Nou, als er meer vrouwen vertegenwoordigd waren in die hogere functies, was het wereldje daar ook minder hard. Ik denk nl niet dat je per sé hard moet zijn om een topfunctie te vervullen. Maar met 90% man en dús een harde werksfeer is het als vrouw moeilijker om je daar staande te houden. Het is dus een vicieus zichzelf-in-stand-houdend patroon.quote:Op zondag 5 juni 2005 17:44 schreef Alicey het volgende:
[..]
Voor de meeste topfuncties moet je toch wel enige "hardheid" hebben. Dit is iets wat meer mannen in huis hebben dan vrouwen.
onvoorstelbaar. luiheid ten top.quote:Op zondag 5 juni 2005 17:36 schreef Omkron het volgende:
Laatste mijn vriend helpen verhuizen.. en zijn nieuwe vriendin wat beter leren kennen.. wat een blonde doos is dat zeg.. ze deed geen flikker.. dacht niet na.. en was niet praktisch.. terwijl ze toch een hbo papiertje op zak had..![]()
Ho, ho, ik kreeg de vraag om een voorbeeld te noemen. Als een vrouw voor hetzelfde werk minder betaald zou krijgen zou dat ongelijkwaardigheid zijn. Ik zeg niet dat het hier in Nederland (nog) zo is.quote:Op zondag 5 juni 2005 17:44 schreef thabit het volgende:
[..]
Misschien voert de vrouw hetzelfde werk wel minder goed uit? Ik bedoel, ik mag aannemen dat er een reden bestaat waarom ze minder betaald krijgt. Bovendien staan de meeste lonen gewoon vast, dus jouw uitspraak lijkt me sowieso flauwekul.
ge·lijk·waar·dig (bn.)quote:Op zondag 5 juni 2005 17:47 schreef thabit het volgende:
Belangrijke kwestie! Ik ben benieuwd naar een niet-triviale definitie van waardigheid gevolgd door een redenering die als conclusie heeft dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn aan elkaar.
Goed punt, dat is inderdaad niet echt gegeven, ik vraag me af of die er wel is ook. Het is meer filosofisch denk ik. Maar met welke redenering precies..quote:Op zondag 5 juni 2005 17:47 schreef thabit het volgende:
Belangrijke kwestie! Ik ben benieuwd naar een niet-triviale definitie van waardiheid gevolgd door een redenering die als conclusie heeft dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn aan elkaar.
Dat denk ik ook wel. Het bedrijfsleven is ingericht op een mannelijke manier van denken, en het onderwijs ook nog steeds te veel denk ik.quote:Op zondag 5 juni 2005 17:48 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nou, als er meer vrouwen vertegenwoordigd waren in die hogere functies, was het wereldje daar ook minder hard. Ik denk nl niet dat je per sé hard moet zijn om een topfunctie te vervullen. Maar met 90% man en dús een harde werksfeer is het als vrouw moeilijker om je daar staande te houden. Het is dus een vicieus zichzelf-in-stand-houdend patroon.
In dat geval hoef ik niet zo nodig gelijkwaardig te zijn aan mijn man.quote:Op zondag 5 juni 2005 17:48 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
ge·lijk·waar·dig (bn.)
1 gelijk in waarde, kracht enz.
Het is natuurlijk wel WFL hier, dus we willen wel helder hebben waar we het over hebben.quote:Op zondag 5 juni 2005 17:48 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Goed punt, dat is inderdaad niet echt gegeven, ik vraag me af of die er wel is ook. Het is meer filosofisch denk ik. Maar met welke redenering precies..
Dat is maar de vraag natuurlijk. Misschien is deze "harde" manier van lieding geven en onderhandelen wel de effectiefste, commercieel gezien. Ik heb me hierover niet ingelezen, maar om gelijk te stellen dat vrouwen in een hogere positie zorgen voor een minder "harde" bedriijfswereld vind ik ook weer overdreven.quote:Op zondag 5 juni 2005 17:48 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nou, als er meer vrouwen vertegenwoordigd waren in die hogere functies, was het wereldje daar ook minder hard.
Kijk eens naar onze Nederlandse grondwet, artikel 1.quote:Op zondag 5 juni 2005 17:47 schreef thabit het volgende:
Belangrijke kwestie! Ik ben benieuwd naar een niet-triviale definitie van waardigheid gevolgd door een redenering die als conclusie heeft dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn aan elkaar.
WFL staat toch echt voor Wetenschap Filosofie en Levensbeschouwing. Die laatste twee lijken me voldoende ruimte te laten voor enige vaagheidquote:Op zondag 5 juni 2005 17:50 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel WFL hier, dus we willen wel helder hebben waar we het over hebben.
Fysiek, emotioneel, mentaal, gedrag, zowel nature als nurture verschillen.quote:
Nee, het moet wel een zinnige discussie zijn.quote:Op zondag 5 juni 2005 17:51 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
WFL staat toch echt voor Wetenschap Filosofie en Levensbeschouwing. Die laatste twee lijken me voldoende ruimte te laten voor enige vaagheid
Ik heb me hier ook niet over ingelezen. Ben immers geen abonnee meer van Opzij...quote:Op zondag 5 juni 2005 17:50 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Dat is maar de vraag natuurlijk. Misschien is deze "harde" manier van lieding geven en onderhandelen wel de effectiefste, commercieel gezien. Ik heb me hierover niet ingelezen, maar om gelijk te stellen dat vrouwen in een hogere positie zorgen voor een minder "harde" bedriijfswereld vind ik ook weer overdreven.
Vrouwen doen op bovenstaande punten onder voor mannen, waardoor ze recht hebben op meer ervan?quote:Op zondag 5 juni 2005 17:13 schreef irritantetante het volgende:
- vrouwen recht hebben op meer van al wat ze tekort komen omdat ze vrouwen zijn: respect, zelfrespect, onderwijs, veiligheid, gezondheid, vertegenwoordiging, geld.
Vrouwelijk leiderschap is iets waar wel de laatste tijd veel om te doen is, afgaande op vakbladen voor managers.quote:Op zondag 5 juni 2005 17:55 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik heb me hier ook niet over ingelezen. Ben immers geen abonnee meer van Opzij...![]()
Maar vrouwen hebben een duidelijk andere manier van leidinggeven. Wellicht minder efficiënt en commercieel, maar ws met meer gevoel voor de mens achter de werknemer. Hetgeen vast en zeker ook effect zal hebben op de werkvloer en de economie enzo. Maar ik moet eerlijk bekennen, ik ben daar totaal niet in thuis, boeit me ook niet. Vrouwtje he...![]()
Maar je hebt gelijk, mijn post was ongefundeerd en kort door de bocht.
Het grappige is dat je dan zou verwachten dat in Europa vrouwen het beter zouden doen dan in de VS, tenminste dat wordt toch als socialer gezien dan de VS. Toch zijn er, geloofik, meer topvrouwen in de VS. (Totaal ongefundeerde uitspraken gebaseerd op aannames!quote:Op zondag 5 juni 2005 17:55 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik heb me hier ook niet over ingelezen. Ben immers geen abonnee meer van Opzij...![]()
Maar vrouwen hebben een duidelijk andere manier van leidinggeven. Wellicht minder efficiënt en commercieel, maar ws met meer gevoel voor de mens achter de werknemer. Hetgeen vast en zeker ook effect zal hebben op de werkvloer en de economie enzo.
Kijk, je kunt waardigheid als een constante functie definieren, maar dan lijkt een uitspraak als "Iedereen is gelijkwaardig." een beetje betekenisloos. Daarom zou ik graag vanuit een niet-triviale definitie van waardigheid toch een redenering willen zien die een dergelijke uitspraak als conclusie heeft.quote:Op zondag 5 juni 2005 17:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Kijk eens naar onze Nederlandse grondwet, artikel 1.
Gemiddels dan, ofnouja, dat de keuze in ieder geval vrij is. Als een vrouw graag voor de kindertjes zorgt terwijl de man werkt is dat ook OK, imho. Voor het gemak ga ik er vanuit dat bij volledig vrije keuze je gemiddeld op een gelijke verdeling zou uitkomen, in hoeverre de biologie daar een stokje voor steekt weet ik niet.quote:Op zondag 5 juni 2005 18:01 schreef irritantetante het volgende:
Waarbij vrouwen meer kansen krijgen op de arbeidsmarkt, en mannen meer kansen krijgen om (meer) tijd aan hun gezin en huishouding te besteden. Waarbij de verhouding gezin-arbeid dus eerlijker wordt verdeeld.
Vaak wel ja:quote:Op zondag 5 juni 2005 17:55 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Vrouwen doen op bovenstaande punten onder voor mannen, waardoor ze recht hebben op meer ervan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |