abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 juni 2005 @ 21:59:36 #126
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_27590881
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 21:30 schreef speedfreak1 het volgende:
Als je ziet hoe onze nationale identiteit nu al wordt aangetast is die vrees niet eens zo vreemd te noemen.
Hoe zou jij de nationale identiteit dan omschrijven? Ik denk dat die identiteit zelfs van provincie tot provincie al anders is. Door een Europese grondwet zie ik niet in hoe Nederland zijn identiteit zou verliezen. Bovendien is Nederland anno 2005 als een ander Nederland dan anno 1990 of 1980.
  donderdag 2 juni 2005 @ 22:00:10 #127
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_27590904
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 21:56 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

Wat nou "winnaars"? Het is geen wedstrijd.

*hele*
*diepe*
*zucht*

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 2 juni 2005 @ 22:03:19 #128
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_27590991
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 22:00 schreef Verbal het volgende:

[..]

*hele*
*diepe*
*zucht*

V.
  donderdag 2 juni 2005 @ 22:04:26 #129
90061 coz
laat een bericht achter na de
pi_27591041
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 09:46 schreef CANARIS het volgende:
Ik durf het hardop te zeggen
iemand die de Grondwet had gelezen en gisteren is gaan stemmen over deze grondwet
Had NOOIT met nee gestemd,. het zei je heet Leon de winter.
Dompraters, nietsweters en ignoranten.
telt vluchtig ? (sorry ik heb een leven en geen maand de tijd gehad)
oh en inclusief de 349 andere pagina's uit het andere deel

edit , 389 --> 349
Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
  donderdag 2 juni 2005 @ 22:07:31 #130
90061 coz
pi_27591148
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 21:07 schreef speedfreak1 het volgende:
Nou nou, het waren er "slechts" 478 hoor. Nog wel veel trouwens.
http://www.grondweteu.nl/documenten/europese_grondwet_1e_deel.pdf (349)
http://www.grondweteu.nl/documenten/europese_grondwet_2e_deel.pdf (500)

maar welke prutser dit document heeft opgemaakt weet ik niet
als alle witruimte gebruikt wordt komen we denk ik idd wel op 500
  donderdag 2 juni 2005 @ 22:20:16 #131
90061 coz
pi_27591557
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 19:52 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
De meeste NEE-stemmers kunnen niet eens lezen volgens mij. In het BD stond vandaag een stukje waarbij het opleidingsniveau er bij werd gehaald. Hoogopgeleiden stemmen vooral JA, onder de NEE-stemmers bevinden zich erg veel VMBO-ers en dat soort proleten.
anders ga je even voor jezelf denken
in plaats van de achterhaalde propaganda te verkondigen
AL hadden alleen de hoog opgeleiden gestemt was het NOG NEE

pi_27591675
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 21:16 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

Laagopgeleide mensen hebben in het algemeen minder op met vernieuwing of met dingen die "anders" zijn. Laagopgeleide mensen zijn vaak niet in staat om genuanceerd een standpunt in te nemen. Tegen stemmen is dan de meest logische keus voor dergelijke mensen.

"Straks wordt alles anders, en zijn we Nederland niet meer"

Stop toch eens met dat grensdenken.
Ik zou je (en anderen in dit topic) er graag op willen wijzen dat Nederland gebouwd is op het subsidiariteitsbeginsel (dat wat je zelf kan regelen dien je ook zelf te regelen); er heeft hier altijd een afkeer geleefd van grote mogendheden/ c.q. centralisatie om de centralisatie. Dat heeft ons in de 17e eeuw bepaald geen windeieren gelegd. Er werd slechts samengewerkt op de gebieden waar dat absoluut noodzakelijk was. Dit soort ideeen leefden toen voornamelijk bij de regenten, die - ik vermeld het maar ten overvloede - de elite vormden. Het kan verkeren, dichtte Brederoo vooruitziend toen ook al.
pi_27592544
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 19:10 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

De grondwet is sowieso veel te dik om te lezen aan te nemen.

