Mensen worden sowieso ook op hun uiterlijk beoordeeld, zowel mannen als vrouwen. Het schijnt dat 'mooie mensen' over het algemeen genomen succesvoller zijn in onze maatschappij dan minder mooie.quote:Op zondag 5 juni 2005 18:01 schreef irritantetante het volgende:
Dat houdt in dat vrouwen gewaardeerd moeten worden als mens en op haar deskundigheid, en niet op haar uiterlijk. We kijken allemaal graag naar mooie mensen, maar op gebieden waar uiterlijk niet relevant is, werkt het beperkend.
Op welke posts doel je nu?quote:Op zondag 5 juni 2005 18:07 schreef irritantetante het volgende:
(zie bovenstaande posts waarin vrouwen veronderstellen minder te kunnen dan mannen)
Ja, de meeste vrouwen willen graag een behoorlijke tijd aan hun kinderen besteden, waarom dit bij mannen nog altijd niet zo het geval is, is en blijft voor mij een vraagteken....quote:Op zondag 5 juni 2005 18:03 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Gemiddels dan, ofnouja, dat de keuze in ieder geval vrij is. Als een vrouw graag voor de kindertjes zorgt terwijl de man werkt is dat ook OK, imho. Voor het gemak ga ik er vanuit dat bij volledig vrije keuze je gemiddeld op een gelijke verdeling zou uitkomen, in hoeverre de biologie daar een stokje voor steekt weet ik niet.
In Nederland staat in de Grondwet verankerd dat iedereen gelijkwaardig wordt behandeld. Misschien moet je eens in de geschiedenis duiken om te begrijpen hoe het zo gekomen is dat dit het eerste artikel van onze Grondwet is geworden.quote:Op zondag 5 juni 2005 18:02 schreef thabit het volgende:
[..]
Kijk, je kunt waardigheid als een constante functie definieren, maar dan lijkt een uitspraak als "Iedereen is gelijkwaardig." een beetje betekenisloos. Daarom zou ik graag vanuit een niet-triviale definitie van waardigheid toch een redenering willen zien die een dergelijke uitspraak als conclusie heeft.
Nou, dit lijkt me heel simpel:quote:Op zondag 5 juni 2005 18:10 schreef irritantetante het volgende:
[..]
Ja, de meeste vrouwen willen graag een behoorlijke tijd aan hun kinderen besteden, waarom dit bij mannen nog altijd niet zo het geval is, is en blijft voor mij een vraagteken....
Ouders zijn toch samen verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen... zou je denken...
Dat is waar, maar het is natuurlijk ook niet voor niks dat meer vrouwen aan een ziekte als anorexia lijden dan mannen. De druk op vrouwen om er goed uit te zien is nog altijd vele malen groter dan het geval is bij mannen.quote:Op zondag 5 juni 2005 18:08 schreef Moonah het volgende:
[..]
Mensen worden sowieso ook op hun uiterlijk beoordeeld, zowel mannen als vrouwen. Het schijnt dat 'mooie mensen' over het algemeen genomen succesvoller zijn in onze maatschappij dan minder mooie.
Maar, bedoel je dan ook dat vrouwen op dit moment dat recht niet hebben?quote:Op zondag 5 juni 2005 18:07 schreef irritantetante het volgende:
[..]
Vaak wel ja:
respect (vrouwen worden vaak bekeken als slechts lustobjecten, overgevoelig, zeikerig, etc.
zelfrespect (zie bovenstaande posts waarin vrouwen veronderstellen minder te kunnen dan mannen)
onderwijs (gelukkig is dit al behoorlijk veranderd, maar vrouwen doen nog wel altijd studies in voornamelijk vrouw-rol-achtige studies
veiligheid (mishandeling, verkrachting)
vertegenwoordiging (arbeidsmarkt, politiek)
geld (arbeidsmarkt, gezinsvorming, inkomen)
Bij die opvoeding hoort natuurlijk ook geld verdienen, dus je kunt het ook omdraaien en je afvragen waarom vrouwen niet meer werken. Dit is niet geheel van biologische aard aangezien in andere landen het gelijker is dan in NL. Maar toch, ik bedoelde te zeggen dat je niet moet hameren op een gelijke verdeling, maar op een vrijelijk overeengekomen verdeling, hoe deze ook is.quote:Op zondag 5 juni 2005 18:10 schreef irritantetante het volgende:
[..]
Ja, de meeste vrouwen willen graag een behoorlijke tijd aan hun kinderen besteden, waarom dit bij mannen nog altijd niet zo het geval is, is en blijft voor mij een vraagteken....
Ouders zijn toch samen verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen... zou je denken...
En dat is dan meteen een reden waarom mannen willen blijven werken 40 uur in de week, en moeders thuis bij de kinderen gaat zitten? Je zou ook kunnen denken dat vaders graag ook een sterke band met hun kinderen willen krijgen, en ook een hand in de opvoeding... misschien juist door het gemis van die biologische band van 9 maanden... Maar de praktijk wijst anders uit...quote:Op zondag 5 juni 2005 18:12 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nou, dit lijkt me heel simpel:
Een vrouw heeft al een mijlenverre voorsprong door het feit dat zij het kind al 9 maanden heeft gedragen.
De vraag is natuurlijk in hoeverer dat een man-vrouw ding is. Vrouwen onderling oefenen ook een erg grote druk uit.quote:Op zondag 5 juni 2005 18:12 schreef irritantetante het volgende:
[..]
Dat is waar, maar het is natuurlijk ook niet voor niks dat meer vrouwen aan een ziekte als anorexia lijden dan mannen. De druk op vrouwen om er goed uit te zien is nog altijd vele malen groter dan het geval is bij mannen.
Ik denk dat die druk zelfs veel groter is dan de druk die mannen uitoefenen.quote:Op zondag 5 juni 2005 18:15 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk in hoeverer dat een man-vrouw ding is. Vrouwen onderling oefenen ook een erg grote druk uit.
Dat zou alleen niet zo slecht zijn als het zo zou zijn dat alle vrouwen hetzelfde zijn en alle mannen hetzelfde zijn, maar dat is natuurlijk niet zo. Toch wil ik je wel gelijk geven dat sommige mensen tegenwoordig wel heel weinig willen investeren in een relatie.quote:Op zondag 5 juni 2005 18:15 schreef Omkron het volgende:
Toch vind ik de manier waarop moslims aan een vrouw komen ook niet eens zo slecht..
Hup.. hier heb je een vrouw en jullie leren maar met elkaar het beste ervan te maken..
Er speelt een sociaal wenselijke component in mee (bekende rollen-verhaal)quote:Op zondag 5 juni 2005 18:14 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Maar, bedoel je dan ook dat vrouwen op dit moment dat recht niet hebben?
Of hebben ze het recht wel en maken ze er te weinig gebruik van?
Of die mogelijkheden niet willen gebruiken natuurlijk.quote:Op zondag 5 juni 2005 18:18 schreef irritantetante het volgende:
[..]
Er speelt een sociaal wenselijke component in mee (bekende rollen-verhaal)
Een andere component is omdat het gewoon gebruikelijk is
Daarnaast denk ik dat mannen vaak nog het idee hebben dat het onmannelijk is om thuis iets uit te voeren
En tenslotte denk ik inderdaad dat veel vrouwen te weinig gebruik maken van hun mogelijkheden, of die mogelijkheden gewoonweg niet zien (ook door eerste twee redenen).
Ik denk dat ik daarin niet uniek ben.quote:En dan vergeet ik nog die vrouwen die het werkelijk gewoon echt oprecht zo willen.
Binnenkort moet ik een tentamen gaan nakijken. Moet ik studenten gelijkwaardig behandelen en ze dus allemaal hetzelfde cijfer geven? Of moet ik waardigheid dan juist zien als begrip en vaardigheden in de tak van wiskunde waar het tentamen over gaat en de betere studenten een hoger cijfer geven en de slechtere een lager cijfer?quote:Op zondag 5 juni 2005 18:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
In Nederland staat in de Grondwet verankerd dat iedereen gelijkwaardig wordt behandeld. Misschien moet je eens in de geschiedenis duiken om te begrijpen hoe het zo gekomen is dat dit het eerste artikel van onze Grondwet is geworden.
