Nee, behalve wanneer je dat DK voor je eigen woning gebruikt.quote:Op zondag 15 mei 2005 13:12 schreef nightfall het volgende:
kun je wat je afbetaald voor een doorlopend krediet ook opgeven?
en hoe kun je dat aangeven dan?quote:Op zondag 15 mei 2005 13:43 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Nee, behalve wanneer je dat DK voor je eigen woning gebruikt.
Let ff op: afbetalingen kun je nooit aftrekken van de belasting, alleen de betaalde rente over een (in jouw geval) doorlopend krediet waarvan de besteding aantoonbaar aan je huis is gedaan.quote:Op maandag 16 mei 2005 15:52 schreef YebCar het volgende:
[..]
en hoe kun je dat aangeven dan?
want dat is dan moei balen.
Ik had in eind 2003 een DK aangevraagd voor het opknappen van me eigen woning.
ik wist niet dat je een DK ook kan opgeven.
kan ik dat nu alsnog doen?
want mijn DK duurt nog een aantal jaren.
Alleen als je ook 52% betaalt over je reguliere salaris; vakantiegeld wordt tegen hetzelfde tarief belast als (het hoogste deel van) je salaris.quote:Op maandag 4 juli 2005 20:56 schreef tybalt2 het volgende:
Voor het vakantie geld geldt het speciaal tarief van 52%.
Niet eens 'kun je', maar 'wordt dat verrekend bij je aangifte'.quote:Als dat teveel is geweest (wat meestal het geval is als je onder de ¤50.000 op jaarbasis verdient) kun je dat eind van het jaar bij de aangifte terug vragen..
waarom zou je het via een notaris willen doen (behalve dan als je een stichting voor je broertje in het leven roept en in de toekomst vaker geld naar hem gaat overmaken en hij het bijv. pas gaat benutten indien hij een studie oid gaat volgen).quote:Op zondag 10 juli 2005 10:46 schreef macondo het volgende:
Een heel ander vraagje: ik wil een bedrag van ongeveer 2000 euro belastingvrij schenken aan mijn broertje. Kan dat? En kan dat zonder notariskosten? Mijn inkomen zit overigens in de hoogste schaal, en mijn broertje is pas onlangs begonnen met werken.
No problem, je mag ruim 2400 euro per 2 jaar belastingvrij schenken aan je broertje. Je hoeft hiervoor dus niets met een notaris te regelen, en geen aangifte hiervan te doen..quote:Op zondag 10 juli 2005 10:46 schreef macondo het volgende:
Een heel ander vraagje: ik wil een bedrag van ongeveer 2000 euro belastingvrij schenken aan mijn broertje. Kan dat? En kan dat zonder notariskosten? Mijn inkomen zit overigens in de hoogste schaal, en mijn broertje is pas onlangs begonnen met werken.
De inkomsten uit eigen woning over 2005 bedragen 0,6% van de WOZ waarde. Als je van dat bedrag de betaalde hypotheekrente (en eventuele andere kosten voor de hypotheek) aftrekt, krijg je het saldo inkomsten/aftrekposten eigen woning.quote:Op zondag 10 juli 2005 12:59 schreef Josef2004 het volgende:
Hoi,
ik ben ondernemer en mot voor 1-8-2005 een opgave inleveren ivm. schatting voor 2005.
Nou moet ik de vraag nog invullen, 9h saldo inkomsten en aftrekposten van de eigen woning die in 2005 uw hoofdverblijf is....
Heeft iemand voor mij nog die regeltjes om dat te bepalen, ik weet bv. dat je een x% age * de WOZ waarde moet doen om je "inkomsten" te bepalen, maar ik zie het nergens terug hoe precies te berekenen.
alvast bedankt.
Bedankt, maar als ik geen aangifte doe (het niet opneem in mijn belastingaangifte) dan is het dus ook niet belastingvrij voor mij of zie ik dat verkeerd? Mag ik het gewoon van mijn inkomen aftrekken in de aangifte, zonder dat de belastingdienst dit gaat checken?quote:Op zondag 10 juli 2005 15:49 schreef tybalt2 het volgende:
[..]
No problem, je mag ruim 2400 euro per 2 jaar belastingvrij schenken aan je broertje. Je hoeft hiervoor dus niets met een notaris te regelen, en geen aangifte hiervan te doen..
Nee, je haalt nu twee dingen door elkaar. In je aangifte vind je de aftrekpost 'giften' terug, maar dit zijn alleen giften aan charitatieve instellingen (dierenbescherming, greenpeace e.d.). Dit zijn dus bedragen die van je inkomen afgetrokken worden.quote:Op zondag 10 juli 2005 23:21 schreef macondo het volgende:
[..]
Bedankt, maar als ik geen aangifte doe (het niet opneem in mijn belastingaangifte) dan is het dus ook niet belastingvrij voor mij of zie ik dat verkeerd? Mag ik het gewoon van mijn inkomen aftrekken in de aangifte, zonder dat de belastingdienst dit gaat checken?
Zodra je de korting toe laat passen, wordt je netto loon hoger; wanneer je bij meer dan één baan tegelijkertijd de korting toe laat passen, dan bestaat de mogelijkheid dat achteraf blijkt dat je teveel korting hebt gehad en dat je bij moet betalen.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 08:37 schreef Xilantof het volgende:
Ik heb ook een vraag:
ik werk via 2 uitzendbureau's.
via de 1 heb ik onregelmatig werk bij een school. (verder niets)
bij de andere loopt ik nu voor mijn vakantiebaan.
Is het het beste om bij beide -geen- loonheffingskorting toe te laten passen? als ik dit wel doe bij die gene van mijn vakantiebaan, wat heeft dit voor invloed op mijn salaris?
goh... ik dacht altijd precies andersomquote:Op vrijdag 22 juli 2005 08:48 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Zodra je de korting toe laat passen, wordt je netto loon hoger; wanneer je bij meer dan één baan tegelijkertijd de korting toe laat passen, dan bestaat de mogelijkheid dat achteraf blijkt dat je teveel korting hebt gehad en dat je bij moet betalen.
Wanneer je bij beiden geen korting toe laat passen, weet je zeker dat je bij je aangifte volgend jaar een leuk bedrag terug krijgt.
Correct; maar dat verschil krijg je dan straks bij je aangifte (waarschijnlijk) weer terug.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 09:08 schreef Xilantof het volgende:
[..]
goh... ik dacht altijd precies andersom
even rekenvoorbeeld:
bij mijn vakantiebaan verdien ik 7,5 bruto.
nu blijft er (-met- loonheffingskorting) ongeveer: 4,50 over.
en dus als ik nu de loonheffingkorting niet laat toepassen zou het dus nog minder worden dan die 4,5 netto?
phoe. okee. ik snap het .quote:Op vrijdag 22 juli 2005 09:33 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Correct; maar dat verschil krijg je dan straks bij je aangifte (waarschijnlijk) weer terug.
Als je minder dan 5500 euro bruto per jaar verdient, kun je aan het eind van het jaar alle ingehouden loonbelasting terugvragen.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 09:41 schreef Xilantof het volgende:
[..]
phoe. okee. ik snap het .
was er mbt die loonheffing ook niet zo iets met een max. jaar salaris?
een simpelreken sommetje leert mij dat ik neit zo veel ga verdienen dit jaar..quote:Op maandag 25 juli 2005 19:04 schreef Jeffrey2000 het volgende:
[..]
Als je minder dan 5500 euro bruto per jaar verdient, kun je aan het eind van het jaar alle ingehouden loonbelasting terugvragen.
Even miereneuken: voor 2005 is dat 5800 euro....quote:Op maandag 25 juli 2005 19:04 schreef Jeffrey2000 het volgende:
[..]
Als je minder dan 5500 euro bruto per jaar verdient, kun je aan het eind van het jaar alle ingehouden loonbelasting terugvragen.
och, zo miereneuken is dat nietquote:Op maandag 25 juli 2005 20:10 schreef tybalt2 het volgende:
[..]
Even miereneuken: voor 2005 is dat 5800 euro....
Klopt inderdaad. Ik hou echter altijd een veilige marge aan, maar in wezen is dat inderdaad onzin, want die grens van 5800 klopt. En als je er iets boven zit, betaal je inderdaad alleen over dit meerdere belasting.quote:Op maandag 25 juli 2005 20:10 schreef tybalt2 het volgende:
[..]
Even miereneuken: voor 2005 is dat 5800 euro....
Op wie reageer je nu en waar slaat dit op?quote:Op vrijdag 29 juli 2005 21:46 schreef tybalt2 het volgende:
Ik neem aan dat je aftrekposten bedoeld? een andere situatie zou ik me niet kunnen voorstellen, of je moet de tijdelijke verhoging van de algemene heffingskorting bij resultaat uit overige werkzaamheden bedoelen..
Oh, dat bedoel je. Een kleine toelichting ter verduidelijking. Het kan onder omstandigheden dat er ook bij meer dan 5800 euro geen belasting hoeft te worden betaald. Dit kan te maken hebben met:quote:Op zaterdag 30 juli 2005 18:53 schreef tybalt2 het volgende:
ik reageer op jou Jeffrey, in reactie op je opmerkingen dat het onder omstandigheden meer zou zijn dan 5800 euro..
Weet iemand een goede website met informatie over wat wel en niet aftrekbaar is met betrekking tot ziektekosten? Mijn lief en ik hebben eens zitten tellen en schatten in dat we welk in de buurt van de drempel komen, maar willen graag van de hoed en de rand weten.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 08:11 schreef kaputwiehund het volgende:
ja, die kun je aftrekken, Op het totaal van je ziektekosten (premie zfw, reiskosten, eigen bijdrage enz. enz) komt nog wel een beboorlijke drempel in mindering
van een andere betrouwbare site (weet niet welke) hoeft de werkgever alleen rekening te houden met de algemene korting (5800 euro) en niet met de arbeidskorting die je eigenlijk ook altijd krijgt. En die arbeidskorting moet je dus nog met het tj-biljet terug vragen....quote:Op zaterdag 30 juli 2005 22:24 schreef Jeffrey2000 het volgende:
[..]
Oh, dat bedoel je. Een kleine toelichting ter verduidelijking. Het kan onder omstandigheden dat er ook bij meer dan 5800 euro geen belasting hoeft te worden betaald. Dit kan te maken hebben met:
- arbeidskorting: als er in de loonbelasting een te hoge arbeidskorting is toegekend (door korte periode werk of meerdere baantjes), dan mag (tot een bepaald maximum) toch van die hogere arbeidskorting worden uitgegaan, ook al zou de arbeidskorting volgens de inkomstenbelasting lager zijn
- aanslagdrempel: tot en met 2004 was het zo dat er tot een te betalen bedrag van ruim 210 euro, geen aanslag werd opgelegd. Vanaf 2005 is dit bedrag verlaagd naar 40 euro.
Bovenstaande zal wellicht voor veel mensen wat te ingewikkeld worden. Er kan daarom van worden uitgegaan dat tot 5800 euro (bruto van alle bijbaantjes bij elkaar) GEEN belasting is verschuldigd. Als men daar iets boven zit zou het kunnen dat er ook nog geen belasting is verschuldigd. Dan heeft men dus een meevallertje.
Ik zou zeggen kijk eens in het aangifteprogramma, dan kom je al een heel eind. Bovenstaande kosten zijn iig aftrekbaar. Let er wel op dat de reiskosten van ziekenhuisbezoek alleen aftrekbaar zijn als je zelf op consult langsgaat en niet als je op ziekenbezoek bij familie langsgaat.quote:Op maandag 1 augustus 2005 14:27 schreef Martin2005 het volgende:
Weet iemand een goede website met informatie over wat wel en niet aftrekbaar is met betrekking tot ziektekosten? Mijn lief en ik hebben eens zitten tellen en schatten in dat we welk in de buurt van de drempel komen, maar willen graag van de hoed en de rand weten.
Wij kwamen zelf met premies ziekenfonds en ziektekostenverzekering, aanvullende verzekering; huisapotheek, eigen bijdrage medicijnen; eigen bijdrage artsenbezoek; reiskosten ziekenhuisbezoek; contactlenzen.
Dit is onzin, de arbeidskorting wordt - als je werkgever de goede tabel toepast- altijd in de loonhheffing doorgerekend, en hoeft dus niet afzonderlijk 'aangevraagd' te worden.!quote:Op maandag 1 augustus 2005 16:56 schreef matjas het volgende:
[..]
van een andere betrouwbare site (weet niet welke) hoeft de werkgever alleen rekening te houden met de algemene korting (5800 euro) en niet met de arbeidskorting die je eigenlijk ook altijd krijgt. En die arbeidskorting moet je dus nog met het tj-biljet terug vragen....
qoute van die site van onze vrienden:
"Arbeidskorting: Indien door tegenwoordige arbeid winst uit onderneming, loon of resultaat uit overige werkzaamheden wordt genoten"
hzm dan vraag ik me af waarom er 60 euro op mijn weekloon word ingehouden... nouja dan maar wachten op het salaris strookjequote:Op dinsdag 2 augustus 2005 08:48 schreef tybalt2 het volgende:
[..]
Dit is onzin, de arbeidskorting wordt - als je werkgever de goede tabel toepast- altijd in de loonhheffing doorgerekend, en hoeft dus niet afzonderlijk 'aangevraagd' te worden.!
1. ZOu kunnen, als het jouw fout was, maar dat lijkt me gezien het verhaal nietquote:Op woensdag 3 augustus 2005 13:59 schreef monique1973 het volgende:
Wie kan mij helpen?
....
Stel dat ik het verkeerd heb ingevuld, krijg ik dan een boete? En hoe kom ik erachter of ik dan wel of niet fout heb ingevuld. En wanneer gaat de belasting die 1350 euro weer terug vorderen.
Alvast bedankt,
Gr Mo
ja dat dacht ik ook, alleen het enige probleem is dat ik 2 weken heb gewerkt in een maand, dus in 1 maand 620 heb verdient. En omdat de belastingdienst het per maand naar je loonheffingskorting kijkt:quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 13:42 schreef tybalt2 het volgende:
310 * 52 weken = 16120 euro per jaar.
34,5% van 16120 = 5561 euro
5561 - algemene heffingskorting (1894) - arbeidskorting (1040) = 2672 te betalen belasting.
Er wordt ingouden 60*52= 3120 euro, dus dat lijkt toch iets teveel te zijn..
Als je bruto jaarloon onder de 5800 euro blijft kun je de loonheffing die op je loon wordt ingehouden terugvragen. Andere inhoudingen, bijvoorbeeld premie ziekenfondswet (ZFW) kun je niet terugvragen, het gaat dus alleen om de loonheffing.quote:Op donderdag 11 augustus 2005 09:16 schreef J-Will het volgende:
Hey lui,
ik ben een student met een leuk baantje waar ik een bepaald bedrag netto verdien en dus ook een brutoloon heb. Kan ik volgend jaar gegarandeerd het verschil terugvragen? Of valt daar een bepaald bedrag vanaf dat niet onder de belasting valt en wat ik dus niet terugkrijg?
Alvast bedankt!
die 5800 s toch alleen voor de algemene loonheffings korting en toch niet incl. de arbeidskorting?quote:Op donderdag 11 augustus 2005 16:43 schreef tybalt2 het volgende:
[..]
Als je bruto jaarloon onder de 5800 euro blijft kun je de loonheffing die op je loon wordt ingehouden terugvragen. Andere inhoudingen, bijvoorbeeld premie ziekenfondswet (ZFW) kun je niet terugvragen, het gaat dus alleen om de loonheffing.
Voor je belastingen maakt het niet uit. (je verdient meer, dus je betaalt ook meer belasting, maar het is niet zo dat je ineens meer belasting betaalt per verdiende euro door die extra baan).quote:Op zondag 11 september 2005 13:15 schreef StefanCJ het volgende:
Heyhallo,
Ik volg een voltijd HBO-opleiding. Hierbij werk ik zo`n 20 uur per week in een supermarkt. Het liefst wil ik hier wat minder werken (zo`n 10u p/w) en zo`n 10 uur per week bij een bezorgservice. Is dit nadelig i.v.m. belasting/verzekering/of iets anders? Alvast bedankt voor jullie reacties/tips!
Gr. StefanCJ
Wat een bullshit, door je 2e baan ga je wel meer belasting betalen per verdiende euro van bij je 2e baan. Omdat je dan geen loonheffingskorting meer krijgt...quote:Op zondag 11 september 2005 13:48 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Voor je belastingen maakt het niet uit. (je verdient meer, dus je betaalt ook meer belasting, maar het is niet zo dat je ineens meer belasting betaalt per verdiende euro door die extra baan).
quote:Op zondag 11 september 2005 23:33 schreef nO_On het volgende:
[..]
Wat een bullshit, door je 2e baan ga je wel meer belasting betalen per verdiende euro van bij je 2e baan. Omdat je dan geen loonheffingskorting meer krijgt...
quote:Overigens ben ik sowieso al tegen Centrale topics. Maar dit slaat echt alles, je wilt nu ALLE belastingzaken in 1 topic stoppen? Ik snap geen zak van belastingen en zou graag advies willen gericht op mijn specifieke probleem. Als dat in een centraal topic moet wordt er niet zo veel aandacht aan besteed en snap ik er geen zak meer van. Erg jammer.
(de quote van chrisjx)quote:http://www.belastingdiens(...)05/download/733.html
Reiskosten kun je overigens niet aftrekken van de belasting. Wel je collegeld, kosten voor boeken en onder voorwaarden de aanschaf van een computer. Wat hierboven gequote wordt gaat zo te zien over een vergoeding van de werkgever. Die kan tot een bepaald bedrag studiekosten onbelast vergoeden
Klopt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 08:50 schreef kaputwiehund het volgende:
Die normbedragen gelden alleen als je een studie volgt die onder de studiefinanciering valt.
Nou, dat weet ik dus niet, dat is de vraag. Ik heb geen kind, maar lees wel dat ik misschien recht heb op een extra aftrek omdat ik boven de ¤307 uitkom. Maar het enige wat ik zie verschijnen is dat vakje waar dat kind genoemd wordt. Ik weet niet of ik die ¤776 daar in moet vullen, ondanks dat kind dat daar genoemd wordt, of dat het ergens automatisch verrekend wordt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 15:02 schreef kaputwiehund het volgende:
Neemt het programma die vast aftrek vanwege chronische ziekte niet automatisch over dan? (ik werk eigenlijk nooit met het programma van de belastingdienst) Het lijkt mij dat je het moet splitsen in een deel wat betrekking heeft op jezelf en een deel wat betrekking heeft op je kind. Je moet namelijk ieder afzonderlijk aan die drempel komen voor de aftrek.
Ik heb al een paar weken de bevestiging ontvangen,. De dagtekening was 15 oktober (?). Ik hoop maar dat ik het geld vandaag of morgen ontvang....quote:Op woensdag 7 september 2005 15:28 schreef Luizao het volgende:
Ik werk bij de belastingdienst..uit eigen ervaring weet ik dat er heel veel verkeerd gaat met aanvragen voor VT 2005! Ligt af en toe aan de belastingdienst maar in 95% van de gevallen ligt het aan de mensen zelf (Dubbele aanvragen, verkeerde kruisjes, verkeerd handtekening enz..)..
Is wel alles goed aangevraagd en heb je het digitaal gedaan dan heb je met een beetje geluk de 15e van oktober het geld al op je rekening staan! Is het iets vertraagd dan zal dat uiterlijk de 15e van de maand daarop worden!
Dus ga er maar van uit dat je het binnenkort hebt!
Brieven van de Belastingdienst komen vrijwel altijd aan voor de dagtekening. Vanaf de dagtekening gaat namelijk de wettelijke bezwaartermijn (zoals bij elke overheidsbeschikking) lopen en het zou niet eerlijk zijn als je de brief dan later krijgt dan de dagtekeningquote:Op maandag 17 oktober 2005 11:32 schreef Ole het volgende:
Ik heb al een paar weken de bevestiging ontvangen,. De dagtekening was 15 oktober (?). Ik hoop maar dat ik het geld vandaag of morgen ontvang....
DE 15e was in het weekend.
Doe even hier: [Centraal} Belastingaangifte 2005 Deel 2quote:Op zaterdag 4 maart 2006 13:38 schreef Bierie het volgende:
Ik heb een (waarschijnlijk) simpele vraag.
Dit jaar probeer ik voor het eerst zonder de hulp van mijn belastingconsulent mijn aangifte in te vullen en nu zit ik met het volgende.
Een deel van mijn woning is gefinancieerd met een lijfrentepolis. Ik betaal iedere maand ongeveer 75 euro premie en over 30 jaar keert deze lijfrentepolis zich uit om een deel van de hypotheekschuld af te lossen.
Nu vraag ik mij af of ik die lijfrentepolis als aftrekpost mag opgeven.
Kan iemand dat mij vertellen?
Ik ben hier helemaal niet handig in vrees ik![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |