abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Games zondag 15 mei 2005 @ 12:51:18 #1
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_27022970
ik werk in een cafe en me baas wil dat ik me vakantieuren laat uitbetalen. Daarvan gaat ongeveer 20% naar de belasting. alleen ik verdien bruto minder dan 5000 euro de jaar? kan ik dan op me jaaropgaaf de balsting die ik over me vakantieuren terugvragen?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_27023113
Mooi,

Dit wordt het [centrale] Belastingen 2005 topic.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_27023323
Over de vakantieuren gaat meer dan 20% belasting af, zeker 30%. Met jaaropgaaf bedoel je waarschijnlijk aangifte van belasting doen rond maart 2006? Dan kan je inderdaad geld terug krijgen. Je krijgt dan trouwens ook geld terug van de belasting die je betaald over je normale loon aangezien je zo weinig verdient.
pi_27023377
Overigens is het wettelijk niet toegestaan de wettelijke vakantieuren (20 dagen per jaar bij fulltime dienstverband) uit te betalen, behalve bij het einde van het dienstverband.

Een werkgever die dit wel doet, kan hiermee zichzelf in de vingers snijden, voor de werknemer maakt het niet.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_27023525
kun je wat je afbetaald voor een doorlopend krediet ook opgeven?
pi_27024335
Dit topic gaat dus over belastingjaar 2005; teruggaaf vindt pas in 2006 ergens plaats, dus vragen over de teruggaaf van 2004 worden zonder verdere toelichting verwijderd.
pi_27024345
quote:
Op zondag 15 mei 2005 13:12 schreef nightfall het volgende:
kun je wat je afbetaald voor een doorlopend krediet ook opgeven?
Nee, behalve wanneer je dat DK voor je eigen woning gebruikt.
pi_27050555
ik begin binnekort bij me nieuwe baan.
als evenemente bouw. podia's opbouwen/afbreken en hele festivals van de hekken tot de eco toiletten en zo.

nu hebben ze gezegt dat ik 6,50 euro bruto krijg wat iets meer is dan minimum loon maarja er is niet veel werk momenteel.
nou vraag ik me af of iemand weet hoeveel ik noig moet afstaan aan de belasting en andere kosten enzo.
dus wat hou ik van 6,50 euro per uur bruto netto ove per uur r???

iemand een idee
he buur!
pi_27055050
quote:
Op zondag 15 mei 2005 13:43 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Nee, behalve wanneer je dat DK voor je eigen woning gebruikt.
en hoe kun je dat aangeven dan?
want dat is dan moei balen.
Ik had in eind 2003 een DK aangevraagd voor het opknappen van me eigen woning.
ik wist niet dat je een DK ook kan opgeven.

kan ik dat nu alsnog doen?
want mijn DK duurt nog een aantal jaren.
pi_27057087
quote:
Op maandag 16 mei 2005 15:52 schreef YebCar het volgende:

[..]

en hoe kun je dat aangeven dan?
want dat is dan moei balen.
Ik had in eind 2003 een DK aangevraagd voor het opknappen van me eigen woning.
ik wist niet dat je een DK ook kan opgeven.

kan ik dat nu alsnog doen?
want mijn DK duurt nog een aantal jaren.
Let ff op: afbetalingen kun je nooit aftrekken van de belasting, alleen de betaalde rente over een (in jouw geval) doorlopend krediet waarvan de besteding aantoonbaar aan je huis is gedaan.

Indien je dit over het belastingjaar 2004 ook al had willen aangeven, maar bent vergeten....je kunt via een brief een correctie op je aangifte aanvragen. Gewoon vermelden dat je per abuis een aftrekpost vergeten bent. Gaat normaal gesproken altijd goed.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  maandag 23 mei 2005 @ 13:26:09 #11
46946 Sklasse
DoWn met jou !!
pi_27272812
Sinds kort werk ik parttime bij een bedrijf als uitzendkracht.
Vorige week vrijdag was mijn 1ste werkdag van 19.00 tot 03.30u in de nacht, in feite 8 uren arbeid verricht.
Er is mij verteld dat nachtdienst personeel 150% verdient, en in de avond 125%.
Wat blijkt nou, ik heb 54,30e uitbetaald gekregen alleen voor die vrijdag.
Ter informatie loon bedraagt 8,39e bruto per uur

Zou dit kunnen kloppen? En hoeveel bedraagt de belastingaftrek
De beesT
pi_27587805
Ok, hier maar dan nog eens voor de zekerheid: Kun je tandarts kosten die niet vergoed worden door de verzekeraar opgeven als aftrek post? Of geldt daar een min. voor?
  vrijdag 3 juni 2005 @ 08:11:59 #13
79212 kaputwiehund
einfach irre
pi_27597498
ja, die kun je aftrekken, Op het totaal van je ziektekosten (premie zfw, reiskosten, eigen bijdrage enz. enz) komt nog wel een beboorlijke drempel in mindering
Zu hause ist alles besser
  vrijdag 3 juni 2005 @ 13:32:35 #14
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_27606313
Om hier maar even verder te gaan:

Doordat ik in april geen contractverlenging kreeg (halfjaarcontract) en daarna weer ben aangenomen (lang verhaal), kreeg ik mijn vakantiegeld op mijn loonstrookje in april uitgekeerd.

Geen probleem natuurlijk, maar...
Ik zag geen stijging van mijn loon wat eind april werd uitgekeerd!
Wat blijkt nou, van mijn vakantiegeld gaat zoveel af qua belasting, dat ik misschien maar 20 euro overhou!

Mijn baas zou het uitzoeken (nog geen antwoord gehad) maar kan iemand mij vertellen hoe mijn bruto vakantiegeld van ongeveer 500 euro uitkomt op netto nog geen 20 euro?
Voel me flink genaaid, heb wel hard gewerkt voor dat geld!!!

En, Five_Horizons, als de belasting op vakantiegeld niet meer is als over mijn normale loon...

WAAROM KRIJG IK DAN MAAR 20 EURO NETTO OVER MIJN 500 EURO BRUTO VAKANTIEGELD?????

en ja, mijn caps-lock stond ook aan!!!

[ Bericht 7% gewijzigd door Lotusss op 03-06-2005 13:35:57 (kleine toevoeging...) ]
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 14:17:14 #15
79212 kaputwiehund
einfach irre
pi_27607826
Er is maar een iemand die je dat kan vertellen en dat is je baas. Hij heeft immers die loonheffing afgedragen. Hoe hij aan een belastingpercentage van 96% is mij een raadsel. Verder sluit ik me aan bij FH
  vrijdag 24 juni 2005 @ 09:29:17 #16
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_28184909
Hoeveel % belasting betaal ik over mijn vakantiegeld, kan iemand me dat vertellen? Hou namelijk wel heel erg weinig over dit keer.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_28489663
Voor het vakantie geld geldt het speciaal tarief van 52%. Als dat teveel is geweest (wat meestal het geval is als je onder de ¤50.000 op jaarbasis verdient) kun je dat eind van het jaar bij de aangifte terug vragen..
pi_28490527
quote:
Op maandag 4 juli 2005 20:56 schreef tybalt2 het volgende:
Voor het vakantie geld geldt het speciaal tarief van 52%.
Alleen als je ook 52% betaalt over je reguliere salaris; vakantiegeld wordt tegen hetzelfde tarief belast als (het hoogste deel van) je salaris.
quote:
Als dat teveel is geweest (wat meestal het geval is als je onder de ¤50.000 op jaarbasis verdient) kun je dat eind van het jaar bij de aangifte terug vragen..
Niet eens 'kun je', maar 'wordt dat verrekend bij je aangifte'.
pi_28490894
Jeps, je hebt gelijk, er zijn speciale tabellen voor vakantiegeld (weer wat geleerd..)

Uiteraard geldt dat het verrekend wordt bij je aangifte.. met 'kun je' bedoel ik dan ook dat je dit terug kunt krijgen mits je aangifte doet..
  zondag 10 juli 2005 @ 10:46:32 #20
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_28675460
Een heel ander vraagje: ik wil een bedrag van ongeveer 2000 euro belastingvrij schenken aan mijn broertje. Kan dat? En kan dat zonder notariskosten? Mijn inkomen zit overigens in de hoogste schaal, en mijn broertje is pas onlangs begonnen met werken.
Overal verstand van.
pi_28678442
Hoi,

ik ben ondernemer en mot voor 1-8-2005 een opgave inleveren ivm. schatting voor 2005.

Nou moet ik de vraag nog invullen, 9h saldo inkomsten en aftrekposten van de eigen woning die in 2005 uw hoofdverblijf is....

Heeft iemand voor mij nog die regeltjes om dat te bepalen, ik weet bv. dat je een x% age * de WOZ waarde moet doen om je "inkomsten" te bepalen, maar ik zie het nergens terug hoe precies te berekenen.

alvast bedankt.
pi_28678649
quote:
Op zondag 10 juli 2005 10:46 schreef macondo het volgende:
Een heel ander vraagje: ik wil een bedrag van ongeveer 2000 euro belastingvrij schenken aan mijn broertje. Kan dat? En kan dat zonder notariskosten? Mijn inkomen zit overigens in de hoogste schaal, en mijn broertje is pas onlangs begonnen met werken.
waarom zou je het via een notaris willen doen (behalve dan als je een stichting voor je broertje in het leven roept en in de toekomst vaker geld naar hem gaat overmaken en hij het bijv. pas gaat benutten indien hij een studie oid gaat volgen).

ik zou het gewoon "onderhands" geven en als je broertje het geld niet in 1 keer opmaakt het spreiden over de tijd (10 * 200 oid.)
pi_28682802
quote:
Op zondag 10 juli 2005 10:46 schreef macondo het volgende:
No problem, je mag ruim 2400 euro per 2 jaar belastingvrij schenken aan je broertje. Je hoeft hiervoor dus niets met een notaris te regelen, en geen aangifte hiervan te doen..
pi_28682863
quote:
Op zondag 10 juli 2005 12:59 schreef Josef2004 het volgende:
Hoi,

ik ben ondernemer en mot voor 1-8-2005 een opgave inleveren ivm. schatting voor 2005.

Nou moet ik de vraag nog invullen, 9h saldo inkomsten en aftrekposten van de eigen woning die in 2005 uw hoofdverblijf is....

Heeft iemand voor mij nog die regeltjes om dat te bepalen, ik weet bv. dat je een x% age * de WOZ waarde moet doen om je "inkomsten" te bepalen, maar ik zie het nergens terug hoe precies te berekenen.

alvast bedankt.
De inkomsten uit eigen woning over 2005 bedragen 0,6% van de WOZ waarde. Als je van dat bedrag de betaalde hypotheekrente (en eventuele andere kosten voor de hypotheek) aftrekt, krijg je het saldo inkomsten/aftrekposten eigen woning.

Succes ermee!
  zondag 10 juli 2005 @ 23:21:48 #25
57047 macondo
pi_28694465
quote:
Op zondag 10 juli 2005 15:49 schreef tybalt2 het volgende:

[..]

No problem, je mag ruim 2400 euro per 2 jaar belastingvrij schenken aan je broertje. Je hoeft hiervoor dus niets met een notaris te regelen, en geen aangifte hiervan te doen..
Bedankt, maar als ik geen aangifte doe (het niet opneem in mijn belastingaangifte) dan is het dus ook niet belastingvrij voor mij of zie ik dat verkeerd? Mag ik het gewoon van mijn inkomen aftrekken in de aangifte, zonder dat de belastingdienst dit gaat checken?
Overal verstand van.
pi_28713348
quote:
Op zondag 10 juli 2005 23:21 schreef macondo het volgende:

[..]

Bedankt, maar als ik geen aangifte doe (het niet opneem in mijn belastingaangifte) dan is het dus ook niet belastingvrij voor mij of zie ik dat verkeerd? Mag ik het gewoon van mijn inkomen aftrekken in de aangifte, zonder dat de belastingdienst dit gaat checken?
Nee, je haalt nu twee dingen door elkaar. In je aangifte vind je de aftrekpost 'giften' terug, maar dit zijn alleen giften aan charitatieve instellingen (dierenbescherming, greenpeace e.d.). Dit zijn dus bedragen die van je inkomen afgetrokken worden.

Het schenken aan je broer is geen aftrekbare gift. Sterker nog, wanneer je boven dat vrijgestelde bedrag (+/- 2400 euro) komt, moet je over die schenkingsbelasting betalen..
  dinsdag 12 juli 2005 @ 13:47:14 #27
57047 macondo
pi_28735865
Oke nu is het pas echt duidelijk geworden. Beetje eigenaardig overigens dat IK belasting zou moeten betalen als ik een bedrag schenk. Heb over dat geld namelijk al belasting betaald. Evengoed bedankt!
Overal verstand van.
pi_28774630
Normaal gesproken betaald de ontvanger hier ook belasting over, echter je kunt er ook voor kiezen om zelf de belasting te betalen. Keuze kan gemaakt worden op het aangiftebiljet.
  FOK!fotograaf vrijdag 22 juli 2005 @ 08:37:23 #29
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_29031361
Ik heb ook een vraag:
ik werk via 2 uitzendbureau's.
via de 1 heb ik onregelmatig werk bij een school. (verder niets)
bij de andere loopt ik nu voor mijn vakantiebaan.

Is het het beste om bij beide -geen- loonheffingskorting toe te laten passen? als ik dit wel doe bij die gene van mijn vakantiebaan, wat heeft dit voor invloed op mijn salaris?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_29031465
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 08:37 schreef Xilantof het volgende:
Ik heb ook een vraag:
ik werk via 2 uitzendbureau's.
via de 1 heb ik onregelmatig werk bij een school. (verder niets)
bij de andere loopt ik nu voor mijn vakantiebaan.

Is het het beste om bij beide -geen- loonheffingskorting toe te laten passen? als ik dit wel doe bij die gene van mijn vakantiebaan, wat heeft dit voor invloed op mijn salaris?
Zodra je de korting toe laat passen, wordt je netto loon hoger; wanneer je bij meer dan één baan tegelijkertijd de korting toe laat passen, dan bestaat de mogelijkheid dat achteraf blijkt dat je teveel korting hebt gehad en dat je bij moet betalen.

Wanneer je bij beiden geen korting toe laat passen, weet je zeker dat je bij je aangifte volgend jaar een leuk bedrag terug krijgt.
  FOK!fotograaf vrijdag 22 juli 2005 @ 09:08:38 #31
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_29031695
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 08:48 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Zodra je de korting toe laat passen, wordt je netto loon hoger; wanneer je bij meer dan één baan tegelijkertijd de korting toe laat passen, dan bestaat de mogelijkheid dat achteraf blijkt dat je teveel korting hebt gehad en dat je bij moet betalen.

Wanneer je bij beiden geen korting toe laat passen, weet je zeker dat je bij je aangifte volgend jaar een leuk bedrag terug krijgt.
goh... ik dacht altijd precies andersom

even rekenvoorbeeld:
bij mijn vakantiebaan verdien ik 7,5 bruto.
nu blijft er (-met- loonheffingskorting) ongeveer: 4,50 over.

ik snap het echt niet meer

edit:
en dus als ik nu de loonheffingkorting niet laat toepassen zou het dus nog minder worden dan die 4,5 netto?

i'm confused

[ Bericht 13% gewijzigd door Xilantof op 22-07-2005 09:17:14 ]
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_29032102
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 09:08 schreef Xilantof het volgende:

[..]

goh... ik dacht altijd precies andersom

even rekenvoorbeeld:
bij mijn vakantiebaan verdien ik 7,5 bruto.
nu blijft er (-met- loonheffingskorting) ongeveer: 4,50 over.
en dus als ik nu de loonheffingkorting niet laat toepassen zou het dus nog minder worden dan die 4,5 netto?
Correct; maar dat verschil krijg je dan straks bij je aangifte (waarschijnlijk) weer terug.
  FOK!fotograaf vrijdag 22 juli 2005 @ 09:41:54 #33
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_29032239
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 09:33 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Correct; maar dat verschil krijg je dan straks bij je aangifte (waarschijnlijk) weer terug.
phoe. okee. ik snap het .

was er mbt die loonheffing ook niet zo iets met een max. jaar salaris?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_29118682
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 09:41 schreef Xilantof het volgende:

[..]

phoe. okee. ik snap het .

was er mbt die loonheffing ook niet zo iets met een max. jaar salaris?
Als je minder dan 5500 euro bruto per jaar verdient, kun je aan het eind van het jaar alle ingehouden loonbelasting terugvragen.
  FOK!fotograaf maandag 25 juli 2005 @ 19:15:24 #35
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_29119006
quote:
Op maandag 25 juli 2005 19:04 schreef Jeffrey2000 het volgende:

[..]

Als je minder dan 5500 euro bruto per jaar verdient, kun je aan het eind van het jaar alle ingehouden loonbelasting terugvragen.
een simpelreken sommetje leert mij dat ik neit zo veel ga verdienen dit jaar..

en als ik zag dat er nu per week 125,- wordt in gehouden, dan heb ik volgend jaar een mee valler
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_29120715
quote:
Op maandag 25 juli 2005 19:04 schreef Jeffrey2000 het volgende:

[..]

Even miereneuken: voor 2005 is dat 5800 euro....
  maandag 25 juli 2005 @ 20:30:27 #37
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_29121389
edit oh staat al melding
/-=]
|o-0
~~~`
  FOK!fotograaf maandag 25 juli 2005 @ 20:34:27 #38
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_29121528
quote:
Op maandag 25 juli 2005 20:10 schreef tybalt2 het volgende:

[..]

och, zo miereneuken is dat niet
je zou maar net op de 5500 uit komen, dan heb je nu geluk
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_29121996
Uhm, naja, als je er net iets boven zit betaal je alleen over dat meerdere 34,5% belasting.. dus zoveel maakt het niet uit..
pi_29134120
quote:
Op maandag 25 juli 2005 20:10 schreef tybalt2 het volgende:

[..]

Klopt inderdaad. Ik hou echter altijd een veilige marge aan, maar in wezen is dat inderdaad onzin, want die grens van 5800 klopt. En als je er iets boven zit, betaal je inderdaad alleen over dit meerdere belasting.

Onder omstandigheden zou het trouwens kunnen dat bij meer dan 5800 euro, ook geen belasting is verschuldigd.
pi_29248402
Ik neem aan dat je aftrekposten bedoeld? een andere situatie zou ik me niet kunnen voorstellen, of je moet de tijdelijke verhoging van de algemene heffingskorting bij resultaat uit overige werkzaamheden bedoelen..
pi_29270444
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 21:46 schreef tybalt2 het volgende:
Ik neem aan dat je aftrekposten bedoeld? een andere situatie zou ik me niet kunnen voorstellen, of je moet de tijdelijke verhoging van de algemene heffingskorting bij resultaat uit overige werkzaamheden bedoelen..
Op wie reageer je nu en waar slaat dit op?
pi_29271587
ik reageer op jou Jeffrey, in reactie op je opmerkingen dat het onder omstandigheden meer zou zijn dan 5800 euro..
pi_29278221
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 18:53 schreef tybalt2 het volgende:
ik reageer op jou Jeffrey, in reactie op je opmerkingen dat het onder omstandigheden meer zou zijn dan 5800 euro..
Oh, dat bedoel je. Een kleine toelichting ter verduidelijking. Het kan onder omstandigheden dat er ook bij meer dan 5800 euro geen belasting hoeft te worden betaald. Dit kan te maken hebben met:
- arbeidskorting: als er in de loonbelasting een te hoge arbeidskorting is toegekend (door korte periode werk of meerdere baantjes), dan mag (tot een bepaald maximum) toch van die hogere arbeidskorting worden uitgegaan, ook al zou de arbeidskorting volgens de inkomstenbelasting lager zijn
- aanslagdrempel: tot en met 2004 was het zo dat er tot een te betalen bedrag van ruim 210 euro, geen aanslag werd opgelegd. Vanaf 2005 is dit bedrag verlaagd naar 40 euro.

Bovenstaande zal wellicht voor veel mensen wat te ingewikkeld worden. Er kan daarom van worden uitgegaan dat tot 5800 euro (bruto van alle bijbaantjes bij elkaar) GEEN belasting is verschuldigd. Als men daar iets boven zit zou het kunnen dat er ook nog geen belasting is verschuldigd. Dan heeft men dus een meevallertje.
  maandag 1 augustus 2005 @ 14:17:22 #45
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_29323316
uit: Snelle Voorlopige Teruggaaf, met haken en ogen

Ik heb netjes voor 1 april 2005 m'n aangifte 2004 ingediend. Het is altijd best makkelijk. Ik betaal mijn voorlopige aanslag 2004 netjes in 2004 en die komt vaak op een paar euro na altijd heel netjes uit.

Nu kwam ik er in een gesprek vrijdag met mijn financieel advieur achter (naar aanleiding van dit topic "schulden samenrapen") dat ik vorig jaar met het afsluiting van verzekeringen rondom mijn flexibel krediet ook een koopsompolis heb afgesloten.
Met het verhogen van m'n krediet heb ik afgelopen vrijdag een aanvullende polis afgesloten.

Maar nu komt het. Het bleek volgens de adviseur waarmee ik alles regelde dat ik die koopsompolis van 2004 en ook van 2005 kon aftrekken bij m'n inkomstenbelasting aangifte.

Aangezien ik voor zowel 2004 als 2005 een voorlopige aanslag voor dat jaar heb ontvangen, moet ik geen formulieren oid gaan invullen, maar:

• Voor 2005 geldt dat ik bezwaar maken tegen mijn voorlopige aanslag door middel van een brief en dan zou ik binnen 6 weken bericht terug krijgen met een waarschijnlijk aanpassing van m'n aanslag.
  • Voor 2004 zou ook een soort van bezwaar moeten maken tegen de brief van de belastingdienst (de ontvangstbevestiging) met daarin de mededeling dat ik in 2004 een koopsompolis had aangeschaft met meer van dat soort bla bla.

Nu zit ik met het probleem dat ik niet weet wat ik precies in zo'n brief moet zetten. Waar deze aan moet voldoen e.d. Ik begreep van de adviseur dat ik 1/3 van de waarde kon aftrekken. Klopt dit?

overigens ga ik zometeen zelf even op de voor mij onbekende site www.belastingdienst.nl kijken.

Maar zijn er mensen die dit al eens gedaan hebben. Wat zijn jullie ervaringen en met name tips waar ik op letten moet.
  • "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
    "Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
    pi_29323641
    quote:
    Op vrijdag 3 juni 2005 08:11 schreef kaputwiehund het volgende:
    ja, die kun je aftrekken, Op het totaal van je ziektekosten (premie zfw, reiskosten, eigen bijdrage enz. enz) komt nog wel een beboorlijke drempel in mindering
    Weet iemand een goede website met informatie over wat wel en niet aftrekbaar is met betrekking tot ziektekosten? Mijn lief en ik hebben eens zitten tellen en schatten in dat we welk in de buurt van de drempel komen, maar willen graag van de hoed en de rand weten.

Wij kwamen zelf met premies ziekenfonds en ziektekostenverzekering, aanvullende verzekering; huisapotheek, eigen bijdrage medicijnen; eigen bijdrage artsenbezoek; reiskosten ziekenhuisbezoek; contactlenzen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Martin2005 op 01-08-2005 14:35:12 ]
      maandag 1 augustus 2005 @ 16:56:41 #47
    79435 matjas
    pi_29328332
    quote:
    Op zaterdag 30 juli 2005 22:24 schreef Jeffrey2000 het volgende:

[..]

Oh, dat bedoel je. Een kleine toelichting ter verduidelijking. Het kan onder omstandigheden dat er ook bij meer dan 5800 euro geen belasting hoeft te worden betaald. Dit kan te maken hebben met:
    - arbeidskorting: als er in de loonbelasting een te hoge arbeidskorting is toegekend (door korte periode werk of meerdere baantjes), dan mag (tot een bepaald maximum) toch van die hogere arbeidskorting worden uitgegaan, ook al zou de arbeidskorting volgens de inkomstenbelasting lager zijn
    - aanslagdrempel: tot en met 2004 was het zo dat er tot een te betalen bedrag van ruim 210 euro, geen aanslag werd opgelegd. Vanaf 2005 is dit bedrag verlaagd naar 40 euro.

Bovenstaande zal wellicht voor veel mensen wat te ingewikkeld worden. Er kan daarom van worden uitgegaan dat tot 5800 euro (bruto van alle bijbaantjes bij elkaar) GEEN belasting is verschuldigd. Als men daar iets boven zit zou het kunnen dat er ook nog geen belasting is verschuldigd. Dan heeft men dus een meevallertje.
    van een andere betrouwbare site (weet niet welke) hoeft de werkgever alleen rekening te houden met de algemene korting (5800 euro) en niet met de arbeidskorting die je eigenlijk ook altijd krijgt. En die arbeidskorting moet je dus nog met het tj-biljet terug vragen....

qoute van die site van onze vrienden:
    "Arbeidskorting: Indien door tegenwoordige arbeid winst uit onderneming, loon of resultaat uit overige werkzaamheden wordt genoten"
    pi_29335891
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 14:27 schreef Martin2005 het volgende:
    Weet iemand een goede website met informatie over wat wel en niet aftrekbaar is met betrekking tot ziektekosten? Mijn lief en ik hebben eens zitten tellen en schatten in dat we welk in de buurt van de drempel komen, maar willen graag van de hoed en de rand weten.

Wij kwamen zelf met premies ziekenfonds en ziektekostenverzekering, aanvullende verzekering; huisapotheek, eigen bijdrage medicijnen; eigen bijdrage artsenbezoek; reiskosten ziekenhuisbezoek; contactlenzen.
    Ik zou zeggen kijk eens in het aangifteprogramma, dan kom je al een heel eind. Bovenstaande kosten zijn iig aftrekbaar. Let er wel op dat de reiskosten van ziekenhuisbezoek alleen aftrekbaar zijn als je zelf op consult langsgaat en niet als je op ziekenbezoek bij familie langsgaat.
    "No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
    pi_29350218
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 16:56 schreef matjas het volgende:

[..]

van een andere betrouwbare site (weet niet welke) hoeft de werkgever alleen rekening te houden met de algemene korting (5800 euro) en niet met de arbeidskorting die je eigenlijk ook altijd krijgt. En die arbeidskorting moet je dus nog met het tj-biljet terug vragen....

qoute van die site van onze vrienden:
    "Arbeidskorting: Indien door tegenwoordige arbeid winst uit onderneming, loon of resultaat uit overige werkzaamheden wordt genoten"
    Dit is onzin, de arbeidskorting wordt - als je werkgever de goede tabel toepast- altijd in de loonhheffing doorgerekend, en hoeft dus niet afzonderlijk 'aangevraagd' te worden.!
      dinsdag 2 augustus 2005 @ 23:09:57 #50
    79435 matjas
    pi_29375435
    quote:
    Op dinsdag 2 augustus 2005 08:48 schreef tybalt2 het volgende:

[..]

Dit is onzin, de arbeidskorting wordt - als je werkgever de goede tabel toepast- altijd in de loonhheffing doorgerekend, en hoeft dus niet afzonderlijk 'aangevraagd' te worden.!
    hzm dan vraag ik me af waarom er 60 euro op mijn weekloon word ingehouden... nouja dan maar wachten op het salaris strookje
    pi_29385827
    Wat is je bruto weekloon?
    pi_29390763
    Wie kan mij helpen?

Ik heb een paar maanden gelden een inkomsten biljet ingevuld. Daar werd ingehouden loonheffing gevraagt. Op mijn jaaropgave stond 8395 euro en ik heb dat dus ook op het aangifte formulier ingevuld. Nu krijg ik tot mijn verbazing 1350 euro terug.

Op het voorlopige aanslag biljet staat ingehouden loonheffing iets van 9200 euro.
    Nu begin ik dus te twijfelen of ik wel het juist bedrag heb ingevuld ( wat haast niet anders kan want dat is het meest simpele van het formulier, gewoon overnemen van je jaaropgave toch?) of dat de belasting het verkeerd heeft overgenomen.

Stel dat ik het verkeerd heb ingevuld, krijg ik dan een boete? En hoe kom ik erachter of ik dan wel of niet fout heb ingevuld. En wanneer gaat de belasting die 1350 euro weer terug vorderen.

Alvast bedankt,
    Gr Mo
    pi_29391541
    quote:
    Op woensdag 3 augustus 2005 13:59 schreef monique1973 het volgende:
    Wie kan mij helpen?

....

Stel dat ik het verkeerd heb ingevuld, krijg ik dan een boete? En hoe kom ik erachter of ik dan wel of niet fout heb ingevuld. En wanneer gaat de belasting die 1350 euro weer terug vorderen.

Alvast bedankt,
    Gr Mo
    1. ZOu kunnen, als het jouw fout was, maar dat lijkt me gezien het verhaal niet
    2. Bel ze op, dan kom je er achter wat je ingevuld hebt, ik kan niet vanuit mijn pc inloggen in jouw gegevens zoals ze bij de belastingdienst bekend zijn..Maar volgens mij heb je geen telefoon ofzo, gezien de vorige reacties in je andere topics.
    3. Wanneer ze dat weer terugvorderen, dat is op het moment je de definitieve aanslag krijgt. Dan weet je wat je mag houden of niet. Eind van het jaar gok ik dat die komt. In de tussentijd je geld maar even ergens parkeren?? aangezien je niet wil bellen naar de belastingdienst
    pi_29391686
    grrrrrrrrrr mensen lezen niet geloof ik! bedankt voor je reaktie koent, ik heb een telefoon integendeel ik heb er 4...maar dar gaat het dus niet om want ik heb je net al verteld dat ik gisteren al zo´n 10 minuten aan de foon heb gezeten heb en nu net weer en dus nog niets opgeschoten ben.

Maar juist ja, ik parkeer dat geld wel, of misschien ook niet......1350euro is niet zoveel dus als ze het terug willen hebben is dat zo geregeld.
    pi_29392371
    Nee, oké dat snap ik ook wel. Maar of je het nu 1 keer vraagt of 4 keer, hier op fok kunnen we niet meer dan het eerder gedane antwoord geven.

De details weet de belanstingdienst. Maar als het sowieso geen probleem is zou ik gewoon een deel gebruiken en het vermoedelijke teveel kregen bedrag netjes op de spaarreking zetten!

EDIT:

Je weet trouwens zeker dat je niet iets vergeten was? Ik was 2 jaar geleden ook mijn 2de werk vergeten, maar bij de voorlopige aanslag had de belastingdienst die ook gewoon meegenomen.. !
    pi_29400883
    quote:
    Op woensdag 3 augustus 2005 11:14 schreef tybalt2 het volgende:
    Wat is je bruto weekloon?
    310
    pi_29465229
    310 * 52 weken = 16120 euro per jaar.
    34,5% van 16120 = 5561 euro
    5561 - algemene heffingskorting (1894) - arbeidskorting (1040) = 2672 te betalen belasting.
    Er wordt ingouden 60*52= 3120 euro, dus dat lijkt toch iets teveel te zijn..
      dinsdag 9 augustus 2005 @ 01:23:53 #58
    79435 matjas
    pi_29512256
    quote:
    Op zaterdag 6 augustus 2005 13:42 schreef tybalt2 het volgende:
    310 * 52 weken = 16120 euro per jaar.
    34,5% van 16120 = 5561 euro
    5561 - algemene heffingskorting (1894) - arbeidskorting (1040) = 2672 te betalen belasting.
    Er wordt ingouden 60*52= 3120 euro, dus dat lijkt toch iets teveel te zijn..
    ja dat dacht ik ook, alleen het enige probleem is dat ik 2 weken heb gewerkt in een maand, dus in 1 maand 620 heb verdient. En omdat de belastingdienst het per maand naar je loonheffingskorting kijkt:

1/12 van 2934 = 244.5 dus dan zou mijn salaris op: 708 euro uit moeten komen.. als ik dus geen recht meer had op loonheffingskorting...

of heb ik het verkeerd begrepen?

edit: volgens mij ebn ik of zij gewoon vergeten om de loonheffingskorting aan te vinken/ te verwerken. Want op de belastingdienst site staat een tabel met bedrag die verdacht veel op de mijne lijken (310 bruto, 250 netto)
      donderdag 11 augustus 2005 @ 09:16:28 #59
    23604 J-Will
    Hou je klep dicht!
    pi_29554194

Hey lui,

ik ben een student met een leuk baantje waar ik een bepaald bedrag netto verdien en dus ook een brutoloon heb. Kan ik volgend jaar gegarandeerd het verschil terugvragen? Of valt daar een bepaald bedrag vanaf dat niet onder de belasting valt en wat ik dus niet terugkrijg?

Alvast bedankt!
    Anders krèdde een poar patse!
    met dank aan SF
    http://nba-fan.blogspot.com
    pi_29562017
    quote:
    Op donderdag 11 augustus 2005 09:16 schreef J-Will het volgende:

Hey lui,

ik ben een student met een leuk baantje waar ik een bepaald bedrag netto verdien en dus ook een brutoloon heb. Kan ik volgend jaar gegarandeerd het verschil terugvragen? Of valt daar een bepaald bedrag vanaf dat niet onder de belasting valt en wat ik dus niet terugkrijg?

Alvast bedankt!
    Als je bruto jaarloon onder de 5800 euro blijft kun je de loonheffing die op je loon wordt ingehouden terugvragen. Andere inhoudingen, bijvoorbeeld premie ziekenfondswet (ZFW) kun je niet terugvragen, het gaat dus alleen om de loonheffing.
    pi_29580109
    quote:
    Op donderdag 11 augustus 2005 16:43 schreef tybalt2 het volgende:

[..]

Als je bruto jaarloon onder de 5800 euro blijft kun je de loonheffing die op je loon wordt ingehouden terugvragen. Andere inhoudingen, bijvoorbeeld premie ziekenfondswet (ZFW) kun je niet terugvragen, het gaat dus alleen om de loonheffing.
    die 5800 s toch alleen voor de algemene loonheffings korting en toch niet incl. de arbeidskorting?
    pi_29584368
    Die 5800 is inclusief arbeidskorting.

Reken maar na:

(5800 * 34,5%) - 1894 (alg. heff krt) = 107 euro.. dat is de arbeidskorting die nog verrekend moet worden om tot 0 te komen.
    pi_30481522
    Heyhallo,

Ik volg een voltijd HBO-opleiding. Hierbij werk ik zo`n 20 uur per week in een supermarkt. Het liefst wil ik hier wat minder werken (zo`n 10u p/w) en zo`n 10 uur per week bij een bezorgservice. Is dit nadelig i.v.m. belasting/verzekering/of iets anders? Alvast bedankt voor jullie reacties/tips!

Gr. StefanCJ
    pi_30482481
    quote:
    Op zondag 11 september 2005 13:15 schreef StefanCJ het volgende:
    Heyhallo,

Ik volg een voltijd HBO-opleiding. Hierbij werk ik zo`n 20 uur per week in een supermarkt. Het liefst wil ik hier wat minder werken (zo`n 10u p/w) en zo`n 10 uur per week bij een bezorgservice. Is dit nadelig i.v.m. belasting/verzekering/of iets anders? Alvast bedankt voor jullie reacties/tips!

Gr. StefanCJ
    Voor je belastingen maakt het niet uit. (je verdient meer, dus je betaalt ook meer belasting, maar het is niet zo dat je ineens meer belasting betaalt per verdiende euro door die extra baan).
    [b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
    pi_30501112
    quote:
    Op zondag 11 september 2005 13:48 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Voor je belastingen maakt het niet uit. (je verdient meer, dus je betaalt ook meer belasting, maar het is niet zo dat je ineens meer belasting betaalt per verdiende euro door die extra baan).
    Wat een bullshit, door je 2e baan ga je wel meer belasting betalen per verdiende euro van bij je 2e baan. Omdat je dan geen loonheffingskorting meer krijgt...

Overigens ben ik sowieso al tegen Centrale topics. Maar dit slaat echt alles, je wilt nu ALLE belastingzaken in 1 topic stoppen? Ik snap geen zak van belastingen en zou graag advies willen gericht op mijn specifieke probleem. Als dat in een centraal topic moet wordt er niet zo veel aandacht aan besteed en snap ik er geen zak meer van. Erg jammer.
    pi_30501264
    quote:
    Op zondag 11 september 2005 23:33 schreef nO_On het volgende:

[..]

Wat een bullshit, door je 2e baan ga je wel meer belasting betalen per verdiende euro van bij je 2e baan. Omdat je dan geen loonheffingskorting meer krijgt...

, dus.

Al je verdiende geld wordt op één hoop gegooid en daar gaat de loonheffingskorting vanaf. (aan het einde van het jaar). (dit wordt bijna dezelfde discussie als "ik betaal meer belasting over mijn vakantiegeld)
    quote:
    Overigens ben ik sowieso al tegen Centrale topics. Maar dit slaat echt alles, je wilt nu ALLE belastingzaken in 1 topic stoppen? Ik snap geen zak van belastingen en zou graag advies willen gericht op mijn specifieke probleem. Als dat in een centraal topic moet wordt er niet zo veel aandacht aan besteed en snap ik er geen zak meer van. Erg jammer.

Erg jammer dat dit al de 1500e keer is dat het gevraagd wordt en binnenkort kun je het in een FAQ verwachten. Wil je verdere discussie, dan verwijs ik je graag naar [WGR]-FB.
      dinsdag 11 oktober 2005 @ 07:54:26 #67
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_31351889
    ik had dus een vraag over het aftrekken van studiekosten en dan met name de reiskosten.... kan ik de resikosten niet aftrekken??????
    quote:
    http://www.belastingdiens(...)05/download/733.html

Reiskosten kun je overigens niet aftrekken van de belasting. Wel je collegeld, kosten voor boeken en onder voorwaarden de aanschaf van een computer. Wat hierboven gequote wordt gaat zo te zien over een vergoeding van de werkgever. Die kan tot een bepaald bedrag studiekosten onbelast vergoeden
    (de quote van chrisjx)

Dan heb ik daar een vraag over, ik zie daar een normbedrag staan van 178 euro per maand. kan ik dat bedrag zowiezo aftrekken?? zonder reiskosten kom je natuurlijk nooit aan dat normbedrag.
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_31351963
    TVP zodat ik vanmiddag ff voor je kan kijken als niemand het nog gedaan heeft
    pi_31352429
    Die normbedragen gelden alleen als je een studie volgt die onder de studiefinanciering valt.
      dinsdag 11 oktober 2005 @ 09:50:34 #70
    12913 GreatWhiteSilence
    Bite me! (Not you, Annicka!)
    pi_31353338
    Ik heb een vraagje over de chronische ziektekosten aftrek. Ik had meer dan ¤307 aan specifieke ziektekosten en daarop verscheen in het belastingaangifteprogramma een extra hokje: Extra aftrek bij ziektekosten kind.

Maar moet je daar ook je eigen extra aftrek invullen? Want volgens mij kon je dus 776 extra aftrekken als je boven die 307 uitkwam, maar moet ik dat 'kind' dan negeren en daar mijn eigen 776 invullen?
    Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
    pi_31359013
    Neemt het programma die vast aftrek vanwege chronische ziekte niet automatisch over dan? (ik werk eigenlijk nooit met het programma van de belastingdienst) Het lijkt mij dat je het moet splitsen in een deel wat betrekking heeft op jezelf en een deel wat betrekking heeft op je kind. Je moet namelijk ieder afzonderlijk aan die drempel komen voor de aftrek.
    pi_31361756
    quote:
    Op dinsdag 11 oktober 2005 08:50 schreef kaputwiehund het volgende:
    Die normbedragen gelden alleen als je een studie volgt die onder de studiefinanciering valt.
    Klopt.

Jij mag de werkelijke kosten afdrekken, maar er zit wel een drempel aan van 500 euro. Die moet je dus zelf betalen, de rest kan je aftrekken. Tot een maximum van 50.000 ofzo
      dinsdag 11 oktober 2005 @ 18:35:45 #73
    12913 GreatWhiteSilence
    Bite me! (Not you, Annicka!)
    pi_31363275
    quote:
    Op dinsdag 11 oktober 2005 15:02 schreef kaputwiehund het volgende:
    Neemt het programma die vast aftrek vanwege chronische ziekte niet automatisch over dan? (ik werk eigenlijk nooit met het programma van de belastingdienst) Het lijkt mij dat je het moet splitsen in een deel wat betrekking heeft op jezelf en een deel wat betrekking heeft op je kind. Je moet namelijk ieder afzonderlijk aan die drempel komen voor de aftrek.
    Nou, dat weet ik dus niet, dat is de vraag. Ik heb geen kind, maar lees wel dat ik misschien recht heb op een extra aftrek omdat ik boven de ¤307 uitkom. Maar het enige wat ik zie verschijnen is dat vakje waar dat kind genoemd wordt. Ik weet niet of ik die ¤776 daar in moet vullen, ondanks dat kind dat daar genoemd wordt, of dat het ergens automatisch verrekend wordt.
    Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
    pi_31364578
    Volgens mij berekent het programma automatisch of je recht hebt op die aftrek van 776 euro, dat hoef je zelf niet meer in te vullen.
    In dat vakje met 'kind', staat natuurlijk niet voor niets 'kind'. Daar moet je dus alleen iets invullen als je speciale ziektekosten hebt gemaakt voor je kinderen, neem ik aan.

Maar geeft het programma geen uitleg bij die vraag? Onderin staat een helpfunctie, daar wordt echt ontzettend veel in uitgelegd.
    pi_31428066
    Ik heb een vraag, zonde om nieuw topic te openen dus dan maar hier.
    M'n zus werkt regelmatig (part/full time wisselend) en die inkomsten geeft ze natuurlijk gewoon op. Daarnaast heeft ze een website en die heeft nu een 'banner' verkocht voor 1500 euro. Ze is alleen geen bedrijf of wat dan ook, dus ze heeft die 1500 gewoon op haar rekening gekregen. Nu ben ik voor d'r aan t uitzoeken of ze zoiets moet opgeven aan de belasting en als wat? En kan de belasting er bijvoorbeeld achterkomen als zij opeens 1500euro krijgt van een bedrijf. Ik was het voor dr aan t uitzoeken maar kon niet veel info vinden. Ik redeneerde een beetje als: Als je tante 1500 euro stort hoef je dat toch ook niet aan de belasting op te geven, maar hier gaat het vanuit een bedrijf dus misschien is het anders.
    Iemand die deze *niets van belasting afwetende* persoon kan helpen?
    pi_31441223
    Ik zou zeggen dat dit onder resultaat uit overige werkzaamheden valt, dus dat het eik moet worden opgegegeven aan de belasting.

Ook als je tante geld stort, hoort er in theorie belasting over betaald te worden. Het is immers een belastbare schenking. Maar voor schenkingen geldt een vrijstelling van een paar duizend euro, dus je moet wel een vermogende tante hebben wil er daadwerkelijk wat over betaald moeten worden.
      Moderator / Miss SHO maandag 17 oktober 2005 @ 11:32:26 #77
    22592 crew  Ole
    pi_31507971
    uit andere topic:
    ]
    quote:
    Op woensdag 7 september 2005 15:28 schreef Luizao het volgende:
    Ik werk bij de belastingdienst..uit eigen ervaring weet ik dat er heel veel verkeerd gaat met aanvragen voor VT 2005! Ligt af en toe aan de belastingdienst maar in 95% van de gevallen ligt het aan de mensen zelf (Dubbele aanvragen, verkeerde kruisjes, verkeerd handtekening enz..)..

Is wel alles goed aangevraagd en heb je het digitaal gedaan dan heb je met een beetje geluk de 15e van oktober het geld al op je rekening staan! Is het iets vertraagd dan zal dat uiterlijk de 15e van de maand daarop worden!

Dus ga er maar van uit dat je het binnenkort hebt!
    Ik heb al een paar weken de bevestiging ontvangen,. De dagtekening was 15 oktober (?). Ik hoop maar dat ik het geld vandaag of morgen ontvang....
    DE 15e was in het weekend.
    Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
    dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
    pi_31510479
    quote:
    Op maandag 17 oktober 2005 11:32 schreef Ole het volgende:
    Ik heb al een paar weken de bevestiging ontvangen,. De dagtekening was 15 oktober (?). Ik hoop maar dat ik het geld vandaag of morgen ontvang....
    DE 15e was in het weekend.
    Brieven van de Belastingdienst komen vrijwel altijd aan voor de dagtekening. Vanaf de dagtekening gaat namelijk de wettelijke bezwaartermijn (zoals bij elke overheidsbeschikking) lopen en het zou niet eerlijk zijn als je de brief dan later krijgt dan de dagtekening
      Moderator / Miss SHO woensdag 19 oktober 2005 @ 17:01:56 #79
    22592 crew  Ole
    pi_31561762
    Geld is binnen
    Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
    dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
    pi_35708836
    Ik heb een (waarschijnlijk) simpele vraag.

Dit jaar probeer ik voor het eerst zonder de hulp van mijn belastingconsulent mijn aangifte in te vullen en nu zit ik met het volgende.

Een deel van mijn woning is gefinancieerd met een lijfrentepolis. Ik betaal iedere maand ongeveer 75 euro premie en over 30 jaar keert deze lijfrentepolis zich uit om een deel van de hypotheekschuld af te lossen.

Nu vraag ik mij af of ik die lijfrentepolis als aftrekpost mag opgeven.
    Kan iemand dat mij vertellen?

Ik ben hier helemaal niet handig in vrees ik
    Profiel opgeheven.
    pi_35709068
    quote:
    Op zaterdag 4 maart 2006 13:38 schreef Bierie het volgende:
    Ik heb een (waarschijnlijk) simpele vraag.

Dit jaar probeer ik voor het eerst zonder de hulp van mijn belastingconsulent mijn aangifte in te vullen en nu zit ik met het volgende.

Een deel van mijn woning is gefinancieerd met een lijfrentepolis. Ik betaal iedere maand ongeveer 75 euro premie en over 30 jaar keert deze lijfrentepolis zich uit om een deel van de hypotheekschuld af te lossen.

Nu vraag ik mij af of ik die lijfrentepolis als aftrekpost mag opgeven.
    Kan iemand dat mij vertellen?

Ik ben hier helemaal niet handig in vrees ik
    Doe even hier: [Centraal} Belastingaangifte 2005 Deel 2
    Voordat we twee centrale topics hebben
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')