abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 juni 2005 @ 19:00:22 #1
88233 Steve
Still the best.
pi_27651881
Harry Potter and the Halfblood Prince deel #3 was vol dus hier verder met Harry Potter and the Halfblood Prince.

site van de schrijfster: www.jkrowling.com

AUB geen foto's van mensen die in de film spelen. Onze fantasie gebruiken is leuker.
Voor de films is dacht ik een apart topic.
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_27652040
Nog 40 dagen?! Ik moet nu echt snel bestellen!!
pi_27652249
Ik moet de nederlandse .. ik nog ff wachten enzo
pi_27652285
quote:
Op zondag 5 juni 2005 19:12 schreef daeri het volgende:
Ik moet de nederlandse .. ik nog ff wachten enzo
Ik ook. Nadeel is alleen dat ik dan krampachtig probeer alle verhalen, topics, artikelen en televisie-uitzending te vermijden
pi_27652304
quote:
Op zondag 5 juni 2005 19:13 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Ik ook. Nadeel is alleen dat ik dan krampachtig probeer alle verhalen, topics, artikelen en televisie-uitzending te vermijden
Ik ook hoor
pi_27652336
quote:
Op zondag 5 juni 2005 19:14 schreef daeri het volgende:

Ik ook hoor
Bij boek 5 was het me goed gelukt Maar toen heb ik de engelse toch maar gelezen. Al was dat niet zo leuk, kende de namen niet.
pi_27652352
Wat gaat eigenlijk de Nederlandse titel worden ? Of loop ik nu erg ver achter

ik heb de vorige delen niet gelezen
pi_27652363
quote:
Op zondag 5 juni 2005 19:15 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Bij boek 5 was het me goed gelukt Maar toen heb ik de engelse toch maar gelezen. Al was dat niet zo leuk, kende de namen niet.
Hehe.. mij lukt het me ook wel
pi_27652383
quote:
Op zondag 5 juni 2005 19:16 schreef HuHu het volgende:
Wat gaat eigenlijk de Nederlandse titel worden ? Of loop ik nu erg ver achter

ik heb de vorige delen niet gelezen
Harry Potter en de Halfbloed Prins?
pi_27652468
quote:
Op zondag 5 juni 2005 19:17 schreef daeri het volgende:

Kun je dat zo zeggen? Halfbloedige klinkt logischer.
  zondag 5 juni 2005 @ 19:22:13 #11
120967 the_jasper
Karnemelk, shaken not stirred
pi_27652518
engels is best te doen (heb ze zelf allemaal in engels)
hoop alleen dat die dingen beschikbaar zijn
ze zijn zo uitverkocht
Wat zegt hij nou.... Dat kan toch niet?
pi_27652547
quote:
Op zondag 5 juni 2005 19:17 schreef daeri het volgende:

[..]

Ik zat te denken aan "Harry Potter en de Dreuzelprins" of "Harry Potter en de prins der Modderbloedjes". Maar ik weet niet of hij echt zo gaat heten. Hier kom ik op als ik het vertaal.
pi_27652633
quote:
Op zondag 5 juni 2005 19:23 schreef HuHu het volgende:

Ik zat te denken aan "Harry Potter en de Dreuzelprins" of "Harry Potter en de prins der Modderbloedjes". Maar ik weet niet of hij echt zo gaat heten. Hier kom ik op als ik het vertaal.
Dat zijn geen correcte vertalingen. Halfbloed ben je als je geboren bent uit een dreuzel en een tovenaar/heks. Een dreuzel is iemand die niet kan toveren, terwijl een modderbloedje iemand is die twee dreuzels als ouder heeft. Daarnaast denk ik niet dat ze een dergelijk scheldwoord als titel nemen
pi_27652659
Harry Potter en de Prins der Halfbloeden is ook niet helemaal logisch... Ik denk nl dat de prins zelf een halfbloed is, niet dat hij over halfbloeden regeert.
pi_27652827
quote:
Op zondag 5 juni 2005 19:26 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Dat zijn geen correcte vertalingen. Halfbloed ben je als je geboren bent uit een dreuzel en een tovenaar/heks. Een dreuzel is iemand die niet kan toveren, terwijl een modderbloedje iemand is die twee dreuzels als ouder heeft. Daarnaast denk ik niet dat ze een dergelijk scheldwoord als titel nemen
Inderdaad Maar... modderbloedje gebruiken ze toch ook voor iemand die 1 dreuzelouder heeft

Op Google is trouwens ook niet echt te vinden wat de Nederlandse titel gaat worden. De eerste hit is Fok! zelf weer Wel vond ik nog de covers:

Engelse uitgave:

Engelse uitgave voor volwassenen:

Amerikaanse uitgave:
quote:
Op zondag 5 juni 2005 19:27 schreef ChrisJX het volgende:
Harry Potter en de Prins der Halfbloeden is ook niet helemaal logisch... Ik denk nl dat de prins zelf een halfbloed is, niet dat hij over halfbloeden regeert.
"Harry Potter en de Halfbloedprins" dan maar.
pi_27653205
quote:
Op zondag 5 juni 2005 19:32 schreef HuHu het volgende:

