Nee Queen heet Queen omdat het een campy naam was, en vooral heel krachtig.quote:Op zondag 5 juni 2005 19:00 schreef tong80 het volgende:
Heb nooit begrepen wat 3 doors down betekent.
En heet Queen Queen omdat Freddy een homo was ?
Oh is ie later homo geworden ?quote:Op zondag 5 juni 2005 19:00 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Nee Queen heet Queen omdat het een campy naam was, en vooral heel krachtig.
Tijdens het begin van Queen was Freddie nog geen homo en had gewoon een vriendin....
Ja... (hij is min of meer altijd biseksueel geweest)quote:
Hehequote:
quote:Op zondag 5 juni 2005 19:19 schreef innepin het volgende:
Niet een bandnaam, maar Axl Rose koos deze naam als een anagram van 'een van zijn favoriete bezigheden'
Oral Sex ja, weet ik ook pas sinds kort.quote:Op zondag 5 juni 2005 19:19 schreef innepin het volgende:
Niet een bandnaam, maar Axl Rose koos deze naam als een anagram van 'een van zijn favoriete bezigheden'
Welk boek ?quote:Op zondag 5 juni 2005 19:22 schreef ChrisJX het volgende:
6 Pence none the Richer (Kiss me) heet zo omdat dat een zinnetje uit een boek is wat de bandleden erg leuk vonden ofzo.
Een boek van C.S. Lewis, genoemd Mere Christianity...quote:
Waar ken ik hem van ? Alice in Wonderland ?quote:Op zondag 5 juni 2005 19:25 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Een boek van C.S. Lewis, genoemd Mere Christianity...
Gewoon @random verzonnen, me dunkt.quote:Op zondag 5 juni 2005 19:24 schreef Djeez het volgende:
Ik vraag me werkelijk af hoe je op de bandnaam 'de Amazing Stroopwafels' komt.
Alice in chains moest de evil versie voorstellen van Alice in Wonderland.quote:Op zondag 5 juni 2005 19:28 schreef tong80 het volgende:
[..]
Waar ken ik hem van ? Alice in Wonderland ?
Is dat het decimaal aan sperma dat de gemiddelde man ejaculeerd ?quote:Op zondag 5 juni 2005 19:30 schreef Jane het volgende:
Niemand 10cc nog genoemd?
En dan hun debuut LP sending of noemen met een nummer over Thatcher.quote:Op zondag 5 juni 2005 19:32 schreef Asics het volgende:
UB40
Toen de bandleden nog werkeloos waren, moesten ze maandelijks een formulier invullen om een uitkering te krijgen en dat kreng heette UB40.
Uiteraard.quote:Op zondag 5 juni 2005 19:32 schreef tong80 het volgende:
[..]
Is dat het decimaal aan sperma dat de gemiddelde man ejaculeerd ?
Ik mag die gast opeens een stuk meer...quote:
quote:Radiohead formed during the late 1980s, originally under the name On A Friday (referring to the only time all band members were able to practice). After forming in 1988, the band disbanded for a couple of years so that bandmembers can devote on college and other work, before resurfacing in 1991 with their first demoes. Their first one—the Manic Hedgehog Demo (named after an Oxford record shop) —brought the band to another gig in the Jericho Tavern. In the meantime they had already been on the cover of Curfew, a magazine based in Oxford. Things moved fast. On A Friday were booked for gigs frequently. Various record labels showed interest and finally EMI signed the band. Now they had to concede that the critic in Curfew had a point: their name was at best mundane. They decided to swap it for the title of a cod-reggea tune Radio Head on Talking Heads' True Stories album and the record is a band favorite. It would later be a major influence on their own Kid A.
3 doors down betekend zoiets als 3 verdiepingen lager (als in een flat), hoe ze op het idee kwamen is me n raadsel eigenlijk.quote:Op zondag 5 juni 2005 19:00 schreef tong80 het volgende:
Heb nooit begrepen wat 3 doors down betekent.
En heet Queen Queen omdat Freddy een homo was ?
3 doors down is zo genoemd omdat ze voor een deur stonden en daar stond een briefje op van 3 doors down is een bepaald iets, en zodoende hebben ze die bandnaam gekozen.quote:Op zondag 5 juni 2005 20:12 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
3 doors down betekend zoiets als 3 verdiepingen lager (als in een flat), hoe ze op het idee kwamen is me n raadsel eigenlijk.
Linkin Park is wel grappig, een bandlid fietste vaak door het Parc Lincoln heen. Maar de domeinnaam Loncoln Parc was al bezet, vandaar dat ze er Linkin Park van gemaakt hebben. Of het echt waar is weet ik niet.
