abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27159834
Massaal 'nee' tegen Europese grondwet

Nederland gaat massaal nee zeggen tegen de Europese grondwet. Dat blijkt uit een peiling van TNS NIPO in opdracht van RTL Nieuws.

Groei
De ja-campagne van het kabinet dreigt op een pijnlijke mislukking uit te lopen. Sterker nog: De groep mensen die tegen de grondwet gaat stemmen groeit met de dag. Onder de Nederlanders die zeker gaan stemmen, zijn nu zelfs twee keer zoveel tegenstemmer als voorstemmers.

Tegen
Van deze 'zekere kiezers' is 27% voor de grondwet, maar twee keer zoveel, 54%, is vastbesloten tegen te gaan stemmen. Het referendum vindt op 1 juni plaats.
pi_27160497
Lees net de meest creapy dingen in de simpele versie van sargasso.nl .. de commisie kan zomaar besluiten je de onteigenen van je onroerend goed, militair gezien mag iedereen alles voor zichzelf houden, terwijl "geen oorlog" zogenaamd een grondbeginsel is van de EU ..

nu wordt het zeker nee
pi_27160549
Ik weet het echt niet, ik hoop nog ergens een onbevooroordeelde website te vinden die het even helder uitlegd allemaal....
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_27161305
Mooi, nu alleen nog uit de EU. Zonder die clausule uit de grondwet moet het ook wel kunnen.
  donderdag 19 mei 2005 @ 20:20:34 #5
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_27162079
-voer voor een nieuw topic-
  donderdag 19 mei 2005 @ 20:22:49 #6
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_27162151
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 19:33 schreef mcintosh het volgende:
Ik weet het echt niet, ik hoop nog ergens een onbevooroordeelde website te vinden die het even helder uitlegd allemaal....
Net zoals er geen objectieve bronnen zijn te vinden over, bijvoorbeeld, het conflict rond "palestina" is het zoeken naar een objectieve website over de EU net zoiets als water naar de zee dragen.
pi_27162183
Huh, kunnen ze die spullen vervreemden zonder vergoeding?
pi_27165820
Volgens de referendumwet moet de grondwet gratis te krijgen zijn, vier weken voor het referendum. Je zou dus in het stadhuis kunnen gaan vragen, alleen het schijnt dat ie nog lang niet overal te krijgen is. Ik had gehoopt dat de regering iig. wat belastinggeld zou gebruiken om aan de informatieplicht te voldoen.

In elk geval is de grondwet zelf lezen de enige manier om ongekleurde informatie over het onderwerp te krijgen..
pi_27166192
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 19:31 schreef deepthroat het volgende:
Lees net de meest creapy dingen in de simpele versie van sargasso.nl .. de commisie kan zomaar besluiten je de onteigenen van je onroerend goed, militair gezien mag iedereen alles voor zichzelf houden, terwijl "geen oorlog" zogenaamd een grondbeginsel is van de EU ..

nu wordt het zeker nee
Wel goed lezen hoor: Stel je gerust, III-426 wil niet zeggen dat je bezittingen kunnen worden afgepakt door iemand.
"Zij kan met name roerende en onroerende goederen verkrijgen of vervreemden en in rechte optreden." betekent alleen maar dat de EU, net als ieder rechtspersoon, een kantoor mag kopen, een contract mag sluiten of een doosje balpennen. Het regelt de rechtspersoonlijkheid van de EU. Voor de wet is de EU dus een actor. Niet meer, niet minder. Heel belangrijk, zo heeft, als de EU de rekening voor het doosje balpennen niet betaalt, de rechter een aanspreekpunt om te veroordelen.
  donderdag 19 mei 2005 @ 22:04:38 #10
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_27166353
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 22:01 schreef 6liNes het volgende:

[..]

Wel goed lezen hoor: Stel je gerust, III-426 wil niet zeggen dat je bezittingen kunnen worden afgepakt door iemand.
"Zij kan met name roerende en onroerende goederen verkrijgen of vervreemden en in rechte optreden." betekent alleen maar dat de EU, net als ieder rechtspersoon, een kantoor mag kopen, een contract mag sluiten of een doosje balpennen. Het regelt de rechtspersoonlijkheid van de EU. Voor de wet is de EU dus een actor. Niet meer, niet minder. Heel belangrijk, zo heeft, als de EU de rekening voor het doosje balpennen niet betaalt, de rechter een aanspreekpunt om te veroordelen.
Wat hij hier zegt.

Tegen de Grondwet zijn kan, daar zijn volop argumenten voor. En ook tegen trouwens.
Maar die onzin die je soms hoort...
pi_27166519
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 19:13 schreef Poldermodel het volgende:

Tegen
Van deze 'zekere kiezers' is 27% voor de grondwet, maar twee keer zoveel, 54%, is vastbesloten tegen te gaan stemmen.
Gelukkig.
"Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar het alternatief is niets doen,
en dat vind ik cynisch." - Dolf Jansen
Fotoboek
  donderdag 19 mei 2005 @ 22:17:27 #12
119009 EA
Say it loud!
pi_27166881
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 19:33 schreef mcintosh het volgende:
Die zijn er niet. Degene die het serieus bestuderen komen allemaal met de conclusie dat de grondwet slecht is, tenzij er andere belangen in het spel zijn. Zoals "kuch" we zijn gekke Henkie van Europa. enz.
pi_27167138
Gekke Henkie of niet. Nu het er toch wel degelijk serieus begint uit te zien dat Nederland nee gaat stemmen ben ik wel benieuwd wat daar nou precies de gevolgen van zullen zijn.
pi_27167227
We'll keep on whispering our mantras.
  donderdag 19 mei 2005 @ 22:25:50 #15
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_27167244
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 22:17 schreef EA het volgende:

[..]

Die zijn er niet. Degene die het serieus bestuderen komen allemaal met de conclusie dat de grondwet slecht is, tenzij er andere belangen in het spel zijn. Zoals "kuch" we zijn gekke Henkie van Europa. enz.
Bullshit.
  donderdag 19 mei 2005 @ 22:30:15 #16
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_27167455
Balkenende wil niet buiten de grote boot vallen, daarom wil hij dat we ja stemmen.
quote:
Gekke Henkie of niet. Nu het er toch wel degelijk serieus begint uit te zien dat Nederland nee gaat stemmen ben ik wel benieuwd wat daar nou precies de gevolgen van zullen zijn.
De gevolgen zullen zijn dat Nederland in ieder geval als een serieus onderhandelingspartner wordt gezien ipv het domme landje wat die boot niet wilde missen door JA te zeggen en aan de zijlijn kan gaan staan kijken hoe de andere landen het 'lot' van Nederland bapalen.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_27167476
Oh aan de hand van deze statistieken kan rustig voorspeld worden dat de grondwet wordt aangenomen .

De opkomst zal niet bijster hoog zijn waardoor het gezagsgetrouwe deel sgp/cu/cda veel invloed heeft en de uitkomst al vast staat.

Zeker omdat de neestemmers bij het bevolkingsdeel horen dat toch al liever nietgaat stemmen .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_27167698
Stelling: Als de uitslag van het referendum is : nee tegen de grondwet,
Moet ook de regering Balkenende naar huis omdat die niet meer de opinie van het Nederlandse Volk vertegenwoordigd.
pi_27167745
quote:
[b]
De gevolgen zullen zijn dat Nederland in ieder geval als een serieus onderhandelingspartner wordt gezien ipv het domme landje wat die boot niet wilde missen door JA te zeggen en aan de zijlijn kan gaan staan kijken hoe de andere landen het 'lot' van Nederland bapalen.
Dat klinkt als een pleidooi om vooral maar nee te gaan stemmen, en ik geloof totaal niet in dit argument. Met ja doe je mee, en met nee sta je denk ik eerder aan de zijlijn. Mits Frankrijk en Engeland tegen gaan stemmen uiteraard, dan wordt het een ander verhaal.
  donderdag 19 mei 2005 @ 22:37:34 #20
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_27167819
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 22:35 schreef 6liNes het volgende:

[..]

Dat klinkt als een pleidooi om vooral maar nee te gaan stemmen, en ik geloof totaal niet in dit argument. Met ja doe je mee, en met nee sta je denk ik eerder aan de zijlijn. Mits Frankrijk en Engeland tegen gaan stemmen uiteraard, dan wordt het een ander verhaal.
Stiekem is het dat ook.

Frankrijk gaat tegen stemmen.
pi_27167836
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 22:34 schreef Kokomo het volgende:
Moet ook de regering Balkenende naar huis omdat die niet meer de opinie van het Nederlandse Volk vertegenwoordigd.
Oké, jij wilt hiermee zeggen dat we dan maar een regering moeten krijgen met de ChristenUnie, LPF en Partij Wilders (de Nee-stemmers), omdat deze wel de stem van het volk vertegenwoordigen?? De rest is immers voor!! Beetje kort door de bocht, vind je niet??
  donderdag 19 mei 2005 @ 22:39:55 #22
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_27167931
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 22:34 schreef Kokomo het volgende:
Het vervelende is dat die Europese grondwet er toch wel gaat komen, al zou 90% tegen stemmen.
Wat dan betekent dat niet Nederland wil meedoen maar onze regering. Dus ja.
pi_27168274

pi_27179912
Hulde .
quote:
De NEE-stemmers zeggen in overgrote meerderheid (94%) dat de Europese eenwording te snel gaat.
Nederland
quote:
De macht van de Europese instellingen komt indirect voort uit de nationale parlementen en hun verkozenen, maar de graad van delegatie veroorzaakt een verregaande verzwakking van de democratische controle : de bevolking delegeert haar soevereiniteit aan haar verkozenen in de nationale parlementen. Deze delegeren ze aan hun regeringen, deze aan de Europese Ministerraad die ze in grote mate delegeert aan de Europese Commissie die geen verantwoording moet afleggen aan de bevolking. De grondwet bezegelt de overgang van "democratie" naar "technocratie" door aan de Commissie de bevoegdheid te geven "het algemeen belang te bewaken" en "de Unie naar buitenuit te vertegenwoodigen". De Commissie is een verzameling technocraten die geen verantwoording verschuldigd is en die bewezen heeft vooral open te staan voor de suggesties van zakenlieden. Deze Commissie heeft het monopolie om voorstellen voor Europese wetgeving te doen aan het Europees Parlement. Het EP zelf kan dus nog steeds niet op eigen initiatief wetgevend werk verrichten. Eén lichtpunt : het aantal materies waarbij het EP bij deze voorstellen betrokken wordt, is uitgebreid.
"You can never get enough of what you don't need to make you happy."
  vrijdag 20 mei 2005 @ 12:10:59 #25
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27180543
Een goede ontwikkeling natuurlijk.

Maar als men eenmaal in dat stemhokje staat, zal het aantal nee-stemmers toch tegenvallen, vrees ik. Het inspelen op angsten werkt nu eenmaal aan beide kanten. En als puntje bij paaltje komt, kiest Jan met de Korte Achternaam toch gewoon voor de veiligheid van de aansluiting bij de grootste gemene deler.

Dit vanuit de overweging: "Als we dan toch het schip ingaan met die Europese Grondwet, dan liever met z'n allen tegelijk" .
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  vrijdag 20 mei 2005 @ 12:42:33 #26
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_27181425
En denk er aan kinders, nee stemmen is hip
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_27181581
Misschien zal het aantal ja stemmers toch meevallen, (Of tegenvallen, dat is een kwestie van visie.)
maar dan zal dat volgens mij eerder komen omdat de mensen met de meeste scepsis ook de meeste neiging hebben om niet te gaan stemmen.

Het lijkt er echter op dat veel mensen toch wel genoeg hebben van de verlakkerij en de arrogantie van deze regering en van de eu. Dus ik hoop op een hoge opkomst
  vrijdag 20 mei 2005 @ 12:53:14 #28
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27181720
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 12:48 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Misschien zal het aantal ja stemmers toch meevallen, (Of tegenvallen, dat is een kwestie van visie.)
maar dan zal dat volgens mij eerder komen omdat de mensen met de meeste scepsis ook de meeste neiging hebben om niet te gaan stemmen.
Dat ook inderdaad.
quote:
Het lijkt er echter op dat veel mensen toch wel genoeg hebben van de verlakkerij en de arrogantie van de Haagse Politiek en van de eu. Dus ik hoop op een hoge opkomst
Ik dacht, ik verbeter je even

Men heeft niet alleen een hekel aan deze regering, maar zo'n beetje heel Den Haag moet het ontgelden. Bij de PvdA is na 2002 ook nog maar bitter weinig veranderd.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  vrijdag 20 mei 2005 @ 12:58:34 #29
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_27181870
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 22:30 schreef du_ke het volgende:

De opkomst zal niet bijster hoog zijn waardoor het gezagsgetrouwe deel sgp/cu/cda veel invloed heeft en de uitkomst al vast staat.
Euh CU is tegen de grondwet...
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 13:06:53 #30
33189 RM-rf
1/998001
pi_27182150
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 22:30 schreef ondeugend het volgende:

De gevolgen zullen zijn dat Nederland in ieder geval als een serieus onderhandelingspartner wordt gezien ....
right

Wie moeten die onderhandelingen dan doen?
Balkje en Dominee Zalm ...?

Kom op, die neemt niemand serieus .... Niet in eigen land, en zeker niet in Europa:
In europa weten nog genoeg dat balkje ruim een jaar terug, toen NL voorzitter was en de grondwetonderhandelingen in volle gang waren, opeens een 'Europese normen-en-waarden'-discusssie wilde opzetten, en dit uiteindelijk non-invloed had op de grondwet zelf... omdat er 'niks' mee te doen was, dat hele debat een lege huls, tijdsverspilling voor andere europese betrokkenen..
verder viel Balkje enkel op wegens de vermelding van 'christelijk', ook iets dat weinig steun had bij anderen, op alle andere, belangrijke punten (bv de machtsverhouding tussen kleinere, en grotere landen, de as Frankrijk-Duitsland e.d.) schitterde Nederland door aafwezigheid en als ze dan waren hadden ze geen duidelijke visie (vooral kleinere landen voelden zich toen door nederland 'verraden')

het probleem is nu net dat 58% van de tegen-stemmers tegen stemt, omdat ze tegen de nationale regering is, en hiermee het kabinetsbeleid wil afstraffen...

Nadeel is wel dat juist door die nee-stem, het mandaat voor nederlands houding in europa bij die regering zelf blijft...
Dus is het verder aan mensen als Donner, Brinkhorst Zalm en Balkje om onze positie in europa te bepalen, in plaats dat je ook direkt invloed kunt uitoefenen, via je stem voor het europees parlement...

Ik vraag me wel af of een massal NEE, waarvan duidelijk is dat het een 'motie van wantrouwen' tegen het kabinet is, niet kan leiden tot de val van het kabinet zelf, mogelijk omdat D66, als referendum aanhanger besluit dat het niet meer verder verantwoordelijk wil zijn voor de incapaciteit van deze regeerders (Binkhorst zal zelfs binnen zijn eigen partij erg impopulair geworden zijn, met zijn domme en nukkige houding inzake referenda en europa an sich....).

Of de val van het kabinet, en weer eens nieuwe verkiezingen, nu zo positief zal zijn? Of dat Nederland dan definitief de kwalificatie 'bananenrepubliek' gaat verdienen?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 20 mei 2005 @ 14:52:42 #31
99379 fjs
Zo dat is ook weer gezegd.
pi_27186121
Dus jij zegt dat ik nee stem omdat ik het met de huigige politiek niet eens ben?
Wat een onzin!

Ik ben gewoon tegen de eenwording van Europa. Dat zou de vraag ook moeten zijn in deze referendum.
pi_27186981
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 12:10 schreef Lemmeb het volgende:
Een goede ontwikkeling natuurlijk.

Maar als men eenmaal in dat stemhokje staat, zal het aantal nee-stemmers toch tegenvallen, vrees ik. Het inspelen op angsten werkt nu eenmaal aan beide kanten. En als puntje bij paaltje komt, kiest Jan met de Korte Achternaam toch gewoon voor de veiligheid van de aansluiting bij de grootste gemene deler.

Dit vanuit de overweging: "Als we dan toch het schip ingaan met die Europese Grondwet, dan liever met z'n allen tegelijk" .
Wishful thinking .
pi_27187097
Heeft er iemand hier eigenlijk ook tips om de ontwikkeling in Frankrijk te volgen? Mijn Frans is niet zo geweldig en ik kan weinig nieuws vinden over peilingen etc. in Frankrijk.
pi_27187184
Nee is non en ja oui
  vrijdag 20 mei 2005 @ 15:21:18 #35
33189 RM-rf
1/998001
pi_27187230
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 14:52 schreef fjs het volgende:
Dus jij zegt dat ik nee stem omdat ik het met de huigige politiek niet eens ben?
Wat een onzin!
Ik zeg dat 58% van de NEE-stemmers dat zegt te doen...
bron:
RTL Nieuws http://www.rtl.nl/(/actue(...)e_tegen_grondwet.xml
quote:
Protest
Van de nee-stemmers zegt 94% dat de Europese eenwording te snel gaat. 58% van de nee-stemmers stemt tegen de grondwet uit protest tegen het kabinet-Balkenende.
en de Geassocieerde Persdientst naar onderzoek van de Universiteit van Tilburg
http://frontpage.fok.nl/nieuws/54169
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_27187232
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 15:20 schreef Kokomo het volgende:
Nee is non en ja oui
Tja, zover was ik ook nog wel. Iemand een betere tip?
pi_27187757
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 14:52 schreef fjs het volgende:
Ik ben gewoon tegen de eenwording van Europa. Dat zou de vraag ook moeten zijn in deze referendum.
Dat is inderdaad een legitiem onderwerp voor een referendum. Alleen bepaald niet voor dit referendum...
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_27187906
Verklaring
over het Verdrag voor een Europese Grondwet

Wij, de ondergetekenden, werkzaam bij universiteiten en studiecentra in Europa,
wijzen de overeenkomst die de staatshoofden en regeringschefs hebben bereikt over
de voorgestelde grondwet voor de Europese Unie, eensgezind af. Wij doen een
beroep op de bevolkingen van de Unie om de ratificatie van het verdrag door hun
parlementaire vertegenwoordigers of door middel van referenda niet toe te stemmen.

Ten eerste maakt de voorgestelde grondwet de weg vrij voor het regelen van steeds
meer zaken op steeds grotere afstand van de burger. In plaats van te proberen een
duidelijke visie te ontwikkelen op hetgeen de Unie het beste kan doen en de rest aan
de lidstaten en hun regionen over te laten, opent de grondwet de deur voor het
overbodig maken van andere jurisdicties in een toenemend aantal bereiken.

Ten tweede ontsluit de grondwet talrijke nieuwe wegen voor toenemende regulering
in Europa. Het zou Europa’s vermogen ondermijnen om in de wereldeconomie te
concurreren. Europa heeft minder, niet meer regulering nodig.

Ten derde geeft de voorgestelde grondwet de overheid meer macht over de burgers
en worden internationale verschillen in voorkeuren en behoeften onderdrukt door het
centraliseren van de beleidsvorming. De centraliserende dynamiek moet in de hand
gehouden worden door instituties die geen uitgesproken belang bij centralisering
hebben.

Ten vierde kan het fundamentele doel van een grondwet om de regels van politieke
samenwerking op instemming van de bevolking te baseren, niet worden bereikt met
een dergelijk gecompliceerd en ambitieus document. Zaken van groot belang, zoals
de vraag of de Unie belastingen mag heffen of hoe het Handvest van Grondrechten
dient te worden toegepast, zijn bewust vaag gelaten of zijn hopeloos gecompliceerd
geworden.

We ontkennen niet dat de voorgestelde grondwet enkele positieve elementen bevat.
Maar al met al maakt het de zaken duidelijk slechter. De grondwet duwt mensen nog
verder weg van degenen die de macht in hun naam uitoefenen. De grondwet moet
worden afgewezen.

Op uitnodiging van de European Constitutional Group is deze brief ondertekend door
meer dan honderd universiteitsdocenten en medewerkers van studiecentra.

ONDERTEKENAARS
Mark Baimbridge, Senior Lecturer in Economics, University of Bradford
Prof. Norman Barry, politicologie, University of Buckingham, London
John Blundell, Director General, Institute of Economic Affairs, London
Prof. Peter Bohley, em., economie, Universität Zürich
Prof. Philip Booth, Editorial Director, Institute of Economic Affairs, London
Prof. Boudewijn Bouckaert, rechtsgeleerdheid, Katholieke Universiteit te Leuven,
Visiting professor, Harvard Law School
PD Dr. Hardy Bouillon, filosofie, Universität Trier
Keith Boyfield, Keith Boyfield Associates, London
Prof. Gérard Bramoullé, economie, Université Aix-Marseille
Prof. Enrico Colombatto, economie, Universitá di Torino
Prof. Tim Congdon, economie, Cardiff Business School
Prof. David Conway, Senior Research Fellow, Civitas, London
Prof. Victoria Curzon-Price, economie, Université de Genève
Dr. Gert Dahlmanns, Berater des Präsidenten, Zeppelin Universität Friedrichshafen
Prof. Jan W. van Deth, politicologie, Universität Mannheim
Dr. Hugo Dicke, Institut für Weltwirtschaft, Kiel
Prof. Jürgen B. Donges, economie, Universität Köln
Ondrej Dostal, director, Conservative Institute of M.R. Stefanik, Bratislava
Prof. Kevin Dowd, Nottingham University Business School
Prof. Reinhard Eichenberger, economie, Université de Fribourg
Prof. Norbert Eickhoff, economie, Universität Potsdam
Prof. Gisela Färber, economie, Deutsche Hochschule für Verwaltung, Speyer
Prof. Ulrich Fehl, economie, Universität Marburg
Prof. Lars Feld, economie, Universität Marburg
Prof. Anthony Flew, em., filosofie, University of Reading
Prof. Cay Folkers, economie, Universität Bochum
Prof. Vincente Font Pascual, IESE, Universidad de Navarra
Prof. James Foreman-Peck, Professor of Welsh Economic Research, Cardiff
Business School
Prof. Hans-Hermann Francke, economie, Universität Freiburg
Prof. Andreas Freytag, economie, Universität Jena
Prof. Clemens Fuest, economie, Universität Köln
Prof. Otto Gandenberger, economie, Universität München
Prof. Carlos Garcia Pont, IESE Business School, Universidad de Navarra
Prof. Nuno Garoupa, Associate Professor, economie, Nieuwe Universiteit, Lisboa
Prof. Carlo Giannone, Sienza delle Finanze, Università de Samnio
Prof. Herbert Giersch, em. president, Institut für Weltwirtschaft, Universität Kiel
Peter Gonda, Conservative Institute of M.R. Stefanik, Bratislava
Dr. David G. Green, Director, Civitas, London
Prof. Hans Peter Grüner, economie, Universität Mannheim
Prof. Gerd Habermann, economie, Universität Potsdam
Martin Hanus, Conservative Institute of M.R. Stefanik, Bratislava
Lord Harris of High Cross, em. director, Institute of Economic Affairs, London
Prof. Ernst Helmstädter, em., economie, Universität Münster
Prof. Klaus-Dirk Henke, economie, Technische Universität Berlin
Prof. Stefan Homburg, economie, Universität Hannover
Prof. Guido Hulsmann, economie, Université d’Angers
Prof. Helmut Karl, economie, Universität Bochum
Radovan Kazda, Conservative Institute of M.R. Stefanik, Bratislava
Prof. Claus D. Kernig, em., politicologie, Universität Trier
Prof. Henning Klodt, Institut für Weltwirtschaft, Universität Kiel
Prof. Günter Knieps, economie, Universität Freiburg
Dr. Oliver Knipping, president, Institut für Unternehmerische Freiheit, Berlin
Prof. Ulrich Koester, landbouweconomie, Universität Kiel
Prof. Horst Kurth, em., statistiek en economie, Universität Kassel
Prof. Hans Albin Larsson, geschiedenis, Jönköping Universitet
Ruth Lea, director, Centre for Policy Studies, London
Prof. Bertrand Lemennicier-Bucquet, economie, Université de Paris II
Panthéon-Assas
Prof. Hans Otto Lenel, em., economie, Universität Mainz
Prof. Jonas Ljungberg, Associate Professor, economische geschiedenis,
Hogskolan Lund
Prof. Helga Luckenbach, em., economie, Universität Giessen
Dr. Petr Mach, Executive Director, Centrum pro ekonomiku u politiku, Prague
Prof. Karl Meessen, rechtsgeleerdheid, Universität Jena
Prof. Maria Mies, sociologie, Universität Köln
Prof. Patrick Minford, economie, Cardiff Business School
Prof. Kenneth Minogue, em., politicologie, University of London (L.S.E.)
Prof. Hans G. Monissen, em., economie, Universität Würzburg
Prof. Dennis C. Mueller, economie, Universität Wien
Prof. Hans H. Nachtkamp, em., economie, Universität Mannheim
Prof. Peter Oberender, economie, Universität Bayreuth
Dr. Peter Osusky, vice-rector, Comenius University of Bratislava
Lord Pearson of Rannoch, Global Britain, London
Prof. Gerard Radnitzky, em., filosofie, Universität Trier
Prof. Ivar Raig, Audentes University Tallinn, Chair of the Board, Institute for
European Studies and Research Centre Free Europe
Prof. Rudolf Richter, em., economie, Universität des Saarlandes
Prof. Carlos Rodriguez Braun, Universidad Complutense, Madrid
Dalibor Rohac, Institute for a Free Society, Bratislava
Prof. Jean-Jacques Rosa, economie, Institut d’Etudes Politiques, Paris
Prof. Juan Roure, IESE Business School, Universidad de Navarra
Prof. Hans H. Rupp, em., rechtsgeleerdheid, Universität Mainz
Prof. Karlhans Sauernheimer, economie, Universität München
Prof. Wolf Schäfer, economie, Helmut-Schmidt-Universität Hamburg
Prof. Wolfgang Scherf, economie, Universität Giessen
Prof. Jürgen Schröder, economie, Universität Mannheim
Prof. Alfred Schüller, economie, Universität Marburg
Prof. Pedro Schwartz, economie, Uni San Pablo-CEU, Madrid
Prof. Gerhard Schwödiauer, economie, Universität Magdeburg
Prof. Friedrich L. Sell, economie, Bundeswehrhochschule München
Prof. Jürgen Siebke, economie, Universität Heidelberg
Prof. Theodor Siegel, bedrijfseconomie, Humboldt Universität Berlin
Dusan Sloboda, Conservative Institute of M.R. Stefanik, Bratislava
Prof. Karl Socher, em., economie, Universität Innsbruck
Prof. Huerta de Soto, economie, Universidad Rey Juan Carlos, Madrid
Gabriel Stein, director, Lombard Street Research Ltd., London
Prof. Matthias Storme, rechtsgeleerdheid, Katholieke Universiteit te Leuven
Prof. Manfred E. Streit, Max Planck Institut zur Erforschung von
Wirtschaftssystemen, Jena
Dr. Janez Sustersic, Institute of Macroeconomic Analysis and Development,
Ljubljana
Sascha Tamm, Liberales Institut, Friedrich Naumann Stiftung, Potsdam
Richard Teather, Senior Lecturer in Tax Law, Bournemouth University
Prof. Rafael Termes, IESE Business School, Universidad de Navarra
Prof. Georg Tolkemitt, em., economie, Universität Hamburg
Prof. Harald Uhlig, economie, Humboldt Universität Berlin
Prof. Victor Vanberg, economie, Universität Freiburg
Prof. Harrie A.A. Verbon, economie, Universiteit Tilburg
Prof. Stefan Voigt, economie, Universität Kassel
Prof. Casper de Vries, economie, Erasmus Universiteit Rotterdam
Prof. Christian Watrin, em., economie, Universität Köln
Prof. Rolf Weder, economie en Europa-Institut, Universität Basel
Prof. Erich Weede, em., sociologie, Universität Bonn
Dr. Horst Werner, Liberales Institut, Friedrich-Naumann-Stiftung, Potsdam
Prof. Franz-Ulrich Willeke, em., economie, Universität Heidelberg
Prof. Hans Willgerodt, em., economie, Universität Köln
Prof. Artur Woll, em., economie, Universität Siegen
Prof. Peter Zajac, Conservative Institute of M.R. Stefanik, Bratislava
Prof. Michael Zöller, politicologie en sociologie, Universität Bayreuth
Prof. Peter Zweifel, economie, Universität Zürich

Op uitnodiging van de European Constitutional Group:

Prof. Peter Bernholz, em., economie, Universität Basel
Prof. Charles B. Blankart, economie, Humboldt Universität Berlin
Prof. Francisco Cabrillo, Chairman, Dept. of Applied Economics IV, Universidad
Complutense, Madrid
Prof. Jean-Pierre Centi, Centre d'Analyse Economique, Aix-en-Provence
Dr. Detmr Doering, director, Liberales Institut, Friedrich Naumann Stiftung,
Potsdam
Dr. habil. Lüder Gerken, director, Hayek Stiftung, Freiburg
Prof. Christian Kirchner, rechtsgeleerdheid, Humboldt Universität Berlin
Dr. Elena Leontjeva, Founder and Chair of Board, Lithuanian Free Market
Institute, Vilnius
Prof. Angelo M. Petroni, filosofie, Università de Bologna
Prof. Joachim Rückert, rechtsgeleerdheid, Universität Frankfurt
Prof. Pascal Salin, economie, Université de Paris 9 Dauphine
Prof. Friedrich Schneider, economie, Johannes Kepler Universität Linz
Dr. Jiri Schwarz, president, Liberal Institute, Praha
Peter Stein, CEO, Stein Brothers AB, Stockholm
Prof. Roland Vaubel, economie, Universität Mannheim
Frank Vibert, director, European Policy Forum, London
Prof. Jan Winiecki, president, Polish Society of Economists (TEP)
  vrijdag 20 mei 2005 @ 15:42:16 #39
10881 Gwunnik
TIM the enchanter...
pi_27188096
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 15:33 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een legitiem onderwerp voor een referendum. Alleen bepaald niet voor dit referendum...
En als je voor stemt, kan je na de invoering van de grondwet deze kwestie aankaarten.
-- There are some who call me...... ... ... 'Tim' ... (!)
pi_27189402
Persoonlijk denk ik er ook serieus aan om tegen te stemmen, al is het alleen al omdat ik niet in de zogenaamde "gelijkheid" tussen de verschillende landen geloof. De grote landen hebben mijns inziens te veel macht.

Als je kijkt hoe Frankrijk en Duitsland het hele stabiliteitspact rondom de Euro volledig aan hun laars gelapt hebben, dan geeft dat mij weinig hoop dat dat met een Europese grondwet anders zal gaan.
pi_27189804
Het is gewoon eng
  vrijdag 20 mei 2005 @ 16:29:52 #42
33189 RM-rf
1/998001
pi_27189988
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 16:13 schreef veejay het volgende:
Persoonlijk denk ik er ook serieus aan om tegen te stemmen, al is het alleen al omdat ik niet in de zogenaamde "gelijkheid" tussen de verschillende landen geloof. De grote landen hebben mijns inziens te veel macht.

Als je kijkt hoe Frankrijk en Duitsland het hele stabiliteitspact rondom de Euro volledig aan hun laars gelapt hebben, dan geeft dat mij weinig hoop dat dat met een Europese grondwet anders zal gaan.
Grote landen hebben meer macht omdat ze ook groter zijn....
Binnen de europese grondwet worden bepaalde stemverhoudingen gebaseerd op inwonersaantal ... bij andere beslissingen zijn de rechten van lidstaten van belang, bv de aanwijzing van de Europese Commissie (die feitelijk de meeste macht zal bezitten) ...

Je kunt best aannemen dat het eerder zo is dat een inwoner van een klein land, relatief gezien meer macht heeft dan een inwoner van een groot land, nederland een boel meer inspraakmogelijkheden heeft dan bv regio's in frankrijk of bundeslanden in duitsland met dezelfde grootte en inwondersaantal ...

Bepaalde 'rechten' die opgegeven worden door alle lidstaten, zoals het vetorecht, zijn nooit gebruikt en een beetje onzinnig ... andere, zoals het unanimiteitsbeginsel, dat betekende dat alle landen moesten instemmen met een besluit werkt vooral inefficient, vertragend en bureaucratie in de hand ...

Over het Stabiliteitspact... als het aan de Commissie had gelegen, alswel aan het Europees parlement waren er toen strafmaatregelen genomen tegen de overtreders ...
De landen gingen echter vrijuit doordat de raad der Ministers van Lidstaten niet wilde instemmen met zo'n bestraffing ... de 'nationale landen' dus, die met de Grondwet een hoop van hun macht op zouden geven, ten kostte van het parlement end e Commssie;
Daar zat toen overigens onze Dominee Zalm doodleuk bij, en had toen het recht zijn veto daarover uit te spreken, maar dat deed hij niet, hij stemde er zelf mee in dat Duitsland vrijuit ging ... uit opportunsime natuurlijk, evenals zijn publieke boosheid ook voornamelijk opportunsitsich was....
pi_27191087
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 16:29 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Grote landen hebben meer macht omdat ze ook groter zijn....
Binnen de europese grondwet worden bepaalde stemverhoudingen gebaseerd op inwonersaantal ... bij andere beslissingen zijn de rechten van lidstaten van belang, bv de aanwijzing van de Europese Commissie (die feitelijk de meeste macht zal bezitten) ...

Je kunt best aannemen dat het eerder zo is dat een inwoner van een klein land, relatief gezien meer macht heeft dan een inwoner van een groot land, nederland een boel meer inspraakmogelijkheden heeft dan bv regio's in frankrijk of bundeslanden in duitsland met dezelfde grootte en inwondersaantal ...

Bepaalde 'rechten' die opgegeven worden door alle lidstaten, zoals het vetorecht, zijn nooit gebruikt en een beetje onzinnig ... andere, zoals het unanimiteitsbeginsel, dat betekende dat alle landen moesten instemmen met een besluit werkt vooral inefficient, vertragend en bureaucratie in de hand ...

Over het Stabiliteitspact... als het aan de Commissie had gelegen, alswel aan het Europees parlement waren er toen strafmaatregelen genomen tegen de overtreders ...
De landen gingen echter vrijuit doordat de raad der Ministers van Lidstaten niet wilde instemmen met zo'n bestraffing ... de 'nationale landen' dus, die met de Grondwet een hoop van hun macht op zouden geven, ten kostte van het parlement end e Commssie;
Daar zat toen overigens onze Dominee Zalm doodleuk bij, en had toen het recht zijn veto daarover uit te spreken, maar dat deed hij niet, hij stemde er zelf mee in dat Duitsland vrijuit ging ... uit opportunsime natuurlijk, evenals zijn publieke boosheid ook voornamelijk opportunsitsich was....
Tot twee keer toe spreek je jezelf tegen. Eerst zeg je dat de stemverhouding naar inwoneraantal gaat en vervolgens moeten we aannemen dat een burger van een klein land relatief meer invloed heeft. Beetje krom.

Aan het eind doe je voorkomen dat onder de grontwet de mogelijkheid er wel geweest was om Duitsland te bestraffen overtreden van het stabiliteitsspact, en vervolgens zeg je dat Dominee Zalm erbij zat en ermee instemde. Die mogelijkheid hebben we dan dus ook niets aan.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 17:11:10 #44
33189 RM-rf
1/998001
pi_27191467
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 16:58 schreef Kokomo het volgende:

[..]

Tot twee keer toe spreek je jezelf tegen. Eerst zeg je dat de stemverhouding naar inwoneraantal gaat en vervolgens moeten we aannemen dat een burger van een klein land relatief meer invloed heeft. Beetje krom.
Als de stemmen enkel zou gaan via het europarlement... maar dat is niet de 'enige macht' (praktisch gezien hebben die juist eerder erg 'weinig' macht)

Echter de nationale regeringen blijven indirekt ook veel invloed houden, en via zulk een 'federale' stemwijze hebben nederlanders weer meer invloed ....
Daarnaast kunnen de nationale parlementen ook in samenwerking met elkaar bepaalde besluiten achteraf blokkeren, 8 landen (1/3 aantal lidstaten) zijn daarvoor nodig en daarbij geldt de stem van nederland opeens even zwaar als die van frankrijk of duitsland ...
Oftewel, nederlanders kunnen meer invloed doen gelden, omdat niet alles enkel op basis van 'aantal inwoners gaat', maar er meerdere manieren zijn om invloed uit te oefenen...

Er is, voorafgaande aan dit voorstel veel moeite gedaan om juist zulke machtsverhouding te bestemmen... helaas was daar nederlandse invloed vrijwel afwezig (tjah, Balkenende en europa, dat zal nooit een 'liefde' worden), maar andere kleine landen hebben wel hun best gedaan duidelijke rechten voor kleinere landen te behouden ...
er is ook specifiek op gelet dat voorkomen kan worden dat een sterke as Frankrijk-Duitsland makkelijk een meerderheid kan krijgen, en darop zijn de stemverhoudingen aangepast...

Juist dat punt is in Frankrijk weer een belangrijk argument voor de TEGEN-campagne daar, als zou Frankrijk juist als 'groot land' aan invloed inboeten.
quote:
Aan het eind doe je voorkomen dat onder de grontwet de mogelijkheid er wel geweest was om Duitsland te bestraffen overtreden van het stabiliteitsspact, en vervolgens zeg je dat Dominee Zalm erbij zat en ermee instemde. Die mogelijkheid hebben we dan dus ook niets aan.
Dankzij de grondwet is dat geen beslissing meer van de Raad der Ministers, maar beslist de Commissie erover, eventeueel stemt het Europees parlement...
Zalm, en alle andere nationale ministers, hebben zich daar dan buiten te houden.

Commissie en Parelement waren juist absoluut voor strafmaatregelen, de Commissie heeft na het 'vrijlaten' zelfs een procedure gestart bij het Europese Hof van Justitie, om toch hierover een mandaat te krijgen deze strafmaatregelen alsnog uit te vaardigen ..
maar de rechters daar, die meestal erg pro-europa oordelen, konden niet anders dan vaststellen dat via de verdragen de Raad der Ministers die beslissing mocht nemen ...

De Grondwet is juist een poging bepaalde bureaucratische en trage aspecten in de europese besluitvorming..., vooral gebaseerd op de almacht van 'nationale politici', cq de regeringsleiders en ministers, in europa op te heffen....

Een NEE-stem tegen de Grondwet betekent feitelijk dat jij verder wilt dat jouw belangen in europa verder volledig door Balkje, Zalm, Donner, Brinkhorst en co. afgehandeld worden ... dan beouden zulke nationale politici namelijk de bestaande mandaten, oftewel een 'volledig unanieme besluitvorming, waarbij alle regeringsleiders in moeten stemmen met besluiten, en ider land een veto heeft'
pi_27191889
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 16:13 schreef veejay het volgende:

Helemaal mee eens. Iedereen kan fantastische logische redeneringen in elkaar draaien, omdat uiteindelijk toch geen hond de tekst vamn de grondwet echt gelezen heeft. Iedereen kan dus van alles beweren, maar de recente geschiedenis wijst uit dat die eurocraten te ver doorschieten. Europese gemeenschap is leuk, maar is die euro nou zo'n zegen? Wordt het stabiliteitspact nu zo goed nageleefd? Is centralisatie van macht naar Brussel (wat dus nu aan de hand is) wel zo'n lekker idee?

Tijd om even tot bezinning te komen lijkt me en even de rem erop te zetten. Laten ze maar eens met iets komen waar de burgers echt op zitten te wachten.
pi_27192255
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 17:24 schreef kenz het volgende:
Europese gemeenschap is leuk, maar is die euro nou zo'n zegen? Wordt het stabiliteitspact nu zo goed nageleefd?
Dit zijn 2 hele aparte vragen, persoonlijk denk ik dat de Euro erg nuttig is... al is het alleen maar omdat we ermee een machtsblok tegen de Dollar vormen. Goed, dingen zijn duurder geworden en met name de hoereca heeft er misbruik van gemaakt.

Het stabiliteitspact daarentegen was een keiharde afspraak die simpelweg overboord is gezet, omdat de kleine landen te scheiterig zijn om met z'n allen een blok te vormen is er niets tegen gedaan. FR en DE hebben gewoon heel slim een soort verdeel en heers strategie toegepast, maar wat als ze dat in de toekomst weer doen.
pi_27192847
@ RM-rf;

Bewonderenswaardig dat je jouw visie blijft betogen, maar what the bleep would you know . Kom eens met mensen die er verstand van hebben. Liefst van buiten de politieke kaste.

Zoals deze franse leraar rechten; http://etienne.chouard.fr(...)anhetlichtbrengt.htm
pi_27194949
@RM-r

Ik krijg, mede gezien jouw profiel, dat je als freelance Mind-Controller en wonende op een plek waar redelijk wat mensen wonen die voor de EU werkzaam zijn(Trier D ), hier in hun opdracht tracht nog enigzins te redden wat er te redden valt. Maar ik moet je teleurstellen, alles wat de regering, zowel de Nederlandse als Europese, nu nog in het werk stellen de mening van het Nederkandse volk te wijzigen, heeft een tegenovergestelde uitwerking.
Ik denk dat dat oa. te maken heeft met een nationaliteitsgevoel van de Nederlanders, dat, nadat de afgelopen eeuwen ons land meerdere malen inlijving door andere landen, Spanje Frankrijk en Duitsland,heeft weten te voorkomen, de Nederlander nu bang is dat ons land wordt verkwanseld door een clubje in Den Haag onder aanvoering van Balkenende. Niemand heeft er vertrouwen in dat die club een hard nee durft uit te spreken tegen welke bemoeienis dan ook door de EU, als het volk het daar niet mee eens is.
pi_27195019
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 19:23 schreef Kokomo het volgende:
[..]

Niemand heeft er vertrouwen in dat die club een hard nee durft uit te spreken tegen welke bemoeienis dan ook door de EU, als het volk het daar niet mee eens is.
Als ze het uberhaupt nog mogen volgens de regels van de grondwet.
pi_27195270
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 18:00 schreef Sebastral het volgende:
@ RM-rf; [afbeelding]

Bewonderenswaardig dat je jouw visie blijft betogen, maar what the bleep would you know . Kom eens met mensen die er verstand van hebben. Liefst van buiten de politieke kaste.

Zoals deze franse leraar rechten; http://etienne.chouard.fr(...)anhetlichtbrengt.htm
Volledig mee eens Sebastral, laat hem ook maar eens met een lijst komen als dei onder de verklaring in mijn eerdere reaktie : Kokomo - vrijdag 20 mei 2005 @ 15:37
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')