abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59647421
ik heb een lui oog en daarom kan ik helaas helaas gelaserd worden en ook geen vorozetlens krijgen bleek bij het vooronderzoek. Ik ben nu sinds een maand lenzen aan het dragen, fijnfijn zonder bril! Ik heb zachte maandlenzen en het bevalt prima! ( ik lees hier nu dat je er zelfs mee kan zwemmen en douchen.echt?) Ik heb in een ver verleden ( toen ik dus ook nog erg jong was) harde lenzen gehad en dat was echt een ramp, zo erg dat ik tien jaar heb gewacht en lijdzaam een bril heb gedragen ( ze vielen uit mijn oog of ze waren ' kwijt' in mijn oog, ik zag halo's als ik al iets zag, etc..) dus ik geniet nu elke dag van mijn goeie zicht zonder bril!
  maandag 27 oktober 2008 @ 19:48:58 #152
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_62728917
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 11:39 schreef hoppipolla het volgende:
ik heb een lui oog en daarom kan ik helaas helaas gelaserd worden en ook geen vorozetlens krijgen bleek bij het vooronderzoek. Ik ben nu sinds een maand lenzen aan het dragen, fijnfijn zonder bril! Ik heb zachte maandlenzen en het bevalt prima! ( ik lees hier nu dat je er zelfs mee kan zwemmen en douchen.echt?) Ik heb in een ver verleden ( toen ik dus ook nog erg jong was) harde lenzen gehad en dat was echt een ramp, zo erg dat ik tien jaar heb gewacht en lijdzaam een bril heb gedragen ( ze vielen uit mijn oog of ze waren ' kwijt' in mijn oog, ik zag halo's als ik al iets zag, etc..) dus ik geniet nu elke dag van mijn goeie zicht zonder bril!
Kickje
Met zachte lenzen zwemmen zou ik niet doen. Je lenzen raken zo verstopt, waardoor de zuurstofdoorlaatbaarheid drastisch afneemt. Om maar niet te reppen over ontstekingen.
Dasvidanja
pi_62739702
Ik heb het eens aan m'n opticien gevraagd. Die vertelde me dat ik er gerust mee kon zwemmen. Toch doe ik dat niet. Vind het sowieso niet fijn om ogen open te doen onder water.
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 02:35:00 #154
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_62739925
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 01:38 schreef Nashje het volgende:
Ik heb het eens aan m'n opticien gevraagd. Die vertelde me dat ik er gerust mee kon zwemmen. Toch doe ik dat niet. Vind het sowieso niet fijn om ogen open te doen onder water.
Heel raar, in menig foldertje zal je anders lezen.
Dasvidanja
pi_62741092
Als ik zachte lenzen in heb en ik ga zwemmen zijn het toch daglenzen dan maakt het niet zoveel uit lijkt me
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:43:33 #156
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_62749916
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 08:17 schreef du_ke het volgende:
Als ik zachte lenzen in heb en ik ga zwemmen zijn het toch daglenzen dan maakt het niet zoveel uit lijkt me
Neuj daglenzen zijn dan niet zo schadelijk idd
Dasvidanja
  vrijdag 5 december 2008 @ 16:49:02 #157
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_63786627

Waarom je met geen enkele lens in mag slapen, ongeacht welk merk lenzen.
Dasvidanja
  vrijdag 5 december 2008 @ 21:49:58 #158
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_63793465
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 16:49 schreef Verluste het volgende:

Waarom je met geen enkele lens in mag slapen, ongeacht welk merk lenzen.
Dat zegt hij niet. Hij zegt dat het voor de meeste lenzen niet kan (en dat zijn de standaard hydrogel lenzen) maar dat bepaalde lenzen door de FDA goedgekeurd zijn omdat die met gesloten ogen nog immer meer dan genoeg zuurstof toelaten (silicone hydrogel lenzen).

Hij raadt het alleen af om regelmatig met lenzen in te slapen.

Daarnaast is mijn persoonlijke ervaring dat de meeste opticiens niet verder komen dan marketingmateriaal van de contactlensfabrikanten opdreunen. Alleen de oogartsen in het ziekenhuis waar ik werk lezen daadwerkelijk wetenschappelijke papers en houden de ontwikkelingen bij, anders dan de huis tuin en keuken opticien.
Confidence through competence
  zaterdag 6 december 2008 @ 14:49:31 #159
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_63804826
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 21:49 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Dat zegt hij niet. Hij zegt dat het voor de meeste lenzen niet kan (en dat zijn de standaard hydrogel lenzen) maar dat bepaalde lenzen door de FDA goedgekeurd zijn omdat die met gesloten ogen nog immer meer dan genoeg zuurstof toelaten (silicone hydrogel lenzen).

Hij raadt het alleen af om regelmatig met lenzen in te slapen.

Daarnaast is mijn persoonlijke ervaring dat de meeste opticiens niet verder komen dan marketingmateriaal van de contactlensfabrikanten opdreunen. Alleen de oogartsen in het ziekenhuis waar ik werk lezen daadwerkelijk wetenschappelijke papers en houden de ontwikkelingen bij, anders dan de huis tuin en keuken opticien.
Volgens hem kan het niet nee, maar volgens de FDA wel voor bepaalde lenzen. Hij raadt het helemaal af om met lenzen in te slapen. Wel goed luisteren he!
Dasvidanja
  zaterdag 6 december 2008 @ 21:22:53 #160
55709 Stereotomy
pi_63812190
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 14:49 schreef Verluste het volgende:

[..]

Volgens hem kan het niet nee, maar volgens de FDA wel voor bepaalde lenzen. Hij raadt het helemaal af om met lenzen in te slapen. Wel goed luisteren he!
En wat dan nog? De silicone hydrogel lenzen met een hoge zuurstofflux wanneer ogen gesloten zijn kunnen prima inblijven wanneer je gaat slapen of een tukkie gaat doen, FDA én EU goedgekeurd, wetenschappelijk bewijs dat het niet ongezond is. Wil je anders dat ik even in mijn lab ga zitten en een filmpje voor Expert Village maak waarin ik ga zeggen dat het wél kan? Leuk dat je zoveel waarde hecht aan een pipo op internet die toevallig hetzelfde zegt wat je onderbuikgevoelens ook zeggen. Ga op Pubmed zelf de wetenschappelijke publicaties lezen.
  zaterdag 6 december 2008 @ 23:31:31 #161
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_63814665
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 21:22 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

En wat dan nog? De silicone hydrogel lenzen met een hoge zuurstofflux wanneer ogen gesloten zijn kunnen prima inblijven wanneer je gaat slapen of een tukkie gaat doen, FDA én EU goedgekeurd, wetenschappelijk bewijs dat het niet ongezond is. Wil je anders dat ik even in mijn lab ga zitten en een filmpje voor Expert Village maak waarin ik ga zeggen dat het wél kan? Leuk dat je zoveel waarde hecht aan een pipo op internet die toevallig hetzelfde zegt wat je onderbuikgevoelens ook zeggen. Ga op Pubmed zelf de wetenschappelijke publicaties lezen.
Hij zegt het, niet ik. Ga je nu wat die pipo heeft gezegd tegenspreken wat hij zelf wel gezegd heeft
Dasvidanja
pi_63827804
Ik hoor steeds vaker dat zachte lenzen slecht zijn. Omdat ze je ogen beetje verdoven waardoor je geen vuil voelt achter de lenzen. En bij zachte lenzen blijven meer vuil achter dan harde lenzen.

Ik heb zelf gekeken naar laseren ik durf dat niet. Ze weten niet de risico op langer termijn.
En er is kans dat het fouten gaat. Het is misschien weinig maar wil nu niet blindt worden.

En het is niet blijvend. Als je later lenzen nodig heeft kan dat niet omdat je ogen zijn vervormd.

Ik gebruik zelf sinds mei nachtlenzen.

Harde lenzen die je s' nachts in doet en als je wakker wordt uit doet. De hele dag zie je scherp.
Ik zie scherper dan met bril of met daglenzen.

Ik vindt het ideaal ik voel de hele dag geen bril of lenzen zitten. Het is ook ideaal bij sporten of bij zwemmen lekker duiken met scherp zicht vroeger was dat anders.
  zondag 7 december 2008 @ 19:55:15 #163
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_63831278
quote:
Op zondag 7 december 2008 17:20 schreef Breaker.Faker het volgende:
Ik hoor steeds vaker dat zachte lenzen slecht zijn. Omdat ze je ogen beetje verdoven waardoor je geen vuil voelt achter de lenzen. En bij zachte lenzen blijven meer vuil achter dan harde lenzen.

Ik heb zelf gekeken naar laseren ik durf dat niet. Ze weten niet de risico op langer termijn.
En er is kans dat het fouten gaat. Het is misschien weinig maar wil nu niet blindt worden.

En het is niet blijvend. Als je later lenzen nodig heeft kan dat niet omdat je ogen zijn vervormd.

Harde lenzen die je s' nachts in doet en als je wakker wordt uit doet. De hele dag zie je scherp.

Ik vindt het ideaal ik voel de hele dag geen bril of lenzen zitten. Het is ook ideaal bij sporten of bij zwemmen lekker duiken met scherp zicht vroeger was dat anders.
Dat is goed, als je ze maar niet 24 uur per dag inhoudt. Trouwens gelden nachtlenzen tot een bepaalde zwakke sterkte.
Dasvidanja
  zondag 7 december 2008 @ 21:19:45 #164
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_63833712
quote:
Op zondag 7 december 2008 17:20 schreef Breaker.Faker het volgende:

Ze verdoven niet, ze plakken op je oog in plaats van harde lenzen die op je oog drijven. Daardoor voel je bij harde lenzen inderdaad het vuiltje zitten en kan je 'm eruit halen en er opnieuw in doen, bij zachte voel je ze niet/nauwelijks.
En inderdaad, nachtlenzen gaan maar tot een sterkte van -4. Das nogal kut als je daarboven zit, dan heeft het dus gewoon geen zin.
I never look back, darling. It distracts from the now.
  zondag 7 december 2008 @ 22:18:47 #165
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_63835794
quote:
Op zondag 7 december 2008 21:19 schreef Enfermera het volgende:

[..]

Ze verdoven niet, ze plakken op je oog in plaats van harde lenzen die op je oog drijven. Daardoor voel je bij harde lenzen inderdaad het vuiltje zitten en kan je 'm eruit halen en er opnieuw in doen, bij zachte voel je ze niet/nauwelijks.
En inderdaad, nachtlenzen gaan maar tot een sterkte van -4. Das nogal kut als je daarboven zit, dan heeft het dus gewoon geen zin.
Bij zachte lensen krijgen je ogen geen zuurstof, dit geeft op een gegeven moment een verdovend effect.
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  zondag 7 december 2008 @ 22:27:57 #166
55709 Stereotomy
pi_63836163
Hou nou eens op dat zachte lenzen geen zuurstof doorlaten. Als dat zo was waren je ogen na 1 dag al necrotisch geworden, simpele.

**ALLE** zachte contactlenzen zijn zuurstofpermeabel. Hydrogel lenzen door opgelost zuurstof in het water, siliconen hydrogellenzen door de siliconenmatrix. De silicone hydrogellenzen hebben een Dk/t en resulterende zuurstofflux die zelfs met gesloten ogen niet tot corneale hypoxia leiden.

http://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=contact+lenses+oxygen&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8
  zondag 7 december 2008 @ 23:14:12 #167
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_63837816
quote:
Op zondag 7 december 2008 22:18 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Bij zachte lensen krijgen je ogen geen zuurstof, dit geeft op een gegeven moment een verdovend effect.
Oke, ook goed
quote:
Op zondag 7 december 2008 22:27 schreef Stereotomy het volgende:
Hou nou eens op dat zachte lenzen geen zuurstof doorlaten. Als dat zo was waren je ogen na 1 dag al necrotisch geworden, simpele.

**ALLE** zachte contactlenzen zijn zuurstofpermeabel. Hydrogel lenzen door opgelost zuurstof in het water, siliconen hydrogellenzen door de siliconenmatrix. De silicone hydrogellenzen hebben een Dk/t en resulterende zuurstofflux die zelfs met gesloten ogen niet tot corneale hypoxia leiden.

http://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=contact+lenses+oxygen&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8
Ik zeg niet dat ze geen zuurstof doorlaten, maar ze laten nog steeds minder zuurstof door dan harde lenzen. Daarbij zijn er nog meer nadelen die je gewoon niet wilt hebben, je kunt harde lenzen nog altijd langer dragen (je hele leven) dan zachte lenzen.
  zondag 7 december 2008 @ 23:30:03 #168
55709 Stereotomy
pi_63838375
Onzin. De zuurstofdoorlaatbaarheid is met de introductie van silicone hydrogel lenzen (een 5-6x zo hoge Dk/t, tussen 100 en 150) op een dusdanig niveau gekomen dat je ogen alle zuurstof die ze nodig hebben krijgen, en nog meer. Ze laten zelfs meer zuurstof door dan harde lenzen tegenwoordig (klik), dus het voordeel dat harde lenzen hadden tov conventionele hydrogel lenzen bestaat al een jaar of 8-9 niet meer.

Op de een of andere manier blijven mensen in hun argumentatie altijd in de jaren '90 van de vorige eeuw hangen ofzo.

Zachte lenzen kun je uitstekend je hele leven dragen, minstens even goed als harde lenzen. Je moet ze alleen wel hygienisch verzorgen en luisteren naar je oogarts (optometristen wantrouw ik nog immer, alleen oogartsen die ik in het ziekenhuis spreek laten blijk geven actuele medische literatuur in de gaten te houden. Optometristen dreunen alleen maar marketingfoldertjes op).

Harde lenzen kun je onmogelijk in je slaap dragen. Mocht het ooit (per ongeluk) proberen, heb je gewoon een gigantisch probleem. met silicone hydrogellenzen heb je nergens last van. Daarnaast ben je echt de sjaak als je een stofje of zandkorreltje in je ogen krijgt. Het comfort is gewoon vele malen lager.

Ik erger me aan die onderbuikkreten: "Zachte lenzen kun je niet je hele leven dragen, harde wel" die nergens op gebaseerd zijn, en die gewoon tegen worden gesproken door alle wetenschappelijke publicaties en mensen die hun zachte lenzen goed verzorgen en hun hele leven er al mee rondlopen.

Nederland is een van de weinige landen in de wereld waar nog een redelijke minderheid aan de harde lens zit. Mijn persoonlijke indruk is dat dit over 10 jaar vrijwel allemaal vervangen is door zachte lenzen van silicone hydrogel of ander zacht wegwerpmateriaal met nog betere eigenschappen.

- edit - Wellicht dailies, want verreweg de meeste problemen bij zachte contactlenzen komt door een slechte hygiene. Van die mensen die hun lenzenvloeistof een week lang hergebruiken enzo. Die verdienen dan ook gewoon een ontstoken oog. Met harde lenzen is het idd moeilijker om op die manier onhygienisch te zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Stereotomy op 07-12-2008 23:38:14 ]
  maandag 8 december 2008 @ 01:05:43 #169
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_63840628
quote:
Op zondag 7 december 2008 23:30 schreef Stereotomy het volgende:
Onzin. De zuurstofdoorlaatbaarheid is met de introductie van silicone hydrogel lenzen (een 5-6x zo hoge Dk/t, tussen 100 en 150) op een dusdanig niveau gekomen dat je ogen alle zuurstof die ze nodig hebben krijgen, en nog meer. Ze laten zelfs meer zuurstof door dan harde lenzen tegenwoordig (klik), dus het voordeel dat harde lenzen hadden tov conventionele hydrogel lenzen bestaat al een jaar of 8-9 niet meer.

Op de een of andere manier blijven mensen in hun argumentatie altijd in de jaren '90 van de vorige eeuw hangen ofzo.

Zachte lenzen kun je uitstekend je hele leven dragen, minstens even goed als harde lenzen. Je moet ze alleen wel hygienisch verzorgen en luisteren naar je oogarts (optometristen wantrouw ik nog immer, alleen oogartsen die ik in het ziekenhuis spreek laten blijk geven actuele medische literatuur in de gaten te houden. Optometristen dreunen alleen maar marketingfoldertjes op).

Harde lenzen kun je onmogelijk in je slaap dragen. Mocht het ooit (per ongeluk) proberen, heb je gewoon een gigantisch probleem. met silicone hydrogellenzen heb je nergens last van. Daarnaast ben je echt de sjaak als je een stofje of zandkorreltje in je ogen krijgt. Het comfort is gewoon vele malen lager.

Ik erger me aan die onderbuikkreten: "Zachte lenzen kun je niet je hele leven dragen, harde wel" die nergens op gebaseerd zijn, en die gewoon tegen worden gesproken door alle wetenschappelijke publicaties en mensen die hun zachte lenzen goed verzorgen en hun hele leven er al mee rondlopen.

Nederland is een van de weinige landen in de wereld waar nog een redelijke minderheid aan de harde lens zit. Mijn persoonlijke indruk is dat dit over 10 jaar vrijwel allemaal vervangen is door zachte lenzen van silicone hydrogel of ander zacht wegwerpmateriaal met nog betere eigenschappen.

- edit - Wellicht dailies, want verreweg de meeste problemen bij zachte contactlenzen komt door een slechte hygiene. Van die mensen die hun lenzenvloeistof een week lang hergebruiken enzo. Die verdienen dan ook gewoon een ontstoken oog. Met harde lenzen is het idd moeilijker om op die manier onhygienisch te zijn.
Klopt niet, harde lenzen zijn ook met hun tijd meegegaan, net als de zachte. Dus je mag van de nieuwe harde lenzen verwachten dat ze ongeveer net zoveel zuurstof doorlaten als zijn tegenhanger, wat ze ook doen (als ik mijn oogarts en dit artikel mag geloven).

http://ezinearticles.com/?RGP-vs.-Soft-Contact-Lenses---Which-Is-Best-for-You?&id=46489

Harde lenzen zijn gewoon een stuk veiliger dan zachte. Je leest het overal op internet en in brochures. Ook als je zorgvuldig met zachte omspringt, want een ooginfectie kan iedereen overkomen. En het is inderdaad bekend dat een deel van de mensen een weerstand opbouwt tegen de zachte contactlens.

En met harde lenzen kun je gewoon slapen hoor, het is niet aan te raden, maar het is veilig. Lees maar: http://www.bartmeijervanp(...)urstofdoorlatend.htm

Daarnaast kun je het meest scherp zien met harde contactlenzen, kunnen ze volledig op maat worden gemaakt (met zachte contactlenzen wordt dit een ERG duur geintje) en ze remmen de sterktetoename van je ogen af.

De nadelen van harde lenzen weet iedereen wel denk ik. de harde kan niet tegen de zachte op in comfort en handigheid.
De nieuwste zachte contactlenzen, de 1-dags lenzen laten weliswaar altijd meer zuurstof door dan de laatste harde lenzen, duur zijn ze wel en ze hebben nog steeds alle nadelen in zich van de zachte contactlens.

[ Bericht 3% gewijzigd door Verluste op 08-12-2008 01:29:30 ]
Dasvidanja
pi_63845419
waarom zou je met je lenzen in slapen? Zodat je in je dromen ook goed kunt zien? Heb al 8 jaar harde lenzen en idd als er een stofje inkomt is het niet fijn nee. Maar verder (mits je ze elke dag trouw in hebt en geen 4 dagen ff niet want dan is het weer wennen) zitten ze goed. Vaak zelfs zo goed dat ik me afvraag of ik ze er nog wel in heb
just give a second thought
what if we don't get caught...
  maandag 8 december 2008 @ 11:43:17 #171
55709 Stereotomy
pi_63847166
quote:
Klopt niet, harde lenzen zijn ook met hun tijd meegegaan, net als de zachte. Dus je mag van de nieuwe harde lenzen verwachten dat ze ongeveer net zoveel zuurstof doorlaten als zijn tegenhanger, wat ze ook doen (als ik mijn oogarts en dit artikel mag geloven).
Ik schreef dat silicone hydrogellenzen 5-6x meer zuurstof doorlaten dan hun hydrogel collega's, niet de harde lenzen. Die zijn sinds 2000 vergelijkbaar, met uitschieters naar boven. Zuurstofdoorlaatbaarheid is sinds toen, **geen** issue meer voor zachte lenzen.
quote:
Harde lenzen zijn gewoon een stuk veiliger dan zachte. Je leest het overal op internet en in brochures. Ook als je zorgvuldig met zachte omspringt, want een ooginfectie kan iedereen overkomen. En het is inderdaad bekend dat een deel van de mensen een weerstand opbouwt tegen de zachte contactlens.
Anders stop je nog meer onderbuikgevoelens in één alinea. Heb jij wel eens in een brochure voor zachte lenzen gelezen dat harde lenzen echt veiliger zijn? Jij leest selectief: wanneer zachte lenzen net zo kansloos zouden zijn als wat jij beweert waren ze *allang* verboden op de markt. Ooginfecties kunnen ook mensen met harde lenzen overkomen (zeker degenen die de lens even in hun mond reinigen) - het heeft dus met hygiene van de persoon te maken.
quote:
Daarnaast kun je het meest scherp zien met harde contactlenzen, kunnen ze volledig op maat worden gemaakt (met zachte contactlenzen wordt dit een ERG duur geintje) en ze remmen de sterktetoename van je ogen af.
Die 2% extra zicht werkt in mijn praktijk niet op tegen de kans dat je een stofje of zandkorreltje in je oog krijgt en dat je dan vergaat van de pijn en je lens echt even uit moet doen.
quote:
De nieuwste zachte contactlenzen, de 1-dags lenzen laten weliswaar altijd meer zuurstof door dan de laatste harde lenzen, duur zijn ze wel en ze hebben nog steeds alle nadelen in zich van de zachte contactlens.
1-dags lenzen hebben NIETS te maken met zuurstofdoorlatendheid vergeleken met harde lenzen, maar met gemak en hygiëne. Zoals ik al een paar postings achterelkaar aan je probeer te vertellen is zuurstofdoorlatendheid een issue van materiaal: conventionele hydrogel lenzen vs de nieuwere silicone hydrogel die 8-9 jaar terug is geïntroduceerd. De meeste daglenzen zijn van conventionele hydrogel gemaakt, binnen nu en 1-2 jaar zal elke grote fabrikant dailies van silicone hydrogellenzen hebben.

Voordelen: hygiëne en gemak. Iedere dag een nieuwe, hoogzuurstofdoorlatende lens: steriel uit de verpakking. Mensen die dailies als lens gebruiken hebben qua hygiene een beter product in handen dan mensen met harde lenzen. En nogmaals, wanneer jij je silicone hydrogellenzen hygiënisch verzorgd, heb je een even goede hygiëne als harde lens dragers, zonder de nadelen van het comfort, en zonder die investering die je weggooit als je een keer een lens kwijtraakt.
  maandag 8 december 2008 @ 11:47:05 #172
55709 Stereotomy
pi_63847242
quote:
Op maandag 8 december 2008 10:26 schreef Apotheose het volgende:
waarom zou je met je lenzen in slapen? Zodat je in je dromen ook goed kunt zien? Heb al 8 jaar harde lenzen en idd als er een stofje inkomt is het niet fijn nee. Maar verder (mits je ze elke dag trouw in hebt en geen 4 dagen ff niet want dan is het weer wennen) zitten ze goed. Vaak zelfs zo goed dat ik me afvraag of ik ze er nog wel in heb
Ik draag ze ook nooit als ik ga slapen, want het is uiteraard betere hygiene als je ze elke dag uitdoet en de vetafzetting even wegpoetst (conventionele hydrogel hebben vooral eiwitafzetting, silicone hydrogel vetafzetting). Veel mensen poetsen niet meer met een no-rub fles, maar je verwijdert daarmee 80-90% meer afzetting.

De enige keren dat ik met zachte silicone hydrogel lenzen in slaap is wanneer ik om 4:00 uit de kroeg kom en rechtstreeks mijn bed in duik. Maar het is dus goed om te weten dat je ogen nog immer genoeg zuurstof door krijgen én dat het erg comfortabel is.
  maandag 8 december 2008 @ 12:01:02 #173
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_63847537
quote:
Op maandag 8 december 2008 11:43 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Ik schreef dat silicone hydrogellenzen 5-6x meer zuurstof doorlaten dan hun hydrogel collega's, niet de harde lenzen. Die zijn sinds 2000 vergelijkbaar, met uitschieters naar boven. Zuurstofdoorlaatbaarheid is sinds toen, **geen** issue meer voor zachte lenzen.
[..]

Anders stop je nog meer onderbuikgevoelens in één alinea. Heb jij wel eens in een brochure voor zachte lenzen gelezen dat harde lenzen echt veiliger zijn? Jij leest selectief: wanneer zachte lenzen net zo kansloos zouden zijn als wat jij beweert waren ze *allang* verboden op de markt. Ooginfecties kunnen ook mensen met harde lenzen overkomen (zeker degenen die de lens even in hun mond reinigen) - het heeft dus met hygiene van de persoon te maken.
[..]

Die 2% extra zicht werkt in mijn praktijk niet op tegen de kans dat je een stofje of zandkorreltje in je oog krijgt en dat je dan vergaat van de pijn en je lens echt even uit moet doen.
[..]

1-dags lenzen hebben NIETS te maken met zuurstofdoorlatendheid vergeleken met harde lenzen, maar met gemak en hygiëne. Zoals ik al een paar postings achterelkaar aan je probeer te vertellen is zuurstofdoorlatendheid een issue van materiaal: conventionele hydrogel lenzen vs de nieuwere silicone hydrogel die 8-9 jaar terug is geïntroduceerd. De meeste daglenzen zijn van conventionele hydrogel gemaakt, binnen nu en 1-2 jaar zal elke grote fabrikant dailies van silicone hydrogellenzen hebben.

Voordelen: hygiëne en gemak. Iedere dag een nieuwe, hoogzuurstofdoorlatende lens: steriel uit de verpakking. Mensen die dailies als lens gebruiken hebben qua hygiene een beter product in handen dan mensen met harde lenzen. En nogmaals, wanneer jij je silicone hydrogellenzen hygiënisch verzorgd, heb je een even goede hygiëne als harde lens dragers, zonder de nadelen van het comfort, en zonder die investering die je weggooit als je een keer een lens kwijtraakt.
Wie praat er hier nou uit onderbuikgevoelens? Je schuift alle informatie terzijde die in jouw ogen niet in je wereldje past en maak je zelfs gebruik van vooroordelen In plaats dat je nou serieus in gaat op dingen vervorm je het naar een lofrede voor de beste zachte wegwerplens en herhaal je enkel dingen die je al eerder hebt gezegd en die iedereen wel weet
Dasvidanja
  maandag 8 december 2008 @ 12:08:15 #174
55709 Stereotomy
pi_63847694
Nou, jammer dat je er niet meer inhoudelijk op in gaat. Nederland is samen met enkele andere landen (zoals Japan) een van de laatste bastions voor harde lenzen, maar dat zal over een jaartje of 5 ook wel weer veranderd zijn.

Zachte lenzen hadden 2 nadelen: zuurstofdoorlaatbaarheid en hygiëne door luie gebruikers. Dat eerste is nogmaals geen probleem meer door silicone hydrogellenzen. En als jij je zachte lenzen hygienisch verzorgd óf 1-dags wegwerplenzen neemt, is dat ook geen issue meer.

En tja, als jij niet snapt dat wanneer je elke dag een steriele daglens pakt uit de verpakking, dat dat hygienischer is dan je schoongemaakte harde lens, dan valt er niet met je te discussiëren.

Oh en:

-edit: het heet niet voor niets private message system

... dit is wel het grootste zwaktebod dat je kunt maken. Ik hoop dat mensen die naar informatie shoppen in dit topic dat ook zien.

[ Bericht 12% gewijzigd door Mylene op 09-12-2008 00:22:58 ]
  maandag 8 december 2008 @ 12:35:28 #175
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_63848225
Daar komt bij dat zachte lenzen problemen geven als je last krijgt van droge ogen, te denken valt aan werken in een droge omgeving of in veel wind. Omdat harde lenzen geen water bevatten kunnen ze ook niet uitdrogen, zoals zachte lenzen dat wel kunnen, met alle complicaties van dien.
http://ezinearticles.com/?RGP-Contact-Lenses---Would-They-Work-for-You?&id=46488

Bovenstaande reageerder moet gewoon toegeven dat de lens waar hij voor pleit zijn na- en voordelen heeft die voor een groot deel goed op te heffen zijn door de harde lens, maar dat deze ook zijn nadelen heeft.
Dasvidanja
  maandag 8 december 2008 @ 12:56:32 #176
55709 Stereotomy
pi_63848692
In een droge omgeving en JUIST als er veel wind staat wil ik geen harde lenzen in hebben! Een klein stofje in je oog en je komt om van de pijn - maar dat noemt het artikel weer niet omdat het artikel geschreven is om mensen te vertellen waarom je juist wel voor harde lenzen moet kiezen.