Geen idee, maar ik wil het wel weten...quote:Op zondag 5 juni 2005 20:13 schreef Djeez het volgende:
De bandnaam Rolling Stones komt toch van het Dylan nummer 'Like a rolling stone' ?
quote:Op zondag 5 juni 2005 20:15 schreef Sport_Life het volgende:
Coldplay lijkt me wel duidelijk als je een beetje naar de tekst luistert, waar komt RHCP vandaan?
Was dat nummer er eerder dan de band? Lijkt me dat het gewoon een uitdrukking is...quote:Op zondag 5 juni 2005 20:13 schreef Djeez het volgende:
De bandnaam Rolling Stones komt toch van het Dylan nummer 'Like a rolling stone' ?
The Rolling stones waren er eersder dan Dylan.quote:Op zondag 5 juni 2005 20:13 schreef Djeez het volgende:
Wel! Queen draaide om 1 persoon.quote:Op zondag 5 juni 2005 19:08 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Hehe![]()
Behalve dat het natuurlijk niet om 1 persoon draait
Slipkots is het,quote:
Volgens mij was het zo dat 9 cc het gemiddelde is per ejaculatie. En 10cc wou natuurlijk weer ff stoer doenquote:Op zondag 5 juni 2005 19:32 schreef tong80 het volgende:
[..]
Is dat het decimaal aan sperma dat de gemiddelde man ejaculeerd ?
quote:
Linkin Park heette eerst Hybrid Theory maar hebben hun naam in Linkin Park veranderd omdat ze dan dichter bij Limp Bizkit in de platenwinkel konden staan.......quote:Op zondag 5 juni 2005 20:12 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
3 doors down betekend zoiets als 3 verdiepingen lager (als in een flat), hoe ze op het idee kwamen is me n raadsel eigenlijk.
Linkin Park is wel grappig, een bandlid fietste vaak door het Parc Lincoln heen. Maar de domeinnaam Loncoln Parc was al bezet, vandaar dat ze er Linkin Park van gemaakt hebben. Of het echt waar is weet ik niet.
Oh, ik vergat weereens allerlei smiliesquote:Op zondag 5 juni 2005 20:39 schreef vdo28 het volgende:
[..]Totaal niet mee eens....
Ieder zijn eigen![]()
Yvonne, wat een briljant topic weer hč ?quote:
En Anal Cunt omdat ?quote:Op zondag 5 juni 2005 20:47 schreef timmeeeh het volgende:
the hives heten the hives omdat ze zich als bijenkorven voelen.
Ontmoetten elkaar bij een crematiequote:Op zondag 5 juni 2005 20:48 schreef FritsVanEgters het volgende:
Party Animals, anyone?
nee, een green day is als je de hele dag niks anders doet dan blowenquote:Op zondag 5 juni 2005 20:22 schreef Sport_Life het volgende:
Green Day dan?. Heb in bepaalde songteksten (van andere bands) veel gehoord over "groene dagen" maar wat zijn dat dan precies?
. Voorjaar ofzo?
.
Heerlijk genieten topic Tong.quote:Op zondag 5 juni 2005 20:45 schreef tong80 het volgende:
[..]
Yvonne, wat een briljant topic weer hč ?
Valt nu wel stilquote:
Ohquote:Op zondag 5 juni 2005 20:50 schreef Nepthys het volgende:
[..]
nee, een green day is als je de hele dag niks anders doet dan blowen
Their name derives from a slang term for an amphetamine user.quote:Op zondag 5 juni 2005 21:26 schreef Asics het volgende:
kan iem. die van Motörhead uitleggen?
Of toch niet.quote:The band came up with their peculiar name while congregated at B&O Espresso, a Seattle coffeehouse. Eddie Vedder has claimed that the name Pearl Jam is an inside joke having to do with a hallucinogenic, peyote-laced jam that Eddie's grandmother Pearl was known for. Many people, however, consider that story to be nothing more than a joke. These people point out that it is probably not a coincidence that the phrase "pearl jam" had been in usage for some time as a euphemism for semen.
quote:A medieval instrument of torture consisting of an iron frame in the form of a person in which the victim was enclosed and impaled on interior spikes.
Had de naam Rolling Stones niet iets met een blues song van doen? Ik kan me alleen niet meer herinneren welk of van welk artiest.quote:Op zondag 5 juni 2005 20:31 schreef tong80 het volgende:
[..]
The Rolling stones waren er eersder dan Dylan.
Zoals Gimmick al zei is de bandnaam vernoemd naar een nummer van Muddy Waters, Rolling Stone Blues. "Het verhaal" erachter is dat Brian Jones deze verzon toen ze aan de telefoon zaten om een optreden te regelen en de organisator vroeg onder welke naam ze speelden. Terwijl dat telefoongesprek bezig was stond dat nummer van Waters op.quote:Op maandag 6 juni 2005 00:03 schreef Tuijpie het volgende:
[..]
Had de naam Rolling Stones niet iets met een blues song van doen? Ik kan me alleen niet meer herinneren welk of van welk artiest.Maar ze hebben zich in ieder geval niet vernoemd naar de song van Dylan, dat weet ik zeker.
Moest je opzoeken hequote:Op maandag 6 juni 2005 11:53 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
[..]
Uriah Heep is a fictional character created by Charles Dickens in his novel David Copperfield.
Joe Walshquote:
Zo hallo, touchy zeg.quote:
t klinkt beter dan Rocket Baby Dolls wat hun vorige band naam wasquote:Op maandag 6 juni 2005 11:56 schreef mrkanarie het volgende:
Muse, iemand?
Geen idee, maar ik neem aan dat het gewoon 'muze' betekent, een van de negen Griekse godinnen van de kunst.quote:Op maandag 6 juni 2005 11:56 schreef mrkanarie het volgende:
Muse, iemand?
Maar goed, de naam James Gang betekende...... niets!quote:
En Lovin' Spoonful.... (What A Day For A Day Dream)quote:Op zondag 5 juni 2005 19:30 schreef Jane het volgende:
Niemand 10cc nog genoemd?
Ik geef toe dat ik erover heen gelezen heb. Maar de betekenis kende ik natuurlijk. Trouwens iemand een idee hoe Grand Funk Railroad aan zijn naam komt?quote:
Hoe zat het ook al weer met Blind Faith? Of met Moby Grape?quote:Op maandag 6 juni 2005 12:06 schreef yvonne het volgende:
[..]
Maar goed, de naam James Gang betekende...... niets!
Een kreet die leuk klonk.
Off-topic was ABBA (het Armeense woord, dat 'de vader' betekent) ook de naam van mijn kloon.quote:Op zondag 5 juni 2005 21:04 schreef tong80 het volgende:
Trouwens ABBA waren de eerste letters van hun voornamen.
quote:Op maandag 6 juni 2005 13:03 schreef lucida het volgende:
[..]
Ik geef toe dat ik erover heen gelezen heb. Maar de betekenis kende ik natuurlijk. Trouwens iemand een idee hoe Grand Funk Railroad aan zijn naam komt?
quote:There was a train overpass in thier hometown of Flint, Michigan which read Grand Trunk Railroad.
Dank!quote:
Een christelijk boek lijkt me.quote:
En een nummer van Steppenwolf wordt weer aangemerkt als bron van de naam "Heavy Metal", maar er zijn verschillende theoriën over naar ik meen.quote:Op maandag 6 juni 2005 14:08 schreef Frollo het volgende:
Steppenwolf is een boek van Herman Hesse, weet ik toevallig. Nou was die Hesse in de jaren '20 al bezig met spiritualiteit en boeddhisme en stuff, dus dat sloeg een paar decennia later wel aan bij onze hippievrinden
Niks apart, gewoon bands uit jouw tijdquote:Op maandag 6 juni 2005 14:06 schreef lucida het volgende:
[..]
Dank!
Hoe zat het ook al weer met Greatefull Dead?
Of met de band Steppenwolf?
Of met de band Moody Bleus?
Of met de band Horslips?
Of met de band Mott the Hoople?
Of met de band Little Feet?
Of met de band Jethro Tull?
Of met de band Budgie?
Of met de band Greatest Show On Earth?
Of met de band Spooky Tooth?
Of met de band Humble Pie?
Zomaar een greep uit wat aparte namen van bands.![]()
Hoe bedoel je uit 'mijn' tijd? Je doet net alsof dat een periode van het stenentijperk is. Get ready because here I come...quote:
Nog dan maar een paar namen waarvan je je afvraagt waar ze naar verwijzenquote:
Hun achternaam is (was?) toch Ramone?quote:Op maandag 6 juni 2005 13:27 schreef Berkery het volgende:
The Ramones - 'Ramone' is de achternaam die Paul McCartney gebruikte als hij incognito wilde zijn, en de bandleden noemden zichzelf ook Ramone.
