Als je geen kinderwens hebt, dan stuit je op zoveel onbegrip! Ikzelf heb totaal geen behoefte om moeder te worden; nu niet, nooit niet. Maar daar hebben de mensen om mij heen blijkbaar een groter probleem mee dan ikzelf. Het wordt een beetje opgedrongen dat vrouwen rond hun 30e toch echt wel aan een gezinnetje moeten gaan denken.
Op verjaardagen en andere
ontzettend gezellige feestjes worden baby's en kwijlende peuters op mijn schoot gedeponeerd, want 'over 10 jaar ben jij aan de beurt'. Als ik dan zeg dat ik geen kinderwens heb, valt het stil en ontstaat er een enorme discussie. De veelgehoorde dingen zijn: "Over 10 jaar denk je er heel anders over!" en "Het is een natuurlijke gebeurtenis, iedere vrouw krijgt een kinderwens". En hoe meer ik het verwerp, hoe feller de mensen worden. De meest belachelijke opmerking tot nu toe kreeg ik van mijn oude overbuurvrouw: "Hoe kun je dat je ouders aandoen?! Ze moeten toch iets te doen hebben op hun oude dag, je ontneemt ze het geluk van kleinkinderen!". Mijn ouders vinden dat idee juist fijn.
![]()
.
Maar dat is het dus, je lijkt zwanger te MOETEN worden van de mensen. Ik wil later gewoon een leuke baan, veel reizen, een druk sociaal leven opbouwen en plezier maken. Ik ben nu 20, en die keuze staat vast, voor de rest van mijn leven.
Zijn hier nog meer mensen die geen kinderwens hebben en op hetzelfde onbegrip stuiten? Wat doen jullie om de mond van die pamperliefhebbers te snoeren?
Ik post dit expres in R&P, want bij Ouders krijg ik denk ik juist de reactie die ik niet wil...