Waarom? Dan kun je het hele wetenschappelijke onderwijs wel verbieden.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:00 schreef lionsguy18 het volgende:
Omdat het verboden moet worden om leerlingen dingen te laten leren die elke 3 jaar worden bijgesteld
Dat zegt Van der Hoeven ook, maar dat is een teken dat zij niet goed weet wat wetenschap is. Bovendien stoort het mij dat zij doet of wetenschap een soort democratie is waar over alles gediscussieerd zou moeten worden, omdat sommigen er niet in geloven.quote:omdat het slechts om een theorie gaat.
quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:00 schreef lionsguy18 het volgende:
Omdat het verboden moet worden om leerlingen dingen te laten leren die elke 3 jaar worden bijgesteld, omdat het slechts om een theorie gaat.
En de bijbel moeten we serieus nemen?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:00 schreef lionsguy18 het volgende:
Omdat het verboden moet worden om leerlingen dingen te laten leren die elke 3 jaar worden bijgesteld, omdat het slechts om een theorie gaat.
Vooruit dan, nog een keer:quote:
Kijk, en nu de minister nog.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:05 schreef djenneke het volgende:
[..]
Vooruit dan, nog een keer:
In het dagelijks gebruik betekent een 'theorie' veelal een ideetje, een gissing, iets wat men vermoedt. In de wetenschap is een theorie echter veel meer dan dat! Je kan iets pas een theorie noemen als het een kloppende, samenhangende verklaring kan geven voor een wijde reeks fenomenen. Een theorie mag door geen enkele waarnemingen worden tegengesproken, maar er juist door bevestigd. Er wordt dan gezegd dat een theorie wordt ondersteund door empirisch bewijsmateriaal.
Dat bewijsmateriaal hoeft niet per se te bestaan uit directe waarnemingen, maar zijn vaak 'indirecte waarnemingen'. Bewijsmateriaal (in het engels: evidence) is niet hetzelfde als 'bewijs' (in het engels: proof). Voor absolute bewijzen moet je niet bij de natuurwetenschappen zijn. Zo heeft bijvoorbeeld niemand ooit echt met eigen ogen een atoom gezien, maar het bestaan ervan wordt afgeleid uit het gedrag van materie. De atoomtheorie is dus niet absoluut bewezen, maar materie gedraagt zich altijd op een manier die voorspelbaar is op basis van die theorie, wat een bevestiging is van de juistheid ervan.
Tuurlijk wel, vertel je ze lekker over adam en die rot-eva, en god die de boel bij elkaar flanste!!quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:04 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
En de bijbel moeten we serieus nemen?Dan kan je dus kinderen helemaal niets meer leren over vroeger en het ontstaan van alles.
Helaas blijkt dat, anderzijds, veel ongelovigen geen verstand hebben van dogmatiek en ten onrechte denken dat ''onbevlekte ontvangenis'' met de geboorte van Jezus te doen heeft.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:07 schreef tong80 het volgende:
. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je onbevlekt ontvangen kunt worden. Man dat was de eerste reageerbuisbaby.
Ik wou het niet zeggen.... maar inderdaad...quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:10 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Helaas blijkt dat, anderzijds, veel ongelovigen geen verstand hebben van dogmatiek en ten onrechte denken dat ''onbevlekte ontvangenis'' met de geboorte van Jezus te doen heeft.
Ik, als Christen, kan slechts wenen om de vooringenomenheid en nietszeggende antwoorden van enkelen onder mijn geloofsgenoten. En dat meen ik oprecht.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:10 schreef lionsguy18 het volgende:
Oh wat zijn we weer tolerant hier.
Eens te meer bewezen dat ongelovigen de grootst aso's zijn die er bestaan
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ja, met deze post bewijs je wel even goed, dat gelovigen een stuk socialer zijn..quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:10 schreef lionsguy18 het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Natuurlijk kan dat wel. De bijbel is geschiedkundig en cultureel van grote waarde. Alleen is het ook wel belangrijk om te vermelden dat niet alles letterljk moet worden genomen, zeker op het gebied van wetenschap en ook qua historische feiten.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:14 schreef djenneke het volgende:
Verder geef ik aan, dat het leren van de bijbel op scholen gewoon niet kan.
En zo is het.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:18 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat wel. De bijbel is geschiedkundig en cultureel van grote waarde. Alleen is het ook wel belangrijk om te vermelden dat niet alles letterljk moet worden genomen, zeker op het gebied van wetenschap en ook qua historische feiten.
Ik bedoel dan ook de bijbel als wetenschappelijk feit. Een ander geval is als het gaat om de mooie verhalen, en geschiedkundige gedeeltes. Ik zat op de vrije school, waar ik de bijbelverhalen geleerd kreeg naast de verhalen uit de eddah, 1001 nacht, griekse en romeinse mythologie. Dat is prima. Maar niet als theorie voor het ontstaan van het heelal, de wereld en de mens...quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:18 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat wel. De bijbel is geschiedkundig en cultureel van grote waarde. Alleen is het ook wel belangrijk om te vermelden dat niet alles letterljk moet worden genomen, zeker op het gebied van wetenschap en ook qua historische feiten.
Met een debat op zich is niets mis, mits niet bekokstooft door een minister die gevoeligheden wenst te ontzien.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:20 schreef PJORourke het volgende:
Wat is er mis met een debat? Slechte argumenten vallen toch wel door de mand.
Volgens mij niet. Doet dat er iets toe, korzelige one-liner?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:24 schreef tong80 het volgende:
Volgens sommigen was Jezus een homofiel. Wat denken jullie ?
Leugens!quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:24 schreef tong80 het volgende:
Ik stel een normale vraag hoor.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:25 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Doet dat er iets toe, korzelige one-liner?
Ja, dat zou veel verklaren.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:27 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Heeft die iets met het huidig onderwerp te maken?
Ik vind jou reactie de meest asociale reactie van dit hele topic;quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:10 schreef lionsguy18 het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dit is overigens ook niet waar.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:34 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
De meeste niet-gelovigen zijn juist tolerant ten opzichte van anders denkenden, dat kun je van de meest gristenen en moslims etc niet zeggen.
Miljoenen gelovigen zijn onverdraagzaam ten opzichte van anders denkenden met als gevolg talloze conflicten waar miljoenen doden zijn gevallen in de afgelopen eeuwen.
In dat geval ben je wel even bezig, enig idee hoeveel verschillende opvattingen er zijn over het onstaan van heelal, wereld en mens?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:36 schreef Mwanatabu het volgende:
Ze zouden niet moeten discussieren over wie er gelijk heeft maar over het recht van elk kind om zelf een oordeel te vormen nav zicht op en onderwijs over beide mogelijkheden.
Ja. Ik had het dus over deze beide opvattingen, aangezien dat hier lokaal de relevantste zijn. Tevens volstaat een facultatief boekje "Ontstaanmythes van de mens" voor nieuwsgierige kinderen voor een uitgebreidere kijk.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:38 schreef djenneke het volgende:
[..]
In dat geval ben je wel even bezig, enig idee hoeveel verschillende opvattingen er zijn over het onstaan van heelal, wereld en mens?
en welke beide opvattingen zouden dat dan moeten zijn?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:41 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ja. Ik had het dus over deze beide opvattingen, aangezien dat hier lokaal de relevantste zijn. Tevens volstaat een facultatief boekje "Ontstaanmythes van de mens" voor nieuwsgierige kinderen voor een uitgebreidere kijk.
Wat je (nog) niet begrijpt verder onderzoeken is de basis van de wetenschapquote:Op zaterdag 21 mei 2005 14:54 schreef Darcy het volgende:
In de Volkskrant zegt Van der Hoeven dat de evolutietheorie niet compleet
is,en dat we nog altijd nieuwe dingen ontdekken.
Zolang die religieuse stellingen op niets anders gebaseerd zijn dan het dogmatisch hanteren van één of ander oud boek, dan is dat ook niet meer dan terecht. Er zijn uitstekende wetenschappelijke werkwijzen opgesteld waaraan theorien en onderzoeken dienen te voldoen.quote:Op religieuze stellingen zou vaak negatief worden gereageerd.
De uitkomst van wetenschappelijk onderzoek hoort onafhankelijk te zijn van cultuurinvloeden. Wanneer je die bij je onderzoeksmethode gaat betrekken ondermijn je je betrouwbaarheid.quote:De CDA-politica wil een interculturele discussie die een plaats krijgt in de
wetenschap.
Jij gaat naar de hel, lol.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:10 schreef lionsguy18 het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Die uit de OP: het christelijke scheppingsverhaal vs. de darwinistische visie.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:42 schreef djenneke het volgende:
[..]
en welke beide opvattingen zouden dat dan moeten zijn?
Ik zou eigenlijk voorstellen om ipv alleen maar christelijk op te voeden een vak te geven op school met een naam als theologie of godsdienst dus.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:38 schreef djenneke het volgende:
[..]
In dat geval ben je wel even bezig, enig idee hoeveel verschillende opvattingen er zijn over het onstaan van heelal, wereld en mens?
ik zou er liever voor pleiten om dit alles te huisvesten onder het vak geschiedenis. op die manier kun je ook de oorsprong en de tijdsgeest beter naar voren brengen.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:52 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik zou eigenlijk voorstellen om ipv alleen maar christelijk op te voeden een vak te geven op school met een naam als theologie of godsdienst dus.
Dat je dus verschillende onderwerpen behandel. Ik noem dan dus de eerste 2 jaar van het middelbaar onderwijs en het liefst de laatste jaren van het basisschool onderwijs.
Misschien zelfs in blokvorm, dus 10 weken katholiek, 10 weken de varianten daarop (dat is toch westers, over het algemeen) 10 weken islam, 10 weken boeddhsime, 10 weken hoedisme, 10 weken ying/ yang, 10 weken overzichten / samenhang en gevolgen en 10 weken "vrij verdiepen".
Maar dat is vanuit beta-oogpunt gezien. Schooltechnisch zal het om de 1 of andere reden wel niet te realiseren zijn...
Nee, ik bedoel, waarom juist het christendom, wat is daar zo bijzonder aan, dat je juist dat zou willen onderrichten... Hoeveel beleidend christenen kennen we nog? Ik zou helemaal niet willen dat mijn kinderen (die ik niet heb) het christelijke geloof opgedrongen krijgen. De evolutietheorie daarentegen is DE wetenschappelijke theorie. Leer ze dat dan ook.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:52 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Die uit de OP: het christelijke scheppingsverhaal vs. de darwinistische visie.
Of doelde je op de gradaties daarin?
quote:Op zaterdag 21 mei 2005 14:54 schreef Darcy het volgende:
Het blijft moeilijk voor politici een scheiding aan te brengen tussen kerk en staat![]()
Teletekst za 21 mei: Minister wil debat evolutietheorie
DEN HAAG Minister Van der Hoeven van Onderwijs en Wetenschappen wil een
debat over de evolutietheorie en de scheppingsgedachte.Komend najaar wil ze
op haar departement een hearing houden met wetenschappers en mensen van een
aantal religies. In de Volkskrant zegt Van der Hoeven dat de evolutietheorie niet compleet
is,en dat we nog altijd nieuwe dingen ontdekken.Op religieuze stellingen zou vaak negatief worden gereageerd. De CDA-politica wil een interculturele discussie die een plaats krijgt in de
wetenschap.Ze wil onder anderen medicus Borst en bioloog Plasterk uitnodigen.
O ja ... 't is een Limburgse en dat zegt weer genoeg.![]()
Dan kun je het vak Godsdienst ook wel afschaffen.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:00 schreef lionsguy18 het volgende:
Nog beter!quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:54 schreef -erwin- het volgende:
[..]
ik zou er liever voor pleiten om dit alles te huisvesten onder het vak geschiedenis. op die manier kun je ook de oorsprong en de tijdsgeest beter naar voren brengen.
Nou, dat vind ik dan weer net niet, je laat een kind toch ook niet beslissen hoe ie moet rekenen? je moet gewoon dingen bijbrengen op school, erin laten verdiepen, en dan zelf maar de keuze vrijlaten.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:02 schreef Diebitch het volgende:
[...]
En godsdienst op scholen moeten ze al helemaal afschaffen! Het hoort thuis in prive en niet op een school. Laat kinderen toch zelf kiezen als ze ouder zijn!
Jah juist!! En niet een baby al dopen. Hoe kan een baby nou weten waar hij of zij in gelooft??quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:06 schreef djenneke het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel, waarom juist het christendom, wat is daar zo bijzonder aan, dat je juist dat zou willen onderrichten... Hoeveel beleidend christenen kennen we nog? Ik zou helemaal niet willen dat mijn kinderen (die ik niet heb) het christelijke geloof opgedrongen krijgen. De evolutietheorie daarentegen is DE wetenschappelijke theorie. Leer ze dat dan ook.
Nee. Toen Judas hem op de Olijfberg op de wang kuste riep Jezus: "Getsie, mannen!"quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:24 schreef tong80 het volgende:
En daarom zoeken homo's elkaar op in een park ipv een tuin ?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:13 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Nee. Toen Judas hem op de Olijfberg op de wang kuste riep Jezus: "Getsie, mannen!" Later is dit door de katholieke kerk verbasterd tot Getsémané en zo heet die tuin tot op de dag van vandaag nog.
Maar waarom godsdienst alleen? Het hoort gewoon bij geschiedenis.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:10 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Nog beter!
[..]
Nou, dat vind ik dan weer net niet, je laat een kind toch ook niet beslissen hoe ie moet rekenen? je moet gewoon dingen bijbrengen op school, erin laten verdiepen, en dan zelf maar de keuze vrijlaten.
Dus niet thuis, door het sbs-6 volk op laten dringen
Wat een ontzettende generalisering.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:13 schreef Diebitch het volgende:
[..]
Jah juist!! En niet een baby al dopen. Hoe kan een baby nou weten waar hij of zij in gelooft??
Daarom geloof is bijna een sekte....
Klopt.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:14 schreef tong80 het volgende:
[..]
En daarom zoeken homo's elkaar op in een park ipv een tuin ?
Het is idd wat ongenuanceerd en generaliserend. Maar soms moet je iets in extremen aangeven om een punt te maken. En mijn punt is eigenlijk dat geloof ontzettend wordt misbruikt. Je kunt je daarom afvragen of het niet beter is om massale geloven af te schaffen en het iedereen zelf thuis, op zijn bankje in zijn huiskamertje, te laten bedenken.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:16 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Wat een ontzettende generalisering.
Maar is afschaffen niet veel ingrijpender dan het plan van Verhoeven?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:21 schreef Diebitch het volgende:
[..]
Het is idd wat ongenuanceerd en generaliserend. Maar soms moet je iets in extremen aangeven om een punt te maken. En mijn punt is eigenlijk dat geloof ontzettend wordt misbruikt. Je kunt je daarom afvragen of het niet beter is om massale geloven af te schaffen en het iedereen zelf thuis, op zijn bankje in zijn huiskamertje, te laten bedenken.
Bijzonder is een arbitrair iets, maar feit is dat het hier de godsdienst met de meeste aanhang is. Het scheppingsverhaal van de christenen/joden/moslims wijkt niet veel af iin ieder geval qua kern: God/Jahweh/Allah heeft alles geschapen in zijn huidige vorm. Dit schaar ik onder "het scheppingsverhaal. Eigenlijk gaat het mij dus bij nader inzien niet om de specifiek christelijke kijk.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:06 schreef djenneke het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel, waarom juist het christendom, wat is daar zo bijzonder aan, dat je juist dat zou willen onderrichten... Hoeveel beleidend christenen kennen we nog? Ik zou helemaal niet willen dat mijn kinderen (die ik niet heb) het christelijke geloof opgedrongen krijgen. De evolutietheorie daarentegen is DE wetenschappelijke theorie. Leer ze dat dan ook.
Jah absoluut. En dat zal ook niet zomaar gaan! Dan is het hel op aarde vermoed ik!quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:22 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Maar is afschaffen niet veel ingrijpender dan het plan van Verhoeven?
Die minister moet zich eens realizeren dat we in nederland leven, en niet in godvergeten amerika waar ze in dat opzicht honderdvijftig jaar achterlopen.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 14:54 schreef Darcy het volgende:
Ik vind dat daar wel iets mis mee is als creationisme als een wetenschappelijke tegenhanger van de evolutietheorie wordt gebracht. In de VS heeft men het al over intelligent design om het wetenschappelijker te doen overkomen. Gelovigen die voorstander zijn van het aanbieden van het creationisme als tegenhanger van de evolutietheorie zijn ook niet uitsluitend daarop uit, zij zijn uit op de totale vernietiging van het wetenschappelijke proces.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:21 schreef Johan_de_With het volgende:
Met een debat op zich is niets mis
Ik moet hierbij denken aan het beroemde debat over het Darwinisme. Daar heeft het, op eerlijke wijze, gezegevierd. Zo zou het weer kunnen verlopen.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:27 schreef Lithion het volgende:
[..]
Ik vind dat daar wel iets mis mee is als creationisme als een wetenschappelijke tegenhanger van de evolutietheorie wordt gebracht. In de VS heeft men het al over intelligent design om het wetenschappelijker te doen overkomen. Gelovigen die voorstander zijn van het aanbieden van het creationisme als tegenhanger van de evolutietheorie zijn ook niet uitsluitend daarop uit, zij zijn uit op de totale vernietiging van het wetenschappelijke proces.
Daar gaat het niet om, het gaat om wetenschappelijkheid en in onze maatschappij is het onderwijs (gelukkig) geënt op het wetenschappelijke proces en niet op simpel geloof of welke theorie het populairst is.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:36 schreef Mwanatabu het volgende:
Ze zouden niet moeten discussieren over wie er gelijk heeft maar over het recht van elk kind om zelf een oordeel te vormen nav zicht op en onderwijs over beide mogelijkheden.
En wat als het niet zo verloopt?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:30 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ik moet hierbij denken aan het beroemde debat over het Darwinisme. Daar heeft het, op eerlijke wijze, gezegevierd. Zo zou het weer kunnen verlopen.
Mijn punt ook. Op school het wetenschappelijke gezichtspunt, thuis en in de kerk het kerkelijke (of islamitische zo u wilt). Maar geenszins nota bene het wetenschappelijke schrappen en verbieden op een school! Het ging mij met die post dus over het met opzet onthouden van een ander gezichtspunt aan een kind.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:32 schreef Lithion het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, het gaat om wetenschappelijkheid en in onze maatschappij is het onderwijs (gelukkig) geënt op het wetenschappelijke proces en niet op simpel geloof of welke theorie het populairst is.
Creationisme gaat veel verder. Het is het idee dat de aarde 6000 jaar oud is, in 6 dagen geschapen is en dat God met een zondvloed een keer schoon schip heeft gemaakt.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:24 schreef Mwanatabu het volgende:
Bijzonder is een arbitrair iets, maar feit is dat het hier de godsdienst met de meeste aanhang is. Het scheppingsverhaal van de christenen/joden/moslims wijkt niet veel af iin ieder geval qua kern: God/Jahweh/Allah heeft alles geschapen in zijn huidige vorm. Dit schaar ik onder "het scheppingsverhaal. Eigenlijk gaat het mij dus bij nader inzien niet om de specifiek christelijke kijk.
Nee, de darwinistische kijk staat er helemaal niet tegenover, omdat het twee compleet verschillende gebieden zijn. Je kunt ook niet het wetenschappelijke feit dat een mens niet over water kan lopen tegenover het geloof zetten dat iemand dat ooit eens gepresteerd heeft volgens een bepaald boek. Want bedenk wel, zet de deur op een kier voor deze geloofsidioten (want dat zijn de creationisten wel degelijk) en voor je het weet moet bij elke theorie een alternatief aangeboden worden. Bijvoorbeeld dat de oppervlaktespanning van water gebroken wordt door de grote druk van de voeten van een mens, daar moet dan een kanttekening bij dat de Zoon van God het wél kan. In de medische wetenschap moet vervolgens een kanttekening geplaatst worden dat mensen met een dwarlaesie wél weer tot lopen gebracht kunnen worden en dat blinden wél weer hun zicht terug kunnen krijgen.quote:Hiertegenover staat de darwinistische kijk, die ik zeker aan elk kind wil voorleggen. Niemand heeft recht om vanuit welke overtuiging dan ook een kind af te schermen voor een algemeen geaccepteerd iets. Al is het maar om te weten van een alternatief.
Oké, ik meende dat je met dat andere gezichtspunt het creationisme bedoelde.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:36 schreef Mwanatabu het volgende:
Het ging mij met die post dus over het met opzet onthouden van een ander gezichtspunt aan een kind.
Het is een Godswonder.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:44 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Goh, ik ben het eindelijk weer eens met Lithion eens.
Yep, die bedoelde ik. Wist de term alleen niet.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:41 schreef Lithion het volgende:
Creationisme gaat veel verder. Het is het idee dat de aarde 6000 jaar oud is, in 6 dagen geschapen is en dat God met een zondvloed een keer schoon schip heeft gemaakt.
Ik bedoelde het dus andersom, zie bovenquote:Nee, de darwinistische kijk staat er helemaal niet tegenover, omdat het twee compleet verschillende gebieden zijn. Je kunt ook niet het wetenschappelijke feit dat een mens niet over water kan lopen tegenover het geloof zetten dat iemand dat ooit eens gepresteerd heeft volgens een bepaald boek. Want bedenk wel, zet de deur op een kier voor deze geloofsidioten (want dat zijn de creationisten wel degelijk) en voor je het weet moet bij elke theorie een alternatief aangeboden worden. Bijvoorbeeld dat de oppervlaktespanning van water gebroken wordt door de grote druk van de voeten van een mens, daar moet dan een kanttekening bij dat de Zoon van God het wél kan. In de medische wetenschap moet vervolgens een kanttekening geplaatst worden dat mensen met een dwarlaesie wél weer tot lopen gebracht kunnen worden en dat blinden wél weer hun zicht terug kunnen krijgen.
Het is volslagen absurd om iets als creationisme als alternatief voor een wetenschappelijke theorie als de evolutietheorie aan te bieden. Op dat gebied moet je geen milimeter toegeven.
Erger nog, ze wil ''religieus gevoel de ruimte geven.'' Wat inhoudt dat er gedebatteerd moet worden omdat sommige gelovigen het vertikken ernstig de evolutietheorie te bestuderen.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 18:13 schreef Wombcat het volgende:
Dat een minister van onderwijs niet weet wat een theorie in de wetenschap inhoudt, da's toch gewoon dieptriest.
Religieus gevoeld heeft niets met wetenschap te maken. De evolutietheorie wel.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 18:18 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Erger nog, ze wil ''religieus gevoel de ruimte geven.'' Wat inhoudt dat er gedebatteerd moet worden omdat sommige gelovigen het vertikken ernstig de evolutietheorie te bestuderen.
''Wat, wil jij niet leren? Groot gelijk heb je, doe wat je hart je ingeeft!''.
Ik wil hier graag aan toevoegen dat we inderdaad nog altijd nieuwe dingen ontdekken, maar dat ik met religieuze zekerheid kan zeggen dat deze ontdekkingen niet door mevr Vd Hoeven gedaan zullen worden.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 14:54 schreef Darcy het volgende:
Het blijft moeilijk voor politici een scheiding aan te brengen tussen kerk en staat![]()
DEN HAAG Minister Van der Hoeven van Onderwijs en Wetenschappen wil een
debat over de evolutietheorie en de scheppingsgedachte.Komend najaar wil ze
op haar departement een hearing houden met wetenschappers en mensen van een
aantal religies. In de Volkskrant zegt Van der Hoeven dat de evolutietheorie niet compleet
is,en dat we nog altijd nieuwe dingen ontdekken.Op religieuze stellingen zou vaak negatief worden gereageerd. De CDA-politica wil een interculturele discussie die een plaats krijgt in de
wetenschap.Ze wil onder anderen medicus Borst en bioloog Plasterk uitnodigen.
O ja ... 't is een Limburgse en dat zegt weer genoeg.![]()
Zo ook, de gedragingen van licht als een elementair deeltje of een golflengte of beide.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:05 schreef djenneke het volgende:
Vooruit dan, nog een keer:
In het dagelijks gebruik betekent een 'theorie' veelal een ideetje, een gissing, iets wat men vermoedt. In de wetenschap is een theorie echter veel meer dan dat! Je kan iets pas een theorie noemen als het een kloppende, samenhangende verklaring kan geven voor een wijde reeks fenomenen. Een theorie mag door geen enkele waarnemingen worden tegengesproken, maar er juist door bevestigd. Er wordt dan gezegd dat een theorie wordt ondersteund door empirisch bewijsmateriaal.
Dat bewijsmateriaal hoeft niet per se te bestaan uit directe waarnemingen, maar zijn vaak 'indirecte waarnemingen'. Bewijsmateriaal (in het engels: evidence) is niet hetzelfde als 'bewijs' (in het engels: proof). Voor absolute bewijzen moet je niet bij de natuurwetenschappen zijn. Zo heeft bijvoorbeeld niemand ooit echt met eigen ogen een atoom gezien, maar het bestaan ervan wordt afgeleid uit het gedrag van materie. De atoomtheorie is dus niet absoluut bewezen, maar materie gedraagt zich altijd op een manier die voorspelbaar is op basis van die theorie, wat een bevestiging is van de juistheid ervan.
Of dat je niet mag leren dat de aarde rond is....quote:Op zaterdag 21 mei 2005 18:13 schreef Wombcat het volgende:
De zoveelste minister van dit kabinet die met een onzinnig idee komt.
Gaat ze straks ook voorstellen om de relativiteitstheorie en de zwaartekrachttheorie ook maar aan een discussie te onderwerpen, omdat dat ook maar theorieën zijn?
Dat een minister van onderwijs niet weet wat een theorie in de wetenschap inhoudt, da's toch gewoon dieptriest.
Naaide hij niet met die slet van een Magdalena?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:24 schreef tong80 het volgende:
Hoe staat dat btw precies in de Nederlandse grondwet?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 18:29 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Zou de minister op de hoogte zijn van de scheiding tussen kerk en staat in Nederland? Ze handelt er in ieder geval niet naar.
Zoals de evolutietheorie?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 20:12 schreef Sidekick het volgende:
Het zal wel weer bij een proefballon blijven.
Mjah, daar is het bijzonder onderwijs voor, daar geeft men bijbel lessen en daar hoort creationisme thuis, niet bij wetenschap.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:41 schreef Mwanatabu het volgende:
Ja. Ik had het dus over deze beide opvattingen, aangezien dat hier lokaal de relevantste zijn. Tevens volstaat een facultatief boekje "Ontstaanmythes van de mens" voor nieuwsgierige kinderen voor een uitgebreidere kijk.
Dat staat inderdaad niet met zoveel woorden in de Nederlandse grondwet, maar wordt wel geimpliceerd door art. 6 (vrijheid van godsdienst) :quote:Op zaterdag 21 mei 2005 19:36 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Hoe staat dat btw precies in de Nederlandse grondwet?
Met zoveel woorden staat hier dat er geen staatsgodsdienst is, en dat alle religies gelijk zijn, ook voor de staat.quote:Artikel 6
1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
Art 6 Gw regelt de godsdienstvrijheid. De scheiding tussen kerk en staat is echter veeleer een staatsrechtelijke doctrine, die niet met zoveel woorden in de Gw is terug te vinden.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 19:36 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Hoe staat dat btw precies in de Nederlandse grondwet?
quote:Kritiek op evolutiedebat Van der Hoeven
RIJSWIJK - Onderwijsminister Van der Hoeven krijgt geen steun uit de Tweede Kamer voor een breed debat over de evolutietheorie en de scheppingsgedachte. De bewindsvrouw pleitte zaterdag in de Volkskrant voor een dergelijke discussie.
Coalitiepartijen CDA en VVD zien niets in een breed debat. De minister hoeft zo'n discussie niet op gang te brengen, want er rust geen taboe op, aldus CDA-Kamerlid De Vries. Hij vindt het prima als Van der Hoeven op haar ministerie gesprekken erover aanmoedigt.
VVD-Kamerlid Balemans ,,zit niet te wachten op een minister die ons terug gaat voeren naar de jaren vijftig, zoals dat nu gebeurt in de Verenigde Staten. Wat de VVD betreft moet Van der Hoeven zich ,,eerst maar eens richten op beleidsmatige zaken zoals het verminderen van het aantal drops-out en het aankomende lerarentekort''.
Vijf stappen terug
D66-Kamerlid Lambrechts noemt de opmerking van minister Van der Hoeven ,,vijf stappen terug''. ,,Zes jaar geleden hebben wij afgesproken dat alle scholen de evolutietheorie zouden onderwijzen. De minister wekt op z'n minst de suggestie dat de ID-leer een gelijkwaardige leer is''.
Kamerlid Hamer (PvdA) wil weten hoe het protestants-christelijk onderwijs omgaat met de evolutietheorie. Op het protestants-christelijke Augustinus College in Groningen ontstond ruim een week geleden ophef over het doceren van de theorie. Rector P. Boon zei in een interview met Dagblad van het Noorden niet te tolereren dat een leraar voor de klas de theorie aanhangt.
Kamerlid Kraneveldt (LPF) vraagt zich af of Van der Hoeven het als haar taak ziet de 'ID-gedachte' door te laten klinken in het onderwijs. Als dat het geval is, dan is de scheiding van kerk en staat in het geding.
ANP
Bron: LC
Nee, dat is er niet. Maar aangezien die laatste de relevantste is in de belevingswereld van de scholen waar we het hier over hebben zou deze naar voren komen als het alternatief aldaar. Maar dan ná de biologieles waarin het darwinisme is behandeld in een aparte les (zoals er nu is op christelijke scholen, als ze het creationisme willen aanbieden ruimen ze maar tijd in bij het vaste godsdienstuurtje, het mag geenszins naast of in plaats van de evolutietheorie plaatshebben).quote:Op zaterdag 21 mei 2005 20:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mjah, daar is het bijzonder onderwijs voor, daar geeft men bijbel lessen en daar hoort creationisme thuis, niet bij wetenschap.
De enige basis voor creationisme is de Bijbel, een boek waarvan niets te bewijzen is en alles gelooft moet worden, maar waarom dan niet het onstaans verhaal van de aboriginals gebruiken bijvoorbeeld of de tig andere culturele/religieuze scheppingsverhalen die er zijn. Is er enig bewijs voor dat die minder 'waarheidsgetrouw' zouden zijn dan de judeo-christelijke ontstaans mythologie?
Idd.quote:Zeer verontrustende gedachte dat Mevr. van den Hoeven het beleid bepaald voor het onderwijs in dit land overigens.
Wat een overspannen gedoe rondom wat uitspraken van Minister Maria van der Hoeven. Zou ze ons land echt 50 jaar terug in de tijd willen schoppen zoals sommigen schamper beweren? Ik denk het niet.quote:
quote:Op zondag 22 mei 2005 14:40 schreef lucida het volgende:
Wat doet al die aanhangers van de evolutieleer de nekharen zo rijzen? Is met alle respect, hun opvatting over de loop der dingen niet gewoon een theorie, net zoals de geloofsovertuiging van mensen die in het scheppings verhaal zeggen te geloven?
Volgens mij is het toch echt Maria zelve geweest die deze flauwekul op haar weblog gezet heeft...quote:Het lijkt er verdacht veel op dat de (s)linkse media met niets anders bezig is dan steeds maar weer relletjes richting het kabinet en haar ministers te veroorzaken. Ik vind dat in het groter landsbelang van een zeer bedekelijk allooi en mmenigmaal gevaarlijker dan de oproep van de minister met elkaar in discussie te gaan.. Hijgerige oppervlaktejournalistiek met een ziekelijke zucht naar sensatie en incidenten, iets anders mag je dit alles niet noemen.![]()
Nota bene, volgens dat interview, moslim-studenten biologie!quote:Op zondag 22 mei 2005 14:46 schreef Johan_de_With het volgende:
In een interview met De Volkskrant blert mevr. Van der Hoeven over het ''religieus gevoel'' van ''Islamitische studenten die zeggen; van de evolutie geloof ik niets''.
Begrijp me niet verkeerd Doffy. Als het om het geloof van Maria van der Hoeven gaat zie ik in haar een verlichtingsfundamentaliste. Maar naast een theologische discussie over de overenigbaarheid van de islamcultuur met de rechtsstaat, kan ook een meer pedagogische (of zoals u wil) academische discussie bijdragen aan het inzichtelijk maken van de "perceptiekloof" die gaapt tussen beiden (islam/christendom versus rechtsstaat)quote:Op zondag 22 mei 2005 14:42 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik had van jou wel iets beters verwacht, lucida...
[..]
Volgens mij is het toch echt Maria zelve geweest die deze flauwekul op haar weblog gezet heeft...
Ik vind het echt belachelijk dat de minister meent de een of andere verplichting te hebben tegemoet te komen aan mensen die feitelijk het onderwijs onmogelijk maken. Christelijk, Joods of Islamitisch.quote:Op zondag 22 mei 2005 14:47 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nota bene, volgens dat interview, moslim-studenten biologie!
Mijn commentaar ging over jouw opmerking dat zowel creationisme als evolutieleer niet hard te maken zouden zijn. Dat is pertinent niet waar.quote:Op zondag 22 mei 2005 14:49 schreef lucida het volgende:
Begrijp me niet verkeerd Doffy. Als het om het geloof van Maria van der Hoeven gaat zie ik in haar een verlichtingsfundamentaliste. Maar naast een theologische discussie over de overenigbaarheid van de islamcultuur met de rechtsstaat, kan ook een meer pedagogische (of zoals u wil) academische discussie bijdragen aan het inzichtelijk maken van de "perceptiekloof" die gaapt tussen beiden (islam/christendom versus rechtsstaat).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |