecon.org/writings/hahdefpe.htm Hier kan ik me wel redelijk in vinden, en het is beter onderbouwd.
Het was ook geenszins bedoeld als flauw redenatie spelletje. Je zegt "het gaat erom dat wij mensen vrij laten om te doen en laten wat ze willen terwijl jij met allerlei systemen aan komt zetten over hoe het zou moeten". Ik begrijp dat je het er mee eens bent dat vrijheid grenzen kent. Dáár gaat het dan om; waar zijn die grenzen dan? De beschreven theorie van altruistische economie - waar ik me dus niet in kan vinden- probeert hier een oplossing voor te geven, net zoals de neoklassieke economie het Pareto optimum kent (of sociale nutsfunctie of zo). Dit is geen dwingend systeem maar een model van de werkelijkheid.quote:Op maandag 6 juni 2005 20:19 schreef McCarthy het volgende:
de vrijheid om de vrijheid van anderen in te perken heb je idd niet nee, maar aan dit soort flauwe redenatie spelletjes doe ik niet.
Het is geen grondslagen van de wiskunde hier
dat is toch niet zo moeilijk, je mag niet stelen, niet iemand vermoorden, dat soort triviale dingenquote:Op maandag 6 juni 2005 22:21 schreef Tup het volgende:
[..]
Het was ook geenszins bedoeld als flauw redenatie spelletje. Je zegt "het gaat erom dat wij mensen vrij laten om te doen en laten wat ze willen terwijl jij met allerlei systemen aan komt zetten over hoe het zou moeten". Ik begrijp dat je het er mee eens bent dat vrijheid grenzen kent. Dáár gaat het dan om; waar zijn die grenzen dan?
oplossing? Hoe dan? Door digitaal je waarde oordeel aan dingen te geven?quote:De beschreven theorie van altruistische economie - waar ik me dus niet in kan vinden- probeert hier een oplossing voor te geven, net zoals de neoklassieke economie het Pareto optimum kent (of sociale nutsfunctie of zo). Dit is geen dwingend systeem maar een model van de werkelijkheid.
Waarom zou een individu, die mbt jouw belsuitvorming en welvaartsniveau uberhaupt geinspireerd zijn om zodanig een haatlust te creeeren om van de 6 miljard mensen van de aardkloot specifiek jou als zondaar te zien en je daarmee naar hartelust wil liquideren??quote:Op maandag 6 juni 2005 05:55 schreef Nickthedick het volgende:
Grappig dat mensen nooit het hele plaatje bekijken als ze met theoretische economie aan de slag gaan.
Even voor de mensen die niet weten wat ik bedoel: Economie = macht = vooruitgang = Economie etc. Het hele punt van economie is "overleven" en zolang de hele wereld niets ziet in een wereld-parlement waar iedereen bloemetjes in elkaars haar vlecht en kumbaya zingt; zie ik dit niet werken.
Hmmm, zou arme 3e wereld landen die een schijt hekel aan ons hebben dingen 'verkopen' op hun eigen economisch niveau een goed idee zijn? Ik denk het niet (tuurlijk zou het wel wat goodwill kweken bij een gedeelte maar I'll be damned als ik spullen ga geven aan een fanaticus die mij dood wil hebben).
Conclusie: idealistisch gelul. Zeg het voort.![]()
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 16:16 schreef Danus het volgende:
[..]
Waarom zou een individu, die mbt jouw belsuitvorming en welvaartsniveau uberhaupt geinspireerd zijn om zodanig een haatlust te creeeren om van de 6 miljard mensen van de aardkloot specifiek jou als zondaar te zien en je daarmee naar hartelust wil liquideren??
snap ik niet!!
mvg
Nice samenvatting.quote:Op maandag 27 juni 2005 16:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat een esotherische crap.
Sterker nog, economie is een uitvloeisel van de menselijke natuur. Het is niet verzonnen, het heeft zich ontwikkeld zoals het is omdat dit aansluit bij de menselijke natuur. En de menselijke natuur draait gewoon om egoïsme. Alles voor mij en mijn groep. Van alles wat ik doe wil ik beter worden, etc. Op die basis zijn allerlei economische wetten vastgesteld, zoals bijv. de wet van de (marginale) meeropbrengst.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 20:06 schreef Nickthedick het volgende:
De economie is geen wis- of natuurkunde. Economie zal altijd onderhevig zijn aan menselijke grillen, daarom is het ook zo moeilijk om voorspellingen te doen in de economie. Vergeet niet: economie is de enige wetenschap die een door mensen gecreeerde stelsel van wetten op bijna natuurkundige schaal observeert en probeert te beinvloeden, zonder dat er (wezenlijke) constanten te bespeuren zijn.
Toch is het wel een creatie van de mens (vanaf laten we zeggen: investment banking). Daarvoor was de economie pure ruilhandel.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 22:32 schreef kenz het volgende:
[..]
Sterker nog, economie is een uitvloeisel van de menselijke natuur. Het is niet verzonnen, het heeft zich ontwikkeld zoals het is omdat dit aansluit bij de menselijke natuur.
Mee eens, maar ik bedoel dat het fundament van het economisch stelsel gewoon gegroeid is. OOk ruilhandel gaat immers uit van een bepaalde waarde van het te ruilen goed. En de mens wil ook bij ruilhandel er gewoon beter van worden.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 22:39 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Toch is het wel een creatie van de mens (vanaf laten we zeggen: investment banking). Daarvoor was de economie pure ruilhandel.
True, Alt.Ec. gaat totaal voorbij aan de investeringen die er voor moeten zorgen dat het plan uitvoerbaar wordt. Investeringen die niets opleveren en nooit iets op zullen leveren. Imo zorgt dit voor een afhankelijke 3e wereld die zich maar door blijft vermenigvuldigen terwijl ze er uiteindelijk niets slimmer of beter van worden. Dit plan is pas echt een consumentisme-hel.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:15 schreef kenz het volgende:
[..]
Mee eens, maar ik bedoel dat het fundament van het economisch stelsel gewoon gegroeid is. OOk ruilhandel gaat immers uit van een bepaalde waarde van het te ruilen goed. En de mens wil ook bij ruilhandel er gewoon beter van worden.
Daarom gaat Alt.Ec. recht tegen de menselijke natuur in en zal het nooit wat kunnen worden, hoe mooi het ook klinkt.
Vanuit het Darwinisme is de menselijke natuur niet egoisme, zoals je stelt, maar "survival of the fittest" en natuurlijke selectie. Deze mechanismes zorgen voor het "egoisme". Echter, er zijn diverse voorbeelden waarbij mensen en dieren (die we al weinig sociaal vermogen toekennen), door altruisme de soort in stand houden. Lees bijvoorbeeld http://endeavor.med.nyu.edu/~strone01/altruism.html. Ik ben het eens met de kritiekpunten tav. Alt.Ec maar er wordt wel weer erg snel van inherent egoisme als reden waarom de theorie niet zou kloppen.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 22:32 schreef kenz het volgende:
Het zou misschien mooi zijn als het zou werken, maar het gaat echt tegen de menselijke natuur in. En daarom is het een idioot en wereldvreemd idee.
Je kletst weer eens volledig uit je nek.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:45 schreef Tup het volgende:
[..]
Vanuit het Darwinisme is de menselijke natuur niet egoisme, zoals je stelt, maar "survival of the fittest" en natuurlijke selectie. Deze mechanismes zorgen voor het "egoisme". Echter, er zijn diverse voorbeelden waarbij mensen en dieren (die we al weinig sociaal vermogen toekennen), door altruisme de soort in stand houden.
Ik denk dat altruisme een beetje z'n doel voorbij is geschoten; moeten we nu ook al mensen verzorgen die verder totaal geen positieve invloed op ons hebben? Er zijn hele landen vol parasieten (ik weet het, het klinkt hard); maar kom op zeg! als je al een kut-leven hebt, waarom zou je je dan nog voortplanten?quote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:45 schreef Tup het volgende:
[..]
Vanuit het Darwinisme is de menselijke natuur niet egoisme, zoals je stelt, maar "survival of the fittest" en natuurlijke selectie. Deze mechanismes zorgen voor het "egoisme". Echter, er zijn diverse voorbeelden waarbij mensen en dieren (die we al weinig sociaal vermogen toekennen), door altruisme de soort in stand houden. Lees bijvoorbeeld http://endeavor.med.nyu.edu/~strone01/altruism.html. Ik ben het eens met de kritiekpunten tav. Alt.Ec maar er wordt wel weer erg snel van inherent egoisme als reden waarom de theorie niet zou kloppen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |