Lichtsnelheid is constant. Hoe hard je zelf ook gaat. Je krijgt roodverschuiving, maar dat is iets anders. Als je 150.000 km/s gaat is de lichtsnelheid nog steeds 300.000km/s. Om en nabij. Voor jou als reiziger als voor een stilstaande waarnemer.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 09:41 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Beetje flauw.. Er zijn 2 klokken die t.o.v het licht een afstand afleggen. De klok die achterloopt heeft minder km afgelegt als de klok die voorloopt. Het licht heeft zowiezo geen km afgelegt maar is slechts een referentiekader. t.o.v het licht heeft de achterlopende klok minder km afgelegt als de voorlopende klok.
Zo eenvoudig is dat.
Volgens mij heb je weinig begrepen hebt van quantum mechanica en relativiteitstheorie, of anders had je de openingspost beter moeten formuleren.quote:Op maandag 30 mei 2005 15:21 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als vervolg op mijn lichtsnelheid topic denk ik dat dit een mooie post is om verder op door te gaan.
Bovenstaande vragen zijn n.l niet allemaal te beantwoorden middels de huidige wetenschap.
Ik ben dus benieuwt naar jullie suggesties en antwoorden. Vooral de vraag wat zich voorbij het universum afspeelt en hoe je iets zou kunnen stilzetten in ruimte tijd lijkt mij moeilijk te beantwoorden.
Dat antwoord lijkt me overduidelijk: tijd.quote:En wat neemt er elke seconde dan toe? Dat zijn toch tijd en ruimte?
http://www.serve.com/davidchew/light1.htmquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 22:17 schreef Maethor het volgende:
[..]
Heb je helemaal gelijk in. Maar dan moet er wel een reden zijn om een nieuwe theorie te verzinnen. Een reden zou bijv. kunnen zijn dat de huidige theorieën verkeerde voorspellingen doen. But lo and behold! De huidige theorieën beschrijven de werkelijkheid tot op grote nauwkeurigheid. Dus waarom moeite doen om met iets nieuws te komen? Er zijn misschien nog wat aspecten van de bestaande theorie waar nog aan gewerkt kan worden, maar dat zou dan vanuit het huidige raamwerk moeten. Er is vooralsnog geen reden alles wat tot nu toe bereikt is door de plee te spoelen.
[..]
Kom maar met namen.Moet ik er wel bijvertellen dat ik iemand ken die denkt dat Moskou in Friesland ligt en dat muizen werkelijk de buitenaardse wezens zijn waar Douglas Adams ze voor houdt. Oftewel: bronnen wil ik zien! Boeken! Publicaties! Als er serieuze wetenschappers zijn die er vergelijkbare ideëen op nahouden, kun je me vast wel een artikeltje laten zien. Uit Physics Review Letters ofzo (daarin worden experimentele methoden en resultaten gepubliceerd).
Nieuwe visie's, nieuwe ideeen, dat heet ontwikkeling. En dat het moeite kost lijkt me niet zo'n probleem voor een "wetenschapper" waar doe je het uiteindelijk allemaal voor, een rustige baan van 9-17 bij AH kost inderdaad minder moeite maar geeft niet de voldoening die je zoekt denk ik.quote:'Aardig'? Het kost je een gigantische hoop moeite, dat begin je inmiddels wel in te zien lijkt me. En vooralsnog zie ik niet in wat je ermee opschiet. Wat je hier zegt is misschien leuk en aardig, maar zinloos. Nogmaals: waarom een nieuwe theorie bedenken als de oude voldoet?
Is die context er misschien bij bedacht omdat het anders niet klopte? Want letterlijk gezien zeg je c + c = c. En dan biedt 0 als enige de juiste uitkomst.quote:Ho. Zonder context bedoel je met '1 + 1' gewone optelling, volgens de algemene rekenregels die hiervoor gelden. En dus geldt 1 + 1 = 2. 1 + 1 = 1 is onzin.
Zie boven, passen we de wiskunde aan aan de theorie of klopt de theorie misschien niet?quote:Het optellen van snelheden waar jij op doelt is een speciale context. En dus niet hetzelfde. Hier geldt dat de opgetelde snelheid w niet simpelweg de som is van afzonderlijke snelheden u en v, maar dat geldt w = (u + v)/(1 + uv/c^2). Als u=v=c levert dit w = 2c/(1+c^2/c^2) = c op. Maar dit volgt logisch uit het feit dat de lichtsnelheid constant is voor elke waarnemer. Verdiep je maar eens in de Lorentztransformaties, zou ik zeggen.
Hoe kan een lichtflits 300.000km naar links gaan en naar rechts ( jij staat in het midden) en vervolgens is de onderlinge afstand tussen de fotonenen nog steeds 300.000km? Dat kan alleen als JIJ je t.o.v de fotonenen 300.000km hebt verwijdert. Ik geef toe dat het een vreemde beweging moet zijn, maar in dit geval moeten de fotonen zich 600.000km uit elkaar bevinden of jij hebt je t.o.v beide fotonenen 300.000km verplaatst.quote:Natuurlijk niet. Er geldt nog steeds het intuitieve en alledaagse idee dat als twee auto's van elkaar wegrijden met elk een snelheid van 100 km/h (tov de weg), ze een onderlinge snelheid van 200 km/h hebben. Gebruik eerdergenoemde vergelijking maar eens.
Bij een constante versnelling ervaar je dat toch juist als gewichtloosheid? Denk maar aan de tests die ze met vliegtuigen doen om gewichtloosheid na te boosten. Je kunt dus ook nooit met zekerheid zeggen of dat het bereiken van de lichtsnelheid een vertraging of versnelling is.quote:Versnelling kun je detecteren door gebruik te maken van traagheid. Jijzelf werkt als een hele mooie accelerometer (of hoe je zo'n ding maar noemt). Als je namelijk op de snelweg hard op de rem trapt, lijkt jouw lichaam naar voren getrokken te worden. In werkelijkheid remt de auto af terwijl jouw lichaam nog de neiging heeft zijn snelheid te behouden. Als gevolg van de gordels wordt jouw lichaam even later ook gedwongen tot afremmen.
Versnelling kun je dus wel detecteren. Vertraging is slechts negatieve versnelling, en of je iets als versnelling of vertraging interpreteert hangt van je eigen versnelling (dan wel vertraging af). Vergelijk het met vooruit of achteruit bewegen - een andere auto kan afhankelijk van de snelheid van jouw auto vooruit of achteruit lijken te bewegen.
Als een appel stil zou kunnen hangen in de lucht ( zonder aan een boom te hangen) dan zou dat moeten betekenen dat deze in staat is de aarde naar zich toe te trekken. Massa's trekken elkaar immers aan en een stilstaande massa trekt alleen maar dingen naar zich toe.quote:Waar wil je heen?
Inderdaad de aarde trekt aan de appel en andersom. Zou de appel "stilstaan" dan kan de aarde eigenlijk alleen maar naar de appel toe vallen en niet andersom. Alleen een massa met lichtsnelheid zou in staat zijn om alles naar zich toe te trekken, daarom zou zijn massa ook eigenlijk oneindig groot moeten zijn. Hij zou vanuit alle richtingen het universum naar zich toetrekken. Een massa met lichtsnelheid zou op deze manier het middelpunt van het heelal worden.quote:Nog zo'n hardnekkig idee. Als iets 'stilstaat' (relatief!!!) verandert zijn massa niet! Dus waarom zou de appel ineens de aarde aantrekken?
Natuurlijk, de appel trekt even hard aan de aarde als andersom volgens Newton, maar dit resulteert in het geval van de aarde niet in een zichtbare versnelling, doordat haar massa zo groot is. Alleen de appel 'merkt' er wat van.
.... En vallend voorwerp doet dat toch eigenlijk helemaal vanzelf. Het kost energie om een vallend voorwerp af te remmen, de valversnelling danken we aan de zwaartekracht zelf.quote:Waar doel je eigenlijk op met die constante versnelling waar je steeds mee aan komt zetten? De aarde bijv. ondervindt een constante versnelling, want anders bleef hij niet rond de zon draaien. Die versnelling zorgt er echter alleen voor dat de richting van de snelheid van de aarde verandert; de grootte van haar snelheid blijft min of meer gelijk.
En ik heb je al eerder gezegd dat je niet zo maar steeds sneller kunt gaan. Dat ga ik je niet weer uitleggen. Verdiep je zelf maar eens ergens in.
Ook de boekjes weten het niet. Die gissen ook maar wat. Daarom vraag ik je om zelf een idee daarover te geven. Laat ik het zo zeggen, als het heelal minder snel zou uitdijen als met de "lichtsnelheid" dan konden we haar grens zien. Tot op heden neemt de grens toe met de lichtsnelheid.Misschien hoger, maar nooit lager.quote:Dat zou toch een antwoord uit een boekje worden; denk je dat ik zoiets zelf heb zitten observeren?Die waarde weet ik zo niet uit het hoofd, maar die kun je zelf wel opzoeken. Ik ben je secretaresse niet.
Juist, en waarin neemt die ruimte toe? Die neemt toch per seconde toe?quote:Ruimte.
Op de tweede zie ik geen theorie staan...quote:Op maandag 10 oktober 2005 14:50 schreef rudeonline het volgende:
http://www.serve.com/davidchew/light1.htm
http://www.ontosophy.com
Met bovenstaande ben ik het eens!quote:Nieuwe visie's, nieuwe ideeen, dat heet ontwikkeling. En dat het moeite kost lijkt me niet zo'n probleem voor een "wetenschapper" waar doe je het uiteindelijk allemaal voor, een rustige baan van 9-17 bij AH kost inderdaad minder moeite maar geeft niet de voldoening die je zoekt denk ik.
Nee, dat zeg je niet.quote:
Is die context er misschien bij bedacht omdat het anders niet klopte? Want letterlijk gezien zeg je c + c = c. En dan biedt 0 als enige de juiste uitkomst.
Als de ene kant 300.000km naar links gaat, en de andere 300.000 km naar rechts, dan staan ze 600.000 km uit elkaar. Je vervormt de relativiteitstheorie in een vorm die niet meer klopt en onlogisch is, en daarna beweer je dat hij niet klopt en onlogisch is. Zullen we afspreken dat we dat niet meer doen? En het over de relativiteitstheorie gaan hebben zoals Einstein die bedoelde, en niet de vreemde interpretatie die jij in je hoofdje hebt zitten? Want die klopt niet, daar is iedereen het over eens.quote:Hoe kan een lichtflits 300.000km naar links gaan en naar rechts ( jij staat in het midden) en vervolgens is de onderlinge afstand tussen de fotonenen nog steeds 300.000km? Dat kan alleen als JIJ je t.o.v de fotonenen 300.000km hebt verwijdert. Ik geef toe dat het een vreemde beweging moet zijn, maar in dit geval moeten de fotonen zich 600.000km uit elkaar bevinden of jij hebt je t.o.v beide fotonenen 300.000km verplaatst.
Aiaiaiai. Fout fout fout.quote:Bij een constante versnelling ervaar je dat toch juist als gewichtloosheid? Denk maar aan de tests die ze met vliegtuigen doen om gewichtloosheid na te boosten.
Deze zin is nietszeggend, niet kloppend en volgt op geen enkele manier uit voorgaande zin.quote:Je kunt dus ook nooit met zekerheid zeggen of dat het bereiken van de lichtsnelheid een vertraging of versnelling is.
Nee dat is niet zo. Denk maar aan een klok, als de kleine wijzer 1 keer rondgaat, gaat de grote wijzer 12 keer rond. Ik geef toe, dat heeft niks te maken met het onderwerp, maar dat heeft jouw vergelijking ook niet.quote:Aangezien de "snelheid" van een klok hier mee in verband staat zou je hier toch eens over moeten gaan nadenken. Zie het als de link tussen het toerental van je motor en de snelheid over de weg.
Minder toeren betekend dan zoiets als minder snelheid.
Als een appel stil zou kunnen hangen in de lucht ( zonder aan een boom te hangen) dan zou dat moeten betekenen dat deze in staat is de aarde naar zich toe te trekken een kracht uit te oefenen op de aarde. De appel oefent dan een kracht uit op de aarde. Een kleine kracht. Een enorm kleine kracht. Niet groot genoeg om de aarde naar zich toe te trekken.quote:Als een appel stil zou kunnen hangen in de lucht ( zonder aan een boom te hangen) dan zou dat moeten betekenen dat deze in staat is de aarde naar zich toe te trekken. Massa's trekken elkaar immers aan en een stilstaande massa trekt alleen maar dingen naar zich toe.
Ben je nog steeds zo overtuigd van jouw ideeen? Waarom?quote:Als je dit begrijpt dan sta je op het punt te begrijpen waarom licht dan eigenlijk stilstaat..![]()
Kun je hier trouwens ook nog es op reageren? Over jouw misvatting dat "tijd stilstaat bij de lichtsnelheid"? Of laat je deze misvatting rustig zitten?quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 09:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
![]()
Nee man, dat zit je nou al -tig topics te verkondigen, maar dat klopt gewoonweg niet. Dat bedoel ik, je begrijpt de relativiteitstheorie niet, maar probeert wel kansloos haar te weerleggen. Het is gewoon je eigen onwetendheid die je hier probeert te weerleggen. Prachtig. Maar hey, ik zou niet meer inhoudelijk op je verhaal ingaan, dat heb ik al genoeg gedaan. Je mag dus zelf gaan uitzoeken hoe het dan wel zit![]()
Zie Pie.ers antwoord.quote:Op maandag 10 oktober 2005 14:50 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Het zijn natuurlijk ook maar ideeen, maar zoals je kunt zien bestaan er wel theorieen over.
Ontwikkeling is niet alles wat je bereikt hebt zonder reden wegflikkeren en iets nieuws gaan bedenken dat slechter is dan het vorige! Dat heet achteruitgang.quote:[..]
Nieuwe visie's, nieuwe ideeen, dat heet ontwikkeling. En dat het moeite kost lijkt me niet zo'n probleem voor een "wetenschapper" waar doe je het uiteindelijk allemaal voor, een rustige baan van 9-17 bij AH kost inderdaad minder moeite maar geeft niet de voldoening die je zoekt denk ik.
Haha.quote:[..]
Is die context er misschien bij bedacht omdat het anders niet klopte? Want letterlijk gezien zeg je c + c = c. En dan biedt 0 als enige de juiste uitkomst.
Geen van beiden. We maken een theorie die de werkelijkheid beschrijft.quote:[..]
Zie boven, passen we de wiskunde aan aan de theorie of klopt de theorie misschien niet?
Nee hoor. Dat is alleen zo als je een statische ruimtetijd aanneemt. En dat doen de meeste mensen niet meer.quote:[..]
Hoe kan een lichtflits 300.000km naar links gaan en naar rechts ( jij staat in het midden) en vervolgens is de onderlinge afstand tussen de fotonenen nog steeds 300.000km? Dat kan alleen als JIJ je t.o.v de fotonenen 300.000km hebt verwijdert.
Nee dus. Zie boven.quote:Ik geef toe dat het een vreemde beweging moet zijn, maar in dit geval moeten de fotonen zich 600.000km uit elkaar bevinden of jij hebt je t.o.v beide fotonenen 300.000km verplaatst.
Klopt. De enige juiste uitspraak uit je hele post! Proficiat.quote:[..]
Bij een constante versnelling ervaar je dat toch juist als gewichtloosheid? Denk maar aan de tests die ze met vliegtuigen doen om gewichtloosheid na te boosten.
Natuurlijk wel. Eerst heb je een snelheid lager dan c. Dan heb je een snelheid (bijna) gelijk aan c. Wat is de enige manier om dat voor elkaar te krijgen?quote:Je kunt dus ook nooit met zekerheid zeggen of dat het bereiken van de lichtsnelheid een vertraging of versnelling is.
Dus?quote:Aangezien de "snelheid" van een klok hier mee in verband staat zou je hier toch eens over moeten gaan nadenken. Zie het als de link tussen het toerental van je motor en de snelheid over de weg.
Minder toeren betekend dan zoiets als minder snelheid.
We vallen in herhaling. Appel trekt wel aan aarde maar effect ervan is te verwaarlozen ten opzichte van effect van aarde op appel.quote:[..]
Als een appel stil zou kunnen hangen in de lucht ( zonder aan een boom te hangen) dan zou dat moeten betekenen dat deze in staat is de aarde naar zich toe te trekken.
Waar haal je die kolder vandaan?quote:Massa's trekken elkaar immers aan en een stilstaande massa trekt alleen maar dingen naar zich toe.
Stilstaan bestaat niet. Probleem opgelost.quote:[..]
Inderdaad de aarde trekt aan de appel en andersom. Zou de appel "stilstaan" dan kan de aarde eigenlijk alleen maar naar de appel toe vallen en niet andersom.
En net moest een massa nog stilstaan.quote:Alleen een massa met lichtsnelheid zou in staat zijn om alles naar zich toe te trekken, daarom zou zijn massa ook eigenlijk oneindig groot moeten zijn.
Nogmaals: waar haal je die onzin vandaan? Dat is gewoon niet waar. Onzin!quote:Hij zou vanuit alle richtingen het universum naar zich toetrekken. Een massa met lichtsnelheid zou op deze manier het middelpunt van het heelal worden.
Natuurlijk worden die versnellingen veroorzaakt door krachten. In het geval van de aarde is het de zwaartekracht tussen zon en aarde, en de versnellingen die op de zon werken worden vooral veroorzaakt door de zwaartekracht van 'nabije' sterren (haar eigen planeten zullen er ook een klein aandeel in hebben: zoals gezegd werkt de zwaartekracht altijd op beide lichamen).quote:[..]
.... En vallend voorwerp doet dat toch eigenlijk helemaal vanzelf. Het kost energie om een vallend voorwerp af te remmen, de valversnelling danken we aan de zwaartekracht zelf.
Behalve de aarde legt ook de zon een bepaalde baan af, zou de zon misschien versnellen? Er is ten slotte een kracht voor nodig om hem te laten bewegen. Zou die kracht niet voor een versnelling kunnen zorgen? Weinig luchtweerstand in de ruimte dacht ik...
Dat vind ik tamelijk arrogant. Wie ben jij om te zeggen dat ze wat gissen? Dat is NIET waar!quote:[..]
Ook de boekjes weten het niet. Die gissen ook maar wat.
Ik ben het eens met die 'boekjes'. En nee, ik loop ze niet klakkeloos achterna.quote:Daarom vraag ik je om zelf een idee daarover te geven.
We zien die grens ook.quote:Laat ik het zo zeggen, als het heelal minder snel zou uitdijen als met de "lichtsnelheid" dan konden we haar grens zien.
Niet waar dus. Zie boven.quote:Tot op heden neemt de grens toe met de lichtsnelheid.Misschien hoger, maar nooit lager.
De ruimte zet uit. Waarin weet ik niet. Wat ligt er buiten het heelal? Daar zou je nog eens over kunnen gissen.quote:[..]
Juist, en waarin neemt die ruimte toe? Die neemt toch per seconde toe?
Het vetgedrukte is niet zo dus conclusie kan ook door de plee.quote:tijd en ruimte nemen tegelijk toe, en aangezien de ruimte met minimaal de lichtsnelheid toeneemt wordt het heelal even snel groter als dat het licht lijkt te bewegen.
Ik begrijp er NIKS van. En daar is een reden voor: ik heb me in ECHTE theorieën verdiept. Dat geeft mij de autoriteit om iets te zeggen over het waarheidsgehalte van jouw verzinsels. Jij zou er goed aandoen je te verdiepen in de bestaande theorieën (ik weet dat je dat toch vertikt) want dan zou je misschien inzien dat je kruistocht compleet zinloos is.quote:Als je dit begrijpt dan sta je op het punt te begrijpen waarom licht dan eigenlijk stilstaat..![]()
Dat zijn geen theorieen.quote:Op maandag 10 oktober 2005 14:50 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Het zijn natuurlijk ook maar ideeen, maar zoals je kunt zien bestaan er wel theorieen over.
[..]
Dus jij zegt dat het voldoening geeft om prachtige theorieen, die keer op keer bevestigd worden, overboord te gooien? Hoor ik iemand drogreden fluisteren? Slaat als een lul op een slagroomtaart Rude.quote:Nieuwe visie's, nieuwe ideeen, dat heet ontwikkeling. En dat het moeite kost lijkt me niet zo'n probleem voor een "wetenschapper" waar doe je het uiteindelijk allemaal voor, een rustige baan van 9-17 bij AH kost inderdaad minder moeite maar geeft niet de voldoening die je zoekt denk ik.
Zoals Pie.er zegt: dat zegt de theorie helemaal niet. En dit is ook weer een prachtig voorbeeld van hoe weinig jij je verdiept hebt in de relativiteitstheorie. Gewoonweg prachtig.quote:[..]
[..]
Verkeerde conclusietrekking dusquote:Zie boven, passen we de wiskunde aan aan de theorie of klopt de theorie misschien niet?
[..]
Weer zo'n voorbeeld. Prachtig.quote:Hoe kan een lichtflits 300.000km naar links gaan en naar rechts ( jij staat in het midden) en vervolgens is de onderlinge afstand tussen de fotonenen nog steeds 300.000km? Dat kan alleen als JIJ je t.o.v de fotonenen 300.000km hebt verwijdert. Ik geef toe dat het een vreemde beweging moet zijn, maar in dit geval moeten de fotonen zich 600.000km uit elkaar bevinden of jij hebt je t.o.v beide fotonenen 300.000km verplaatst.
[..]
Ja. Massa's trekken elkaar aan. Maar dat heeft weinig met jouw verhaal te maken.quote:Als een appel stil zou kunnen hangen in de lucht ( zonder aan een boom te hangen) dan zou dat moeten betekenen dat deze in staat is de aarde naar zich toe te trekken. Massa's trekken elkaar immers aan en een stilstaande massa trekt alleen maar dingen naar zich toe.
[..]
Mwahahaha.quote:Ook de boekjes weten het niet. Die gissen ook maar wat.
relativeren. Je zou het universum ook moeten kunnen omschrijven vanuit het oogpunt van een foton. Daartoe zou je er eens van uit moeten gaan dat een foton stilstaat en massa beweegt. Je moet het universum dan zien te omschrijven zoals dat er uit zou zien op het moment dat je met de "lichtsnelheid" zou bewegen. Snelheid is ten slotte altijd ten opzichte van iets anders. Alleen krijgen jullie het niet voor elkaar om het heelal te omschrijven vanuit dit uigangspunt. Je mag het aanmodderen noemen, dat hebben wel meer "wetenschappers" gedaan om zodoende tot nieuwe inzichten te koemen.quote:Ontwikkeling is niet alles wat je bereikt hebt zonder reden wegflikkeren en iets nieuws gaan bedenken dat slechter is dan het vorige! Dat heet achteruitgang.
Einstein, die weet wat voldoening is! Die zag zijn theorie bevestigd worden door waarnemingen. Iets wat jij - als je zo doorgaat - niet zult meemaken. Dus waar haal jij precies voldoening uit? Doelloos aanmodderen?
Het blijft een theorie. Het is geen bewijs dat de werkelijkheid ook echt zo in elkaar steekt.quote:
Haha.Ik hoop dat je een grapje maakt. Dat c+c=c is een gevolg van de theorie, niet andersom. En het is hiermee ook meteen duidelijk dat je niets met die formule hebt gedaan: als je wilt dat u=v=w dan u=v=0 is niet enige oplossing, u=v=c werkt ook. Met c = 3x10^8 m/s wel te verstaan.
/quote]
Inderdaad, een gevolg van de theorie. Wat je dus eigenlijk zegt is dat de wiskunde zich heeft aangepast aan de theorie en niet andersom. Probeer hier eens langer als 5 minuten over na te denken.
[quote]
Geen van beiden. We maken een theorie die de werkelijkheid beschrijft.
Kun je dit misschien nader verklaren in je eigen woorden?quote:Nee hoor. Dat is alleen zo als je een statische ruimtetijd aanneemt. En dat doen de meeste mensen niet meer.
Een snelheid lager of groter dan c bestaat niet. Bij 99%c gaat licht nog altijd met 100%c van je vandaan.quote:Klopt. De enige juiste uitspraak uit je hele post! Proficiat.
[..]
Dat is dan een begin...
Is gewichtloosheid in het universum misschien hetzelde?
[quote]
Natuurlijk wel. Eerst heb je een snelheid lager dan c. Dan heb je een snelheid (bijna) gelijk aan c. Wat is de enige manier om dat voor elkaar te krijgen?
Zie de toerenteller als een klok en de km teller als een afstandsindicatie. Bij 0 toeren wordt er ook geen km afgelegt. Ook hier zul je langer als 5 minuten over moeten nadenken..quote:Dus?
In eerste instantie misschien wel, toch zal de massa uitgroeien tot een oneindig grote massa doordat er steeds meer massa op de appel zou vallen. Het duurt even, maar het universum is geduldig.quote:We vallen in herhaling. Appel trekt wel aan aarde maar effect ervan is te verwaarlozen ten opzichte van effect van aarde op appel.
Dat is logica. Als een massa niet beweegt maar wel massa aantrekt zal deze massa zelf nooit van plaats veranderen. De "bewegende" massa doet dit wel en zal uiteindelijk op dfe stille massa moeten vallen.quote:Waar haal je die kolder vandaan?
Op het moment van de oerknal stond alles stil. Er was immers nog geen ruimte en tijd om te bewegen. ( probleem erbij?)quote:Stilstaan bestaat niet. Probleem opgelost.
Erg grappig, maar inderdaad. Versnellen is eigenlijk afremmen naar 0.quote:En net moest een massa nog stilstaan.![]()
O, wacht, stilstaan en met de lichtsnelheid bewegen is natuurlijk hetzelfde!![]()
Wat zouden de gevolgen dan zijn volgens jou op het moment dat een massa de lichtsnelheid zou "kunnen" halen? Waarom verandert de lichtsnelheid zelf nooit ( t.o.v jezelf beweegt licht altijd met 300.000km/sec) maar verandert er wel iets met jou klok?quote:Nogmaals: waar haal je die onzin vandaan? Dat is gewoon niet waar. Onzin!
En zorgt een "kracht" er niet voor dat iets kan blijven versnellen? Wat is de "valversneling"van de zon?quote:
Natuurlijk worden die versnellingen veroorzaakt door krachten. In het geval van de aarde is het de zwaartekracht tussen zon en aarde, en de versnellingen die op de zon werken worden vooral veroorzaakt door de zwaartekracht van 'nabije' sterren (haar eigen planeten zullen er ook een klein aandeel in hebben: zoals gezegd werkt de zwaartekracht altijd op beide lichamen).
Is er iemand die met zekerheid kan zeggen wat er voorbij het universum is? Iedereen gist daar toch over, niemand weet het zeker. Daarom vraag ik wat je er ZELF van denkt. Heeft niets met arrogantie te maken denk ik.quote:Dat vind ik tamelijk arrogant. Wie ben jij om te zeggen dat ze wat gissen? Dat is NIET waar!
Ze kijken naar de WERKELIJKHEID, iets wat jij ook nodig zou moeten doen. Kom eens achter dat beeldscherm vandaan en kijk ******** eens uit het raam...
Maar wat er voorbij het universum is weten die boekjes ook niet. Het is dus een soort gok.quote:Ik ben het eens met die 'boekjes'. En nee, ik loop ze niet klakkeloos achterna.
En zie je dan verleden of toekomst? Waar is de grens tussen verleden en toekomst?quote:We zien die grens ook.Nu jij weer. Zie je wat ik bedoel? Je lult maar wat.
Het zichtbare ( meetbare) heelal neemt met lichtsnelheid toe. Echter alles wat je ziet is al eens eerder gebeurt. Nemen tijd er ruimte niet juist toe in het heden?quote:Niet waar dus. Zie boven.
Dat probeer ik dus duidelijk te maken. Het heelal zet uit in ruimte EN tijd. Buiten het heelal ligt de toekomst. Tijd en ruimte bestaan daar nog niet. Net zo goed als dat de ruimnte waar wij ons nu bevinden gisteren ook nog niet bestond.quote:De ruimte zet uit. Waarin weet ik niet. Wat ligt er buiten het heelal? Daar zou je nog eens over kunnen gissen.
Motivatie graag??quote:Het vetgedrukte is niet zo dus conclusie kan ook door de plee.
Wat is een ECHTE theorie?? Blijft een theorie toch?quote:Ik begrijp er NIKS van. En daar is een reden voor: ik heb me in ECHTE theorieën verdiept. Dat geeft mij de autoriteit om iets te zeggen over het waarheidsgehalte van jouw verzinsels. Jij zou er goed aandoen je te verdiepen in de bestaande theorieën (ik weet dat je dat toch vertikt) want dan zou je misschien inzien dat je kruistocht compleet zinloos is.
En waarom zou je van zoiets tegendraads uit moeten gaan?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:16 schreef rudeonline het volgende:
[..]
relativeren. Je zou het universum ook moeten kunnen omschrijven vanuit het oogpunt van een foton. Daartoe zou je er eens van uit moeten gaan dat een foton stilstaat en massa beweegt. Je moet het universum dan zien te omschrijven zoals dat er uit zou zien op het moment dat je met de "lichtsnelheid" zou bewegen. Snelheid is ten slotte altijd ten opzichte van iets anders. Alleen krijgen jullie het niet voor elkaar om het heelal te omschrijven vanuit dit uigangspunt. Je mag het aanmodderen noemen, dat hebben wel meer "wetenschappers" gedaan om zodoende tot nieuwe inzichten te koemen.
Tis een pogig tot beschrijving van de werkelijkheid. Meer dan wat je van jouw hersenspinsels kan zeggenquote:Het blijft een theorie. Het is geen bewijs dat de werkelijkheid ook echt zo in elkaar steekt.
Tsja als je dat al niet snapt...quote:Kun je dit misschien nader verklaren in je eigen woorden?
Dacht dat je het er net nog over had dat snelheid relatief was. Blijkbaar moet dat er toch wat harder ingemept worden.quote:Een snelheid lager of groter dan c bestaat niet. Bij 99%c gaat licht nog altijd met 100%c van je vandaan.
Onzinquote:Zie de toerenteller als een klok en de km teller als een afstandsindicatie. Bij 0 toeren wordt er ook geen km afgelegt. Ook hier zul je langer als 5 minuten over moeten nadenken..![]()
Leer klassieke mechanica... Bekend met het concept van 'ontsnappingssnelheid' ?quote:In eerste instantie misschien wel, toch zal de massa uitgroeien tot een oneindig grote massa doordat er steeds meer massa op de appel zou vallen. Het duurt even, maar het universum is geduldig.
Zie hierbovenquote:Dat is logica. Als een massa niet beweegt maar wel massa aantrekt zal deze massa zelf nooit van plaats veranderen. De "bewegende" massa doet dit wel en zal uiteindelijk op dfe stille massa moeten vallen.
...quote:Op het moment van de oerknal stond alles stil. Er was immers nog geen ruimte en tijd om te bewegen. ( probleem erbij?)
...quote:Erg grappig, maar inderdaad. Versnellen is eigenlijk afremmen naar 0.
Onzinnig om over te speculeren.quote:Wat zouden de gevolgen dan zijn volgens jou op het moment dat een massa de lichtsnelheid zou "kunnen" halen? Waarom verandert de lichtsnelheid zelf nooit ( t.o.v jezelf beweegt licht altijd met 300.000km/sec) maar verandert er wel iets met jou klok?
Als je klassieke mechanica kent dan weet je het antwoord daarop.quote:En zorgt een "kracht" er niet voor dat iets kan blijven versnellen? Wat is de "valversneling"van de zon?
Wat zwemt er boven de zee enzo.quote:Is er iemand die met zekerheid kan zeggen wat er voorbij het universum is? Iedereen gist daar toch over, niemand weet het zeker. Daarom vraag ik wat je er ZELF van denkt. Heeft niets met arrogantie te maken denk ik.
Zucht..quote:Maar wat er voorbij het universum is weten die boekjes ook niet. Het is dus een soort gok.
laat maar..quote:En zie je dan verleden of toekomst? Waar is de grens tussen verleden en toekomst?
Het zichtbare ( meetbare) heelal neemt met lichtsnelheid toe. Echter alles wat je ziet is al eens eerder gebeurt. Nemen tijd er ruimte niet juist toe in het heden?
Dat probeer ik dus duidelijk te maken. Het heelal zet uit in ruimte EN tijd. Buiten het heelal ligt de toekomst. Tijd en ruimte bestaan daar nog niet. Net zo goed als dat de ruimnte waar wij ons nu bevinden gisteren ook nog niet bestond.
Een theorie doet voorspellingen.quote:Wat is een ECHTE theorie?? Blijft een theorie toch?
Een theorie is een mogenlijkheid, het bewijst niet dat het ook zo is. Ik geef toe dat men tot nu toe veel kan met de huidige theorieen. Ik zou ook graag een manier willen bedenken om mijn theorie te toetsen, maar helaas ben ik nog niet zover. Een simpele test zou bijvoorbeeld zijn...
Jij staat op punt A en vertrekt naar punt B. Stel Ab is 10 meter.
Bij welke snelheid zou je deze afstand moeten overbruggen om zonder tijdsverlies aan te komen?
Verlicht mij, en vertel mij eens hoeveel km een foton heeft afgelegt op het moment dat hij 300.000km heeft afgelegt. Als jij hier vandaan naar een ster gaat 5 lichtjaar hier vandaan en je vliegt met 99% van de lichtsnelheid, hoe oud ben je dan als je daar aankomt? Daarna vlieg je met dezelfde snelheid terug, hoe oud ben je dan? En hoe oud zijn de achterblijvers?quote:Op donderdag 13 oktober 2005 08:56 schreef Pie.er het volgende:
Rudeonline:
De relativiteitstheorie kan WEL alles beschrijven ten opzichte van een foton. Daarbij gaat er NIKS fout tijdens het uitrekenen. En er is GEEN ENKELE reden om aan te nemen dat de voorspelling niet overeenkomt met de werkelijkheid.
En je blijft zeggen dat snelheid relatief is, maar je doet alsof snelheid absoluut is. Maak eens een keuze! En als je slim bent, kies dan dat snelheid relatief is!
quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:16 schreef rudeonline het volgende:
[..]
relativeren. Je zou het universum ook moeten kunnen omschrijven vanuit het oogpunt van een foton. Daartoe zou je er eens van uit moeten gaan dat een foton stilstaat en massa beweegt. Je moet het universum dan zien te omschrijven zoals dat er uit zou zien op het moment dat je met de "lichtsnelheid" zou bewegen. Snelheid is ten slotte altijd ten opzichte van iets anders. Alleen krijgen jullie het niet voor elkaar om het heelal te omschrijven vanuit dit uigangspunt. Je mag het aanmodderen noemen, dat hebben wel meer "wetenschappers" gedaan om zodoende tot nieuwe inzichten te koemen.
[..]
Het blijft een theorie. Het is geen bewijs dat de werkelijkheid ook echt zo in elkaar steekt.
[..]
Kun je dit misschien nader verklaren in je eigen woorden?
[..]
Een snelheid lager of groter dan c bestaat niet. Bij 99%c gaat licht nog altijd met 100%c van je vandaan.
[..]
Zie de toerenteller als een klok en de km teller als een afstandsindicatie. Bij 0 toeren wordt er ook geen km afgelegt. Ook hier zul je langer als 5 minuten over moeten nadenken..![]()
[..]
In eerste instantie misschien wel, toch zal de massa uitgroeien tot een oneindig grote massa doordat er steeds meer massa op de appel zou vallen. Het duurt even, maar het universum is geduldig.
[..]
Dat is logica. Als een massa niet beweegt maar wel massa aantrekt zal deze massa zelf nooit van plaats veranderen. De "bewegende" massa doet dit wel en zal uiteindelijk op dfe stille massa moeten vallen.
[..]
Op het moment van de oerknal stond alles stil. Er was immers nog geen ruimte en tijd om te bewegen. ( probleem erbij?)
[..]
Erg grappig, maar inderdaad. Versnellen is eigenlijk afremmen naar 0.
[..]
Wat zouden de gevolgen dan zijn volgens jou op het moment dat een massa de lichtsnelheid zou "kunnen" halen? Waarom verandert de lichtsnelheid zelf nooit ( t.o.v jezelf beweegt licht altijd met 300.000km/sec) maar verandert er wel iets met jou klok?
[..]
En zorgt een "kracht" er niet voor dat iets kan blijven versnellen? Wat is de "valversneling"van de zon?
[..]
Is er iemand die met zekerheid kan zeggen wat er voorbij het universum is? Iedereen gist daar toch over, niemand weet het zeker. Daarom vraag ik wat je er ZELF van denkt. Heeft niets met arrogantie te maken denk ik.
[..]
Maar wat er voorbij het universum is weten die boekjes ook niet. Het is dus een soort gok.
[..]
En zie je dan verleden of toekomst? Waar is de grens tussen verleden en toekomst?
[..]
Het zichtbare ( meetbare) heelal neemt met lichtsnelheid toe. Echter alles wat je ziet is al eens eerder gebeurt. Nemen tijd er ruimte niet juist toe in het heden?
[..]
Dat probeer ik dus duidelijk te maken. Het heelal zet uit in ruimte EN tijd. Buiten het heelal ligt de toekomst. Tijd en ruimte bestaan daar nog niet. Net zo goed als dat de ruimnte waar wij ons nu bevinden gisteren ook nog niet bestond.
[..]
Motivatie graag??
[..]
Wat is een ECHTE theorie?? Blijft een theorie toch?
Een theorie is een mogenlijkheid, het bewijst niet dat het ook zo is. Ik geef toe dat men tot nu toe veel kan met de huidige theorieen. Ik zou ook graag een manier willen bedenken om mijn theorie te toetsen, maar helaas ben ik nog niet zover. Een simpele test zou bijvoorbeeld zijn...
Bij welke snelheid zou je deze afstand moeten overbruggen om zonder tijdsverlies aan te komen?
Zoals ik al zei: het universium kan al omschreven worden vanuit het ogopunt van een foton. Dat ga ik niet voor jou voorrekenen, gebruik zelf de relativiteitstheorie maar. Die begrijp jij, anders zou je niet kunnen zeggen dat hij niet klopt.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:16 schreef rudeonline het volgende:
Nee dat klopt. Maar het is een heel goede theorie, het beschrijft de werkelijkheid goed.quote:Het blijft een theorie. Het is geen bewijs dat de werkelijkheid ook echt zo in elkaar steekt.
Als er maar een snelheid is, waarom kan ik op de snelweg dan andere auto's inhalen? Rude, zie je niet in wat voor een onzin je hier probeert te verkopen???quote:Een snelheid lager of groter dan c bestaat niet. Bij 99%c gaat licht nog altijd met 100%c van je vandaan.
Niet waar. Als een voorwerp een snelheid van de appel afheeft, die groot genoeg is, zal hij NOOIT de appel raken. Ook al wacht je oneindig lang.quote:In eerste instantie misschien wel, toch zal de massa uitgroeien tot een oneindig grote massa doordat er steeds meer massa op de appel zou vallen. Het duurt even, maar het universum is geduldig.
Nee nee, de bewegende massa kan zich ook eeuwig van de stilstaande massa verwijderen. Of eeuwig rondjes eromheen blijven draaien.quote:Dat is logica. Als een massa niet beweegt maar wel massa aantrekt zal deze massa zelf nooit van plaats veranderen. De "bewegende" massa doet dit wel en zal uiteindelijk op dfe stille massa moeten vallen.
Nou moet je wel duidelijk blijven Rude. Versnellen is versnellen en afremmen is afremmen.quote:
Erg grappig, maar inderdaad. Versnellen is eigenlijk afremmen naar 0.
ER VERANDERT NIKS MET JOUW KLOK ALS JE DE LICHTSNELHEID BEREIKT.quote:Wat zouden de gevolgen dan zijn volgens jou op het moment dat een massa de lichtsnelheid zou "kunnen" halen? Waarom verandert de lichtsnelheid zelf nooit ( t.o.v jezelf beweegt licht altijd met 300.000km/sec) maar verandert er wel iets met jou klok?
F=m aquote:En zorgt een "kracht" er niet voor dat iets kan blijven versnellen? Wat is de "valversneling"van de zon?
Ik denk dat er niet zoiets bestaat als 'iets voorbij het universum'. Dat is hetzelfde als praten over een geheel getal tussen 0.2 en 0.3. Of een nederlands woord in het groene boekje met acht keer de letter P achter elkaar.quote:Is er iemand die met zekerheid kan zeggen wat er voorbij het universum is? Iedereen gist daar toch over, niemand weet het zeker. Daarom vraag ik wat je er ZELF van denkt. Heeft niets met arrogantie te maken denk ik.
Er is een ruimte-grens en een tijdsgrens.quote:En zie je dan verleden of toekomst? Waar is de grens tussen verleden en toekomst?
Wat noem jij tijdsverlies?quote:Ik geef toe dat men tot nu toe veel kan met de huidige theorieen. Ik zou ook graag een manier willen bedenken om mijn theorie te toetsen, maar helaas ben ik nog niet zover. Een simpele test zou bijvoorbeeld zijn...
Het universum is meer als alleen een wiskundig model.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 14:54 schreef Pie.er het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: het universium kan al omschreven worden vanuit het oogpunt van een foton. Dat ga ik niet voor jou voorrekenen, gebruik zelf de relativiteitstheorie maar. Die begrijp jij, anders zou je niet kunnen zeggen dat hij niet klopt.
idem.quote:Nee dat klopt. Maar het is een heel goede theorie, het beschrijft de werkelijkheid goed.
De relativiteitstheorie doet trouwens ook geen uitspraak over hoe de werkelijkheid in elkaar zit.
Het is een raamwerk van axioma's, daaruitvolgende voorspellingen, metingen die de juistheid van die voorspellingen aantonen... Zelfs als morgen zou blijken dat de principes van de relativiteitstheorie niet zouden kloppen (bijv. dat de lichtsnelheid wel richtingsafhankelijk is, maar op een andere manier dan verwacht, zodat er wel een absoluut assenstelsel te bedenken is), dan nog blijft gelden dat de relativiteitstheorie geweldig in elkaar zit.
De relativiteitstheorie zegt niet hoe jij het universum moet zien... De relativiteitstheorie geeft alleen een enorm nauwkeurig gebleken methode om het universum om ons heen te beschrijven.
Aangezien je beide t.o.v het licht dezelfde snelheid hebt kan dit ook niet als de lichtsnelheid een constante snelheid is. Inhalen is niets anders als dat je je met een andere snelheid door de tijd verplaatst. Wij benoemen afstanden in km of meters, eigenlijk zou je over verschillende tijdstippen moeten spreken. Ieder persoon of voorwerp bevindt zich op een ander tijdstip. Hoe groter de afstand is, des te groter het tijdsverschil. Hoe dichter je bij elkaar komt, des te kleiner het tijdsverschil. Als je iemand anders inhaald, dan verplaatst je je met een andere snelheid door de tijd en beland je eerder of later op een ander tijdstip. Als er geen tijdsverschil is tussen 2 massa's, dan lig je b.v samen met je vriendin in bed. Je bevindt je dan samen op hetzelfde tijdstip. Ik zou het graag willen uitleggen zonder al te filosofies te worden, maar op het moment dat je je vriendin bezwangerd onstaat er een nieuw leven. Deze persoon zal zich ook in zijn eigen heden bevinden op zijn eigen plek EN tijdstip. Alles wat bestaat bestaat in zijn eigen "heden". Het leven zelf is de verbining tussen verleden en toekomst. Afgelegde tijd vertaald zich in afgelegde ruimte. Voorbij het universum bestaat nog niet. Het leven zelf verlegt deze grens. Vandaar dat ik vermoed dat wij zelf de grens van het universum zijn.quote:Als er maar een snelheid is, waarom kan ik op de snelweg dan andere auto's inhalen? Rude, zie je niet in wat voor een onzin je hier probeert te verkopen???
Niet direct misschien, maar als je lang genoeg wacht zal de appel uitgroeien tot een steeds grotere massa. Uiteindelijk trekt hij dan alles naar zich toe, massa's trekken elkaar immers aan. De invloed van een appel op een ster hier 5 lichtjaar vandaan is nagenoeg 0 maar niet absoluut 0. Als deze appel uitgroeid tot een grotere massa zal de invloed steeds groter worden. En zolang hij echt niet beweegt zal dat steeds groter worden. Uiteindelijk zal het universum in elkaar storten. Precies zoals vermoed wordt volgens de big grunch.quote:Niet waar. Als een voorwerp een snelheid van de appel afheeft, die groot genoeg is, zal hij NOOIT de appel raken. Ook al wacht je oneindig lang.
Niet als de stilstaande massa steeds verder groeid. Op een gegeven moment houd het gewoon op. Veel kleinere massa's die er wel door worden aangetrokken maken uiteindelijk 1 hele grote massa die alles tot stilstand kan brengen.quote:Nee nee, de bewegende massa kan zich ook eeuwig van de stilstaande massa verwijderen. Of eeuwig rondjes eromheen blijven draaien.
? Dan staat hij niet meer stil natuurlijk. Voor een massa is absolute stilstand ( vooralsnog) onbereikbaar. Daarom zal een massa ook nooit de lichtsnelheid kunnen halen.quote:En het blijft onzining om over een 'stilstaande' massa te praten. Wat houdt de massa op zijn plaats? Als de zon zich op jouw stilstaande appel stort, waarom zou die appel dan nog steeds stil blijven staan?
Dat is goed. Neem een vast punt op aarde even als uitgangspunt. Vlieg naar het oosten en je versnelt en vlieg naar het westen en je vertraagt. Wat gebeurt er met de klokken aan boord t.o.v de klok op het vaste punt op aarde?quote:Nou moet je wel duidelijk blijven Rude. Versnellen is versnellen en afremmen is afremmen.
Om de discussie gangbaar te houden stel ik voor dat je dit soort zinnen voortaan zegt als 'Versnellen in de echte wereld is eigenlijk afremmen in de rudeonlinewereld'. En 'de lichtsnelheid in de echte wereld is eigenlijk snelheid 0 in de rudewereld'.
Kom aan.. er ontstaat toch een tijdsverschil op het moment dat je een reis maakt ( visa versa) met "bijna" de lichtsnelheid?quote:ER VERANDERT NIKS MET JOUW KLOK ALS JE DE LICHTSNELHEID BEREIKT.
In ieder geval niet volgens de relativiteitstheorie. Als jij steeds harder gaat, en je kijkt op jouw klokje, dan zie je dat nog steeds in de zelfde snelheid doortikken. Je ziet alleen de klokken van andere mensen, die niet met jou meebewegen, op een andere snelheid tikken. Op het moment dat jij (voor andere mensen) de lichtsnelheid bereikt, zal jouw klokje gewoon op normale snelheid door blijven tikken. Het zal alleen lijken dat ALLES buiten jou (en je klokje) met de lichtsnelheid beweegt, en dat alle andere klokken stilstaan. Dat is ook logisch, want t.o.v. jou beweegt alles zich ook met de lichtsnelheid.
Ja, welke kracht werkt er op de zon? Zorgt deze kracht niet voor een versnelling?quote:F=m a
Ken je deze formule?
Buiten het universum is "morgen" of straks. Daar is nu nog niks. Daarom bestaat het nog niet.quote:Ik denk dat er niet zoiets bestaat als 'iets voorbij het universum'. Dat is hetzelfde als praten over een geheel getal tussen 0.2 en 0.3. Of een nederlands woord in het groene boekje met acht keer de letter P achter elkaar.
Ik definieer het universum namelijk als alles wat bestaat. Stel er is iets buiten het universum, dan is het universum niet alles wat bestaat, dus een tegenspraak.
Inderdaad is de oerknal een tijdsgrens, maar dan wel heel lang geleden. In het heden neemt deze grens toe. En naar mate de grens toeneemt blijft het licht van ons af bewegen. Je zou de grens van het universum alleen kunnen bereiken als je sneller als het licht zou kunnen gaan. Bij de lichtsnelheid zelf sta je stil ten opzichte van de rand. De aarde zelf beweegt dan met lichtsnelheid van jou af.quote:Er is een ruimte-grens en een tijdsgrens.
Wij hebben het over de ruimtegrens, jij bespreekt liever de tijdsgrens.
Als je het over de tijdsgrens hebt, moet je wel duidelijk zijn over de tijdsgrens van wat je het hebt. Jij wil het hebben over de tijdsgrens van het huidige heelal. Dat is onzin. Het huidige heelal bevindt zich op 1 tijdsstip, je kunt dus niet fatsoenlijk praten over 1 tijdsgrens. Dat is net als jezelf afvragen wat de grens is van het middelpunt van de aarde.
Willen we een ruimtegrens bekijken, dan zetten we de tijd vast en kijken we welk gebied in ruimte het voorwerp (hier het universum) heeft en wat daar de grens van is.
Willen we een tijdsgrens bekijken, dan zetten we de ruimte vast en kijken we welk gebied in tijd het voorwerp (hier het universum) heeft en wat daar de grens van is. Het universum heeft dus aan de ene kant als tijdsgrens de oerknal, en aan de andere kant ??? (de big crunch, of het is oneindig, ik weet het niet).
Inderdaad.quote:Wat noem jij tijdsverlies?
Wil je graag hebben dat het om mijn horloge bij A even laat is als bij B?
Nou wat is het dan in jou woorden.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 13:07 schreef rudeonline het volgende:
Ik weet wat ontsnappingsnelheid is.
Nee dat is het niet...quote:En als ik 10 meter afleg in 10sec. Dan is dat heel absoluut.
Om dat te berekenen is toch echt wat meer info nodig.quote:Het is zelfs zo erg dat ik geen meter af kan leggen zonder dat dat tijd kost. Daarom wil ik graag weten hoe lang het voor een foton duurt om 300.000km af te leggen. Als iemand met 99% van de lichtsnelheid een reis maakt naar een ander ster 5 lichtjaar hier vandaan en daarna ook met deze snelheid terugreist, hoe oud is hij dan ten opzichte van de achterblijvers? Gewoon een simpele vraag toch?
Ik hoef niet de gehele berekening te weten. Vertel me gewoon hoe oud wij zijn geworden ten opzichte van hem.
Nee ze lijken NIET langzamer te lopen! Ze LOPEN langzamer! Jou gedachtegang is dan ook vrij makkelijk omver te werpen met een voorwerp dat op je afkomt ipv van je af beweegt.quote:Verder wil ik nog even iets zeggen over bewegende klokken die langzamer lijken te lopen. Waarom zie je een bewegende klok langzamer lopen? Omdat het licht over langere seconde's wordt uitgestrekt. Iets wat je in "stilstand" in een seconde ziet gebeuren lijkt langer te duren op het moment dat het van je af beweegt. De snelheid waarmee de fotonen dus op jou netvlies vallen is anders. Zou deze immers gelijk blijven dan zag je geen "snelheidsverschil". Afhankelijk van JOU snelheid zie je dus objecten sneller of langzamer bewegen. Als wij klokken sneller of langzamer kunnen zien lopen, dan nemen we dus ook een andere lichtsnelheid waar.
Nee, je bent in de war met het Dopplereffect. Bij geluid verandert de frequentie van het ontvangen signaal afhankelijk van de snelheid van zender en ontvanger.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 13:07 schreef rudeonline het volgende:
Verder wil ik nog even iets zeggen over bewegende klokken die langzamer lijken te lopen. Waarom zie je een bewegende klok langzamer lopen? Omdat het licht over langere seconde's wordt uitgestrekt. Iets wat je in "stilstand" in een seconde ziet gebeuren lijkt langer te duren op het moment dat het van je af beweegt. De snelheid waarmee de fotonen dus op jou netvlies vallen is anders. Zou deze immers gelijk blijven dan zag je geen "snelheidsverschil". Afhankelijk van JOU snelheid zie je dus objecten sneller of langzamer bewegen. Als wij klokken sneller of langzamer kunnen zien lopen, dan nemen we dus ook een andere lichtsnelheid waar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |