De fransen hebben overwegend "nee" gestemd vanwege de liberale koers die erin wordt vastgelegd, niet vanwege de macht die Frankrijk al dan niet zou krijgen.quote:Op maandag 30 mei 2005 22:01 schreef Stereotomy het volgende:
Goddomme zeg, net op Nederland 3. Dat "slotbetoog" van Van Bommel (SP) ging ALLEEN maar over hoe erg het kabinet wel niet bezig was mensen bang te maken en dat dat allemaal gewoon kut was en dat mensen voor zichzelf op moeten komen en DAAROM nee moeten stemmen.![]()
"Alleen de grote landen krijgen macht!"
"Ja, daarom heeft Frankrijk ook zo makkelijk nee gestemd he"
Zalm's slotbetoog ging tenminste INHOUDELIJK over de grondwet, met zijn voors en tegens (het is niet 100% feest natuurlijk) en ging tenminste ergens over, duidelijk voordelen, enkele nadelen, en in zijn geheel een stap voorwaarts.
Ik stem woensdag ja.
Ik had het over dat ding op Nederland 2, op Nederland 3 was die quiz toch?quote:Op maandag 30 mei 2005 22:02 schreef Stereotomy het volgende:
We hebben wel naar hetzelfde debat lopen kijken he.
quote:Op maandag 30 mei 2005 22:35 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik had het over dat ding op Nederland 2, op Nederland 3 was die quiz toch?
Tis maar goed dat ie columnist is en het niet van z'n stem moet hebben.quote:Op maandag 30 mei 2005 22:38 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Die stem van die gast op Ned 3Ik heb maar even doorgezapt naar Editie NL.
nee zijn therapeutenquote:Op maandag 30 mei 2005 19:19 schreef Kokomo het volgende:
Die hoogopgeleide personen, bedoel je daar je leraren mee ??/
Onzin, de Grondwet biedt alleen de mogelijkheid om met een veto de Nederlandse bijdrage te bevriezen, absoluut niet om te verlagen. Daar heb je dus bijzonder weinig aan want om op die manier de Nederlandse bijdrage een beetje op een normaal niveau te brengen moet Nederland wel 50 jaar vetoën. Laat staan dat Europa het nooit zou pikken als Nederland 50 jaar lang de begroting vetoot zou Nederland dan nog tientallen jaren teveel betalen.quote:Op maandag 30 mei 2005 23:37 schreef evert het volgende:
willen alle mensen die NEE gaan stemmen de komende jaren niet meer zeuren over de hoogte van de Nederlandse bijdrage en het feit dat die de komende jaren alleen maar gaat stijgen.
Alleen een JA biedt de mogelijkheid de bijdrage te verlagen.
(was generalisatie 1)quote:Op maandag 30 mei 2005 23:37 schreef evert het volgende:
willen alle mensen die NEE gaan stemmen de komende jaren niet meer zeuren over de hoogte van de Nederlandse bijdrage en het feit dat die de komende jaren alleen maar gaat stijgen.
Zouden ze het lef hebben om daar zwaar op in te zetten? Ik vrees van niet.quote:Op maandag 30 mei 2005 23:37 schreef evert het volgende:
nee hoor. onzin. het volgende is het geval:quote:Op maandag 30 mei 2005 23:47 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Onzin, de Grondwet biedt alleen de mogelijkheid om met een veto de Nederlandse bijdrage te bevriezen, absoluut niet om te verlagen. Daar heb je dus bijzonder weinig aan want om op die manier de Nederlandse bijdrage een beetje op een normaal niveau te brengen moet Nederland wel 50 jaar vetoën. Laat staan dat Europa het nooit zou pikken als Nederland 50 jaar lang de begroting vetoot zou Nederland dan nog tientallen jaren teveel betalen.
Beter is om tegen te stemmen. Er gaat namelijk sowieso onderhandeld worden als er na het Franse NEE nog een Grondwet gaat komen. Met een Nederlands NEE staat Nederland veel sterker bij die onderhandelingen dan met een JA. Met een JA hoeft Nederland niet meer overtuigd te worden, met een NEE wel waardoor er extra concessies gedaan zullen worden in de richting van Nederland. Dan kan Nederland bijvoorbeeld gaan eisen dat de bijdrage met 70% verminderd moet worden.
Kortom, de enige realistische manier om de bijdrage te verlagen is door tegen te stemmen.
er verandert dan niets. dus bereid je maar voor op nog meer bijdrage, nog meer bureaucratie, etc.quote:Op maandag 30 mei 2005 23:48 schreef Flopteron het volgende:
[..]
(was generalisatie 1)
Willen alle mensen die geen enkele ervaring met Europa hebben, op school zitten en geen dag van hun leven belasting betaald heben goeddoemme eens hun asociaal grote muil dichthouden?? (komt dan maar met generalisatie 2)
Dit is de enig mogelijk manier om Europa te laten blijken dat we hier niet op zitten te wachten, dit is Europa's eerst grote duw terug, ik ben zeer benieuwd hoe ze ermee om zullen gaan.
als ze slim zijn rekenen ze het gewoon uit in extra kosten per hoofd van de bevolking. dan wil ik alle nee stemmers nog wel eens horen.quote:Op maandag 30 mei 2005 23:49 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Zouden ze het lef hebben om daar zwaar op in te zetten? Ik vrees van niet.
Ja en? Als er geen overeenstemming wordt bereikt komt er inderdaad geen Grondwet en dan kan Nederland inderdaad de begroting niet bevriezen. Daarom is het ook beter dat Nederland NEE stemt zodat Nederland sterker staat bij de onderhandelingen zodat de kans groter wordt dat een eventuele overeenstemming in het voordeel is van Nederland:quote:Op maandag 30 mei 2005 23:50 schreef evert het volgende:
[..]
Als op dit moment geen overeenstemming wordt bereikt bij onderhandelingen over de Europese grondwet groeit de Europese meerjarenbegroting gewoon door.
quote:Onzin, de Grondwet biedt alleen de mogelijkheid om met een veto de Nederlandse bijdrage te bevriezen, absoluut niet om te verlagen. Daar heb je dus bijzonder weinig aan want om op die manier de Nederlandse bijdrage een beetje op een normaal niveau te brengen moet Nederland wel 50 jaar vetoën. Laat staan dat Europa het nooit zou pikken als Nederland 50 jaar lang de begroting vetoot zou Nederland dan nog tientallen jaren teveel betalen.
Beter is om tegen te stemmen. Er gaat namelijk sowieso onderhandeld worden als er na het Franse NEE nog een Grondwet gaat komen. Met een Nederlands NEE staat Nederland veel sterker bij die onderhandelingen dan met een JA. Met een JA hoeft Nederland niet meer overtuigd te worden, met een NEE wel waardoor er extra concessies gedaan zullen worden in de richting van Nederland. Dan kan Nederland bijvoorbeeld gaan eisen dat de bijdrage met 70% verminderd moet worden.
Kortom, de enige realistische manier om de bijdrage te verlagen is door tegen te stemmen.
hoeveel tijd dacht je dat erover heen gaat voordat er dan opnieuw kan worden onderhandeld. eerst moeten alle landen zich uitspreken, duurt nog een tijdje, en dan opnieuw onderhandelen. en al die jaren betalen wij al meer....quote:Op maandag 30 mei 2005 23:56 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Ja en? Als er geen overeenstemming wordt bereikt komt er inderdaad geen Grondwet en dan kan Nederland inderdaad de begroting niet bevriezen. Daarom is het ook beter dat Nederland NEE stemt zodat Nederland sterker staat bij de onderhandelingen zodat de kans groter wordt dat een eventuele overeenstemming in het voordeel is van Nederland:
[..]
Vreemd dat jij helemaal blij bent met dat argument terwijl ik dat zo goed als geen 1x heb horen vallen tijdens debatten over Europa. Dat terwijl het toch een mooi argument is als het echt waar lijkt te zijn. Zou het dan toch niet zo makkelijk zijn ?quote:Op dinsdag 31 mei 2005 00:10 schreef evert het volgende:
en al die jaren betalen wij al meer....
blijkbaar niet goed opgelet. is steeds het belangrijkste argument van Zalm geweest, hield hij ook als slotpleidooi in de NL3 uitzending van vanavond. maar op dit argument gaat de NEE campagne wijselijk niet in.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 00:15 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Vreemd dat jij helemaal blij bent met dat argument terwijl ik dat zo goed als geen 1x heb horen vallen tijdens debatten over Europa. Dat terwijl het toch een mooi argument is als het echt waar lijkt te zijn. Zou het dan toch niet zo makkelijk zijn ?
Euhh...volgens mij heeft Frankrijk gisteren tegen gestemd. Die Grondwet gaat er dus sowieso niet meer komen voordat er opnieuw onderhandeld is. Wat Nederland woensdag ook zegt. Dat heeft dus niets met een Nederlands JA of NEE te maken.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 00:10 schreef evert het volgende:
[..]
hoeveel tijd dacht je dat erover heen gaat voordat er dan opnieuw kan worden onderhandeld. eerst moeten alle landen zich uitspreken, duurt nog een tijdje, en dan opnieuw onderhandelen. en al die jaren betalen wij al meer....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |