abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26941518
Naar aanleiding van het bericht op fok.nl dat de Rector van het Augustinus College in Groningen heeft beweerd dat evolutionisten niet voor de klas komen wil ik toch een vraag stellen. (vooral aan die horden mensen die niet wisten hoe snel ze hem voor gek moesten verklaren)

Is de evolutietheorie bewezen?

De naam THEORIE houdt al in dat het puur een verhaal is om bepaalde aanwijzingen tot 1 logisch verhaal te breien. Feitelijk is het dus geen wetenschap (want daarin bewijs je dingen) maar geloof (want daarin neem je dingen aan die niet bewezen zijn, zoals ook God).
Wat ik maar wil aangeven is dat wij in Nederland altijd maar zijn verteld dat de evolutietheorie waar is terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn. Om de onafhankelijkheid van het onderwijs te garanderen zou er dus op openbare scholen EN evolutionisme EN creationisme moeten worden onderwezen omdat beide mogelijk zijn en niet bewezen.

Verder, ik neem aan dat velen van jullie meer neigen naar het evolutieverhaal: prima. Maar laat mensen in hun waarde die meer naar het creationisme hangen! Het is op zijn minst naief, en dicht-getikt, om te denken dat de ene theorie 'beter' is dan de ander. Wij (want het geldt zeker ook voor mij) hebben (waarschijnlijk) nog nooit iets anders gehoord in ons leven dus wij weten misschien wel niet beter! (beschouw dat als een optie, op zijn minst! Net zoals veel niet-Christenen denken dat Christenen geloven omdat hun ouders geloven, dit is precies zo)

Voor mensen die echt denken dat de evolutie bewezen is (that is: evolutie van soorten. niet binnen de soort, want dat is duidelijk) dat verwijs ik jullie graag naar deze website waar zo genadeloos de vloer wordt aangeveegd met de evolutietheorie dat je op zijn minst moet toegeven dat het niet perse waar hoeft te zijn!! www.drdino.com (vooral debates online, onder downloads zijn erg interessant)

DUS,
RESPECT voor anders-denkenden!
VERBREED je horizon eens!

[ Bericht 5% gewijzigd door pmba op 12-05-2005 12:50:15 ]
----------
Everybody has a sense of divinity...
pi_26941739
ehm... iedere wetenschappelijke 'waarheid' is een stelling waarvan het tegendeel niet bewezen is. Dat maakt de stelling aannemelijk en dat doet de meerderheid dan ook: die stelling aannemen.
Love me, Hate me.
Mijn doel hier is vrienden krijgen.
pi_26942037
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 12:45 schreef pmba het volgende:
De naam THEORIE houdt al in dat het puur een verhaal is om bepaalde aanwijzingen tot 1 logisch verhaal te breien. Feitelijk is het dus geen wetenschap (want daarin bewijs je dingen) maar geloof (want daarin neem je dingen aan die niet bewezen zijn, zoals ook God).

Zwaartekracht en de wetten van Newton zijn ook maar theorie. Je hoeft er niet in te geloven hoor, maar spring maar eens van een flat ofzo.

Voor de rest verwijs ik graag naar : http://www.talkorigins.org/

Daar is jarenlange online discussie over de ET vastgelegd. Velerlei redeneringen en beweringen ontkracht en allerlei waar- en onwaarheden over de ET besproken.
  Moderator donderdag 12 mei 2005 @ 13:13:47 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26942287
toch is het belachelijk dat iemand die er wel in 'geloofd' niet voor de klas mag staan, dat is discriminatie en dat is grondwettelijk verboden.

anders-denkenden mogen ook wel is respect hebben voor normaal-denkenden (for lack of a better word )
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_26942291
quote:
Naar aanleiding van het bericht op fok.nl dat de Rector van het Augustinus College in Groningen heeft beweerd dat evolutionisten niet voor de klas komen wil ik toch een vraag stellen. (vooral aan die horden mensen die niet wisten hoe snel ze hem voor gek moesten verklaren)

Is de evolutietheorie bewezen?

Ga je schoolgeld terug halen en rap een beetje. In een paar zinnen verkondig je een flinke hand vol onwaarheden.

1. Theorievorming is een wetenschappelijke bezigheid. Natuurlijk kan je theorievorming ook op een onwetenschappelijke manier bedrijven, maar dat doet hier niets aan af: Theorievorming en het begrip theorie zijn fundamenteel onderdeel van het domein der wetenschappen.

2. Een theorie is geen verhaal om bepaalde aanwijzingen tot 1 logisch verhaal te breien. Sterker nog: een theorie is niet eens een aannemelijke verklaring voor bepaalde aanwijzingen. Haal de begrippen theorie en hypothese niet door elkaar.

3. Het hoofddoel van wetenschap is niet het bewijzen van zaken. Het is bovendien niet zo dat als een activiteit niet direct gericht is op bewijzen, het geen wetenschap is. Wel kan je uitspraken doen over de wetenschappelijkheid van onderzoek, theorievorming, bewijs, etc. Daar zijn bibliotheken over volgeschreven, dus zoek dat zelf maar uit.

4. Voorzover de evolutietheorie niet bewezen is, is er wel bijzonder veel empirisch materiaal dat de hypotheses uit de evolutietheorie ondersteunt. Daar tegenover staat geen enkele onomstotelijke weerlegging van de evolutietheorie op methodologisch juiste (wetenschappelijke) gronden.

5. De evolutietheorie is tegenwoordig wel degelijk op een wetenschappelijk correcte manier geformuleerd. Ook wordt er veel wetenschappelijk correct onderzoek gedaan naar (de voorspellingen van) de evolutietheorie. Dat de evolutietheorie niet wetenschappelijk zou zijn is een leugen of een uitspraak van iemand die niet weet waar hij het over heeft.
quote:
Wat ik maar wil aangeven is dat wij in Nederland altijd maar zijn verteld dat de evolutietheorie waar is terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn. Om de onafhankelijkheid van het onderwijs te garanderen zou er dus op openbare scholen EN evolutionisme EN creationisme moeten worden onderwezen omdat beide mogelijk zijn en niet bewezen.
Prima, als dan ook maar gelijk wetenschapsfilosofie verplicht wordt gesteld. Dat scheelt een hoop non-discussies als deze.
quote:
Verder, ik neem aan dat velen van jullie meer neigen naar het evolutieverhaal: prima. Maar laat mensen in hun waarde die meer naar het creationisme hangen! Het is te dom voor woorden om te denken dat de ene theorie 'beter' is dan de ander.
Nee dat is niet te dom voor woorden. Waarom de evolutietheorie een veel betere verklaring is voor het leven op aarde dan het scheppingsverhaal is uitstekend te onderbouwen. Het is eerder te dom voor woorden, of een gebrek aan kennis van zaken om te roepen dat beide theoriën even geldig zijn.
quote:
Jullie hebben waarschijnlijk nog nooit iets anders gehoord in je leven dus je weet misschien wel niet beter! (beschouw dat als een optie, op zijn minst!)
Op basis van mijn ontwikkeling, kan ik zelf oordelen welk verhaal waarschijnlijker is. Dat jij voor het gemak even de complete geschiedenis van de wetenschap(sfilosofie) negeert kan ik niks aan doen.
quote:
Voor mensen die echt denken dat de evolutie bewezen is (that is: evolutie van soorten. niet binnen de soort, want dat is duidelijk) dat verwijs ik jullie graag naar deze website waar zo genadeloos de vloer wordt aangeveegd met de evolutietheorie dat je op zijn minst moet toegeven dat het niet perse waar hoeft te zijn!! www.drdino.com (vooral debates online, onder downloads zijn erg interessant)
genadeloos Let even op de onjuistheid van de volgende quote van deze site:
quote:
Evolution is presented in our public school textbooks as a process that:
1. Brought time, space, and matter into existence from nothing.
2. Organized that matter into the galaxies, stars, and at least nine planets around the sun. (This process is often referred to as cosmic evolution.)
3. Created the life that exists on at least one of those planets from nonliving matter (chemical evolution).
4. Caused the living creatures to be capable of and interested in reproducing themselves.
5. Caused that first life form to spontaneously diversify into different forms of living things, such as the plants and animals on the earth today (biological evolution).
Punt 1 tot en met 3 in bovenstaande worden NIET geclaimd door de evolutietheorie. Punt 4. valt over te discussieren, en punt 5 valt enigzins binnen de evolutietheorie alhoewel erg slordig geformuleerd.

Onjuiste uitgangspunten maken al bij voorbaat een discussie onmogelijk.
quote:
DUS,

Verbreed jij je horizon eens. Ga om te beginnen eens iets lezen over wetenschappelijkheid. Over falsificatie vs. verificatie. Over wat de evolutietheorie nu wel of niet zegt. Veel plezier ermee.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2005 13:17:03 ]
  donderdag 12 mei 2005 @ 13:17:38 #6
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_26942430
De evolutie theorie vergelijken met het scheppingsverhaal is een appels-peren verhaal, vind ik. Voor het scheppingsverhaal is geen enkel bewijs, je moet maar aannemen dat het zo is. Daarom heet het ook het geloof, maar goed das mijn mening.

En een linkje is misschien wel zo handig:
Ophef over evolutietheorie op school
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
  donderdag 12 mei 2005 @ 13:18:53 #7
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_26942469
Hoewel de aanleiding enigszins nieuwswaardig was, is dit topic niet voor NWS bedoeld. Ik schop hem even naar het wetenschappelijke hoekje

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 12 mei 2005 @ 13:24:31 #8
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26942645
quote:

Feitelijk komt het er op neer dat jij niet weet wat een theorie inhoudt in de wetenschap. (wiki).
quote:
Wat ik maar wil aangeven is dat wij in Nederland altijd maar zijn verteld dat de evolutietheorie waar is terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn.
De hoofdlijnen verwacht ik dat daar weinig meer aan verandert. De theorie kan vast nog wel verbeterd worden, dat dan weer wel.
quote:
dicht-getikt, om te denken dat de ene theorie 'beter' is dan de ander.
Vanuit een wetenschappelijke visie is de evolutietheorie stevig met feiten onderbouwd, terwijl dit voor creationisme niet opgaat. Ook is evolutie waargenomen, en is creatie nimmer waargenomen.
quote:
DUS,
Je had zelf overigens respect kunnen tonen door wat vooronderzoek te doen.
  donderdag 12 mei 2005 @ 13:26:52 #9
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_26942715
Ik las het net en m'n bek viel open. Zo ongeveer:

'Nuff said
  donderdag 12 mei 2005 @ 13:31:33 #10
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_26942870
tv not rot brain..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
pi_26942956
quote:
Om de onafhankelijkheid van het onderwijs te garanderen zou er dus op openbare scholen EN evolutionisme EN creationisme moeten worden onderwezen omdat beide mogelijk zijn en niet bewezen.
Vanwege de religieuze oorsprong kan creationisme niet in openbare scholen op het programma staan. Openbare scholen zijn immers scholen die geen religieuze grond hebben.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_26943133
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 13:34 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Vanwege de religieuze oorsprong kan creationisme niet in openbare scholen op het programma staan. Openbare scholen zijn immers scholen die geen religieuze grond hebben.
Dan kunnen ze het religieuze zaken nog wel behandelen.
pi_26943261
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 13:39 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dan kunnen ze het religieuze zaken nog wel behandelen.
Ja, bij maatschappijleer. "Er zijn bevolkingsgroepen die geloven dat..." Of als keuzevak, godsdienstleer of zo en in dat geval moet er een goede doorsnee van de verschillende wereldreligies op het programma staan. Maar beslist niet als wezenlijk onderdeel van het lesprogramma. Daar is het bijzonder onderwijs voor.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  donderdag 12 mei 2005 @ 13:44:51 #14
27698 Doffy
pi_26943339
quote:
Lees eerst eens de WFL-Evolutie FAQ.
'Nuff said
  donderdag 12 mei 2005 @ 13:45:17 #15
117328 JanPoedel
XS4ALL CSS-02
pi_26943353
Groot gelijk heeft die rector. Dat mensen zelf willen geloven dat ze afstammelingen zijn van respectievelijk, apen, reptielen, vissen en 1celligen is tot daaraanto, maar dat mensen dit ook aan tere kinderzieltjes willen onderwijzen is helemaal van den zotte.

Ik pleit voor een verbod op de grootste leugen van de geschiedenis, de evolutieleer.
Het verstand van degenen die op alles een materialistische visie hebben, zit in hun ogen. En de ogen zijn blind in de spiritualiteit.
- www.islamendialoog.nl
  donderdag 12 mei 2005 @ 13:45:58 #16
27698 Doffy
pi_26943384
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 13:45 schreef JanPoedel het volgende:
Groot gelijk heeft die rector. Dat mensen zelf willen geloven dat ze afstammelingen zijn van respectievelijk, apen, reptielen, vissen en 1celligen is tot daaraanto, maar dat mensen dit ook aan tere kinderzieltjes willen onderwijzen is helemaal van den zotte.

Ik pleit voor een verbod op de grootste leugen van de geschiedenis, de evolutieleer.

Wat is daar een leugen aan? Heb je je wel eens in het onderwerp verdiept? Wat zou de reden voor die "leugen" zijn?
'Nuff said
  donderdag 12 mei 2005 @ 13:47:06 #17
114005 Blood_Money
where is the money?
pi_26943428
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 13:45 schreef JanPoedel het volgende:

Je pleit maar een end weg. Het is nog steeds examenstof.
  donderdag 12 mei 2005 @ 13:49:53 #18
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_26943529
quote:
Om de onafhankelijkheid van het onderwijs te garanderen zou er dus op openbare scholen EN evolutionisme EN creationisme moeten worden onderwezen omdat beide mogelijk zijn en niet bewezen.
Misschien is AIDS wel een straf van God, dat is ook niet bewezen dus die mogelijkheid moeten we ook open houden. Ook maar opnemen in de lesstof dan?
quote:
Precies, verbreed je horizon! Misschien is de aarde wel plat, misschien bestaan atomen en bacterien niet eens, het kan allemaal

Maar goed, als je dan toch zo nodig een mengeling van evolutietheorie en creationisme wilt geloven, dan vind ik dat Bram Vermeulen het wel het mooiste vertelde in zijn show In den beginne
tv not rot brain..
pi_26943621
Ik zou zeggen, laat hem eens dit boek lezen
http://www.amazon.com/exe(...)029-4279944?v=glance
Scientific Blunders, daar heeft de schrijver een heel deel over de evolutieblunders geplaatst. Allemaal heel leesbaar en goed chronologisch.

Iedereen zou het boek eigenlijk moeten lezen maargoed.
quote:
This book is a humorous account of theories and belief systems that have been discarded or disproved through the scientific method. Since science is an ongoing experience, many things that we believe now will go on to be disproven or be percieved by future generations as blunders or incredibly naive.
-
  donderdag 12 mei 2005 @ 13:53:57 #20
27698 Doffy
pi_26943707
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 13:51 schreef mechatronics het volgende:
Ik zou zeggen, laat hem eens dit boek lezen
http://www.amazon.com/exe(...)029-4279944?v=glance
Scientific Blunders, daar heeft de schrijver een heel deel over de evolutieblunders geplaatst. Allemaal heel leesbaar en goed chronologisch.

Iedereen zou het boek eigenlijk moeten lezen maargoed.
Your point being...?
'Nuff said
pi_26944573
Als je alleen onderwijs wilt geven in bewezen feiten, moet je het bij wiskunde laten vrees ik.

Iedereen staat vrij om zijn eigen mening te hebben. Maar als je een beroep doet op je vrije mening, moet je ook de ander de vrijheid gunnen om zijn of haar eigen mening te hebben. Een leerling moet dus zelf kunnen kiezen tussen evolutietheorie of creatietheorie of beide of geen van beide, of whatever. Maar als je geen evolutionisten toelaat als leraar, laat je je leerlingen geen objectieve keuze.

Ik zeg; laat die Groningse rector zijn horizon eens verbreden...
  donderdag 12 mei 2005 @ 14:18:56 #22
27698 Doffy
pi_26944652
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 14:16 schreef Raketman het volgende:
Als je alleen onderwijs wilt geven in bewezen feiten, moet je het bij wiskunde laten vrees ik.
Wiskundige bewijsvoering is iets anders dan wetenschappelijke bewijsvoering in het algemeen. Dus nee, je hoeft het niet bij wiskunde alleen te laten. Het barst van de bewijzen vóór de evolutie-theorie.
quote:
Iedereen staat vrij om zijn eigen mening te hebben. Maar als je een beroep doet op je vrije mening, moet je ook de ander de vrijheid gunnen om zijn of haar eigen mening te hebben. Een leerling moet dus zelf kunnen kiezen tussen evolutietheorie of creatietheorie of beide of geen van beide, of whatever. Maar als je geen evolutionisten toelaat als leraar, laat je je leerlingen geen objectieve keuze.

Ik zeg; laat die Groningse rector zijn horizon eens verbreden...
Wat mij betreft geven ze zowel evolutietheorie als creationisme. Met die laatste ben je in 5 minuten klaar, met die eerste niet: er zit zoveel bij, inclusief bewijs. En daarna mag de toehoorder zelf uitmaken wat het meest waarschijnlijke is.
'Nuff said
pi_26944674
weg!

[ Bericht 99% gewijzigd door Raketman op 13-05-2005 12:32:27 ]
pi_26944935
De Bijbel betrekt zich op je persoonlijke waarden en normen en dwingt je om naar jezelf te kijken, dat vind ik heel erg mooi en het is ook logisch. De evolutietheorie is een omschrijving van een proces en men weet niet wat ervoor was. Wat er voor de big bang was is niet bekend, veel theorien kunnen daarop ingaan, maar dan kun je altijd doorgaan met vragen. De bijbel zegt dit ook trouwens.

Het creati
pi_26944970
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 12:53 schreef rob_de_rechter het volgende:
ehm... iedere wetenschappelijke 'waarheid' is een stelling waarvan het tegendeel niet bewezen is. Dat maakt de stelling aannemelijk en dat doet de meerderheid dan ook: die stelling aannemen.
De stel ik bij deze dat God bestaat!
heb ik dan zojuist wetenschap bedreven? alleen omdat niemand het kan weerleggen?
Ik denk niet dat dit een goede maatstaf is, maar dat is idd wetenschaps filosofie en daar wilde ik me in deze discussie niet aan branden.

Om op basis van een stukje van pakweg 20 regels te concluderen dat ik me niet in het onderwerp verdiept heb is wat overdreven, toch?
Op basis van een aantal feiten moet er geconcludeerd worden dat de evolutieleer een aantal essentiele elementen mist:

- Er is nooit een missing link gevonden die bepaalde grondsoorten aan elkaar verbindt!
Er is dus nooit aangetoond dat een kikker een paard kan worden (in een extreem geval zeg maar), maar WEL dat een paard groter, sterker, of anders gevormd kan worden. Maar grondsoorten staan vast (muilezels kunnen zich niet dan ook neit voortplanten).

- Er is nooit een fatsoenlijk bewijs gevonden voor de theorie dat de aarde door een knal uit het niets is ontstaan. Dit komt toch bij mij wel over als een verklaring zoeken naar de samenhang van aanwijzingen.

- De methoden om de leeftijd van de aarde en ook gewoon losse gesteenten en fossielen vast te stellen (halverings snelheden van straling) is manipuleerbaar. 1 meteooriet inslag kan het hele process dusdanig verminken dat er niks zinnigs meer over te zeggen is.

Verder zijn er nog grappig dingetjes als complete bomen die door aardlagen van 'miljoenen' jaren heen steken en dat soort gekkigheden.

Mijn insteek van deze discussie was niet om jullie te overtuigen van het ongelijk van evolutieleer. Ik wil alleen ene tolerantie bewerkstelligen tegenover theorieen die in feite net zo 'onwaarschijnlijk' zijn als de evolutieleer. Ik vind het dus ook het goedrecht van een school om het creationisme aan te hangen, daar is prive onderwijs nu eenmaal voor! Alleen evolutionisme leren creeert eenheidsworsten... ik denk dat de reacties op deze post genoeg zeggen wat dat betreft.

Nederlanders pochen altijd met hun 'open-mind' en 'tolerentie' maar ik heb het idee dat dit verward wordt met heel simpel liberalisme. ("wie niet gelooft in vrijheid is gek!")
----------
Everybody has a sense of divinity...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')