Inderdaad Maar... modderbloedje gebruiken ze toch ook voor iemand die 1 dreuzelouder heeft
Nee hoor. Hermelien is een modderbloedje, Harry niet. Al is Harry natuurlijk ook niet volbloed, zoals Draco Malfoy. Hij is halfbloed
pi_27653277
quote:
Op zondag 5 juni 2005 19:45 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Nee hoor. Hermelien is een modderbloedje, Harry niet. Al is Harry natuurlijk ook niet volbloed, zoals Draco Malfoy. Hij is halfbloed

en dan heb ik net boek 4 voor de tweede keer gelezen
pi_27653390
quote:
Op zondag 5 juni 2005 19:48 schreef HuHu het volgende:

en dan heb ik net boek 4 voor de tweede keer gelezen
In boek 5 komt het helemaal duidelijk naar voren na de profetie. Daar wordt nl duidelijk gezegd dat Voldemort en Harry ontzettend veel gelijk hebben, waaronder de halfbloedheid (Voldemorts vader was een dreuzel).
pi_27653514
quote:
Op zondag 5 juni 2005 19:51 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

In boek 5 komt het helemaal duidelijk naar voren na de profetie. Daar wordt nl duidelijk gezegd dat Voldemort en Harry ontzettend veel gelijk hebben, waaronder de halfbloedheid (Voldemorts vader was een dreuzel).

ik ga morgen deel 5 in de bieb halen ook voor de tweede keer

ik ben verslaafd
  zondag 5 juni 2005 @ 20:05:19 #20
88233 Steve
Still the best.
pi_27653759
quote:
Op zondag 5 juni 2005 19:51 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Ik dacht in eerste instantie dat je volbloed was als beide ouders tovenaars waren, zoals bij Harry. Maar de ouders van Lily(harry's moeder) waren dreuzel, dus harry is ook gewoon een halfbloed, of eigenlijk kwartbloed?
pi_27653884
quote:
Op zondag 5 juni 2005 20:05 schreef alwaysthebest het volgende:

Ik dacht in eerste instantie dat je volbloed was als beide ouders tovenaars waren, zoals bij Harry. Maar de ouders van Lily(harry's moeder) waren dreuzel, dus harry is ook gewoon een halfbloed, of eigenlijk kwartbloed?
De vraag is, hoe ver ga je terug? Eén dreuzel 300 jaar geleden zou je dan al niet meer volbloed maken Bloedzuiver is echter een andere kwestie. Dat is alleen als je uit een zuivere tovernaarsfamilie komt, waar in jouw lijn iig geen dreuzelinvloeden zitten. De familie Zwarts en Malfidus bijv. Ook de familie Wemel is bloedzuiver.

Harry's moeder was weliswaar een heks, maar een volbloed modderbloedje Modderbloed + volbloed = halfbloed. Maar als Harry met een heks kindjes gaat krijgen en dat gaat zo door, zijn de kleinkinderen of achterkleinkinderen wrs weer volbloed. Alleen niet bloedzuiver.
  zondag 5 juni 2005 @ 21:38:47 #22
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_27656856
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 86% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 13:09:32 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zondag 5 juni 2005 @ 21:40:07 #23
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_27656903
Deze week ook maar eens reserveren bij de plaatselijke Bruna.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_27656910
en in 2008 in de bioscoop

http://www.imdb.com/title/tt0417741/
pi_27656983
Vraagje: stel ik bestel deel 6 niet, hoe groot is de kans dat ik in de 1e week nadat hij wordt uitgegeven aan een exemplaar kan komen via gewone boekenwinkels? Is bestellen echt de beste optie, of zijn de vooruitzichten niet zo slecht? (Heb totaal geen ervaring met boeken kopen die net uitgekomen zijn). De bedoeling is dat ik later op de dag (16 juli right?) een grotere boekhandel in wandel voor een exemplaar.
Don't think you are, know you are.
http://forum.fok.nl/topic/258357
pi_27657580
Ik doe niet aan kansberekeningen.

Maar de engelse deel 5 liep bij de (kleinere) boekhandel hier niet zo'n storm.
Don't hurry, be crappy!
pi_27657682
quote:
Op zondag 5 juni 2005 21:58 schreef RiDo78 het volgende:
Ik doe niet aan kansberekeningen.

Maar de engelse deel 5 liep bij de (kleinere) boekhandel hier niet zo'n storm.
Ik waag het er denk ik op . En zo niet, meer spanning voor mij
pi_27657726
teeveepeee
pi_27659415
quote:
Op zondag 5 juni 2005 22:02 schreef tonks het volgende:
teeveepeee
Stouterd!
pi_27665233
quote:
Op zondag 5 juni 2005 21:42 schreef GHans7 het volgende:
Vraagje: stel ik bestel deel 6 niet, hoe groot is de kans dat ik in de 1e week nadat hij wordt uitgegeven aan een exemplaar kan komen via gewone boekenwinkels? Is bestellen echt de beste optie, of zijn de vooruitzichten niet zo slecht? (Heb totaal geen ervaring met boeken kopen die net uitgekomen zijn). De bedoeling is dat ik later op de dag (16 juli right?) een grotere boekhandel in wandel voor een exemplaar.
Dat heb ik met deel 5 gedaan. Niet doen!
Ik heb die morgen zeker 10 boeken winkels gehad en nergens nog te koop
En nabestellen duurt bijna een week.
Dus uiteindelijk heb ik hem via bol.com besteld, ging nog het snelst. Maar moest wel 3 dagen langer wachten....
pi_27665546
quote:
Op maandag 6 juni 2005 08:36 schreef Koningin het volgende:

[..]

Dat heb ik met deel 5 gedaan. Niet doen!
Ik heb die morgen zeker 10 boeken winkels gehad en nergens nog te koop
En nabestellen duurt bijna een week.
Dus uiteindelijk heb ik hem via bol.com besteld, ging nog het snelst. Maar moest wel 3 dagen langer wachten....
Dus, of om 24.00 bij een winkel staan, of bestellen . Ik denk nog ff na.
pi_27665993
quote:
Op maandag 6 juni 2005 09:02 schreef GHans7 het volgende:

[..]

Dus, of om 24.00 bij een winkel staan, of bestellen . Ik denk nog ff na.
Of je moet hem op Schiphol gaan halen, in de TaxFree zone. Daar stonden na de introductie nog metershoge stapels met die boeken. Om de een of andere reden werden ze daar niet verkocht.
pi_27666176
quote:
Op maandag 6 juni 2005 09:24 schreef HuHu het volgende:

[..]

Of je moet hem op Schiphol gaan halen, in de TaxFree zone. Daar stonden na de introductie nog metershoge stapels met die boeken. Om de een of andere reden werden ze daar niet verkocht.
Hehe, sorry, liever lui dan moe hier ('t is voor m'n vakantie) . Ik heb hem bestelt bij Bol.com, eens kijken hoe me dat bevalt.
  maandag 6 juni 2005 @ 14:36:44 #34
90648 zeeuwse
Mostly harmless
pi_27675492
hier 't zelfde verhaal. 10 boekhandels gehad die dag, nergens te krijgen. Had de moed al opgegeven (zou die week op vakantie gaan en wou 'm in de vakantie lezen) toen ik 'm tijdens het boodschappen doen in de week erna (1 dag voor de vakantie, feest dus! ) gewoon bij de AH in de schappen vond.
nou heb ik 'm bij bol besteld en komen we juist terug in de week voor 16 juli. en als-ie nou een beetje op tijd bezorgd wordt, heb ik in de vakantie iets om naar uit te kijken (en me voor te bereiden door deel 1 t/m 5 mee te nemen en te herlezen)
So Long and Thanks for All the Fish
  maandag 6 juni 2005 @ 15:53:22 #35
51078 chibibo
Jiepapaa!
pi_27678420
quote:
Op maandag 6 juni 2005 09:31 schreef GHans7 het volgende:
Hehe, sorry, liever lui dan moe hier ('t is voor m'n vakantie) . Ik heb hem bestelt bij Bol.com, eens kijken hoe me dat bevalt.
Ik heb deel 5 (de Engelstalige versie) indertijd ook bij Bol.com besteld, en als ik het me goed herinner, had ik hem op de dag van de release in huis. Zo niet, dan hooguit twee dagen later.
pi_27684969
quote:
Op maandag 6 juni 2005 15:53 schreef chibibo het volgende:

[..]

Ik heb deel 5 (de Engelstalige versie) indertijd ook bij Bol.com besteld, en als ik het me goed herinner, had ik hem op de dag van de release in huis. Zo niet, dan hooguit twee dagen later.
Ik zie 16 juli met goede moed tegemoet , en in de tussentijd ga ik deel 2 t/m 5 in het Engels versieren, deze week maar ff langs de Slegte .
pi_27689019
quote:
Op zondag 5 juni 2005 20:09 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

De vraag is, hoe ver ga je terug? Eén dreuzel 300 jaar geleden zou je dan al niet meer volbloed maken Bloedzuiver is echter een andere kwestie. Dat is alleen als je uit een zuivere tovernaarsfamilie komt, waar in jouw lijn iig geen dreuzelinvloeden zitten. De familie Zwarts en Malfidus bijv. Ook de familie Wemel is bloedzuiver.

Harry's moeder was weliswaar een heks, maar een volbloed modderbloedje Modderbloed + volbloed = halfbloed. Maar als Harry met een heks kindjes gaat krijgen en dat gaat zo door, zijn de kleinkinderen of achterkleinkinderen wrs weer volbloed. Alleen niet bloedzuiver.
Ron Weasley is een volbloedje, maar volgens Sirius Black zijn de Weasleys bloedverraders (wordt in deel 5 gezegd), dus is de familie Weasley niet bloedzuiver denk ik.
pi_27690262
Ooit zullen de Malfoys zich ook moeten mengen met ander bloed.. aangezien Hagrid in boek een al zegt dat bijna niemand meer volbloed is..
pi_27691207
Ik denk dat er een lid van een van europa's koningshuizen getrouwd is met een magiër. Het kind wat daaruit voortvloeit is:
a) halfbloed
b) mogelijk prins

Via deze prins zou de magische wereld invloed kunnen uitoefenen over de muggle-regering.

Of het publiekelijk ombrengen van deze prins zou een echte rattestreek van Voldemort kunnen zijn om de (muggle-) wereld kennis te laten maken met zijn gave om chaos en wanhoop te zaaien. Je kunt je voorstellen dat er geen houden meer aan is als een tovenaar zijn kunsten eens op TV heeft vertoont.
Don't hurry, be crappy!
  woensdag 8 juni 2005 @ 13:27:26 #40
619 pierce
We hebben een P.....
pi_27739402
quote:
Op zondag 5 juni 2005 19:32 schreef HuHu het volgende:

[..]

Op Google is trouwens ook niet echt te vinden wat de Nederlandse titel gaat worden. De eerste hit is Fok! zelf weer Wel vond ik nog de covers:

Engelse uitgave:
[afbeelding]

Engelse uitgave voor volwassenen:
[afbeelding]

Amerikaanse uitgave:
[afbeelding]
[..]

"Harry Potter en de Halfbloedprins" dan maar.
Wat is er anders in de uitgave voor volwassenen ten opzichte van de gewone uitgave?
pi_27739516
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:27 schreef pierce het volgende:

[..]

Wat is er anders in de uitgave voor volwassenen ten opzichte van de gewone uitgave?
...zucht... alleen de cover, inhoudelijk niets
We sure are cute for two ugly people.
  woensdag 8 juni 2005 @ 19:52:59 #42
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_27752500
quote:
Op zondag 5 juni 2005 19:45 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

erm iedereen die ook maar een grootouder heeft die geen pure heks of tovenaar is is een modderbloedje, de death eaters en aanhangers denken hetzelfde als de nazi's in de tweede wereldoorlog over puurheid. (bron een faq op de oude site van jkrowling)

de halfbloed prins is trouwens een zeer correcte vertaling, halfbloedige zou half-bloody zijn in het engels

*is nu bij deel 2 met herlezen, gisteren deel 1 uitgelezen, deel 2 kotm vanavond wel uit, deel 3 morgen en overmorgen, deel 4 dit weekend, deel 5 komende week*
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_27752611
Fan is van HP.... alleen niet van lezen!....

Deze gaat aan mij voorbij... die met die vogel heb ik wel gelezen..... koppijn van krijgt
pi_27752834
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 19:55 schreef Rekkie het volgende:
Fan is van HP.... alleen niet van lezen!....

Deze gaat aan mij voorbij... die met die vogel heb ik wel gelezen..... koppijn van krijgt
Watje.... maargoed, er zijn ook audiobooks hoor! Kun je naar het voorgelezen boek luisteren.
Don't hurry, be crappy!
pi_27753174
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 20:00 schreef RiDo78 het volgende:

[..]

Watje.... maargoed, er zijn ook audiobooks hoor! Kun je naar het voorgelezen boek luisteren.
Een boek-nerd die mij watje noemt (geintje hoor )

Ik kan me er gewoon niet tot zetten.... geen tijd, geen zin....te druk met andere dingen.
  woensdag 8 juni 2005 @ 20:34:00 #46
88233 Steve
Still the best.
pi_27753812
Harry Potter and the Halfblood Prince heeft zo'n 100 bladzijden minder dan het vorige boek blijkbaar, wat op ongeveer 670 komt. Nog een dikke pil...
  woensdag 8 juni 2005 @ 21:03:52 #47
105578 Dead-Doll
Not your mother!
pi_27754808
Moet ik me doodschamen als ik zeg dat ik nog nooit een Harry Potter boek en/of film gezien/gelezen heb? .
pi_27755060
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 20:34 schreef alwaysthebest het volgende:
Harry Potter and the Halfblood Prince heeft zo'n 100 bladzijden minder dan het vorige boek blijkbaar, wat op ongeveer 670 komt. Nog een dikke pil...
HP leest enorm snel weg heur, ook in het Engels. Ik maak me geen zorgen .
Jammerlijke is dat ik in Turkije zit als het boek uitkomt, en bestellen dus vrij weinig zin heeft. Ach, hij zal daar vast ook wel verkocht worden.
pi_27755571
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 21:12 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

HP leest enorm snel weg heur, ook in het Engels. Ik maak me geen zorgen .
Jammerlijke is dat ik in Turkije zit als het boek uitkomt, en bestellen dus vrij weinig zin heeft. Ach, hij zal daar vast ook wel verkocht worden.
In 't Turks jah Ik hoorde eens van mijn baas (die is Turks) dat daar bijna alle films worden nagesynchroniseerd, alle boeken vertaald, enz... Dus de kans is klein dat je een Engels boek zal vinden.
pi_27755586
Binnen 40 dagen al! zozo dat werd tijd ik dacht dat er geen nieuwe meer kwamen ivm schrijversblok of iets. Al bekend waneer de vertaling uit is, daar ben ik aan begonnen dus dan maak ik het denk ik ook zo af
pi_27757396
Harry Potter en de bastaard prins, zou dat niets zijn? Klinkt in ieder geval beter dan halfbloed of modderbloed prins.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_27757787
quote:
Heel misschien is Perkamentus slecht! Om te weten waarom, lees dan maar Harry Potter en de Vuurbeker bladzijde 519/520 eens goed!
Is een gerucht op een van die freak sites. Ik heb het gelezen en het zou opzich wel kunnen. Het zou zo onverwachts zijn en dan denk je later van, ja natuurlijk.

even een korte samenvatting van het stuk. Harry, perkamentus en serius zitten in de kamer van perkamentus. Harry moet van perkamentus vertellen wat er allemaal is gebeurt op de begraafplaats met de dooddoeners. Hij verteld dat Voldemort een beetje bloed van hem heeft genomen zodat hij hij sterker word. Dit werkte want hij kon Harry aanraken. Op dat moment staat er:
quote:
...hij raakte mijn wang aan. Heel even dacht Harry dat hij een flits van triomf in de ogen van Perkamentus zag, maar een tel later wist hij zeker dat zich dat verbeeld had, want toen Perkamentus weer achter zijn bureau ging zitten, leek hij ouder en vermoeider dan Harry hem ooit gezien had.
Het zou ook kunnen dat perkametus een blik van triomf heeft omdat Harry nu ook Voldemort aan kan raken, misschien is dat een voordeel.
pi_27757828
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 22:03 schreef Isabeau het volgende:
Harry Potter en de bastaard prins, zou dat niets zijn? Klinkt in ieder geval beter dan halfbloed of modderbloed prins.
waar slaat bastaard op?
  woensdag 8 juni 2005 @ 23:18:23 #54
88233 Steve
Still the best.
pi_27760375
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 21:24 schreef Lu_uK het volgende:
Binnen 40 dagen al! zozo dat werd tijd ik dacht dat er geen nieuwe meer kwamen ivm schrijversblok of iets. Al bekend waneer de vertaling uit is, daar ben ik aan begonnen dus dan maak ik het denk ik ook zo af
na de zomer, dus ik gok rond sinterklaas ofzo?
En door die zwangerschap van haar had ze wat vertraging volgens mij

We zullen eerst eens moeten weten wie/wat de halfblood prins is en wat het betekent.
  woensdag 8 juni 2005 @ 23:36:49 #55
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_27761010
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 22:03 schreef Isabeau het volgende:
Dat klinkt wel beter maar dekt de lading niet. Een bastaard is volgensmij een kind uit een buitenechtelijke relatie terwijl een halfbloed een kind is uit een gemengde relatie (in de magsche wereld dus tussen een Dreuzel en een tovenaar/heks).
pi_27763201
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 22:12 schreef Lu_uK het volgende:

[..]

Is een gerucht op een van die freak sites. Ik heb het gelezen en het zou opzich wel kunnen. Het zou zo onverwachts zijn en dan denk je later van, ja natuurlijk.

even een korte samenvatting van het stuk. Harry, perkamentus en serius zitten in de kamer van perkamentus. Harry moet van perkamentus vertellen wat er allemaal is gebeurt op de begraafplaats met de dooddoeners. Hij verteld dat Voldemort een beetje bloed van hem heeft genomen zodat hij hij sterker word. Dit werkte want hij kon Harry aanraken. Op dat moment staat er:
[..]

Het zou ook kunnen dat perkametus een blik van triomf heeft omdat Harry nu ook Voldemort aan kan raken, misschien is dat een voordeel.
Ik weet nog dat ik toen idd dacht van 'wtf?' maar dat zal wel een andere betekenis hebben. Tuurlijk zou het een onverwachtse plotwending zijn, maar ik denk dat Perkamentus daar gewoon een reden voor had, omdat hij meer weet over Voldemort dan wie dan ook, en dat het dan op een zwakheid van Voldemort zou wijzen ofzo.

Overigens is het waar dat in Turkije veel nagesynchroniseerd wordt qua films, maar HP is daar ook erg in trek, en Engels boeken zijn zeker in Istanbul wel te vinden. Dus ik waag het er maar op .
pi_27765868
Denk niet dat Perkamentus slecht is
In deel 5 gaat ie toch flink tegen Voldemort in op het einde!
  donderdag 9 juni 2005 @ 11:02:43 #58
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_27768180
ik denk eerder dat perkamentus daar bevestigd ziet dat het lot van Voldemort en Harry verbonden is of iets dergelijks. als voldemort kracht kan putten uit het bloed van harry dan betekent dat dat ze inderdaad dicht verbonden zijn, iets wat Perkamentus dacht, maar misshcien niet zeker wist....

ik heb hem gereserveerd bij mijn favoriete boekhandel in Leiden (waar ze erg veel engelse literatuur hebben en ik al mijn studieboeken koop) ging vorige keer prima. deze keer wil ik wél als het toevallig weer zo gaat als vorige keer mijn boek s nachts ophalen. vorige keer een paar dagen gewacht....
pi_27774532
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 21:03 schreef Dead-Doll het volgende:
Moet ik me doodschamen als ik zeg dat ik nog nooit een Harry Potter boek en/of film gezien/gelezen heb? .
Nee hoor.. je bent wat traag van begrip.
Zo kwam ik 2 maanden terug er ook achter dat een van de vrienden van mijn broer ook helemaal niets van Harry Potter gezien of gelezen had. "Boeit mij niet zoveel. Bovendien, 't is een kinderfilm... kom op he!"

Ik heb hem toen doodleuk de DVD van deel een in de handen gepropt: "Over 2 weken wil ik hem terug... niet eerder, niet later. Als je hem kijkt, kijk je hem... zo niet, even goede vrienden." 2 dagen later was hij terug... "heb je de volgende delen ook?"
Don't hurry, be crappy!
  donderdag 9 juni 2005 @ 14:35:13 #60
88233 Steve
Still the best.
pi_27774783
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 09:34 schreef Koningin het volgende:
Denk niet dat Perkamentus slecht is
In deel 5 gaat ie toch flink tegen Voldemort in op het einde!
hij had Voldemort kunnen uitschakelen, maar dat heeft ie niet gedaan....

Maar goed, als perkamentus slecht blijkt te zijn zou dat helemaal niet leuk zijn, dat ik denk niet dat hij dat is. Mischien zag harry iets omdat voldemort "in zijn hersenen zat", voldemort had een gedachte die harry voelde?
pi_27774863
hmm ik wacht af
ik vind harry potter ge-wel-dig
die boeken zijn zo verslavend en je leest ze in een poep en een scheet uit gewoon
hopelijk is dit deel wel beter dan deel 5 want die was een beetje om te janken
Do not take life too seriously. You will never get out of it alive.
  donderdag 9 juni 2005 @ 14:43:21 #62
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_27775045
Nog een dikke maand om de eerste 5 delen te herlezen... Moet lukken

[ Bericht 3% gewijzigd door Frollo op 09-06-2005 14:58:42 ]
  donderdag 9 juni 2005 @ 14:47:00 #63
88233 Steve
Still the best.
pi_27775179
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 14:28 schreef RiDo78 het volgende:

[..]

Nee hoor.. je bent wat traag van begrip.
Zo kwam ik 2 maanden terug er ook achter dat een van de vrienden van mijn broer ook helemaal niets van Harry Potter gezien of gelezen had. "Boeit mij niet zoveel. Bovendien, 't is een kinderfilm... kom op he!"

Ik heb hem toen doodleuk de DVD van deel een in de handen gepropt: "Over 2 weken wil ik hem terug... niet eerder, niet later. Als je hem kijkt, kijk je hem... zo niet, even goede vrienden." 2 dagen later was hij terug... "heb je de volgende delen ook?"
zo ging het bij mij ook, maar dan met de boeken. Eerst moest ik er niks van hebben, toen kreeg ik de boeken van iemand, nu ben ik helemaal fan!
pi_27775528
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 14:35 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Tuurlijk niet, dan is het verhaal zo goed als afgelopen...
  donderdag 9 juni 2005 @ 14:59:16 #65
88233 Steve
Still the best.
pi_27775597
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 14:57 schreef Koningin het volgende:

[..]

Tuurlijk niet, dan is het verhaal zo goed als afgelopen...
pi_27775986
Nog even voor de duidelijkheid: Wanneer komt HP 6 uit?
pi_27776130
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 15:11 schreef DearPrudence het volgende:
16 Juli.
  donderdag 9 juni 2005 @ 15:17:07 #68
88233 Steve
Still the best.
pi_27776159
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 15:11 schreef DearPrudence het volgende:
de engelse 16 juli, over 36 dagen
pi_27776174
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 15:16 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

16 Juli.
Juist net op de dag dat de zomervakantie begint (hier).
pi_27777635
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 14:35 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Maar goed, als perkamentus slecht blijkt te zijn zou dat helemaal niet leuk zijn, dat ik denk niet dat hij dat is. Mischien zag harry iets omdat voldemort "in zijn hersenen zat", voldemort had een gedachte die harry voelde?
misschien 2 slechte kanten van zowel voldemort als perkamentus.. naja dat zou wel heel raar zijn.. Voldemort zou het dan wel weten en Harry dat proberen duidelijk te maken.
  donderdag 9 juni 2005 @ 17:22:14 #71
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_27779914
las op mugglenet de volgende datum voor de nederlandse vertaling, voor de geinterresseerden:

24 november
bron
pi_27780497
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 17:22 schreef kwakveense het volgende:
las op mugglenet de volgende datum voor de nederlandse vertaling, voor de geinterresseerden:

24 november
bron
Dan ga ik met het nieuwe boek bij de nieuwe film zitten om dan te kunnen lezen in de pauze
pi_27784306
quote:
Op maandag 6 juni 2005 22:06 schreef RiDo78 het volgende:
Of het publiekelijk ombrengen van deze prins zou een echte rattestreek van Voldemort kunnen zijn om de (muggle-) wereld kennis te laten maken met zijn gave om chaos en wanhoop te zaaien. Je kunt je voorstellen dat er geen houden meer aan is als een tovenaar zijn kunsten eens op TV heeft vertoont.
Past niet in de lijn van de boeken. De kracht is nu juist dat er, zonder dat wij het weten, bést zo'n wereld zou kunnen bestaan. Alle magische plaatsen zijn behekst, zoekgeraakte sleutels zijn gewoon behekst met een slinkspreuk enz, enz. Deze twee werelden mengen zorgt er meteen voor dat de mogelijkheid dát er een magische wereld bestaat teniet wordt gedaan. Immers, wij horen niets van de Britse minister-president, nietwaar?
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 19:52 schreef kwakveense het volgende:

erm iedereen die ook maar een grootouder heeft die geen pure heks of tovenaar is is een modderbloedje, de death eaters en aanhangers denken hetzelfde als de nazi's in de tweede wereldoorlog over puurheid. (bron een faq op de oude site van jkrowling)
Uit boek 2 (blz 88 in mijn Nederlandse uitgave): "Modderbloedje is een scheldnaam voor iemand uit een Dreuzelgezin - je weet wel, met ouders die niet kunnen toveren."

Hermelien komt uit een dreuzelgezin en haar ouders kunnen niet toveren, dus is ze een modderbloedje. Harry's moeder was dat ook. Maar Harry zelf niet, aangezien hij wel uit een tovergezin komt.
  donderdag 9 juni 2005 @ 20:26:19 #74
88233 Steve
Still the best.
pi_27785035
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 20:05 schreef ChrisJX het volgende:
Hermelien komt uit een dreuzelgezin en haar ouders kunnen niet toveren, dus is ze een modderbloedje. Harry's moeder was dat ook. Maar Harry zelf niet, aangezien hij wel uit een tovergezin komt.
dus is hij halfbloed.

Trouwens JK Rowling heeft al gezegd:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook een leuk feitje is dat het eerste hoofdstuk van dit boek eigenlijk voor boek 1 bedoeld was.
pi_27787430
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 20:26 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]
Ook een leuk feitje is dat het eerste hoofdstuk van dit boek eigenlijk voor boek 1 bedoeld was.
En ook in de running was voor boek 3 en boek 5. Rowling heeft er denk ik goed aan gedaan om hem zo lang mogelijk uit te stellen.
  donderdag 9 juni 2005 @ 22:08:14 #76
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_27788634
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 20:05 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Past niet in de lijn van de boeken. De kracht is nu juist dat er, zonder dat wij het weten, bést zo'n wereld zou kunnen bestaan. Alle magische plaatsen zijn behekst, zoekgeraakte sleutels zijn gewoon behekst met een slinkspreuk enz, enz. Deze twee werelden mengen zorgt er meteen voor dat de mogelijkheid dát er een magische wereld bestaat teniet wordt gedaan. Immers, wij horen niets van de Britse minister-president, nietwaar?
[..]

Uit boek 2 (blz 88 in mijn Nederlandse uitgave): "Modderbloedje is een scheldnaam voor iemand uit een Dreuzelgezin - je weet wel, met ouders die niet kunnen toveren."

ik had het van een door JK Rowling beantwoorde FAQ op haar oude site...kan em effe niet meer vinden..moment...

bron

één niet-magische grootouder maakt je een mudblood volgens de death eaters, volgens j.k. rowlng (dit is de tekst only versie van haar officiele webpagina)
pi_27795920
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 22:08 schreef kwakveense het volgende:

[..]

één niet-magische grootouder maakt je een mudblood volgens de death eaters, volgens j.k. rowlng (dit is de tekst only versie van haar officiele webpagina)
Ah zo, ik dacht dat het alleen om de ouders ging.
pi_27802697
Om nog eventjes terug te komen op de vraag of Dumbledore slecht is of niet... ik heb er eventjes over na lopen denken en ben er eigenlijk van overtuigd dat hij echt niet aan de slechte kant staat.

Tuurlijk, hij had Tom Riddle kunnen stoppen voordat hij de machtige Voldemort werd... maar als je iemand al ombrengt omdat je die persoon ergens van verdenkt, ben je dan niet minstens net zo slecht? Omdat er eigenlijk niets bekend is van de periode tussen Tom Riddle en de opkomst van Voldemort weten we dus niet of Dumbledore al pogingen gewaagd heeft. En toen Voldemort eenmaal aan de macht was, weten we wel dat Dumbledore leiding gaf aan OOtP, de verzetsgroep tegen Voldemort.

Ook weten we dat de geboorte van Harry en de val van Voldemort al voorspeld was. Maar we weten niet het exacte moment van die voorspelling. Het kan dus heel goed zijn dat Dumbledore erg op die voorspelling vertrouwd en zichzelf tot doel heeft gesteld om Harry koste-wat-kost te beschermen. En dat doet hij toch?

Dan blijft natuurlijk de vraag waarom hij een glimlach op zijn gezicht kreeg nadat Harry hem vertelde hoe Voldemort weer een lichaam kreeg. Volgens mij heeft dit te maken met het feit dat Voldemort nu een levens-schuld heeft bij Harry. Harry was immers een van de personen aan wie hij zijn leven weer te danken heeft. Deze levens-schuld wordt al uitgelegd aan het einde of POA, waarin Harry te horen krijgt dat het ontsnappen van Peter Pettigrew (Scabbers) niet een al te groot probleem zou zijn omdat Harry ook het leven van Peter gered heeft. Voldemort zou dat niet zomaar accepteren.

In GOF blijkt dan dat Voldemort daar niet al te zwaar aan tilt. Sterker nog, Peter mag een van zijn ledematen afstaan aan om Voldemort weer te laten herrijzen. "Flesh from a faithful servant". Eigenlijk kun je dus zeggen dat Voldemort dubbel bij Harry in het krijt staat.
1 - Harry heeft het leven van Peter gered zodat Peter dat van Voldemort kon redden.
2 - Hij heeft zelf ook bijgedragen aan het redden van Voldemort.

Het kan nu dus best zo zijn dat Voldemort Harry niets meer kan doen zonder daar zelf ook nadelen van te ondervinden. In OOtP werd Harry ook voornamelijk opgejaagd door de Death Eaters. Pas aan het einde kwam Voldemort in zicht, maar voordat Voldemort iets kon doen was Dumbledore er al. Dus of het waar is dat Voldemort Harry niets kan doen, zal nog moeten blijken in HBP of deel 7.

Kan iemand zich hierin vinden?
Don't hurry, be crappy!
  vrijdag 10 juni 2005 @ 14:04:59 #79
88233 Steve
Still the best.
pi_27804875
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 12:56 schreef RiDo78 het volgende:
[...verhaaltje...]
helemaal mee eens
+ eind boek 5 heeft dumbledore voldemort niet vermoord toen ze tegen elkaar stonden in het ministerie
+ het zou een ontzettende anticlimax zijn als dumbledore slecht zou zijn.
pi_27810271
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 22:08 schreef kwakveense het volgende:

Voldemort zelf is anders ook een modderbloedje Heerlijk, die parallellen
pi_27810341
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 16:54 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Voldemort zelf is anders ook een modderbloedje Heerlijk, die parallellen
Ach ja, de vergelijking met Hitler die zelf ook niet in het Arische beeld van perfectie paste is dan wel weer aanwezig .
  zaterdag 11 juni 2005 @ 10:26:14 #82
77755 polly_rulez
interessante boodschap >>
pi_27828355
Dumbledore kán gewoon niet slecht zijn! zou t hele plaatje verstoren..

ik denk dat dumbledore voldemort niet kón vermoorden in boek vijf, want Harry is voorbestemd om voldemort te verslaan, niemand anders kan dat (of zoiets )
pi_27828360
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 10:26 schreef polly_rulez het volgende:
ik denk dat dumbledore voldemort niet kón vermoorden in boek vijf, want Harry is voorbestemd om voldemort te verslaan, niemand anders kan dat (of zoiets )
Idd, anders komt die profetie niet uit.
pi_27828368
Idd, Perkamentus kan niet slecht zijn, past totaal niet in het verhaal thuis en het zou het halve verhaal omgooien.
  zaterdag 11 juni 2005 @ 13:01:35 #85
88233 Steve
Still the best.
pi_27831319
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 10:26 schreef polly_rulez het volgende:
o ja niet aan gedacht
pi_27831523
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 10:26 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Hmmm, dus tijdens dat gevecht dacht Dumbledore bij zichzelf: "Laat ik me maar inhouden, want anders komt de profetie niet uit"
We sure are cute for two ugly people.
  zaterdag 11 juni 2005 @ 13:13:56 #87
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_27831567
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 13:11 schreef Neoktheone het volgende:

[..]

Hmmm, dus tijdens dat gevecht dacht Dumbledore bij zichzelf: "Laat ik me maar inhouden, want anders komt de profetie niet uit"
Voldemort is wel 'bang' voor Dumbledore, maar ik denk dat Dumbledore niet sterk genoeg is om hem te doden. Omdat Harry tijdens de eerste pogin van Voldemort een gedeelte van de kracht van Voldemort in ich heeft gekregen is hi de enige die de specifieke kracht bezit om Voldeort te verslaan.

Dumbleore is nietbang vor Voldemort en daarom kan hij hem te slim en te snel af zijn, maar hem doden is een ander verhaal...
  zaterdag 11 juni 2005 @ 13:14:19 #88
105263 Litso
Interlectueel.
pi_27831572
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 10:26 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar. De profetie zegt dat "neither can live while the other survives"
Dat zegt niet dat Harry perse Voldemort moet vermoorden, maar dat een van de twee dood moet voordat de ander rustig verder kan leven.
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  zaterdag 11 juni 2005 @ 13:17:18 #89
105263 Litso
Interlectueel.
pi_27831631
quote:

[..]

Ik denk eerder dat Dumbledore wel zijn best deed om hem te vermoorden, maar 1) het niet lukte op dat moment en 2) toen hij wél de kans had er voor koos om Harry daar niet voor op te offeren. Ik denk dat Dumbledore het in theorie wel zou kunnen, maar op dat moment was de mogelijkheid er niet.
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_27831717
Ik heb hem ook bij Bol besteld, maar hij *moet* de 16e binnenkomen, want de 17e ga ik op vakantie.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_27831774
Btw, beetje offtopic, maar heeft er iemand een goeie fansite van draco/tomfelton? . . ik had vroeger wel n goeie, maar die kan ik dus niet meer terug vinden
pi_27831828
quote:

In boek 5 (als je het daar over hebt) kon Dumbledore Voldemort alleen doden door ook Harry eraan te laten gaan. En ik denk dat Dumbledore idd een dergelijke gedachte in zijn achterhoofd heeft. Hij weet wat er voorspeld is en dat de één de ander moet doden. Dumbledore kan wel zijn best doen, maar mss verwordt Voldemort óf weer tot een schim óf weet hij een lijntje te leggen met Dumbledore ofzo. Harry zal het zelf moeten opknappen
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 13:14 schreef Litso het volgende:

Dat is niet helemaal waar. De profetie zegt dat "neither can live while the other survives"
Dat zegt niet dat Harry perse Voldemort moet vermoorden, maar dat een van de twee dood moet voordat de ander rustig verder kan leven.
In mijn boek staat:
"en een van de twee moet sterven door toedoen van de ander, want de een kan niet voortleven als de ander niet dood is". Je moet de zinsnede ervoor ook ff meenemen
pi_27832020
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 13:14 schreef Litso het volgende:

[..]

Ja, als je de halve zin quote wordt het niet echt duidelijk he.

...and either must die at the hand of the other for neither can live while the other survives...
pi_27832072
Ik vind de engelse profetie veel sjieker klinken
pi_27832208
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 13:33 schreef ChrisJX het volgende:
Ik vind de engelse profetie veel sjieker klinken
Ik haal ook uit de engelse dat ze allebei door elkaars toedoen zullen sterven, en niet maar eentje door de ander.
pi_27832481
'Either' betekent één van de twee. Either (Harry or Voldemort) must die... enz. Anders had er Both must die... enz. moeten staan.
pi_27832632
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 13:51 schreef ChrisJX het volgende:
'Either' betekent één van de twee. Either (Harry or Voldemort) must die... enz. Anders had er Both must die... enz. moeten staan.
Maar either kan ook 'beide' betekenen.
pi_27832699
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 13:57 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Maar either kan ook 'beide' betekenen.
Translations
either [bijv.nw. / bijw.] (both)
allebei
beiden

beide
pi_27833231
quote:
Op maandag 6 juni 2005 21:07 schreef juss het volgende:

[..]

Ron Weasley is een volbloedje, maar volgens Sirius Black zijn de Weasleys bloedverraders (wordt in deel 5 gezegd), dus is de familie Weasley niet bloedzuiver denk ik.
De familie Weasley is als een van de weinige families nog wel bloedzuiver, alleen worden zij bloedverraders genoemt omdat ze omgaan met modderbloedjes en halfbloedjes.
Now she's left, cleaning up the mess he made
pi_27833317
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 14:00 schreef daeri het volgende:

Translations
allebei
beiden

beide
Dan een citaat van 2 blz verder:

"Betekent dat... dat een van ons uiteindelijk... de ander moet doden?
Ja, zei Perkamentus."
pi_27833743
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 13:22 schreef daeri het volgende:
Btw, beetje offtopic, maar heeft er iemand een goeie fansite van draco/tomfelton? . . ik had vroeger wel n goeie, maar die kan ik dus niet meer terug vinden
Vraag het eens in het broertje van dit topic: Harry Potter 4: The Goblet of Fire (2)
Don't hurry, be crappy!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')