quote:Grote Markt Oostzijde
De Grote Markt in Groningen staat weer volop ter discussie. Dit maal gaat het met name om de oostzijde van de Grote Markt en het gebied daarachter. Om dit doodse gedeelte van de binnenstad een belangrijke impuls te geven, wil het college van burgemeester en wethouders een paar forse ingrepen doen ter verlevendiging en verfraaiing van het stadshart. Zo wordt de oude rooilijn hersteld om de Grote Markt haar vooroorlogse proporties terug te geven. Dit maakt het plein intiemer en gezelliger. De bovengrondse parkeergarage wordt gesloopt, de parkeerplaatsen komen ondergronds terug. Dit maakt ruimte vrij voor een culturele trekker van formaat: het Huis van Informatie en Geschiedenis Groningen (HIGG), een intiatief van het Groninger Museum en de Openbare Bibliotheek.
Voor meer informatie: ga naar www.grotemarktberaad.nl
Persoonlijk ben ik nog niet direct voor maar dat heeft er meer mee te maken dat ik er vlak bij woon en zo'n Huis van de Geschiedenis m'n uitzicht gaat verpesten vrees ikquote:De huidige situatie van de Grote Markt en het oostelijke bouwblok is een tamelijk losse verzameling van elementen. De oostwand vormt een bijna gesloten front. Het gebied daarachter is niet erg aantrekkelijk en slecht toegankelijk
Vorige keer hebben ze ook goed geluisterd... ik ga voor stemmen!!quote:Op woensdag 1 juni 2005 17:03 schreef Sandyman het volgende:
En een referendum vind ik op zich geen probleem, als het maar bindend is.
Dat gebeurt dus niet... die schuiven ze alleen een meter of 20 op... (naar voren, dus richting de GM)quote:Op woensdag 1 juni 2005 17:34 schreef gelly het volgende:
Ik stem Ja, omdat ik graag Vindicat tegen de vlakte zie gaan.
Bij het vorige referendum was dat inderdaad de motivatie van een aantal studenten.quote:Op woensdag 1 juni 2005 17:33 schreef du_ke het volgende:
Tja als ik tegen stem zou dat ook vanwege het idee zijn dat ik geen grote bouwput om de hoek wil. Maar ik ga me er eerst nog wat meer in verdiepen.
Ah, dan ben ik tegen.quote:Op woensdag 1 juni 2005 21:44 schreef gelly het volgende:
http://www.grotemarktja.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=48&Itemid=53
Dat is alleen een pinautomaat gozerquote:Op woensdag 1 juni 2005 21:58 schreef nietzman het volgende:
[..]
Ah, dan ben ik tegen.
Als Fries vind ik die FrieslandBank namelijk een aanwinst daar.
de achterkant wel!quote:Op woensdag 1 juni 2005 17:40 schreef NostraBramus het volgende:
[..]
Dat gebeurt dus niet... die schuiven ze alleen een meter of 20 op... (naar voren, dus richting de GM)
eensch.. zie ook dit topic -> De democratie draait dol.. referenda en directe-democratiequote:Op woensdag 1 juni 2005 16:57 schreef Heerlijkheid het volgende:
Ik weet niet of hetzelfde motief ook zou kunnen gelden voor dit referendum, maar ik denk dat de beste afweging nog te maken is door het college van B&W. Ik wil helemaal geen referenda.
Denk je dat ze in een half jaar klaar zijn?? Volgens mij zijn het plannen die vanaf 2007 uitgevoerd gaan worden (als de omwonenden / belanghebbenden niet te veel problemen maken bij het verlenen van bouwvergunningen). En is de oplevering ergens in 2010 gepland...quote:Op woensdag 1 juni 2005 21:27 schreef du_ke het volgende:
Tja het zal er best beter op worden maar ik heb geen zin om een half jaar lang elke dag wakker te worden om 8 uur door bouwlawaai.
Het blijkt zo te zijn dat de tekeningen die er nu zijn, allemaal schetsen zijn van hoe het er mogelijk uit zou kunnen gaan zien. Als de burgers voorstemmen wordt er pas een architecten-aanbesteding gedaan en zal er dus pas een definitief beeld gevormd kunnen worden. In de tekeningen en maquettes die er zijn, zijn dus alleen maximale bouwhoogtes aangegeven (t.o.v. wat er nu staat).quote:Op woensdag 1 juni 2005 21:44 schreef gelly het volgende:
http://www.grotemarktja.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=48&Itemid=53
Als je goed kijkt kun je zien dat dat ding nu al ietwat scheef staat.quote:Op donderdag 2 juni 2005 16:43 schreef the_disheaver het volgende:
Eigenlijk voel ik wel iets voor een scheve (maar wel toegankelijke) martinitoren
Gelukkig wel. Nog meer auto's dicht bij het centrum!quote:Op donderdag 2 juni 2005 22:40 schreef Arcee het volgende:
Die Groningers stemmen toch weer tegen.
De parkeergarage onder de Grote Markt hebben ze ook al weggestemd.
ook als je bij alles "Neutraal" of "Geen mening" invult krijg je..quote:GRONINGEN - De voorstanders van een grootscheepse vernieuwing van de Grote Markt in het centrum van Groningen vinden dat een 'misleidende' stemwijzer van internet verwijderd moet worden. Wie de vragen op de objectief ogende stemwijzer beantwoordt, krijgt vrijwel altijd het advies 'nee' te stemmen.
[..]
Initiatiefnemer van de site www.stemwijzergrotemarkt.nl is de Groningse dichter Karel ten Haaf. Hij geeft grif toe dat de stemwijzer mogelijk niet objectief is, maar piekert er niet over de site te verwijderen. "Hij is gemaakt uit boosheid over de eenzijdige en sterk gekleurde informatie van burgemeester en wethouders over de plannen.
Het huidige gebouw is spuuglelijk, ik ga ervan uit dat het nieuwe dat niet wordt.quote:Op woensdag 8 juni 2005 13:50 schreef marchien het volgende:
Ik ben aan de grote markt gehecht zoals hij nu is
Stel je voor dat je bij de kostery op het terrasje zit en je kijkt opzij niet tegen de grote markt aan, maar tegen een verplaatst, vernieuwd, lelijk vindicatgebouw
Maar daar het naar voren halen van de oostzijde wordt je uitzicht opde Grote Markt vanaf de Kostery enorm beperktquote:Op woensdag 8 juni 2005 15:34 schreef Noca het volgende:
[..]
Het huidige gebouw is spuuglelijk, ik ga ervan uit dat het nieuwe dat niet wordt.
Verder kijk ik als ik op het terras bij de kostery zit echt niet richting wat er voor de oostzijde gebeurt., maar juist richting de markt en die blijft er echt wel zitten
Kijk eens naar dit plaatje..quote:Op woensdag 8 juni 2005 15:44 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Maar daar het naar voren halen van de oostzijde wordt je uitzicht opde Grote Markt vanaf de Kostery enorm beperkt
Ja tuuk!quote:Op woensdag 8 juni 2005 18:34 schreef du_ke het volgende:
Heb m'n stembiljet binnen en ga tegen stemmen denk ik.
Ik ben het niet met U eens!quote:Op woensdag 8 juni 2005 16:39 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[afbeelding]
Je koppelt de Martini los van de Markt op deze manier. Je moet je even voorstellen dat de nieuwe voorgevels ongeveer vanaf die tweede lantaarnpaal lopen. Vooral de Martinikerk en een groot gedeelte van de inkijk in de St. Janstraat (met o.a. het best mooie Provinciehuis) vallen op deze manier weg. De rooilijn is nog nooit zover naar voren geweest, en daar waren redenen voor.
zie ook:
[afbeelding]
weer ongeveer die lantaarnpaal nemen. Bedenk ook dat als je een gebouw dichterbij haalt deze hoger lijkt vanaf dit perspectief dan de huidige gebouwen.
Ook vanuit de Oosterstraat valt het prachtige uitzicht op de Martinitoren in zijn (bijna) geheel voor een groot gedeelte weg:
[afbeelding]
Hier een fotootje zoals het voor de oorlog was:
[afbeelding]
De nieuwe rooilijn willen ze daar leggen waar de stoep voor het Scholtenhuis zo'n beetje ophoudt.
Bedenk ook dat aan de Noordzijde nu hogere gebouwen staan, zodat de Martini meer in het niet komt te vallen, vergeleken met vroeger.
Tenslotte die 'nieuwe markt'. Dat gaat niet werken. Ben je wel eens door de Naberpassage gelopen? Is een heel leuk binnenpleintje daarachter, en de passage zelf was theoretisch een vondst. Maar het werkte allemaal niet echt. Het blijft afgebakend van de gezelligheid van de rest van de stad. Zelfs zo'n Huis van Informatie en Geschiedenis van Groningen gaat daarbij niet helpen (wat ik trouwens nogmaals een enorme geldverspilling vind).
Jij ook priapus?quote:Op woensdag 8 juni 2005 23:52 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
[..]
Ja tuuk!
Anders jouw buurman niet juwelier is meer.
Jij anders moeten plannen.
Maar jij lui!
20 is een eind hoorquote:Op donderdag 9 juni 2005 00:09 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
De rooilijn moet gewoon 20 meter opgescoven worden en de primaire bouwhoogte moet 47 meter zijn.
In de tussentijd mag je best bij mij logeren, duke
Dude, het is een stad, geen dorp. Voor uitzicht ga je maar in een weiland zitten.quote:Op woensdag 8 juni 2005 15:44 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Maar daar het naar voren halen van de oostzijde wordt je uitzicht opde Grote Markt vanaf de Kostery enorm beperkt
Groningen is gewoon een groot dorp hoorquote:Op donderdag 9 juni 2005 00:12 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dude, het is een stad, geen dorp. Voor uitzicht ga je maar in een weiland zitten.
Yeah, right.quote:Op donderdag 9 juni 2005 00:14 schreef du_ke het volgende:
Groningen is gewoon een groot dorp hoor. Iedereen kent iedereen
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |