het is misschien niet aardig, maar vaak wel de realiteit.quote:Op donderdag 26 mei 2005 14:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Inderdaad. Net zo min als het wetenschappelijk is om te stellen dat het een waanidee is.
Precies: niets. Maar er zijn mensen die er dan toch wat over willen zeggenquote:Op donderdag 26 mei 2005 14:40 schreef Alicey het volgende:
Mee eens. Er is in die gevallen dus niets zinnigs over te zeggen.
Nouja, of dat de realiteit vaak is, is dus niet bekend. Het is bekend dat bijvoorbeeld iemand die lijdt aan schizofrenie vaak waanbeelden ziet. Dit zegt echter niets over de groep die niet aan een psychische stoornis blijkt te lijden.quote:Op donderdag 26 mei 2005 14:40 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
het is misschien niet aardig, maar vaak wel de realiteit.
Daar is imo ook niets mis mee, het is alleen niet wetenschappelijk.quote:Op donderdag 26 mei 2005 14:42 schreef Doffy het volgende:
[..]
Precies: niets. Maar er zijn mensen die er dan toch wat over willen zeggen
Er zijn er die zeggen dat de wetenschap daar niettemin "voor open moet staan"quote:Op donderdag 26 mei 2005 14:45 schreef Alicey het volgende:
Daar is imo ook niets mis mee, het is alleen niet wetenschappelijk.
Dat is echter vaak in reactie op iemand die beweert dat het wetenschappelijk gezien niet kan bestaan, of iets in die strekking. Dat is natuurlijk net zo goed grote kolder, en schept een onjuist beeld van de wetenschap.quote:Op donderdag 26 mei 2005 14:46 schreef Doffy het volgende:
[..]
Er zijn er die zeggen dat de wetenschap daar niettemin "voor open moet staan"
inderdaad. ik denk dat die groep vaak ook waanbeelden zietquote:Op donderdag 26 mei 2005 14:45 schreef Alicey het volgende:
Dit zegt echter niets over de groep die niet aan een psychische stoornis blijkt te lijden.
Niet "kan" bestaan is misschien een niet te maken statement, maar het kan wel in strijd zijn met al dan niet algemeen geaccepteerde theoriën.quote:Op donderdag 26 mei 2005 14:48 schreef Alicey het volgende:
Dat is echter vaak in reactie op iemand die beweert dat het wetenschappelijk gezien niet kan bestaan, of iets in die strekking. Dat is natuurlijk net zo goed grote kolder, en schept een onjuist beeld van de wetenschap.
Het is wellicht nuttig om in te zien dat iedereen lijdt aan een "psychische stoornis".quote:Op donderdag 26 mei 2005 14:45 schreef Alicey het volgende:
Dit zegt echter niets over de groep die niet aan een psychische stoornis blijkt te lijden.
Dat kan inderdaad. Dan wordt het dus tijd voor een nieuwe theorie die de waarneming kan verklaren.quote:Op donderdag 26 mei 2005 14:49 schreef Doffy het volgende:
[..]
Niet "kan" bestaan is misschien een niet te maken statement, maar het kan wel in strijd zijn met al dan niet algemeen geaccepteerde theoriën.
Nee, dat wordt het pas als er voldoende waarnemingen zijn.quote:Op donderdag 26 mei 2005 14:52 schreef Alicey het volgende:
Dat kan inderdaad. Dan wordt het dus tijd voor een nieuwe theorie die de waarneming kan verklaren.
die zijn er al, al denkt men een speciale waarneming te doenquote:Op donderdag 26 mei 2005 14:52 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad. Dan wordt het dus tijd voor een nieuwe theorie die de waarneming kan verklaren.
Ja en nee. Je zou wel kunnen zeggen dat hersenen bij iedereen foutjes maken, en dat iedereen in meer of mindere mate wel regelmatig storend wordt beinvloed door bepaalde psychische patronen. Het is een stoornis wanneer blijkt dat de persoon er in diens functioneren door wordt getroffen, en dat is bij de meeste mensen niet het geval.quote:Op donderdag 26 mei 2005 14:50 schreef Doffy het volgende:
[..]