Het daar mee eens is... al denk ik dat de druk van de media ook erg groot is. De snelheid waarmee mannequins of actrices uitgerangeerd zijn, zodra zij niet meer voldoen aan het schoonheidsideaal om er maar een te noemen.quote:Op zondag 5 juni 2005 18:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk dat die druk zelfs veel groter is dan de druk die mannen uitoefenen.
Misschien hebben mannen over het algemeen wel een betere smaak. De meeste topkoks zijn ook mannen.quote:Op zondag 5 juni 2005 18:21 schreef ThE_ED het volgende:
Overigens vind ik het opvallend te zien hoeveel mannelijke studenten beter kunnen koken dan vrouwlijke. Ik vraag me af of dat een toevallige samenloop van omstandigheden is in mijn kennissen kring of dat dat een andere oorzaak heeft. (Je zou kunnen denken aan een doorgeschoten emancipatie, of bijvoorbeeld aan dat mannen/jongens willen bewijzen dat zij het wel heel goed kunnen.)
Anorexia heeft niet in de eerste plaats met uiterlijke schoonheid te maken. Het is slechts een kapstok waaraan psychische problemen worden opgehangen. Mannen uiten dat (meestal) op een andere, meer naar buiten gerichte manier. Dit is een van die triviale verschillen tussen man en vrouw.quote:Op zondag 5 juni 2005 18:12 schreef irritantetante het volgende:
[..]
Dat is waar, maar het is natuurlijk ook niet voor niks dat meer vrouwen aan een ziekte als anorexia lijden dan mannen. De druk op vrouwen om er goed uit te zien is nog altijd vele malen groter dan het geval is bij mannen.
Je zegt het zelf al, de praktijk wijst anders uit.quote:Op zondag 5 juni 2005 18:14 schreef irritantetante het volgende:
[..]
En dat is dan meteen een reden waarom mannen willen blijven werken 40 uur in de week, en moeders thuis bij de kinderen gaat zitten? Je zou ook kunnen denken dat vaders graag ook een sterke band met hun kinderen willen krijgen, en ook een hand in de opvoeding... misschien juist door het gemis van die biologische band van 9 maanden... Maar de praktijk wijst anders uit...
Ik weet niet of dat hier meespeelt. Vrouwen onder elkaar hebben echter toch ook een soort van competitie qua uiterlijk..quote:Op zondag 5 juni 2005 18:21 schreef irritantetante het volgende:
[..]
Het daar mee eens is... al denk ik dat de druk van de media ook erg groot is. De snelheid waarmee mannequins of actrices uitgerangeerd zijn, zodra zij niet meer voldoen aan het schoonheidsideaal om er maar een te noemen.
Wat dacht je van bittere noodzaak..quote:Op zondag 5 juni 2005 18:21 schreef ThE_ED het volgende:
Overigens vind ik het opvallend te zien hoeveel mannelijke studenten beter kunnen koken dan vrouwlijke. Ik vraag me af of dat een toevallige samenloop van omstandigheden is in mijn kennissen kring of dat dat een andere oorzaak heeft. (Je zou kunnen denken aan een doorgeschoten emancipatie, of bijvoorbeeld aan dat mannen/jongens willen bewijzen dat zij het wel heel goed kunnen.)
Je mag uitsluitend discrimineren op relevante gronden. Het nakijken van een tentamen gaat om het discrimineren tussen studenten op grond van hun resultaten. De studenten blijven gelijkwaardig, hun resultaten echter niet.quote:Op zondag 5 juni 2005 18:20 schreef thabit het volgende:
[..]
Binnenkort moet ik een tentamen gaan nakijken. Moet ik studenten gelijkwaardig behandelen en ze dus allemaal hetzelfde cijfer geven? Of moet ik waardigheid dan juist zien als begrip en vaardigheden in de tak van wiskunde waar het tentamen over gaat en de betere studenten een hoger cijfer geven en de slechtere een lager cijfer?
Maar waarom is het voor jongens noodzakelijker lekker te koken dan voor meisjes dan?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |