abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27290989
quote:
Op maandag 23 mei 2005 22:10 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Helemaal met dit soort schermpjes

[afbeelding]
Google werkt bv met 10.000-en computers. Het uitvallen van 1 computer heeft totaal geen invloed op het functioneren van google als programma. Zo kan ik me voorstellen dat je een digitaal wezen spreid over meerdere netwerken/computers.
  maandag 23 mei 2005 @ 22:20:38 #152
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_27291020
quote:
Op maandag 23 mei 2005 22:15 schreef Funksoldier het volgende:

Ik wil je graag begrijpen en geloven, het zou immers weleens een ideaal iets kunnen zijn...
Ik hoop dan ook vurig dat we dit al in 2050 kunnen, maar daar durf ik geen uitspraken over te doen.
quote:
Maar laat ik het dan anders stellen, datgene wat mensen "de ziel" noemen, is een ontastbaar iets, althans volgens alle gelovigen. Dat als uitgangspunt kan je dus niet mee uploaden, dus jouw ziel, oftwel je echte ikke, blijft in dat lichaam, het lichaam sterft, daarmee dus ook je ziel, oftwel je eigen ikke.
Daar komt de aap uit de mouw Je wilt dus een factor X toevoegen, die enkel lichamelijk te realiseren is, en met geen mogelijkheid te kopieëren is of in een electronisch apparaat te stoppen.
quote:
Niet dat ik perse in een ziel geloof, ben niet gelovig, maar dit geeft misschien beter weer wat ik probeer te zeggen, data kan je overzetten als zijnde bits en bytes, maar de gevoelens en waarnemingen die onderdeel zijn van je gehele lichaam als zijnde jouw persoontje en naar mijn waarneming niet kunnen gegenereerd worden naar bits en bytes, blijft achter lijkt mij.
Daar ben ik het niet mee eens (het zal eens niet zo zijn) Ik heb dit al eerder uitgelegd in deze post. Die overigens niet helemaal helder was op het laatst. In mijn ogen is er dus absoluut niets dat niet electronisch of electronisch icm biochemisch (in beperkte mate) vastgelegt kan worden.
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<
  maandag 23 mei 2005 @ 22:23:02 #153
38229 kanaiken
pi_27291108
quote:
Op maandag 23 mei 2005 22:18 schreef TheMassive het volgende:

[..]

Ik denk dat wetenschap en het geloof zowiezo lijnrecht tegenover elkaar staan. In de wereld van de wetenschap lijkt mij het begrip geest niet te bestaan. De geest is een product van factoren samen.
Ach, er zijn geen definities, niet eens richtingen. Het is te zweverig, dus die straat moeten we idd niet ingaan.
Hoewel in mijn ogen wetenschap en geloof beiden van elkaar kunnen leren. Niet in dezelfde mate. Vroeger moest wetenschap het door de beperkte kennis vooral hebben van inbreng van geloof, tegenwoordig zou het andersom moeten zijn (ware het niet dat geestelijken vrij koppig zijn)
  maandag 23 mei 2005 @ 22:24:42 #154
80268 kLowJow
That's Gay
pi_27291185
quote:
Op maandag 23 mei 2005 22:15 schreef Funksoldier het volgende:

[..]

Ik wil je graag begrijpen en geloven, het zou immers weleens een ideaal iets kunnen zijn...

Maar laat ik het dan anders stellen, datgene wat mensen "de ziel" noemen, is een ontastbaar iets, althans volgens alle gelovigen. Dat als uitgangspunt kan je dus niet mee uploaden, dus jouw ziel, oftwel je echte ikke, blijft in dat lichaam, het lichaam sterft, daarmee dus ook je ziel, oftwel je eigen ikke.

Niet dat ik perse in een ziel geloof, ben niet gelovig, maar dit geeft misschien beter weer wat ik probeer te zeggen, data kan je overzetten als zijnde bits en bytes, maar de gevoelens en waarnemingen die onderdeel zijn van je gehele lichaam als zijnde jouw persoontje en naar mijn waarneming niet kunnen gegenereerd worden naar bits en bytes, blijft achter lijkt mij.
En als je het je nu eens anders probeert voor te stellen...

Stel het is 2050. Je bewustzijn is naar een computersysteem geüpload. Je bent alpinist en tijdens je vakantie besluit je voor de derde keer de mount everest te beklimmen, ditmaal zonder hulpstukken als zuurstofflessen.

Laat ik de hele tragedie erachter maar even overslaan... Je hebt jezelf overschat en door zuurstoftekort is een deel van je hersenen beschadigd. (of dit mogelijk is weet ik niet, maar stel). In het lokale ziekenhuis vervangen ze de beschadigde delen door kuntstukken, en met behulp van de "image" van je bewustzijn op de computer zorgen ze ervoor dat alles weer helemaal compleet is.

Ben je nu nog jezelf of heb je opgehouden te bestaan? En wat als een groter deel van je hersenen beschadigd en vervangen was? Of een nog groter gedeelte? Wat als je gehele brein vervangen werd door een kunstmatig brein waar je bewustzijn in gedownload was?

...

[ Bericht 0% gewijzigd door kLowJow op 23-05-2005 22:33:14 (ik bedoelde natuurlijk 2050 :')) ]
  maandag 23 mei 2005 @ 22:26:56 #155
38229 kanaiken
pi_27291265
quote:
Op maandag 23 mei 2005 22:24 schreef kLowJow het volgende:

[..]

En als je het je nu eens anders probeert voor te stellen...

Stel het is 2005. Je bewustzijn is naar een computersysteem geüpload. Je bent alpinist en tijdens je vakantie besluit je voor de derde keer de mount everest te beklimmen, ditmaal zonder hulpstukken als zuurstofflessen.

Laat ik de hele tragedie erachter maar even overslaan... Je hebt jezelf overschat en door zuurstoftekort is een deel van je hersenen beschadigd. (of dit mogelijk is weet ik niet, maar stel). In het lokale ziekenhuis vervangen ze de beschadigde delen door kuntstukken, en met behulp van de "image" van je bewustzijn op de computer zorgen ze ervoor dat alles weer helemaal compleet is.

Ben je nu nog jezelf of heb je opgehouden te bestaan? En wat als een groter deel van je hersenen beschadigd en vervangen was? Of een nog groter gedeelte? Wat als je gehele brein vervangen werd door een kunstmatig brein waar je bewustzijn in gedownload was?

...
Zo langzamerhand moet hij het toch echt wel begrepen hebben Helemaal hierna
  maandag 23 mei 2005 @ 22:29:02 #156
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_27291346
quote:
Op maandag 23 mei 2005 22:19 schreef TheMassive het volgende:

[..]

Google werkt bv met 10.000-en computers. Het uitvallen van 1 computer heeft totaal geen invloed op het functioneren van google als programma. Zo kan ik me voorstellen dat je een digitaal wezen spreid over meerdere netwerken/computers.
Ik bedoel maar als voorbeeld
er zal uiteindelijk vast wel iets komen wat sterker is dan dat.
Een gigavirus, een elektronische puls, of wat dan ook.
Nee dank je, knal mij dan maar de ruimte in.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  maandag 23 mei 2005 @ 22:32:48 #157
38229 kanaiken
pi_27291482
quote:
Op maandag 23 mei 2005 22:29 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ik bedoel maar als voorbeeld
er zal uiteindelijk vast wel iets komen wat sterker is dan dat.
Een gigavirus, een elektronische puls, of wat dan ook.
Nee dank je, knal mij dan maar de ruimte in.
Dit noemen wij een ramp. En dit geldt evenwel voor 'gewone mensen' als voor 'electronische mensen'. Als jij het een probleem vindt dat jou leven bedreigt wordt door een mogelijke ramp, ben je bij deze in gevaar. Ik zou jezelf maar gelijk door de kop schieten.
  maandag 23 mei 2005 @ 22:53:58 #158
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_27292294
quote:
Op maandag 23 mei 2005 22:32 schreef kanaiken het volgende:

[..]

Dit noemen wij een ramp. En dit geldt evenwel voor 'gewone mensen' als voor 'electronische mensen'. Als jij het een probleem vindt dat jou leven bedreigt wordt door een mogelijke ramp, ben je bij deze in gevaar. Ik zou jezelf maar gelijk door de kop schieten.
Nou, een tsunami of een landelijke acute virusuitbraak zie ik biologisch nog niet zo snel gebeuren.
Met dat electro...

en tevens, ben je geinfecteerd met laten we zeggen griep, dan herstel je wel, mits fit.
ofzoiets.
En idd, ik heb al zoiets van mocht ik mijn benen armen zicht en gehoor kwijtraken kan je me gelijk maar helemaal afmaken hoor.
Met dat digitale zit ik al helemaal niet op te wachten. Ik sleutel graag hoor, en ben ook niet bang voor techniek, maar dit , nee
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_27293088

[ Bericht 100% gewijzigd door SlimShady op 23-05-2005 23:15:03 (laat maar) ]
pi_27293333
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:29 schreef TheMassive het volgende:
Wanneer een item (robot/programma/geuploade wezen) een keuze moet maken, op basis van die keuzes ervaringen opdoet, zal dat item meer ervaring hebben dan een item die minder keuzes heeft moeten maken. Ik kan me voorstellen dat het ene item meer keuzes tegenkomt dan een ander item. Het ene item zal dus aan het eind meer/andere ervaringen hebben dan het andere item. In dat opzicht lijkt mij eenheidworst ook niet een resultaat van het digitaliseren van een wezen.
Wij zien en leren ongelooflijk veel op één dag.
Als je een robot cree-eerd die in de toekomst herinneringen moet kunnen ophalen, betekent het dat je of alle beelden opneemt (18 uur aan video is véél data en dan nog elke dag, jarenlang), of slaat alles op in tekst.
Dat laatste lijkt mij niet mogelijk. "een foto verteld meer dan duizend woorden".
Beelden zijn bijna niet uit te drukken in tekst. Zoals verliefdheid, spontaan 'n kadeautje van je geliefde, etc.
Onmogelijke taak. Ik wacht er niet op...
pi_27293359
quote:
Op maandag 23 mei 2005 22:20 schreef kanaiken het volgende:

[..]

Ik hoop dan ook vurig dat we dit al in 2050 kunnen, maar daar durf ik geen uitspraken over te doen.
Mocht het echt het begrip onsterfelijk zijn, ja en nee....het zou wel verdomd makkelijk zijn dat mocht het zo zijn, om elke honderd jaar weer eventjes 10 jaar mee te lopen zeg maar. Dat je dit zelf in de hand kan hebben.

quote:
Daar komt de aap uit de mouw Je wilt dus een factor X toevoegen, die enkel lichamelijk te realiseren is, en met geen mogelijkheid te kopieëren is of in een electronisch apparaat te stoppen.

Een factor x... inderdaad, ondanks mijn hang naar de wetenschap en niet naar het geloof kunnen we toch niet uitsluiten dat er een bepaalde factor x zou kunnen meespelen..
quote:
Daar ben ik het niet mee eens (het zal eens niet zo zijn) Ik heb dit al eerder uitgelegd in deze post. Die overigens niet helemaal helder was op het laatst. In mijn ogen is er dus absoluut niets dat niet electronisch of electronisch icm biochemisch (in beperkte mate) vastgelegt kan worden.
Mijn inziens is dit dus de eventuele factor x, die misschien wel alleen bestaat omdat het een samenwerking van hersenen en signalen van en uit het lichaam is.
Mocht deze factor x er zijn, dan kom ik dus tot de conclusie dat dit niet "mee te kopieeren is".
Want zoals je zelf stelt "in beperkte mate" is dit misschien het deel wat overblijft wat jou jezelf maakt, en niet te digitaliseren is.

Hoe dan ook ,ik kom tot die conclusie niet omdat ik er een tegenstander van ben. Wat mij betreft mogen ze morgen al een usb aansluiting in mijn nek maken als dit ervoor zou zorgen dat ik mijn kinderen kan zien genieten van hun kleinkinderen enz...En dan op een manier zoals hierboven omschreven misschien, het in de hand hebben van bv elke 50 of 100 jaar een jaartje of 10 meelopen.
… pardon me 4 livin', but this is MY world 2!
pi_27293452
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:36 schreef kanaiken het volgende:

[..]

Er zijn namelijk vele verhalen bekend (er is al een discovery docu over) dat mensen de emoties, herinneringen en karaktereigenschappen van de vorige eigenaren van organen overnamen. Met name bij het hart bleek dit het geval te zijn. Dit laat mij twijfelen over de mogelijkheden van de hersenen om apart te kunnen functioneren. Je zou hier namelijk uit concluderen dat organen een gedeelte van het 'bewustzijn' of iets dergelijks (iig eigenschappen die jij en ik voornamelijk aan de hersenen toekennen) meer verspreid over het lichaam zijn.
Geloof ik niet
pi_27293621
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:47 schreef Funksoldier het volgende:

[..]

Inderdaad, dus bestaat de vorm onsterfelijkheid niet in die dusdanige vorm als iedereen aanneemt.

Anders zou je dus, logisch bekeken, een conflict met jezelf hebben, daar "jouw" bewustzijn op 2 plekken tegelijk is, wat mij bij voorbaat ondenkbaar lijkt.

Het copy gaat zijn eigen leven leiden met jouw ervaringen als basis.Een kloon, meer niet, geen onsterfelijkheid.
geen perfecte kopie. want als je bewustzijn in een HD 'leeft', gaat er iets fout want je hoeft niet meer eten, wassen, slapen, werken, etc. Raar en onmogelijk.
oh ja. En als ze je bewust zijn in een ander lichaam doen, is dat ook raar want je zit spontaan in een ander lichaam.
Als dat lukt. ws werkt dat niet.
  maandag 23 mei 2005 @ 23:32:24 #164
80268 kLowJow
That's Gay
pi_27293655
quote:
Op maandag 23 mei 2005 23:31 schreef SlimShady het volgende:

[..]

geen perfecte kopie. want als je bewustzijn in een HD 'leeft', gaat er iets fout want je hoeft niet meer eten, wassen, slapen, werken, etc. Raar en onmogelijk.
Alles went.
pi_27293972
Dit topic heeft naar mijns inziens een nieuw subforum nodig
  dinsdag 24 mei 2005 @ 00:43:17 #166
262 Re
Kiss & Swallow
pi_27295488
't is een interesante discussie inderdaad, ik heb nog nergens een indicatie gezien dat het mogelijk zou kunnen worden
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_27297537
Sommige mensen hebben echt teveel fantasie.
Niets.
pi_27298103
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 00:43 schreef Re het volgende:
't is een interesante discussie inderdaad, ik heb nog nergens een indicatie gezien dat het mogelijk zou kunnen worden
Lees het nieuwsbericht nog eens door. De futuroloog baseerd zijn mening op een paar dingen
- aanhoudelijke vooruitgang in computer ontwikkeling
- ontwikkeling van computers met emoties

Dat zijn 2 dingen wat al gaande is. Gezien de ontwikkeling in computers zal het 1 en ander in de toekomst mogelijk zijn. Er zijn dus wel degelijk indicaties te zien dat dit alles mogelijk zal zijn in de toekomst.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:03:36 #169
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_27298539
quote:
Op maandag 23 mei 2005 12:04 schreef Toeps het volgende:
Lijkt me niks, zo in een computer leven. Via je webcam kun je zien dat iedereen om je heen verder gaat met leven. Je kunt niet meer naar pretparken. Mensen kunnen je negeren of uitzetten. Bah, ik zou depressief worden, en zelfmoord plegen door een virus te downloaden.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:05:26 #170
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_27298581
btw computers zulen nooit emoties hebben , alleen de orders om dat na te spelen
er is namelijk iets wat een computer niet heeft , een oer spontaniteit.
pi_27298722
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 09:05 schreef BaajGuardian het volgende:
btw computers zulen nooit emoties hebben , alleen de orders om dat na te spelen
er is namelijk iets wat een computer niet heeft , een oer spontaniteit.
Spontaniteit is geen vereiste voor emoties. Spontaniteit is ook gebaseerd op keuzes. Als je bij jezelf kijkt bij een spontane actie, zie je dat die spontane actie ook gebaseerd is op een keuze om iets te doen. Er doet zich een situatie voor, en jij kiest ervoor om in die situatie een bepaalde handeling te verrichten. Het verschil met een niet spontane actie is dat het niet gepland is.
spontaniteit is dus 'slechts' gebaseerd op keuzes, en is daarom uitstekend in een computer te reproduceren. (hoe vaak komt het wel niet voor dat je computer spontaan reboot *geintje*)

Volgens de futuruloog zullen computers in de toekomst wel degelijk voorzien van emoties. Volgens vandale betekent emotie dit:
quote:
emo·tie (de ~ (v.), ~s)
1 hevig gevoel => aandoening, affect, gemoedsaandoening, gemoedsbeweging
Ik kan me voorstellen dat een hevig gevoel bij iets voor een groot deel gebaseerd is op ervaringen omtrent een item/moment etc. Wanneer ik een emotionele band heb met mijn fiets, is die emotionele band gebaseerd op ervaringen van mij met die fiets. Emotie is dus in mijn mening voor een groot deel gebaseerd op ervaringen. Ook hier zie ik niet in waarom in geval van een sterke ontwikkeling in computers die computers in de toekomst geen emoties zullen hebben.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:18:43 #172
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_27298887
fout , keuzes zijn gebaseerd op spontaniteit.

het begint met het idee.

en dat heeft een programma dat werkt met orders niet.
pi_27299036
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 09:18 schreef BaajGuardian het volgende:
fout , keuzes zijn gebaseerd op spontaniteit.

het begint met het idee.

en dat heeft een programma dat werkt met orders niet.
Volgens mij zijn keuzes niet gebaseerd op spontaniteit. Ik kan op 2 manieren naar m'n werk, met de auto of met de fiets. Met de auto ga ik wanneer het regent, met de fiets als het niet regent, maar ik ga bijna altijd (want lui) met de auto. Zo nu en dan besluit ik met de fiets te gaan, een redelijk spontane actie, ware het niet dat ik alleen besluit met de fiets te gaan wanneer het mooi weer is. Lijkt dus spontaan, maar is wel degelijk gebaseerd op een keuze.

In mijn mening is spontaniteit wel degelijk gebaseerd op keuzes. Ik zie dat jij dat anders ziet, alleen mis ik bij jou een onderbouwing. zou jij kunnen onderbouwen waarom spontaniteit niet op keuzes gebaseerd is?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:25:58 #174
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_27299055
trouwens , voordat je weer iets tiept nog even dit

er is perceptie , deze is een calculatie van de combinatie van hhet spontane zelf , die volgens jou uit ervaring bestaat daar kom ik zo op terug , en het item.

het spontane zelf kan niet uit ervaring bestaan omdat je zonder een omhulsel geen vulling kunt hebben.
ervaring moet een drager hebben.

het spontane zelf is eerst , dan de ervaring
dus hetgeen de computer kan , het 2e , en de computer IS niet , zoals ik al zei , het neemt orders.
en een computer kan niet spontaner zijn dan de opgeslagen calculaties

jij ziet de mens als een computer
ik vraag me af waarom.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:27:24 #175
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_27299096
leuk weetje , een kind (zonder opgeslagen calculaties ) is SPONTAAN
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')