De verwijzing is wel gemaakt (oa Women in Uniform en Sanctuary covers), maar IM gebruikte de naam al ruim voordat Thatcher PM werd. Geen idee van wanneer zij de bijnaam kreeg, kan alleen de "Milk Snatcher" bijnaam vinden zo snel.quote:Op maandag 6 juni 2005 12:02 schreef Snakey het volgende:
Iron Maiden; ik weet niet meer of dit een directe verwijzing was maar het gaat om Margaret Tatcher
en Thatcher wa snatuurlijk the Iron Ladyquote:Op maandag 6 juni 2005 17:19 schreef Litpho het volgende:
[..]
De verwijzing is wel gemaakt (oa Women in Uniform en Sanctuary covers), maar IM gebruikte de naam al ruim voordat Thatcher PM werd. Geen idee van wanneer zij de bijnaam kreeg, kan alleen de "Milk Snatcher" bijnaam vinden zo snel.
Sloeg Joy Division niet op de japanse troostmeisjes? Of haal ik nu dingen door elkaar?quote:Op maandag 6 juni 2005 17:16 schreef Gimmick het volgende:
Joy Division
Vernoemd naar de kamers in concentratiekampen waar de Nazi's Joodse dames verkrachtten.
Daar was ik intussen ook achter. Wel ruwweg gelijk (mid-70's) met Steve Harris' band.quote:
Was het geen verwijzing naar de broertjes Jesse en nogwat James?quote:Op maandag 6 juni 2005 12:06 schreef yvonne het volgende:
Maar goed, de naam James Gang betekende...... niets!
Een kreet die leuk klonk.
Their agent, who had studied history at college, came up with the name Jethro Tull (an eighteenth century English agricultural pioneer, who invented the seed drill).quote:
Stevens changed the band's name to Mott the Hoople, taken from a Willard Manus novel.quote:
Het was eigenlijk Bonavoxquote:Op maandag 6 juni 2005 17:46 schreef _Floddertje_ het volgende:
En Bono Vox was de naam van een winkel in Dublin waar men gehoorapparaten verkocht.
Een Fugazi is een 'nep-diamant'.quote:Op zondag 5 juni 2005 22:31 schreef Berkery het volgende:
Fugazi - Komt uit de Vietnam oorlog geloof ik.
Fucked up, got ambushed, zipped in
Waarbij 'zipped in' slaat op een body-bag
Ze zijn niet speciaal naar dat vliegtuig vernoemd.quote:Op maandag 6 juni 2005 17:46 schreef _Floddertje_ het volgende:
U2 is genoemd naar een spionage vliegtuig.
(Ze heetten eerst Feedback (Het enige wat ze wisten te produceren in het begin...quote:The Dublin punk rock guru Steve Averill (better known as Steve Rapid of the Radiators from Space) recommended that "The Hype stinks, at least as a name." Someone offered "What about U2? It's the name of a spyplane and a submarine, and it's got an endearing inclusivity about it."
Met dank voor je vele antwoorden.quote:Op maandag 6 juni 2005 18:01 schreef kwintenstraler het volgende:
Oh ja, Moody Blues komt van de M&B brouwerij, men had zo gehoopt een sponsorship te krijgen van deze brouwerij![]()
De herkomst van de band wordt hier bedoelt volgens mijquote:Op maandag 6 juni 2005 17:44 schreef Flyga het volgende:
Boyzone - de jongenszone
Backstreetboys- Achterstraatjongens
Krezip -perzik
Ik - praat poep
Daar was het inderdaad een verwijzing naar. Hun cowboy sounding name heeft overigens niets met hun muziek van doen - in de zin dat het geen countrymuziek is.quote:Op maandag 6 juni 2005 17:23 schreef Litpho het volgende:
[..]
Was het geen verwijzing naar de broertjes Jesse en nogwat James?
Weet je trouwens wie de zanger was van het nummer - Love Is All - op het album Butterfly Ball van Roger Glover? En in welke bands deze zanger nadien nog allemaal heeft gezongen?quote:Op maandag 6 juni 2005 18:39 schreef kwintenstraler het volgende:
Ik dacht dat na de dood van Bolin de groep een tijdje uit elkaar ging, en dat daarna Richie Blackmore weer (even) terug was ('84)
Dan praat je dus over ruim acht jaar van relatieve stilte.quote:Op maandag 6 juni 2005 18:39 schreef kwintenstraler het volgende:
Ik dacht dat na de dood van Bolin de groep een tijdje uit elkaar ging, en dat daarna Richie Blackmore weer (even) terug was ('84)
Maak je nou een grapje?quote:Op maandag 6 juni 2005 18:44 schreef lucida het volgende:
[..]
Weet je trouwens wie de zanger was van het nummer - Love Is All - op het album Butterfly Ball van Roger Glover? En in welke bands deze zanger nadien nog allemaal heeft gezongen?![]()
Ik wist het (natuurlijk) wel maar vaak wordt Roger Glover abusievelijk als zanger genoemd. Ik heb trouwens wel nog de originele plaat waar ook dit nummer op staat.quote:Op maandag 6 juni 2005 18:59 schreef Weakling het volgende:
[..]
Maak je nou een grapje?Ronnie James Dio natuurlijk
Effe OT, maar ik moet evenquote:Op maandag 6 juni 2005 19:11 schreef lucida het volgende:
Nou en de groepen waar deze kleine man met een grote stem heeft gezongen zullen dan ook wel bekend zijn. Ik vond zijn periode bij Rainbow en dan met name Rainbow on stage (live) en het album Rising nog steeds van bijzondere klasse. Ook het eerste album waar hij daarna als zanger van Black Sabbath te horen was (Heaven and Hell) beschouw ik als een van zijn hoogtepunten, vooral ook omdat hij door de vaste line-up van Black Sabbath geweldig werd begeleid.
Yes, de anderen zaten toen in Rainbow en Whitesnake en zo...quote:Op maandag 6 juni 2005 18:55 schreef lucida het volgende:
[..]
Dan praat je dus over ruim acht jaar van relatieve stilte.![]()
quote:The band ZZ Top is named after the largest available size of top hats. Size ZZ top hats are made to fit hydrocephalic children in order to make them look more comical and less tragic. The band’s beards are representative of their Islamic faith.
quote:Weezer is named in honor of Rivers Cuomo’s father, who is in an iron lung.
Rond 1967 wilden Keith Moon en John Entwistle van The Who samen met Robert Plant en Jimmy Page een nieuwe band beginnen. Moon en Entwistle kwamen toen eens luisteren en zeiden: "They will go down like a lead balloon", wat zoveel betekent als: ze zullen zinken als een baksteen. Later hebben ze er "led zeppelin" van gemaakt, omdat dat net wat beter klonk.quote:Op maandag 6 juni 2005 20:45 schreef Haushofer het volgende:
Waarop ik meende Keat Moon es tegen em zei dat die nieuwe band van em zou zakken als een loden zeppelin. En Lead Zeppelin it was( waarbij de a maar gelijk is weggelaten voor het uitspreken )
Over The Who gesproken en hun legendarische drummer Keith Moon. Het album The Who live at Leeds was een van mijn favorieten. Heerlijke rauwe songs met sneerende gitaar- en drumsessies. Te denken valt aan Magic Bus, My Generation en meer van die oerdegelijke stampers.quote:Op maandag 6 juni 2005 21:01 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Rond 1967 wilden Keith Moon en John Entwistle van The Who samen met Robert Plant en Jimmy Page een nieuwe band beginnen. Moon en Entwistle kwamen toen eens luisteren en zeiden: "They will go down like a lead balloon", wat zoveel betekent als: ze zullen zinken als een baksteen. Later hebben ze er "led zeppelin" van gemaakt, omdat dat net wat beter klonk.
niet helemaal correct. het idee was dat bijna elke amerikaanse grote stad wel een Lincoln Park heeft, naar de Amerikaanse president Lincoln. omdat dit voor elke amerikaan dus een herkenbare naam is, wilde ze lincoln park. aangezien de domeinnaam al bezet was, namen ze de verbastering Linkin Park.quote:Op zondag 5 juni 2005 20:12 schreef Sport_Life het volgende:
Iets dergelijks gaat ook op voor Billy Idol, zijn vader vond hem "Idle" (werkschuw, lui) en hij heeft dat verbasterd tot Idolquote:Op dinsdag 7 juni 2005 13:52 schreef HMaster-II het volgende:
D.R.I. staat bekend als Dirty Rotten Imbeciles.
De heren van dit punk-metal kwartet hadden nog geen naam gevonden voor hun band. Zij oefenden altijd op de slaapkamer van één van de bandleden. Het verhaal is volgens de band zo gegaan.
"We waren weer eens aan het oefenen bij een van onze bandleden op zijn kamer en waren aan het bedenken hoe we zouden gaan heten. Omdat de zijn vader het zo een tering herrie vond, schreeuwde hij op dat moment "You dirty rotten imbeciles!!!" en toen riepen wij terug "Thanks Dad!" En zo is de bandnaam ontstaan.
4 jaar later, 14 februari 1970.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 10:05 schreef lucida het volgende:
Voor een livealbum dat naar ik meen in '66 werd opgenomen
"Status Quo" is Latijn voor "stilstaand"/"niet veranderend". En de muziek van de band is ook al 500 jaar niet veranderdquote:Is er al een verklaring voor de naam Status Quo?
You're right. Alhoewel hun eerste live optreden 2 mei 1969 was.quote:
Als dat over 500 jaar nog zo is - en die kans is erg groot als ik jou zo hoor - dan is dat op zich al een hele prestatie.quote:"Status Quo" is Latijn voor "stilstaand"/"niet veranderend". En de muziek van de band is ook al 500 jaar niet veranderd
quote:Op dinsdag 7 juni 2005 16:43 schreef lucida het volgende:
Alhoewel hun eerste live optreden 2 mei 1969 was.
Ja, en wordt gebruikt om de 'huidige situatie' aan te geven in veel academische troep.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 16:18 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
4 jaar later, 14 februari 1970.
[..]
"Status Quo" is Latijn voor "stilstaand"/"niet veranderend". En de muziek van de band is ook al 500 jaar niet veranderd
-The Guess Whoquote:Op dinsdag 7 juni 2005 19:28 schreef innepin het volgende:
[..]
Ja, en wordt gebruikt om de 'huidige situatie' aan te geven in veel academische troep.
Over The Who gesproken: wat ik hoorde, was dat ze eerst zo'n ontzettend onuitspreekbare naam hadden, dat toen ze een gig hadden, de presentator iets zei van "And now.. the... the *who*?" en toen hielden ze dat maar.
Aanvullinkje: AC is wisselstroom, ontdekt/uitgevonden/whatever door Tesla, en DC was gelijke stroom, dat Edison gebruikte. Uiteindelijk won AC.;)quote:Op dinsdag 7 juni 2005 16:27 schreef DuranK het volgende:
AC/DC
Ze zagen het achterop een stofzuiger staan en toen zei de zus van de geboeders Young dat ze die als bandnaam moesten gebruikenOok omdat het met energie te maken heeft en de band 'energierijk' was
Mwah, ze waren bezig met namen te bedenken, en een van de serieuze overwegingen was om de band The Hair te noemen. Richard Barnes, een vriend van Pete Townshend, zei toen: "The WHO???" .. en zo is het toen gekomen.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 19:28 schreef innepin het volgende:
Over The Who gesproken: wat ik hoorde, was dat ze eerst zo'n ontzettend onuitspreekbare naam hadden, dat toen ze een gig hadden, de presentator iets zei van "And now.. the... the *who*?" en toen hielden ze dat maar.
close enoughquote:Op dinsdag 7 juni 2005 22:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Mwah, ze waren bezig met namen te bedenken, en een van de serieuze overwegingen was om de band The Hair te noemen. Richard Barnes, een vriend van Pete Townshend, zei toen: "The WHO???" .. en zo is het toen gekomen.
Leuk dat jij daarover begint. Het was in een tijd dat een deel van onze generatie naar een spiritueel alternatief op zoek was voor de samenleving zoals die toen overwegend bestond. Natuurlijk was Jimmy Morrison the leading figure van The Doors, maar ook de rest van de bandleden mogen niet onvermeld blijven.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 23:25 schreef flyguy het volgende:
the beatles was eerst the quarrymen
the doors van the doors of perception. Dat had jim morrison uit een boek van nietzche geplukt
oasis omdat ze altijd kalm en sereen zijn
Toen het nog John Lennons schoolbandje was, ja. Maar de naam 'Beatles' werd inderdaad (zoals hierboven ook al ergens aangehaald) geinspireerd door Buddy Holly's 'Crickets', in combinatie met de 'beat' van de muziek.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 23:25 schreef flyguy het volgende:
the beatles was eerst the quarrymen
http://www.beatletour.com/d_mersey_beat.htmquote:Mersey Beat, July, 1961
BEING A SHORT DIVERSION ON THE DUBIOUS ORIGINS OF BEATLES
Translated from the John Lennon
Once upon a time there were three little boys called John, George
and Paul, by name christened. They decided to get together because
they were the getting together type. When they were together they
wondered what for after all, what for? So all of a sudden they all
grew guitars and learned a noise. Funnily enough, no one was
interested, least of all the three little men. So-o-o-o on
discovering a fourth little even littler man called Stuart
Sutcliffe running about them they said, quote 'Sonny get a bass
guitar and you will be alright' and he did--but he wasn't alright
because he couldn't play it. So they sat on him with comfort 'til
he could play. Still there was no beat, and a kindly old aged man
said, quote 'Thou hast not drums!' We had no drums! they coffed.
So a series of drums came and went and came.
Suddenly, in Scotland, touring with Johnny Gentle, the group (the
called the Beatles called) discovered they had not a very nice
sound--because they had no amplifiers. They got some. Many people
ask what are Beatles? Why Beatles? Ugh, Beatles, how did the name
arrive? So we will tell you. It came in a vision--a man appeared
in a flaming pie and said unto them 'From this day on you are
Beatles with an A'. Thank you, Mister Man, they said, thanking
him.
And then a man with a beard cut off said--will you go to Germany
(Hamburg) and play mighty rock for the peasants for money? And we
said we would play mighty anything for money.
But before we could go we had to grow a drummer, so we grew onein
West Derby in a club called Some Casbah and his trouble was Pete
Best. We called 'Hello, Pete, come off to Germany!' 'Yes!'
Zooooom. After a few months, Peter and Paul (who is called
McArtrey, son of Jim McArtrey, his father) lit a Kino (cinema)and
the German police said 'Bad Beatles, you must go home and light
your English cinemas.' Zooooom, half a group. But even beforethis,
the Gestapo had taken my friend little George Harrison (of Speke)
away because he was only twelve and too young to vote in Germany;
but after two months in England he grew eighteen, and the Gestapoes
said 'You can come.' So suddenly all back in Liverpool Village
were many groups playing in grey suits and Jim said 'Why have you
no grey suits?' "We don't like them, Jim' we said speaking to Jim.
After playing in the clubs a bit, everyone said 'Go to Germany!'
So we are. Zooooom. Stuart gone. Zoom zoom John (of Woolton) George
(of Speke) Peter and Paul zoom zoom. All of them gone.
Thank you club members, from John and George (what are friends).
D.R.I.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 13:52 schreef HMaster-II het volgende:
D.R.I. staat bekend als Dirty Rotten Imbeciles.
De heren van dit punk-metal kwartet hadden nog geen naam gevonden voor hun band. Zij oefenden altijd op de slaapkamer van één van de bandleden. Het verhaal is volgens de band zo gegaan.
"We waren weer eens aan het oefenen bij een van onze bandleden op zijn kamer en waren aan het bedenken hoe we zouden gaan heten. Omdat de zijn vader het zo een tering herrie vond, schreeuwde hij op dat moment "You dirty rotten imbeciles!!!" en toen riepen wij terug "Thanks Dad!" En zo is de bandnaam ontstaan.
Als laatste wil ik nog vragen of er ook al eens een topic is geopend waar naar de verklaring van albumtitels, of van songtitels werd gezocht? Zo nee, lijkt me dat geen slecht idee want volgens mij levert dat nog meer gespreksstof op, dan het verklaren van de betekenis die aan de namen van verschillende bands is gegeven. OMquote:Op woensdag 8 juni 2005 21:32 schreef lucida het volgende:
[..]
Leuk dat jij daarover begint. Het was in een tijd dat een deel van onze generatie naar een spiritueel alternatief op zoek was voor de samenleving zoals die toen overwegend bestond. Natuurlijk was Jimmy Morrison the leading figure van The Doors, maar ook de rest van de bandleden mogen niet onvermeld blijven.
Zelf vond ik de toetsenist Ray Mazarek van bijzondere klasse, door zijn inbreng kreeg de muziek van The Doors een extra drive en dimensie. Ook de gitarist had een heel eigen sound, die vooral in het nummer Light my Fire duidelijk naar voren kwam. Door toeval ben ik een keer in de woning geweest waar Morrison in LA verbleef, ondanks dat ik absoluut niet aan verering van idols doe, moet ik zeggen dat het wel iets bijzonders had.
Na de dood van Jimmy zijn de overige bandleden allemaal iets anders gaan doen. Van Ray Manzarek weet ik dat hij een band had opgericht (eind jaren zeventig) Nite City waarmee hij slechts één (gelijknamig) album heeft afgeleverd en, dat vooral bekendheid genoot binnen een bepaalde subcultuur. Onlangs heeft hij met een album genaamd 6pm - bijgestaan door een keur van bekende artiesten o.a.: David Gilmore ex Deep Purple; Brion Eno; Chrissie Hynde; Robert Wyatt - weer eens van zich laten horen. Van Paul Krieger (de gitarist) meen ik dat hij zich later bij de band van Blondie heeft gevoegd, maar daar kan ik me in vergissen?
Mijn meest favoriete album van The Doors was een dubbelalbum genaamd 'Weird Scenes In A Goldmine'. Helaas werd dit album en nog veel andere van mij begin '80 gestolen, en het is daarna jammer genoeg ook nooit op CD uitgegeven. Overigens is de titel van dit dubbelalbum ook als tekst te beluisteren in het nummer The End. Waarvan ik touwens nog steeds de passage : Father, "Yes Son", I'm Gonna Kill You", typerend vind voor de manier waarop een deel van onze generatie toen tegen de oorlog in Vietnam aankeek.
Een aantal lievelingsnummers heb ik ook wel. Spanish Caravan, People Are Strange en natuurlijk Roadhouse Bleus - vooral ook omdat ze makkelijk zijn mee te zingen. The Crystal Ship vind ik ook een mooi nummer maar heb daarnaast zeer specifieke herinneringen aan dat nummer.
Trouwens over 'doors of perception' gesproken ook de Moody Bleus waren geīnspireerd door de oosterse spiritualiteit, zoals ook George Harrison en Cat Stevens en vele anderen. Wat George Harrison betreft wil ik nog wel opmerken dat het hem uiteindelijk was gelukt een stukje paradijs op aarde te scheppen. Ook niet geheel toevallig kwam ik op een rondtripje over Mauii (Hawaii) zijn zeer goed verscholen domicile tegen. Deze man had het voor elkaar, wat een pracht locatie waar hij, waarlijk 'paradijselijk' een relatief teruggetrokken bestaan voerde.
Maar nog even terugkomend op The Moody Bleus en hun album 'In Search Of The Last Chord'. Op een van de nummers op dat album - House Of Four Doors - hoor je zelfs al krakend en piepend ' the doors of perception' opengaan. Luisterend naar een tekst als, 'Thinking Is The Best Way To Travel' wordt je welhaast vanzelf wel aan het 'denken' gezet?!... Nog steeds wanneer ik naar dit album luister komen de herinneringen aan die tijd weer tastbaar naar boven - alleen heb ik daar nu geenTimothy Leary (meer) voor nodig.
Als laatste wil ik nog vragen of er ook al eens een topic is geopend waar naar de verklaring van albumtitels, of van songtitels werd gezocht? Zo nee, lijkt me dat geen slecht idee want volgens mij levert dat nog meer gespreksstof op, dan het verklaren van de betekenis die aan de namen van verschillende bands is gegeven. OM
![]()
Van The Detroit Spinners kan ook worden aangenomen dat het iets met Detroit van doen heeft. Leerzaam he?quote:Op donderdag 9 juni 2005 22:46 schreef lucida het volgende:
Tja, Boston en Kansas zijn vernoemd naar plaatsen in Amerika.
Ik heb ooit in een (school-) bandje gespeeld dat heette The Porno Gunsquote:Op vrijdag 10 juni 2005 05:38 schreef Ulx het volgende:
The Celibate Rifles waren het australische antwoord op de Sex Pistols, denk ik zo.
en omdat Kurt eens wat diepzinnigers wou dan Pen Cap Chew of Ted ed Fred.quote:Op donderdag 9 juni 2005 22:38 schreef Asics het volgende:
Nirvana is vernoemd naar het hoogst haalbare in het boeddhisme dinges of zo
Om elf uur 's avonds?quote:Op donderdag 9 juni 2005 23:06 schreef Asics het volgende:
leuk hee ik kreeg meteen 1 mailtje terug!
Ik dacht net andersom?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 18:54 schreef super-muffin het volgende:
en waar was Pink Floyd ookal weer van?
de voornaam van iemand, en de achternaam van nog iemand?
Foo Fighters waren onverklaarbare rode of groene lichtgevende bollen in de lucht ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Ze achtervolgden vliegtuigen en wekten de indruk zich 'intelligent' te gedragen. Voor radars waren ze meestal onzichtbaar.quote:Op donderdag 11 augustus 2005 21:09 schreef Forno het volgende:
De foo in Foo Fighters betekent tijger.
ZN echt vaders naam was Rose, Axl was een band waar hij eerst in speelde..had toen nog niks met z'n naam te maken, toen was ie nog William Bailey.quote:Op zondag 5 juni 2005 19:19 schreef innepin het volgende:
of als huidziektenquote:Op zondag 5 juni 2005 20:47 schreef timmeeeh het volgende:
the hives heten the hives omdat ze zich als bijenkorven voelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |