abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27548739
Een tikje ondergesneeuwd onder de aandacht voor de EU Grondwet maar ook in Groningen komt er een referendum aan.

Men is van mening dat de Grote Markt wel een opknapbeurt kan gebruiken. Het idee is om daarvoor de (naoorlogse) oostzijde neer te gooien en geheel opnieuw op te bouwen. Waarbij de markt kleiner, knusser, moet worden.

Of zoals de gemeente het zegt.
quote:
Grote Markt Oostzijde

De Grote Markt in Groningen staat weer volop ter discussie. Dit maal gaat het met name om de oostzijde van de Grote Markt en het gebied daarachter. Om dit doodse gedeelte van de binnenstad een belangrijke impuls te geven, wil het college van burgemeester en wethouders een paar forse ingrepen doen ter verlevendiging en verfraaiing van het stadshart. Zo wordt de oude rooilijn hersteld om de Grote Markt haar vooroorlogse proporties terug te geven. Dit maakt het plein intiemer en gezelliger. De bovengrondse parkeergarage wordt gesloopt, de parkeerplaatsen komen ondergronds terug. Dit maakt ruimte vrij voor een culturele trekker van formaat: het Huis van Informatie en Geschiedenis Groningen (HIGG), een intiatief van het Groninger Museum en de Openbare Bibliotheek.
Voor meer informatie: ga naar www.grotemarktberaad.nl

quote:
De huidige situatie van de Grote Markt en het oostelijke bouwblok is een tamelijk losse verzameling van elementen. De oostwand vormt een bijna gesloten front. Het gebied daarachter is niet erg aantrekkelijk en slecht toegankelijk
Persoonlijk ben ik nog niet direct voor maar dat heeft er meer mee te maken dat ik er vlak bij woon en zo'n Huis van de Geschiedenis m'n uitzicht gaat verpesten vrees ik .

Maar ik ben nog bezig met m'n meningsvorming en dan ook benieuwd naar de mening van de andere Groningers alhier .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_27548868
Ach en er voor de lol ook maar een Polletje bij .

Poll: Poll: Ben je voor of tegen de plannen voor de nieuwe Oostzij
  • Voor
  • Tegen
  • Blanco/ ga niet stemmen
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 11% gewijzigd door du_ke op 01-06-2005 17:06:29 ]
  • Als het niet wil branden moet je beter stoken.
      woensdag 1 juni 2005 @ 16:57:29 #3
    10086 Heerlijkheid
    gebiedt mij te zeggen
    pi_27548896
    Ik ga niet stemmen, omdat ik tegen referenda ben.

Het voorbeeld van het eerder gehouden referendum, over de parkeergarage onder de Grote Markt, is een goed voorbeeld waarom ik tegen ben. De Stad telt ik weet niet hoeveel studenten. Die zijn allemaal tegen omdat ze niet tijdens hun studieperiode de Grote Markt open willen hebben liggen. Dat het economisch veel kan opleveren, is hun zorg niet. Zij zijn toch allemaal na 5 jaar weg.

Ik weet niet of hetzelfde motief ook zou kunnen gelden voor dit referendum, maar ik denk dat de beste afweging nog te maken is door het college van B&W. Ik wil helemaal geen referenda.
      woensdag 1 juni 2005 @ 17:03:15 #4
    4090 Sandyman
    Super nubila jubila
    pi_27549077
    Ik denk dat ik wel voor ben. Heb het allemaal eens bekeken en het wordt er volgens mij uiteindelijk wel gezelliger op.

En een referendum vind ik op zich geen probleem, als het maar bindend is.
    If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
    pi_27549638
    quote:
    Op woensdag 1 juni 2005 17:03 schreef Sandyman het volgende:

En een referendum vind ik op zich geen probleem, als het maar bindend is.
    Vorige keer hebben ze ook goed geluisterd... ik ga voor stemmen!!
    pi_27549917
    Tja als ik tegen stem zou dat ook vanwege het idee zijn dat ik geen grote bouwput om de hoek wil. Maar ik ga me er eerst nog wat meer in verdiepen.
    pi_27549955
    Ik stem Ja, omdat ik graag Vindicat tegen de vlakte zie gaan.
    pi_27550106
    quote:
    Op woensdag 1 juni 2005 17:34 schreef gelly het volgende:
    Ik stem Ja, omdat ik graag Vindicat tegen de vlakte zie gaan.
    Dat gebeurt dus niet... die schuiven ze alleen een meter of 20 op... (naar voren, dus richting de GM)
    pi_27550154
    Het hele gebouw Zitten die bralbekken dan nog dichter op het terras ? Ik stem Nee bedenk ik net.
    pi_27550279
    Er komt wel een ander gebouw maar ze schuiven idd op.
      woensdag 1 juni 2005 @ 18:10:46 #11
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_27550836
    quote:
    Op woensdag 1 juni 2005 17:33 schreef du_ke het volgende:
    Tja als ik tegen stem zou dat ook vanwege het idee zijn dat ik geen grote bouwput om de hoek wil. Maar ik ga me er eerst nog wat meer in verdiepen.
    Bij het vorige referendum was dat inderdaad de motivatie van een aantal studenten. .

De belangrijkste reden dat het met de Noordzijde mis ging voor het college was omdat de inwoners niet een parkeergarage wilden onder de V&D, wat wel de bedoeling was. Met de rest van de plannen had men niet eens zoveel moeite, zo'n aanwinst is de V&D zoals die er nu staat nou ook niet. De parkeergarage was toen volgens V&D noodzakelijk om de nieuwbouw rendabel te maken. Ook werd er door het 'nee'-kamp gezegd dat het mogelijk was dat de Martinitoren om zou vallen, ze voerden ook heel subtiel campagne met een poster met een scheve Martinitoren erop. .

Het verschil met nu is dat er aan de Oostzijde al een parkeergarage is, die wordt gesloopt en ondergronds aangelegd. Netto geen verschil dus. Met de Naberpassage zoals die er nu is, zullen ook weinig mensen tevreden zijn.
    pi_27557155
    Tja het zal er best beter op worden maar ik heb geen zin om een half jaar lang elke dag wakker te worden om 8 uur door bouwlawaai .
      woensdag 1 juni 2005 @ 21:38:42 #13
    4283 nietzman
    Geen zin meer.
    pi_27557572
    Kunnen die lui niet gewoon een mooie 3drender maken van de voor en na-situatie? Nu snap ik ook maar half wat precies de bedoeling is. .
    Ik ga naar huis.
    pi_27558041
    Ze willen m'n stemkantoor slopen !

Daar kan ik natuurlijk nooit voor zijn .
      woensdag 1 juni 2005 @ 21:58:55 #16
    4283 nietzman
    Geen zin meer.
    pi_27558389
    quote:
    Ah, dan ben ik tegen.

Als Fries vind ik die FrieslandBank namelijk een aanwinst daar.
    Ik ga naar huis.
    pi_27558650
    quote:
    Op woensdag 1 juni 2005 21:58 schreef nietzman het volgende:

[..]

Ah, dan ben ik tegen.

Als Fries vind ik die FrieslandBank namelijk een aanwinst daar.
    Dat is alleen een pinautomaat gozer
    pi_27558679
    Staat wel heel groot Friesland bovenop !
      woensdag 1 juni 2005 @ 22:07:21 #19
    4283 nietzman
    Geen zin meer.
    pi_27558719
    quote:
    Op woensdag 1 juni 2005 22:06 schreef du_ke het volgende:
    Staat wel heel groot Friesland bovenop !
    Ik ga naar huis.
    pi_27558956
    Ik ben toch weer voor geloof ik..
      woensdag 1 juni 2005 @ 22:14:40 #21
    47776 somegirl
    Gossip Girl
    pi_27559029
    quote:
    Op woensdag 1 juni 2005 17:40 schreef NostraBramus het volgende:

[..]

Dat gebeurt dus niet... die schuiven ze alleen een meter of 20 op... (naar voren, dus richting de GM)
    de achterkant wel!
    Men are like a fine wine. They start out as grapes, and it's up to women to stomp the shit out of them until they turn into something acceptable to have dinner with.
      woensdag 1 juni 2005 @ 23:02:03 #22
    42658 Noca
    Voetbalt O+
    pi_27560912
    Ah, ja dat komt ook over een week of 4. Zal me er ook wat in gaan verdiepen.
      woensdag 1 juni 2005 @ 23:43:19 #23
    13921 BdR
    nu ook in ultra-lowres!
    pi_27562298
    quote:
    Op woensdag 1 juni 2005 16:57 schreef Heerlijkheid het volgende:
    Ik weet niet of hetzelfde motief ook zou kunnen gelden voor dit referendum, maar ik denk dat de beste afweging nog te maken is door het college van B&W. Ik wil helemaal geen referenda.
    eensch.. zie ook dit topic -> De democratie draait dol.. referenda en directe-democratie
    tv not rot brain..
    Life is something to do when you can't get to sleep..
    The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
    pi_27564584
    Heb er nog niet veel over gelezen/gezien/gehoord, maar tot nu toe ben ik voor. Voornamelijk het Forum (het groninger Forum, de naam voor het huis van geschiedenis en informatie) is een goed plan! En een plein (hopelijk veel groen!) lijkt me ook aantrekkelijk.

Want nu is de oostzijde gewoon dood. Winkels erin heeft geen nut, aangezien de bushaltes er toch tussen zitten. Maar een gezellig groenig pleintje, met cultuur, lijkt me perfect!
    pi_27567433
    quote:
    Op woensdag 1 juni 2005 21:27 schreef du_ke het volgende:
    Tja het zal er best beter op worden maar ik heb geen zin om een half jaar lang elke dag wakker te worden om 8 uur door bouwlawaai .
    Denk je dat ze in een half jaar klaar zijn?? Volgens mij zijn het plannen die vanaf 2007 uitgevoerd gaan worden (als de omwonenden / belanghebbenden niet te veel problemen maken bij het verlenen van bouwvergunningen). En is de oplevering ergens in 2010 gepland...
    quote:
    Het blijkt zo te zijn dat de tekeningen die er nu zijn, allemaal schetsen zijn van hoe het er mogelijk uit zou kunnen gaan zien. Als de burgers voorstemmen wordt er pas een architecten-aanbesteding gedaan en zal er dus pas een definitief beeld gevormd kunnen worden. In de tekeningen en maquettes die er zijn, zijn dus alleen maximale bouwhoogtes aangegeven (t.o.v. wat er nu staat).
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')