abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31817521
geheel offtopic, maar de Chinees in Stiens is onovertroffen, en dichter in de buurt.. heb zo'n 2 a 3 keer per week chinees daar vandaan
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:28:54 #152
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_31817589
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:19 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nou ja, met een beetje mazzel komt de Utrechtboog nog gelijk in dienst met de viersporigheid Utrecht - Amsterdam.
De verwachting is dat de papierrommel in het voorjaar '06 afgehandeld is.
quote:
Wat houdt die 00/30 symmetrie in? Dat alle treinen op de grote stations op .00 en .30 vertrekken? Ze willen toch ook de intercity's gaan knippen in kortere stukken? Ik ben niet echt een warm voorstander...
Ja, daar komt het ruwweg op neer. Maar voor NL zelf geen zak uit hoe die symmetrie ligt natuurlijk, maar 00/30-symmetrie zorgt wel voor betere aansluitingen met buitenlandse treinen.

Knippen van IC's is wat mij betreft ook een waardeloos idee. Ik vind het juist wel prettig om vanaf Enschede rechtstreeks naar verweg te kunnen.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_31818518
De symmetrie houdt in dat dezelfde treinseries elkaar gaan kruisen op .00/.15/.30 en .45. Eventuele kwartiersdiensten zullen elkaar dan kruisen op .00/.07,5/.15/.22,5/.30 enz. Op dit moment kruisen de treinen elkaar op een iets ander moment (.17 bijvoorbeeld). In het buitenland werkt men op dit moment al met deze symmetrie.

Daarbij wil de NS maar twee treintypes: stoptreinen en (veredelde) sneltreinen. Dat zal veelal betekenen dat reizen tussen de grote steden langer gaat duren, de huidige intercity's zullen vaker gaan stoppen. Dat kan zowel positief als negatief uitvallen voor een station: het kan zijn dat je een overstapvrije verbinding gaat krijgen met een ander station, maar het kan ook betekenen dat een station gedegradeerd wordt tot stoptreinstation.
Detail hierbij is wel dat er (waarschijnlijk) meer verbindingen komen. Huidige halfuursdiensten kunnen dan iets makkelijker kwartiersdiensten worden. In hoeverre dit wordt doorgevoerd weet ik ook niet.

Van die twee treintypes ben ik niet echt een voorstander, bij het eerste, de symmetrie, zie ik de voor- of nadelen niet zo snel.

Ow, MREn had dit ook al een klein beetje uitgelegd

[ Bericht 6% gewijzigd door Carport op 30-10-2005 20:04:25 ]
pi_31820146
Jammer dat het zo allemaal gaat lopen... Hoop niet dat er straks ook nog maar 2 soorten treinstellen zullen zijn... Maar goed we zien wel Tot dan lekker blijven spotten

Nog maar een update met wat foto's uit Berlijn afgelopen zomer:


Type - nummer: DB 114
Eigenaar: Deutsche Bahn AG (D)
Locatie: Berlin Alexanderplatz
Tijdstip: 14:56
Route: Wismar - Berlin - Cottbus (RegionalExpress)
Datum: 10-07-2005


Type - nummer: DB 101
Eigenaar: Deutsche Bahn AG (D)
Locatie: Berlin Alexanderplatz
Tijdstip: 14:58
Route: Berlin Zoologischer Garten - München Hbf (IC 2515)
Datum: 10-07-2005


Type - nummer: Berlin S-Bahn BR 481
Eigenaar: S-Bahn Berlin
Locatie: Berlin Warschauerstrasse (S-Bahnhof)
Tijdstip: 18:42
Route: Ahrensfelde - Wannsee
Datum: 10-07-2005


Type - nummer: DB 143
Eigenaar: Deutsche Bahn AG (D)
Locatie: Wustermark (net buiten Berlijn)
Tijdstip: 15:18
Route: Griebnitzsee (b Potsdam) - Wustermark
Datum: 11-07-2005


Type - nummer: DB 646
Eigenaar: Deutsche Bahn AG (D)
Locatie: Berlin Spandau
Tijdstip: 15:49
Route: Neuruppin - Berlin Charlottenburg (RegionalExpress)
Datum: 11-07-2005


Type - nummer: ICE-2 (402)
Eigenaar: Deutsche Bahn AG (D)
Locatie: Berlin Spandau
Tijdstip: 15:52
Route: Köln/Bonn Flughafen - Berlin Ostbahnhof
Datum: 11-07-2005


Type - nummer: Berlin S-Bahn BR 481
Eigenaar: S-Bahn Berlin
Locatie: Berlin Spandau
Tijdstip: 15:55
Route: Berlin-Spandau - Berlin-Schönefeld Flughafen
Datum: 11-07-2005


Type - nummer: DB 928 (Triebwagen)
Eigenaar: Deutsche Bahn AG (D)
Locatie: Oranienburg (b Berlin)
Tijdstip: 17:18
Route: Berlin Lichtenberg - Templin Stadt
Datum: 11-07-2005


Type - nummer: CKD KT8D5 (ex Kosice) - 22
Eigenaar: Strausberger Eisenbahn
Locatie: Strausberg (b Berlin)
Tijdstip: 19:01
Route: Strausberg - Lustgarten
Datum: 11-07-2005
pi_31827785
dubbel...
pi_31827805
edit: snip (laatste pagina niet gelezen...)
  maandag 31 oktober 2005 @ 09:20:27 #157
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_31830698
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:59 schreef Carport het volgende:
Daarbij wil de NS maar twee treintypes: stoptreinen en (veredelde) sneltreinen. Dat zal veelal betekenen dat reizen tussen de grote steden langer gaat duren, de huidige intercity's zullen vaker gaan stoppen. Dat kan zowel positief als negatief uitvallen voor een station: het kan zijn dat je een overstapvrije verbinding gaat krijgen met een ander station, maar het kan ook betekenen dat een station gedegradeerd wordt tot stoptreinstation.
Detail hierbij is wel dat er (waarschijnlijk) meer verbindingen komen. Huidige halfuursdiensten kunnen dan iets makkelijker kwartiersdiensten worden. In hoeverre dit wordt doorgevoerd weet ik ook niet.
Ik word niet echt blij van dit vooruitzicht... Wat is er nou mooier dan in Haarlem in een IC stappen en in één ruk door te rijden naar Maastricht. Ik heb het idee dat ze een beetje aan het experimenteren zijn. Overigens loopt er volgens mij wel al een verzwaringsproject voor de onderstations.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_31917254
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 09:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik word niet echt blij van dit vooruitzicht... Wat is er nou mooier dan in Haarlem in een IC stappen en in één ruk door te rijden naar Maastricht. Ik heb het idee dat ze een beetje aan het experimenteren zijn. Overigens loopt er volgens mij wel al een verzwaringsproject voor de onderstations.
Denk niet dat de NS aan het huidige spoorplan 70 gaat slopen, dus de 9 intercity diensten. Denk de NS gewoon wil verzorgen dat veel verkeer niet over de grote stations gaat ,maar het idee van duivendrecht, ipv amsterdam centraal.
Voordeel is dat je niet een mega station hebt, maar veel meer kleine stations.

Maar ik dacht de NS in 2015+ gewoon een metrostelsel willen invoeren, dat er gewoon om de zoveel minuut een trein komt. In de spits vaker dan buiten de spits. Maar ik weet niet hoe het daar mee staat.
  donderdag 3 november 2005 @ 06:20:51 #159
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_31919045
quote:
Op donderdag 3 november 2005 01:00 schreef Brembo het volgende:

Maar ik dacht de NS in 2015+ gewoon een metrostelsel willen invoeren, dat er gewoon om de zoveel minuut een trein komt. In de spits vaker dan buiten de spits. Maar ik weet niet hoe het daar mee staat.
Dat gaat je op de drukke lijnen in het westen wel lukken, sterker: dat staat te gebeuren met randstadrail, hetgeen nu al in volle hevigheid aangelegd wordt.

Maar ik zie nog echt geen 10 treinen per uur per richting bezuiden Utrecht-Dordt, benoorden Haarlem-Hoorn-Amersfoort rijden.
Dat kost je te veel personeel, en het wordt vrijwel onmogelijk om een inhomogene dienst uit te voeren, dus met IC's en stoptreinen.

En juist op de winstgevende lange-afstandslijnen moet NS de winst pakken, en ik kan ze zo wel vertrellen dat het veel klanten gaat kosten bij elke overstap die er bij komt. Als ik in één ruk 2x/uur in 2,5 uur van Enschede in Rotterdam kan staan, of in 2:15 4x/uur met overstappen in Deventer, Amersfoort en Utrecht, hoeft het voor mij niet meer.

Wat wel helpt is frequentieverhoging. Zeker als het een hsl/hanzelijn komt en IC-verkeer Lw/Hr/Drachten/Gn over Alm gaat, kan er een mooie alternerende kwartiersdienst op worden gezet met de andere Noordoosttak. Kwartiersdienst naar Enschede, met vanaf Apeldoorn achterste deel als stopper naar Aml(of Es natuurlijk).
Vanaf Utrecht 2x per uur rechtstreeks naar Amf-Zl, splitsen Lw/Gn. Vanaf Asd/Shl 2x per uur Alm-Hr-Drachten-Gn (bij HSL), of Asd/Shl-Alm-Zl-Lw/Gn, al hou je daarmee je SPOF op Zl-Mp, dus (en om andere redenen): een nieuwe HSL Lls-Gn. (Nee, geen zweefbaan, wegens enorm gezeik dat je krijgt omdat zo'n ding over een aparte baan de binnenstad in moet, terwijl een HST in kan voegen op bestaand spoor).
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  donderdag 3 november 2005 @ 08:39:14 #160
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_31919668
quote:
Op donderdag 3 november 2005 06:20 schreef MREn het volgende:

[..]

Dat gaat je op de drukke lijnen in het westen wel lukken, sterker: dat staat te gebeuren met randstadrail, hetgeen nu al in volle hevigheid aangelegd wordt.
Randstadrail dat wordt ook echt metro/tram. Alle perrons worden aangepast, en het spoor wordt straks ook niet beheerd door ProRail maar door Randstadrail zelf. Daarnaast gaan ze over op 750V i.p.v. 1500V.

Dat geknip in die intercity's lijkt mij ook geen fijne zaak, we zullen zien!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 3 november 2005 @ 09:06:04 #161
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_31920025
quote:
Op donderdag 3 november 2005 08:39 schreef Duvel het volgende:

Daarnaast gaan ze over op 750V i.p.v. 1500V.
Dit trouwens niet vanwege veiligheid, maar wegens het gewicht aan trafo's dat meegesleurd zou moeten worden in een relatief licht voertuig.

(en wegens compatibiliteit met de tramnetten van Den Haag en Rotterdam natuurlijk)
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  donderdag 3 november 2005 @ 09:39:46 #162
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_31920543
quote:
Op donderdag 3 november 2005 09:06 schreef MREn het volgende:

[..]

Dit trouwens niet vanwege veiligheid, maar wegens het gewicht aan trafo's dat meegesleurd zou moeten worden in een relatief licht voertuig.

(en wegens compatibiliteit met de tramnetten van Den Haag en Rotterdam natuurlijk)
Nou ja, je kunt op zich wel een downchopper inbouwen, transformatoren doen niet zoveel met gelijkspanning. Als je trouwens niets zou doen, zou je de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn op 1500V hebben, het Rotterdamse metronet op 750V en het Haagse tramnet op 600V. Dus hebben ze er maar voor gekozen om de 1500V de deur uit te doen. Dat wordt nog een leuke klus!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 3 november 2005 @ 18:54:07 #163
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_31935316
Ter leringhe ende vermaek: Vrachtwagen rijdt tegen trein bij Wijhe.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 3 november 2005 @ 23:10:15 #164
95095 Pizzaman
16:00 Cup-a-soup.
pi_31943867
Vermaak ? Die man is overleden.
  vrijdag 4 november 2005 @ 09:12:40 #165
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_31951580
quote:
Op donderdag 3 november 2005 23:10 schreef Pizzaman het volgende:
Vermaak ? Die man is overleden.
Ja, sorry, dat wist ik niet toen ik dat schreef hoor.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_31967494
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 09:12 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, sorry, dat wist ik niet toen ik dat schreef hoor.
Sowieso is een ongeluk geen 'vermaak' toch...Zeker niet als er al gewonden bij gevallen zijn...
Pomtiedomtiedom...
  vrijdag 4 november 2005 @ 21:39:00 #167
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_31973227
-edit- dubbel

[ Bericht 95% gewijzigd door Klonk op 05-11-2005 09:25:46 ]
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  vrijdag 4 november 2005 @ 21:44:56 #168
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_31973439
Ik was vanmiddag even in het Duitse Idstein (even boven Frankfurt) en had daar de mazzel een paar ICE's met een flinke snelheid voorbij te zien komen.

Beetje brakke beeldkwaliteit, maar goed een fotocamera is er om foto's te maken, niet om te filmen.

Filmpje 1
Filmpje 2
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_31983945
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 18:31 schreef JMT het volgende:

[..]

Sowieso is een ongeluk geen 'vermaak' toch...Zeker niet als er al gewonden bij gevallen zijn...
Je kunt ook vraagtekens zetten bij het groot aantal verkeersdeelnemers dat tegenwoordig niet meer in staat schijnt te zijn de betekenis van een slagboom of een rood licht correct te interpreteren.
pi_32003224
even voor de duidelijkheid, de chauffeur van de truck is zwaargewond, niet overleden! een wonder als ik de truck zo zie, het motorblok ligt bijna 100 meter verderop en van de cabina lijkt ook niet veel over te zijn.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 5 november 2005 @ 21:32:59 #171
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_32003775
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 14:02 schreef ImPrEzA het volgende:
Het is zover... vanaf morgen zijn de doorloopkoppen in de ICM-stellen officieel buiten gebruik. Al de hele week schijnt er nauwelijks nog te worden verbonden, morgen is het dus definitief voorbij. Zonde, erg zonde...
aah vandaar dat ik er nooit meer door kon lopen..
was altijd handig als ik van hengelo - almelo moest reizen en ik had haast, kon ik gewoon de ICM instappen en doorlopen naar achter (hoef ik niet zo ver te lopen op almelo en haal ik de bus )
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_32004863
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 21:15 schreef spectrumanalyser het volgende:
even voor de duidelijkheid, de chauffeur van de truck is zwaargewond, niet overleden! een wonder als ik de truck zo zie, het motorblok ligt bijna 100 meter verderop en van de cabina lijkt ook niet veel over te zijn.
hij is een paar uur zwaar gewond geweest, maar daarna overleden. Heb op een ander forum een van zn nabestaanden zien posten, lijkt me wel een redelijk betrouwbare bron
pi_32009337
nu lees ik het ook, helaas is de vrachtwagenchauffeur overleden. In de eerste berichtgevingen was nogal wat verwarring, in het ene bericht stond weer zwaargewond, andere bericht overleden....
van rtvoost.nl:
quote:
De NS bedankt in een krantenadvertentie inwoners en hulpverleners in Wijhe voor kordaat optreden bij het treinongeval van afgelopen donderdag. Dankzij hen zijn alle gewonden en reizigers goed opgevangen.
Bij het ongeval boorde een intercity zich op een overweg in een vrachtwagen. De chauffeur van de vrachtwagen overleed later aan zijn verwondingen, de treinmachinist raakte zwaargewond en ook ongeveer dertig passagiers liepen verwondingen op. Het treinverkeer tussen Zwolle en Deventer blijft tot in de loop van zondag gestremd. In plaats van treinen rijden er bussen tussen Zwolle en Deventer.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 14 november 2005 @ 15:39:48 #175
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_32259927
Ik zie net pas dat in een ander topic werd verzocht om deze foto's ook hier even neer te zetten.
Afkomstig van Paul Verhoeven's set voor 'Zwartboek'.
Trein

en inzittenden
Life is what you make it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')