Grondwetten horen eenvoudig en duidelijk te zijn, en moeten imho op maximaal vijf kantjes passen.
De drie verdragen die wij nu hebben zijn bij elkaar 1200 pagina's dus als we de EU grondwet hadden aangenomen waren het er veel minder geworden.
lollig
pi_27593091
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 10:39 schreef placebeau het volgende:
Ik vind dat de topicstarter een goed punt heeft.
Wat moet er nu een referendum gehouden worden over een kanjer van een grondwet die toch niemand leest.
Nu werd iedereen misleid door propaganda over kleine stukjes eruit en details (zoals dat van de dieren), terwijl niemand het geheel kent.
Referenda hebben in deze geen nut, laat het politiek systeem werken zoals het werkt. De politici worden verkozen, en zij bepalen het politieke beleid, daar hoeft geen extra democratisch tintje aan gegeven worden, want dat leidt puur tot populisme.
Mooi punt. De meerderheid van de bevolking (mijzelf incluis) kan nooit bevatten wat voor effecten en wat voor voordelen en nadelen deze grondwet precies heeft. Daar is expertise voor nodig, en dit is precies de reden waarom we in een democratie op partijen stemmen waarvan we weten dat die de nodige kennis in huis hebben om de goede beslissingen te nemen. En aangezien een overgrote meerderheid van de politieke partijen voor de grondwet is, is het redelijk om aan te nemen dat de (een eventueel ietwat kleinere) meerderheid van de bevolking dat eigenlijk ook zou moeten zijn, mits ze goed geinformeerd zouden zijn.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_27593244
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 22:48 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

De drie verdragen die wij nu hebben zijn bij elkaar 1200 pagina's dus als we de EU grondwet hadden aangenomen waren het er veel minder geworden.
Akkoord. Maar voor een grondwet (=basis) te veel imho.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  donderdag 2 juni 2005 @ 23:12:26 #136
779 WaStEd
Hellaluha
pi_27593264
edit

[ Bericht 81% gewijzigd door WaStEd op 03-06-2005 13:14:56 ]
too much is not enough....
pi_27593953
Zelfs nu na het referendum is de hooghartigheid van (sommige in) het JA-kamp opmerkelijk. Gelukkig draaien de politici al een beetje bij. Bot heeft zich toch echt min of meer geexcuseerd over zijn overdrijvingen en zijn pogingen NEE stemmers angst aan te jagen of te vernederen.
Helaas is TS (more) nog niet helemaal bijgedraaid.

Een wel gemeend advies, more: blijf er niet in hangen. Het leven gaat door. Je hoeft nu niemand meer af te zeiken omdat ze tegen zijn, want de strijd is (voor het moment althans) gestreden.
  donderdag 2 juni 2005 @ 23:37:25 #138
90061 coz
pi_27593992

waar ik me mateloos aan kan ergeren, behalve dan dat het opleidingsniveau er al helemaal geen zak mee te maken heeft. in principe. we hebben allemaal dezelfde bagger voorlichting gehad
we hebben allemaal dezelfde debatten op tv kunnen zien ..
in theorie, de hoger opgeleiden hebben minder tijd over (drukke baan, tannisclûb 's avonds, gôlf in het weekend) om de grondwet door te lezen en uit te pluizen als de minder opgeleiden.
en in praktijk, zowel aan de ja kant als aan de nee kant zijn er legio mensen die met ietsonderhunbuik hebben gestemd

maar dat alles valt nog in het niet bij mijn ergernis aan hoe iedereen het lef heeft om te kunnen denken voor de andere groep
het gras ziet altijd groener aan de andere kant van de schutting he ... nou fijn om te zien maar zolang je in je eigen tuin staat weet je letterlijk geen drol te vertellen over die andere tuin, ja hij lijkt groen.. is het kunstgras ? komt het omdat er een laag schimmel op staat ?

dat jullie zo debiel zijn om je uberhaubt in een hokje te laten duwen hoger/lager opgeleid moet je zelf weten, hoewel er in de praktijk wel verschillende opleidingsniveau's zijn vervallen (blijkt weer eens) we rond zo'n verkiezing allemaal tot kleine onopgeleide kinderen ..

oh en de quote van deze week
quote:
''Waar bemoeien ze zich mee. Daar gaan we zelf over. Als wij dat willen bepalen we dat zelf, en niet Europa'', aldus de minister-president.
zou hij ook behoren tot de lager opgeleiden
pi_27594071
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 23:37 schreef coz het volgende:
[afbeelding]
waar ik me mateloos aan kan ergeren, behalve dan dat het opleidingsniveau er al helemaal geen zak mee te maken heeft.
Helemaal mee eens. OOk dit zijn gewoon pogingen NEE stemmers te diskwalificeren. Als het echt niet over inhoud gaat, dan zijn het wel dit soort suffe analyses over hoe hoog je wel niet moet zijn opgeleid om het te snappen.

[ Bericht 5% gewijzigd door kenz op 02-06-2005 23:41:33 (Onduidelijk verhaal aangepast) ]
pi_27594436
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 22:24 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ik zou je (en anderen in dit topic) er graag op willen wijzen dat Nederland gebouwd is op het subsidiariteitsbeginsel (dat wat je zelf kan regelen dien je ook zelf te regelen); er heeft hier altijd een afkeer geleefd van grote mogendheden/ c.q. centralisatie om de centralisatie.
Je realiseert je wel dat deze grondwet ook op datzelfde subsidiariteitsbeginsel is gebaseerd?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  vrijdag 3 juni 2005 @ 00:32:35 #141
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_27595210
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 09:46 schreef CANARIS het volgende:
Ik durf het hardop te zeggen

iemand die de Grondwet had gelezen en gisteren is gaan stemmen over deze grondwet

Had NOOIT met nee gestemd,. het zei je heet Leon de winter.

Dompraters, nietsweters en ignoranten.
ikke. Heb het boekwerk helemaal gelezen, ook al was er amper door te komen. Heb ook alle debatten op tv gevolgd en me verdiept in verschillende argumenten, zowel vóór als tegen argumenten. Ook al wilde ik, toen ik net hoorde van de grondwet en het referendum, vóór stemmen, omdat ik het een goede stap vond voor Europa, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet wil dat DIT document, dit grondwettelijk verdrag, 40 jaar ongewijzigd kan blijven bestaan (eis van dubbele unanimiteit). Een grondwet: zeker weten, kom maar op. Deze grondwet:
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  vrijdag 3 juni 2005 @ 00:33:50 #142
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_27595228
overigens had ik, voordat ik 'm op internet las, ook een harcopy van het document besteld . Vandaag (2 juni) kreeg ik hem binnen! Met een brief erbij: Op 1 juni blabla...
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_27595442
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 00:33 schreef DionysuZ het volgende:
overigens had ik, voordat ik 'm op internet las, ook een harcopy van het document besteld . Vandaag (2 juni) kreeg ik hem binnen! Met een brief erbij: Op 1 juni blabla...
IK heb hem in de aanbieding: tractatenblad, 2004, nr 275:
Niet van toepassing als geheel, maar sommige onderdelen wel.
pi_27595653
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 00:32 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

ikke. Heb het boekwerk helemaal gelezen, ook al was er amper door te komen. Heb ook alle debatten op tv gevolgd en me verdiept in verschillende argumenten, zowel vóór als tegen argumenten. Ook al wilde ik, toen ik net hoorde van de grondwet en het referendum, vóór stemmen, omdat ik het een goede stap vond voor Europa, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet wil dat DIT document, dit grondwettelijk verdrag, 40 jaar ongewijzigd kan blijven bestaan (eis van dubbele unanimiteit). Een grondwet: zeker weten, kom maar op. Deze grondwet:
Hoe zou jij een grondwet willen zien?
Waar draait het om?

Ik denk in termen van:
-Soevereiniteit van het volk
-Respect voor de rechten van de mens

Uitvoerende organen:
Wetgevende (Gekozen parlement)
Uitvoerende macht (Kabinet)
Rechterlijke Macht (Rechtbanken)
En: onderlinge controle van deze machten om de vrijheid van de burger te beschermen, omdat een machtsconcentratie in een van de drie machten zo voorkomen wordt.

En: qua inhoud: niet meer dan 4 A4-tjes.

In ieder geval niet dit samenraapsel van eerder gesloten en niet gesloten verdragen.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 11:04:53 #145
29421 The-Chosen1
take your shirt off
pi_27601336
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 10:18 schreef TR08 het volgende:

[..]

En waarom?
waarom ? ik heb voor gestemd omdat mijn mening is dat we wel met europa verder moeten, Nederland kan onmogelijk op zijn eigen houtje blijven aanrotzooien , plus het feit dat het nu klote gaat in nederland en ik denk dat met deze grondwet een stap in een verbetering van de huidige situatie gemaakt kon worden,nu veranderd er helemaal niets.

Wat me trouwens opviel ,gisteren zag ik op tv dat er een paar mensen aan het woord gelaten werden die nee hadden gestemd.Een argument was bijvoorbeeld " ja ik snap er geen zak van dus dan stem ik nee" , een ander was " ja ze denken toch dat we dom zijn dus ik stem nee".Keiharde argumenten die goed onderbouwd zijn .In mijn ogen gedragen DIE nee stemmers zich gewoon als een stel verwende kinderen die bij het minste of geringste al beginnen te janken.

[ Bericht 1% gewijzigd door The-Chosen1 op 03-06-2005 11:14:23 ]
raise up !!
  vrijdag 3 juni 2005 @ 11:25:16 #146
29421 The-Chosen1
take your shirt off
pi_27602011
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 21:16 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

Laagopgeleide mensen hebben in het algemeen minder op met vernieuwing of met dingen die "anders" zijn. Laagopgeleide mensen zijn vaak niet in staat om genuanceerd een standpunt in te nemen. Tegen stemmen is dan de meest logische keus voor dergelijke mensen.

"Straks wordt alles anders, en zijn we Nederland niet meer"

Stop toch eens met dat grensdenken.
Mee eens, ikzelf ben op de Havo begonnen en heb uiteindelijk toch maar de Mavo afgemaakt omdat school mij absoluut niet kon en kan boeien.Wat net ook al gezegd werd ,laag opgeleid zijn is een keuze , ben ik het helemaal mee eens.Alleen ik als laag opgeleide heb voor deze grondwet gestemd en irriteeer me dan ook dood aan " mede-laagopgeleiden" die niet fatsoenlijk een standpunt in nemen laat staan onderbouwen.
raise up !!
  vrijdag 3 juni 2005 @ 11:54:47 #147
102993 Enyalius
Keeper of Knowledge
pi_27603174
ik heb de grondwet doorgenomen. het is veel te dik en toen ik alle punten op papier had gezet was ik met een paar kantjes al klaar. daarna gekeken wat me aansprak en wat niet. toen bleek het bijna 50-50 verdeeld te zijn. toen de punten eruit gehaald die ik persoonlijk het meest belangrijk vond en die dubbel mee laten tellen en toen was het opeens 45-55.

heb dus een wel overwogen NEE gestemd

ik wil een verenigd europa, maar wel met fatsoenlijke punten.

de beredenatie dat alleen laag-opgeleidene NEE stemt is idioterie. zwakzinnige mud-slinging tactics dat ook gebruikt wordt in de amerikaanse politiek. bij gebrek aan een betere onderbouwing gooien ze maar met modder om de ander onderuit te krijgen.
Human beings, by changing the inner attitudes of their minds, can change the outer aspects of their lives.
William James (1842 - 1910)
pi_27604273
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 23:53 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Je realiseert je wel dat deze grondwet ook op datzelfde subsidiariteitsbeginsel is gebaseerd?
In naam wel, maar de invulling is toch echt anders; en ik weet niet of jij bekend bent met de creatieve uitleg van verdragen door het HvJEG, maar ik kan je verzekeren dat daar meestal uit volgt dat de Unie het laatste woord heeft. Overigens is het subsidiariteitsbeginsel ook in het huidge verdrag al van kracht, zie art. 5 EG-verdrag.
pi_27605669
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 09:43 schreef Naj_Geetsrev het volgende:

[..]

Je moet toegeven dat er meer nee stemmers nee hebben gestemt op hun onderbuik gevoelens, dan dat er ja stemmers zijn geweest die met hun onderbuik gevoelens hebben gestemt.
Nee, onderbuikgevoelens komen bijna per definitie naar voren in een NEE. Maar een argument als "De meerderheid van de kamer zal het wel weten" is qua niveau gelijk aan "De meerderheid van de kamer zat er bij de Euro naast".

Minder onderbuik? ja, maar niet "dus een beter beargumenteerde stem"
pi_27605759
Ben dat gezeik tegen nee-stemmers een beetje zat

Ik ben HBO'er, heb alles doorgelezen van de grondwet, heb discussies gevolgd en meegedaan.. en toch tegen gestemd
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')