Het is wellicht nuttig om in te zien dat iedereen lijdt aan een "psychische stoornis".
Wellicht. Het feit dat bestaande theorieen de beschreven waarneming niet verklaren, betekent echter geenszins dat er dan maar een willekeurige conclusie getrokken moet worden en er geen verder onderzoek verricht moet worden.quote:Op donderdag 26 mei 2005 14:53 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nee, dat wordt het pas als er voldoende waarnemingen zijn.
Integendeel, er moet altijd verder onderzocht worden!quote:Op donderdag 26 mei 2005 14:55 schreef Alicey het volgende:
Wellicht. Het feit dat bestaande theorieen de beschreven waarneming niet verklaren, betekent echter geenszins dat er dan maar een willekeurige conclusie getrokken moet worden en er geen verder onderzoek verricht moet worden.
Dan zijn we het denk ik eens.quote:Op donderdag 26 mei 2005 14:56 schreef Doffy het volgende:
[..]
Integendeel, er moet altijd verder onderzocht worden!
Ja, veel wel. Nu ligt het wel eraan wat je ziet als realiteit. Voor mij is er per definitie altijd maar 1. Stel je hebt een universum zoals deze en een compleet andere met hele andere natuurkundige regels. De realiteit zoals ik deze definieer is dan blijkbaar: Ons universum + regels + ander universum + regels.quote:
Getuigenverklaringen natuurlijkquote:Ik denk niet dat er ooit geen vragen meer open staan. Daarbij, mag ik vragen, welke vragen zijn ooit in TRU beantwoord, ofwel, in hoeverre dragen TRU-discussies bij tot het leren kennen van die "ene" realiteit?
Is het ook. Ik vind ze simplistisch en onder mijn niveau. Die paar % slimsten van het land zijn te dom om buiten de standaard boeken te denken. Waarom zijn mensen zo kortzichtig? Bv zeggen dat het zweven van dingen niet kan totdat ze over the hutchison effect lezen en dan geloven ze de getuige spontaan welquote:Is TRU iets anders dan speculatie? Ik bespeur nogal wat wrok bij jou jegens mensen die daar niet zoveel mee op hebben.
Ik vind het simpelweg een mooi concept. Het concept is enkel wiskundig aan te tonen maar het idee dat als een snaartje zus trilt dan heb je een deeltje van type a en als het zo trilt een deeltje van type b. Heel mooi en elegant in mijn ogen. Verder zijn die extra dimensies misschien wel bruikbaar voor bijna instant communicatie tussen deeltjes want dat moet ik eerst zien in de huidige theorieen wil het kloppen met mijn visie. Overigens vind ik die meer-werelden theorie ook heel interessant en zelfs haus vertelde ooit een truth ervaring daarover die goed in deze theorie past.quote:Ik eet mijn schoen op als jij mij uit kan leggen wat de snaartheorie concreet inhoudtVolgens mij kunnen ook Haushofer en Maethor dat niet. Hoe kan je dan weten of dat "dicht bij de echte realiteit zit"?
Tuuwk kun je er wel wat over zeggen. Bewijzen is echter een ander verhaal.quote:Op donderdag 26 mei 2005 14:42 schreef Doffy het volgende:
Precies: niets. Maar er zijn mensen die er dan toch wat over willen zeggen
Ik heb het niet over 'functioneren in de maatschappij', maar over de werking van de hersenen als zodanig.quote:Op donderdag 26 mei 2005 14:54 schreef Alicey het volgende:
Ja en nee. Je zou wel kunnen zeggen dat hersenen bij iedereen foutjes maken, en dat iedereen in meer of mindere mate wel regelmatig storend wordt beinvloed door bepaalde psychische patronen. Het is een stoornis wanneer blijkt dat de persoon er in diens functioneren door wordt getroffen, en dat is bij de meeste mensen niet het geval.
Niet elke "psychische stoornis" lijdt echter tot waanbeelden, al is het natuurlijk voor iedereen mogelijk om waanbeelden te zien, al naar gelang de lichaamschemie.
Die om de zoveel tijd ineens verworpen worden ondanks het overweldigende bewijsquote:Op donderdag 26 mei 2005 14:49 schreef Doffy het volgende:
Niet "kan" bestaan is misschien een niet te maken statement, maar het kan wel in strijd zijn met al dan niet algemeen geaccepteerde theoriën.
Noem mij één voorbeeld?!quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:02 schreef livEliveD het volgende:
Die om de zoveel tijd ineens verworpen worden ondanks het overweldigende bewijs![]()
Dit moeten ze leren omdraaien. Laat ze nu eens een theorie verzinnen die dit soort waarnemingen mogelijk maken. Net als muonen dus iets waarbij het uit de theorie rolt.quote:Op donderdag 26 mei 2005 14:53 schreef Doffy het volgende:
Nee, dat wordt het pas als er voldoende waarnemingen zijn.
Newtonquote:Op donderdag 26 mei 2005 15:03 schreef Doffy het volgende:
Noem mij één voorbeeld?!
Dat was dus mijn eerste vraagquote:Op donderdag 26 mei 2005 14:58 schreef livEliveD het volgende:
Nu ligt het wel eraan wat je ziet als realiteit.
Helaas zijn die "regels" niet zo eenduidig - quantummechanica enzow.quote:Voor mij is er per definitie altijd maar 1. Stel je hebt een universum zoals deze en een compleet andere met hele andere natuurkundige regels. De realiteit zoals ik deze definieer is dan blijkbaar: Ons universum + regels + ander universum + regels.
Lees mijn stukje over de hersenen.quote:Getuigenverklaringen natuurlijkBrainstormen ook wel.
Dat mag, maar presenteer ze dan ook niet als "waar", en zeg zeker niet dat de wetenschap "bekrompen" is omdat ze jouw verzinsels niet a priori als theorie aanneemt.quote:Hieruit destileer ik me eigen theorieen en beschouw ze als mogelijkheid.
Daarom is het ook middelbareschoolnatuurkundequote:Hierdoor weet je ook dat de standaard natuurkunde uit de schoolboeken slechts maar een deel van de waarheid moet en kan zijn.
Dus Einstein was ook onder jouw niveau?quote:Is het ook. Ik vind ze simplistisch en onder mijn niveau. Die paar % slimsten van het land zijn te dom om buiten de standaard boeken te denken.
Ik ken het hele hutchison effect niet (linkje?), maar mensen die zich niet in zaken verdiepen en toch claimen dat iets (niet) waar moet zijn, die zijn kortzichtig ja.quote:Waarom zijn mensen zo kortzichtig? Bv zeggen dat het zweven van dingen niet kan totdat ze over the hutchison effect lezen en dan geloven ze de getuige spontaan wel![]()
quote:Ik vind het simpelweg een mooi concept.
Newton is niet verworpen, Newton is aangevuld. Overigens omdat zich vele waarnemingen opstapelden die niet uit te leggen waren, en duidden op een tekortkoming in de theorie.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:03 schreef livEliveD het volgende:
Newton
Onze hersenen zijn sowieso niet gemaakt op objectief waarnemen, wat dat betreft heeft iedereen zijn eigen bril, en emoties spelen hierbij ook een grote rol. De mate waarin er waanbeelden worden waargenomen, is naar mijn ervaring echter gering. Wanneer er een waarneming is die niet direct verklaarbaar is, en "sterk" genoeg om niet door de waarnemer zelf a priori als waanbeeld te worden geclassificeerd, lijkt mij het echter niet reeel om het direct als waanbeeld te bestempelen en te stoppen met onderzoek.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:01 schreef Doffy het volgende:
Dat hoeft helemaal niet overeen te komen met "de werkelijkheid", maar het is niettemin wat we waarnemen. Dat kan je dus ook zien als een waanbeeld, en daarom zijn wij allen 'psychisch gestoord'.
Bedoel je niet verandert? Aangepast? Daarbij uitgebreid jaquote:Op donderdag 26 mei 2005 15:09 schreef Doffy het volgende:
Newton is niet verworpen, Newton is aangevuld. Overigens omdat zich vele waarnemingen opstapelden die niet uit te leggen waren, en duidden op een tekortkoming in de theorie.
Overigens gaan we hetzelfde pad nu volgen. Truth draait omtrent tekortkomingen in theorieen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:09 schreef Doffy het volgende:
Newton is niet verworpen, Newton is aangevuld. Overigens omdat zich vele waarnemingen opstapelden die niet uit te leggen waren, en duidden op een tekortkoming in de theorie.
Dat zeg ikquote:Op donderdag 26 mei 2005 15:12 schreef Alicey het volgende:
Onze hersenen zijn sowieso niet gemaakt op objectief waarnemen, wat dat betreft heeft iedereen zijn eigen bril, en emoties spelen hierbij ook een grote rol.
De hersenen zijn voornamelijk goed in het genereren van verwachtingen, soms zelfs zo goed dat ze hun eigen verwachtingen "realiteit maken". Vaak merk je dat zelf niet, omdat het allemaal onderbewust speelt.quote:De mate waarin er waanbeelden worden waargenomen, is naar mijn ervaring echter gering.
Nogmaals *zucht*, moet je niet stoppen met onderzoekquote:Wanneer er een waarneming is die niet direct verklaarbaar is, en "sterk" genoeg om niet door de waarnemer zelf a priori als waanbeeld te worden geclassificeerd, lijkt mij het echter niet reeel om het direct als waanbeeld te bestempelen en te stoppen met onderzoek.
De wetten van Newton zijn een (lage-snelheids-)limietgeval van de wetten van Einstein. Met andere woorden, als je het standaard biljartballenwerk invult in de wetten van Einstein, dan komt er praktisch hetzelfde uit als dat je dat met (de veel simpeler) wetten van Newton doet. De wetten van Newton zijn dus ingevangen in een grotere theorie, die universeler is.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:13 schreef livEliveD het volgende:
Bedoel je niet verandert? Aangepast? Daarbij uitgebreid ja
Nee, wetenschap draait om tekortkomingen in theorien. Maar om tekortkomingen op het spoor te komen, zul je dat contructief en reproduceerbaar moeten doen, anders heb je nog niets.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:14 schreef livEliveD het volgende:
Overigens gaan we hetzelfde pad nu volgen. Truth draait omtrent tekortkomingen in theorieen.
Ja die laatste discussie waarbij ineens magie om de hoek kwam kijken. Alsof ik iemand ondervraag die aan het einde staat te zweten omdat ie er pijnlijk achterkwam dat ie het zelf niet begreep. Typische opbokscultuur die op z'n bek gaat in mijn ogen. Heel wetenschappelijkquote:Op donderdag 26 mei 2005 15:08 schreef Doffy het volgende:
Helaas zijn die "regels" niet zo eenduidig - quantummechanica enzow.
Ja dat iemand kan hallucineren boeit dus geen rukquote:Lees mijn stukje over de hersenen.
Waar presenteer ik iets voor waar? Ik zeg slechts dat als de wetenschap gezien kan worden als het opstellen voor modellen die zo dicht mogelijk bij de regels van de voor ons zichtbare realiteit liggen dat ze een waardeloze prestatie neerzetten omdat ze maar naar 90% van de waarnemingen kijken. Professoren die gaan flippen als ze niet gewoon een ander kunnen napraten omdat ze het zelf amper begrijpen. Het is schouwspel der treurigheid.quote:Dat mag, maar presenteer ze dan ook niet als "waar", en zeg zeker niet dat de wetenschap "bekrompen" is omdat ze jouw verzinsels niet a priori als theorie aanneemt.
