abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27002720
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:27 schreef Frank68 het volgende:
Hoi rooierooie,

even een vraagje; welke sterkte heb jij eigenlijk en hoeveel dagen duurde het voordat je zonder lenzen goed zicht had?
Ik weet wel dat het bij mij van ver moet komen (-5,00), maar heb het idee dat het een beetje langzaam gaat. Heb nu de 2e nacht erop zitten, en merk wel wat verschil, maar toch net zo heel veel meer.
Volgens de verhalen ziet bijna iedereen binnen een week scherp genoeg om zonder lenzen de dag door te komen.
En dan nog een vraag; zou het kwaad kunnen als ik deze lenzen ook overdag draag(of een gedeelte ervan)?. Ik heb er beregoed zicht mee, en ze iriteren helemaal niet.
Hoi, je kunt de nachtlenzen prima als gewone lenzen overdag dragen, maar waarom zou je? Ik neem aan dat je juist op nachtlenzen overgegaan bent om overdag geen lenzen meer te hoeven dragen. Je moet niet te veel in één keer willen, geef je ogen gewoon even rustig de tijd om zich aan te passen.

Ik had -2 maar zag na twee nachten ook nog niet meteen haarscherp. Het kan echt wel een paar weken duren voordat de opticien precies de juiste lenzen voor jouw ogen gevonden heeft. Je zult er in die eerste fase even wat tijd in moeten willen steken, dus veel uitproberen, terugkomen voor controle etc. In ieder geval lijkt het mij wel logisch dat jij met je -5 nog lang niet scherp ziet na twee nachtjes dragen. Maar dat wordt echt nog wel veel beter.

In ieder geval ben ik na anderhalf jaar nog steeds ongelofelijk blij met m'n nachtlenzen.
pi_27013056
ik heb zelf -5,25 maar tot welke sterkte kan je nacht lenzen gaan dragen?

edit: misschien een idee om net als andere topics in de eerste post de belangrijke informatie te zetten zoals voor/nadelen. links met meer info enz

[ Bericht 51% gewijzigd door nielsharley op 14-05-2005 22:08:44 ]
pi_27014712
Prima idee van die eerste post, maar ik peins er niet over om dat allemaal bij elkaar te gaan zoeken, hahaha.

Ik dacht dat nachtlenzen maar tot ca. -4,5 à -5 gaan ofzo. Dus ik vraag me af of ze bij jou zouden werken. Het zal bij Frank68 ook op het randje zijn, denk ik.
pi_27025733
erg leuk om een deel 3 te maken zonder link naar de eerste 2 delen
(zeker wanneer de zoekfunctie van Fok! zo denderend werkt!)
pi_27027314
Stelletje zeikerds.

Nachtlens
Nachtlens deel 2!
pi_27659831
Dank je rooirooie , ik had mijn bericht verkeerd geplaatst, kon het niet vinden.
pi_27772935
hoi, ik heb nu 2 weken me nachtlenzen en het gaat goed behalve als ik van buiten naar binnen ga zie ik slechter. Ik ben bang dat mijn pupillen te groot zijn dan.
Nu had ik ergens gelezen dat iemand anders dit ook had, en ik ben benieuwd of dat weg is gegaan of dat er iets aan gedaan kan worden.Mijn opticien is met vakantie en als hij terug is ga ik weg dus ik moet nog even doorgaan zo.
Ik kon het berichtje daarover niet meer terugvinden.
Weet iemand hier meer over.
Sávonds zie ik dus ook veel minder of ik moet veel licht aandoen.

vr.gr
Lyndah
pi_27836254
Er is nou toch iets bizars aan de hand bij mij. Ik heb al ruim anderhalf jaar nachtlenzen, nooit ergens last van gehad, tot de afgelopen paar weken. Met mijn linkeroog zie ik de laatste tijd opeens structureel niet goed meer. Eigenlijk vrij slecht zelfs. Dus vandaag maar eens naar de opticien geweest. Eerst de 'normale' ogentest gedaan, waarbij je telkens moet kiezen tussen twee opties en welke je dan beter ziet. Daar was al iets raars aan, want m'n opticien mat een bepaalde sterkte maar als hij daar dan het bijbehorende glaasje voor zette wat die sterkte zou moeten opheffen, dan werd het niet beter.

Toen de test gedaan waarmee je oogbolling wordt gemeten. Voordat ik nachtlenzen kreeg hadden mijn ogen zo'n beetje -2. Maar wat bleek nou, bij mijn linkeroog corrigeert de nachtlens véél te veel, wel meer dan -5! Dat kán eigenlijk niet eens, want zoals de nachtlenskennertjes uit dit topic wel weten corrigeren nachtlenzen maar tot ongeveer -4,5. M'n opticien vond het ook heel raar. Doordat de lens zoveel corrigeert zit ik nu met m'n linkeroog op +3 ongeveer. Maar ik zie nu zowel dichtbij als veraf slecht met dat oog.

Hij gaat nu de fabrikant bellen om raad. Wordt vervolgd dus.
  zaterdag 11 juni 2005 @ 17:23:00 #9
73888 DIA
die ja .....
pi_27837092
hahah kun je dan niet gewoon een nieuwe krijgen die -2 corrigeert?
  zaterdag 11 juni 2005 @ 17:23:24 #10
73888 DIA
die ja .....
pi_27837104
zit btw zelf ook over de aanschaf ervan te denken wat kosten ze teg?
pi_27983329
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 17:23 schreef DIA het volgende:
zit btw zelf ook over de aanschaf ervan te denken wat kosten ze teg?
Ik heb 295 euro per paar betaald. Vaak moet je de eerste keer ook aanpas kosten betalen(+/- 100 euro). Vloeistof kosten komen hier nog bij.

Met een paar van die lenzen doe ik 2 jaar.
pi_28003584
2 jaar?? Ik dacht dat nachtlenzen altijd maar 1 jaar meegingen.

Mijn linkerlens is nu opgestuurd naar de fabrikant, ik ben zeer benieuwd. Ik word helemaal gek van mijn linkeroog, dan zie ik weer scherp, dan weer slecht, mijn oog accommodeert niet goed, en vooral als ik een tijdje m'n pc heb gebruikt ziet m'n linkeroog héél erg slecht (terwijl m'n rechteroog wel gewoon constant scherp ziet).
pi_28338262
hoi, hoe is het nu met je rooierooie, ben heel benieuwd hoe het is afgelopen?

vr. gr. Lyndah
pi_29536378
Ik ben ook info aan het verzamelen over nachtlenzen. De techniek van het afvlakken van het hoornvlies met lenzen heet orthokeratologie. De lenzen worden naast nachtlenzen ook wel ortho-k lenzen genoemd. Dus daar kun je ook op googlen...zoals eerder al werd gezegd is het woord nachtlens een geregistreerde naam door een van de fabrikanten van nachtlenzen. Als je daarop zoekt vind je dus niet alle leveranciers/opticiens.
pi_29536529
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 14:25 schreef lyndah het volgende:
hoi, hoe is het nu met je rooierooie, ben heel benieuwd hoe het is afgelopen?

vr. gr. Lyndah
O, ik zie deze vraag nu pas. Het is weer helemaal goed gekomen. De lens is teruggestuurd naar de fabrikant, hij bleek erg vervuild te zijn en ze hebben hem daar op een speciale manier helemaal schoongemaakt. Het duurde nog wel een tijdje voordat het echt weer goed was, volgens mij wel een week of twee ofzo, maar nu heb ik helemaal nergens meer last van. Het was mijn eigen schuld, denk ik, ik had ooit begrepen dat als je nachtlenzen te hardhandig schoonmaakt, dat ze dan ook kunnen vervormen, dus eigenlijk maakte ik ze nauwelijks schoon, ik deed ze gewoon altijd alleen maar in de vloeistof. Maar dat is dus het andere uiterste, dat is ook weer niet goed. Dus voorzichtig schoonmaken is het devies.

Ik vind het wel verbazingwekkend trouwens, hoe nauw dat dus blijkbaar komt. Met het blote oog was niet te zien dat de lens vuil was, maar toch was dat vuil dus genoeg om de hele werking van zo'n lens in de war te schoppen.
pi_30693576
Hoi,

ben weer een tijd van dit forum geweest. Helaas zijn de nachtlenzen bij mij geen succes geweest. Toch een te hoge sterkte die -5.00!! De opticien houdt het voor mij in de gaten als de technieken veranderd zijn zodat ik toch weer eens kan proberen.
Maar nu zag ik laatst een advertentie van ContactaLook uit Eindhoven, en die geven gewoon een max. sterkte op van -5.00 met nog eventueel een cilinder!!
Heeft iemand van jullie dan wel goede ervaring met grotere sterktes. Ik merkte vooral in donkere ruimtes en bij schemering dat ik erg slecht zag. Dit kwam omdat het gecorrigeerde stukje op het oog zo klein was, dat de pupil bij minder licht buiten de gecorigeerde vlek uit kwam.
Graag reacties, want ik wil echt heeeel graag nachtlenzen. Lijkt me zo ideaal.
pi_32010198
Waarom moeten nachtlenzen eigenlijk ieder jaar vervangen worden? Nachtlenzen zijn toch harde lenzen, die gaan normaal gesproken een paar jaar mee...
  zondag 6 november 2005 @ 10:04:57 #18
73888 DIA
die ja .....
pi_32017606
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 10:46 schreef rooierooie het volgende:

[..]

Het was mijn eigen schuld, denk ik, ik had ooit begrepen dat als je nachtlenzen te hardhandig schoonmaakt, dat ze dan ook kunnen vervormen, dus eigenlijk maakte ik ze nauwelijks schoon, ik deed ze gewoon altijd alleen maar in de vloeistof. Maar dat is dus het andere uiterste, dat is ook weer niet goed. Dus voorzichtig schoonmaken is het devies.

Ik vind het wel verbazingwekkend trouwens, hoe nauw dat dus blijkbaar komt. Met het blote oog was niet te zien dat de lens vuil was, maar toch was dat vuil dus genoeg om de hele werking van zo'n lens in de war te schoppen.
lijkt mij sterk dat ze door lichte vervuiling van -2 naar +3 vervormen....
en dit bij een lens terwijl je die andere op dezelfde wijze hebt schoongehouden...
ik denk dat dit verhaal eerder een indekking is van de fabrikant....
pi_32020524
Tja, ikzelf geloof het wel. Het ging ook niet om lichte vervuiling, volgens mijn opticien was die lens toen heel erg met eiwit vervuild en aangezien nachtlenzen helemaal zijn afgesteld op de bolling van je oog (veel meer dan gewone lenzen), kan ik me juist heel goed voorstellen dat erge vervuiling van de lens meteen invloed heeft op de mate waarin de nachtlens het oog corrigeert.

Maar goed, dat akkefietje is allang verleden tijd, ik heb nu nergens last meer van, ik wil nu graag weten waarom nachtlenzen eigenlijk zoveel sneller vervangen moeten worden dan gewone zuurstofdoorlatende lenzen. Mijn opticien stond laatst op m'n antwoordapparaat en zei dat het weer tijd is om m'n nachtlenzen te vervangen, terwijl ik denk: ik zie nog steeds haarscherp, ik heb nergens last van, waarom zou ik er niet wat langer mee kunnen doen als dat met gewone harde lenzen ook kan? Of is dat onverstandig?
  zondag 6 november 2005 @ 12:44:24 #20
73888 DIA
die ja .....
pi_32020774
dus wat eiwitten kunnen de lens zo veel van bolling laten veranderen
waarom krijg je dan geen last bij normale harde lenzen als die niet goed schoongehouden worden.
ik denk om het jaar mbt commercie, vervorming, vervuiling, sterkteverandering
pi_32021670
Huh, waar is mijn reactie opeens gebleven??

Ik vroeg daarnet: waar komt die sterkteverandering volgens jou dan door?

Maar goed, volgens mij loop jij ook maar gewoon wat te roepen (no offense verder), ik lees graag ook reacties van mensen die er echt iets vanaf weten of die ook zelf ervaring hebben met nachtlenzen.
pi_32073232
quote:
Op zondag 6 november 2005 12:36 schreef rooierooie het volgende:

Maar goed, dat akkefietje is allang verleden tijd, ik heb nu nergens last meer van, ik wil nu graag weten waarom nachtlenzen eigenlijk zoveel sneller vervangen moeten worden dan gewone zuurstofdoorlatende lenzen. Mijn opticien stond laatst op m'n antwoordapparaat en zei dat het weer tijd is om m'n nachtlenzen te vervangen, terwijl ik denk: ik zie nog steeds haarscherp, ik heb nergens last van, waarom zou ik er niet wat langer mee kunnen doen als dat met gewone harde lenzen ook kan? Of is dat onverstandig?
Heeft te maken met de vervuiling en de daardoor verminderde zuurstof doorlatendheid.

Ik heb mijn eerste set lenzen 2 jaar gedragen. Kon heel goed zij de opticien.
Schijnt dat ik vrij weinig stoffen op mijn oog heb die de boel vervuilen.
Kan gelukkig ook een nacht overslaan met indoen. Echt perfect
pi_32073892
quote:
Op maandag 7 november 2005 23:22 schreef Tombias het volgende:
Heeft te maken met de vervuiling en de daardoor verminderde zuurstof doorlatendheid.
Maar dan nogmaals mijn vraag: waarom gaan gewone harde lenzen dan wel zoveel langer mee?

Ik wou dat ik zo'n meedenkende opticien had...
pi_32086119
Nou, zal'k 'm dan maar beantwoorden?

Over de lens zit een coating. Deze maakt de lens 'lekker glad', dus zodat deze niet zo snel aan je oog blijft plakken doordat het vocht er gemakkelijker onderdoor kan.
Als de coating minder wordt, dan merk je dat op je oog: de lens 'plakt' en je oog lijkt droger.
Als de coating flink is geslonken, dan merk je het ook tijdens schoonmaken: bij wrijven met je vinger voelt de lens echt stroever.

De lenzen zijn vormstabiel. Dit houdt ook echt in dat je ze zelfs hardhandig mag schoonmaken. Maar pas op dat je de coating er niet afhaalt (door bijv. over de tafel te schuiven als die is gevallen)!

Als je de lenzen niet of nauwelijks schoomaakt, dan zullen zich eiwitten en kristallen op de lens gaan afzetten. De eiwitten zijn nog gemakkelijk te verwijderen (pilletje bijvoorbeeld), maar de kristallen kunnen niet worden verwijderd zonder de lens te beschadigen (lees: de coating te verwijderen). Daarom moet je elke keer na het dragen goed wrijven om de beginnende kristalletjes weg te poetsen voordat ze zich vastzetten in de lens.

Frank, met grotere correcties zul je toch 's avonds een soort halo-effect zien. Daar valt weinig aan te doen. Ik heb zelf -4 en daarmee zie ik het ook. Maar de 1 vindt dit hinderlijk en de ander niet. Zo geldt het dubbel voor -5.
pi_32086249
Oh ja - rooierooie, ik denk niet dat je zo'n grote verandering in de sterkte had, maar dat je 'dubbel ziet' met je ene oog. Dat komt dan doordat de lens gewoon niet recht op je oog blijft zitten. Ik kan me wel voorstellen dat de lens dusdanig scheef zit, dat de rand recht op je pupil zit, waardoor je wel hele vreemde dingen kunt krijgen, waaronder een 'deukje' in je oog op die rand. Als je dan door dat deukje kijkt, heb je uiteraard een hele andere sterkte dan gebruikelijk. Dan kun je zelfs links van het midden -2 hebben en rechts ervan +2 of zo.
pi_32091048
Joehoee, waarom lezen jullie nou niet een beetje beter? Dat van die vervuilde lens van mij is al maaaaanden geleden, dat speelt allang niet meer! Die lens is toen schoongemaakt en ik heb al maanden nergens last meer van.

Ik heb dit topic omhoog gehaald omdat ik een heel andere vraag heb, die ik voor alle duidelijkheid nóg maar een keer stel: waarom moeten nachtlenzen na 1 jaar al vervangen worden terwijl gewone harde lenzen jaren meegaan?
pi_32115513
uhmm... Rooierooie, waarom lees jij zelf ook niet wat beter?
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:17 schreef Bright het volgende:
Nou, zal'k 'm dan maar beantwoorden?

Over de lens zit een coating. Deze maakt de lens 'lekker glad', dus zodat deze niet zo snel aan je oog blijft plakken doordat het vocht er gemakkelijker onderdoor kan.
Als de coating minder wordt, dan merk je dat op je oog: de lens 'plakt' en je oog lijkt droger.
Als de coating flink is geslonken, dan merk je het ook tijdens schoonmaken: bij wrijven met je vinger voelt de lens echt stroever.
...
Overigens, waarom vraag je het niet gewoon aan je opti? En als hij een antwoord geeft dat jou niet helemaal tevreden stelt, dan vraag je toch gewoon door? Die man/vrouw zou er verstand van moeten hebben, hoor!
pi_32117165
quote:
Op woensdag 9 november 2005 13:21 schreef Bright het volgende:
Overigens, waarom vraag je het niet gewoon aan je opti? En als hij een antwoord geeft dat jou niet helemaal tevreden stelt, dan vraag je toch gewoon door? Die man/vrouw zou er verstand van moeten hebben, hoor!
Omdat mijn opti juist degene is die ik telkens op mijn nummermelder zie staan en die m'n voicemail al eens heeft ingesproken met de mededeling dat het tijd is om mijn nachtlenzen te gaan vervangen. Van een zaak die 360 euro casht voor een paar lenzen verwacht ik niet dat die mij eens even haarfijn zullen gaan uitleggen dat het eigenlijk helemaal niet nodig is om nu al m'n lenzen te vervangen.

