abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 juni 2005 @ 13:11:33 #201
12237 Phaedrus
Nu met transparante avatar!
pi_27574435
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 12:23 schreef MaRySe het volgende:

Bijv.. Maryse druk bezig met spellen met haar geo driehoek..
Ik wist niet dat je een geodriehoek ook al voor taal kon gebruiken...
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
  donderdag 2 juni 2005 @ 13:13:04 #202
12237 Phaedrus
pi_27574492
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 23:46 schreef MaRySe het volgende:

Dat is die schilder die die Marilyn Monroe schilderij heeft gemaakt met die gekleurde dingensen.
[Ali B-modus] Hé, check die schilderij! [/Ali B-modus]
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
  Eindredactie Games donderdag 2 juni 2005 @ 13:30:35 #203
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_27575033
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 12:08 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ik ben meer voor geformuleerd
bedenken, bedacht, ontdekken, geformuleerd, same shit, hij heeft het op zijn naam staan en is daarme vereeuwigd
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_27575299
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 12:35 schreef Frollo het volgende:
Van Dale:
Dit is te erg Des zomers gaan we naar zee --> 's Zomers gaan we naar zee. Des maandags gaan we naar zee --> 's Maandags gaan we naar zee. Of is er iemand die zegt 'Maandags gaan we naar zee?'

Taalverrader, die Van Dale
pi_27575479
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 13:38 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Dit is te erg Des zomers gaan we naar zee --> 's Zomers gaan we naar zee. Des maandags gaan we naar zee --> 's Maandags gaan we naar zee. Of is er iemand die zegt 'Maandags gaan we naar zee?'

Van Dale is een taal-VanDaal
  donderdag 2 juni 2005 @ 13:44:51 #206
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_27575557
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 13:38 schreef ChrisJX het volgende:

Taal verandert, ChrisJX. 's Zomers is zelf immers ook een verbastering, namelijk van des zomers.

Oh nee, wacht, de taal zoals je die op de basisschool hebt geleerd, dát is de enige echte taal! En alles daarvóór of daarna is fout, hè?
pi_27576577
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 22:58 schreef Alchemila het volgende:
Ik loop stage op een (vmbo) school, ben 2e jaars geschiedenis, en ik moet letterlijk elk woord van drie of meer lettergrepen uitleggen, als ik twee begrippen in één les kan uitleggen en ze er één van hebben onthouden dan is de les geslaagd. Iedereen denken dat 'wouden' een werkwoord is, en dat hoofdletters en interpunctie na de WO II zijn afgeschaft.
Het is zwaar slecht gesteld met de kennis van de jongeren, niet alleen de algemene kennis maar inderdaad, zoals Sir Simon zei, ook die van het Nederlands of andere vakken.
De jeugd van tegenwoordig!
Wouden mag ook gewoon. .

En misschien kun je even indedenken dat ze iedere gelegenheid opzoeken om te klagen, zodat de normering soepel wordt? Lijkt je dat niet logisch? En dat was waarschijnlijk ook maar 1 klacht, dus dit is een bouttopic. Slotke
pi_27576886
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 13:44 schreef Frollo het volgende:

[..]

Taal verandert, ChrisJX. 's Zomers is zelf immers ook een verbastering, namelijk van des zomers.

Oh nee, wacht, de taal zoals je die op de basisschool hebt geleerd, dát is de enige echte taal! En alles daarvóór of daarna is fout, hè?
Benieuwd naar 't antwoord van ChrisJX.
The gum you like, is coming back in style.
  donderdag 2 juni 2005 @ 14:25:36 #209
15967 Frollo
pi_27577010
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:22 schreef Johnny_Footballhero het volgende:

Benieuwd naar 't antwoord van ChrisJX.
Al moet ik erbij zeggen dat ik het zelf ook wel heb hoor
pi_27577076
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:25 schreef Frollo het volgende:

[..]

Al moet ik erbij zeggen dat ik het zelf ook wel heb hoor
Als ze zich nu niet fatsoenlijk kan verweren, eis ik dat ze stopt met die fantastische columns van d'r.
pi_27578227
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 17:44 schreef Johnny_Footballhero het volgende:

[..]

Trance is simplistische muziek gemaakt met voorgebakken samples en gebaseerd op gestolen accoorden. Ik kan met mijn fruityloops nog wel een fatsoenlijk trancenummer maken, zo eenvoudig zit die muziek in elkaar. Je moet die rommel eens boycotten.
Gestolen akkoorden? Da's net zoiets als "gestolen letters"
Ik doe hier niet aan mee.
pi_27578681
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:59 schreef Off-ShoRe het volgende:

[..]

