abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27467365
Wetten moeten inderdaad veel dekken, maar het idee van een grondwet is dat dat er niet instaat. Je kunt dus een bondige grondwet hebben en daarnaast uitgebreide wetten, zoals dus ook plaatsvindt en hoort plaats te vinden.

Een punt is daarbij echter wel dat men, de Europese burger, tijdens een referendum dus over véél minder zal beslissen. De grondwet zal duidelijker en korter zijn, maar burgers zullen mogelijk opeens tot de conclusie komen dat bepaalde wetten waar zij het niet mee eens zijn, niet zullen veranderen na het aannemen van zo'n bondige grondwet. Mij zou het niet veel uitmaken, maar ik denk dat veel Europese burgers zullen klagen dat ze eigenlijk nergens direct over kunnen beslissen.
  zondag 29 mei 2005 @ 23:13:58 #52
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27467925
quote:
Op zondag 29 mei 2005 22:57 schreef Monidique het volgende:
Mij zou het niet veel uitmaken, maar ik denk dat veel Europese burgers zullen klagen dat ze eigenlijk nergens direct over kunnen beslissen.
Dit is een klacht uit de categorie "het is nooit goed". Ik denk dat een referendum over een minimalistische grondwet altijd beter is dan geen referendum.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_27467981
quote:
Op zondag 29 mei 2005 23:13 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dit is een klacht uit de categorie "het is nooit goed".
Nou, inderdaad, ik denk dat het nooit goed is, als het gaat om het beslissen over hoe nationale macht moet worden afgedragen.
  zondag 29 mei 2005 @ 23:19:12 #54
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27468104
quote:
Op zondag 29 mei 2005 23:15 schreef Monidique het volgende:
Nou, inderdaad, ik denk dat het nooit goed is, als het gaat om het beslissen over hoe nationale macht moet worden afgedragen.
Tegenstemmen is nog altijd een optie, ook bij een korte grondwet.
pi_27468239
quote:
Op zondag 29 mei 2005 23:19 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Tegenstemmen is nog altijd een optie, ook bij een korte grondwet.
Natuurlijk, ik merk alleen maar op dat de opzet van zo'n bondige grondwet naar mijn mening ook wel weer veel tegenstand zal wekken.
  zondag 29 mei 2005 @ 23:34:38 #56
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27468638
quote:
Op zondag 29 mei 2005 23:23 schreef Monidique het volgende:
Natuurlijk, ik merk alleen maar op dat de opzet van zo'n bondige grondwet naar mijn mening ook wel weer veel tegenstand zal wekken.
Dat zal best, ik wilde alleen constructief opmerken met wat voor een soort grondwet ik wel zou kunnen instemmen. Ik spreek natuurlijk slechts voor mezelf, maar er zijn wel anderen die er ook zo over denken. Het contrast met het document wat er nu ligt moest IMO even aangeduid worden.
  zondag 29 mei 2005 @ 23:38:16 #57
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_27468744
quote:
Op zondag 29 mei 2005 18:59 schreef wdn het volgende:
Dat ding daar boven maakt van de Unie een superstaat waarbij we dus een 2de en 1st kamer moeten instellen met ministers en een premier met een president als leider.
Dat willen we dus echt niet
Spreek voor jezelf, dat wil IK dus echt wel.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  zondag 29 mei 2005 @ 23:47:53 #58
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_27469030
quote:
Op zondag 29 mei 2005 22:57 schreef Monidique het volgende:
Wetten moeten inderdaad veel dekken, maar het idee van een grondwet is dat dat er niet instaat. Je kunt dus een bondige grondwet hebben en daarnaast uitgebreide wetten, zoals dus ook plaatsvindt en hoort plaats te vinden.
Precies. Het huidige voorstel is een puinhoop, waarbij men en de geit, en de wolf en de kool wilde sparen, in plaats van kortweg te stellen dat we naar de overkant gaan (zoals zou moeten)
quote:
Een punt is daarbij echter wel dat men, de Europese burger, tijdens een referendum dus over véél minder zal beslissen. De grondwet zal duidelijker en korter zijn, maar burgers zullen mogelijk opeens tot de conclusie komen dat bepaalde wetten waar zij het niet mee eens zijn, niet zullen veranderen na het aannemen van zo'n bondige grondwet. Mij zou het niet veel uitmaken, maar ik denk dat veel Europese burgers zullen klagen dat ze eigenlijk nergens direct over kunnen beslissen.
het gaat er niet om of bepaalde wetten niet zullen veranderen, het gaat erom dat er een raamwerk ligt waraan die andere wetten zijn opgehangen. Dat raamwerk kun je het mee eens zijn of niet, maar het is tenminste duidelijk. Nu is de helft het eens, en de andere helft het oneens, maar er is geen hond die weet waar hij of zij het mee (on)eens is.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_27470472
quote:
Op zondag 29 mei 2005 17:35 schreef PJORourke het volgende:

[..]

www.economist.com

Zo moeilijk is het toch niet?
Nee, een grondwet schrijven voor een blanco situatie is niet zo moeilijk. Maar wel eens nagedacht over WAAROM het zo'n monsterachtig groot stuk was? Dat hele deel III alleen heeft dezelfde juridische status als een grondwet. Het zou kunstmatig zijn om het er niet gewoon aan vast te koppelen.
pi_27470635
Ik ben het eens met Ad Verbrugge (eoa filosoof)
quote:
Minder macht is beter voor Europa

,,Ik ben er niet voor dat Nederland uit Europa stapt, omdat we nu eenmaal een samenwerkingsverband nodig hebben. Maar een aanzienlijke reductie van de invloedssfeer, de omvang van het budget en het ambtelijk apparaat is noodzakelijk. Daar zorgt deze Grondwet niet voor. Ik hoop dan ook dat Europa in de toekomst een ander model van samenwerking kiest dan nu in de Grondwet wordt beoogd, want die is gemodelleerd naar een quasi-staat, terwijl noch de staten noch de bevolking dat werkelijk willen.

Een negatieve uitslag van het referendum in bijvoorbeeld Nederland, Frankrijk en Engeland zou duidelijk maken dat de koers die de afgelopen 15 jaar is ingeslagen, niet door de bevolking wordt gedeeld. Het gaat natuurlijk niet alleen om die Grondwet, maar om de vorm die Europa als instituut begint aan te nemen. Ik ben tegen het juridisch concept van de Europese burger zolang daar geen werkelijk gevoelde solidariteit aan ten grondslag ligt. Bij een losser verband zullen er minder spanningen optreden en is uitbreiding ook niet zo'n probleem.

Een andere organisatie zal met name voor de Europese Commissie aanzienlijk minder taken betekenen, want die is nu bijna overal mee bezig. Een Europese Raad van regeringsleiders en ministers is prima. Over heel de breedte zal de reflex moeten worden teruggedrongen om alles in uniforme wet- en regelgeving vast te leggen. De ministers zullen veel consequenter moeten kijken of gemeenschappelijke actie ook anders, minder institutioneel en juridisch georganiseerd kan worden. Ik wil wel een Europees Parlement met echte bevoegheden, maar ook dat moet zich beperken tot minder terreinen. Er zouden hoe dan ook nationale parlementariërs in moeten zitten met een 'dubbelmandaat', die zich alleen bezighouden met onderwerpen die werkelijk op Europees niveau spelen. En omdat recht altijd samenhangt met cultuur en daarmee politiek van aard is, zou ook het Europees Hof van Justitie precies voorzover dat onvoldoende cultureel geworteld is, wat mij betreft kunnen worden afgeschaft. De soevereiniteit moet primair bij de staten blijven liggen.''
Dus gewoon géén grondwet, maar een ander samenwerkingsverband.
"You can never get enough of what you don't need to make you happy."
pi_27471150
En zo'n 'ander samenwerkingsverband' moet dus ook door alle 25 landen worden goedgekeurd. Ook door die landen die helemaal geen stapje terug willen doen met de EU.
pi_27471991
Geniaal, een of ander blad doet het gratis en voor niets 1000.0000000 keer beter. Brussel is de meest achterlijke stad ooit in de geschiedenis van de mensheid.
  maandag 30 mei 2005 @ 09:27:31 #63
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_27473525
quote:
Op maandag 30 mei 2005 04:44 schreef pberends het volgende:
Geniaal, een of ander blad doet het gratis en voor niets 1000.0000000 keer beter. Brussel is de meest achterlijke stad ooit in de geschiedenis van de mensheid.
Ik zou "The Economist" niet willen afdoen als "een of ander blad". Verder ben ik het wel met je eens, al moet er ook aan de "grondwet" van "The Economist" nog wat gesleuteld worden wil ik er een "Ja" op zetten.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_27474741
quote:
Op maandag 30 mei 2005 04:44 schreef pberends het volgende:
Dat een of ander blad heeft niet moeten onderhandelen met vijfentwintig landen om ervoor te zorgen dat elk land vond dat z'n wensen genoeg eerbiedigd werden.
  maandag 30 mei 2005 @ 10:48:33 #65
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_27475413
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:18 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat een of ander blad heeft niet moeten onderhandelen met vijfentwintig landen om ervoor te zorgen dat elk land vond dat z'n wensen genoeg eerbiedigd werden.
Mjah, dat zijn dan vaak wel wensen over onderwerpen die niet in een grondwet thuishoren, en waar bij deze versie helemaal niet over onderhandeld zou hoeven worden.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_27475423
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:48 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Mjah, dat zijn dan vaak wel wensen over onderwerpen die niet in een grondwet thuishoren, en waar bij deze versie helemaal niet over onderhandeld zou hoeven worden.
Nou ja, dat vonden die landen dus kennelijk niet.
pi_27475528
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:18 schreef Monidique het volgende:

[..]

Een grondwet moet niet onderhandeld worden maar dusdanig goed geschreven dat hij voor iedereen acceptabel is.
deze account is gehacked door GreyHatHacks
pi_27475747
Wat denken jullie van een algemene statement i.v.m. mileubeleid? mileu is op zich wel iets om supranationaal te regelen omdat je anders freeriders gedrag krijgt. (zie amerika)
pi_27475789
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:54 schreef EnderOnline het volgende:

[..]

Een grondwet moet niet onderhandeld worden maar dusdanig goed geschreven dat hij voor iedereen acceptabel is.
Ja, en voor een of ander blad is het een stuk gemakkelijker om iets te schrijven wat iedereen goed vindt, omdat niemand het zal beoordelen.
  maandag 30 mei 2005 @ 11:04:38 #70
20765 JaceTBL
+10 loeibot
pi_27475801
quote:
Op maandag 30 mei 2005 11:02 schreef EnderOnline het volgende:
Wat denken jullie van een algemene statement i.v.m. mileubeleid? mileu is op zich wel iets om supranationaal te regelen omdat je anders freeriders gedrag krijgt. (zie amerika)
Inderdaad, een reden om het niet eens te zijn met de huidige opzet EU Grondwet. En zeker niet met dit alternatief hier waarin helemaal niets over milieu en dierenwelzijn staat.

Als je dat soort belangrijke issues overlaat aan individuele lidstaten doen ze er alleen in de marge wat aan, in hoeverre het ze toevallig uitkomt. Niets dus.
pi_27476309
Waarom zou de unie met haar veel verstikkendere besluitvormingsprocedure eerder iets aan dierenrechten doen dan nederland zelf?
pi_27476603
Kijk, met zo'n grondwet weet je tenminste waar je "ja" of "nee" tegen zegt. Zeker in de moedertaal kan vrijwel iedere inwoner van de EU dit lezen EN begrijpen. En daarna er zelfstandig over oordelen.
Hier kan op goede gronden over gediscussieerd worden.
Met het huidige voorstel (voor een verdrag over een grondwet) rest ons helaas weinig anders dan veel stukken over het verdrag lezen en hopen dat alle belangrijke punten in die stukken aan de orde komen en hopen dat we goed inschatten wie betrouwbare dingen zegt en wie niet, met het risico dat ik straks NEE ga stemmen, terwijl ik het misschien, zonder het te weten, juist WEL met dat gedrocht eens ben, of anders minder oneens dan ik denk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Petera op 30-05-2005 11:38:55 ]
  maandag 30 mei 2005 @ 12:45:59 #73
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_27478900
quote:
Op maandag 30 mei 2005 11:04 schreef JaceTBL het volgende:

[..]

Inderdaad, een reden om het niet eens te zijn met de huidige opzet EU Grondwet. En zeker niet met dit alternatief hier waarin helemaal niets over milieu en dierenwelzijn staat.
Dat hoort toch ook helemaal niet in de grondwet.

Een grondwet beschrijft de relatie tussen de overheid en haar burgers, niet meer en niet minder.
pi_27484723
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:48 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Alleen stonden die zaken al lang in de oudere versies van onze Europese Grondwet, dus ze moesten er wel wat mee.
  maandag 30 mei 2005 @ 16:50:07 #75
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_27486252
quote:
Op maandag 30 mei 2005 16:02 schreef HiZ het volgende:

[..]

Alleen stonden die zaken al lang in de oudere versies van onze Europese Grondwet, dus ze moesten er wel wat mee.
Er is geen oudere versie van de Europese grondwet. Ze staan wel al vastgelegd in verdragen en europese richtlijnen, dus het was nergens voor nodig om dat nog eens vast te leggen, die verdragen blijven namelijk allemaal van kracht
- Privacy Matters
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')