abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31817521
geheel offtopic, maar de Chinees in Stiens is onovertroffen, en dichter in de buurt.. heb zo'n 2 a 3 keer per week chinees daar vandaan
  zondag 30 oktober 2005 @ 19:28:54 #152
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_31817589
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:19 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nou ja, met een beetje mazzel komt de Utrechtboog nog gelijk in dienst met de viersporigheid Utrecht - Amsterdam.
De verwachting is dat de papierrommel in het voorjaar '06 afgehandeld is.
quote:
Wat houdt die 00/30 symmetrie in? Dat alle treinen op de grote stations op .00 en .30 vertrekken? Ze willen toch ook de intercity's gaan knippen in kortere stukken? Ik ben niet echt een warm voorstander...
Ja, daar komt het ruwweg op neer. Maar voor NL zelf geen zak uit hoe die symmetrie ligt natuurlijk, maar 00/30-symmetrie zorgt wel voor betere aansluitingen met buitenlandse treinen.

Knippen van IC's is wat mij betreft ook een waardeloos idee. Ik vind het juist wel prettig om vanaf Enschede rechtstreeks naar verweg te kunnen.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_31818518
De symmetrie houdt in dat dezelfde treinseries elkaar gaan kruisen op .00/.15/.30 en .45. Eventuele kwartiersdiensten zullen elkaar dan kruisen op .00/.07,5/.15/.22,5/.30 enz. Op dit moment kruisen de treinen elkaar op een iets ander moment (.17 bijvoorbeeld). In het buitenland werkt men op dit moment al met deze symmetrie.

Daarbij wil de NS maar twee treintypes: stoptreinen en (veredelde) sneltreinen. Dat zal veelal betekenen dat reizen tussen de grote steden langer gaat duren, de huidige intercity's zullen vaker gaan stoppen. Dat kan zowel positief als negatief uitvallen voor een station: het kan zijn dat je een overstapvrije verbinding gaat krijgen met een ander station, maar het kan ook betekenen dat een station gedegradeerd wordt tot stoptreinstation.
Detail hierbij is wel dat er (waarschijnlijk) meer verbindingen komen. Huidige halfuursdiensten kunnen dan iets makkelijker kwartiersdiensten worden. In hoeverre dit wordt doorgevoerd weet ik ook niet.

Van die twee treintypes ben ik niet echt een voorstander, bij het eerste, de symmetrie, zie ik de voor- of nadelen niet zo snel.

Ow, MREn had dit ook al een klein beetje uitgelegd

[ Bericht 6% gewijzigd door Carport op 30-10-2005 20:04:25 ]
pi_31820146
Jammer dat het zo allemaal gaat lopen... Hoop niet dat er straks ook nog maar 2 soorten treinstellen zullen zijn... Maar goed we zien wel Tot dan lekker blijven spotten

Nog maar een update met wat foto's uit Berlijn afgelopen zomer:


Type - nummer: DB 114
Eigenaar: Deutsche Bahn AG (D)
Locatie: Berlin Alexanderplatz
Tijdstip: 14:56
Route: Wismar - Berlin - Cottbus (RegionalExpress)
Datum: 10-07-2005


Type - nummer: DB 101
Eigenaar: Deutsche Bahn AG (D)
Locatie: Berlin Alexanderplatz
Tijdstip: 14:58
Route: Berlin Zoologischer Garten - München Hbf (IC 2515)
Datum: 10-07-2005


Type - nummer: Berlin S-Bahn BR 481
Eigenaar: S-Bahn Berlin
Locatie: Berlin Warschauerstrasse (S-Bahnhof)
Tijdstip: 18:42
Route: Ahrensfelde - Wannsee
Datum: 10-07-2005


Type - nummer: DB 143
Eigenaar: Deutsche Bahn AG (D)
Locatie: Wustermark (net buiten Berlijn)
Tijdstip: 15:18
Route: Griebnitzsee (b Potsdam) - Wustermark
Datum: 11-07-2005


Type - nummer: DB 646
Eigenaar: Deutsche Bahn AG (D)
Locatie: Berlin Spandau
Tijdstip: 15:49
Route: Neuruppin - Berlin Charlottenburg (RegionalExpress)
Datum: 11-07-2005


Type - nummer: ICE-2 (402)
Eigenaar: Deutsche Bahn AG (D)
Locatie: Berlin Spandau
Tijdstip: 15:52
Route: Köln/Bonn Flughafen - Berlin Ostbahnhof
Datum: 11-07-2005


Type - nummer: Berlin S-Bahn BR 481
Eigenaar: S-Bahn Berlin
Locatie: Berlin Spandau
Tijdstip: 15:55
Route: Berlin-Spandau - Berlin-Schönefeld Flughafen
Datum: 11-07-2005


Type - nummer: DB 928 (Triebwagen)
Eigenaar: Deutsche Bahn AG (D)
Locatie: Oranienburg (b Berlin)
Tijdstip: 17:18
Route: Berlin Lichtenberg - Templin Stadt
Datum: 11-07-2005


Type - nummer: CKD KT8D5 (ex Kosice) - 22
Eigenaar: Strausberger Eisenbahn
Locatie: Strausberg (b Berlin)
Tijdstip: 19:01
Route: Strausberg - Lustgarten
Datum: 11-07-2005
pi_31827785
dubbel...
pi_31827805
edit: snip (laatste pagina niet gelezen...)
  maandag 31 oktober 2005 @ 09:20:27 #157
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_31830698
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 19:59 schreef Carport het volgende:
Daarbij wil de NS maar twee treintypes: stoptreinen en (veredelde) sneltreinen. Dat zal veelal betekenen dat reizen tussen de grote steden langer gaat duren, de huidige intercity's zullen vaker gaan stoppen. Dat kan zowel positief als negatief uitvallen voor een station: het kan zijn dat je een overstapvrije verbinding gaat krijgen met een ander station, maar het kan ook betekenen dat een station gedegradeerd wordt tot stoptreinstation.
Detail hierbij is wel dat er (waarschijnlijk) meer verbindingen komen. Huidige halfuursdiensten kunnen dan iets makkelijker kwartiersdiensten worden. In hoeverre dit wordt doorgevoerd weet ik ook niet.
Ik word niet echt blij van dit vooruitzicht... Wat is er nou mooier dan in Haarlem in een IC stappen en in één ruk door te rijden naar Maastricht. Ik heb het idee dat ze een beetje aan het experimenteren zijn. Overigens loopt er volgens mij wel al een verzwaringsproject voor de onderstations.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_31917254
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 09:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik word niet echt blij van dit vooruitzicht... Wat is er nou mooier dan in Haarlem in een IC stappen en in één ruk door te rijden naar Maastricht. Ik heb het idee dat ze een beetje aan het experimenteren zijn. Overigens loopt er volgens mij wel al een verzwaringsproject voor de onderstations.
Denk niet dat de NS aan het huidige spoorplan 70 gaat slopen, dus de 9 intercity diensten. Denk de NS gewoon wil verzorgen dat veel verkeer niet over de grote stations gaat ,maar het idee van duivendrecht, ipv amsterdam centraal.
Voordeel is dat je niet een mega station hebt, maar veel meer kleine stations.

Maar ik dacht de NS in 2015+ gewoon een metrostelsel willen invoeren, dat er gewoon om de zoveel minuut een trein komt. In de spits vaker dan buiten de spits. Maar ik weet niet hoe het daar mee staat.
  donderdag 3 november 2005 @ 06:20:51 #159
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_31919045
quote:
Op donderdag 3 november 2005 01:00 schreef Brembo het volgende:

Maar ik dacht de NS in 2015+ gewoon een metrostelsel willen invoeren, dat er gewoon om de zoveel minuut een trein komt. In de spits vaker dan buiten de spits. Maar ik weet niet hoe het daar mee staat.
Dat gaat je op de drukke lijnen in het westen wel lukken, sterker: dat staat te gebeuren met randstadrail, hetgeen nu al in volle hevigheid aangelegd wordt.

Maar ik zie nog echt geen 10 treinen per uur per richting bezuiden Utrecht-Dordt, benoorden Haarlem-Hoorn-Amersfoort rijden.
Dat kost je te veel personeel, en het wordt vrijwel onmogelijk om een inhomogene dienst uit te voeren, dus met IC's en stoptreinen.

En juist op de winstgevende lange-afstandslijnen moet NS de winst pakken, en ik kan ze zo wel vertrellen dat het veel klanten gaat kosten bij elke overstap die er bij komt. Als ik in één ruk 2x/uur in 2,5 uur van Enschede in Rotterdam kan staan, of in 2:15 4x/uur met overstappen in Deventer, Amersfoort en Utrecht, hoeft het voor mij niet meer.

Wat wel helpt is frequentieverhoging. Zeker als het een hsl/hanzelijn komt en IC-verkeer Lw/Hr/Drachten/Gn over Alm gaat, kan er een mooie alternerende kwartiersdienst op worden gezet met de andere Noordoosttak. Kwartiersdienst naar Enschede, met vanaf Apeldoorn achterste deel als stopper naar Aml(of Es natuurlijk).
Vanaf Utrecht 2x per uur rechtstreeks naar Amf-Zl, splitsen Lw/Gn. Vanaf Asd/Shl 2x per uur Alm-Hr-Drachten-Gn (bij HSL), of Asd/Shl-Alm-Zl-Lw/Gn, al hou je daarmee je SPOF op Zl-Mp, dus (en om andere redenen): een nieuwe HSL Lls-Gn. (Nee, geen zweefbaan, wegens enorm gezeik dat je krijgt omdat zo'n ding over een aparte baan de binnenstad in moet, terwijl een HST in kan voegen op bestaand spoor).
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  donderdag 3 november 2005 @ 08:39:14 #160
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_31919668
quote:
Op donderdag 3 november 2005 06:20 schreef MREn het volgende:

[..]

Dat gaat je op de drukke lijnen in het westen wel lukken, sterker: dat staat te gebeuren met randstadrail, hetgeen nu al in volle hevigheid aangelegd wordt.
Randstadrail dat wordt ook echt metro/tram. Alle perrons worden aangepast, en het spoor wordt straks ook niet beheerd door ProRail maar door Randstadrail zelf. Daarnaast gaan ze over op 750V i.p.v. 1500V.

Dat geknip in die intercity's lijkt mij ook geen fijne zaak, we zullen zien!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 3 november 2005 @ 09:06:04 #161
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_31920025
quote:
Op donderdag 3 november 2005 08:39 schreef Duvel het volgende:

Daarnaast gaan ze over op 750V i.p.v. 1500V.
Dit trouwens niet vanwege veiligheid, maar wegens het gewicht aan trafo's dat meegesleurd zou moeten worden in een relatief licht voertuig.

(en wegens compatibiliteit met de tramnetten van Den Haag en Rotterdam natuurlijk)
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  donderdag 3 november 2005 @ 09:39:46 #162
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_31920543
quote:
Op donderdag 3 november 2005 09:06 schreef MREn het volgende:

[..]

Dit trouwens niet vanwege veiligheid, maar wegens het gewicht aan trafo's dat meegesleurd zou moeten worden in een relatief licht voertuig.

(en wegens compatibiliteit met de tramnetten van Den Haag en Rotterdam natuurlijk)
Nou ja, je kunt op zich wel een downchopper inbouwen, transformatoren doen niet zoveel met gelijkspanning. Als je trouwens niets zou doen, zou je de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn op 1500V hebben, het Rotterdamse metronet op 750V en het Haagse tramnet op 600V. Dus hebben ze er maar voor gekozen om de 1500V de deur uit te doen. Dat wordt nog een leuke klus!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 3 november 2005 @ 18:54:07 #163
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_31935316
Ter leringhe ende vermaek: Vrachtwagen rijdt tegen trein bij Wijhe.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 3 november 2005 @ 23:10:15 #164
95095 Pizzaman
16:00 Cup-a-soup.
pi_31943867
Vermaak ? Die man is overleden.
  vrijdag 4 november 2005 @ 09:12:40 #165
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_31951580
quote:
Op donderdag 3 november 2005 23:10 schreef Pizzaman het volgende:
Vermaak ? Die man is overleden.
Ja, sorry, dat wist ik niet toen ik dat schreef hoor.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_31967494
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 09:12 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, sorry, dat wist ik niet toen ik dat schreef hoor.
Sowieso is een ongeluk geen 'vermaak' toch...Zeker niet als er al gewonden bij gevallen zijn...
Pomtiedomtiedom...
  vrijdag 4 november 2005 @ 21:39:00 #167
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_31973227
-edit- dubbel

[ Bericht 95% gewijzigd door Klonk op 05-11-2005 09:25:46 ]
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  vrijdag 4 november 2005 @ 21:44:56 #168
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_31973439
Ik was vanmiddag even in het Duitse Idstein (even boven Frankfurt) en had daar de mazzel een paar ICE's met een flinke snelheid voorbij te zien komen.

Beetje brakke beeldkwaliteit, maar goed een fotocamera is er om foto's te maken, niet om te filmen.

Filmpje 1
Filmpje 2
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_31983945
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 18:31 schreef JMT het volgende:

[..]

Sowieso is een ongeluk geen 'vermaak' toch...Zeker niet als er al gewonden bij gevallen zijn...
Je kunt ook vraagtekens zetten bij het groot aantal verkeersdeelnemers dat tegenwoordig niet meer in staat schijnt te zijn de betekenis van een slagboom of een rood licht correct te interpreteren.
pi_32003224
even voor de duidelijkheid, de chauffeur van de truck is zwaargewond, niet overleden! een wonder als ik de truck zo zie, het motorblok ligt bijna 100 meter verderop en van de cabina lijkt ook niet veel over te zijn.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 5 november 2005 @ 21:32:59 #171
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_32003775
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 14:02 schreef ImPrEzA het volgende:
Het is zover... vanaf morgen zijn de doorloopkoppen in de ICM-stellen officieel buiten gebruik. Al de hele week schijnt er nauwelijks nog te worden verbonden, morgen is het dus definitief voorbij. Zonde, erg zonde...
aah vandaar dat ik er nooit meer door kon lopen..
was altijd handig als ik van hengelo - almelo moest reizen en ik had haast, kon ik gewoon de ICM instappen en doorlopen naar achter (hoef ik niet zo ver te lopen op almelo en haal ik de bus )
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_32004863
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 21:15 schreef spectrumanalyser het volgende:
even voor de duidelijkheid, de chauffeur van de truck is zwaargewond, niet overleden! een wonder als ik de truck zo zie, het motorblok ligt bijna 100 meter verderop en van de cabina lijkt ook niet veel over te zijn.
hij is een paar uur zwaar gewond geweest, maar daarna overleden. Heb op een ander forum een van zn nabestaanden zien posten, lijkt me wel een redelijk betrouwbare bron
pi_32009337
nu lees ik het ook, helaas is de vrachtwagenchauffeur overleden. In de eerste berichtgevingen was nogal wat verwarring, in het ene bericht stond weer zwaargewond, andere bericht overleden....
van rtvoost.nl:
quote:
De NS bedankt in een krantenadvertentie inwoners en hulpverleners in Wijhe voor kordaat optreden bij het treinongeval van afgelopen donderdag. Dankzij hen zijn alle gewonden en reizigers goed opgevangen.
Bij het ongeval boorde een intercity zich op een overweg in een vrachtwagen. De chauffeur van de vrachtwagen overleed later aan zijn verwondingen, de treinmachinist raakte zwaargewond en ook ongeveer dertig passagiers liepen verwondingen op. Het treinverkeer tussen Zwolle en Deventer blijft tot in de loop van zondag gestremd. In plaats van treinen rijden er bussen tussen Zwolle en Deventer.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 14 november 2005 @ 15:39:48 #175
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_32259927
Ik zie net pas dat in een ander topic werd verzocht om deze foto's ook hier even neer te zetten.
Afkomstig van Paul Verhoeven's set voor 'Zwartboek'.
Trein

en inzittenden
Life is what you make it.
  maandag 14 november 2005 @ 17:15:09 #176
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_32262557
quote:
Op maandag 14 november 2005 15:39 schreef Schanulleke het volgende:
Ik zie net pas dat in een ander topic werd verzocht om deze foto's ook hier even neer te zetten.
Afkomstig van Paul Verhoeven's set voor 'Zwartboek'.
Trein
[afbeelding]
en inzittenden
[afbeelding]
Bedankt, hier doe je vast wel wat mensen een plezier mee!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_32263842
zwart wit foto's van oude treinen

das romantiek!
  dinsdag 15 november 2005 @ 11:06:24 #178
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_32280710
Welk station is dat eigenlijk, Haarlem?
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_32280772
Aan het dak te zien dacht ik Amsterdam CS (maar ben nog nooit in Haarlem geweest...Kan het mis hebben)
  dinsdag 15 november 2005 @ 14:51:10 #180
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_32286783
Het is inderdaad Haarlem.
Life is what you make it.
pi_32290255
Net als bij Oceans Twelve dus Haarlem... Wordt station Haarlem in deze film ook gebruikt als station Amsterdam ?
  dinsdag 15 november 2005 @ 23:17:09 #182
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_32301193
Zoveel info kan ik je niet geven. Het hele set gedeelte was afgezet, ik heb wachtend op mijn trein een paar foto's vanaf de overkant van het spoor genomen, meer niet. Ik zal nog wel eens spitten of ik wat heb waar de trein er beter uit komt.
Life is what you make it.
pi_32457298
Vijf nieuwe stations en méér treinen in 2006

Op 11 december gaat de nieuwe dienstregeling voor 2006 in. De treinreizigers krijgen betere reismogelijkheden met méér treinen en maar liefst vijf nieuwe stations. Hierdoor kunnen steeds meer Nederlanders dicht bij huis op de trein stappen om comfortabel en zonder files en parkeerproblemen te reizen.

Station Den Haag Ypenburg
De nieuwe wijk Ypenburg bij Den Haag wordt prima bereikbaar per trein: tussen de stations Voorburg en Zoetermeer ligt het nieuwe station Den Haag Ypenburg. De stoptreinen tussen Den Haag Centraal en Gouda Goverwelle stoppen hier vanaf 11 december in beide richtingen 2x per uur.

Station Arnhem Zuid
Inwoners van de zuidelijke wijken van Arnhem hoeven niet meer eerst de Rijn over te steken om in de trein te stappen, want op 11 december komt het nieuwe station Arnhem Zuid in dienst. Voortaan stoppen hier 2x per uur de stoptreinen Zutphen – Nijmegen v.v.

Den Haag – Rotterdam
Tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal gaan op maandag t/m vrijdag overdag meer stoptreinen rijden. Vooral voor reizigers van en naar de stations Den Haag Moerwijk, Rijswijk en Delft Zuid is dit een grote verbetering: hier stopt voortaan ieder kwartier een trein. Het aantal reismogelijkheden tussen Den Haag en Rotterdam gaat hierdoor zelfs omhoog naar 11x per uur: 5 Intercity’s, 2 sneltreinen en 4 stoptreinen. En op de route Leiden – Den Haag – Rotterdam – Dordrecht v.v. rijden de treinen in een metrofrequentie: in beide richtingen gemiddeld iedere 6 minuten een trein.

Zwolle – Emmen
Tussen Zwolle en Emmen wordt de dienstregeling zodanig veranderd dat er in Zwolle betere aansluitingen komen op de Intercity’s. De sneltreinen gaan ook stoppen in Dalfsen en Nieuw Amsterdam, zodat het aantal reismogelijkheden van en naar deze stations verdubbelt.

Nijmegen – Venlo – Roermond
Tussen Nijmegen, Venlo en Roermond gaan de gehele dag één sneltrein en één doorgaande stoptrein per uur rijden, in plaats van één doorgaande sneltrein en stoptreinen op afzonderlijke gedeelten van de lijn.

Nog meer nieuwe stations
In het voorjaar van 2006 wordt tussen Amersfoort Schothorst en Nijkerk het station Amersfoort Vathorst geopend. Daarnaast is in 2006 de opening voorzien van de nieuwe stations Apeldoorn Osseveld en Twello. Het totaal aantal treinstations in Nederland zal daarmee groeien tot 393. Zo krijgen ieder jaar steeds meer Nederlanders het gemak van een station dicht bij huis.

Nieuwe Intercity Eindhoven – Utrecht – Amsterdam Zuid WTC – Schiphol
In het nieuwe Spoorboekje is ook een Intercity Eindhoven – Schiphol opgenomen, die vanaf 11 december 2x per uur zou gaan rijden. Helaas heeft spoorbeheerder ProRail onlangs laten weten dat de nieuwe ‘Utrechtboog’ bij Amsterdam niet op de afgesproken datum in dienst kan gaan. Zonder deze nieuwe rails kunnen de nieuwe Intercity’s niet rijden. Om de treinreizigers zo min mogelijk hinder te laten ondervinden van deze te late oplevering door ProRail, heeft NS gezorgd dat de dienstregeling tussen Eindhoven, Utrecht en Amsterdam voorlopig blijft zoals vóór 11 december. Dat betekent dat in de reis van Eindhoven en Utrecht naar Amsterdam Zuid WTC en Schiphol v.v. overstappen in Duivendrecht nog even nodig blijft. NS hoopt dat ProRail de Utrechtboog zo snel mogelijk alsnog in bedrijf stelt, zodat de reizigers niet lang meer hoeven wachten op de nieuwe, snelle Intercityverbinding.

Spoorboekje en Planner Plus te koop
Het nieuwe Spoorboekje, het Intercityboekje en de Planner Plus op Cd-rom zijn te koop bij de NS Servicepunten en Wizzls op de stations en bij de boekhandel. Vanaf 21 november wordt de nieuwe dienstregeling getoond in de Planner Plus op www.ns.nl
pi_32457385
En meer NS nieuws:

NS steekt miljoenen in moderniseren intercity

De Nederlandse Spoorwegen gaan 190 miljoen euro uittrekken om 87 intercitytreinstellen volledig te moderniseren.

Tussen 2006 en 2010 wordt het aantal zitplaatsen in deze zogenoemde koplopers, die vooral rijden tussen de randstad en het oosten en noorden van het land, met 15 procent uitgebreid.

Vooral het interieur van de treinstellen krijgt een metamorfose. Zo zullen loze ruimtes, zoals niet meer gebruikte keukens, plaatsmaken voor 2350 extra zitplaatsen.

Verder krijgen de treinen stilteruimtes en worden er beeldschermen met reisinformatie opgehangen. In de eerste klas komen ook oplaadpunten voor laptops en mobiele telefoons. De ramen kunnen voortaan niet meer open; de wagons worden van airco voorzien.

De koplopers, die in 1977 werden geïntroduceerd, zijn op de Nederlandse sporen een opvallende verschijning, omdat deze treinstellen een hooggeplaatste machinistencabine en een ’doorloopkop’ hebben, die het reizigers mogelijk maakt om tijdens de rit van treinstel te wisselen. Opvallend genoeg zullen deze koppen bij de renovatie worden dichtgemaakt, omdat er nauwelijks door reizigers gebruik van wordt gemaakt.

De koplopers zijn de laatste serie intercitytreinen die nog niet gemoderniseerd zijn. De afgelopen vijf jaar werden al 316 losse wagons vernieuwd, en kwamen 378 nieuwe dubbeldekkers op de baan. In het nieuwe plan is alleen de renovatie van de koplopers die uit drie wagons bestaan meegenomen. De vierdelige treinen, die enkele jaren recenter zijn, worden na 2010 onder handen genomen.
  maandag 21 november 2005 @ 17:48:02 #185
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_32457428
zonde van die ramen dat ze dichtgaan vond het zo heerlijk dat kabaal en de koeling.. al is airco ook positief!
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_32458592
Irritant van de doorloopkoppen in de koplopers... Ik heb er vele malen gebruik van gemaakt, en de laaste keer heb ik daardoor 1x extra moeten overstappen. Moest naar Groningen, maar kon in Amersfoort niet verder lopen voor het fluitje floot dan de leeuwarden-treinstel...

Maar er kan voordeel in zitten (wanneer er al vertraging is) en een kwestie van op de juiste plaats instappen om een goed overstapbeleid te gaan krijgen
pi_32458826
Per 30.000 inwoners hoort er een station te zijn, Lelystad heeft er nog steeds maar één , ik moet altijd kapot ver om bij het station te komen, wanneer komt er nou eens één bij in Lelystad? !
Hier word ik niet vrolijk van.
"Hier word ik niet vrolijk van." No frituur intended.
pi_32459232
Beetje onzinnige reden. Elke dorp moet gewoon bereikbaar zijn met het OV. Of steden een extra station moet hebben lijjkt me ene economische haalbaarheidsstudie belangrijker dan een 30.000 inwoners regel. Lelystand (70.000) zou misschien officiel een 2de moeten krijgen, belangrijk is of het ook van belang is.

Groningen (180.000) heeft 2 stations, waar ze 'officiel' dus blijkbaar 6 moeten hebben. Onzin naar mijn mening, een beetje fietsen is ook geen ramp.

Ow, we krijgen station euroborg er straks nog bij...
pi_32459410
quote:
Op maandag 21 november 2005 18:59 schreef the_disheaver het volgende:
Beetje onzinnige reden. Elke dorp moet gewoon bereikbaar zijn met het OV. Of steden een extra station moet hebben lijjkt me ene economische haalbaarheidsstudie belangrijker dan een 30.000 inwoners regel. Lelystand (70.000) zou misschien officiel een 2de moeten krijgen, belangrijk is of het ook van belang is.

Groningen (180.000) heeft 2 stations, waar ze 'officiel' dus blijkbaar 6 moeten hebben. Onzin naar mijn mening, een beetje fietsen is ook geen ramp.

Ow, we krijgen station euroborg er straks nog bij...
Nou ik kan er zo een stuk opnoemen waar dus echt nooit ene hond staat en dat wel 2 stations, terwijl het in Lelystad dan toch wel een stuk drukker is normaliter, neem een voorbeeld aan Santpoort Noord en Santpoort Zuid en daar tussen zit na 100 meter nog ergens het station genaamd Driehuis . En zo kan ik er nog wel tig opnoemen.
"Hier word ik niet vrolijk van." No frituur intended.
  maandag 21 november 2005 @ 19:16:29 #190
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_32459679
quote:
Op maandag 21 november 2005 19:06 schreef Smaakpolitie het volgende:

[..]

Nou ik kan er zo een stuk opnoemen waar dus echt nooit ene hond staat en dat wel 2 stations, terwijl het in Lelystad dan toch wel een stuk drukker is normaliter, neem een voorbeeld aan Santpoort Noord en Santpoort Zuid en daar tussen zit na 100 meter nog ergens het station genaamd Driehuis . En zo kan ik er nog wel tig opnoemen.
Hoe kun je dat nou vergelijken met Lelystad zeg?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_32459760
quote:
Op maandag 21 november 2005 19:16 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hoe kun je dat nou vergelijken met Lelystad zeg?
Waarom zou dat niet kunne, qua NS stations?
"Hier word ik niet vrolijk van." No frituur intended.
  maandag 21 november 2005 @ 19:34:27 #192
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_32460195
quote:
Op maandag 21 november 2005 18:45 schreef Smaakpolitie het volgende:
Per 30.000 inwoners hoort er een station te zijn, Lelystad heeft er nog steeds maar één , ik moet altijd kapot ver om bij het station te komen, wanneer komt er nou eens één bij in Lelystad? !
Hier word ik niet vrolijk van.
Ach, onzin. Als voor/natransport in orde is, is er niets aan de hand.

Een plaats als Drachten heeft helemaal geen station. Eindhoven heeft er met 210.000 inwoners maar twee, Enschede met 160.000 inwoners heeft vier stations.

Het is maar net de keuze die je maakt, Zoetermeer heeft iets van 10 stations, met (dus) geen bussen. Zo zal een stad met weinig stations een beter onderliggend busnet hebben.
Overigens is alles al voorbereid op een station Lelystad-Zuid geloof ik, maar is de ingebruikstelling cq. afbouw nog wat afhankelijk van nieuwe bebouwing.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  maandag 21 november 2005 @ 19:37:01 #193
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_32460282
quote:
Op maandag 21 november 2005 17:48 schreef Erosjuhhh het volgende:
zonde van die ramen dat ze dichtgaan vond het zo heerlijk dat kabaal en de koeling.. al is airco ook positief!
Airco = dichte ramen, dus een gestroomlijnder buitenprofiel betekent een stuk minder herrie binnen, zelfs met gesloten ramen.
Airco is natuurlijk altijd prima, in ICRm werkt het in ieder geval wel goed, terwijl in IRM de airco nog wel eens in standje diepvries wil staan.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_32463900
Enschede heeft geen 4 stations maar 3 stuks
Enschede
Enschede Drienerlo
Enschede de eschmarke
pi_32464280
en toch vind ik het erg jammer van de ICRm, de doorloopkop is/was een uniek iets, geen enkele trein heeft zoiets.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_32464765
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
en toch vind ik het erg jammer van de ICRm, de doorloopkop is/was een uniek iets, geen enkele trein heeft zoiets.
Doorloopkoppen was bij ICM
Maar inderdaad, het blijft eeuwig zonde dat ze nu worden gesloten.
  maandag 21 november 2005 @ 22:45:31 #197
95095 Pizzaman
16:00 Cup-a-soup.
pi_32465795
Ik snap echt niet dat in de nieuwe dienstregeling de sneltrein tussen Zwolle en Emmen extra stopt op Dalfsen en Nieuw-Amsterdam, daar stapt echt nauwelijks iemand in.
  maandag 21 november 2005 @ 23:06:46 #198
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_32466424
quote:
Op maandag 21 november 2005 19:37 schreef MREn het volgende:

[..]

Airco = dichte ramen, dus een gestroomlijnder buitenprofiel betekent een stuk minder herrie binnen, zelfs met gesloten ramen.
Airco is natuurlijk altijd prima, in ICRm werkt het in ieder geval wel goed, terwijl in IRM de airco nog wel eens in standje diepvries wil staan.
vond de herrie juist lekker

de eschmarke? wtf? waar ligt dat? nog nooit langs gereden.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_32467979
quote:
GRONINGEN - De gele treinen van Noordned krijgen eind dit jaar het logo en de naam van Arriva.

Dat gebeurt met ingang van de nieuwe treinconcessie, die op 11 december ingaat. et is de bedoeling dat de gele Arriva-treinen nog twee jaar in de provincie te zien zijn.

Vanaf oktober volgend jaar worden ze stuk voor stuk vervangen door een nieuw type rode treinstellen.
Bron: www.rtvnoord.nl
  dinsdag 22 november 2005 @ 00:11:52 #200
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_32468421
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:41 schreef spoorkeerl het volgende:
Enschede heeft geen 4 stations maar 3 stuks
Enschede
Enschede Drienerlo
Enschede de eschmarke
Glanerbrug
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')