Neem je namelijk een ander artikel van de zelfde auteur, niet over de voordelen van harde lenzen maar over droge ogen, dan lees je dit:
quote:
However, RGP lenses may present other problems for people with dry eyes. Since the lens is rigid, it can irritate your eye if there are not enough tears under it. A rigid lens in a dry eye feels much worse than a soft one.

http://searchwarp.com/swa24863.htm
Samenvatting: JA er kan geen water uit een harde lens verdampen, en NEE dat betekent niet dat je geen droge ogen kunt krijgen met harde lenzen en JA droge ogen met harde lenzen is veel erger dan met een zachte lens.

Ik heb uitgebreid de nadelen van zachte lenzen in mijn vorige post besproken, maar daar ga jij dus weer niet op in, en stuurt me een - hm, niet zo relevante, kinderachtige - PM. Ik denk dat dat genoeg zegt over jou.
pi_63853876
quote:
Op maandag 8 december 2008 11:43 schreef Stereotomy het volgende:
Afhankelijk van je specifieke afwijking kan het veel meer dan 2% zijn. Een vriendin van mij die door (zeer zeldzame, congenitale afwijkingen gecombineerd met auto-immuun problemen) nog maar 25-30% zicht heeft, heeft niks aan zachte lenzen. Harde lenzen kunnen haar zicht nog tot 50-60% opkrikken. Helaas blijkt ze ook allergisch te zijn voor het materiaal waar harde lenzen van gemaakt worden, maar dat is weer een ander verhaal.

Misschien kunnen we het erop houden dat zowel harde als zachte lenzen voor- en nadelen hebben?
In mijn specifieke geval werd mij aangeraden (door een oogarts, en inderdaad, in de jaren '90 ) om harde lenzen te nemen ivm de zuurstofdoorlaatbaarheid én vanwege het mogelijk remmende effect op het verslechteren van mijn afwijking (van -2 naar -4 dpt in een jaar, jammer). Voor mij is die keuze een goede geweest - voor anderen wellicht niet. Iedereen vrienden?
  maandag 8 december 2008 @ 16:24:48 #178
55709 Stereotomy
pi_63854317
- Wanneer je een specifieke afwijking hebt, ben je idd beter af met corrigerende eigenschappen in een breder spectrum van een harde lens, die veel meer individuele afwijkingen kan corrigeren. Maar dan ben je weer specifiek bezig.

- Zowel zachte- als harde lenzen hebben voor- en nadelen, maar oude wijven verhalen over moderne zachte lenzen van silicone hydrogelen itt zachte conventionele hydrogel lenzen uit de jaren '90 moeten maar eens uit de wereld geholpen worden.

In de jaren '90 moest je idd je zachte lenzen elke avond uit doen, omdat de resulterende zuurstofflux met je HEMA-lens bij gesloten ogen dusdanig laag was dat je cornea necrotisch zou kunnen worden en angiogenese zou bevorderen. Ik ben geen fan van die ouderwetsche zachte lenzen van HEMA materiaal, en had idd dan liever voor harde lenzen gekozen. Gelukkig hebben we nu silicone hydrogel lenzen.

Ergo: moderne zachte- en moderne harde lenzen even veilig. Harde lenzen makkelijker hygienisch te onderhouden, maar wees NIET LUI bij het onderhouden van je maandelijkse zachte silicone hydrogel lenzen of stap over op dailies als je weet dat je wél te lui bent.

en mensen die hun handen niet wassen of een week doen met hetzelfde plasje lenzenvloeistof moeten naderhand niet zeuren dat ze een oogontsteking hebben opgelopen
  maandag 8 december 2008 @ 18:57:43 #179
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_63857511
quote:
Op zondag 7 december 2008 23:30 schreef Stereotomy het volgende:

Daarnaast ben je echt de sjaak als je een stofje of zandkorreltje in je ogen krijgt. Het comfort is gewoon vele malen lager.
Oke, hier wil ik toch echt even op reageren, op de rest heeft Verluste al gereageerd en daar ben ik het grotendeels mee eens.
Waarom ben je de sjaak? Het is maar waar je aan gewend bent; zachte lenzen en nooit enig discomfort van je lenzen, ipv af en toe een vuiltje in je oog met harde lenzen. Ik krijg echt geen ondraaglijke pijn als er een vuiltje in zit. Ja, soms zo'n kutvuiltje waardoor je je oog niet meer openkrijgt, maar dat heb ik zeg, 1x in het jaar.
Ik heb soms ook zachte lenzen in voor uitgaan, zwemmen, of op vakantie. Het voelt gewoon droger, meer afgesloten, alsof ze meer vocht aan mijn ogen onttrekken. Ik moet ook veel meer knipperen en krijg er dan 3/4 van de dag last van, droge ogen. Met harde lenzen heb ik daar nooit last van, behalve inderdaad in een droge omgeving. Maar dan doe ik nog liever mijn bril op dan dat ik zachte lenzen draag.

Het onderzoek wat je aandroeg is interessant, maar dan nog zou ik graag een grootschaliger en uitgebreider onderzoek willen zien waarin harde en zachte lenzen over een langere periode (>10 jaar) worden vergeleken op allerlei vlakken. Op dit moment geloof ik gewoon nog niet dat zachte lenzen even goed of beter zijn dan harde lenzen. Ik vind het raar dat je zegt dat het onderbuikgevoelens zijn, er zijn genoeg onderzoeken waar harde lenzen gewoon beter naar voren komen. Het hangt er maar vanaf welk onderzoek je leest en welke je gelooft toch? Ieder z'n eigen mening.
  maandag 8 december 2008 @ 19:21:52 #180
55709 Stereotomy
pi_63858012
Het kan zijn, mn. wanneer je de zachte lenzen jaren geleden aangemeten hebt gekregen, dat je nog twee generaties oudere hydrogel lenzen hebt (bv. Bausch & Lomb Soflens). Zoals ik al eerder schreef, ben ik geen fan van ze, en deze worden ook langzamerhand uitgefaseerd, omdat sinds eind jaren '90/begin deze eeuw de silicone hydrogel lenzen vrijwel standaard worden. Veel van de oordelen over zachte lenzen hebben betrekking tot de oude conventionele lenzen, zoals 'dat zachte lenzen veel minder zuurstof doorlaten dan harde'. Juist daarom zijn er tegenwoordig silicone hydrogellenzen - indien je echt discomfort hebt met je huidige zachte lenzen, zou ik toch even aan je oogarts vragen of hij je een nieuwe generatie lenzen kan aanbevelen. Sterker, als je ze echt niet lekker vind, zou ik meer denken aan een slechte fit, en zou ik je aanraden om dat ook opnieuw op te meten.

Scroll even terug: specifiek heb ik onderbuikgevoelens genoemd uitspraken als "Zachte lenzen kun je niet je hele leven dragen, harde wel" wat op angst inspeelt en nergens op gefundeerd is. Anders zou je toch op elk pakje te lezen krijgen: "kun je maar maximaal 10 jaar dragen" ofzo? Of dat de oogarts tegen je zegt als je zachte lenzen neemt: veel plezier, maar over 10 jaar zijn je ogen aan gort . Onzin, als dit zo was, waren zachte lenzen ALLANG wereldwijd streng verboden. Nogmaals: speelt in op angst, bij goede verzorging geldt zowel voor harde als zachte lenzen dat je je hele leven gezond deze dingen kunt dragen.

Dat zachte lenzen 'overall beter zijn' dan harde lenzen heb ik nooit gezegd, dat met juist gebruik de laatste generatie silicone hydrogellenzen sinds 2000 qua zuurstofdoorlatendheid minstens even goed en bij praktisch gebruik erg handiger is (juist óók uitgaan, zwemmen, op vakantie, zoals je kunt beamen), dat zeker. Zo moet je na een week geen harde lenzen gedragen te hebben, weer een dagje wennen. Bij zachte lenzen is het instantaan comfort. Tevens heb ik eerder gezegd dat bij *een slechte hygiene* je inderdaad bij zachte lenzen meer kans hebt op een infectie dan met harde.

Hoop dat het zo duidelijker is.

Ik reageer voornamelijk in dit topic omdat ik merk dat er heel veel vooroordelen of zelfs verkeerde informatie over zachte contactlenzen wordt verspreid. Zo snap ik wel, maar kan ik er niet bij, dat men over zachte contactlenzen nog steeds zegt dat ze minder zuurstof doorlaten dan harde lenzen, terwijl dit bijna al 10 jaar niet meer zo hoeft te zijn.
pi_63858353
Waarom ben je de sjaak? Het is maar waar je aan gewend bent; zachte lenzen en nooit enig discomfort van je lenzen, ipv af en toe een vuiltje in je oog met harde lenzen. Ik krijg echt geen ondraaglijke pijn als er een vuiltje in zit. Ja, soms zo'n kutvuiltje waardoor je je oog niet meer openkrijgt, maar dat heb ik zeg, 1x in het jaar.
Ik heb soms ook zachte lenzen in voor uitgaan, zwemmen, of op vakantie. Het voelt gewoon droger, meer afgesloten, alsof ze meer vocht aan mijn ogen onttrekken. Ik moet ook veel meer knipperen en krijg er dan 3/4 van de dag last van, droge ogen. Met harde lenzen heb ik daar nooit last van, behalve inderdaad in een droge omgeving. Maar dan doe ik nog liever mijn bril op dan dat ik zachte lenzen draag.

vergeet niet dat dit voor iedereen anders is gast.
jij heb er 1 x per jaar een vuiltje onder. Ik had bij mijn harde lenzen toendertijd dat 5 x per dag
en dan sta je daar dus elke dag bijvoorbeeld op straat met je oog die je niet kan knipperen van de pijn.
harde lenzen voelen bij mij elke avond droog aan...zo droog dat ik meestal savond maar een bril opzet.

daarom overgestapt op zachte...
nooit last van vuiltjes...
af en toe dat ze welis wat droogjes zijn maar verder altijd goed.

het is dus geheel persoonlijk!!!
  maandag 8 december 2008 @ 19:37:47 #182
55709 Stereotomy
pi_63858388
Is geen gast, is vrouwtje.
  maandag 8 december 2008 @ 20:01:23 #183
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_63858925
Dat zei ik toch ook, dat dat per persoon heel erg verschilt? Of niet? Nouja, dan nu iig.
pi_63858950
quote:
Op maandag 8 december 2008 19:37 schreef Stereotomy het volgende:
Is geen gast, is vrouwtje.

daar gaat het niet om
pi_63865877
Nachtlenzen gaan niet tot -4 maar tot -6. en... nachtlenzen FTW! heb ze inmiddels 1 jaar, geen problemen mee gehad en ik kan nog 1 jaartje met zelfde lenzen doen, dus 2 jaar levensduur!
  maandag 8 december 2008 @ 23:42:44 #186
55709 Stereotomy
pi_63865945
quote:
Op maandag 8 december 2008 23:40 schreef Mar0988 het volgende:
Nachtlenzen gaan niet tot -4 maar tot -6. en... nachtlenzen FTW! heb ze inmiddels 1 jaar, geen problemen mee gehad en ik kan nog 1 jaartje met zelfde lenzen doen, dus 2 jaar levensduur!
Klinkt goed, wat zijn je sterktes, en wat was de prijs? Ik dacht dat nachtlenzen tegenwoordig maar tot -5 D gingen.
  dinsdag 9 december 2008 @ 15:06:26 #187
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_63879542
quote:
Op maandag 8 december 2008 12:56 schreef Stereotomy het volgende:
hm, niet zo relevante, kinderachtige - PM. Ik denk dat dat genoeg zegt over jou.
Dasvidanja
pi_63885238
quote:
Op maandag 8 december 2008 19:36 schreef Pino07 het volgende:
harde lenzen voelen bij mij elke avond droog aan...zo droog dat ik meestal savond maar een bril opzet.

Idem.
Misschien kan Steer hier nog zijn licht op schijnen; ik heb één van mijn lenzen in een ander (duurder) materiaal laten maken ivm lage traanproductie en dus droge ogen. Geen idee wat het standaardmateriaal van harde lenzen is, noch wat dit speciale materiaal dan wel niet zou zijn, maar ben wel benieuwd.
Maar goed, bij lage traanproductie lijken mij zowel harde als zacht lenzen niet optimaal comfortabel. Dán ben je dus de sjaak.
  dinsdag 9 december 2008 @ 18:59:00 #189
55709 Stereotomy
pi_63885781
Je noemt me nu al Steer

Helaas is de mate van droge ogen ook genetisch aangelegd. Zelfs zonder lenzen, hard of zacht, drogen ogen 's avonds meer uit dan overdag. Is iets waar we mee moeten leven. Dunnere traanfilm == meer schuifspanning tussen lens en oog, en elk mechanisch contact voel je.... van zachte lenzen weet ik dat de 1e generatie silicone hydrogelen een vrij hydrofoob oppervlak hebben, dat merk je ook bij het schoonmaken dat het wat stroever gaat. Wellicht dat bij harde lenzen er ook verschil in schuifspanningen bestaat?

Maar over droge ogen: veel mensen die hun ogen hebben laten laseren, hebben consequent 's avonds oogdruppels nodig, omdat ze last van hun droge ogen krijgen. Collega's van mij die chirurg zijn hebben een contract waarin staat dat ze uberhaupt hun ogen niet mogen laseren - die minieme kans op complicaties is nog te groot.

Wellicht dat wanneer ik afgestudeerd ben mijn ogen wil laten laseren, of idd nachtlenzen, al zal dat op mijn sterktes op het randje zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door Stereotomy op 09-12-2008 19:05:27 ]
  dinsdag 9 december 2008 @ 19:05:12 #190
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_63885947
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 18:59 schreef Stereotomy het volgende:

Wellicht dat wanneer ik afgestudeerd ben mijn ogen wil laten laseren, of idd nachtlenzen, al zal dat op mijn sterktes op het randje zijn.
Succes http://home.planet.nl/~ru(...)Dr_Bates_methode.htm
Dasvidanja
  dinsdag 9 december 2008 @ 19:09:49 #191
55709 Stereotomy
pi_63886076
quote:
Is me net iets tè 'zen'.
pi_63886144
Zo te zien is hier al uitgebreid geanalyseerd, en ik heb te weinig kennis om er iets aan toe te voegen, ik post alleen even deze anekdote: ik kwam laatst bij m'n opticien omdat ik meende nieuwe lenzen nodig te hebben omdat m'n ogen achteruit zijn gegaan. Dus hij meten, en vervolgens vragen wat voor lenzen ik nu heb: maandlenzen, of daglenzen, of....? Dus ik zeg: "ik heb gewoon gewone, harde".

Blijkt dat ze daar tegenwoordig geen harde lenzen meer doen, dat had de overkoepelende organisatie van die filialen besloten. En hij vond dat vreselijk en wilde me geen zachte aanmeten als ik over de harde gewoon tevreden was, ried me dus aan naar elders te gaan, waardoor hij dus geen cent aan me verdiende.

Dit moet dus wel een heel enthousiaste voorstander van harde lenzen zijn geweest. Ik heb 'm maar geloofd, zag zelf ook geen reden om over te stappen als ik met harde gewoon prima tevreden was, en ben naar een andere zaak gegaan.
  dinsdag 9 december 2008 @ 19:15:57 #193
55709 Stereotomy
pi_63886256
Dat klopt ook wel hoor: er zit behoorlijk veel politiek en marketing achter lenzen. Bedenk dat een groot bedrijf (en daar zijn er maar 5-6 van) maar 1 nieuw product per - nou wat is het - 2 of 3 jaar kan lanceren vanwege de R&D kosten en de keuringen door de FDA en EU, dan wordt er ook wat door de strot van de arme opticien geduwd.

Aan de andere kant is het bij opticiens ook zo dat wat een boer niet kent, dat ie dat niet vreet. Mijn alleroudste opticien heb ik vaarwel gezegd omdat hij niet aan de silicone hydrogelen wilde. Was hem te modern, kende hij niet, en ik ging toch goed om met de normale hydrogelen? Ben toen naar een oogarts gegaan die wél literatuur bijhield ipv alleen brochures, en sindsdien kom ik alleen bij oogartsen.

Wel een aardige man, zo te horen.
pi_63886288
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 18:59 schreef Stereotomy het volgende:
Je noemt me nu al Steer
Zo gezellig ben ik nou.
quote:
Wellicht dat bij harde lenzen er ook verschil in schuifspanningen bestaat?
Dat moet dan wel, want ik merk duidelijk verschil tussen mijn rechter lens (speciaal materiaal) en linker lens (standaard). Ik doe wel een rondje Pubmed als ik echt gemotiveerd ben.
quote:
Maar over droge ogen: veel mensen die hun ogen hebben laten laseren, hebben consequent 's avonds oogdruppels nodig, omdat ze last van hun droge ogen krijgen. Collega's van mij die chirurg zijn hebben een contract waarin staat dat ze uberhaupt hun ogen niet mogen laseren - die minieme kans op complicaties is nog te groot.
Ik pas er ook voor. Mijn oogarts had het laatst over een operatiemethode in ontwikkeling, die gebaseerd zou zijn op de techniek voor een staaroperatie. Moet zeggen, klonk veelbelovend. Maar zolang als er nog geen operatie bestaat die mij veilig genoeg in de oren klinkt, zal ik me er niet aan wagen. -5 is nog prima te doen met lenzen en brillen.
pi_63886473
Ik ben een viezerd Een week met hetzelfde plasje vloeistof? Euh, maand komt meer in de buurt
Nog nooit een ontstoken oog gehad *heel hard afklopt*. Ik heb mijn eerste paar lenzen zelfs 10 jaar gehad. De opticien viel bijna van zijn kruk toen hij het hoorde. En toen hij mijn lenzen nakeek helemaal, ze waren amper bekrast. Wat nogal logisch is als je ze nauwelijks poetst

Ik heb voor een vakantie zachte daglenzen besteld, helaas waarschijnlijk totaal verkeerd aangemeten want ik zag er geen f*ck mee En als ik knipperde was het net alsof ze uit mijn oog vielen, 1 keer ook echt gebeurt, toen vouwde ie dubbel. Tja, Pearl

Ik wil het komend jaar nog eens proberen, maar dan ga ik naar mijn oude opticien toe.

Laseren is geen optie (aangeboren staar & lui oog), voorzetlens weet ik niet, dat proces is stopgezet vanwege de staar, het vooronderzoek is al lang en breed verlopen en ik wil niet weer zo'n onderzoek betalen en dan horen dat het toch niet kan.

Wat wel cool is, mijn linker en rechterlens zijn totaal anders Links heb ik een kleinere, blauwig van kleur, rechts een grotere, meer "wit" van kleur. Ik kan dus mijn lenzen tegelijk poetsen, kan zo zien welke rechts en links is
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  dinsdag 9 december 2008 @ 19:30:36 #196
55709 Stereotomy
pi_63886648
Nouja, hiermee is dan wel bewezen dat harde lenzen minder hygienegevoelig zijn. Dus, als je vies én lui bent: allemaal aan de harde lens!

10 jaar 1 maand in hetzelfde plasje vloeistof Ew
pi_63887395
Comfort is natuurlijk ook subjectief. Ik heb voor tijdens 't sporten zachte lenzen (harde zijn toch wat duurder als je er één kwijtraakt), maar ik vind de harde lenzen toch fijner zitten. De zachte plakken echt op je oog.
Ook het inzetten van de zachte vind ik minder handig...doe je er wat vloeistof op en klapt ie weer dubbel of om je vinger en dan moet je er opnieuw vloeistof op doen en dan moet dat grote ding (vergeleken met een harde lens) ook nog maar op je oog willen.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_63891711
Na jarenlang een bril te hebben gedragen, nu sinds 2 weken harde lenzen.
Bevalt me wel goed, krijg er erg veel positieve reacties op. Een meisje op mn werk: Hey, ben je hier nieuw... Het is wel wennen met indoen en het dragen. Je kunt niet ff in je ogen wrijven. Ook denk ik af en toe, hey ik moet mn bril opdoen
Op 25-09-2008 19:32 schreef beverton
whehehe het is Patriek Lodiers van de lama's
pi_63893815
quote:
Op maandag 8 december 2008 23:42 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Klinkt goed, wat zijn je sterktes, en wat was de prijs? Ik dacht dat nachtlenzen tegenwoordig maar tot -5 D gingen.
prijs is ca 500 euro inclusief controle voor 1 set lenzen die 1 jaar mee kunnen gaan, bij mij kunnen ze 2 jaar meegaan omdat ik zwakke sterkte heb, -0.50 en -0.75. daarmee kan je dus na 1 nacht 2 tot 4 dagen scherp zien. en 2e set kost 320 euro, wat ik dus 1 jaar geleden van mijn opticien had gehoord.
  woensdag 10 december 2008 @ 10:24:19 #200
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_63899179
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 22:32 schreef Radioheader het volgende:
Na jarenlang een bril te hebben gedragen, nu sinds 2 weken harde lenzen.
Bevalt me wel goed, krijg er erg veel positieve reacties op. Een meisje op mn werk: Hey, ben je hier nieuw... Het is wel wennen met indoen en het dragen. Je kunt niet ff in je ogen wrijven. Ook denk ik af en toe, hey ik moet mn bril opdoen
Hoe ging de wenperiode? Waren je ogen ook rodeR?
Dasvidanja
  woensdag 10 december 2008 @ 10:27:26 #201
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_63899258
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 19:23 schreef Syrena het volgende:
Ik ben een viezerd Een week met hetzelfde plasje vloeistof? Euh, maand komt meer in de buurt
Nog nooit een ontstoken oog gehad *heel hard afklopt*. Ik heb mijn eerste paar lenzen zelfs 10 jaar gehad. De opticien viel bijna van zijn kruk toen hij het hoorde. En toen hij mijn lenzen nakeek helemaal, ze waren amper bekrast. Wat nogal logisch is als je ze nauwelijks poetst

Ik heb voor een vakantie zachte daglenzen besteld, helaas waarschijnlijk totaal verkeerd aangemeten want ik zag er geen f*ck mee En als ik knipperde was het net alsof ze uit mijn oog vielen, 1 keer ook echt gebeurt, toen vouwde ie dubbel. Tja, Pearl

Ik wil het komend jaar nog eens proberen, maar dan ga ik naar mijn oude opticien toe.

Laseren is geen optie (aangeboren staar & lui oog), voorzetlens weet ik niet, dat proces is stopgezet vanwege de staar, het vooronderzoek is al lang en breed verlopen en ik wil niet weer zo'n onderzoek betalen en dan horen dat het toch niet kan.

Wat wel cool is, mijn linker en rechterlens zijn totaal anders Links heb ik een kleinere, blauwig van kleur, rechts een grotere, meer "wit" van kleur. Ik kan dus mijn lenzen tegelijk poetsen, kan zo zien welke rechts en links is
oh my god
Geen wonder dat ie van zn stoel klapte xD

Geen complicaties eraan overgehouden?
Dasvidanja
pi_63899600
quote:
Op woensdag 10 december 2008 10:24 schreef Verluste het volgende:

[..]

Hoe ging de wenperiode? Waren je ogen ook rodeR?
De wenperiode ging wel goed, m'n ogen waren wel wat roder. Maar tot nu toe geen al te erge problemen gehad, wel af en toe op de knieën om m'n lenzen te zoeken. Straks naar de opticien, die gaat het nog bekijken en kijken of er nog wat aangepast moet worden.
Op 25-09-2008 19:32 schreef beverton
whehehe het is Patriek Lodiers van de lama's
pi_65047125
Ik ben nieuw op dit forum en draag sinds kort zachte contactlenzen na 3 jaar een bril te hebben gedragen.
Ik heb als advies zachte maandlenzen gekregen. De lenzen bevallen me tot nu toe zeer goed. In het begin is het natuurlijk wel even worstelen met het in- en uitdoen maar ik heb ze nu 3 weken en het gaat nu al tien keer beter. Ik kan nu ook 's avonds sporten zonder de hele tijd te moeten turen.
Soms heb ik wel eens dat m'n ogen 's avonds droog worden en een beetje beginnen te irriteren. Ook een enkele keer gebeurt het me wel dat de lens dubbel in m'n oog komt te zitten.
Maar tot nu toe alleen maar tevredenheid en gisteren voor een jaar lenzen besteld.
pi_65063171
Lens dubbel in oog heb ik nog nooit gehad; droge ogen aan het eind van de dag heb ik wel, maar dan doe ik gewoon lekker mijn lenzen uit. Zit ook op mijn werk veel achter de computer en dan schijn je minder met je ogen te knipperen...

Overigens heb ik wel een paar keer ontstoken ogen gehad, dat is wel klote. Dit had echter vooral te maken met het feit dat ik voor mijn diabetes een behandeling voor retinpathie heb (met een laser aderen op mijn netvlies wegbranden) waarbij waarschijnlijk je oog niet zo goed op een lens regaeert direct daarna....
  donderdag 15 januari 2009 @ 11:36:44 #205
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65063980
Toen ik met lenzen begon ried de oogarts me harde aan; ik had liever geen bril meer, en hem leken destijds – begin jaren 90 – harde lenzen beter, lieten meer zuurstof door en waren minder gevoelig voor slecht onderhoud. Nu onderhoud ik ze goed, en ben ik er redelijk zuinig op, maar ik heb toch een tijdje zachte lenzen geprobeerd: ik vind ze minder prettig in & uit doen, maar dat is deels gewenning, en heb er aan het eind van de dag, met name als ik achter de computer heb gezeten, meer last van dan harde.

Dit jaar heb ik nog een tijdje daglenzen gedragen, maar dat was hetzelfde, misschien dat het hier niet de nieuwe hydroxygel-lenzen betrof echter, geen idee, ik weet alleen dat ik met mijn nieuwe harde weer uitermate gelukkig ben.

Overigens geldt voor mij ook dat ik slechts zeer zelden een zodanig vuiltje in m'n oog heb dat ik verga van de pijn, en desnoods doe ik dan even m'n lens uit, spoel 'm af onder de kraan en doe 'm weer in. Daarnaast zijn ze goedkoper, veel minder dan voor dezelfde periode maandlenzen kopen.

Mijn ervaringen met harde lenzen zijn dan ook prima, alhoewel ik met zwemmen nog wel eens een daglens wil indoen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 15 januari 2009 @ 15:45:50 #206
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65073687
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 11:36 schreef Iblis het volgende:
Toen ik met lenzen begon ried de oogarts me harde aan; ik had liever geen bril meer, en hem leken destijds – begin jaren 90 – harde lenzen beter, lieten meer zuurstof door en waren minder gevoelig voor slecht onderhoud. Nu onderhoud ik ze goed, en ben ik er redelijk zuinig op, maar ik heb toch een tijdje zachte lenzen geprobeerd: ik vind ze minder prettig in & uit doen, maar dat is deels gewenning, en heb er aan het eind van de dag, met name als ik achter de computer heb gezeten, meer last van dan harde.

Dit jaar heb ik nog een tijdje daglenzen gedragen, maar dat was hetzelfde, misschien dat het hier niet de nieuwe hydroxygel-lenzen betrof echter, geen idee, ik weet alleen dat ik met mijn nieuwe harde weer uitermate gelukkig ben.

Overigens geldt voor mij ook dat ik slechts zeer zelden een zodanig vuiltje in m'n oog heb dat ik verga van de pijn, en desnoods doe ik dan even m'n lens uit, spoel 'm af onder de kraan en doe 'm weer in. Daarnaast zijn ze goedkoper, veel minder dan voor dezelfde periode maandlenzen kopen.

Mijn ervaringen met harde lenzen zijn dan ook prima, alhoewel ik met zwemmen nog wel eens een daglens wil indoen.
Dat is leuk om te lezen, veel mensen vinden zachte veel beter; terwijl ze in essentie niet beter zijn. De oogarts zei tegen mij dat de nieuwste zachte lenzen van vandaag de dag net zoveel zuurstof doorlaten dan de harde lenzen. Het is alleen het comfort he. Ik heb zelf ook weleens een vuiltje eronder zitten die niet weggaat door knipperen en met het oog draaien. Als ik m dan uit doe dan zie ik meestal een klein haartje onder de lens geplakt zitten. Met zachte lenzen voel je dat niet en komt zo'n vuiltje er ook veel minder snel onder vanwege de grootte van de lenzen, maar mijn harde lenzen wil ik voor geen goud inruilen voor de nieuwste zachte in verband met scherpte van het zicht en gezondheid van de ogen.

Volgens mij is het trouwens beter dat je totaal niet gaat zwemmen als je lenzen in hebt. De stoffen die in het zwemwater zitten doen de ''poriën'' van je lenzen verstoppen waardoor ze minder zuurstof kunnen doorlaten. Maakt niet uit met welke lenzen. Met wegwerplenzen zou het ergens nog wel kunnen aangezien je ze toch weggegooid. Toch raad ik het niemand aan.
Dasvidanja
  donderdag 15 januari 2009 @ 15:57:26 #207
55709 Stereotomy
pi_65074178
quote:
De oogarts zei tegen mij dat de nieuwste zachte lenzen van vandaag de dag net zoveel zuurstof doorlaten dan de harde lenzen.
Nu opeens wel?
  donderdag 15 januari 2009 @ 16:08:44 #208
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65074678
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 15:57 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Nu opeens wel?
??? Lees het topic eens goed door ???

[ Bericht 16% gewijzigd door Verluste op 15-01-2009 16:14:26 ]
Dasvidanja
pi_65086830
Ik ben nu snotverkouden en ik moet zeggen dat ik nu heel erg veel last heb van (eiwit)aanslag op mijn harde lenzen door geirriteerde ogen.

Met zachte lenzen schijnt dat minder te zijn. Klopt dat?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 15 januari 2009 @ 21:30:20 #210
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65087215
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 21:21 schreef StateOfMind het volgende:
Ik ben nu snotverkouden en ik moet zeggen dat ik nu heel erg veel last heb van (eiwit)aanslag op mijn harde lenzen door geirriteerde ogen.

In principe is het bij zachte lenzen, over dezelfde tijdsperiode, volgens mij juist eerder, en zijn ze er ook gevoeliger voor, d.w.z. dat ze dichtslibben. Je vervangt ze natuurlijk wel vaker, als je daglenzen hebt is dat wel een voordeel.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 15 januari 2009 @ 21:31:26 #211
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65087266
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 21:21 schreef StateOfMind het volgende:

Als je verkouden bent zijn je ogen een stuk droger, dat kan meer aanslag verklaren, ik draag ze helemaal niet als ik verkouden ben
Dasvidanja
pi_65087810
Ik zie dit topic nu pas, heb niet alle bladzijden doorgelezen, maar vind het verschil in de ervaringen interessant.
Ik heb nu een jaar of 14 zachte lenzen, via de contactlensspecialist in het ziekenhuis. Heb nooit harde lenzen gehad, omdat de eerste dag al niet prettig was qua dragen. Heb jaren jaarlenzen gehad, had dan 1 keer per jaar controle en kreeg nieuwe lenzen, daarna een periode halfjaarlijks nieuwe lenzen, mijn ogenvocht schijnt meer eiwit te bevatten, en daardoor worden ze eerder vuil. Een jaar of 3 geleden kreeg ik spontaan een hoornvliesontsteking, van mijn lens dus icm het te veel aan eiwitten in m'n oogvocht.. Aantal weken zoet mee geweest, sindsdien heb ik maandlenzen. Ooit komt er een moment dat ik andere lenzen moet (weet niet meer hoe het heet, met een soort zwaartepunt)..
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_65088130
Is die aanslag zichtbaar? Want als ik mijn lenzen een maand in heb gehad dan zien ze er nog net zo uit als in het begin.
Geen referral hier.
  donderdag 15 januari 2009 @ 21:55:49 #214
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_65088313
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 21:44 schreef Morretje het volgende:
Ik zie dit topic nu pas, heb niet alle bladzijden doorgelezen, maar vind het verschil in de ervaringen interessant.
Ik heb nu een jaar of 14 zachte lenzen, via de contactlensspecialist in het ziekenhuis. Heb nooit harde lenzen gehad, omdat de eerste dag al niet prettig was qua dragen. Heb jaren jaarlenzen gehad, had dan 1 keer per jaar controle en kreeg nieuwe lenzen, daarna een periode halfjaarlijks nieuwe lenzen, mijn ogenvocht schijnt meer eiwit te bevatten, en daardoor worden ze eerder vuil. Een jaar of 3 geleden kreeg ik spontaan een hoornvliesontsteking, van mijn lens dus icm het te veel aan eiwitten in m'n oogvocht.. Aantal weken zoet mee geweest, sindsdien heb ik maandlenzen. Ooit komt er een moment dat ik andere lenzen moet (weet niet meer hoe het heet, met een soort zwaartepunt)..
Dat hoort ook. Het eerste uur dat ik mijn harde lenzen voor het eerst in had, kon ik alleen maar naar beneden kijken omdat ze dan het minste bewegen en ik er het minste last van had! Je moet er gewoon enorm aan moet wennen
Pas na ongeveer twee weken kun je zeggen hoe harde lenzen zitten omdat je er dan pas volledig aan gewend bent...
Wel vervelend van die troubles met je zachte lenzen! Wellicht een reden om over te stappen op harde?
pi_65088415
Nee, wel voelbaar... Ik zie het niet, m'n contactlensspecialist wel, maar die kijkt dan ook met een lampje en een soort vergrootglas (denk ik)

Trouwens, als ik verkouden ben heb ik ook meer last van m'n lenzen. Ik traan dan juist veeel meer dan normaal, en dan 'drijven' m'n lenzen m'n ogen uit. Ben altijd blij als ik ze 's avonds weer uit kan doen.
Ik heb er geen bril naast, heb dat ooit eens geprobeerd en had last van 'bewegende' beelden. Als ik m'n hoofd draaide, verschoof het beeld. Ik focus dan ook niet zo als een ander.. Dus dat is voor mij geen optie.
pi_65089474
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 21:31 schreef Verluste het volgende:

[..]

Als je verkouden bent zijn je ogen een stuk droger, dat kan meer aanslag verklaren, ik draag ze helemaal niet als ik verkouden ben
Ik zou ze ook het liefste niet in hebben als ik verkouden ben, maar ik heb alleen maar mijn lenzen. Geen lenzen in doen is geen optie met -5,75 aan beide ogen Eigenlijk moet ik een keer een bril erbij kopen voor dit soort situaties, maar dat roep ik al jaren
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 12:29:54 #217
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65104907
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 22:20 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Ik zou ze ook het liefste niet in hebben als ik verkouden ben, maar ik heb alleen maar mijn lenzen. Geen lenzen in doen is geen optie met -5,75 aan beide ogen Eigenlijk moet ik een keer een bril erbij kopen voor dit soort situaties, maar dat roep ik al jaren
Oei, herkenbaar Ik zou iig zelf mijn bril minstens een uur per dag ophouden zodat de kans op vaatingroei een stuk kleiner wordt, heeft iets te maken met zuurstofbalans in je hoornvlies. Heb het ergens gelezen op internet (wel een betrouwbare bron), en weet niet of dat nog steeds zo geldt met de zó zuurstof doorlatende lenzen van vandaag de dag, maar ik speel op safe.
Gewoon Hans Anders binnenlopen joh, je hoeft je nergens voor te schamen. Had je eigenlijk vorig jaar moeten doen ivm aftrekbaarheid belasting.

[ Bericht 8% gewijzigd door Verluste op 16-01-2009 12:36:58 ]
Dasvidanja
pi_65116151
Ik ben aan het twijfelen over lenzen.
Van de ene kant wil ik het echt heel graag (wil na zo'n 16 jaar wel van mn bril af), maar van de andere kant is het ook een beetje eng.

Zachte lenzen durf ik eigenlijk niet doordat er meer complicaties schijnen te zijn dan bij harde lenzen (vaatgroei, ogen die op langere termijn slechter worden).
Maar harde lenzen lijken me dan weer minder comfortabel omdat het schijnbaar lang duurt om eraan te wennen (of valt dit best mee en wordt het allemaal heel erg overdreven?).

En dan nog het probleem van in en uitdoen van lenzen, ik denk dat me dat in t begin echt veel tijd gaat kosten (een vriendin van me is de eerste paar keer echt flauwgevallen en heeft uit angst zelfs de opticien ondergekotst , geeft ook niet echt veel vertrouwen )

Als ik erg moe ben kijk ik met een oog een beetje scheef, wordt je lens dan niet weggedrukt? (beetje rare beschrijving maar hoop t duidelijk is)
Who said cinderella was a fairytale? Any whore can lose her shoe.
I love your smile and your eyes... Damn I'm good at telling lies!
  vrijdag 16 januari 2009 @ 18:57:20 #219
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_65118253
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 17:39 schreef akaeenkutwijf het volgende:
Van de ene kant wil ik het echt heel graag (wil na zo'n 16 jaar wel van mn bril af), maar van de andere kant is het ook een beetje eng.

Zachte lenzen durf ik eigenlijk niet doordat er meer complicaties schijnen te zijn dan bij harde lenzen (vaatgroei, ogen die op langere termijn slechter worden).
Maar harde lenzen lijken me dan weer minder comfortabel omdat het schijnbaar lang duurt om eraan te wennen (of valt dit best mee en wordt het allemaal heel erg overdreven?).

En dan nog het probleem van in en uitdoen van lenzen, ik denk dat me dat in t begin echt veel tijd gaat kosten (een vriendin van me is de eerste paar keer echt flauwgevallen en heeft uit angst zelfs de opticien ondergekotst , geeft ook niet echt veel vertrouwen )

Als ik erg moe ben kijk ik met een oog een beetje scheef, wordt je lens dan niet weggedrukt? (beetje rare beschrijving maar hoop t duidelijk is)
Ja, er is idd wel een wenperiode met harde lenzen. Hangt er vanaf, maar ik was volgensmij iets van 2 weken bezig. Eerst een uurtje in, volgende dag twee uur, elke dag een of twee uur langer daarna. Dus dat hangt er vanaf, moet je ff aan je opticien vragen. Maar het is het wel waard kan ik je zeggen. Ik draag ze inmiddels 10 jaar en kan dan makkelijk twee weken zachte lenzen dragen (bijv. op vakantie) en dan binnen 2 dagen weer gewend zijn aan mijn harde lenzen. De eerste dag zitten ze dan wat minder en heb ik ze wat korter in en de tweede dag zitten ze weer super.
In- en uitdoen kan wat lastig zijn, maar bij mij gaat het vaak erg makkelijk. Als ik al aan mijn ooghoek trek springt ie er zowat uit Daarnaast heb je een soort ploppertje waar je 'm er ook mee kan uithalen als dat niet lukt, dat krijg je er als het goed is gewoon bij.
Over dat laatste: ik weet niet precies wat je bedoelt, maar je lens wordt als het goed is goed aangepast aan de bolling van je oog en moet er niet zomaar uit kunnen vallen. Maar ik zou het in ieder geval voorleggen aan de opticien waar je ze gaat kopen
  vrijdag 16 januari 2009 @ 19:05:29 #220
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_65118507
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 18:57 schreef Enfermera het volgende:

[..]

Ja, er is idd wel een wenperiode met harde lenzen. Hangt er vanaf, maar ik was volgensmij iets van 2 weken bezig. Eerst een uurtje in, volgende dag twee uur, elke dag een of twee uur langer daarna. Dus dat hangt er vanaf, moet je ff aan je opticien vragen. Maar het is het wel waard kan ik je zeggen. Ik draag ze inmiddels 10 jaar en kan dan makkelijk twee weken zachte lenzen dragen (bijv. op vakantie) en dan binnen 2 dagen weer gewend zijn aan mijn harde lenzen. De eerste dag zitten ze dan wat minder en heb ik ze wat korter in en de tweede dag zitten ze weer super.
Maar waarom niet altijd zachte lenzen dan?
quote:
In- en uitdoen kan wat lastig zijn, maar bij mij gaat het vaak erg makkelijk. Als ik al aan mijn ooghoek trek springt ie er zowat uit
is dat niet een beetje risky als dat zo makkelijk gaat?
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 19:06:45 #221
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_65118550
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 21:58 schreef Morretje het volgende:

Trouwens, als ik verkouden ben heb ik ook meer last van m'n lenzen.
Ow, is dàt waarom ze de laatste dagen een beetje vervelen.......
L'Amour menaçant:
  vrijdag 16 januari 2009 @ 19:09:59 #222
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_65118667
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 19:05 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Omdat ik ze over het algemeen niet lekker vind zitten. Het is makkelijk voor vakantie en zeker op het strand e.d. omdat je dan minder last hebt van vuiltjes, maar ik denk niet dat het erg goed is voor je hoornvlies. Daarbij heb ik dat als ik ze een hele dag in heb, op het einde toch wel het gevoel heb dat mijn ogen erg droog zijn en moet ik soms heel vaak knipperen voordat het weer een beetje lekker zit. Dat heb ik bij harde nooit.
quote:
is dat niet een beetje risky als dat zo makkelijk gaat?
Neehoor. Zo heel makkelijk gaat dat niet, ik moet er wel echt aan trekken. En als ik er niks raars mee doe vallen ze er niet ineens uit ofzo
pi_65118726
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 19:05 schreef Ang3l het volgende:

[..]

[..]
Omdat harde lenzen als je er aan gewend bent prettiger zijn .
  vrijdag 16 januari 2009 @ 19:16:29 #224
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_65118897
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 19:11 schreef du_ke het volgende:

[..]

Inderdaad, ben t helemaal met je eens.
pi_65119460
heb in de vakanties voor het gemak ook zachte daglenzen. Maar anders heb ik toch echt liever harde.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 21:13:59 #226
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65123458
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 17:39 schreef akaeenkutwijf het volgende:

Ik zou eerst harde lenzen proberen, in t begin is het echt kut; maar later zitten ze gewoon lekker. Lukt het echt niet met harde, ga dan voor zachte lenzen.
Harde lenzen zijn gezonder voor de ogen, maar vergen wel meer tijd en moeite en je ogen zijn een stuk gevoeliger voor vuiltjes als je ze in hebt wat héél erg irritant kan zijn als het vuiltje er niet uitgespoeld wordt door je traanvocht.
Zachte lenzen zijn echt supermakkelijk om in en uit te zetten, ze behoeven ook geen moeite om schoon te maken. Ze zijn wel ongezonder voor je oog omdat je vuiltjes niet voelt die er onverhoopt in kunnen komen, waardoor de kans op ooginfectie fors toeneemt (5 keer meer als met harde).

Als je wel eens last hebt van droge ogen dan gaat mijn voorkeur uit naar harde, omdat zachte veel meer afhankelijk zijn van traanvocht dan harde.
Dasvidanja
  vrijdag 16 januari 2009 @ 21:15:42 #227
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_65123562
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 19:11 schreef du_ke het volgende:

[..]

Is dat zo? De verhalen die ik ken richten zich meestal op 2 nadelen:

• Vallen sneller uit, dus sneller kwijt
  • Zit sneller iets achter

Maar heb idd wel gehoord dat het beter is voor je ogen.
  • L'Amour menaçant:
      vrijdag 16 januari 2009 @ 21:16:45 #228
    61661 Ang3l
    The Right Kinda Wrong
    pi_65123621
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 21:13 schreef Verluste het volgende:

[..]

Ik zou eerst harde lenzen proberen, in t begin is het echt kut; maar later zitten ze gewoon lekker. Lukt het echt niet met harde, ga dan voor zachte lenzen.
    Harde lenzen zijn gezonder voor de ogen, maar vergen wel meer tijd en moeite en je ogen zijn een stuk gevoeliger voor vuiltjes als je ze in hebt wat héél erg irritant kan zijn als het vuiltje er niet uitgespoeld wordt door je traanvocht.
    Zachte lenzen zijn echt supermakkelijk om in en uit te zetten, ze behoeven ook geen moeite om schoon te maken. Ze zijn wel ongezonder voor je oog omdat je vuiltjes niet voelt die er onverhoopt in kunnen komen, waardoor de kans op ooginfectie fors toeneemt (5 keer meer als met harde).

Als je wel eens last hebt van droge ogen dan gaat mijn voorkeur uit naar harde, omdat zachte veel meer afhankelijk zijn van traanvocht dan harde.
    Ok Ik snap 'm.
    En ja qua ooginfectie en droge ogen kan ik 't van zachte wel beamen trouwens.
    L'Amour menaçant:
    pi_65136410
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 21:15 schreef Ang3l het volgende:

[..]

• Van beide mogelijke nadelen heb ik zelden of nooit last.
      zaterdag 17 januari 2009 @ 11:32:56 #230
    207371 Verluste
    Definitely Maybe
    pi_65136535
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 21:15 schreef Ang3l het volgende:

[..]

• Het eerste ben ik altijd bang voor, maar is maar 1 keer gebeurd toen ik bewust raar rolde met mijn ogen.
    Het tweede gebeurt bij mij wel af en toe, met een paar keer goed knipperen en links en rechts kijken is t meestal opgelost, maar soms is dat niet zo en moet jeje lens uitdoen en even schoonmaken. Meestal is het dan een irritant haartje dat vastgeplakt zit aan de binnenkant.
    Het hangt ook af hoe dicht de rand van je harde lens op het hoornvlies is afgesteld en hoe diep of ondiep je ogen liggen in je gezicht en/of hoe groot je ogen zijn.
    Ik ken mensen die ook harde lenzen dragen die nóóit last van een vuiltje hebben.
    Dasvidanja
    pi_65136539
    Voor iedereen die lenzen heeft en vaak last van droge ogen heeft, neem nachtlenzen. Dat zijn speciale lenzen die je alleen 's nachts draagt en die ervoor zorgen dat je hoornvlies een beetje platter wordt. Als je 's ochtends wakker wordt, doe je je lenzen uit en kun je de hele dag scherp zien, zonder bril of lenzen. Ik heb ze nu 5 jaar en het is echt geweldig. Ik had met gewone lenzen (zowel bij harde als bij zachte) altijd heel snel last van geïrriteerde ogen, ik haalde weet ik hoe vaak op een dag m'n lenzen uit m'n ogen om ze schoon te maken. Er zijn verschillende topics hier op Fok over nachtlenzen (zo hoorde ik er ook over).
      zaterdag 17 januari 2009 @ 11:42:23 #232
    207371 Verluste
    Definitely Maybe
    pi_65136758
    quote:
    Op zaterdag 17 januari 2009 11:33 schreef _Floddertje_ het volgende:
    Voor iedereen die lenzen heeft en vaak last van droge ogen heeft, neem nachtlenzen. Dat zijn speciale lenzen die je alleen 's nachts draagt en die ervoor zorgen dat je hoornvlies een beetje platter wordt. Als je 's ochtends wakker wordt, doe je je lenzen uit en kun je de hele dag scherp zien, zonder bril of lenzen. Ik heb ze nu 5 jaar en het is echt geweldig. Ik had met gewone lenzen (zowel bij harde als bij zachte) altijd heel snel last van geïrriteerde ogen, ik haalde weet ik hoe vaak op een dag m'n lenzen uit m'n ogen om ze schoon te maken. Er zijn verschillende topics hier op Fok over nachtlenzen (zo hoorde ik er ook over).
    Is al eens langs gekomen hier, is geen aandacht aan besteed omdat nachtlenzen tot een beperkte sterkte gaan. Maar wel een mooie oplossing ja als je droge ogen hebt
    Dasvidanja
    pi_65136887
    quote:
    Het idee is heel interessant maar het lijkt mij erg irritant, heb juist 's ochtends bij het opstaan vaak rotzooi in m'n ogen.
      zaterdag 17 januari 2009 @ 12:39:38 #234
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_65138100
    quote:
    Het leek mij ook ideaal, maar ik geloof dat het maximum toch wel op -5, misschien -5,5 ligt wat gecorrigeerd kan worden, en dat is voor mijn gedegenereerde ogen te weinig.
      zaterdag 17 januari 2009 @ 12:54:30 #235
    61661 Ang3l
    The Right Kinda Wrong
    pi_65138508
    quote:
    Op zaterdag 17 januari 2009 11:42 schreef Verluste het volgende:

[..]

Is al eens langs gekomen hier, is geen aandacht aan besteed omdat nachtlenzen tot een beperkte sterkte gaan. Maar wel een mooie oplossing ja als je droge ogen hebt
    Het zal bij -7.5 wel nier meer werken
    Dan zie ik halverwege de dag al niet scherp meer
    L'Amour menaçant:
      zaterdag 17 januari 2009 @ 12:55:45 #236
    190186 hierissieweer
    Ik val liever op, dan af!
    pi_65138550
    quote:
    Op zaterdag 17 januari 2009 12:54 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Het zal bij -7.5 wel nier meer werken
    Dan zie ik halverwege de dag al niet scherp meer
    -4 a-5 is het maximum voor nu.
    "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
    Hierissiedan, hierissieweers huisje!
    pi_65147629
    hoe zit dat dan met nachtlenzen? Gaat je zicht niet achteruit gerdurende de dag? Lijkt mij niet echt fijn....
      zaterdag 17 januari 2009 @ 18:17:48 #238
    61661 Ang3l
    The Right Kinda Wrong
    pi_65147658
    En dan ben je op zaterdag aan jet stappen, of het wordt op een andere dag onverwachts heel laat, en dan zie je ineens geen ene fuck meer
    L'Amour menaçant:
      zaterdag 17 januari 2009 @ 19:40:21 #239
    207371 Verluste
    Definitely Maybe
    pi_65150018
    quote:
    Op zaterdag 17 januari 2009 18:17 schreef Ang3l het volgende:
    En dan ben je op zaterdag aan jet stappen, of het wordt op een andere dag onverwachts heel laat, en dan zie je ineens geen ene fuck meer
    Duurt meestal zo'n 2 dagen ofzo, en dan gaat het zicht geleidelijk aan weer achteruit, maar idd, het zou heel vaag zijn
    Dasvidanja
    pi_65150690
    Je zicht gaat met nachtlenzen heel langzaam weer achteruit, maar dat gaat zo langzaam dat je daar in één dag tijd niets van merkt. Ik kan een nachtje overslaan, dan zie ik de volgende dag wel íets onscherper, maar nog steeds behoorlijk scherp, hoor. Dat voorbeeld van een avondje uit gaan en dat je dan aan het eind van de (lange) avond ineens heel onscherp zou zien is echt uit de lucht gegrepen, zo werkt het niet.

Ik overweeg zelf om mijn ogen te laten laseren (is op de lange termijn toch goedkoper dan nachtlenzen) en moet een paar onderzoeken laten doen. Ik mag mijn nachtlenzen daarom een tijdje niet dragen. Ik heb ze nu twee nachten niet in gehad (ik heb normaal gesproken -2) en kan nog gewoon de ondertiteling van de tv lezen. Het zal nog wel een paar dagen duren voordat ik echt helemaal op -2 zit.
      zaterdag 17 januari 2009 @ 21:50:34 #241
    207371 Verluste
    Definitely Maybe
    pi_65154534
    quote:
    Op zaterdag 17 januari 2009 19:58 schreef _Floddertje_ het volgende:
    Je zicht gaat met nachtlenzen heel langzaam weer achteruit, maar dat gaat zo langzaam dat je daar in één dag tijd niets van merkt. Ik kan een nachtje overslaan, dan zie ik de volgende dag wel íets onscherper, maar nog steeds behoorlijk scherp, hoor. Dat voorbeeld van een avondje uit gaan en dat je dan aan het eind van de (lange) avond ineens heel onscherp zou zien is echt uit de lucht gegrepen, zo werkt het niet.

Ik overweeg zelf om mijn ogen te laten laseren (is op de lange termijn toch goedkoper dan nachtlenzen) en moet een paar onderzoeken laten doen. Ik mag mijn nachtlenzen daarom een tijdje niet dragen. Ik heb ze nu twee nachten niet in gehad (ik heb normaal gesproken -2) en kan nog gewoon de ondertiteling van de tv lezen. Het zal nog wel een paar dagen duren voordat ik echt helemaal op -2 zit.
    Mmm als je toch hebt besloten te gaan laseren, ga dan enkel voor Lasek, Lasik heeft teveel complicaties en risico's (zoals permanent droge ogen bij een grote groep ex-patiënten omdat ook de zenuw dat te maken heeft met traanvocht wordt doorgesneden).
    Dasvidanja
    pi_65156407
    quote:
    Op zaterdag 17 januari 2009 21:50 schreef Verluste het volgende:

Mmm als je toch hebt besloten te gaan laseren, ga dan enkel voor Lasek, Lasik heeft teveel complicaties en risico's (zoals permanent droge ogen bij een grote groep ex-patiënten omdat ook de zenuw dat te maken heeft met traanvocht wordt doorgesneden).
    Dat is ook de enige methode die het OMC in Groningen aanbiedt en dat is de kliniek waar ik naar toe wil. Thanks voor de tip.
    pi_65157894
    Mwah ik heb -2,25 en kan zonder lenzen de ondertiteling op TV op 3 meter soms ook nog lezen, dus wellicht dat dat blijft
    pi_65158227
    Nou ja, ik weet nog wel hoe ik zag met ongecorrigeerde ogen, zonder bril en zonder lenzen en dat was nog een stuk slechter dan nu in ieder geval.
    pi_65158241
    Ik was vroeger gemiddeld eens per jaar een lens (harde) kwijt, maar de laatste jaren nooit meer. Heb nu zelfs een keer nieuwe moeten kopen omdat de oude niet sterk genoeg meer waren, dat overkwam me vroeger nooit omdat ik er sowieso elk jaar een noodgedwongen vernieuwde

Irritant vuiltje in m'n oog heb ik vrij vaak, ik werk op een school en het rondstoffend krijt wil wel eens vervelend zijn. Maar met even uitdoen en weer in is het meestal wel weer verholpen.
    pi_65158410
    Ja het gaat met mijn harde lenzen ook al verdacht lang goed . Was ook wel een ster in ze kwijt raken
    pi_65164649
    @ de mensen die op mij gereageerd hadden bedankt.

Ik ga er nog eens ff goed over nadenken en natuurlijk overleggen met de opticien.
    Who said cinderella was a fairytale? Any whore can lose her shoe.
    I love your smile and your eyes... Damn I'm good at telling lies!
      maandag 19 januari 2009 @ 10:21:33 #248
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_65199477
    Ik heb nu sinds een paar dagen zachte maandlenzen. Ik ben er niet zo heel erg tevreden over; ze zitten op zich goed, maar ik heb het idee dat ik met name ver af slechter corrigeren dan een bril. Maar dat kan een kwestie van bijmeten zijn.

Wat ik belangrijker vind is dat ik het idee heb dat het langer duurt om scherp te stellen, als je ergens anders naar kijkt. Het maakt dan niet zoveel uit of dat "iets anders" verder weg is of niet. Het lijkt alsof m'n oogballen draaien terwijl de lens op z'n oude plaats blijft zitten en een fractie van een seconde nodig heeft om mee te draaien. Met andere woorden, alsof ik direct na het draaien niet door het punt van de lens kijk dat ervoor bedoeld is. Herkent iemand dit? Is dit normaal bij lenzen?

Ik vond een bril nooit echt irritant, alleen op de motor of als je buiten in de regen loopt is het vervelend. Ik geloof dat ik beter daglenzen kan nemen.
    Vampire Romance O+
      maandag 19 januari 2009 @ 10:42:02 #249
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_65200015
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 10:21 schreef MouseOver het volgende:
    Ik heb nu sinds een paar dagen zachte maandlenzen. Ik ben er niet zo heel erg tevreden over; ze zitten op zich goed, maar ik heb het idee dat ik met name ver af slechter corrigeren dan een bril. Maar dat kan een kwestie van bijmeten zijn.
    In principe lijkt me dat verkeerd opgemeten inderdaad. Ik weet niet hoe sterk je lenzen zijn, maar zeker bij hogere sterktes vervormen ze minder dan een bril.
    quote:
    Wat ik belangrijker vind is dat ik het idee heb dat het langer duurt om scherp te stellen, als je ergens anders naar kijkt. Het maakt dan niet zoveel uit of dat "iets anders" verder weg is of niet. Het lijkt alsof m'n oogballen draaien terwijl de lens op z'n oude plaats blijft zitten en een fractie van een seconde nodig heeft om mee te draaien. Met andere woorden, alsof ik direct na het draaien niet door het punt van de lens kijk dat ervoor bedoeld is. Herkent iemand dit? Is dit normaal bij lenzen?
    Ik vind dat raar, dat heb ik nooit gehad. Misschien dat het toch niet zo goed opgemeten is? Heb je nog een afspraak voor controle?
      maandag 19 januari 2009 @ 11:15:31 #250
    55709 Stereotomy
    pi_65201178
    Kan twee dingen betekenen:

1) Base curve verkeerd opgemeten. Bolling van de lens. Meeste mensen hebben een BC van 8.5 ofzo. De meest populaire lenzen komen in 8.4 en 8.6. Als dat verkeerd is kun je de lens makkelijk uit je oog knipperen en verschuift het te vaak op je oogbol.

2) Verkeerde sterktes (namelijk te sterk). Daardoor moeten je ogen in de verte ( = oneindig) ook scherpstellen, en dat is nou juist wat een gezond oog of een goed gecorrigeerd oog dan niet meer hoeft te doen.
    pi_65201396
    Draag nu 2 jaar zachte maand lenzen. Had in het begin last van droge lensen dus ben van 50% naar 55% lenzen gegaan en nu zonder problemen. Volgende stap die ik overweeg is lenzen waar je ook mee kan slapen, Niet zozeer om die snachts in te houden maar ook omdat ik veel reis en in het vliegtuig altijd op heb. Dat hoeft met silicone lenzen schijnbaar niet. Echter ik ben er nog niet in thuis om hierover een oordeel te geven.

Zachte lenzen zijn echt ideaal voor mij..ik zwem er zelfs probleemloos mee in de zee.
      maandag 19 januari 2009 @ 11:32:26 #252
    55709 Stereotomy
    pi_65201789
    Hm, met de zee moet je zeker met lenzen oppassen. De zee is ontzettend zout en zal door osmose water aan je lens onttrekken en dat is iets wat je niet wilt. Zwemmen in het zwembad met lenzen in kan prima, aangezien het chloor en de viezigheid een factor 10-100te groot zijn om zich in je lenzen te nestelen en meer aan het oppervlak blijven: zorg wel voor een goede hygiene, da's het enige punt. Dus altijd even rubben naderhand.
    pi_65202143
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 11:32 schreef Stereotomy het volgende:
    Hm, met de zee moet je zeker met lenzen oppassen. De zee is ontzettend zout en zal door osmose water aan je lens onttrekken en dat is iets wat je niet wilt. Zwemmen in het zwembad met lenzen in kan prima, aangezien het chloor en de viezigheid een factor 10-100te groot zijn om zich in je lenzen te nestelen en meer aan het oppervlak blijven: zorg wel voor een goede hygiene, da's het enige punt. Dus altijd even rubben naderhand.
    Rubben? Ik doe ze na zwemmen in de zee gewoon in de dopjes en de volgende dag weer in.

En je schrijf Osmose. Dan zou toch juist het vuil buiten moeten blijven en (zout)water de lens intreden? Ik snap dat er water uit kan treden door Osmose maar waarom kan het er niet meer terug in?
    pi_65203227
    quote:
    Van wat je hier schrijft kan ik me voorstellen dat het een kwestie van wennen is. Ik kan me zo voorstellen dat je daar over een paar weken geen last meer van hebt.
      maandag 19 januari 2009 @ 12:22:44 #255
    55709 Stereotomy
    pi_65203363
    quote:
    Rubben? Ik doe ze na zwemmen in de zee gewoon in de dopjes en de volgende dag weer in.
    Door al die no-rub all-in-one vloeistoffen rubben mensen tegenwoordig idd nooit meer: mijns inziens oorzaak nr. 1 van zoveel hygieneproblemen bij zachte lenzen. Zie bijv. hier, wetenschappelijk artikel januari 2009, net ingediend dus. Factor 8 (yikes) verschil tussen deposits op rubbed lenzen en no-rub lenzen.

Als de zee zout is dan onttrekt het juist water uit de lens (zout botst aan de buitenkant tegen het semi-permeabele membraan, terwijl binnen alleen water zit) waardoor je lens uitdroogt (Osmose). Het gaat pas weer naar een goed evenwicht als je het een nachtje in je vloeistof laat weken.

Natuurlijk kan het een keertje geen kwaad.
      maandag 19 januari 2009 @ 12:29:49 #256
    61661 Ang3l
    The Right Kinda Wrong
    pi_65203574
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 10:21 schreef MouseOver het volgende:

Nee dat herken ik echt niet eigenlijk
    quote:
    Ik vond een bril nooit echt irritant, alleen op de motor of als je buiten in de regen loopt is het vervelend. Ik geloof dat ik beter daglenzen kan nemen.
    Daglenzen hebben als voordeel dat ze iedere dag vers en dus vrij van eiwitten zijn. Mijn tranen bevatten blijkbaar veel eiwit en dat ehcht zich op de lens waardoor de binnenkant van je oogleden kan gaan irriteren. Ik ben van halfjaars naar maand naar daglenzen moeten overstappen daardoor. Wel fijn hoor, zeker als reserve lenzen Ik heb in iedere jaszak en tas wel een setje zitten. Je weet nooit wanneer je per ongeluk spontaan ergens blijft slapen
    L'Amour menaçant:
    pi_65203576
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 12:22 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Door al die no-rub all-in-one vloeistoffen rubben mensen tegenwoordig idd nooit meer: mijns inziens oorzaak nr. 1 van zoveel hygieneproblemen bij zachte lenzen. Zie bijv. hier, wetenschappelijk artikel januari 2009, net ingediend dus. Factor 8 (yikes) verschil tussen deposits op rubbed lenzen en no-rub lenzen.

Als de zee zout is dan onttrekt het juist water uit de lens (zout botst aan de buitenkant tegen het semi-permeabele membraan, terwijl binnen alleen water zit) waardoor je lens uitdroogt (Osmose). Het gaat pas weer naar een goed evenwicht als je het een nachtje in je vloeistof laat weken.

Natuurlijk kan het een keertje geen kwaad.
    Maar wat bedoel je met rubben dan? Volgens de instructie mag ik de lens niet eens schoonmaken.
      maandag 19 januari 2009 @ 12:32:01 #258
    61661 Ang3l
    The Right Kinda Wrong
    pi_65203641
    Rubben? Ik draag al 10 jaar lenzen maar had er nog nooit van gehoord
    L'Amour menaçant:
      maandag 19 januari 2009 @ 12:35:00 #259
    55709 Stereotomy
    pi_65203732
    digital rubbing: met je vinger wrijven over de lens op je handpalm nadat je er druppels vloeistof op hebt gedaan. Alle losse deposits (eiwitten, vetlaag) komen dan los.

http://www.ingentaconnect(...)29/00000001/art00006

Ik merk een wereld van verschil aan het eind van de maand als ik wel gedisciplineerd schoonmaak en niet. Eigenlijk heb ik nog nooit gelezen, wetenschappelijk of populaire artikels, dat schoonmaken *niet* wordt aangeraden, ook al staat er 'no-rub' op je vloeistof.
      maandag 19 januari 2009 @ 12:35:49 #260
    55709 Stereotomy
    pi_65203764
    En jongens, 'rubben' is gewoon Engels voor wrijven. Alle wetenschappelijke literatuur is in het Engels dus is een beetje moeilijk omschakelen.
      maandag 19 januari 2009 @ 12:37:01 #261
    61661 Ang3l
    The Right Kinda Wrong
    pi_65203807
    O dat Daar ben ik gelukkig al een aantal jaren vanaf met daglenzen. Was ook best vervelend in een donker tentje op Lowlands
    L'Amour menaçant:
    pi_65203825
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 12:35 schreef Stereotomy het volgende:
    digital rubbing: met je vinger wrijven over de lens op je handpalm nadat je er druppels vloeistof op hebt gedaan. Alle losse deposits (eiwitten, vetlaag) komen dan los.

Ik merk een wereld van verschil aan het eind van de maand als ik wel gedisciplineerd schoonmaak en niet. Eigenlijk heb ik nog nooit gelezen, wetenschappelijk of populaire artikels, dat schoonmaken *niet* wordt aangeraden, ook al staat er 'no-rub' op je vloeistof.
    Staat letterlijk op het papiertje bij mijn lenzen dat dit niet mag wegens mogelijke beschadiging van de lens.

Ik heb er werkelijk nog nooit van gehoord. Geldt dit voor alle zachte lenzen volgens jou?
      maandag 19 januari 2009 @ 12:37:45 #263
    55709 Stereotomy
    pi_65203831
    Ja heerlijk, als ik meer geld te besteden heb wil ik ook daglenzen. Superhygienisch.
    pi_65203849
    quote:
    En jongens, 'rubben' is gewoon Engels voor wrijven. Alle wetenschappelijke literatuur is in het Engels dus is een beetje moeilijk omschakelen.
    Ja duh..weet wel wat de vertaling is maar kan er me niets bij voorstellen.
      maandag 19 januari 2009 @ 12:39:22 #265
    55709 Stereotomy
    pi_65203884
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 12:37 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Staat letterlijk op het papiertje bij mijn lenzen dat dit niet mag wegens mogelijke beschadiging van de lens.

Ik heb er werkelijk nog nooit van gehoord. Geldt dit voor alle zachte lenzen volgens jou?
    Ik heb nog nooit gehoord van een zachte lens die je niet mocht schoonmaken Zelfs vroegah, toen ik begon met Bausch & Lomb Soflens 66 die al uiteenviel als je ernaar keek moest je schoonmaken (voordat die hele marketingcampagne van no-rub vloeistof erin kwam ).

Welke lenzen heb je? Wat staat er op de verpakking?
      maandag 19 januari 2009 @ 12:43:08 #266
    55709 Stereotomy
    pi_65204012
    Oh trouwens, als je een 2-staps schoonmaak regimen hebt (Bijvoorbeeld Clear Care van CIBA Vision), dan hoef je niet te rubben, en idd volgens mij mag je dan ook niet. Eerste stap is met waterstofperoxide alles schoonmaken en tweede stap is het waterstofperoxide neutraliseren want anders prikt het. Nadeel van deze methode is, dat je de lenzen niet zomaar na 2 uur in een emergency geval weer in je ogen kan doen, omdat er dan nog waterstofperoxide bezig is.

Alleen als je zo'n all-in-one vloeistof gebruikt: spuit in de lensbak, lens erin dumpen, klaar - dan mag je zéker schoonmaken. En ik ben eigenlijk nog nooit een artikel tegengekomen waarin wordt beweerd dat niet schoonmaken hygienischer is dan wel schoonmaken.

Ik kan me wel zo voorstellen dat het niet écht nodig is bij 2-wekelijkse vervanging (zoals in de VS gebruikelijk is).
      maandag 19 januari 2009 @ 12:43:32 #267
    55709 Stereotomy
    pi_65204024
    /off the soapbox en weer aan het werk
    pi_65204071
    Ik heb sinds afgelopen weekend ook maandlenzen. Ik heb nu nog aan iedere kant een ander soort lens om uit te proberen welke het beste bevalt.
    Nu is t alleen zo dat ik als ik achter de laptop zit eenbeetje wazig zie (net of je steeds opnieuw scherpstelt) iemand een idee waarom dit is?

Voor veraf zicht zijn ze echt perfect, en de rechterlens heeft nu al mijn voorkeur, zit lekker en voel m niet zitten.
      maandag 19 januari 2009 @ 13:05:06 #269
    55709 Stereotomy
    pi_65204801
    Ga naar een optometrist of opticien toe.
      maandag 19 januari 2009 @ 15:00:41 #270
    207371 Verluste
    Definitely Maybe
    pi_65209326
    quote:

Hoe wrijf je dan? Ik maak mijn harde lenzen schoon door constant 1 richting in een rechte lijn van binnen naar buiten te 'wrijven'. Dat herhaal ik over de lengte van de hele lens, binnenkant en buitenkant. Geen idee of dat een goede methode is, heb nog nooit de juiste wrijftechniek uitgelegd gekregen.
    Dasvidanja
      maandag 19 januari 2009 @ 15:21:54 #271
    55709 Stereotomy
    pi_65210192
    Ik weet niet hoe het voor harde lenzen is moet ik eerlijk zeggen.

Maar zachte lenzen inderdaad hoe jij het beschrijft: lineair in één richting (eventueel heen en weer), ipv rondjes draaien. Zachte lenzen (met name die met een hoge watercontent) kun je met rondjes makkelijker scheuren. Harde lenzen scheuren niet, maar ik neem aan dat je het prima doet zo.

Als ik mijn lenzen na een dag schoonmaak, zie ik gewoon een olielaagje drijven in de lenzenvloeistof in mijn hand. Ben dan toch altijd blij dat ik netjes elke avond schoonmaak.
      maandag 19 januari 2009 @ 16:21:55 #272
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_65212744
    Ik kom net terug van de lenzenboer. Eea is nog eens nagemeten, en ik heb gewoon de juiste sterkte. Ik kreeg te horen dat een bril over het algemeen net iets scherper zicht geeft dan lenzen. Het zou bij mijn ogen extra opvallen omdat ik nogal wat verschil tussen beide ogen heb en de slechtste niet zo heel slecht is (-2).

De vertraging die ik noemde is verder naar zijn idee normaal en wordt inderdaad veroorzaakt door de massa traagheid van de lens.

Daglenzen zouden niet zinvol zijn, omdat die relatief duur zijn icm een cilinder. Het zou verstandiger/goedkoper zijn om toch maandlenzen te nemen, ook al omdat je ze iets langer dan een maand zou kunnen gebruiken als je ze niet elke dag indoet.

Een alternatief is eventueel om alleen een lens in m'n slechtste oog te doen. Het kan voor een gelijkmatiger beeld zorgen. Daarnaast suggereerde de man ik gelet op de kosten misschien niet tevreden was, maar dat met 1 lens de kosten door de helft zouden gaan en ik het dan misschien wel acceptabel zou vinden dit trouwens op een actief meedenkende manier, niet als een sjacheraar in gebruikte auto's)

Ik vind de laatste optie ook nog niet zo'n slecht idee. Ik kijk het nog een weekje ofzo aan en dan zie ik wel weer.
    Vampire Romance O+
      maandag 19 januari 2009 @ 17:05:59 #273
    207371 Verluste
    Definitely Maybe
    pi_65214354
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 16:21 schreef MouseOver het volgende:
    Ik kom net terug van de lenzenboer. Eea is nog eens nagemeten, en ik heb gewoon de juiste sterkte. Ik kreeg te horen dat een bril over het algemeen net iets scherper zicht geeft dan lenzen. Het zou bij mijn ogen extra opvallen omdat ik nogal wat verschil tussen beide ogen heb en de slechtste niet zo heel slecht is (-2).

De vertraging die ik noemde is verder naar zijn idee normaal en wordt inderdaad veroorzaakt door de massa traagheid van de lens.

Daglenzen zouden niet zinvol zijn, omdat die relatief duur zijn icm een cilinder. Het zou verstandiger/goedkoper zijn om toch maandlenzen te nemen, ook al omdat je ze iets langer dan een maand zou kunnen gebruiken als je ze niet elke dag indoet.

Een alternatief is eventueel om alleen een lens in m'n slechtste oog te doen. Het kan voor een gelijkmatiger beeld zorgen. Daarnaast suggereerde de man ik gelet op de kosten misschien niet tevreden was, maar dat met 1 lens de kosten door de helft zouden gaan en ik het dan misschien wel acceptabel zou vinden dit trouwens op een actief meedenkende manier, niet als een sjacheraar in gebruikte auto's)

Ik vind de laatste optie ook nog niet zo'n slecht idee. Ik kijk het nog een weekje ofzo aan en dan zie ik wel weer.
    Het is natuurlijk behelpen als je op één lens zou leven, alles wordt voor de opticien aangeleverd in paren natuurlijk.
    Dasvidanja
      maandag 19 januari 2009 @ 17:12:39 #274
    61661 Ang3l
    The Right Kinda Wrong
    pi_65214540
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 17:05 schreef Verluste het volgende:

[..]

Het is natuurlijk behelpen als je op één lens zou leven, alles wordt voor de opticien aangeleverd in paren natuurlijk.
    Je kan die ander toch in de verpakking laten zitten
    L'Amour menaçant:
      maandag 19 januari 2009 @ 17:16:31 #275
    55709 Stereotomy
    pi_65214672
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 17:05 schreef Verluste het volgende:

[..]

Nah, per doosje heb je toch maar 1 sterkte/cylinder/as, speciaal voor 1 oog. Dus MouseOver zou gewoon 1 doosje per keer kunnen kopen voor één oog. Ik ken 2 mensen die in één oog een lens hebben zitten en in de andere helemaal niets.
    pi_65214852
    Als je opticien weet welke sterkte & cilinder je in je harde lenzen hebt, kan hij dan zo berekenen welke sterkte je nodig hebt voor zachte lenzen?
    "They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
      maandag 19 januari 2009 @ 17:34:48 #277
    55709 Stereotomy
    pi_65215297
    Nee, hangt van je type zachte lenzen af, plus de combi traanvocht/lensmateriaal, bolling van je oog etc. etc.

Opnieuw opmeten dus.
    pi_65215484
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 17:34 schreef Stereotomy het volgende:
    Nee, hangt van je type zachte lenzen af, plus de combi traanvocht/lensmateriaal, bolling van je oog etc. etc.

Opnieuw opmeten dus.
    Dat zuigt, want dan moet ik minimaal twee weken m'n bril op.
    Misschien heb ik in de zomer wel motivatie, als ik weer allemaal dingen in m'n oog krijg tijdens het fietsen.
      maandag 19 januari 2009 @ 17:50:40 #279
    55709 Stereotomy
    pi_65215850
    Mja, het duurt idd even voordat de cornea zich een beetje herstelt na het dragen van harde lenzen. Maar, dan heb je ook een goeie meting als je dat braaf doet.
      maandag 19 januari 2009 @ 17:51:38 #280
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_65215893
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 17:16 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Nah, per doosje heb je toch maar 1 sterkte/cylinder/as, speciaal voor 1 oog. Dus MouseOver zou gewoon 1 doosje per keer kunnen kopen voor één oog. Ik ken 2 mensen die in één oog een lens hebben zitten en in de andere helemaal niets.
    Idd. Dat dus.
    Vampire Romance O+
    pi_65218912
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 16:21 schreef MouseOver het volgende:

Mag ik vragen wat je verschil tussen beide ogen is? Ik heb namelijk ook een verschil van zeker 2 hele punten, en mij is juist verteld dat als ik een bril zou nemen, de sterkte van de glazen hoger zou moeten zijn dan bij mijn lenzen nu.
      Nerd met benen maandag 19 januari 2009 @ 19:25:50 #282
    18073 miss_bleu
    pi_65219136
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 12:44 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
    Ik heb sinds afgelopen weekend ook maandlenzen. Ik heb nu nog aan iedere kant een ander soort lens om uit te proberen welke het beste bevalt.
    Nu is t alleen zo dat ik als ik achter de laptop zit eenbeetje wazig zie (net of je steeds opnieuw scherpstelt) iemand een idee waarom dit is?

Voor veraf zicht zijn ze echt perfect, en de rechterlens heeft nu al mijn voorkeur, zit lekker en voel m niet zitten.
    ik heb sinds nu een week ook proeflenzen om te kijken of ik van mijn bril af kan. Omdat ik al aan had gegeven dat de lucht op mijn werk (op kantoor) vrij droog is heb ik extra zuurstof doorlatende testlenzen gekregen. Dit zijn 2 weken lenzen, dus om de 2 weken vervangen.

Ik merk inderdaad ook dat het voor ver weg prima werkt, maar zodra ik weer moet kijken naar mijn monitor moet ik eerst een paar keer goed knippperen voordat ik weer scherp zie. (-1 op beide ogen, maar door cylinder op rechts die groter is dan op links heb ik link -1,25 om te corrigeren)
    Ook heb ik het idee dat mijn ogen aan het einde van de dag veel " moeier" zijn dan normaal. Is dit normaal?
      maandag 19 januari 2009 @ 19:28:41 #283
    207371 Verluste
    Definitely Maybe
    pi_65219239
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 19:25 schreef miss_bleu het volgende:

[..]

ik heb sinds nu een week ook proeflenzen om te kijken of ik van mijn bril af kan. Omdat ik al aan had gegeven dat de lucht op mijn werk (op kantoor) vrij droog is heb ik extra zuurstof doorlatende testlenzen gekregen. Dit zijn 2 weken lenzen, dus om de 2 weken vervangen.

Ik merk inderdaad ook dat het voor ver weg prima werkt, maar zodra ik weer moet kijken naar mijn monitor moet ik eerst een paar keer goed knippperen voordat ik weer scherp zie. (-1 op beide ogen, maar door cylinder op rechts die groter is dan op links heb ik link -1,25 om te corrigeren)
    Ook heb ik het idee dat mijn ogen aan het einde van de dag veel " moeier" zijn dan normaal. Is dit normaal?

Beeldschermwerk is ook heel erg vermoeiend voor je ogen. Dat is normaal.
    Dasvidanja
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 19 januari 2009 @ 19:30:33 #284
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_65219318
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 19:25 schreef miss_bleu het volgende:

[..]

yeps dat is idd normaal
    wat ik dan doe, is als ik mijn lenzen niet uit kan doen even n druppeltje vloeistof erin, beetje verfrissend
    of savonds mn bril op.

wat ik wel merk is dat als ik mijn lenzen in wil een dag, dan moet ik niet sochtends bij het opstaan mn bril opzetten, want de omschakeling vind ik zelf niet prettig. omgekeerd maakt niet uit
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
      maandag 19 januari 2009 @ 19:37:51 #285
    207371 Verluste
    Definitely Maybe
    pi_65219610
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 19:30 schreef Ynske het volgende:

[..]

yeps dat is idd normaal
    wat ik dan doe, is als ik mijn lenzen niet uit kan doen even n druppeltje vloeistof erin, beetje verfrissend
    of savonds mn bril op.

wat ik wel merk is dat als ik mijn lenzen in wil een dag, dan moet ik niet sochtends bij het opstaan mn bril opzetten, want de omschakeling vind ik zelf niet prettig. omgekeerd maakt niet uit
    Beter is om per uur een paar minuten de verte in te kijken, dan ontspannen je ogen weer. Maar ja, dat kan lang niet altijd op je werk.

En natuurlijk elke dag een paar uur je bril op. Heel verstandig.
    Dasvidanja
      Nerd met benen maandag 19 januari 2009 @ 19:48:02 #286
    18073 miss_bleu
    pi_65220045
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 19:37 schreef Verluste het volgende:

[..]

Beter is om per uur een paar minuten de verte in te kijken, dan ontspannen je ogen weer. Maar ja, dat kan lang niet altijd op je werk.

En natuurlijk elke dag een paar uur je bril op. Heel verstandig.
    Ik doe inderdaad als ik thuis kom uit het werk ook mijn bril op. De lenzen wil ik ook echt voor mijn werk en vrijetijd. Mijn bril lekker thuis op vind ik geen enkel probleem.

Moet trouwens zeggen dat ik best heel erg goed te spreken ben over mijn Acuvue Oasys SiHy lenzen van Eyewish. Weet trouwens alleen nog niet wat dit grapje mij gaat kosten Had de prijs van de lenzen niet gevraagd

Stom he!
    pi_65221400
    de lenzen die ik heb kosten 109/119 euro per halfjaar (of 18,18 per maand met postservice van pearl)
      maandag 19 januari 2009 @ 20:26:07 #288
    55709 Stereotomy
    pi_65221733
    Acuvue Oasys zijn een van de betere silicone hydrogelen die je je kunt wensen: ze zijn zacht als normale hydrogel lenzen en laten evenveel of zelfs iets meer zuurstof door dan harde lenzen. En tweewekelijks, als je dat opvolgt zijn ze prima hygienisch.
      Nerd met benen maandag 19 januari 2009 @ 20:32:58 #289
    18073 miss_bleu
    pi_65222001
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 20:26 schreef Stereotomy het volgende:
    Acuvue Oasys zijn een van de betere silicone hydrogelen die je je kunt wensen: ze zijn zacht als normale hydrogel lenzen en laten evenveel of zelfs iets meer zuurstof door dan harde lenzen. En tweewekelijks, als je dat opvolgt zijn ze prima hygienisch.
    Ik heb idd nergens last van
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 20:17 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
    de lenzen die ik heb kosten 109/119 euro per halfjaar (of 18,18 per maand met postservice van pearl)
    Ik zie het allemaal wel Ik vind ze prima voor mijn ogen en heb idd geen last op het werk met droge ogen. Dus denk het het wel de moeite waard is Dan maar een koffie minder in het bedrijfsrestaurant
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 19 januari 2009 @ 20:34:15 #290
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_65222044
    Mijn lenzen zijn 46,50 per half jaar
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
      maandag 19 januari 2009 @ 20:48:12 #291
    207371 Verluste
    Definitely Maybe
    pi_65222590
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 20:26 schreef Stereotomy het volgende:
    Yup Maar nog erg duur, maar dat verandert wel drastisch denk ik over een paar jaar.
    Dasvidanja
      maandag 19 januari 2009 @ 21:15:48 #292
    55709 Stereotomy
    pi_65223876
    Ja, per maand zijn Oasys denk ik op dit moment de meest dure zachte lenzen die er zijn. Aangezien er maar 6 bedrijven zijn op de wereld die die dingen maken zullen ze wel kunstmatig de prijzen een paar jaar hoog houden.
      maandag 19 januari 2009 @ 22:39:50 #293
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_65227742
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 19:20 schreef Morretje het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat je verschil tussen beide ogen is? Ik heb namelijk ook een verschil van zeker 2 hele punten, en mij is juist verteld dat als ik een bril zou nemen, de sterkte van de glazen hoger zou moeten zijn dan bij mijn lenzen nu.
    Ik heb de meetgegevens niet meegekregen.. als ik me niet vergis is links +0.75-0.75 en rechts +0.75-2
    Vampire Romance O+
      Nerd met benen zaterdag 31 januari 2009 @ 17:30:08 #294
    18073 miss_bleu
    pi_65599733
    zaterdag mijn half jaar pakket opgehaald. 178 euro voor een half jaar.
    En dan heb ik 2 weeklezen van Acuvue Oasys en 3 grote flessen vloeistof. Kreeg eenmalige korting omdat mijn ziekenfons het niet dekt. Dus kwam uit op 155 euro voor dit pakket
      zondag 1 februari 2009 @ 16:41:38 #295
    207371 Verluste
    Definitely Maybe
    pi_65628235
    Welk schoonmaakmiddel gebruiken jullie voor je harde lenzen?
    Ik gebruik gewoon de alles-in-1 vloeistof.
    Dasvidanja
      zondag 1 februari 2009 @ 16:51:39 #296
    195169 Enfermera
    I'm k-kinda busy.
    pi_65628528
    quote:
    Op zondag 1 februari 2009 16:41 schreef Verluste het volgende:
    Welk schoonmaakmiddel gebruiken jullie voor je harde lenzen?
    Ik gebruik gewoon de alles-in-1 vloeistof.
    Ik gebruik deze:

Maar dan nummer 7 (bewaar & inzet) en 8 (reiniging), die zijn voor harde lenzen. Op het plaatje is voor zachte, maar ik dacht ik doe 't erbij voor de duidelijkheid. Is iig van 'ons merk', superspul vind ik zelf
    pi_65629017

Boston advance voor het schoonmaken.
    En Eye Fresh voor het bewaren en inzetten.

Die Eye Fresh is van de samenstelling die Kruidvat gebruikte voordat ze van leverancier voor hun harde lenzenvloeistof wisselden. En die nieuwe variant beviel mij slecht.
    pi_65663449
    Ik gebruik hetzelfde als du-ke hierboven.
    Boston voor het schoonmaken en Eye fresh voor bewaren en inzetten
    Shoulder pads may come and go, but a BFF is forever O+
    pi_65663648
    Alleen is die Eye Fresh niet zo heel goed te krijgen. Scoor nu zo nu en dan een fles van m'n pa die het ergens bij een schlecker ofzo koopt .
    pi_65667449
    Klopt ja, wij kopen in bij de Makro is in drie-verpakking
    Shoulder pads may come and go, but a BFF is forever O+
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')