Hoe zou jij de nationale identiteit dan omschrijven? Ik denk dat die identiteit zelfs van provincie tot provincie al anders is. Door een Europese grondwet zie ik niet in hoe Nederland zijn identiteit zou verliezen. Bovendien is Nederland anno 2005 als een ander Nederland dan anno 1990 of 1980.quote:Op donderdag 2 juni 2005 21:30 schreef speedfreak1 het volgende:
Als je ziet hoe onze nationale identiteit nu al wordt aangetast is die vrees niet eens zo vreemd te noemen.
quote:Op donderdag 2 juni 2005 21:56 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Wat nou "winnaars"? Het is geen wedstrijd.
telt vluchtig ? (sorry ik heb een leven en geen maand de tijd gehad)quote:Op donderdag 2 juni 2005 09:46 schreef CANARIS het volgende:
Ik durf het hardop te zeggen
iemand die de Grondwet had gelezen en gisteren is gaan stemmen over deze grondwet
Had NOOIT met nee gestemd,. het zei je heet Leon de winter.
Dompraters, nietsweters en ignoranten.
http://www.grondweteu.nl/documenten/europese_grondwet_1e_deel.pdf (349)quote:Op donderdag 2 juni 2005 21:07 schreef speedfreak1 het volgende:
Nou nou, het waren er "slechts" 478 hoor. Nog wel veel trouwens.
anders ga je even voor jezelf denkenquote:Op donderdag 2 juni 2005 19:52 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
De meeste NEE-stemmers kunnen niet eens lezen volgens mij. In het BD stond vandaag een stukje waarbij het opleidingsniveau er bij werd gehaald. Hoogopgeleiden stemmen vooral JA, onder de NEE-stemmers bevinden zich erg veel VMBO-ers en dat soort proleten.
Ik zou je (en anderen in dit topic) er graag op willen wijzen dat Nederland gebouwd is op het subsidiariteitsbeginsel (dat wat je zelf kan regelen dien je ook zelf te regelen); er heeft hier altijd een afkeer geleefd van grote mogendheden/ c.q. centralisatie om de centralisatie. Dat heeft ons in de 17e eeuw bepaald geen windeieren gelegd. Er werd slechts samengewerkt op de gebieden waar dat absoluut noodzakelijk was. Dit soort ideeen leefden toen voornamelijk bij de regenten, die - ik vermeld het maar ten overvloede - de elite vormden. Het kan verkeren, dichtte Brederoo vooruitziend toen ook al.quote:Op donderdag 2 juni 2005 21:16 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Laagopgeleide mensen hebben in het algemeen minder op met vernieuwing of met dingen die "anders" zijn. Laagopgeleide mensen zijn vaak niet in staat om genuanceerd een standpunt in te nemen. Tegen stemmen is dan de meest logische keus voor dergelijke mensen.
"Straks wordt alles anders, en zijn we Nederland niet meer"
Stop toch eens met dat grensdenken.
De drie verdragen die wij nu hebben zijn bij elkaar 1200 pagina's dus als we de EU grondwet hadden aangenomen waren het er veel minder geworden.quote:Op donderdag 2 juni 2005 19:10 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
De grondwet is sowieso veel te dik om te lezen aan te nemen.
Grondwetten horen eenvoudig en duidelijk te zijn, en moeten imho op maximaal vijf kantjes passen.
Mooi punt. De meerderheid van de bevolking (mijzelf incluis) kan nooit bevatten wat voor effecten en wat voor voordelen en nadelen deze grondwet precies heeft. Daar is expertise voor nodig, en dit is precies de reden waarom we in een democratie op partijen stemmen waarvan we weten dat die de nodige kennis in huis hebben om de goede beslissingen te nemen. En aangezien een overgrote meerderheid van de politieke partijen voor de grondwet is, is het redelijk om aan te nemen dat de (een eventueel ietwat kleinere) meerderheid van de bevolking dat eigenlijk ook zou moeten zijn, mits ze goed geinformeerd zouden zijn.quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:39 schreef placebeau het volgende:
Ik vind dat de topicstarter een goed punt heeft.
Wat moet er nu een referendum gehouden worden over een kanjer van een grondwet die toch niemand leest.
Nu werd iedereen misleid door propaganda over kleine stukjes eruit en details (zoals dat van de dieren), terwijl niemand het geheel kent.
Referenda hebben in deze geen nut, laat het politiek systeem werken zoals het werkt. De politici worden verkozen, en zij bepalen het politieke beleid, daar hoeft geen extra democratisch tintje aan gegeven worden, want dat leidt puur tot populisme.
Akkoord. Maar voor een grondwet (=basis) te veel imho.quote:Op donderdag 2 juni 2005 22:48 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
De drie verdragen die wij nu hebben zijn bij elkaar 1200 pagina's dus als we de EU grondwet hadden aangenomen waren het er veel minder geworden.
zou hij ook behoren tot de lager opgeleidenquote:''Waar bemoeien ze zich mee. Daar gaan we zelf over. Als wij dat willen bepalen we dat zelf, en niet Europa'', aldus de minister-president.
Helemaal mee eens. OOk dit zijn gewoon pogingen NEE stemmers te diskwalificeren. Als het echt niet over inhoud gaat, dan zijn het wel dit soort suffe analyses over hoe hoog je wel niet moet zijn opgeleid om het te snappen.quote:Op donderdag 2 juni 2005 23:37 schreef coz het volgende:
[afbeelding]
waar ik me mateloos aan kan ergeren, behalve dan dat het opleidingsniveau er al helemaal geen zak mee te maken heeft.
Je realiseert je wel dat deze grondwet ook op datzelfde subsidiariteitsbeginsel is gebaseerd?quote:Op donderdag 2 juni 2005 22:24 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik zou je (en anderen in dit topic) er graag op willen wijzen dat Nederland gebouwd is op het subsidiariteitsbeginsel (dat wat je zelf kan regelen dien je ook zelf te regelen); er heeft hier altijd een afkeer geleefd van grote mogendheden/ c.q. centralisatie om de centralisatie.
quote:Op donderdag 2 juni 2005 09:46 schreef CANARIS het volgende:
Ik durf het hardop te zeggen
iemand die de Grondwet had gelezen en gisteren is gaan stemmen over deze grondwet
Had NOOIT met nee gestemd,. het zei je heet Leon de winter.
Dompraters, nietsweters en ignoranten.
IK heb hem in de aanbieding: tractatenblad, 2004, nr 275:quote:Op vrijdag 3 juni 2005 00:33 schreef DionysuZ het volgende:
overigens had ik, voordat ik 'm op internet las, ook een harcopy van het document besteld. Vandaag (2 juni) kreeg ik hem binnen! Met een brief erbij: Op 1 juni blabla...
Hoe zou jij een grondwet willen zien?quote:Op vrijdag 3 juni 2005 00:32 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
ikke. Heb het boekwerk helemaal gelezen, ook al was er amper door te komen. Heb ook alle debatten op tv gevolgd en me verdiept in verschillende argumenten, zowel vóór als tegen argumenten. Ook al wilde ik, toen ik net hoorde van de grondwet en het referendum, vóór stemmen, omdat ik het een goede stap vond voor Europa, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet wil dat DIT document, dit grondwettelijk verdrag, 40 jaar ongewijzigd kan blijven bestaan (eis van dubbele unanimiteit). Een grondwet:
![]()
zeker weten, kom maar op. Deze grondwet:
![]()
![]()
waarom ? ik heb voor gestemd omdat mijn mening is dat we wel met europa verder moeten, Nederland kan onmogelijk op zijn eigen houtje blijven aanrotzooien , plus het feit dat het nu klote gaat in nederland en ik denk dat met deze grondwet een stap in een verbetering van de huidige situatie gemaakt kon worden,nu veranderd er helemaal niets.quote:
Mee eens, ikzelf ben op de Havo begonnen en heb uiteindelijk toch maar de Mavo afgemaakt omdat school mij absoluut niet kon en kan boeien.Wat net ook al gezegd werd ,laag opgeleid zijn is een keuze , ben ik het helemaal mee eens.Alleen ik als laag opgeleide heb voor deze grondwet gestemd en irriteeer me dan ook dood aan " mede-laagopgeleiden" die niet fatsoenlijk een standpunt in nemen laat staan onderbouwen.quote:Op donderdag 2 juni 2005 21:16 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Laagopgeleide mensen hebben in het algemeen minder op met vernieuwing of met dingen die "anders" zijn. Laagopgeleide mensen zijn vaak niet in staat om genuanceerd een standpunt in te nemen. Tegen stemmen is dan de meest logische keus voor dergelijke mensen.
"Straks wordt alles anders, en zijn we Nederland niet meer"
Stop toch eens met dat grensdenken.
In naam wel, maar de invulling is toch echt anders; en ik weet niet of jij bekend bent met de creatieve uitleg van verdragen door het HvJEG, maar ik kan je verzekeren dat daar meestal uit volgt dat de Unie het laatste woord heeft. Overigens is het subsidiariteitsbeginsel ook in het huidge verdrag al van kracht, zie art. 5 EG-verdrag.quote:Op donderdag 2 juni 2005 23:53 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Je realiseert je wel dat deze grondwet ook op datzelfde subsidiariteitsbeginsel is gebaseerd?
Nee, onderbuikgevoelens komen bijna per definitie naar voren in een NEE. Maar een argument als "De meerderheid van de kamer zal het wel weten" is qua niveau gelijk aan "De meerderheid van de kamer zat er bij de Euro naast".quote:Op donderdag 2 juni 2005 09:43 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
[..]
Je moet toegeven dat er meer nee stemmers nee hebben gestemt op hun onderbuik gevoelens, dan dat er ja stemmers zijn geweest die met hun onderbuik gevoelens hebben gestemt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |