abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27216079
Het blijft moeilijk voor politici een scheiding aan te brengen tussen kerk en staat

Teletekst za 21 mei: Minister wil debat evolutietheorie
DEN HAAG Minister Van der Hoeven van Onderwijs en Wetenschappen wil een
debat over de evolutietheorie en de scheppingsgedachte.Komend najaar wil ze
op haar departement een hearing houden met wetenschappers en mensen van een
aantal religies. In de Volkskrant zegt Van der Hoeven dat de evolutietheorie niet compleet
is,en dat we nog altijd nieuwe dingen ontdekken.Op religieuze stellingen zou vaak negatief worden gereageerd. De CDA-politica wil een interculturele discussie die een plaats krijgt in de
wetenschap.Ze wil onder anderen medicus Borst en bioloog Plasterk uitnodigen.

O ja ... 't is een Limburgse en dat zegt weer genoeg.
I really like you the way you are
pi_27216108
Dat wordt hoog tijd ja.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_27216143
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 14:55 schreef lionsguy18 het volgende:
Dat wordt hoog tijd ja.
Waarom?
pi_27216217
Omdat het verboden moet worden om leerlingen dingen te laten leren die elke 3 jaar worden bijgesteld, omdat het slechts om een theorie gaat.
pi_27216256
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:00 schreef lionsguy18 het volgende:
Omdat het verboden moet worden om leerlingen dingen te laten leren die elke 3 jaar worden bijgesteld
Waarom? Dan kun je het hele wetenschappelijke onderwijs wel verbieden.
quote:
omdat het slechts om een theorie gaat.
Dat zegt Van der Hoeven ook, maar dat is een teken dat zij niet goed weet wat wetenschap is. Bovendien stoort het mij dat zij doet of wetenschap een soort democratie is waar over alles gediscussieerd zou moeten worden, omdat sommigen er niet in geloven.
pi_27216278
quote:
Omdat het verboden moet worden om leerlingen dingen te laten leren die elke 3 jaar worden bijgesteld, omdat het slechts om een theorie gaat.
moet ik hier op reageren? nee he?
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_27216290
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:02 schreef djenneke het volgende:

[..]

moet ik hier op reageren? nee he?
Ah toe?
  zaterdag 21 mei 2005 @ 15:04:33 #8
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_27216325
quote:
En de bijbel moeten we serieus nemen? Dan kan je dus kinderen helemaal niets meer leren over vroeger en het ontstaan van alles.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_27216341
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:03 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Ah toe?
Vooruit dan, nog een keer:

In het dagelijks gebruik betekent een 'theorie' veelal een ideetje, een gissing, iets wat men vermoedt. In de wetenschap is een theorie echter veel meer dan dat! Je kan iets pas een theorie noemen als het een kloppende, samenhangende verklaring kan geven voor een wijde reeks fenomenen. Een theorie mag door geen enkele waarnemingen worden tegengesproken, maar er juist door bevestigd. Er wordt dan gezegd dat een theorie wordt ondersteund door empirisch bewijsmateriaal.

Dat bewijsmateriaal hoeft niet per se te bestaan uit directe waarnemingen, maar zijn vaak 'indirecte waarnemingen'. Bewijsmateriaal (in het engels: evidence) is niet hetzelfde als 'bewijs' (in het engels: proof). Voor absolute bewijzen moet je niet bij de natuurwetenschappen zijn. Zo heeft bijvoorbeeld niemand ooit echt met eigen ogen een atoom gezien, maar het bestaan ervan wordt afgeleid uit het gedrag van materie. De atoomtheorie is dus niet absoluut bewezen, maar materie gedraagt zich altijd op een manier die voorspelbaar is op basis van die theorie, wat een bevestiging is van de juistheid ervan.
pi_27216370
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:05 schreef djenneke het volgende:

[..]

In het dagelijks gebruik betekent een 'theorie' veelal een ideetje, een gissing, iets wat men vermoedt. In de wetenschap is een theorie echter veel meer dan dat! Je kan iets pas een theorie noemen als het een kloppende, samenhangende verklaring kan geven voor een wijde reeks fenomenen. Een theorie mag door geen enkele waarnemingen worden tegengesproken, maar er juist door bevestigd. Er wordt dan gezegd dat een theorie wordt ondersteund door empirisch bewijsmateriaal.

Dat bewijsmateriaal hoeft niet per se te bestaan uit directe waarnemingen, maar zijn vaak 'indirecte waarnemingen'. Bewijsmateriaal (in het engels: evidence) is niet hetzelfde als 'bewijs' (in het engels: proof). Voor absolute bewijzen moet je niet bij de natuurwetenschappen zijn. Zo heeft bijvoorbeeld niemand ooit echt met eigen ogen een atoom gezien, maar het bestaan ervan wordt afgeleid uit het gedrag van materie. De atoomtheorie is dus niet absoluut bewezen, maar materie gedraagt zich altijd op een manier die voorspelbaar is op basis van die theorie, wat een bevestiging is van de juistheid ervan.
Kijk, en nu de minister nog.
pi_27216371
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:04 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

En de bijbel moeten we serieus nemen? Dan kan je dus kinderen helemaal niets meer leren over vroeger en het ontstaan van alles.
Tuurlijk wel, vertel je ze lekker over adam en die rot-eva, en god die de boel bij elkaar flanste!!
  Trouwste user 2022 zaterdag 21 mei 2005 @ 15:07:35 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_27216405
Ja hallo, Mozes die de zee splijt. Water dat in wijn veranderd. Kom daar eens om in het openbare onderwijs. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je onbevlekt ontvangen kunt worden. Man dat was de eerste reageerbuisbaby.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 21 mei 2005 @ 15:09:23 #13
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27216446
Van mij mag iedereen een inbreng hebben in wetenschappelijke discussies, en er is niets mis met kritische geluiden op bestaande theorieen, want dat heeft de wetenschap juist veel goeds opgeleverd.

Maar ten eerste is dat geen taak voor de overheid. Het gaat hier duidelijk om het sussen van bepaalde religieuze sentimenten zonder wetenschappelijke waarde. Ten tweede gaat het hier om 'wetenschappelijke kritiek' die al lang en breed ontkracht is.

Maar misschien zou een debat wel wat creationisme-volgelingen kunnen bekeren. Ik heb daar overigens een hard hoofd in.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_27216477
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:07 schreef tong80 het volgende:
. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je onbevlekt ontvangen kunt worden. Man dat was de eerste reageerbuisbaby.

Helaas blijkt dat, anderzijds, veel ongelovigen geen verstand hebben van dogmatiek en ten onrechte denken dat ''onbevlekte ontvangenis'' met de geboorte van Jezus te doen heeft.
pi_27216488
Oh wat zijn we weer tolerant hier.
Eens te meer bewezen dat ongelovigen de grootst aso's zijn die er bestaan

pi_27216509
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:10 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Helaas blijkt dat, anderzijds, veel ongelovigen geen verstand hebben van dogmatiek en ten onrechte denken dat ''onbevlekte ontvangenis'' met de geboorte van Jezus te doen heeft.
Ik wou het niet zeggen.... maar inderdaad...
  Trouwste user 2022 zaterdag 21 mei 2005 @ 15:12:33 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_27216534
En dat ie over het water liep ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_27216546
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:10 schreef lionsguy18 het volgende:

Ik, als Christen, kan slechts wenen om de vooringenomenheid en nietszeggende antwoorden van enkelen onder mijn geloofsgenoten. En dat meen ik oprecht.
pi_27216576
quote:

Ja, met deze post bewijs je wel even goed, dat gelovigen een stuk socialer zijn..

Luister eens, ik geef alleen aan dat jij duidelijk niet weet wat een wetenschappelijke theorie inhoudt. Verder geef ik aan, dat het leren van de bijbel op scholen gewoon niet kan. De reden daarvan is simpel: er zijn erg veel geloven, en daarin zou je dan geen onderscheid mogen maken, en geen van allen valt onder wetenschap.

Dat heeft niets te maken met tolerantie... dus... gedraag je zelf eens wat toleranter ajb!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 15:18:32 #20
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_27216682
Ja, hier staat heel de discussie over wat nou wel en niet Rector spreekt zich uit tegen de evolutietheorie!
Maargoed, het gaat hier erom dat dit de politiek in gaat...
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 15:18:43 #21
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27216685
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:14 schreef djenneke het volgende:

Verder geef ik aan, dat het leren van de bijbel op scholen gewoon niet kan.
Natuurlijk kan dat wel. De bijbel is geschiedkundig en cultureel van grote waarde. Alleen is het ook wel belangrijk om te vermelden dat niet alles letterljk moet worden genomen, zeker op het gebied van wetenschap en ook qua historische feiten.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 15:19:00 #22
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_27216693
Zucht: Gelovigen zeggen bijbel is waar!
ongelovigen zeggen evoltutietheorie is waar.

Voor allebei is geen sluitend bewijs maar de evolutietheorie mag je wel bashen en de bijbel niet... .beetje vreemd of niet?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zaterdag 21 mei 2005 @ 15:20:11 #23
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27216724
Wat is er mis met een debat? Slechte argumenten vallen toch wel door de mand.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_27216726
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:18 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Natuurlijk kan dat wel. De bijbel is geschiedkundig en cultureel van grote waarde. Alleen is het ook wel belangrijk om te vermelden dat niet alles letterljk moet worden genomen, zeker op het gebied van wetenschap en ook qua historische feiten.
En zo is het.
pi_27216747
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:18 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ik bedoel dan ook de bijbel als wetenschappelijk feit. Een ander geval is als het gaat om de mooie verhalen, en geschiedkundige gedeeltes. Ik zat op de vrije school, waar ik de bijbelverhalen geleerd kreeg naast de verhalen uit de eddah, 1001 nacht, griekse en romeinse mythologie. Dat is prima. Maar niet als theorie voor het ontstaan van het heelal, de wereld en de mens...
pi_27216757
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:20 schreef PJORourke het volgende:
Wat is er mis met een debat? Slechte argumenten vallen toch wel door de mand.
Met een debat op zich is niets mis, mits niet bekokstooft door een minister die gevoeligheden wenst te ontzien.
  Trouwste user 2022 zaterdag 21 mei 2005 @ 15:24:44 #27
7889 tong80
Spleenheup
pi_27216848
Volgens sommigen was Jezus een homofiel. Wat denken jullie ?

pi_27216881
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:24 schreef tong80 het volgende:

Volgens mij niet. Doet dat er iets toe, korzelige one-liner?
pi_27216893
quote:

Leugens!
  Trouwste user 2022 zaterdag 21 mei 2005 @ 15:26:53 #30
7889 tong80
Spleenheup
pi_27216906
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:25 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Volgens mij niet. Doet dat er iets toe, korzelige one-liner?
Ik stel een normale vraag hoor.

pi_27216939
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:26 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ik stel een normale vraag hoor.

Heeft die iets met het huidig onderwerp te maken?
  Trouwste user 2022 zaterdag 21 mei 2005 @ 15:29:01 #32
7889 tong80
Spleenheup
pi_27216968
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:27 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Heeft die iets met het huidig onderwerp te maken?
Ja, dat zou veel verklaren.

pi_27217130
quote:

Ik vind jou reactie de meest asociale reactie van dit hele topic;

De meeste niet-gelovigen zijn juist tolerant ten opzichte van anders denkenden, dat kun je van de meest gristenen en moslims etc niet zeggen.

Miljoenen gelovigen zijn onverdraagzaam ten opzichte van anders denkenden met als gevolg talloze conflicten waar miljoenen doden bij zijn gevallen in de afgelopen eeuwen.

Ja echt heeeel sociaal die gelovigen
٩๏̯͡๏)۶
pi_27217158
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:34 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

De meeste niet-gelovigen zijn juist tolerant ten opzichte van anders denkenden, dat kun je van de meest gristenen en moslims etc niet zeggen.

Miljoenen gelovigen zijn onverdraagzaam ten opzichte van anders denkenden met als gevolg talloze conflicten waar miljoenen doden zijn gevallen in de afgelopen eeuwen.
Dit is overigens ook niet waar.
pi_27217179
Ze zouden niet moeten discussieren over wie er gelijk heeft maar over het recht van elk kind om zelf een oordeel te vormen nav zicht op en onderwijs over beide mogelijkheden.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_27217209
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:36 schreef Mwanatabu het volgende:
Ze zouden niet moeten discussieren over wie er gelijk heeft maar over het recht van elk kind om zelf een oordeel te vormen nav zicht op en onderwijs over beide mogelijkheden.
In dat geval ben je wel even bezig, enig idee hoeveel verschillende opvattingen er zijn over het onstaan van heelal, wereld en mens?
pi_27217295
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:38 schreef djenneke het volgende:

[..]

In dat geval ben je wel even bezig, enig idee hoeveel verschillende opvattingen er zijn over het onstaan van heelal, wereld en mens?
Ja. Ik had het dus over deze beide opvattingen, aangezien dat hier lokaal de relevantste zijn. Tevens volstaat een facultatief boekje "Ontstaanmythes van de mens" voor nieuwsgierige kinderen voor een uitgebreidere kijk.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 21 mei 2005 @ 15:42:14 #38
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_27217323
Triest van mevrouw de CDA minister
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
pi_27217334
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:41 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ja. Ik had het dus over deze beide opvattingen, aangezien dat hier lokaal de relevantste zijn. Tevens volstaat een facultatief boekje "Ontstaanmythes van de mens" voor nieuwsgierige kinderen voor een uitgebreidere kijk.
en welke beide opvattingen zouden dat dan moeten zijn?
pi_27217366
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 14:54 schreef Darcy het volgende:
In de Volkskrant zegt Van der Hoeven dat de evolutietheorie niet compleet
is,en dat we nog altijd nieuwe dingen ontdekken.
Wat je (nog) niet begrijpt verder onderzoeken is de basis van de wetenschap .
En iemand die dat als een probleem neerzet zit dan als minister van onderwijs en wetenschappen.
quote:
Op religieuze stellingen zou vaak negatief worden gereageerd.
Zolang die religieuse stellingen op niets anders gebaseerd zijn dan het dogmatisch hanteren van één of ander oud boek, dan is dat ook niet meer dan terecht. Er zijn uitstekende wetenschappelijke werkwijzen opgesteld waaraan theorien en onderzoeken dienen te voldoen.
quote:
De CDA-politica wil een interculturele discussie die een plaats krijgt in de
wetenschap.
De uitkomst van wetenschappelijk onderzoek hoort onafhankelijk te zijn van cultuurinvloeden. Wanneer je die bij je onderzoeksmethode gaat betrekken ondermijn je je betrouwbaarheid.

Dit soort belachelijke uitspraken zouden voor de onderwijsinstellingen in Nederland reden moeten zijn om het vertrouwen in de minister resoluut op te zeggen.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_27217492
quote:

Jij gaat naar de hel, lol.
pi_27217538
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:42 schreef djenneke het volgende:

[..]

en welke beide opvattingen zouden dat dan moeten zijn?
Die uit de OP: het christelijke scheppingsverhaal vs. de darwinistische visie.
Of doelde je op de gradaties daarin?
  zaterdag 21 mei 2005 @ 15:52:47 #43
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_27217543
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:38 schreef djenneke het volgende:

[..]

Ik zou eigenlijk voorstellen om ipv alleen maar christelijk op te voeden een vak te geven op school met een naam als theologie of godsdienst dus.
Dat je dus verschillende onderwerpen behandel. Ik noem dan dus de eerste 2 jaar van het middelbaar onderwijs en het liefst de laatste jaren van het basisschool onderwijs.

Misschien zelfs in blokvorm, dus 10 weken katholiek, 10 weken de varianten daarop (dat is toch westers, over het algemeen) 10 weken islam, 10 weken boeddhsime, 10 weken hoedisme, 10 weken ying/ yang, 10 weken overzichten / samenhang en gevolgen en 10 weken "vrij verdiepen".

Maar dat is vanuit beta-oogpunt gezien. Schooltechnisch zal het om de 1 of andere reden wel niet te realiseren zijn...
  zaterdag 21 mei 2005 @ 15:54:54 #44
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_27217592
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:52 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ik zou eigenlijk voorstellen om ipv alleen maar christelijk op te voeden een vak te geven op school met een naam als theologie of godsdienst dus.
Dat je dus verschillende onderwerpen behandel. Ik noem dan dus de eerste 2 jaar van het middelbaar onderwijs en het liefst de laatste jaren van het basisschool onderwijs.

Misschien zelfs in blokvorm, dus 10 weken katholiek, 10 weken de varianten daarop (dat is toch westers, over het algemeen) 10 weken islam, 10 weken boeddhsime, 10 weken hoedisme, 10 weken ying/ yang, 10 weken overzichten / samenhang en gevolgen en 10 weken "vrij verdiepen".

Maar dat is vanuit beta-oogpunt gezien. Schooltechnisch zal het om de 1 of andere reden wel niet te realiseren zijn...
ik zou er liever voor pleiten om dit alles te huisvesten onder het vak geschiedenis. op die manier kun je ook de oorsprong en de tijdsgeest beter naar voren brengen.
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:02:34 #45
118691 Diebitch
*if your mind is fucked up*
pi_27217793
Ze zouden het geloof eens wetenschappelijk moeten gaan benaderen en empirisch proberen te onderbouwen. Ik weet zeker dat er genoeg argumenten te vinden zullen zijn om de scheppingstheorie van onze jezus te falsifiseren.
Maarja dat gaat nou eenmaal niet want het is niet voor niets geloof natuurlijk.
Ik denk dat ze er goed aan doen om wetenschappelijk te onderzoeken waar wij nou eigenlijk vandaan komen.
Ik vind het geloof gewoon 1 grote sekte en vind het slecht. Het geloof geeft mensen macht en die macht wordt ook weer misbruikt. (met alle respect voor de gelovige hoor!)
En godsdienst op scholen moeten ze al helemaal afschaffen! Het hoort thuis in prive en niet op een school. Laat kinderen toch zelf kiezen als ze ouder zijn!
You onley live once...so BiNaughty....
pi_27217884
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:52 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Die uit de OP: het christelijke scheppingsverhaal vs. de darwinistische visie.
Of doelde je op de gradaties daarin?
Nee, ik bedoel, waarom juist het christendom, wat is daar zo bijzonder aan, dat je juist dat zou willen onderrichten... Hoeveel beleidend christenen kennen we nog? Ik zou helemaal niet willen dat mijn kinderen (die ik niet heb) het christelijke geloof opgedrongen krijgen. De evolutietheorie daarentegen is DE wetenschappelijke theorie. Leer ze dat dan ook.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:06:29 #47
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_27217894
quote:
Het blijft moeilijk voor politici een scheiding aan te brengen tussen kerk en staat

aantal religies. In de Volkskrant zegt Van der Hoeven dat de evolutietheorie niet compleet
is,en dat we nog altijd nieuwe dingen ontdekken.Op religieuze stellingen zou vaak negatief worden gereageerd. De CDA-politica wil een interculturele discussie die een plaats krijgt in de

Deze discussie is al ettelijke malen gemaakt door vele theologen en wetenschappers, en al lang beslecht. origineel en vooral nuttig
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:09:45 #48
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_27217973
quote:
Dan kun je het vak Godsdienst ook wel afschaffen.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:10:22 #49
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_27217984
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:54 schreef -erwin- het volgende:

[..]

ik zou er liever voor pleiten om dit alles te huisvesten onder het vak geschiedenis. op die manier kun je ook de oorsprong en de tijdsgeest beter naar voren brengen.
Nog beter!
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:02 schreef Diebitch het volgende:
[...]
En godsdienst op scholen moeten ze al helemaal afschaffen! Het hoort thuis in prive en niet op een school. Laat kinderen toch zelf kiezen als ze ouder zijn!
Nou, dat vind ik dan weer net niet, je laat een kind toch ook niet beslissen hoe ie moet rekenen? je moet gewoon dingen bijbrengen op school, erin laten verdiepen, en dan zelf maar de keuze vrijlaten.
Dus niet thuis, door het sbs-6 volk op laten dringen
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:13:38 #50
118691 Diebitch
pi_27218061
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:06 schreef djenneke het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel, waarom juist het christendom, wat is daar zo bijzonder aan, dat je juist dat zou willen onderrichten... Hoeveel beleidend christenen kennen we nog? Ik zou helemaal niet willen dat mijn kinderen (die ik niet heb) het christelijke geloof opgedrongen krijgen. De evolutietheorie daarentegen is DE wetenschappelijke theorie. Leer ze dat dan ook.
Jah juist!! En niet een baby al dopen. Hoe kan een baby nou weten waar hij of zij in gelooft??
Daarom geloof is bijna een sekte...

Definitie van een sekte:
Een groepering die een pyramidevormige en autoritaire leiderschapstructuur heeft, met alle leerstellingen en richtlijnen komend van degene(n) aan de top. De groepering zal er aanspraak op maken de enige weg te zijn tot God, Paradijs, Verlichting, beheersen van de krachten van de geest, ultiem geluk, etc, en zal indoctrinatie en manipulatie gebruiken om gezag uit te kunnen oefenen en haar leden te behouden.
  Trouwste user 2022 zaterdag 21 mei 2005 @ 16:13:44 #51
7889 tong80
Spleenheup
pi_27218064
Trouwens is er ooit iemand teruggekeerd uit de hel ? Zo niet hoe komen ze dan aan dat verhaal van het hellevuur ?

zaterdag 21 mei 2005 @ 16:13:45 #52
95998 -DailaLama-
pi_27218065
quote:

Nee. Toen Judas hem op de Olijfberg op de wang kuste riep Jezus: "Getsie, mannen!" Later is dit door de katholieke kerk verbasterd tot Getsémané en zo heet die tuin tot op de dag van vandaag nog.
  Trouwste user 2022 zaterdag 21 mei 2005 @ 16:14:38 #53
7889 tong80
Spleenheup
pi_27218086
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:13 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Nee. Toen Judas hem op de Olijfberg op de wang kuste riep Jezus: "Getsie, mannen!" Later is dit door de katholieke kerk verbasterd tot Getsémané en zo heet die tuin tot op de dag van vandaag nog.
En daarom zoeken homo's elkaar op in een park ipv een tuin ?

zaterdag 21 mei 2005 @ 16:16:16 #54
118691 Diebitch
pi_27218122
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:10 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Nog beter!
[..]

Nou, dat vind ik dan weer net niet, je laat een kind toch ook niet beslissen hoe ie moet rekenen? je moet gewoon dingen bijbrengen op school, erin laten verdiepen, en dan zelf maar de keuze vrijlaten.
Dus niet thuis, door het sbs-6 volk op laten dringen
Maar waarom godsdienst alleen? Het hoort gewoon bij geschiedenis.
En als je dan toch besluit een vak te geven geef ze dan alle informatie over scheppingstheorieen en niet alleen maar over de schepper "god" en "jezus".
pi_27218128
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:13 schreef Diebitch het volgende:

[..]

Jah juist!! En niet een baby al dopen. Hoe kan een baby nou weten waar hij of zij in gelooft??
Daarom geloof is bijna een sekte....
Wat een ontzettende generalisering.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:16:55 #56
95998 -DailaLama-
pi_27218139
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:14 schreef tong80 het volgende:

[..]

En daarom zoeken homo's elkaar op in een park ipv een tuin ?

Klopt.
pi_27218202
DalaiLama .
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:21:28 #58
118691 Diebitch
pi_27218246
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:16 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Wat een ontzettende generalisering.
Het is idd wat ongenuanceerd en generaliserend. Maar soms moet je iets in extremen aangeven om een punt te maken. En mijn punt is eigenlijk dat geloof ontzettend wordt misbruikt. Je kunt je daarom afvragen of het niet beter is om massale geloven af te schaffen en het iedereen zelf thuis, op zijn bankje in zijn huiskamertje, te laten bedenken.
pi_27218275
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:21 schreef Diebitch het volgende:

[..]

Het is idd wat ongenuanceerd en generaliserend. Maar soms moet je iets in extremen aangeven om een punt te maken. En mijn punt is eigenlijk dat geloof ontzettend wordt misbruikt. Je kunt je daarom afvragen of het niet beter is om massale geloven af te schaffen en het iedereen zelf thuis, op zijn bankje in zijn huiskamertje, te laten bedenken.
Maar is afschaffen niet veel ingrijpender dan het plan van Verhoeven?
pi_27218320
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:06 schreef djenneke het volgende:

[..]

Bijzonder is een arbitrair iets, maar feit is dat het hier de godsdienst met de meeste aanhang is. Het scheppingsverhaal van de christenen/joden/moslims wijkt niet veel af iin ieder geval qua kern: God/Jahweh/Allah heeft alles geschapen in zijn huidige vorm. Dit schaar ik onder "het scheppingsverhaal. Eigenlijk gaat het mij dus bij nader inzien niet om de specifiek christelijke kijk.
Hiertegenover staat de darwinistische kijk, die ik zeker aan elk kind wil voorleggen. Niemand heeft recht om vanuit welke overtuiging dan ook een kind af te schermen voor een algemeen geaccepteerd iets. Al is het maar om te weten van een alternatief.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:25:42 #61
118691 Diebitch
pi_27218353
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:22 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Maar is afschaffen niet veel ingrijpender dan het plan van Verhoeven?
Jah absoluut. En dat zal ook niet zomaar gaan! Dan is het hel op aarde vermoed ik!
Maarja mss dat er nu een begin wordt gemaakt door Verhoeven.....God zij dank....
pi_27218377
quote:

Die minister moet zich eens realizeren dat we in nederland leven, en niet in godvergeten amerika waar ze in dat opzicht honderdvijftig jaar achterlopen.

OTOH, ze kwam uit limburg, niet?
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:27:11 #63
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_27218384
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:21 schreef Johan_de_With het volgende:
Met een debat op zich is niets mis
Ik vind dat daar wel iets mis mee is als creationisme als een wetenschappelijke tegenhanger van de evolutietheorie wordt gebracht. In de VS heeft men het al over intelligent design om het wetenschappelijker te doen overkomen. Gelovigen die voorstander zijn van het aanbieden van het creationisme als tegenhanger van de evolutietheorie zijn ook niet uitsluitend daarop uit, zij zijn uit op de totale vernietiging van het wetenschappelijke proces.
pi_27218473
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:27 schreef Lithion het volgende:

[..]

Ik vind dat daar wel iets mis mee is als creationisme als een wetenschappelijke tegenhanger van de evolutietheorie wordt gebracht. In de VS heeft men het al over intelligent design om het wetenschappelijker te doen overkomen. Gelovigen die voorstander zijn van het aanbieden van het creationisme als tegenhanger van de evolutietheorie zijn ook niet uitsluitend daarop uit, zij zijn uit op de totale vernietiging van het wetenschappelijke proces.
Ik moet hierbij denken aan het beroemde debat over het Darwinisme. Daar heeft het, op eerlijke wijze, gezegevierd. Zo zou het weer kunnen verlopen.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:32:16 #65
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_27218541
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:36 schreef Mwanatabu het volgende:
Daar gaat het niet om, het gaat om wetenschappelijkheid en in onze maatschappij is het onderwijs (gelukkig) geënt op het wetenschappelijke proces en niet op simpel geloof of welke theorie het populairst is.
pi_27218680
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:30 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Ik moet hierbij denken aan het beroemde debat over het Darwinisme. Daar heeft het, op eerlijke wijze, gezegevierd. Zo zou het weer kunnen verlopen.
En wat als het niet zo verloopt?

[ Bericht 31% gewijzigd door joshus_cat op 21-05-2005 18:31:21 ]
pi_27218682
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:32 schreef Lithion het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om, het gaat om wetenschappelijkheid en in onze maatschappij is het onderwijs (gelukkig) geënt op het wetenschappelijke proces en niet op simpel geloof of welke theorie het populairst is.
Mijn punt ook. Op school het wetenschappelijke gezichtspunt, thuis en in de kerk het kerkelijke (of islamitische zo u wilt). Maar geenszins nota bene het wetenschappelijke schrappen en verbieden op een school! Het ging mij met die post dus over het met opzet onthouden van een ander gezichtspunt aan een kind.
pi_27218715
Heeft gij een gleuf .Wat een onzin van die CDA-aanbidster.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:41:08 #69
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_27218797
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:24 schreef Mwanatabu het volgende:
Bijzonder is een arbitrair iets, maar feit is dat het hier de godsdienst met de meeste aanhang is. Het scheppingsverhaal van de christenen/joden/moslims wijkt niet veel af iin ieder geval qua kern: God/Jahweh/Allah heeft alles geschapen in zijn huidige vorm. Dit schaar ik onder "het scheppingsverhaal. Eigenlijk gaat het mij dus bij nader inzien niet om de specifiek christelijke kijk.
Creationisme gaat veel verder. Het is het idee dat de aarde 6000 jaar oud is, in 6 dagen geschapen is en dat God met een zondvloed een keer schoon schip heeft gemaakt.
quote:
Hiertegenover staat de darwinistische kijk, die ik zeker aan elk kind wil voorleggen. Niemand heeft recht om vanuit welke overtuiging dan ook een kind af te schermen voor een algemeen geaccepteerd iets. Al is het maar om te weten van een alternatief.
Nee, de darwinistische kijk staat er helemaal niet tegenover, omdat het twee compleet verschillende gebieden zijn. Je kunt ook niet het wetenschappelijke feit dat een mens niet over water kan lopen tegenover het geloof zetten dat iemand dat ooit eens gepresteerd heeft volgens een bepaald boek. Want bedenk wel, zet de deur op een kier voor deze geloofsidioten (want dat zijn de creationisten wel degelijk) en voor je het weet moet bij elke theorie een alternatief aangeboden worden. Bijvoorbeeld dat de oppervlaktespanning van water gebroken wordt door de grote druk van de voeten van een mens, daar moet dan een kanttekening bij dat de Zoon van God het wél kan. In de medische wetenschap moet vervolgens een kanttekening geplaatst worden dat mensen met een dwarlaesie wél weer tot lopen gebracht kunnen worden en dat blinden wél weer hun zicht terug kunnen krijgen.

Het is volslagen absurd om iets als creationisme als alternatief voor een wetenschappelijke theorie als de evolutietheorie aan te bieden. Op dat gebied moet je geen milimeter toegeven.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:41:54 #70
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_27218814
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:36 schreef Mwanatabu het volgende:
Het ging mij met die post dus over het met opzet onthouden van een ander gezichtspunt aan een kind.
Oké, ik meende dat je met dat andere gezichtspunt het creationisme bedoelde.
pi_27218858
Goh, ik ben het eindelijk weer eens met Lithion eens .
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:44:59 #72
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_27218876
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:44 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Goh, ik ben het eindelijk weer eens met Lithion eens .
Het is een Godswonder. .
pi_27219561
Wonderen Om alles wat je niet kunt verklaren aan een God toe te schrijven is niet alleen onwetenschappelijk, maar ook een logische contradictie.

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2005 17:09:49 ]
pi_27220698
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:41 schreef Lithion het volgende:
Creationisme gaat veel verder. Het is het idee dat de aarde 6000 jaar oud is, in 6 dagen geschapen is en dat God met een zondvloed een keer schoon schip heeft gemaakt.
Yep, die bedoelde ik. Wist de term alleen niet.
quote:
Nee, de darwinistische kijk staat er helemaal niet tegenover, omdat het twee compleet verschillende gebieden zijn. Je kunt ook niet het wetenschappelijke feit dat een mens niet over water kan lopen tegenover het geloof zetten dat iemand dat ooit eens gepresteerd heeft volgens een bepaald boek. Want bedenk wel, zet de deur op een kier voor deze geloofsidioten (want dat zijn de creationisten wel degelijk) en voor je het weet moet bij elke theorie een alternatief aangeboden worden. Bijvoorbeeld dat de oppervlaktespanning van water gebroken wordt door de grote druk van de voeten van een mens, daar moet dan een kanttekening bij dat de Zoon van God het wél kan. In de medische wetenschap moet vervolgens een kanttekening geplaatst worden dat mensen met een dwarlaesie wél weer tot lopen gebracht kunnen worden en dat blinden wél weer hun zicht terug kunnen krijgen.

Het is volslagen absurd om iets als creationisme als alternatief voor een wetenschappelijke theorie als de evolutietheorie aan te bieden. Op dat gebied moet je geen milimeter toegeven.
Ik bedoelde het dus andersom, zie boven
De niet-wetenschappelijke alternatieven komen thuis maar aan bod of in de godsdienstles (ben zelf tegen bijzonder onderwijs) maar het aanbieden van de darwinistische kijk moet standaard zijn en niet negotiabel.
pi_27220948

Belachelijk.

Als dit in de VS zou gebeuren had iedereen Amerikanen voor achterlijk uitgemaakt. Nu gebeurt hier precies hetzelfde... dieptriest.
pi_27221338
De zoveelste minister van dit kabinet die met een onzinnig idee komt.

Gaat ze straks ook voorstellen om de relativiteitstheorie en de zwaartekrachttheorie ook maar aan een discussie te onderwerpen, omdat dat ook maar theorieën zijn?

Dat een minister van onderwijs niet weet wat een theorie in de wetenschap inhoudt, da's toch gewoon dieptriest.
pi_27221482
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 18:13 schreef Wombcat het volgende:
Dat een minister van onderwijs niet weet wat een theorie in de wetenschap inhoudt, da's toch gewoon dieptriest.
Erger nog, ze wil ''religieus gevoel de ruimte geven.'' Wat inhoudt dat er gedebatteerd moet worden omdat sommige gelovigen het vertikken ernstig de evolutietheorie te bestuderen.
''Wat, wil jij niet leren? Groot gelijk heb je, doe wat je hart je ingeeft!'' .
pi_27221621
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 18:18 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Erger nog, ze wil ''religieus gevoel de ruimte geven.'' Wat inhoudt dat er gedebatteerd moet worden omdat sommige gelovigen het vertikken ernstig de evolutietheorie te bestuderen.
''Wat, wil jij niet leren? Groot gelijk heb je, doe wat je hart je ingeeft!'' .
Religieus gevoeld heeft niets met wetenschap te maken. De evolutietheorie wel.
Onderwijs moet een goede basis hebben, dat op christelijke (of islamitische) scholen over het geloof geleerd wordt, is prima, maar ook de wetenschappelijke kant moet de ruimte krijgen.

En als geloof op alle scholen ruimte moet krijgen, moeten ze alle geloven in de wereld maar langsfietsen. Het blijft per slot van rekening opvallend dat hetgeen je gelooft, voornamelijk geografisch bepaald is. Alsof god in elk deel van de wereld iets anders verteld heeft. Leuke grappenmaker die god dan.
pi_27221684
quote:

Ik wil hier graag aan toevoegen dat we inderdaad nog altijd nieuwe dingen ontdekken, maar dat ik met religieuze zekerheid kan zeggen dat deze ontdekkingen niet door mevr Vd Hoeven gedaan zullen worden.
pi_27221771
Zou de minister op de hoogte zijn van de scheiding tussen kerk en staat in Nederland? Ze handelt er in ieder geval niet naar.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 18:41:22 #81
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_27222172
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:05 schreef djenneke het volgende:

Zo ook, de gedragingen van licht als een elementair deeltje of een golflengte of beide.
Aangezien de snelheid van licht begrenst is, is door samenvoegingen van een aantal theorieen de vergelijking van Einstein geboren.
Al het vervolg onderzoek na de ontdekking in 1905 (verbeterde relatieviteitstheorie), was de bakermat voor de Quatum Mechanica, Kernfysica, Snaren Theorie, Hewlitt de Witt vergelijkingen (dat er geen tijd is). En als dat geen top-notch onderzoek is, dan weet ik het ook niet meer.

Soms kan het verschil tussen theorie en wetenschap groter zijn dan de optelsom van de losse delen.

De evolutieleer blijft wat mij betreft geldig, omdat via DNA onderzoek meer fundamenteel is vast komen te liggen wie onze voorouders zijn.
En beschrijvingen in de bijbel , koran of Thora is leuk als maatschappelijk guidelines voor een gewenste samenleving. Maar wetenschap kan ik het niet noemen.

Of zijn we Galileo (eerste bewijs van dat de aarde niet de centrum vormde van het zonnestelsel) vergeten die pas na 300 jr erkening van de kerk heeft gekregen.
pi_27223441
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 18:13 schreef Wombcat het volgende:
De zoveelste minister van dit kabinet die met een onzinnig idee komt.

Gaat ze straks ook voorstellen om de relativiteitstheorie en de zwaartekrachttheorie ook maar aan een discussie te onderwerpen, omdat dat ook maar theorieën zijn?

Of dat je niet mag leren dat de aarde rond is....
pi_27223636
quote:

Naaide hij niet met die slet van een Magdalena?
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_27223823
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 18:29 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Zou de minister op de hoogte zijn van de scheiding tussen kerk en staat in Nederland? Ze handelt er in ieder geval niet naar.
Hoe staat dat btw precies in de Nederlandse grondwet?
  zaterdag 21 mei 2005 @ 20:12:15 #85
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27224825
Het CDA steunt deze CDA-minister iig niet. Gelukkig. Het zal wel weer bij een proefballon blijven.
pi_27224923
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 20:12 schreef Sidekick het volgende:
Het zal wel weer bij een proefballon blijven.
Zoals de evolutietheorie?
pi_27225015
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:41 schreef Mwanatabu het volgende:

Mjah, daar is het bijzonder onderwijs voor, daar geeft men bijbel lessen en daar hoort creationisme thuis, niet bij wetenschap.

De enige basis voor creationisme is de Bijbel, een boek waarvan niets te bewijzen is en alles gelooft moet worden, maar waarom dan niet het onstaans verhaal van de aboriginals gebruiken bijvoorbeeld of de tig andere culturele/religieuze scheppingsverhalen die er zijn. Is er enig bewijs voor dat die minder 'waarheidsgetrouw' zouden zijn dan de judeo-christelijke ontstaans mythologie?

Zeer verontrustende gedachte dat Mevr. van den Hoeven het beleid bepaald voor het onderwijs in dit land overigens.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2005 20:22:50 ]
pi_27237951
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 19:36 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Dat staat inderdaad niet met zoveel woorden in de Nederlandse grondwet, maar wordt wel geimpliceerd door art. 6 (vrijheid van godsdienst) :
quote:
Artikel 6
1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
Met zoveel woorden staat hier dat er geen staatsgodsdienst is, en dat alle religies gelijk zijn, ook voor de staat.
pi_27239845
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 19:36 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Art 6 Gw regelt de godsdienstvrijheid. De scheiding tussen kerk en staat is echter veeleer een staatsrechtelijke doctrine, die niet met zoveel woorden in de Gw is terug te vinden.

Artikel 6
1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
  zondag 22 mei 2005 @ 11:58:17 #90
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27240159
quote:
Kritiek op evolutiedebat Van der Hoeven

RIJSWIJK - Onderwijsminister Van der Hoeven krijgt geen steun uit de Tweede Kamer voor een breed debat over de evolutietheorie en de scheppingsgedachte. De bewindsvrouw pleitte zaterdag in de Volkskrant voor een dergelijke discussie.

Coalitiepartijen CDA en VVD zien niets in een breed debat. De minister hoeft zo'n discussie niet op gang te brengen, want er rust geen taboe op, aldus CDA-Kamerlid De Vries. Hij vindt het prima als Van der Hoeven op haar ministerie gesprekken erover aanmoedigt.

VVD-Kamerlid Balemans ,,zit niet te wachten op een minister die ons terug gaat voeren naar de jaren vijftig, zoals dat nu gebeurt in de Verenigde Staten. Wat de VVD betreft moet Van der Hoeven zich ,,eerst maar eens richten op beleidsmatige zaken zoals het verminderen van het aantal drops-out en het aankomende lerarentekort''.

Vijf stappen terug

D66-Kamerlid Lambrechts noemt de opmerking van minister Van der Hoeven ,,vijf stappen terug''. ,,Zes jaar geleden hebben wij afgesproken dat alle scholen de evolutietheorie zouden onderwijzen. De minister wekt op z'n minst de suggestie dat de ID-leer een gelijkwaardige leer is''.

Kamerlid Hamer (PvdA) wil weten hoe het protestants-christelijk onderwijs omgaat met de evolutietheorie. Op het protestants-christelijke Augustinus College in Groningen ontstond ruim een week geleden ophef over het doceren van de theorie. Rector P. Boon zei in een interview met Dagblad van het Noorden niet te tolereren dat een leraar voor de klas de theorie aanhangt.

Kamerlid Kraneveldt (LPF) vraagt zich af of Van der Hoeven het als haar taak ziet de 'ID-gedachte' door te laten klinken in het onderwijs. Als dat het geval is, dan is de scheiding van kerk en staat in het geding.
ANP

Bron: LC
  zondag 22 mei 2005 @ 13:28:15 #91
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_27242073
Het kwalijkste aan deze zaak vind ik met name, dat de hele non-discussie 'evolutie vs. creatie' een sausje van 'salon-fahigkeit' krijgt, omdat de "minister van Onderwijs en -godbetert- Wetenschappen" het erover heeft. De schade die ze daarmee nu al heeft aangericht is onherstelbaar en zet op termijn de deur op een kier naar veel meer van dit soort flauwekul. Om de put te dempen voordat de hele kudde verzuipt, zou er ingegrepen moeten worden en wel door deze bewezen incapabele en positie-misbruikende minister tot aftreden te dwingen.
'Nuff said
  zondag 22 mei 2005 @ 13:34:30 #92
118691 Diebitch
pi_27242253
Dit is pas plausibel:

pi_27242280
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 20:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Mjah, daar is het bijzonder onderwijs voor, daar geeft men bijbel lessen en daar hoort creationisme thuis, niet bij wetenschap.

De enige basis voor creationisme is de Bijbel, een boek waarvan niets te bewijzen is en alles gelooft moet worden, maar waarom dan niet het onstaans verhaal van de aboriginals gebruiken bijvoorbeeld of de tig andere culturele/religieuze scheppingsverhalen die er zijn. Is er enig bewijs voor dat die minder 'waarheidsgetrouw' zouden zijn dan de judeo-christelijke ontstaans mythologie?
Nee, dat is er niet. Maar aangezien die laatste de relevantste is in de belevingswereld van de scholen waar we het hier over hebben zou deze naar voren komen als het alternatief aldaar. Maar dan ná de biologieles waarin het darwinisme is behandeld in een aparte les (zoals er nu is op christelijke scholen, als ze het creationisme willen aanbieden ruimen ze maar tijd in bij het vaste godsdienstuurtje, het mag geenszins naast of in plaats van de evolutietheorie plaatshebben).

Het gaat mij er dus om dat deze groep mensen hun kinderen wil afschermen voor de algemeen geaccepteerde evolutietheorie. Wat ze ernaast leren boeit me weinig. Ik heb liever dat het beperkt blijft tot thuis want ik vind persoonlijk dat godsdienst niks te zoeken heeft in het onderwijs, maar vast gegeven moet zijn dat kinderen niet én op school én thuis (dus in hun hele leefwereld) maar één gezichtspunt aangeboden krijgen. Daarom was ik bijvoorbeeld ook boos toen de Expreszo geweerd werd van die scholen. Homoseksualiteit is ook onderdeel van de maatschappij, daar kan en mag je een kind niet voor afschermen.
quote:
Zeer verontrustende gedachte dat Mevr. van den Hoeven het beleid bepaald voor het onderwijs in dit land overigens.
Idd.
  zondag 22 mei 2005 @ 14:40:36 #94
85889 lucida
équilibre
pi_27243910
quote:
Op zondag 22 mei 2005 11:58 schreef Sidekick het volgende:

[..]
Wat een overspannen gedoe rondom wat uitspraken van Minister Maria van der Hoeven. Zou ze ons land echt 50 jaar terug in de tijd willen schoppen zoals sommigen schamper beweren? Ik denk het niet.

Wat doet al die aanhangers van de evolutieleer de nekharen zo rijzen? Is met alle respect, hun opvatting over de loop der dingen niet gewoon een theorie, net zoals de geloofsovertuiging van mensen die in het scheppingsverhaal zeggen te geloven?

Ik geef toe er zijn wel belangrijkere onderwerpen die de minister van onderwijs kan entameren. Maar om hierover nu zo'n heisa te maken vind ik zachtkens gezegd huichelactig.

Het lijkt er verdacht veel op dat de (s)linkse media met niets anders bezig is dan steeds maar weer relletjes richting het kabinet en haar ministers te veroorzaken. Ik vind al die opgeklopte mediarellerigheid in het groter landsbelang van een zeer bedenkelijk allooi en menigmaal gevaarlijker dan de oproep van de minister met elkaar in discussie te gaan.. Hijgerige oppervlaktejournalistiek met een ziekelijke zucht naar sensatie en incidenten, iets anders mag je dit alles niet noemen.
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
  zondag 22 mei 2005 @ 14:42:11 #95
27698 Doffy
pi_27243948
quote:
Op zondag 22 mei 2005 14:40 schreef lucida het volgende:
Wat doet al die aanhangers van de evolutieleer de nekharen zo rijzen? Is met alle respect, hun opvatting over de loop der dingen niet gewoon een theorie, net zoals de geloofsovertuiging van mensen die in het scheppings verhaal zeggen te geloven?

Ik had van jou wel iets beters verwacht, lucida...
quote:
Het lijkt er verdacht veel op dat de (s)linkse media met niets anders bezig is dan steeds maar weer relletjes richting het kabinet en haar ministers te veroorzaken. Ik vind dat in het groter landsbelang van een zeer bedekelijk allooi en mmenigmaal gevaarlijker dan de oproep van de minister met elkaar in discussie te gaan.. Hijgerige oppervlaktejournalistiek met een ziekelijke zucht naar sensatie en incidenten, iets anders mag je dit alles niet noemen.
Volgens mij is het toch echt Maria zelve geweest die deze flauwekul op haar weblog gezet heeft...
'Nuff said
pi_27244036
Creationisme, hoewel begonnen als een Christelijke curiositeit, is overigens niet uitsluitend Christelijk. In een interview met De Volkskrant blert mevr. Van der Hoeven over het ''religieus gevoel'' van ''Islamitische studenten die zeggen; van de evolutie geloof ik niets''. En daarom moet er maar gediscussieerd worden. Het is mede een vorm van zieltjeswinnen, zoals bij het debat over het bijzonder onderwijs.
  zondag 22 mei 2005 @ 14:47:42 #97
27698 Doffy
pi_27244073
quote:
Op zondag 22 mei 2005 14:46 schreef Johan_de_With het volgende:
In een interview met De Volkskrant blert mevr. Van der Hoeven over het ''religieus gevoel'' van ''Islamitische studenten die zeggen; van de evolutie geloof ik niets''.
Nota bene, volgens dat interview, moslim-studenten biologie!
'Nuff said
  zondag 22 mei 2005 @ 14:49:15 #98
85889 lucida
équilibre
pi_27244108
quote:
Op zondag 22 mei 2005 14:42 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ik had van jou wel iets beters verwacht, lucida...
[..]

Volgens mij is het toch echt Maria zelve geweest die deze flauwekul op haar weblog gezet heeft...
Begrijp me niet verkeerd Doffy. Als het om het geloof van Maria van der Hoeven gaat zie ik in haar een verlichtingsfundamentaliste. Maar naast een theologische discussie over de overenigbaarheid van de islamcultuur met de rechtsstaat, kan ook een meer pedagogische (of zoals u wil) academische discussie bijdragen aan het inzichtelijk maken van de "perceptiekloof" die gaapt tussen beiden (islam/christendom versus rechtsstaat) .
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
pi_27244127
quote:
Op zondag 22 mei 2005 14:47 schreef Doffy het volgende:

[..]

Nota bene, volgens dat interview, moslim-studenten biologie!
Ik vind het echt belachelijk dat de minister meent de een of andere verplichting te hebben tegemoet te komen aan mensen die feitelijk het onderwijs onmogelijk maken. Christelijk, Joods of Islamitisch.
  zondag 22 mei 2005 @ 14:54:28 #100
27698 Doffy
pi_27244242
quote:
Op zondag 22 mei 2005 14:49 schreef lucida het volgende:
Begrijp me niet verkeerd Doffy. Als het om het geloof van Maria van der Hoeven gaat zie ik in haar een verlichtingsfundamentaliste. Maar naast een theologische discussie over de overenigbaarheid van de islamcultuur met de rechtsstaat, kan ook een meer pedagogische (of zoals u wil) academische discussie bijdragen aan het inzichtelijk maken van de "perceptiekloof" die gaapt tussen beiden (islam/christendom versus rechtsstaat) .
Mijn commentaar ging over jouw opmerking dat zowel creationisme als evolutieleer niet hard te maken zouden zijn. Dat is pertinent niet waar.

Wat betreft een brede discussie over de plaats van religie's in de samenleving: daarvan ben ik een groot voorstander. Maar die discussie wordt niet gevoerd als strijd tussen wetenschap en religie.
'Nuff said
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')