Ja als je naar de Uni gaat kom je in een wereld die apparaten van 8 kilometer doorsnee nodig heeft om ze eigen honger te stillen. Egoisten van de grootste orde.quote:Daarom is het ook middelbareschoolnatuurkunde
Ligt eraan op wat voor gebied.quote:Dus Einstein was ook onder jouw niveau?![]()
![]()
via google is zo een link te vinden.quote:Ik ken het hele hutchison effect niet (linkje?), maar mensen die zich niet in zaken verdiepen en toch claimen dat iets (niet) waar moet zijn, die zijn kortzichtig ja.
Als het je gelukkig maakt: Ik las the elegant universe en de theorie heeft in mijn ogen potentie. Dat ik er weinig van snap is niet erg want daar hebben we immers experts voor. Graham vond ik trouwens een van de betere wetenschappers.quote:
Kun je hier een voorbeeldje van geven wat je precies bedoelt?quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:16 schreef Doffy het volgende:
De hersenen zijn voornamelijk goed in het genereren van verwachtingen, soms zelfs zo goed dat ze hun eigen verwachtingen "realiteit maken". Vaak merk je dat zelf niet, omdat het allemaal onderbewust speelt.
Het is een verklaring voor wat mensen KUNNEN zien. En er is inderdaad veel mogelijk, vooral onder invloed van veel slaap, alcohol en drugs kun je je waarneming aardig "opleuken". Dit neemt echter niet weg dat het neit in alle gevallen opgaat.quote:MAAR, er zijn vaak hele goede -cognitieve- verklaringen voor wat mensen waar kunnen nemen, alleen dat is vaak niet wat die mensen willen horen. Tot dusver heb ik nog nooit een serieus onderzoek gezien waarin er concreets iets overbleef van de gerapporteerde waarnemingen.
Aanname 1: het moet reproduceerbaar zijn.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:19 schreef Doffy het volgende:
Nee, wetenschap draait om tekortkomingen in theorien. Maar om tekortkomingen op het spoor te komen, zul je dat contructief en reproduceerbaar moeten doen, anders heb je nog niets.
Deze vind ik toch wel logisch. Als een experiment iedere keer een andere uitkomst geeft, dan valt er geen theorie op te baseren.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:27 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Aanname 1: het moet reproduceerbaar zijn.
Want? Anders bestaat het niet? Kan me niet voorstellen waarom je je model zo zou beperken. Anders kunnen jullie er niks mee? Ja dus laat je het maar liggen? Lijkt me constructief
quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:24 schreef livEliveD het volgende:
Ja die laatste discussie waarbij ineens magie om de hoek kwam kijken. Alsof ik iemand ondervraag die aan het einde staat te zweten omdat ie er pijnlijk achterkwam dat ie het zelf niet begreep. Typische opbokscultuur die op z'n bek gaat in mijn ogen. Heel wetenschappelijk
quote:Ja dat iemand kan hallucineren boeit dus geen ruk
En welke 10% missen ze dan?quote:Waar presenteer ik iets voor waar? Ik zeg slechts dat als de wetenschap gezien kan worden als het opstellen voor modellen die zo dicht mogelijk bij de regels van de voor ons zichtbare realiteit liggen dat ze een waardeloze prestatie neerzetten omdat ze maar naar 90% van de waarnemingen kijken.
quote:Professoren die gaan flippen als ze niet gewoon een ander kunnen napraten omdat ze het zelf amper begrijpen. Het is schouwspel der treurigheid.
Om maar eens on-topic te blijvenquote:Ja als je naar de Uni gaat kom je in een wereld die apparaten van 8 kilometer doorsnee nodig heeft om ze eigen honger te stillen. Egoisten van de grootste orde.
Noem er eens eentjequote:Ligt eraan op wat voor gebied.![]()
Dank voor de behulpzaamheid.quote:via google is zo een link te vinden.
Ja, laten we er vooral niet te veel van snappen, want het zou nog eens ons droombeeld in duigen gooienquote:Als het je gelukkig maakt: Ik las the elegant universe en de theorie heeft in mijn ogen potentie. Dat ik er weinig van snap is niet erg want daar hebben we immers experts voor.
Wie?quote:Graham vond ik trouwens een van de betere wetenschappers.
Heel simpel. Iedereen kent het gevoel zich in een "enge" omgeving te bevinden, of zich 'bespied' te voelen, ook als dat niet zo is. Op zo'n moment is het "angst-orgaan" in je hersenen, de amygdala, zeer fanatiek bezig met de hormoonhuishouding in je hersenen, maar ook in de rest van je lichaam, zo in te richten dat het in opperste staat van paraatheid wordt gebracht; al merk je daar bewust weinig van, behalve het onaangename gevoel van "iets". Dat kan getriggerd worden door van alles: een schaduw, een geluid, maar ook je eigen mentale situatie.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:25 schreef Alicey het volgende:
Kun je hier een voorbeeldje van geven wat je precies bedoelt?
Ik zeg dus dat er niet eens drank of drugs voor nodig hoeft te zijn.quote:Het is een verklaring voor wat mensen KUNNEN zien. En er is inderdaad veel mogelijk, vooral onder invloed van veel slaap, alcohol en drugs kun je je waarneming aardig "opleuken".
Wellicht, maar ik heb er nog niet genoeg aanwijzingen voor gezien. Heb jij concrete cases, linkjes, ...?quote:Dit neemt echter niet weg dat het neit in alle gevallen opgaat.
Ja dat is dan pech voor ons als wij het onderliggende mechanisme niet kunnen vattenquote:Op donderdag 26 mei 2005 15:28 schreef Alicey het volgende:
Deze vind ik toch wel logisch. Als een experiment iedere keer een andere uitkomst geeft, dan valt er geen theorie op te baseren.
Wij proberen juist het onderliggende mechanisme te kunnen vatten. Maar om daarvan een model te maken, moet je wel meerdere waarnemingen hebben, hoe grillig ook.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:38 schreef livEliveD het volgende:
Ja dat is dan pech voor ons als wij het onderliggende mechanisme niet kunnen vattenHet is niet zo dat wij de realiteit wil op kunnen leggen dus we moeten het er maar mee doen
Mooi voorbeeld.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:36 schreef Doffy het volgende:
En zo kunnen je eigen hersenen hun eigen spoken creeeren![]()
Je lichaam zelf werkt volledig op drugs, dus inderdaad..quote:Ik zeg dus dat er niet eens drank of drugs voor nodig hoeft te zijn.
Ik heb helaas neits voor je, maar ik houd me er ook niet zo heel erg veel mee bezig.quote:Wellicht, maar ik heb er nog niet genoeg aanwijzingen voor gezien. Heb jij concrete cases, linkjes, ...?
In ieder geval kan je er geen wetenschap mee bedrijven en kun je hoogstens speculeren over de oorzaak van de waarneming, terwijl men in TRU er toch graag meteen een paranormale oorzaak aan verbindt.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:27 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Aanname 1: het moet reproduceerbaar zijn.
Want? Anders bestaat het niet? Kan me niet voorstellen waarom je je model zo zou beperken. Anders kunnen jullie er niks mee? Ja dus laat je het maar liggen? Lijkt me constructief
Een van einstein ze theorieën werd ook pas later met waarnemingen gestaafd. Gewoon beredeneren en dan pas testen is ook een optie. En die waarnemingen hebben we juist maar omdat ze niet direct in de huidige theorie passen worden ze onder het kleed geveegd als 'niet bestaand' of een of andere zwaar onlogische constructie wordt bedacht. Overigens zei je dat het er met quantummechanica op leek dat er geen onderliggend mechanisme was. Grappig.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:39 schreef Doffy het volgende:
Wij proberen juist het onderliggende mechanisme te kunnen vatten. Maar om daarvan een model te maken, moet je wel meerdere waarnemingen hebben, hoe grillig ook.
Ja en de skeptische kant hallucinatie of toeval. Dat vastpinnen ben ik nu juist zo op tegenquote:Op donderdag 26 mei 2005 15:45 schreef het_fokschaap het volgende:
In ieder geval kan je er geen wetenschap mee bedrijven en kun je hoogstens speculeren over de oorzaak van de waarneming, terwijl men in TRU er toch graag meteen een paranormale oorzaak aan verbindt.
Nee, niet iedereen. De één is er 'gevoeliger' voor dan een ander, en dat heeft soms een genetische oorzaak (zeg maar de 'gevoeligheid' van de emotioneel systeem), maar soms komt het ook door ervaringen. Bijvoorbeeld, 'enge herinneringen' worden opgeslagen in de amygdala zelf. Soms kunnen die zo erg zijn ('een trauma'), dat alleen de gedachte eraan al mensen tot hysterie kan brengen, maar, in mildere gevallen, ook tot 'verhoogde waarneming'. Dat soort mensen zeggen dus dat ze op sommige plaatsen een bepaald 'gevoel' hebben dat ze op andere plaatsen niet hebben, maar dat is dan eigenlijk een activering van de amygdala, die getriggerd kan worden door allerlei zaken: lichtval, een geluid, ... elk detail.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:41 schreef Alicey het volgende:
Mooi voorbeeld.Het is inderdaad zo dat meer dingen gaan opvallen naar mate er een angst element ontstaat. Ik vraag me echter af of iedereen ook direct bepaalde conclusies trekt bij waarnemingen die niet direct te plaatsen zijn..
Preciesquote:Je lichaam zelf werkt volledig op drugs, dus inderdaad..
Dan kijk ik smachtend naar livquote:Ik heb helaas neits voor je, maar ik houd me er ook niet zo heel erg veel mee bezig.
mja of een wetenschappelijke verklaring, zoals de dwaallichtjes van het solse gat.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:47 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ja en de skeptische kant hallucinatie of toeval.
zeg dat dan meteenquote:Dat vastpinnen ben ik nu juist zo op tegen
Allereerst zou ik een verklaring willen weten waarom mensen info zien van vroeger en geen fantasiecreatie uit hun eigen brein.quote:
Je begrijpt me niet? Of bedoel je: Je wil me niet begrijpenquote:Wellicht kun je ook zinnen formuleren met voldoende context, zodat ik het wel begrijp?
Ja jij begon over de middelbare school.quote:Om maar eens on-topic te blijven![]()
AI, bewustzijn, hersens, stringtheorie (quote:Noem er eens eentje
Graag gedaan. Ik hoop dat het interessant leesvoer was.quote:Dank voor de behulpzaamheid.
Welk droombeeld doel je op?quote:Ja, laten we er vooral niet te veel van snappen, want het zou nog eens ons droombeeld in duigen gooien
Ja het moet wel leuk voor ze blijven en vooral moeten ze leuke meetopstellingen kunnen maken van belanstinggeldquote:De snaartheorie is extreem complex, en het is niet makkelijk om er conclusies aan te verbinden; zeker niet zo simplistisch als jij ze nu presenteert. Sterker, de theorie zelf wordt door meer en meer theoretisch natuurkundigen zwaar bekritiseerd, omdat het weliswaar mooie wiskunde, maar ze geen verifieerbare uitspraken doet.
Lees eens een boek van hem. Een van de touwtrekkers en believers van de stringtheorie.quote:Wie?
Twee mensen die beide hetzelfde zien.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:36 schreef Doffy het volgende:
Wellicht, maar ik heb er nog niet genoeg aanwijzingen voor gezien. Heb jij concrete cases, linkjes, ...?
Zucht.. het zou je toch sieren als je enige geschiedkundige kennis had van de gang van zaken.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:46 schreef livEliveD het volgende:
Een van einstein ze theorieën werd ook pas later met waarnemingen gestaafd. Gewoon beredeneren en dan pas testen is ook een optie.
Geef me daar één voorbeeld van.quote:En die waarnemingen hebben we juist maar omdat ze niet direct in de huidige theorie passen worden ze onder het kleed geveegd als 'niet bestaand' of een of andere zwaar onlogische constructie wordt bedacht.
Dat lijkt er inderdaad op. Wat is daar grappig aan?quote:Overigens zei je dat het er met quantummechanica op leek dat er geen onderliggend mechanisme was. Grappig.
Het verschil is dat die skeptici vaak goeie verklaringen hebben, en de zwevertjes niet. Dat vind ik toch nogal een verschilquote:Op donderdag 26 mei 2005 15:47 schreef livEliveD het volgende:
Ja en de skeptische kant hallucinatie of toeval. Dat vastpinnen ben ik nu juist zo op tegen
Ik vroeg je om 'welke 10%' de wetenschap miste. Geen afleidingsmanouvre.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:50 schreef livEliveD het volgende:
Allereerst zou ik een verklaring willen weten waarom mensen info zien van vroeger en geen fantasiecreatie uit hun eigen brein.
dat is imho juist dat sceptici niet willen kijken naar de meningen van anderen en hun eigen punt te duidelijk willen maken en al het andere zwart maken. en "zwevertjes" nemen genoegen met hetgeen er is. Zij gaan af op gevoel en dat zegt vaak meer dan 999999 onderzoeken!quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:54 schreef Doffy het volgende:
[..]
Het verschil is dat die skeptici vaak goeie verklaringen hebben, en de zwevertjes niet. Dat vind ik toch nogal een verschil
op gevoel worden we verliefd op de verkeerdequote:Op donderdag 26 mei 2005 15:57 schreef qu63 het volgende:
Zij gaan af op gevoel en dat zegt vaak meer dan 999999 onderzoeken!
Ahha, gesproken over fund-raising opportunityquote:Op donderdag 26 mei 2005 15:55 schreef het_fokschaap het volgende:
Hutchison and his supporters have surmised that these have come from zero-point energy.
maar het geeft wel voldoening (voor dat moment dan..)quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:58 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
op gevoel worden we verliefd op de verkeerde
hoezo ging t alarm af dan??quote:Op donderdag 26 mei 2005 16:00 schreef Reya het volgende:
Warme zaal
Brandalarm ging af tijdens examen
Maar het examen opzich was eenvoudig
Ik geloof onmiddelijk dat er (te)veel mensen zijn die niet naar "onverklaarbare" zaken willen kijken, ja. Maar ik denk dat er een goede reden voor is als de hele wetenschap bepaalde fenomenen gewoon niet serieus neemt. Althans, ik heb zelf nog nooit een TRU-case gezien die voldoende door waarnemingen ed. gestaafd was om iets zinnigs over te zeggen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:57 schreef qu63 het volgende:
dat is imho juist dat sceptici niet willen kijken naar de meningen van anderen
Ik heb anders stellig de indruk dat het andersom is.quote:en hun eigen punt te duidelijk willen maken en al het andere zwart maken. en "zwevertjes" nemen genoegen met hetgeen er is.
Ja, maar één boek lezen over de werking van de hersenen zegt vaak meer als 999999 TRU-verhaaltjesquote:Zij gaan af op gevoel en dat zegt vaak meer dan 999999 onderzoeken!
Dat is wel érg generaliserendquote:Op donderdag 26 mei 2005 15:47 schreef qu63 het volgende:
de wfl-lfc-reeks is toch wel de enige slowchat met échte inhoud en grote posts!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |