Dat wordt geweldig met Ronald Plasterk :').quote:Jan Peter Balkenende in gesprek
Hoe democratisch wordt Europa met het nieuwe grondwettelijk verdrag, waar houdt de bemoeizucht van Brussel op en wat zijn de grenzen van de Europese Unie?
Drie dagen voor het referendum gaat minister-president Jan Peter Balkenende in gesprek met kritische Europeanen: columnist Ronald Plasterk, ondernemer Harrie de Winter, econoom Flip de Kam en filosoof Ad Verbrugge.
En een gastcolumn van minister van Buitenlandse Zaken, Ben Bot.
quote:Een vermakelijk moment vandaag bij Buitenhof (29 mei)
Een vermakelijk moment vandaag bij Buitenhof. Tijdens de uitzending hoorde je dat onze premier zich strikt hield aan de afspraak in de ja-campagne om de grondwet consequent niet zo te noemen. Hij spreekt van "grondwettelijk verdrag".
Ondertussen staat met grote letters "grondwet" op het verdrag, en artikel 1 luidt: "Bij deze Grondwet wordt de Europese Unie ingesteld". In het Frans staat er Constitution, in het Engels Constitution, en in het Duits Verfassung, en daarvoor staat in het woordenboek netjes "grondwet". Dat woord is bewust gekozen om de grandeur van deze grootse stap in de Europese eenwording te markeren.
Inmiddels zegt de regering: "Het is eigenlijk geen grondwet". Datzelfde zei Neelie Kroes deze week in HP/de Tijd ("De bewoording is onjuist. We hebben ons laten meeslepen"), en Hans van den Broek zegt dat het een grote fout was om het grondwet te noemen.
Dan zijn we het toch eens? Noch de regering, noch Neelie Kroes ("onze commissaris"), noch Van den Broek zijn voor het aannemen van een grondwet. Daar kunnen ze dus woensdag tegen stemmen.
Wat natuurlijk niet kan, is dat we iets aannemen waarvan we tegen de Duitsers en Fransen zeggen dat het een grondwet is, en tegen de Nederlanders dat het dat niet is. Dan moeten we toch terug en de zaak verhelderen. Let wel: het gaat niet om een woordje. Het gaat precies om het essentiële punt: is dit een samenwerking van autonome landen, daar is niemand tegen, of is het een nieuwe bestuurslaag met grondwettelijke basis, waarvan de wetten gaan boven de nationale wetten?
Het vermakelijke moment was dat tijdens de Buitenhof-uitzending minister Ben Bot een column uitsprak, gebruikmakend van de autocue. Hij had het over "de grondwet". Ik wees daar tijdens de uitzending op, en zowel hij als de premier zeiden dat ik dat verkeerd gehoord had, dat had hij niet gezegd! Iedereen kan de uitzending vanaf vanavond op de Buitenhof-website terugzien en –horen (http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/).
Na de uitzending hebben minister Bot en ik samen de tekst van de autocue teruggelezen. Inderdaad staat er twee keer verdrag, maar de derde keer staat er grondwet. De voorlichter had nog zo gedacht dat hij ze alledrie had gecorrigeerd!
Het is op zich natuurlijk een onbelangrijk detail, maar het verkrampte vasthouden aan deze eigenaardige terminologie benadrukt dat het verhaal rammelt.
quote:Europa: en nu verder
In Buitenhof een debat over de voordelen van het overweldigende nee tegen de Europese grondwet. Zal Nederland minder gaan betalen aan de Europese Unie, zal de regelzucht vanuit Brussel werkelijk minder worden en komt het uiteindelijke doel van de Unie dichterbij? Deelnemers: Dick Benschop, voormalig staatssecretaris voor Europese Zaken, Edmund Wellenstein, Europeaan van het eerste uur en de econoom Jacques Pelkmans.
De prestigieuze Koninklijke Academie voor Wetenschappen (KNAW) heeft sinds deze week een nieuwe president: Frits van Oostrom, Neerlandicus en voormalig winnaar van de Ako-literatuurprijs.
Heeft het volgens hem zin een debat te voeren over ‘Intelligent Design’ en wat moet er veranderen in het wetenschappelijke klimaat in Nederland?
p.s. de genoemde onderwerpen zijn onder voorbehoud, en kunnen door ontwikkelingen in de actualiteit nog veranderen.
quote:Presentatie:
Peter van Ingen
Columnist:
Ronald Plasterk
Eindredactie:
Rob de Lange
Webredacteur:
Ralf van Kouwen
2 weken geleden toch; bij de Europa-debat.quote:Op zondag 5 juni 2005 13:30 schreef axis303 het volgende:
Ik heb mijn held Herman Philipse al een tijdje niet meer gezien als columnist![]()
Wat is er mis met Peter van Ingen? de rustige en gedegen manier van interviewen lijkt mij juist perfect voor een programma als buitenhofquote:Op zaterdag 28 mei 2005 17:21 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Buitenhof staat op eenzame hoogte qua actualiteiten rubriek betreft. Drie keer beter dan Nova en tig keer beter dan al de rest. Alleen het begindeuntje is altijd al geweldig. Alleen mag die Peter van Ingen wel vervangen worden door een betere interviewer.
Peter van Ingen zit daar vooral om zijn eigen ego te strelen, hij vraagt naar de bekende weg, hij luistert nauwelijks naar zijn gasten, hij probeert vaak zijn eigen inteligentie ten toon te spreiden en faalt daar falikant in.quote:Op zondag 5 juni 2005 14:48 schreef --Davidoff-- het volgende:
[..]
Wat is er mis met Peter van Ingen? de rustige en gedegen manier van interviewen lijkt mij juist perfect voor een programma als buitenhof
Zoals Woodpecker al zegt. De man lijkt nooit echt te luisteren naar wat zijn gasten zeggen. Hij heeft een paar vragen voorbereid op zijn papiertje en die probeert hij dan af te handelen. En de vragen die dan bedacht heeft zijn vaak ook nog eens zo quasi-intellectueel, van kijk mij eens intelligent zijn. Moet je maar eens op letten hoe vaak hij een vraag die al beantwoord is, nog een keer stelt en nog een keer. Een goed interview moet overkomen als een natuurlijke dialoog tussen twee mensen.quote:Op zondag 5 juni 2005 14:48 schreef --Davidoff-- het volgende:
[..]
Wat is er mis met Peter van Ingen? de rustige en gedegen manier van interviewen lijkt mij juist perfect voor een programma als buitenhof
Jammer weer dat ze zo'n domme snol als columnist hebben. Ik wil Philipse of Plasterk.quote:Economisch Stratego
> Economisch Stratego
Torenhoge olieprijzen, oplopende werkloosheid en oprukkende concurrentie uit Azië. Hoe kruipt Nederland weer uit het dal en welke strategie kiest een internationaal opererend Nederlands bedrijf? Te gast in Buitenhof: Hans Wijers, tegenwoordig voorzitter raad van bestuur van Akzo Nobel en in het eerste paarse kabinet (1994-98) minister van Economische Zaken.
> Nieuw zorgstelsel
Zijn alle ingrepen van het kabinet in de gezondheidszorg en sociale zekerheid nog wel in overeenstemming met de beginselen van het CDA? Een gesprek over rentmeesterschap en het schild voor de zwakkeren met Hannie van Leeuwen, Eerste-Kamerlid voor het CDA.
> Armoede in Nederland
De Nederlandse charitas bloeit als nooit te voren. Duizenden mensen doen tegenwoordig een beroep op de kerk of voedselbanken om in hun primaire levensbehoefte te voorzien. Neemt de armoede in Nederland toe of kunnen mensen steeds slechter met hun geld omgaan?
Een debat tussen Agnes Kant, Tweede-Kamerlid SP, Lucas Bolsius, CDA- wethouder in Rotterdam en Frans Weekers, Tweede- kamerlid VVD.
p.s. de genoemde onderwerpen zijn onder voorbehoud, en kunnen door ontwikkelingen in de actualiteit nog veranderen.
Presentatie:
Rob Trip
Columnist:
Désanne van Brederode
ik wil Cliteur terug. Al zijn Philipse en Plasterk ookquote:Op zaterdag 11 juni 2005 17:43 schreef pberends het volgende:
Morgen in Buitenhof:
[..]
Jammer weer dat ze zo'n domme snol als columnist hebben. Ik wil Philipse of Plasterk.
Ja, dat die Trip haar eens laat uitpraten. Ik vond het wel interessant wat ze te melden had, alleen hij vond het niet zo interessant volgens mijquote:Op zondag 12 juni 2005 13:20 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Die vrouw op het einde was echt goed en leuk. "U probeert me nu allemaal woorden in de mond te leggen, die ik niet gezegd heb. Maar dat lukt u niet."![]()
Mwah, hij was inderdaad te lang maar er zat wel een boodschap in. Het opdringen van meningen en gevoelens door middel van monumenten en het on-Europese daarvan.quote:Op zondag 12 juni 2005 13:09 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Goede aflevering, alleen de column ging nergens over.
Inderdaad.quote:Op zondag 12 juni 2005 13:09 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Goede aflevering, alleen de column ging nergens over.
Dat beloofd watquote:> Imagoprobleem?
Te gast is minister van Defensie, Henk Kamp (VVD), over het imago van het kabinet en over de vraag of naast de omstreden missie in Afghanistan Nederlandse F-16’s ook verkenningsvluchten gaan uitvoeren in Congo.
Het kabinet Balkenende verkeert in zwaar weer. Ligt het aan de ministersploeg, ligt het aan Europa of zit het gewoon economisch even tegen.
Een debat tussen Eduard Bomhoff, hoogleraar economie en voormalig LPF- minister en Frans Timmermans, Europa- woordvoerder voor de PvdA.
> De economie en Europa
Waarom draait de Engelse economie op volle toeren en zit de Nederlandse in het slop? En welke rol kunnen Europese multinationals spelen in de politieke crisis in Europa? Een gesprek hierover met Ben Verwaayen, topman van BT (British Telecom), het voormalige staatsbedrijf.
Presentatie:
Paul Witteman
Columnist:
Ronald Plasterk
belooftquote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:04 schreef pberends het volgende:
Morgen in Buitenhof:
[..]
Dat beloofd wat. Plasterk is er weer, en Bomhoff ook
.
Komd door het bierquote:
Zeer interessantquote:Uitzending : zondag 26 juni, ca. 12.05-13.05 uur, NLD 3. Herhaling zondagnacht in de 'carrousel' en maandag ca. 13.45 uur op NLD 1
// Hoe erg is Nederland in de war?
Hoe erg is Nederland in de war? Worden burgers bang gemaakt en waar zijn ze dan precies bang voor?
In Buitenhof het titanendebat tussen de huidige en de vorige hoogleraar Grootstedelijke Problematiek: Paul Scheffer, publicist en bijzonder hoogleraar Grootstedelijke problematiek en de schrijver Geert Mak. Zijn pamflet Gedoemd tot kwetsbaarheid, werd binnen enkele weken een bestseller en tegelijkertijd bedolven onder kritiek.
Na vier jaar neemt de Britse ambassadeur, Colin Budd, afscheid van Nederland. Een gesprek over zijn ontmoetingen met het Nederlandse kabinet, de verbijstering over de moord op twee publieke personen en het Europese gevoel van Tony Blair.
En een gastcolumn door Wim de Bie (bieslog.vpro.nl) over de plannen die staatssecretaris Medy van der Laan heeft met de Publieke Omroep.
Dit is de Laatste uitzending voor de zomerstop. Buitenhof is er weer vanaf 4 september. Gedurende de zomermaanden blijft ons internetarchief beschikbaar en kunt u ons uw reacties sturen.
waarom is Mak dogmatisch?quote:Op zondag 26 juni 2005 12:59 schreef pberends het volgende:
Paul Scheffer is zeer sterk, hij walst compleet over de dogmaticus Geert Mak heen.
Hij liegt en manipuleert zoals Paul Scheffer al zichtbaar liet zien.quote:
Nou, als Mak geen tegenspraak zou dulden, dan ging hij zijn boek natuurlijk niet verdedigen, toch?quote:Op zondag 26 juni 2005 13:00 schreef pberends het volgende:
[..]
Hij liegt en manipuleert zoals Paul Scheffer al zichtbaar liet zien.
Wat met name schrikbarend te noemen was, is het enorm grote intelligentieverschil tussen Mak en Scheffer. Scheffer is vele malen scherper en analytischer dan Mak.quote:Op zondag 26 juni 2005 12:59 schreef pberends het volgende:
Paul Scheffer is zeer sterk, hij walst compleet over de dogmaticus Geert Mak heen.
De Eeuw van mijn vader, In Europa. en Gedoemd tot Kwetsbaarheid.quote:Op zondag 26 juni 2005 15:33 schreef Harry_Sack het volgende:
Goh, het lijkt net alsof jullie ooit iets van Mak gelezen hebben![]()
Paul Scheffer voor PvdA-lijsttrekkerquote:Op zondag 26 juni 2005 15:07 schreef Tarak het volgende:
[..]
Wat met name schrikbarend te noemen was, is het enorm grote intelligentieverschil tussen Mak en Scheffer. Scheffer is vele malen scherper en analytischer dan Mak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |