Ik wist niet dat je een geodriehoek ook al voor taal kon gebruiken...quote:Op donderdag 2 juni 2005 12:23 schreef MaRySe het volgende:
Bijv.. Maryse druk bezig met spellen met haar geo driehoek..
[Ali B-modus] Hé, check die schilderij! [/Ali B-modus]quote:Op woensdag 1 juni 2005 23:46 schreef MaRySe het volgende:
Dat is die schilder die die Marilyn Monroe schilderij heeft gemaakt met die gekleurde dingensen.
bedenken, bedacht, ontdekken, geformuleerd, same shit, hij heeft het op zijn naam staan en is daarme vereeuwigdquote:
Dit is te ergquote:Op donderdag 2 juni 2005 12:35 schreef Frollo het volgende:
Van Dale:
Van Dale is een taal-VanDaalquote:Op donderdag 2 juni 2005 13:38 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Dit is te ergDes zomers gaan we naar zee --> 's Zomers gaan we naar zee. Des maandags gaan we naar zee --> 's Maandags gaan we naar zee. Of is er iemand die zegt 'Maandags gaan we naar zee?'
Taalverrader, die Van Dale
Taal verandert, ChrisJX. 's Zomers is zelf immers ook een verbastering, namelijk van des zomers.quote:Op donderdag 2 juni 2005 13:38 schreef ChrisJX het volgende:
Dit is te ergDes zomers gaan we naar zee --> 's Zomers gaan we naar zee. Des maandags gaan we naar zee --> 's Maandags gaan we naar zee. Of is er iemand die zegt 'Maandags gaan we naar zee?'
Taalverrader, die Van Dale
Wouden mag ook gewoon.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 22:58 schreef Alchemila het volgende:
Ik loop stage op een (vmbo) school, ben 2e jaars geschiedenis, en ik moet letterlijk elk woord van drie of meer lettergrepen uitleggen, als ik twee begrippen in één les kan uitleggen en ze er één van hebben onthouden dan is de les geslaagd. Iedereen denken dat 'wouden' een werkwoord is, en dat hoofdletters en interpunctie na de WO II zijn afgeschaft.
Het is zwaar slecht gesteld met de kennis van de jongeren, niet alleen de algemene kennis maar inderdaad, zoals Sir Simon zei, ook die van het Nederlands of andere vakken.
De jeugd van tegenwoordig!
Benieuwd naar 't antwoord van ChrisJX.quote:Op donderdag 2 juni 2005 13:44 schreef Frollo het volgende:
[..]
Taal verandert, ChrisJX. 's Zomers is zelf immers ook een verbastering, namelijk van des zomers.
Oh nee, wacht, de taal zoals je die op de basisschool hebt geleerd, dát is de enige echte taal! En alles daarvóór of daarna is fout, hè?
Al moet ik erbij zeggen dat ik het zelf ook wel heb hoorquote:Op donderdag 2 juni 2005 14:22 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Benieuwd naar 't antwoord van ChrisJX.
Als ze zich nu niet fatsoenlijk kan verweren, eis ik dat ze stopt met die fantastische columns van d'r.quote:Op donderdag 2 juni 2005 14:25 schreef Frollo het volgende:
[..]
Al moet ik erbij zeggen dat ik het zelf ook wel heb hoor
Gestolen akkoorden?quote:Op woensdag 1 juni 2005 17:44 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Trance is simplistische muziek gemaakt met voorgebakken samples en gebaseerd op gestolen accoorden. Ik kan met mijn fruityloops nog wel een fatsoenlijk trancenummer maken, zo eenvoudig zit die muziek in elkaar. Je moet die rommel eens boycotten.
Accoorden-reeksen dan. Jij je zin. Ga er trouwens verder niet op in, erg offtopic discussie.quote:Op donderdag 2 juni 2005 14:59 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
Gestolen akkoorden?Da's net zoiets als "gestolen letters"
![]()
ik spreektaal ja, niet in schrijftaalquote:
Is inderdaad een legitieme meervoudsvorm van een grote groep bomen (Woud). Maar géén werkwoord !quote:
mwah, misschien niet volgens het ABN (geen id wat van dale er van zegt) maar tis wel gangbaar in verschillende dialecten.quote:Op donderdag 2 juni 2005 15:17 schreef abraham het volgende:
[..]
Is inderdaad een legitieme meervoudsvorm van een grote groep bomen (Woud). Maar géén werkwoord !
woud (het ~, ~en)quote:Op donderdag 2 juni 2005 15:17 schreef abraham het volgende:
[..]
Is inderdaad een legitieme meervoudsvorm van een grote groep bomen (Woud). Maar géén werkwoord !
dialecten voldoen niet volgens ABNquote:Op donderdag 2 juni 2005 15:25 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
mwah, misschien niet volgens het ABN (geen id wat van dale er van zegt) maar tis wel gangbaar in verschillende dialecten.
Op z'n IJmuidens: ik ken, ik kost.quote:Op donderdag 2 juni 2005 17:27 schreef ChrisJX het volgende:
Ik ken, ik kende, maar op z'n Brabants ik ken, ik kon
voorbeeld van algemene kennisquote:Op donderdag 2 juni 2005 13:11 schreef Phaedrus het volgende:
[..]
Ik wist niet dat je een geodriehoek ook al voor taal kon gebruiken...
schrijf·ster (de ~ (v.), ~s)quote:Op donderdag 2 juni 2005 12:33 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ach, ook van het NRC kun je niet meer uitgaan. Vorige week nog iets in de trant van 'zomers gaan we naar het strand'. Da's heel leuk, maar mevrouw de tekstschrijver schrijfster bedoelde ''s zomers gaan we naar het strand'. Niemand schijnt meer te weten dat er een 's hoort voor zomers, winters, zaterdags enz. als het om de dag gaat en niet de manier waarop
Dat zou ik maar ook niet doen nee.quote:vaardigheden?? ik zag laatst een stel vwo'ers houten platen zagen met een ijzerzaag
heb er maar niks van gezegt
En dat zie ik nu juist niet als probleem. Zelf heb ik ook nog het voortgezetonderwijs in de oude stijl gedaan en heb ik heel wat moeten stampen. Die kennis was ik na 2 jaar grotendeels kwijt. Na 6 jaar is er zo'n beetje niks meer van over.quote:Tja, leerlingen gaan ervan uit dat alles maar voorgekauwd wordt. Van algemene kennis hebben we niet meer gehoord, want in Nederland is het belangrijk dat je kunt opzoeken wat iets is, niet dat je meteen weet wat iets is.
Waarom? Er zijn vast ook een heleboel "makkelijke" dingen in een ander vak die jij niet weet. Kijk voor de gein eens de Achmea Kennisquiz met de brugklassers en merk op hoe weinig parate kennis je eigenlijk hebt. Feit is: je kan niet alles weten en je hoeft niet alles te weten.quote:Maar het feit dat men het woord sedert niet kent en niet wist wanneer de Tweede Wereldoorlog was/eindigde, mag men, vind ik, best denigrerend over doen...
Beter ook niet. Ik zal je eens wat vertellen. In het onderwijs is/was het gebruikelijk om in een laag niveau iets aan te bieden, vervolgens in het vervolgniveau weer aan te bieden en in een vervolgopleiding nogmaals aan te bieden.quote:Ik denk dat het Nederlandse onderwijs een stapje terug moet doen in de tijd. Er moet weer meer aandacht worden besteeds aan feitenkennis. Van rijtjes stampen is nog nooit iemand slechter geworden.
quote:Op vrijdag 3 juni 2005 21:23 schreef Neuralnet het volgende:
Dat hangt ook samen met je interesses.. je vergeet sneller bepaalde zaken als je je er niet voor interesseert.. en bovendien komt de kennis wel weer bovendrijven als je je er weer mee bezig houdt.. helemaal verdwijnt het niet hoor.quote:En dat zie ik nu juist niet als probleem. Zelf heb ik ook nog het voortgezetonderwijs in de oude stijl gedaan en heb ik heel wat moeten stampen. Die kennis was ik na 2 jaar grotendeels kwijt. Na 6 jaar is er zo'n beetje niks meer van over.
Het is een schande als je dat niet weetquote:"Dat kan je toch weer opzoeken?" zegt men dan. Tuurlijk. Maar dan is de school zonde van mijn tijd geweest. Daarom zeggen ze tegenwoordig: leer de vaardigheid om informatie te kunnen zoeken, te kunnen verwerken en te kunnen beoordelen op waarde. Daar heb je, zeker tegenwoordig, veel meer aan.
Algemene ontwikkeling is leuk, maar niet meer dan dat. Denk je nou echt dat het mensen interesseert als ik de jaartallen van de 2e wereldoorlog niet ken?
Werkelijk? Hoeveel procent van de jeugd van tegenwoordig zal dat kunnen?quote:De jeugd van tegenwoordig doet iets veel beters en intelligenters: zij kunnen verklaren en praten over de achtergronden en waarom en hoe oorlog kan ontstaan.
DAT is ook geen begrip.. je spreekt jezelf tegen: De jeugd is, volgens jou, prima in staat te zoeken... Als men wil weten wat de achtergronden van WO2 waren, de oorzaken, en al het andere waar vragen over kunnen ontstaan, kan men dat toch ook opzoekenquote:DAT begrip zoek je namelijk niet even snel op. En die jaartallen? Ach, het behandelen van de 2e wereldoorlog is pure propaganda. Er zijn wel ergere dingen in de wereld geweest waar men over zwijgt.
Je hoeft en kunt inderdaad niet alles te weten... ik weet zeer zeker niet alles als ik naar de Achmea Kennisquiz kijk.. Trouwens, wel eens opgemerkt wat voor achterlijke vragen er gesteld kunnen worden?quote:Waarom? Er zijn vast ook een heleboel "makkelijke" dingen in een ander vak die jij niet weet. Kijk voor de gein eens de Achmea Kennisquiz met de brugklassers en merk op hoe weinig parate kennis je eigenlijk hebt. Feit is: je kan niet alles weten en je hoeft niet alles te weten.
quote:Op vrijdag 3 juni 2005 22:06 schreef SirSimon het volgende:
"Is een baby dood, levend of levensloos?"
Levenloos toch? of ben ik nou achterlijk..
Daarom hoeft van mij het rijtjesstampen ook niet per se terug te komen. Je stampt zo een heleboel leerlingen kennis in die ze uit desinteresse niet eens leren en waarvan hooguit een klein deeltje blijft hangen. En waarom? Enkel omdat er een paar mensen zijn die het interessant vinden.quote:Dat hangt ook samen met je interesses.. je vergeet sneller bepaalde zaken als je je er niet voor interesseert.. en bovendien komt de kennis wel weer bovendrijven als je je er weer mee bezig houdt.. helemaal verdwijnt het niet hoor.
Omdat jij dat vindt? Kom op zeg. In het dagelijks leven is er geen enkele noodzaak om dat soort dingen te weten.quote:Het is een schande als je dat niet weet
Ik had het over "begrip" in de zin van iets echt begrijpen en niet in de zin van begrip als definitie van een woord. O ja, stom van me. Je hebt het natuurlijk als rijtje geleerd en je kent perfect 1 van de vele betekenissen van het woord. Maar het echt begrijpen en meervoudig kunnen toepassen blijft lastig. Dat bedoel ik nou.quote:je spreekt jezelf tegen: De jeugd is, volgens jou, prima in staat te zoeken... Als men wil weten wat de achtergronden van WO2 waren, de oorzaken, en al het andere waar vragen over kunnen ontstaan, kan men dat toch ook opzoeken
Vraag je dan maar meteen af in welke context het handig is om het op te zoeken. Verder dan kunstmatig gecreëerde toetsmomenten kom je dan niet. Natuurlijk, in de praktijk ken ik mensen die een hele woordenwaterval kunnen genereren. Is het dan ook noodzakelijk om al die woorden te kennen? Nee. Ik ken er veel, maar mijn ervaring is dat mensen die ontzettend geleerd gaan praten en moeilijke woorden spuwen inhoudelijk zelden iets te melden hebben.quote:Als men iets opzoekt is het blijkbaar noodzakelijk/handig/nutvol om de betekenis van het begrip te weten. Om diezelfde reden is het handig om het begrip gewoon te weten, het is immers belangrijk genoeg om de betekenis te achterhalen.
Een rijtje kennen of woorddefinities uit je hoofd kunnen opdreunen staat voor mij niet gelijk aan weten waar je het over hebt. Je kent de betekenis van losse woorden, maar dat is nooit inhoudelijk.quote:Weten waar je het over hebt zonder met de Van Dale rond te huppelen in je tas.... een goed iets of niet?
Ik heb inderdaad het idee dat het niveau van de jongeren onderschat wordt. Zelf ben ik van mening dat er wel degelijk niveau aanwezig is. Met jongeren van 10 jaar geleden viel nauwelijks een goed gesprek te voeren. Dat is tegenwoordig wel anders. Je hebt uiteraard ook veel dommen ertussen zitten, maar als ik tegenwoordig jongeren hoor praten dan denk ik vaak: "Wtf, dat wist ik pas toen ik 5 jaar ouder was".quote:ben ik daarmee een uitzondering of onderschatten jullie de meeste jongeren / kijken jullie alleen maar naar de laagste niveaus?
Dan durf ik te wedden dat jij geen fotografisch geheugen hebt, maar i.p.v. daarvan alleen soaps kijkt op TV, chat op het internet, alleen voor de horoscopen gaat in de kranten enz. Algemene kennis is wel essentieel: als ze op school/op het werk praten over een algemene kwesties in het Journaal, dan moet je wel mee kunnen reageren. En waar ik mij zorgen om maak is dat niet alleen jongeren kampen met een tanende algemene kennis: ook andere bevolkingsgroepen kennen mensen die een onderontwikkelde algemene kennis hebben.quote:Op zaterdag 4 juni 2005 00:18 schreef Seiruu het volgende:
Algemene kennis is niet efficient. Algemeen is sowieso niet "in" tegenwoordig. Wat vroeger misschien "in" was, is nu gewoon tijdverspilling.
Mensen die gaan zeiken dat er "jongeren" zijn die niet weten wat "sedert" is en/of wanneer WO2 is begonnen hebben even een reality check nodig: we leven niet meer in de jaren 70-80. Dat houdt dus in dat je niet gaat zeiken over "kennis" die je niet nodig hebt/ooit zal gebruiken om iets te bereiken.
Hij heeft zeker een paar punten, maar wat betreft de andere punten mag hij lekker in 1950 gaan leven. Lekker door de bovenmeester gespankt worden als hij het rijtje Groningse plaatsen niet ui z'n hoofd weetquote:Op zondag 5 juni 2005 10:29 schreef vdo28 het volgende:
Ik ben het vrijwel nooit eens met StefanP maar hij heeft wel een paar punten, en ChrisJX dat zijn gewoon dooddoeners...
Joh sommige mensen weten niet eens hoe Nederland er uit zietquote:Op zondag 5 juni 2005 21:02 schreef beertema het volgende:
owkeey een rijtje groningse plaatsen? steden: Winschoten, Stadskanaal, Veendam, Hoogezand/sappemeer, Delfzijl, groningen
dit zijn alleen nog de grote steden, wil je ook nog kleinere plaatsen dan ben ik nog lang niet klaar
en parate kennis is wel degelijk makkelijk. anders was ik niet meer met de brommer thuis gekomen vandaag:)
En meneer heeft hier ook een onderbouwde en overuigende bron voorquote:Op zondag 5 juni 2005 21:04 schreef StefanP het volgende:
Op school leer je kennis, die softe onzin leer je daarbuiten op straat maar. Dat is eeuwenlang goed gegaan maar nu de vrouwen ineens aan het roer staan van het onderwijs, zowel op het ministerie als voor de klas, is dat blijkbaar onzin en moeten de zachte kinderhoofdjes geknuffeld worden met emotioneel gepamper. Feitenkennis, hoofdrekenen, breuken en vervoegen, ach dat "sijn maar Byzak3n"
en toch, er gaan steeds meer stemmen op dat de overwegend vrouwelijke opvoeders in het leven van een jongen een negatief effect hebben en voor een toename van onhandelbare of enorm drukke jongens zorgt. Zo gek is het dus absoluut niet.quote:Op zondag 5 juni 2005 21:09 schreef ChrisJX het volgende:
En meneer heeft hier ook een onderbouwde en overuigende bron voor
Maarrr, het is natuurlijk altijd makkelijk om een andere groep de schuld te geven van problemen. Of het nou joden, Marokkanen of vrouwen zijn.
Moraal van 't verhaal: breezah's moet je niet voor de klas zettenquote:Op zondag 5 juni 2005 21:04 schreef StefanP het volgende:
Feitenkennis, hoofdrekenen, breuken en vervoegen, ach dat "sijn maar Byzak3n"
Ik denk niet dat dat met vrouwen op zich te maken heeft. Het is meer de algemene omgangsnorm. Vroegah kreeg je een tik op je vingers als je brutaal was. Tegenwoordig kun je een leraar in elkaar slaan en wordt er nog gezegd 'laten we er even rustig over praten'. En of het mannen of vrouwen waren die van de pabo kwamen, orde houden konden ze allemaal niet bij mij op schoolquote:Op zondag 5 juni 2005 21:12 schreef UnleashMitch het volgende:
en toch, er gaan steeds meer stemmen op dat de overwegend vrouwelijke opvoeders in het leven van een jongen een negatief effect hebben en voor een toename van onhandelbare of enorm drukke jongens zorgt. Zo gek is het dus absoluut niet.
quote:Op zondag 5 juni 2005 21:04 schreef StefanP het volgende:
... Dat is eeuwenlang goed gegaan maar nu de vrouwen ineens aan het roer staan van het onderwijs, zowel op het ministerie als voor de klas, is dat blijkbaar onzin en moeten de zachte kinderhoofdjes geknuffeld worden met emotioneel gepamper. ...
Ik heb het vooral over basisschool kinderen. Jongens zijn van het type in bomen klimmen, rennen, druk doen etc etc. Dit gedrag wordt begrepen door de mannelijke opvoeders terwijl de vrouwelijke opvoeders denken van 'doe rustig en ga stil zitten op je stoel'. De precieze artikelen e.d. zou ik op moeten zoeken maar op ongeveer die gedachtengang is het gebaseerd.quote:Op zondag 5 juni 2005 21:42 schreef ChrisJX het volgende:
Ik denk niet dat dat met vrouwen op zich te maken heeft. Het is meer de algemene omgangsnorm. Vroegah kreeg je een tik op je vingers als je brutaal was. Tegenwoordig kun je een leraar in elkaar slaan en wordt er nog gezegd 'laten we er even rustig over praten'. En of het mannen of vrouwen waren die van de pabo kwamen, orde houden konden ze allemaal niet bij mij op schoolWoeeei, weer een VWO 3 (nota bene) apekooiend door het lokaal
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |