abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 juni 2005 @ 20:59:56 #1
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_27588787

Wat zegt deze informatie nu eigenlijk? De bron is NU.nl en het polling bedrijf is InterView/NSS.

Het percentage NEE stemmers is aanzienlijk hoger bij de lager opgeleiden, en het is tevens opvallend dat het percentage NEE stemmers aanzienlijk hoger is in de leeftijdsgroep tussen 25 en 35.

Het percentage JA stemmers is hoger bij de hoger opgeleiden, en ook het aantal JA stemmers bij de oudere generatie is aanzienlijk hoger.

Nu zullen de meeste NEE stemmers hier waarschijnlijk zeggen.... "Ja, maar IK behoor tot die 51.6% van de hoger opgeleiden!"

Maar wat zegt deze informatie nu eigenlijk over de Grondwet, hoe ingewikkeld deze wellicht is geweest, en hoe goed de stemmers nu eigenlijk snapten waar het over ging?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_27588900
Je verwart intelligentie met opleiding.
  donderdag 2 juni 2005 @ 21:04:28 #3
111863 JackyVie
No shit, Sherlock?
pi_27588946
Wedden dat er in de hogere opleidingen meer intelligente mensen zitten?
  donderdag 2 juni 2005 @ 21:05:05 #4
19902 Hymn
CG Artist
pi_27588962
Je weet dat je met dit soort uitspraken niet populair maakt?
Niet dat je geen gelijk hebt
  donderdag 2 juni 2005 @ 21:06:26 #5
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27589007
Het zegt dat wat er staat.

Interpretatie daarvan is onmogelijk aangezien dat generalisaties betreft. En die kloppen nooit
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_27589022
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  donderdag 2 juni 2005 @ 21:07:04 #7
111863 JackyVie
No shit, Sherlock?
pi_27589023
Ik verwacht me ook niet echt populair gemaakt te hebben door voor de grondwet te zijn
pi_27589031
Joehooeee ik wist het! ik ben slim
  donderdag 2 juni 2005 @ 21:08:01 #9
121825 -beyond-
Mensen gaan naar de klote!!
pi_27589049
Ik was zwaar in de minderheid met mijn ja stem op mijn universiteit. En nu heb ik het niet alleen maar over de studenten, maar ook aio's, dokter's, hoogleraren en professoren.
Het begin van het begin begint.....
Waar het einde van het einde eindigt....
pi_27589052
Laat ik nou alleen maar mensen kennen die ja stemden
pi_27589084
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 20:59 schreef maartena het volgende:
Nu zullen de meeste NEE stemmers hier waarschijnlijk zeggen.... "Ja, maar IK behoor tot die 51.6% van de hoger opgeleiden!"
Waarom is dat grappig?
Hoger opgeleiden stemmen de grondwet dus ook gewoon weg.
  donderdag 2 juni 2005 @ 21:10:30 #12
120604 DeltaHF
HPE 2.0 HF Turbo
pi_27589119
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 21:09 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

Waarom is dat grappig?
Hoger opgeleiden stemmen de grondwet dus ook gewoon weg.
En terecht ook
Met dubbel s; aldus
  donderdag 2 juni 2005 @ 21:10:52 #13
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_27589128
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 21:05 schreef Hymn het volgende:
Je weet dat je met dit soort uitspraken niet populair maakt?
Niet dat je geen gelijk hebt
Alleen bij hen die zich aangesproken voelen....
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 2 juni 2005 @ 21:12:49 #14
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_27589190
Ach, van de hoogopgeleiden waren nogsteeds de meesten tegen. Opvallend is het inderdaad wel.
pi_27589714
Het enige wat je kunt zeggen is dit (mocht je per se iets over hoogte van opleiding willen zeggen):

Ben je laag opgeleid, dan is de kans groot dat je 'nee' hebt gestemd.

Maar dit kun je ook over hoog opgeleid zeggen, omdat nog steeds een meerderheid van de hoogopgeleiden tegen heeft gestemd.

Je kunt het niet omdraaien. Dat is min of meer hetzelfde als zeggen: Vissen hebben kieuwen, vissen zijn dieren. Daarom: alle dieren hebben kieuwen.
  donderdag 2 juni 2005 @ 21:30:22 #16
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_27589739

Nog wat intressante informatie:

Opvallend dat verreweg de meeste steden uit de top 10 "JA" stemmers toch bekend staan om hun grote hoeveelheid RIJKE mensen..... in 9 van de 10 gevallen word je toch rijk door een goede opleiding en een goed stel hersens. De rijkere zakenmensen die werken bij grote bedrijven in Amsterdam en Den Haag bijvoorbeeld wonen toch meestal in de randgemeenten, zoals de gemeenten hier genoemd.

Op het kaartje is ook duidelijk te zien dat veel van de grote steden (Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven) een hoog aantal "JA" stemmers heeft.

Het hoogste percentage "Nee" stemmers komt opvallend genoeg uit Urk. Deze plaats is de afgelopen jaren ook regelmatig in het nieuws geweest door een baldadige jeugd, drugsgebruik, en tevens de zware religie van het gemeente bestuur. Dat laatste is ook erg waar voor Oldebroek en Neder Betuwe trouwens, toch gebieden met een zeer zwaar religieuze ondertoon.

Ook Zeeland is erg rood op de kaart, waarschijnlijk ook door een grotere conservatieve bevolking met een religieuze ondertoon.

Ook erg opvallend is dat het aantal stemmen in de zogenaamde "randgemeenten" (de plaatsen rondom de grote steden waarvan een groot gedeelte in deze grote steden werkt) veelal gelijk is gebleven, met name rond Utrecht, Den Haag en Eindhoven.
-
  † In Memoriam † donderdag 2 juni 2005 @ 21:33:51 #17
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_27589833
Is er ook zo'n tabel naar bv. inkomen of beroep/sociale status?

De belangrijkste conclusie die ik trek uit bovenstaande is ook de hoogopgeleiden in meerderheid Tegen stemden. Naarmate de opleiding lager wordt, wordt het percentage tegen groter.

Ik denk dan ook dat hoogopgeleiden meer voordelen zien in Europa: meer kansen om bedrijven te starten of bij interessante ondernemingen te werken. De lageropgeleiden zullen de mogelijkheid om in Italiaanse fabriek of Franse garage te werken minder aantrekkelijk vinden schat ik zo.

Hoewel 't mij, als hoogopgeleide (volgens hun definitie) ICT'er, 't wel een leuk idee lijkt om tijdens een sabbatical een paar maanden in een garage aan de Cote d'Azur te sleutelen

Edit: Dat kaartje hierboven stond er nog niet toen ik begon met typen maar zoiets bedoelde ik

[ Bericht 6% gewijzigd door Barbaaf op 02-06-2005 21:40:48 ]
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_27589839
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 21:30 schreef maartena het volgende:
in 9 van de 10 gevallen word je toch rijk door een goede opleiding en een goed stel hersens.
bron?

Mijn inschatting is dat rijkere mensen zich minder zorgen maken en daarom minder Euro-sceptisch stemmen.

Ook denk ik dat hoger opgeleiden meer moeite hebben om 'ongehoorzaam' te stemmen.
pi_27589841
Opvallend is ook dat de TS ' intressante ' niet kan spellen...
  † In Memoriam † donderdag 2 juni 2005 @ 21:35:45 #20
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_27589898
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 21:30 schreef maartena het volgende:
[afbeelding]

Opvallend dat verreweg de meeste steden uit de top 10 "JA" stemmers toch bekend staan om hun grote hoeveelheid RIJKE mensen.....
Klopt. De grondwet was dan ook op neo-liberale principes gestoelt, iets wat hen wel past natuurlijk.

Een van de grootste redenen waarom ik tegen was trouwens. Er hoort geen politieke ideologie in een grondwet of verdrag. Nu ben ik volgens Van Aartsen communist of rechts-extremist, maar ook die ideologie zou ik er niet in willen hebben, geen enkele. Een beginsel hoort neutraal te zijn.
pi_27590021
Wellicht hebben de 'lager' (wat een negatief woord eigenlijk) opgeleiden er meer last van dan de 'hoger' opgeleiden? (Al eens bij stil gestaan?) (Nee?) Net als dat de 'lager' opgeleiden meestal niet op de VVD stemmen, omdat die hun belangen niet behartigen, waarom denk jij dan dat dat bij deze grondwet anders is?

Enneh, een evt. reactie graag onderbouwen... Laat zien dat je niet bij de NEE-stemmers hoort!
pi_27590036
En hoogopgeleiden hebben altijd automatisch gelijk?

Volgens mij ligt het er maar aan in welke werkelijkheid je leeft. Hogeropgeleiden hebben over het algemeen de betere banen. Betere banen betekent hogere inkomens. Hogere inkomens betekent betere buurten.

Ik kan mij voorstellen dat als je in een of ander villawijkje in Rosendaal leeft dat je dan iets anders aankijkt tegenr Europa dan wanneer je ergens gedwongen in een achterbuurt leeft omdat er door Europese milieuregels niet genoeg huizen gebouwd kunnen worden. Of omdat er Polen op je baan zitten te azen omdat zij dankzij Europa ook vrij in Nederland kunnen werken.

Erg arrogante instelling om te denken dat de visie van hogeropgeleiden automatisch beter is dan die van lager opgeleiden.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  donderdag 2 juni 2005 @ 21:40:33 #23
117864 vanthof
www.genoegisgenoeg.net
pi_27590068
Dom ben je pas als je je door Balkenende laat pakken. Ongelooflijk wat een misselijk vent. En dan ook nog pretenderen dat ie "gereformeerd" is. Die man moet zo gauw mogelijk op een eiland in de stille oceaan gezet worden. Altijd zaniken dat ie het over de inhoud wil hebben, en nooit iets inhoudelijks te berde brengen. Hij haalt mij elke keer het bloed onder de nagels weg. En zijn vriendje Camiel neemt het goed van hem over.
  † In Memoriam † donderdag 2 juni 2005 @ 21:41:19 #24
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_27590110
Als je in een villawijk woont hebt je bijv. ook niet zoveel last van de migranten. Kun je een nieuw centrum gewoon tegenhouden. Die luxe heb je in een arbeidersbuurt niet.
  donderdag 2 juni 2005 @ 21:42:02 #25
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27590146
Wat een onzin dit. Typisch politiek-correct NL, het altijd op intelligentie willen gooien. Bah.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')