Gestolen akkoorden? Da's net zoiets als "gestolen letters"
Accoorden-reeksen dan. Jij je zin. Ga er trouwens verder niet op in, erg offtopic discussie.
pi_27578737
Is alsnog onzin hoor :| Standaard schema's komen in trance net zo veel voor als in normale rock en popmuziek. Jij doelt waarschijnlijk op die lamme covers en zo van DJ Kicken en meer van die gasten. Maar ja da's niet eens echte trance...
  Eindredactie Games donderdag 2 juni 2005 @ 15:15:54 #214
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_27578842
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:13 schreef Koewam het volgende:

[..]

Wouden mag ook gewoon. .
ik spreektaal ja, niet in schrijftaal
  donderdag 2 juni 2005 @ 15:17:29 #215
9342 abraham
[Smart statement Pending]
pi_27578902
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:13 schreef Koewam het volgende:

[..]

Wouden mag ook gewoon. .
Is inderdaad een legitieme meervoudsvorm van een grote groep bomen (Woud). Maar géén werkwoord !
If at first you fail, re-define your objective.
pi_27579203
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 15:17 schreef abraham het volgende:

[..]

Is inderdaad een legitieme meervoudsvorm van een grote groep bomen (Woud). Maar géén werkwoord !
mwah, misschien niet volgens het ABN (geen id wat van dale er van zegt) maar tis wel gangbaar in verschillende dialecten.
  Eindredactie Games donderdag 2 juni 2005 @ 17:07:55 #217
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_27582616
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 15:17 schreef abraham het volgende:

[..]

woud (het ~, ~en)
1 [form.] zeer uitgestrekt bos
pi_27582684
wol dan
ik wol, wij wollen
  Eindredactie Games donderdag 2 juni 2005 @ 17:13:54 #219
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_27582862
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 15:25 schreef Off-ShoRe het volgende:

[..]

mwah, misschien niet volgens het ABN (geen id wat van dale er van zegt) maar tis wel gangbaar in verschillende dialecten.
dialecten voldoen niet volgens ABN
pi_27583326
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 17:09 schreef DrDentz het volgende:
wol dan
ik wol, wij wollen
Ik ken, ik kende, maar op z'n Brabants ik ken, ik kon
pi_27583351
ik mos
  donderdag 2 juni 2005 @ 17:30:07 #222
15967 Frollo
pi_27583428
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 17:27 schreef ChrisJX het volgende:

Ik ken, ik kende, maar op z'n Brabants ik ken, ik kon
Op z'n IJmuidens: ik ken, ik kost.

'Die kost jij toch nog van school?'

pi_27583490
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 13:11 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

Ik wist niet dat je een geodriehoek ook al voor taal kon gebruiken...
voorbeeld van algemene kennis
  donderdag 2 juni 2005 @ 17:40:33 #224
12237 Phaedrus
pi_27583711
Leg 'ns uit dan?
pi_27584687
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 12:33 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Ach, ook van het NRC kun je niet meer uitgaan. Vorige week nog iets in de trant van 'zomers gaan we naar het strand'. Da's heel leuk, maar mevrouw de tekstschrijver schrijfster bedoelde ''s zomers gaan we naar het strand'. Niemand schijnt meer te weten dat er een 's hoort voor zomers, winters, zaterdags enz. als het om de dag gaat en niet de manier waarop
schrijf·ster (de ~ (v.), ~s)
1 vrouwelijke schrijver
pi_27620324
quote:
vaardigheden?? ik zag laatst een stel vwo'ers houten platen zagen met een ijzerzaag
heb er maar niks van gezegt
Dat zou ik maar ook niet doen nee.
quote:
Tja, leerlingen gaan ervan uit dat alles maar voorgekauwd wordt. Van algemene kennis hebben we niet meer gehoord, want in Nederland is het belangrijk dat je kunt opzoeken wat iets is, niet dat je meteen weet wat iets is.
En dat zie ik nu juist niet als probleem. Zelf heb ik ook nog het voortgezetonderwijs in de oude stijl gedaan en heb ik heel wat moeten stampen. Die kennis was ik na 2 jaar grotendeels kwijt. Na 6 jaar is er zo'n beetje niks meer van over.

"Dat kan je toch weer opzoeken?" zegt men dan. Tuurlijk. Maar dan is de school zonde van mijn tijd geweest. Daarom zeggen ze tegenwoordig: leer de vaardigheid om informatie te kunnen zoeken, te kunnen verwerken en te kunnen beoordelen op waarde. Daar heb je, zeker tegenwoordig, veel meer aan.

Algemene ontwikkeling is leuk, maar niet meer dan dat. Denk je nou echt dat het mensen interesseert als ik de jaartallen van de 2e wereldoorlog niet ken? De jeugd van tegenwoordig doet iets veel beters en intelligenters: zij kunnen verklaren en praten over de achtergronden en waarom en hoe oorlog kan ontstaan. DAT begrip zoek je namelijk niet even snel op. En die jaartallen? Ach, het behandelen van de 2e wereldoorlog is pure propaganda. Er zijn wel ergere dingen in de wereld geweest waar men over zwijgt.
quote:
Maar het feit dat men het woord sedert niet kent en niet wist wanneer de Tweede Wereldoorlog was/eindigde, mag men, vind ik, best denigrerend over doen...
Waarom? Er zijn vast ook een heleboel "makkelijke" dingen in een ander vak die jij niet weet. Kijk voor de gein eens de Achmea Kennisquiz met de brugklassers en merk op hoe weinig parate kennis je eigenlijk hebt. Feit is: je kan niet alles weten en je hoeft niet alles te weten.
quote:
Ik denk dat het Nederlandse onderwijs een stapje terug moet doen in de tijd. Er moet weer meer aandacht worden besteeds aan feitenkennis. Van rijtjes stampen is nog nooit iemand slechter geworden.
Beter ook niet. Ik zal je eens wat vertellen. In het onderwijs is/was het gebruikelijk om in een laag niveau iets aan te bieden, vervolgens in het vervolgniveau weer aan te bieden en in een vervolgopleiding nogmaals aan te bieden.

Een voorbeeld: op de HAVO kreeg je bij economie of wiskunde een rijtje schalen. Nominaal, ordinaal, interval en ratio. Op het VWO kom je het weer tegen. Op het HBO doet men het nog een keer. Ook op het WO wordt hetzelfde rijtje weer onderwezen. En verdomme op post-doctorale opleidingen kom je het nog steeds tegen. Bizar he? 5 keer hetzelfde rijtje leren en kennelijk onthoudt en leert men er geen flikker van, want het blijft herhaald worden.

Hetzelfde geldt voor rekenen. Leg voor de gein eens procentsommen uit de basisschool, HAVO, MBO en HBO naast elkaar en zoek de verschillen. Rijtjes leren draagt vaak niet bij tot begrip en zeker niet bij aan het niveau. De reden waarom het op allerlei schoolniveau's hetzelfde blijft is dat stampen een domme geheugentaak is.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_27621581
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 21:23 schreef Neuralnet het volgende:
quote:
En dat zie ik nu juist niet als probleem. Zelf heb ik ook nog het voortgezetonderwijs in de oude stijl gedaan en heb ik heel wat moeten stampen. Die kennis was ik na 2 jaar grotendeels kwijt. Na 6 jaar is er zo'n beetje niks meer van over.
Dat hangt ook samen met je interesses.. je vergeet sneller bepaalde zaken als je je er niet voor interesseert.. en bovendien komt de kennis wel weer bovendrijven als je je er weer mee bezig houdt.. helemaal verdwijnt het niet hoor.
quote:
"Dat kan je toch weer opzoeken?" zegt men dan. Tuurlijk. Maar dan is de school zonde van mijn tijd geweest. Daarom zeggen ze tegenwoordig: leer de vaardigheid om informatie te kunnen zoeken, te kunnen verwerken en te kunnen beoordelen op waarde. Daar heb je, zeker tegenwoordig, veel meer aan.

Algemene ontwikkeling is leuk, maar niet meer dan dat. Denk je nou echt dat het mensen interesseert als ik de jaartallen van de 2e wereldoorlog niet ken?
Het is een schande als je dat niet weet

Je hebt niet altijd een bron om het op te zoeken... daarom is het handig dat men een basis qua algemene kennis heeft om op terug te vallen. En daarnaast wordt er veel minder aan het oefenen van vaardigheden gedaan dan jij denkt.. de jeugd is daar te lui voor.... En de vaardigheid om te zoeken, op internet, wordt meer dan veel te vaak misbruikt..
quote:
De jeugd van tegenwoordig doet iets veel beters en intelligenters: zij kunnen verklaren en praten over de achtergronden en waarom en hoe oorlog kan ontstaan.
Werkelijk? Hoeveel procent van de jeugd van tegenwoordig zal dat kunnen?
quote:
DAT begrip zoek je namelijk niet even snel op. En die jaartallen? Ach, het behandelen van de 2e wereldoorlog is pure propaganda. Er zijn wel ergere dingen in de wereld geweest waar men over zwijgt.
DAT is ook geen begrip.. je spreekt jezelf tegen: De jeugd is, volgens jou, prima in staat te zoeken... Als men wil weten wat de achtergronden van WO2 waren, de oorzaken, en al het andere waar vragen over kunnen ontstaan, kan men dat toch ook opzoeken

Als je het OP hebt gelezen weet je dat het niet om de behandeling van WO2 ging...
quote:
Waarom? Er zijn vast ook een heleboel "makkelijke" dingen in een ander vak die jij niet weet. Kijk voor de gein eens de Achmea Kennisquiz met de brugklassers en merk op hoe weinig parate kennis je eigenlijk hebt. Feit is: je kan niet alles weten en je hoeft niet alles te weten.
Je hoeft en kunt inderdaad niet alles te weten... ik weet zeer zeker niet alles als ik naar de Achmea Kennisquiz kijk.. Trouwens, wel eens opgemerkt wat voor achterlijke vragen er gesteld kunnen worden?

"Is een baby dood, levend of levensloos?"

Levenloos toch? of ben ik nou achterlijk..

Voor de rest ben ik niet echt onder de indruk van je betoog...

[ Bericht 0% gewijzigd door SirSimon op 03-06-2005 22:11:42 ]
pi_27621938
Daarnaast nog een opmerking:

Als men iets opzoekt is het blijkbaar noodzakelijk/handig/nutvol om de betekenis van het begrip te weten. Om diezelfde reden is het handig om het begrip gewoon te weten, het is immers belangrijk genoeg om de betekenis te achterhalen. Weten waar je het over hebt zonder met de Van Dale rond te huppelen in je tas.... een goed iets of niet?
pi_27622799
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 22:06 schreef SirSimon het volgende:
"Is een baby dood, levend of levensloos?"

Levenloos toch? of ben ik nou achterlijk..
! Wat een niveau ja, die achmea kennisquiz Ik weet de meeste vragen wel, het is soms wel erg simpel, dan zit je te kijken van, weten ze dat écht niet?

Ik val ook onder de jongeren waar jullie het over hebben hier, maar heb wel een wat grotere algemene kennis dan de jongeren in jullie beeld van de "jeugd van tegenwoordig", ben ik daarmee een uitzondering of onderschatten jullie de meeste jongeren / kijken jullie alleen maar naar de laagste niveaus?
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_27624282
quote:
Dat hangt ook samen met je interesses.. je vergeet sneller bepaalde zaken als je je er niet voor interesseert.. en bovendien komt de kennis wel weer bovendrijven als je je er weer mee bezig houdt.. helemaal verdwijnt het niet hoor.
Daarom hoeft van mij het rijtjesstampen ook niet per se terug te komen. Je stampt zo een heleboel leerlingen kennis in die ze uit desinteresse niet eens leren en waarvan hooguit een klein deeltje blijft hangen. En waarom? Enkel omdat er een paar mensen zijn die het interessant vinden.

Ik wil niet leren omdat anderen zijn die het interessant vinden. Ik wil iets leren waar ik later wat aan heb. En met alle respect: aan de meeste feiten en rijtjes heb ik niks. In het dagelijks leven loop ik zelden tegen een probleem aan door gebrek aan kennis.
quote:
Het is een schande als je dat niet weet
Omdat jij dat vindt? Kom op zeg. In het dagelijks leven is er geen enkele noodzaak om dat soort dingen te weten.
quote:
je spreekt jezelf tegen: De jeugd is, volgens jou, prima in staat te zoeken... Als men wil weten wat de achtergronden van WO2 waren, de oorzaken, en al het andere waar vragen over kunnen ontstaan, kan men dat toch ook opzoeken
Ik had het over "begrip" in de zin van iets echt begrijpen en niet in de zin van begrip als definitie van een woord. O ja, stom van me. Je hebt het natuurlijk als rijtje geleerd en je kent perfect 1 van de vele betekenissen van het woord. Maar het echt begrijpen en meervoudig kunnen toepassen blijft lastig. Dat bedoel ik nou.

Helaas voor jou zijn er ook meerdere manier van opzoeken. Het ene opzoeken is het andere niet. Dat jaartal kan simpelweg in elk boek over die periode worden gevonden. Bij alles wat met achtergronden, oorzaken en verbanden te maken heeft krijg je een stortvloed aan informatie, propaganda en opinies. Zie daar maar eens een oordeel over te vormen en uitspraken over te doen die hout snijden. Daar is begrip en inleving voor nodig. Vaardigheden die ik hoger inschat dan dat domme jaartal.
quote:
Als men iets opzoekt is het blijkbaar noodzakelijk/handig/nutvol om de betekenis van het begrip te weten. Om diezelfde reden is het handig om het begrip gewoon te weten, het is immers belangrijk genoeg om de betekenis te achterhalen.
Vraag je dan maar meteen af in welke context het handig is om het op te zoeken. Verder dan kunstmatig gecreëerde toetsmomenten kom je dan niet. Natuurlijk, in de praktijk ken ik mensen die een hele woordenwaterval kunnen genereren. Is het dan ook noodzakelijk om al die woorden te kennen? Nee. Ik ken er veel, maar mijn ervaring is dat mensen die ontzettend geleerd gaan praten en moeilijke woorden spuwen inhoudelijk zelden iets te melden hebben.
quote:
Weten waar je het over hebt zonder met de Van Dale rond te huppelen in je tas.... een goed iets of niet?
Een rijtje kennen of woorddefinities uit je hoofd kunnen opdreunen staat voor mij niet gelijk aan weten waar je het over hebt. Je kent de betekenis van losse woorden, maar dat is nooit inhoudelijk.
quote:
ben ik daarmee een uitzondering of onderschatten jullie de meeste jongeren / kijken jullie alleen maar naar de laagste niveaus?
Ik heb inderdaad het idee dat het niveau van de jongeren onderschat wordt. Zelf ben ik van mening dat er wel degelijk niveau aanwezig is. Met jongeren van 10 jaar geleden viel nauwelijks een goed gesprek te voeren. Dat is tegenwoordig wel anders. Je hebt uiteraard ook veel dommen ertussen zitten, maar als ik tegenwoordig jongeren hoor praten dan denk ik vaak: "Wtf, dat wist ik pas toen ik 5 jaar ouder was".

Leuk voorbeeld: in een 2e klas wiskundeboek komt de betekenis van het woord "kwantitatief onderzoek" voor. Ik zag dat woord pas voor het eerst op de universiteit.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_27625245
Algemene kennis is niet efficient. Algemeen is sowieso niet "in" tegenwoordig. Wat vroeger misschien "in" was, is nu gewoon tijdverspilling.

Mensen die gaan zeiken dat er "jongeren" zijn die niet weten wat "sedert" is en/of wanneer WO2 is begonnen hebben even een reality check nodig: we leven niet meer in de jaren 70-80. Dat houdt dus in dat je niet gaat zeiken over "kennis" die je niet nodig hebt/ooit zal gebruiken om iets te bereiken.
pi_27626258
Overigens merk ik op dat er tegenwoordig op scholen veel meer wordt gedaan aan de algemene kennisvorming dan "vroeger". Denk maar eens aan vakken als ANW, CKV en verzorging. Er wordt veel gevloekt over dat soort dingen, maar "vroeger" waren moeilijke onderwerpen gewoon taboe. We konden ontbinden in factoren als de besten, maar als kennis over seks, drugs en alcohol ter sprake kwam waren de rapen gaar. Dat mocht niet. Maar laten we eerlijk zijn: dat is toch 1 van de soorten kennis waar ze wat aan hebben.

Verder noem ik ICT vaardigheden. En nee, dat was/is niet vanzelfsprekend. Tot ongeveer 6 jaar geleden kon je van de HAVO komen zonder ooit een computer te hebben aangeraakt.

Wat het examen betreft: download hem eens. Ik ben benieuwd of de mensen die weten wat "sedert" betekent en zeiken op de jongeren het examen kunnen maken.
  zaterdag 4 juni 2005 @ 02:09:59 #233
122057 Jeugdcrimineel
Jongen met een opvoedprobleem
pi_27626779
Joh wat verwacht je nou van die kinderen.
Die weten niet eens hoe je professioneel schrijft.
Vind je het gek?
Ze zitten 24/7 achter MSN tE tJaTtEn meTt vRiEndjjs dIe zo0Ww tYpuHhH...

Als je wel eens in een chatbox geweest bent{Lees: TMF Chat} dan zul je ook GEK WORDEN van al die breezer hoeren die daar zitten.
Ook hoor je niets anders dan: "aight heb je gehoord? heb je gehoord? je weet toch? 2pac had een pistool met 2 knoppen erop die is vet chill oudje die wil ik ook hebben aight? je weet toch?"
Dus tja...
Ik haat ze allemaal.
Ookal zijn de meeste ouder dan mij, ik voel me als ik tussen al die fopnegers zit behoorlijk "volwassen".

Ohja en nog iets, zelf ga ik ook niet op school tijd besteden aan biologie of geschiedenis terwijl ik iets met auto's wil doen...
Lach hier 2 josti's uit
1 van de josti's leest zelfs mee!
pi_27630847
Ik wijs je er graag op dat zij op die leeftijd al over alle vaardigheden te beschikken om met een computer te doen wat zij willen.

Verder is het gebruik van straattaal in bepaalde situaties geen uiting van domheid, maar gewoon een uiting van puberteit. Bij een peer-group willen horen (je weet wel, echte vrienden), je afzetten tegen de maatschappij en andere groepen en daarmee je eigen identiteit ontwikkelen. Ga dat niet lopen afzeiken. Want was in jouw puberteit ook niet alles "wreed", "vet", "cool", "gruwelijk" en "bruut"? Ik hoorde destijds ook niks anders dan "he bruut ouwe, vet gruwelijk". Met alle respect, maar als je nu de straattaal van de jongeren afzeikt dan geef je indirect aan dat jij op die leeftijd ook een hersenloze nietsnut was.

Of je zit nog steeds op die leeftijd en beseft dat je nu al alles veel te serieus neemt. Van die mensen die al roepen levenservaring te hebben van iemand van 30 terwijl ze zelf 15 zijn. Ik ken ze en ik moet zeggen dat ze daar binnen 5 jaar van terugkomen. De hedendaagse jeugd mag al veel minder lang jong zijn. Laat ze. Want nu zie je ze als breezers, maar als dat gedrag na een paar jaar wegtrekt dan zijn het volwaardige studenten met HAVO/VWO op zak.

Je beseft kennelijk niet dat het gedrag op TMF-Chat en op MSN-chats gewoon voor de lol wordt gedaan. Zij hoeven niet altijd serieus te doen en gebruiken chat en MSN voor de grap. "Fawaka, ik ben geil". Geloof jij het echt? Dan ben je zelf niet zo slim.
  zondag 5 juni 2005 @ 00:56:50 #235
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_27634742
quote:
Op zaterdag 4 juni 2005 00:18 schreef Seiruu het volgende:
Algemene kennis is niet efficient. Algemeen is sowieso niet "in" tegenwoordig. Wat vroeger misschien "in" was, is nu gewoon tijdverspilling.

Mensen die gaan zeiken dat er "jongeren" zijn die niet weten wat "sedert" is en/of wanneer WO2 is begonnen hebben even een reality check nodig: we leven niet meer in de jaren 70-80. Dat houdt dus in dat je niet gaat zeiken over "kennis" die je niet nodig hebt/ooit zal gebruiken om iets te bereiken.
Dan durf ik te wedden dat jij geen fotografisch geheugen hebt, maar i.p.v. daarvan alleen soaps kijkt op TV, chat op het internet, alleen voor de horoscopen gaat in de kranten enz. Algemene kennis is wel essentieel: als ze op school/op het werk praten over een algemene kwesties in het Journaal, dan moet je wel mee kunnen reageren. En waar ik mij zorgen om maak is dat niet alleen jongeren kampen met een tanende algemene kennis: ook andere bevolkingsgroepen kennen mensen die een onderontwikkelde algemene kennis hebben.

Off-topic: Veel plezier als je toch besluit jezelf op te geven voor een quiz.
  zondag 5 juni 2005 @ 05:13:27 #236
46960 StefanP
polemicist
pi_27637228
Het is inderdaad triest gesteld met het niveau van de jeugd van tegenwoordig. Ik ga er niet al te veel woorden aan vuil maken, aangezien ik hier al een aantal topics over heb geopend in het verleden en het beu word om steeds in de herhaling te vallen, maar je kunt op je klompen aanvoelen dat er van de met veel bombarie aangekondigde 'kenniseconomie' weinig terecht zal komen. Techniek is in Nederland een kneuzenvak, wie wil er immers nog de techniek in? Alleen nerds en sukkels, als je de media en algemene opinie mag geloven. Zelfs het bedrijfsleven doet er aan mee, door technische beroepen niet de financiële waardering te geven die ze verdienen en elke achterlijke HEO'er bedrijfseconomie (no offense) meer te betalen. Maar ondertussen zeiken ze wel over het feit dat ze geen ingenieurs kunnen vinden en geven ze miljoenen uit aan campagnes voor meisjes in de techniek en zo... kansloze kneuzen.

Terug ontopic. De schuldigen van de teloorgang van enig kennisniveau van betekenis? De media (denk vooral aan MTV e.d.), de komst van Internet, de zoveelste stompzinnige hervorming van het onderwijs, de feminisering van het onderwijs (mede debet aan het voorgaande punt) en de slappe houding t.o.v. fouten (zoals iemand al zei, als genoeg mensen het maar niet halen wordt de normering wel aangepast).

Het wordt tijd dat er weer mannen voor de klas staan en dat het niet meer gaat om 'gevoel', 'emotionele ontwikkeling' en dergelijke prietpraat maar ouderwets rijtjes en vervoegingen in de hoofdjes stampen.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_27638131
StefanP, ga jij ff lekker in 1950 leven ofzo
pi_27638148
Ik ben het vrijwel nooit eens met StefanP maar hij heeft wel een paar punten, en ChrisJX dat zijn gewoon dooddoeners...
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_27638441
quote:
Op zondag 5 juni 2005 10:29 schreef vdo28 het volgende:
Ik ben het vrijwel nooit eens met StefanP maar hij heeft wel een paar punten, en ChrisJX dat zijn gewoon dooddoeners...
Hij heeft zeker een paar punten, maar wat betreft de andere punten mag hij lekker in 1950 gaan leven. Lekker door de bovenmeester gespankt worden als hij het rijtje Groningse plaatsen niet ui z'n hoofd weet

Als iemand met dat soort ongenuanceerd gezever aankomt, gebruik ik dooddoeners, ja.
  zondag 5 juni 2005 @ 21:02:10 #240
119678 beertema
lam zijn is nooit verkeerd
pi_27655492
owkeey een rijtje groningse plaatsen? steden: Winschoten, Stadskanaal, Veendam, Hoogezand/sappemeer, Delfzijl, groningen

dit zijn alleen nog de grote steden, wil je ook nog kleinere plaatsen dan ben ik nog lang niet klaar

en parate kennis is wel degelijk makkelijk. anders was ik niet meer met de brommer thuis gekomen vandaag:)

edit sorry voor het zo laat opleveren van die namen. ook nog msn gesprekken he

[ Bericht 10% gewijzigd door beertema op 05-06-2005 21:07:40 ]
schakelbrommertjes scheuren fijn
pi_27655562
quote:
Op zondag 5 juni 2005 21:02 schreef beertema het volgende:
owkeey een rijtje groningse plaatsen? steden: Winschoten, Stadskanaal, Veendam, Hoogezand/sappemeer, Delfzijl, groningen

dit zijn alleen nog de grote steden, wil je ook nog kleinere plaatsen dan ben ik nog lang niet klaar

en parate kennis is wel degelijk makkelijk. anders was ik niet meer met de brommer thuis gekomen vandaag:)
Joh sommige mensen weten niet eens hoe Nederland er uit ziet
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
  zondag 5 juni 2005 @ 21:04:36 #242
46960 StefanP
polemicist
pi_27655574
Tsja de waarheid is hard hè. Maar ga jij lekker tussen de hedendaagse jeugd zitten die alleen kan rekenen met 50cent, die niet weet wat 'sedert' betekent en die denkt dat "hun wouden groter als mij zijn" correct taalgebruik is. Wat maakt het uit dat ze het verschil niet weten tussen d, t en dt, dat Monegasco niet midden in donker Afrika ligt en dat de 80-jarige oorlog niet in 1945 eindigde. Zo lang ze zich maar 'lekker in hun vel' voelen, 'gestimuleerd worden' en 'inter-persoonlijke vaardigheden' leren - toch?

Op school leer je kennis, die softe onzin leer je daarbuiten op straat maar. Dat is eeuwenlang goed gegaan maar nu de vrouwen ineens aan het roer staan van het onderwijs, zowel op het ministerie als voor de klas, is dat blijkbaar onzin en moeten de zachte kinderhoofdjes geknuffeld worden met emotioneel gepamper. Feitenkennis, hoofdrekenen, breuken en vervoegen, ach dat "sijn maar Byzak3n"
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_27655726
quote:
Op zondag 5 juni 2005 21:04 schreef StefanP het volgende:
Op school leer je kennis, die softe onzin leer je daarbuiten op straat maar. Dat is eeuwenlang goed gegaan maar nu de vrouwen ineens aan het roer staan van het onderwijs, zowel op het ministerie als voor de klas, is dat blijkbaar onzin en moeten de zachte kinderhoofdjes geknuffeld worden met emotioneel gepamper. Feitenkennis, hoofdrekenen, breuken en vervoegen, ach dat "sijn maar Byzak3n"
En meneer heeft hier ook een onderbouwde en overuigende bron voor

Maarrr, het is natuurlijk altijd makkelijk om een andere groep de schuld te geven van problemen. Of het nou joden, Marokkanen of vrouwen zijn.
pi_27655819
quote:
Op zondag 5 juni 2005 21:09 schreef ChrisJX het volgende:
En meneer heeft hier ook een onderbouwde en overuigende bron voor

Maarrr, het is natuurlijk altijd makkelijk om een andere groep de schuld te geven van problemen. Of het nou joden, Marokkanen of vrouwen zijn.
en toch, er gaan steeds meer stemmen op dat de overwegend vrouwelijke opvoeders in het leven van een jongen een negatief effect hebben en voor een toename van onhandelbare of enorm drukke jongens zorgt. Zo gek is het dus absoluut niet.
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_27656400
quote:
Feitenkennis, hoofdrekenen, breuken en vervoegen, ach dat "sijn maar Byzak3n"
Moraal van 't verhaal: breezah's moet je niet voor de klas zetten
pi_27656975
quote:
Op zondag 5 juni 2005 21:12 schreef UnleashMitch het volgende:

en toch, er gaan steeds meer stemmen op dat de overwegend vrouwelijke opvoeders in het leven van een jongen een negatief effect hebben en voor een toename van onhandelbare of enorm drukke jongens zorgt. Zo gek is het dus absoluut niet.
Ik denk niet dat dat met vrouwen op zich te maken heeft. Het is meer de algemene omgangsnorm. Vroegah kreeg je een tik op je vingers als je brutaal was. Tegenwoordig kun je een leraar in elkaar slaan en wordt er nog gezegd 'laten we er even rustig over praten'. En of het mannen of vrouwen waren die van de pabo kwamen, orde houden konden ze allemaal niet bij mij op school Woeeei, weer een VWO 3 (nota bene) apekooiend door het lokaal
pi_27657055
quote:

... Dat is eeuwenlang goed gegaan maar nu de vrouwen ineens aan het roer staan van het onderwijs, zowel op het ministerie als voor de klas, is dat blijkbaar onzin en moeten de zachte kinderhoofdjes geknuffeld worden met emotioneel gepamper. ...

afgekeurd
  zondag 5 juni 2005 @ 21:44:26 #248
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_27657066
Wat een lieve hokjes en materialistische denkers hier!
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_27657491
quote:
Op zondag 5 juni 2005 21:42 schreef ChrisJX het volgende:
Ik denk niet dat dat met vrouwen op zich te maken heeft. Het is meer de algemene omgangsnorm. Vroegah kreeg je een tik op je vingers als je brutaal was. Tegenwoordig kun je een leraar in elkaar slaan en wordt er nog gezegd 'laten we er even rustig over praten'. En of het mannen of vrouwen waren die van de pabo kwamen, orde houden konden ze allemaal niet bij mij op school Woeeei, weer een VWO 3 (nota bene) apekooiend door het lokaal
Ik heb het vooral over basisschool kinderen. Jongens zijn van het type in bomen klimmen, rennen, druk doen etc etc. Dit gedrag wordt begrepen door de mannelijke opvoeders terwijl de vrouwelijke opvoeders denken van 'doe rustig en ga stil zitten op je stoel'. De precieze artikelen e.d. zou ik op moeten zoeken maar op ongeveer die gedachtengang is het gebaseerd.

Overigens valt idd niet te ontkennen dat de jeugd van tegenwoordig op middelbarescholen veel asocialer en harder zijn geworden.
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_27657586
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')