Zero-sum gaat niet over efficiency. Mensen handelen met elkaar omdat ze daar belang bij hebben, oftewel beiden verwachten beter te worden van de ruil. De uitkomst hiervan is logischerwijs positive-sum indien er sprake is van vrijwilligheid.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 21:41 schreef pberends het volgende:
Oke, ik geef jullie gelijk op het zuro-sum verhaal, maar het hoeft niet te zeggen dat handel altijd even efficient is.
Dus: er is wel een lagere productiviteit en dat wordt nergens door gecompenseerd, maar toch is de 'output' niet lager?quote:Op vrijdag 3 juni 2005 20:06 schreef DaveM het volgende:
Natuurlijk gaat overheidsinvloed meestal ten koste van produktiviteit en nee daar staat geen toename van produktiviteit elders tegenover.
Kapitaal? Zoals in welke betekenis?quote:Maar wat jij doet is produktiviteit gelijkschakelen aan kapitaal en zo werkt het natuurlijk niet.
Dat klopt. Maar die waardering zorgt imo voor relatieve waardevermeerdering en niet voor absolute waardevermeerdering zoals velen hier beweren, dus dan houdt de zs-theorie gewoon stand imo.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 20:44 schreef Bolkonsky het volgende:
[..]
De economische waarde van een product wordt juist bepaald door de waardering van individuen in de economie.
alleen vrees ik dat niemand meer in dat topic wil reageren, want discussiëren over "een vaststaand feit'' heeft weinig zin natuurlijk.quote:Inderdaad, het zou zonde als het zou verzanden in weer een discussie over 'zero sum'. Er zijn nog veel meer interessante dogma's in de economische wetenschap.![]()
Natuurlijk is die lager!quote:Op vrijdag 3 juni 2005 22:02 schreef gorgg het volgende:
[..]
Dus: er is wel een lagere productiviteit en dat wordt nergens door gecompenseerd, maar toch is de 'output' niet lager?![]()
quote:Kapitaal? Zoals in welke betekenis?
Wanneer ik bijvoorbeeld op het idee kom om een lopende band toe te passen en dat zo veel meer geproduceerd kan worden omdat iedere werknemer zich kan concentreren op een aparte taak en deze zo beter kan uitvoeren.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 20:21 schreef Tup het volgende:
[..]
Grappig dat het "bedenken van een nieuwe methode" geen tijd, geld, materialen en moeite kost. Hebben al die farmaco bedrijven dan ongelijk als ze zeggen dat ze hun investering in medicijn A middels patenten willen terugverdienen? Ook jij doet alsof de toegevoegde waarde niks kost, terwijl er toch vele variabelen zijn die meegenomen moeten worden.
In eerdere topics was dat -simpel gezegd- ook mijn beredeneertrant:
- economie staat niet op zichzelf
- alle variabelen moeten worden meegenomen
- dus milieu, afschrijving van lijf en lichaam, onderzoekskosten, materialen enz....
- ik geloof dat de netto som dan nul wordt. Jullie geloven dat niet
Daarna volgen achter elkaar:
- beweringen van naiviteit
- voorbeelden van meteorietinslagen waarbij het economische effect netto negatief is, dus heb ik ongelijk.
- en als ik hardnekkig blijf vasthouden wordt nog maar eens beweerd dat ik naief ben.
Tja, durf ik bijna te zeggen dat het wel een Inquisitie lijkt die het grote dogma der economen, het onwrikbare geloof in het nonzerosum principe, met hand en tand verdedigd. Dom dat ik dat denk zeg.![]()
Uhm... zelfs Keynesianen en linkse users als Pool geloven hier in. Non-zero sum is bepaald geen exclusief libertarische stelling, maar algemeen aanvaarde economie.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 11:42 schreef Tup het volgende:
Kaalhei, PJORourke, en alle libertariers
Het Non-Zero-Sum dogma.
Ik zie de verhouding overheid-productiviteit lang niet zo eenvoudig, maar dat is off-topic.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 22:29 schreef DaveM het volgende:
Natuurlijk is die lager!
In een totaal vrije markt waar alles mag en alles kan heb je maximale produktiviteit. Dus zodra de overheid beperkingen oplegt gaat er produktiviteit verloren, lijkt me duidelijk.
Maar dit is toch niet in tegenspraak met de zs-theorie?
[afbeelding]
Stijging van de geldhoeveelheid hoort daar niet in. Die staat los van productie.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 23:47 schreef gorgg het volgende:
[..]
Ik zie de verhouding overheid-productiviteit lang niet zo eenvoudig, maar dat is off-topic.
Dus simpel gezegd: hogere productiviteit -> hogere output -> hogere consumptie (-> stijging money supply (meer geld in omloop))
Wat blijft er dan constant?
quote:Op zaterdag 4 juni 2005 09:57 schreef TheGreatDictator het volgende:
[..]
Stijging van de geldhoeveelheid hoort daar niet in. Die staat los van productie.
Beetje simpele formule maar goed genoeg.quote:velocity * money supply = real GDP * GDP deflator
Volgelingen van het nonzerosum dogma gebruikenmisbruiken deze vaak om economische politiek te rechtvaardigen. De grenzen open, maak de handel vrij, dan is iedereen beter af. Dan volgen vele voorbeelden van China t/m Polen. Het gaat mij om de scheefgroei en de verborgen kosten. Rijken profiteren relatief meer van vrije markt beleid dan armen. Dat zou geen probleem zijn als ik dacht/vond dat ze het ook verdienden, zoals ze zelf plachten te zeggen/vinden. Voorspoed is slechts in lage mate afhankelijk van kennis en kunde, sterker nog het is vaak slechts "toeval" dat de één meer voorspoed heeft dan de ander. Daarnaast zijn er imo vele verborgen kosten op het gebied van milieu (waar niets voor niets erg laatdunkend over wordt gedaan door vrije markt adepten, Greenpeace is de verpersoonlijking van het kwaad en samen met de "linkse" media niet te vertrouwen. Nee, dan "bedrijven" die hebben het goed voor met de wereld), gezondheid (ach, dat je een burnout krijgt, ligt aan je eigen zwakte en heeft niets te maken met de immer groter wordende roep om presteren en de verdwijnende sociale cohesie) etc. Het geloof in het nonzerosum dogma verschaft mensen een alibi om je om bovenstaande punten niet of minder zorgen te maken, omdat het dogma het bewijs levert van een steeds grotere welvaart voor iedereen, zonder dat iets of iemand er slechter van wordt. Dan kunnen we gelukkig allemaal weer slapen, in de wetenschap dat je het én steeds beter hebt, én dat het feit dat anderen het slechter hebben niet aan jou ligt.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 21:37 schreef Sidekick het volgende:
Maar ik denk overigens niet dat ik je nu ga bekeren. Ik wil het eigenlijk op een andere boeg gooien: waarom hamer je zo op het zero-sum-denken? Wat wil je ermee? In hoeverre zouden we anders moeten handelen?
Oeps, dan was de grondwet dus toch een goed idee, zelfs linkse partijen als GL en de PvdA geloofden er in.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 22:34 schreef PJORourke het volgende:
Uhm... zelfs Keynesianen en linkse users als Pool geloven hier in. Non-zero sum is bepaald geen exclusief libertarische stelling, maar algemeen aanvaarde economie.
Niemand van ons ontkent dat er verborgen kosten zijn op het gebied van milieu en gezondheid. Ik durf zelfs toe te geven dat sommige ontwikkelingen weliswaar meer welvaart opleveren, maar uiteindelijk toch een negatief saldo geven, wanneer je kijkt naar welzijn. Ook kijk ik vrij positief tegen Greenpeace aan en lees ik de Volkskrant. Daar gaat het allemaal niet om.quote:Op zondag 5 juni 2005 01:34 schreef Tup het volgende:
[..]
Volgelingen van het nonzerosum dogma gebruikenmisbruiken deze vaak om economische politiek te rechtvaardigen. De grenzen open, maak de handel vrij, dan is iedereen beter af. Dan volgen vele voorbeelden van China t/m Polen. Het gaat mij om de scheefgroei en de verborgen kosten. Rijken profiteren relatief meer van vrije markt beleid dan armen. Dat zou geen probleem zijn als ik dacht/vond dat ze het ook verdienden, zoals ze zelf plachten te zeggen/vinden. Voorspoed is slechts in lage mate afhankelijk van kennis en kunde, sterker nog het is vaak slechts "toeval" dat de één meer voorspoed heeft dan de ander. Daarnaast zijn er imo vele verborgen kosten op het gebied van milieu (waar niets voor niets erg laatdunkend over wordt gedaan door vrije markt adepten, Greenpeace is de verpersoonlijking van het kwaad en samen met de "linkse" media niet te vertrouwen. Nee, dan "bedrijven" die hebben het goed voor met de wereld), gezondheid (ach, dat je een burnout krijgt, ligt aan je eigen zwakte en heeft niets te maken met de immer groter wordende roep om presteren en de verdwijnende sociale cohesie) etc.
Non zero sum beweert niet dat niemand slechter kan worden van de grotere welvaart. Dat schrijf jij nu zelf onterecht aan het feit toe, een drogredenering dus.quote:Het geloof in het nonzerosum dogma verschaft mensen een alibi om je om bovenstaande punten niet of minder zorgen te maken, omdat het dogma het bewijs levert van een steeds grotere welvaart voor iedereen, zonder dat iets of iemand er slechter van wordt. Dan kunnen we gelukkig allemaal weer slapen, in de wetenschap dat je het én steeds beter hebt, én dat het feit dat anderen het slechter hebben niet aan jou ligt.
Tup beweert niet dat er geen welvaartsgroei is, maar dat de positieve aspecten van welvaartsgroei (meer luxe, meer vrije tijd, hogere levensverwachting) uiteindelijk precies in evenwicht zijn met de negatieve aspecten (milieuvervuiling, psychologische en lichamelijke afschrijving).quote:Op zondag 5 juni 2005 10:42 schreef LibertarianX het volgende:
Tup, als Zero-Sum waar zou zijn, waar komt dan de welvaardsgroei vandaan?
Goh, en dat kan ie dan vast wel voorrekenen, wiskundeknobbel als ie is, tussen nu, en zeg, mm, de bronstijd (1500 vc), de romeinse tijd (50), de middeleeuwen (1340), 1700...quote:Op zondag 5 juni 2005 10:52 schreef Pool het volgende:
[..]
Tup beweert niet dat er geen welvaartsgroei is, maar dat de positieve aspecten van welvaartsgroei (meer luxe, meer vrije tijd, hogere levensverwachting) uiteindelijk precies in evenwicht zijn met de negatieve aspecten (milieuvervuiling, psychologische en lichamelijke afschrijving).
Precies, daar ligt onder andere het probleem. Er wordt een niet-bestaand verband verondersteld. Verder wordt door zero summers ontkend dat mensen door ruilen er beiden op vooruit kunnen gaan, ook al willen ze allebei graag ruilen. Een achteruitgang is volgens zero sum trouwens eveneens onmogelijk. Nee, het kan alleen precies gelijk blijven.quote:Op zondag 5 juni 2005 10:59 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Goh, en dat kan ie dan vast wel voorrekenen, wiskundeknobbel als ie is, tussen nu, en zeg, mm, de bronstijd (1500 vc), de romeinse tijd (50), de middeleeuwen (1340), 1700...
Maar deflatie is een daling van de geldhoeveelheid, dus ik zie je punt niet.quote:Op zaterdag 4 juni 2005 10:54 schreef gorgg het volgende:
Beetje simpele formule maar goed genoeg.
Bij stijging GDP (stijging productie) zal bij constante velocity (omloopsnelheid), de money supply moeten groeien om deflatie te voorkomen. Natuurlijk zal de CB niet telkens bij stijgende productie geld gaan bijdrukken, maar de relatie lijkt mij wel duidelijk.
Deflatie hoeft geen daling te betekenen, maar kan ook een relatieve daling zijn, maw, de economie groeit harder dan de geldhoeveelheid.quote:Op zondag 5 juni 2005 11:43 schreef TheGreatDictator het volgende:
[..]
Maar deflatie is een daling van de geldhoeveelheid, dus ik zie je punt niet.
Defaltie is slecht, maar dalende prijzen agv competitie is goed?![]()
Ja, en als de prijs daalt, kun je dus meer kopen........ Dit heeft alleen weinig van doen met de geldhoeveelheid.quote:Op zondag 5 juni 2005 11:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij welvaardtoename:
Het gaat niet om de daling van de prijs voor een specifiek product, maar erom dat je steeds meer kan kopen.
Dit soort deflatie is imo erg schadelijk voor de economie.quote:Op zondag 5 juni 2005 14:04 schreef TheGreatDictator het volgende:
Ja, en als de prijs daalt, kun je dus meer kopen........ Dit heeft alleen weinig van doen met de geldhoeveelheid.
Als je morgen iedereen 2x zoveel geld geeft, kan iedereen nog steeds hetzelfde kopen. Een toename van welvaart is niet gelijk aan een stijging van nominale inkomens.
Want in de bronstijd kon men niet voldoende produceren om te overleven? Want in de bronstijd had men geen tv en dus geen vrije tijd om tv te kijken? Technologische vooruitgang staat niet gelijk aan welvaartsgroei.quote:Op zondag 5 juni 2005 10:59 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Goh, en dat kan ie dan vast wel voorrekenen, wiskundeknobbel als ie is, tussen nu, en zeg, mm, de bronstijd (1500 vc), de romeinse tijd (50), de middeleeuwen (1340), 1700...
Als de economie nu groter is, is er dus groei, dus geen zero sumquote:Op zondag 5 juni 2005 15:07 schreef V.en.A het volgende:
hooguit groter.
Waanzinnig slap antwoord.quote:Op zondag 5 juni 2005 01:34 schreef Tup het volgende:
Oeps, dan was de grondwet dus toch een goed idee, zelfs linkse partijen als GL en de PvdA geloofden er in.![]()
Dus het is niet beter dat er nu veel minder honger is, dankzij de economische ontwikkeling?quote:Op zondag 5 juni 2005 15:07 schreef V.en.A het volgende:
Want in de bronstijd kon men niet voldoende produceren om te overleven? Want in de bronstijd had men geen tv en dus geen vrije tijd om tv te kijken? Technologische vooruitgang staat niet gelijk aan welvaartsgroei.
De bronstijd kende vernietiging van kapitaal, men flikkerde bronzen objecten in venen en rivieren. Wij noemen dat conspicuous consumption, of potlach, naar etnografisch bekende gebruiken. Het weggeven of weggooien van producten leverde status op.
Nu is dat niet meer zo, de prijs van een maserati daalt omdat de productie efficienter wordt en dat is het enige waar we tegenwoordig voor betalen. Schaalvergroting en technologische vooruitgang maken dat we tegenwoordig eigenlijk nauwelijks hoeven te werken, dit natuurlijk in tegenstelling tot de bronstijd waarin iedereen honger had en de mensheid eigenlijk is uitgestorven.
De voornaamste verschillen met de bronstijd zijn de technische mogelijkheden en het bevolkingsaantal, dat wil niet automatisch zeggen dat de economie van nu beter is, hooguit groter.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |