abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27159834
Massaal 'nee' tegen Europese grondwet

Nederland gaat massaal nee zeggen tegen de Europese grondwet. Dat blijkt uit een peiling van TNS NIPO in opdracht van RTL Nieuws.

Groei
De ja-campagne van het kabinet dreigt op een pijnlijke mislukking uit te lopen. Sterker nog: De groep mensen die tegen de grondwet gaat stemmen groeit met de dag. Onder de Nederlanders die zeker gaan stemmen, zijn nu zelfs twee keer zoveel tegenstemmer als voorstemmers.

Tegen
Van deze 'zekere kiezers' is 27% voor de grondwet, maar twee keer zoveel, 54%, is vastbesloten tegen te gaan stemmen. Het referendum vindt op 1 juni plaats.
pi_27160497
Lees net de meest creapy dingen in de simpele versie van sargasso.nl .. de commisie kan zomaar besluiten je de onteigenen van je onroerend goed, militair gezien mag iedereen alles voor zichzelf houden, terwijl "geen oorlog" zogenaamd een grondbeginsel is van de EU ..

nu wordt het zeker nee
pi_27160549
Ik weet het echt niet, ik hoop nog ergens een onbevooroordeelde website te vinden die het even helder uitlegd allemaal....
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_27161305
Mooi, nu alleen nog uit de EU. Zonder die clausule uit de grondwet moet het ook wel kunnen.
  donderdag 19 mei 2005 @ 20:20:34 #5
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_27162079
-voer voor een nieuw topic-
  donderdag 19 mei 2005 @ 20:22:49 #6
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_27162151
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 19:33 schreef mcintosh het volgende:
Ik weet het echt niet, ik hoop nog ergens een onbevooroordeelde website te vinden die het even helder uitlegd allemaal....
Net zoals er geen objectieve bronnen zijn te vinden over, bijvoorbeeld, het conflict rond "palestina" is het zoeken naar een objectieve website over de EU net zoiets als water naar de zee dragen.
pi_27162183
Huh, kunnen ze die spullen vervreemden zonder vergoeding?
pi_27165820
Volgens de referendumwet moet de grondwet gratis te krijgen zijn, vier weken voor het referendum. Je zou dus in het stadhuis kunnen gaan vragen, alleen het schijnt dat ie nog lang niet overal te krijgen is. Ik had gehoopt dat de regering iig. wat belastinggeld zou gebruiken om aan de informatieplicht te voldoen.

In elk geval is de grondwet zelf lezen de enige manier om ongekleurde informatie over het onderwerp te krijgen..
pi_27166192
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 19:31 schreef deepthroat het volgende:
Lees net de meest creapy dingen in de simpele versie van sargasso.nl .. de commisie kan zomaar besluiten je de onteigenen van je onroerend goed, militair gezien mag iedereen alles voor zichzelf houden, terwijl "geen oorlog" zogenaamd een grondbeginsel is van de EU ..

nu wordt het zeker nee
Wel goed lezen hoor: Stel je gerust, III-426 wil niet zeggen dat je bezittingen kunnen worden afgepakt door iemand.
"Zij kan met name roerende en onroerende goederen verkrijgen of vervreemden en in rechte optreden." betekent alleen maar dat de EU, net als ieder rechtspersoon, een kantoor mag kopen, een contract mag sluiten of een doosje balpennen. Het regelt de rechtspersoonlijkheid van de EU. Voor de wet is de EU dus een actor. Niet meer, niet minder. Heel belangrijk, zo heeft, als de EU de rekening voor het doosje balpennen niet betaalt, de rechter een aanspreekpunt om te veroordelen.
  donderdag 19 mei 2005 @ 22:04:38 #10
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_27166353
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 22:01 schreef 6liNes het volgende:

[..]

Wel goed lezen hoor: Stel je gerust, III-426 wil niet zeggen dat je bezittingen kunnen worden afgepakt door iemand.
"Zij kan met name roerende en onroerende goederen verkrijgen of vervreemden en in rechte optreden." betekent alleen maar dat de EU, net als ieder rechtspersoon, een kantoor mag kopen, een contract mag sluiten of een doosje balpennen. Het regelt de rechtspersoonlijkheid van de EU. Voor de wet is de EU dus een actor. Niet meer, niet minder. Heel belangrijk, zo heeft, als de EU de rekening voor het doosje balpennen niet betaalt, de rechter een aanspreekpunt om te veroordelen.
Wat hij hier zegt.

Tegen de Grondwet zijn kan, daar zijn volop argumenten voor. En ook tegen trouwens.
Maar die onzin die je soms hoort...
pi_27166519
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 19:13 schreef Poldermodel het volgende:

Tegen
Van deze 'zekere kiezers' is 27% voor de grondwet, maar twee keer zoveel, 54%, is vastbesloten tegen te gaan stemmen.
Gelukkig.
"Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar het alternatief is niets doen,
en dat vind ik cynisch." - Dolf Jansen
Fotoboek
  donderdag 19 mei 2005 @ 22:17:27 #12
119009 EA
Say it loud!
pi_27166881
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 19:33 schreef mcintosh het volgende:
Die zijn er niet. Degene die het serieus bestuderen komen allemaal met de conclusie dat de grondwet slecht is, tenzij er andere belangen in het spel zijn. Zoals "kuch" we zijn gekke Henkie van Europa. enz.
pi_27167138
Gekke Henkie of niet. Nu het er toch wel degelijk serieus begint uit te zien dat Nederland nee gaat stemmen ben ik wel benieuwd wat daar nou precies de gevolgen van zullen zijn.
pi_27167227
We'll keep on whispering our mantras.
  donderdag 19 mei 2005 @ 22:25:50 #15
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_27167244
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 22:17 schreef EA het volgende:

[..]

Die zijn er niet. Degene die het serieus bestuderen komen allemaal met de conclusie dat de grondwet slecht is, tenzij er andere belangen in het spel zijn. Zoals "kuch" we zijn gekke Henkie van Europa. enz.
Bullshit.
  donderdag 19 mei 2005 @ 22:30:15 #16
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_27167455
Balkenende wil niet buiten de grote boot vallen, daarom wil hij dat we ja stemmen.
quote:
Gekke Henkie of niet. Nu het er toch wel degelijk serieus begint uit te zien dat Nederland nee gaat stemmen ben ik wel benieuwd wat daar nou precies de gevolgen van zullen zijn.
De gevolgen zullen zijn dat Nederland in ieder geval als een serieus onderhandelingspartner wordt gezien ipv het domme landje wat die boot niet wilde missen door JA te zeggen en aan de zijlijn kan gaan staan kijken hoe de andere landen het 'lot' van Nederland bapalen.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_27167476
Oh aan de hand van deze statistieken kan rustig voorspeld worden dat de grondwet wordt aangenomen .

De opkomst zal niet bijster hoog zijn waardoor het gezagsgetrouwe deel sgp/cu/cda veel invloed heeft en de uitkomst al vast staat.

Zeker omdat de neestemmers bij het bevolkingsdeel horen dat toch al liever nietgaat stemmen .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_27167698
Stelling: Als de uitslag van het referendum is : nee tegen de grondwet,
Moet ook de regering Balkenende naar huis omdat die niet meer de opinie van het Nederlandse Volk vertegenwoordigd.
pi_27167745
quote:
[b]
De gevolgen zullen zijn dat Nederland in ieder geval als een serieus onderhandelingspartner wordt gezien ipv het domme landje wat die boot niet wilde missen door JA te zeggen en aan de zijlijn kan gaan staan kijken hoe de andere landen het 'lot' van Nederland bapalen.
Dat klinkt als een pleidooi om vooral maar nee te gaan stemmen, en ik geloof totaal niet in dit argument. Met ja doe je mee, en met nee sta je denk ik eerder aan de zijlijn. Mits Frankrijk en Engeland tegen gaan stemmen uiteraard, dan wordt het een ander verhaal.
  donderdag 19 mei 2005 @ 22:37:34 #20
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_27167819
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 22:35 schreef 6liNes het volgende:

[..]

Dat klinkt als een pleidooi om vooral maar nee te gaan stemmen, en ik geloof totaal niet in dit argument. Met ja doe je mee, en met nee sta je denk ik eerder aan de zijlijn. Mits Frankrijk en Engeland tegen gaan stemmen uiteraard, dan wordt het een ander verhaal.
Stiekem is het dat ook.

Frankrijk gaat tegen stemmen.
pi_27167836
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 22:34 schreef Kokomo het volgende:
Moet ook de regering Balkenende naar huis omdat die niet meer de opinie van het Nederlandse Volk vertegenwoordigd.
Oké, jij wilt hiermee zeggen dat we dan maar een regering moeten krijgen met de ChristenUnie, LPF en Partij Wilders (de Nee-stemmers), omdat deze wel de stem van het volk vertegenwoordigen?? De rest is immers voor!! Beetje kort door de bocht, vind je niet??
  donderdag 19 mei 2005 @ 22:39:55 #22
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_27167931
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 22:34 schreef Kokomo het volgende:
Het vervelende is dat die Europese grondwet er toch wel gaat komen, al zou 90% tegen stemmen.
Wat dan betekent dat niet Nederland wil meedoen maar onze regering. Dus ja.
pi_27168274

pi_27179912
Hulde .
quote:
De NEE-stemmers zeggen in overgrote meerderheid (94%) dat de Europese eenwording te snel gaat.
Nederland
quote:
De macht van de Europese instellingen komt indirect voort uit de nationale parlementen en hun verkozenen, maar de graad van delegatie veroorzaakt een verregaande verzwakking van de democratische controle : de bevolking delegeert haar soevereiniteit aan haar verkozenen in de nationale parlementen. Deze delegeren ze aan hun regeringen, deze aan de Europese Ministerraad die ze in grote mate delegeert aan de Europese Commissie die geen verantwoording moet afleggen aan de bevolking. De grondwet bezegelt de overgang van "democratie" naar "technocratie" door aan de Commissie de bevoegdheid te geven "het algemeen belang te bewaken" en "de Unie naar buitenuit te vertegenwoodigen". De Commissie is een verzameling technocraten die geen verantwoording verschuldigd is en die bewezen heeft vooral open te staan voor de suggesties van zakenlieden. Deze Commissie heeft het monopolie om voorstellen voor Europese wetgeving te doen aan het Europees Parlement. Het EP zelf kan dus nog steeds niet op eigen initiatief wetgevend werk verrichten. Eén lichtpunt : het aantal materies waarbij het EP bij deze voorstellen betrokken wordt, is uitgebreid.
"You can never get enough of what you don't need to make you happy."
  vrijdag 20 mei 2005 @ 12:10:59 #25
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27180543
Een goede ontwikkeling natuurlijk.

Maar als men eenmaal in dat stemhokje staat, zal het aantal nee-stemmers toch tegenvallen, vrees ik. Het inspelen op angsten werkt nu eenmaal aan beide kanten. En als puntje bij paaltje komt, kiest Jan met de Korte Achternaam toch gewoon voor de veiligheid van de aansluiting bij de grootste gemene deler.

Dit vanuit de overweging: "Als we dan toch het schip ingaan met die Europese Grondwet, dan liever met z'n allen tegelijk" .
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')