Uit jouw coating-verhaal bleek niet dat je het over nachtlenzen had, ik ging er vanuit dat wat jij schreef op alle harde lenzen sloeg. Waarom zit er dan niet over alle harde lenzen zo'n coating? Ik merk niet dat mijn lenzen nu stroever zijn dan eerst in ieder geval.
  woensdag 9 november 2005 @ 22:38:39 #29
92009 kitkat
Have a break...
pi_32131704
Foutje
Wie is daar....
  woensdag 9 november 2005 @ 22:39:34 #30
92009 kitkat
Have a break...
pi_32131745
Ik heb even snel het topic doorgelopen en de enigste prijs die ik kon vinden was 295,- (heb niet alles doorgekeken;))
Wat is de gemiddelde prijs per maand die jullie voor nachtlenzen betalen?
Zijn nachtlenzen ook te verkrijgen bij de goedkopere opticiens of zijn dit echt de wat 'duurdere' opticiens waar ze verkrijgbaar zijn? Alvast bedankt!
Wie is daar....
pi_32132631
Ik betaal 360 euro voor mijn nachtlenzen en dat bedrag betaal ik ineens, dus niet per maand.

Nachtlenzen zijn zeker niet bij alle opticiens te krijgen, en al helemaal niet bij ketens volgens mij, maar daar kan ik me in vergissen. Ik heb ze nu twee jaar en woon in Utrecht en destijds was er geen enkele opticien in Utrecht die ze verkocht, ik moest er voor naar een omliggende plaats. Maar dat kan nu twee jaar later natuurlijk heel anders zijn. Ik heb destijds een mailtje gestuurd naar het contactadres dat op www.nachtlenzen.nl staat, met de vraag of zij mij een lijstje met opticiens bij mij in de buurt konden geven die nachtlenzen verkopen en ik kreeg toen een aantal adressen. Het opmeten van je ogen gebeurt op een heel andere manier dan voor gewone lenzen of een bril, je opticien moet er een speciale training voor gehad hebben, vandaar dat niet alle opticiens nachtlenzen verkopen.
pi_32139058
Ik betaal nu 35 euro per maand, dus 420 euro per jaar. Dat is inclusief lenzen, vloeistof en verzekering. Ik heb niet die nachtlenzen van www.nachtlenzen.nl, want die zaten echt k^&*$te, terwijl deze die ik nu heb wel goed zitten. Dat zijn Dreamlite lenzen.
  donderdag 10 november 2005 @ 18:22:15 #33
92009 kitkat
Have a break...
pi_32154660
quote:
Op woensdag 9 november 2005 23:01 schreef rooierooie het volgende:
Ik betaal 360 euro voor mijn nachtlenzen en dat bedrag betaal ik ineens, dus niet per maand.

Nachtlenzen zijn zeker niet bij alle opticiens te krijgen, en al helemaal niet bij ketens volgens mij, maar daar kan ik me in vergissen. Ik heb ze nu twee jaar en woon in Utrecht en destijds was er geen enkele opticien in Utrecht die ze verkocht, ik moest er voor naar een omliggende plaats. Maar dat kan nu twee jaar later natuurlijk heel anders zijn. Ik heb destijds een mailtje gestuurd naar het contactadres dat op www.nachtlenzen.nl staat, met de vraag of zij mij een lijstje met opticiens bij mij in de buurt konden geven die nachtlenzen verkopen en ik kreeg toen een aantal adressen. Het opmeten van je ogen gebeurt op een heel andere manier dan voor gewone lenzen of een bril, je opticien moet er een speciale training voor gehad hebben, vandaar dat niet alle opticiens nachtlenzen verkopen.
Ok bedankt!
Wie is daar....
  zaterdag 12 november 2005 @ 11:22:15 #34
73888 DIA
die ja .....
pi_32200245
quote:
Op donderdag 10 november 2005 07:48 schreef Bright het volgende:
Ik betaal nu 35 euro per maand, dus 420 euro per jaar. Dat is inclusief lenzen, vloeistof en verzekering. Ik heb niet die nachtlenzen van www.nachtlenzen.nl, want die zaten echt k^&*$te, terwijl deze die ik nu heb wel goed zitten. Dat zijn Dreamlite lenzen.
bij die dreamlite zaten ze na levering meteen goed? dus goede sterkte etc. of moest er nog gecorrigeerd worden?
pi_32448733
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 11:22 schreef DIA het volgende:

[..]

bij die dreamlite zaten ze na levering meteen goed? dus goede sterkte etc. of moest er nog gecorrigeerd worden?
Sterkte was prima, maar ik zag soms een beetje dubbel (in plaats van 1 centrum had mijn rechteroog er twee, waardoor je 2 beelden ziet die net naast elkaar staan, alsof je lens net iets scheef zat)
Ze zaten wel gelijk comfortabel, ook als ik ze al een uurtje eerder in deed (waardoor dus door knipperen meer irritatie kan ontstaan)
  maandag 21 november 2005 @ 19:21:54 #36
73888 DIA
die ja .....
pi_32459855
quote:
Op maandag 21 november 2005 11:53 schreef Bright het volgende:

[..]

Sterkte was prima, maar ik zag soms een beetje dubbel (in plaats van 1 centrum had mijn rechteroog er twee, waardoor je 2 beelden ziet die net naast elkaar staan, alsof je lens net iets scheef zat)
Ze zaten wel gelijk comfortabel, ook als ik ze al een uurtje eerder in deed (waardoor dus door knipperen meer irritatie kan ontstaan)
ik heb ze nu ook voor de 2e dag, met rechts heb ik ong hetzelfde probleem als jij,
heb je daarvoor een nieuwe gekregen?
of duurd het eerst een week voordat ze op de juiste sterkte zitten?
pi_32896176
Ik ben nu ook met nachtlenzen bezig en het moet van ver komen volgens mij.
Mijn sterkte is -4 en ik heb ze nu 5 nachten in gehad.
Als het donker is is het helemaal drama en overdag is het ook net alsof je een beetje dubbel ziet.
Moet ik nog meer geduld hebben? Ben er eigenlijk een beetje flauw van.
Ook omdat met mijn eerste paar lenzen de correctie teveel bovenin de pupil zat.
Daardoor zag ik al helemaal wazig.
pi_32904772
Ik raad je echt aan om het wat langer vol te houden, geef het een week of twee. Ik zag in het begin ook een tijdje dubbel, maar dat is helemaal weggegaan. Jij hebt hebt wel een hogere sterkte dan ik, maar wie weet komt het ook bij jou gewoon goed.
pi_32910887
quote:
Op maandag 21 november 2005 19:21 schreef DIA het volgende:
[..]
ik heb ze nu ook voor de 2e dag, met rechts heb ik ong hetzelfde probleem als jij,
heb je daarvoor een nieuwe gekregen?
of duurd het eerst een week voordat ze op de juiste sterkte zitten?
Je mag niet altijd dubbel zien; die lenzen zorgen er gewoon voor dat je scherp ziet (na een week of zo pas! En pas na 2 weken kun je een beetje gaan beoordelen of ze goed zijn); ik had een verkeerde vorm lens. Daardoor bleef deze niet goed zitten en kon zo een heel klein stukje verplaatsen, waardoor ik 2 brandpunten had. Dat resulteert uiteraard in dubbel zien. Dat is toen prima opgelost met een nieuwe lens (een ander type)
quote:
Op woensdag 7 december 2005 17:33 schreef Marcellllll het volgende:
Ik ben nu ook met nachtlenzen bezig en het moet van ver komen volgens mij.
Mijn sterkte is -4 en ik heb ze nu 5 nachten in gehad.
Als het donker is is het helemaal drama en overdag is het ook net alsof je een beetje dubbel ziet.
Moet ik nog meer geduld hebben? Ben er eigenlijk een beetje flauw van.
Ook omdat met mijn eerste paar lenzen de correctie teveel bovenin de pupil zat.
Daardoor zag ik al helemaal wazig.
Wat je in het donker 'hoort' te zien, is een soort halo-effect bij lichtpunten. Dus tijdens het in het donker rijden kun je een soort schittering zien bij elk lichtpunt. Als je je concentreert (dan wordt de pupil kleiner), dan zie je de schittering weggaan en het beeld iets donkerder worden.
Daaruit blijkt al dat je pupil 's avonds zo groot is, dat het de gevormde rand (de rand van de lens 's nachts als je ze in hebt) raakt.

Ik zou het gewoon nog een tijdje volhouden. Je kunt dit wel al melden bij je opti, maar die zal ook wel vragen of je het een maand kunt uithouden. Pas dan kunnen ze echt goed meten en controleren wat het resultaat van de lens op je oog is. Pas dan kunnen ze dus een andere lens aanmeten.
pi_32929455
Ik heb trouwens een tip voor mensen die heel erg last hebben van het halo effect maar wel met de auto weg willen (zoals ik dus).
Doe gewoon de binnenverlichting aan, daardoor wordt je pupil kleiner.
Scheelt enorm.

Morgen heb ik de lenzen 6 keer ingehad, blijft spannend.
Moet wel eerlijk bekennen dat het wel een vermoeiende week is zo.
Je wil zo graag weer scherp zien......
pi_32937102
Marcelll, dat hoeft niet - je kunt je ook leren concentreren. Als je dat doet, dan worden je pupillen vanzelf iets kleiner. Dat concentreren kun je leren door steeds echt te focussen, bijvoorbeeld even focussen op de achterlichten, daarna op lichten van de auto ervoor, dan van je dashboard, een lamp veel verderop, etc. (Aandacht voor het verkeer houden wordt daardoor ook beter)

Het went eigenlijk ook vanzelf wel, hoor ... Ik heb nu toch zo'n 1x per week dat ik 's nachts m'n lenzen gewoon helemaal niet meer in doe. Ook dat kan dus nog.

En ik kon met dat dubbel zien toch wel scherp zien, hoor, want dat is weer iets anders. Je ziet gewoon alles scherp, maar met een wat vaag beeld net naast het juiste beeld. Het is lastig om verkeersborden te lezen, maar verder ging het best.
Als je echt niet scherp ziet, dan is er iets anders aan de hand.
pi_34104946
Hey,

Ik weet pas sinds vandaag dat er zo nachtlenzen bestaan. Spijtig dat ik dit niet eerder ben teweten gekomen, want ondertussen heb ik reeds -6. Ik las op een ander forum dat er iemand was met deze sterkte. Maar hier heb ik nog niemand tegengekomen die -6 heeft, en toch maandlenzen heeft? Dat forum was van 2003, dus ik dacht: misschien dat de technologie toch al wat verder zit, dus ook grotere sterktes mogelijk zijn. Weet iemand dit?

Wes
pi_34149646
min 6 heb ik nog niet van gehoord, hoor. En wat ook het probleem is, het 'halo-effect' wordt ook steeds groter, naarmate de sterkte meer gecorrigeerd moet worden. Dus of -6 er komend jaar in zit, dat betwijfel ik. (-5 zal het maximum (minimum ) zijn)
pi_34639449
Ik heb nu nachtlenzen sinds 5 dagen (de testlenzen, permanente zullen deze week klaar zijn). Ik heb vreselijk veel moeite om in slaap te geraken en word van het minste terug wakker. Hebben nog mensen zoveel moeilijkheden om aan het gevoel te wennen? Bij mij duurt het minimum 1-1.5u vooraleer ik de slaap kan vatten en dan slaap ik misschien zo'n 4u en word ik terug wakker.
Dit tempo kan ik niet aanhouden

Zijn er mensen die hetzelfde voorhebben als ik of is dit helemaal niet normaal?
HELP
pi_34663780
nope, helemaal geen last van gehad. Je hebt dus duidelijk nachtlenzen (het merk dus he); die zitten in het begin slechter (die kon ik ook niet goed hebben)
pi_34677091
Het merk van mijn lenzen is NKL. Heb jij die ook gehad Bright? En indien ja, welke heb je nu dan?
pi_34705927
Ik heb nu de Dreamlite - die bevallen me prima. De NKL (dacht ik) zijn die gasten die je eerst een proef-lens aansmeren. Deze lens is 'zo ongeveer hetzelfde als je straks krijgt'. Een standaard lens dus, die grotendeels overeenkomt met je eigen oogbolling.

Bij de Dreamlite kreeg ik direct eigen lenzen aangemeten. Deze zaten echt gelijk veel beter. Nog beter dan 'gewone' harde lenzen. Later moesten ze wel nog allebei worden veranderd voor een iets ander type (omdat ik soms 2 brandpunten in mijn oog had in plaats van 1; als gevolg daarvan kun je een soort schaduwbeeld krijgen) maar dat komt niet zo vaak voor.

edit: deze dus: http://www.kokoptiek.nl/prod_nachtlens.htm
pi_34707516
Inderdaad ja, ik heb eerst een proeflens gekregen. Ik heb nu sinds 2 dagen de definitieve en ik moet zeggen dat deze iets beter zitten maar toch nog helemaal niet aangenaam. Ik zal het gewoon wat meer tijd moeten geven. Als ze me na een week nog zo hard storen dan moet ik toch misschien maar eens naar een alternatief gaan uitkijken.
Heb jij trouwens bij dezelfde optieker kunnen overstappen van NKL naar Dreamlite?
pi_34707938
nee - de opticien die de NKL verkocht had er naar mijn mening te weinig verstand van. Ik ben lekker overgestapt naar een andere opticien. (Trouwens, die eerste had alleen maar NKL en vertelde dat dat het enige merk was die het nachtlenzen-systeem maakt, iets dat dus helemaal niet waar is)
pi_34725027
Je was dus maw een pak geld kwijt door die overstap? Ik heb net een search gedaan naar Dreamlite en NKL. Ik vind helaas geen officiële site van Dreamlite. Op sommige sites zie je dan weer staan 'Dreamlite van NKL'. Ik word gek hier ... slaap vatten duurt 2-3 uur en als ik even wakker word dan moeten ze direct uit. Mijn ogen zijn niet geïrriteerd ofzo maar ik voel ze zo hard zitten dat ik er onnozel van word

[ Bericht 1% gewijzigd door Ramis op 04-02-2006 12:13:37 ]
pi_34786053
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 12:08 schreef Ramis het volgende:
Je was dus maw een pak geld kwijt door die overstap? Ik heb net een search gedaan naar Dreamlite en NKL. Ik vind helaas geen officiële site van Dreamlite. Op sommige sites zie je dan weer staan \'Dreamlite van NKL\'. Ik word gek hier ... slaap vatten duurt 2-3 uur en als ik even wakker word dan moeten ze direct uit. Mijn ogen zijn niet geïrriteerd ofzo maar ik voel ze zo hard zitten dat ik er onnozel van word
Die nachtlenzen had ik nog op proef - heb dus alleen (!) het consult en de controles moeten betalen, maar niet de lenzen. Maar ook dan kostte het inderdaad nog wel wat, helaas.
Best wel stom, want in feite geven ze een product dat (voor mij) helemaal niet geschikt is. Ik loop zelf dat risico in plaats van dat ze het risico zelf nemen. Ze zeggen toch niet voor niets dat het voor bijna iedereen geschikt is?

Hier is de website van de leverancier:
http://www.procornea.nl/
pi_35539152
Ik heb nu 4 nachten nachtlenzen (dreamlens) en ze bevallen tot nu toe wel prima. Ik voel ze bijna niet zitten en kan er dus prima mee slapen.
Met mn linkeroog zag ik vanaf de eerste dag al erg goed, met mn rechteroog zie ik nog steeds een beetje dubbel. Erg irritant.
Bij daglicht (buiten) zie ik met beide ogen bijna perfect, maar binnen en in het schemerdonker zie ik met beide ogen erg slecht. Weet iemand of dit blijvend is, dat je in het donker niet heel goed kan zien?
pi_35540107
Wat bedoel je met 'erg slecht'? Je houdt een soort halo-effect, of een schittering van lichtpunten, maar verder geen probleem. Ik kan nog prima in het donker autorijden, bijvoorbeeld. (Terwijl ik -4.00 en -4.25 heb)

djSilk, je moet misschien voor je slechte oog een ander vorm lens hebben, dat had ik met beide ogen. Toen ik m'n andere type lenzen kreeg, wat het gelijk veel beter.
pi_35541083
nou, als er binnen niet veel daglicht is, zie ik met beide ogen dubbel en zelfs wazig, het halo-effect heb ik (nog) de hele dag. Maar dit is dus mijn 4e dag, dus waarschijnlijk wordt t nog beter.
Ik ga zaterdag weer voor controle, afgelopen zaterdag zei de opt. dat alles er prima uitzag, dus ik moet maar even afwachten denk ik...
pi_35543706
Als je dubbel ziet, dan kan ook de optie dat zien. Dan kan die ook niet zeggen dat alles goed is.
  dinsdag 28 maart 2006 @ 17:11:23 #56
13760 Angelic1
Never a dull moment
pi_36438971
Ik ga vannacht voor het eerst met nachtlenzen slapen. Ben benieuwd naar het resultaat morgen. Na hoeveel dagen zagen jullie goed?
***I have an attitude and I'm not afraid to use it***
Angelic1 since 2001
pi_36460777
Nou djSilk, na 4 dagen was het hier al echt goed hoor. Veel beter dan na 4 dagen is het nooit geworden.

En inderdaad kan de opti zo zien dat je dubbel kijkt, want dan heb je 2 brandpunten in je oog zitten.
Wazig kan komen doordat je oog niet geheel is aangepast (of je verwart het een beetje met het dubbele gezichtsveld) en halo's overdag is ook wel vreemd. Van welke oogafwijking kom je dan? (bij mij afgerond -4)

Angelic1, hoe is het bevallen?
  donderdag 30 maart 2006 @ 13:22:40 #58
13760 Angelic1
Never a dull moment
pi_36490280
Ik heb ze nu twee nachten in en mijn ogen zijn wel een puntje of 2 vooruit gegaan (ik had -4.5), maar nog niet acceptabel in ieder geval. Kan nog geen autorijden enzo. Ik hoop dat ik dus zaterdag eindelijk overdag zonder lenzen kan zien als het in dit tempo doorgaat. Rechts zie ik nu overigens beter dan links.
Angelic1 since 2001
  donderdag 30 maart 2006 @ 18:53:06 #59
73888 DIA
die ja .....
pi_36500425
djSilk... dat wazig zien in schemering kan komen doordat de lens te klein is ... je pupillen worden bij schemering groter en komen zo naast het goede weggedrukte deel van je oog uit. Dit is mogelijk op te lossen door lenzen met een iets grotere diameter.

angelic ze zijn bijna nooit allebei in 1 keer goed, je ogen worden weer doorgemeten en in de resultaten doorgestuurd naar de fabriek waar ze opnieuw je lens maken.
pi_36500455
En wanneer moet je weer naar de opti terug voor controle? Ik moest de dag erna en 2 dagen erna, vervolgens een week later of zo.
  donderdag 30 maart 2006 @ 18:58:26 #61
73888 DIA
die ja .....
pi_36500594
ja dan weer 1 of 2 weken later
  vrijdag 31 maart 2006 @ 14:04:29 #62
13760 Angelic1
Never a dull moment
pi_36523040
Pas dinsdag weer. Moest het eerst een weekje proberen.
Angelic1 since 2001
pi_36811005
Hey heb een vraagje, ik draag nu anderhalve week nachtlenzen (-4,5) maar heb last van halo's of hoe noem je dat rond lichtbronnen zoals straatverlichting maar ook op TV of PC letters (ondertiteling dus) hebben een reflectie eronder. Zal dit verdwijnen? Want zo is het echt niet fijn om TV te kijken
pi_36815678
na anderhalve week denk ik niet dat dat nog verdwijnt hoor. Maar je hebt het alleen aan de onderzijde? Dan is het ook mogelijk dat de lenzen gewoon niet goed in het midden van je ogen zitten (iets te hoog dus)
Daarvoor zul je toch echt bij je opti moeten klagen (ja, klagen! anders 'valt het wel mee')
pi_37104414
Hoi,

ben gisteren voor controle naar de opticien geweest (draag zachte lenzen) en gevraagd of er ondertussen al vordering was op het gebied van nachtlenzen. Ik heb vorig jaar nachtlenzen geprobeerd, maar omdat ik een sterkte van -4,50 heb, kon ik de correctie niet helemaal halen .
Nu krijgen ze binnenkort nieuwe software binnen om hogere sterktes te kunnen corrigeren. Deze lenzen gaan dus nog iets meer druk uitoefenen op het oog. Het doel van NKL is om een zo hoog mogelijke sterkte te kunnen corrigeren, en bij Procornea om een zo hoog mogelijke cilinder te kunnen corrigeren.
Ik heb in ieder geval aangegeven dat ik wel proefkonijn wil zijn, dus ik hoop dfat ze me dan gaan bellen. Ik houdt julie op de hoogte als ik iets meer weet.
pi_37496914
Hallo,

Ik draag nu zo'n 4 maanden nachtlenzen van Procornea. Na 5 maal een nieuwe linkerlens te hebben gehad blijft het zicht 's-avonds te veel teruglopen links. Rechts schijnt de lens iets te veel te corrigeren waardoor het zicht rechts 's-avonds ook niet helemaal goed is. Met name teletekst kijkt niet fijn 's-avonds (er zit een waas om de gekleurde letters heen) maar ook ondertiteling is vaak wat wazig. Herkent iemand dit? Mijn sterkte is -1,5 met een cylinder van -1 bij beide ogen.

Verder zie ik met de lenzen in zeer slecht. Ik kan met lenzen in niet tv kijken of lezen. Ik kan de lenzen daarom pas vlak voor het slapen gaan inzetten. Mijn opticien zegt dat dit met stand van de cylinder te maken heeft. Hebben meer mensen hier last van? Ik hoor het graag.
pi_37542498
quote:
Op woensdag 19 april 2006 19:24 schreef Frank68 het volgende:
Hoi,

ben gisteren voor controle naar de opticien geweest (draag zachte lenzen) en gevraagd of er ondertussen al vordering was op het gebied van nachtlenzen. Ik heb vorig jaar nachtlenzen geprobeerd, maar omdat ik een sterkte van -4,50 heb, kon ik de correctie niet helemaal halen .
Nu krijgen ze binnenkort nieuwe software binnen om hogere sterktes te kunnen corrigeren. Deze lenzen gaan dus nog iets meer druk uitoefenen op het oog. Het doel van NKL is om een zo hoog mogelijke sterkte te kunnen corrigeren, en bij Procornea om een zo hoog mogelijke cilinder te kunnen corrigeren.
Ik heb in ieder geval aangegeven dat ik wel proefkonijn wil zijn, dus ik hoop dfat ze me dan gaan bellen. Ik houdt julie op de hoogte als ik iets meer weet.
Het eerste dat je zegt is niet waar; ze kunnen al een tijdje tot -4.50 corrigeren. Alleen kan dat bij de 1 wel en bij de ander niet. Dus zonder dit echt te hebben getest kunnen ze dit niet aangeven.
Verder weet ik niet van verschillende doelen van de merken af, maar ik heb qua lenzen -4 en -4.25 (hoewel die ook weleens -4.50 is geweest!) en dat ging zonder morren, al 1,5 jaar geleden.

Na nogmaals gelezen te hebben en gemerkt te hebben dat je 't hebt getest: Welk merk had je uitgeprobeerd? NKL of die Dreamlite? (Ik heb die laatste en ze bevallen me prima)
pi_37782650
Hoi,

ik heb die van NKL geprobeerd. Volgens de opticien had ik de meeste kans met deze. Zij voeren ook die van Procornea, maar daarmee zou het helemaal niet haalbaar zijn volgens hun.
Kan natuurlijk ook zijn dat ze meer verdienen aan die van NKL. Ik wil graag die van Procornea proberen, maar de opti houdt het allemaal een beetje af.
Misschien maar eens naar een ander. Heb jij die van NKL geprobeerd gehad, en wat waren dan je ervaringen?

Frank
pi_37836082
Mijn ervaring?
NKL zit voor geen meter; ik kon er niet aan wennen en - blijkbaar konden ze mijn sterkte niet aan (wat natuurlijk flauwekul is, omdat ik -4 en -4.25 heb)

Met de dreamlite ben ik zeer tevreden; elke nacht in, behalve zaterdag op zondag en soms als ik geen zin heb. De dag erna zie ik nog scherp genoeg.
De lenzen zitten lekker. Als ik opsta doe ik eerst in elk oog een druppel vocht (ik heb hele droge ogen, daarom kon ik geen daglenzen meer hebben) en dan na wassen en aankleden doe ik ze uit en maak ze schoon. Geen probleem daarmee.

Maar ja, mijn ervaringen zijn hier al eerder aan de beurt geweest

Frank, je kunt gewoon zoeken op google o.i.d. naar dreamlite en je komt verschillende opticiens tegen. Het lijkt me wel dat je er 1 kunt vinden die dichtbij zit.
pi_37902489
Ik ben een beetje aan het zoeken naar een alternatief voor mijn zachte lenzen. Ik verpest op het moment me ogen hiermee. Mijn ogen zijn een stuk roder als 5 jaar terug(daarvoor een bril) en bij mijn laatste bezoek aan optiecien(eye wish) werd dit mij ook verteld en heb toen een ander soort lens gekregen. Opzich bevallen ze wel alleen ik werk in de horeca waar veel gerookt wordt en heb vaak last van droge of geirriteerde ogen. Een laserbehandeling zie ik niet meer zitten na de uitzending van Radar(oid)

Nu wil ik dus nachtlenzen gaan proberen, maar moet je hiervoor een bepaalde tijd slapen of maakt het niet uit. Ik ben vaak langer als 14 uur wakker, wat dus ook niet goed is voor me zachte lenzen volgens mij, en soms slaap ik nog geen 6 uur. Zou dit een probleem zijn of maakt het niet uit hoelang je slaapt?

Sterktes zijn: rechts -2,50 en links -3,75 geloof ik(kan ook -4 zijn)

En als er mensen zijn die ervaring hebben over lensinmplantaties hoor ik deze graag. Ik wil echt van me lenzen af eigenlijk en altijd scherp kunnen zien.
  woensdag 17 mei 2006 @ 08:19:02 #71
13760 Angelic1
Never a dull moment
pi_37905061
Langer als 14 uur wakker? Dus je slaapt 10 uur? Ik wou dat ik dat kon.. haha. Ik slaap maar een uurtje of 7 met nachtlenzen. Bij mij is het zicht nog niet 100%, maar er is nu een nieuwe nachtlens uit met cilinder en die is nu voor me besteld. Ik heb namelijk een sterkte van -4,5 met cilinder van 1 nogwat... ben benieuwd of dat de laatste paar procentjes opheft.
Angelic1 since 2001
pi_37935435
Angelic1,

jij heb dus dezelfde sterkte als ik, en ook nog cilinder erop. Weet je van welk merk je ze hebt?
  woensdag 17 mei 2006 @ 23:06:46 #73
13760 Angelic1
Never a dull moment
pi_37935718
Ik heb NKL! Toen ik er een maand geleden mee begon hadden ze die lenzen met cilinder nog niet, nu wel. Dus ik ben heel benieuwd.
Angelic1 since 2001
pi_37939979
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 08:19 schreef Angelic1 het volgende:
Langer als 14 uur wakker? Dus je slaapt 10 uur? Ik wou dat ik dat kon.. haha. Ik slaap maar een uurtje of 7 met nachtlenzen. Bij mij is het zicht nog niet 100%, maar er is nu een nieuwe nachtlens uit met cilinder en die is nu voor me besteld. Ik heb namelijk een sterkte van -4,5 met cilinder van 1 nogwat... ben benieuwd of dat de laatste paar procentjes opheft.
Ja ik bedoel eigenlijk meer aan het werk/bezig. Slaap gemiddeld 6/7 uur.
pi_37940778
Je hebt zo'n 4 uur nodig om in ieder geval 's avonds nog voldoende te kunnen zien, maar ik denk dat die hoeveelheid per persoon iets anders zal zijn.
Ik sla regelmatig een nacht over en de volgende dag zie ik nog prima. Ok, niet 100%, maar dat is logisch; ik denk dat ik dan 's ochtend op -0.5 zit. Wellicht komt dat doordat ik 's ochtends nadat ik de lenzen in heb gehad op +0.5 zit. (gemeten door oogarts)
  donderdag 18 mei 2006 @ 09:34:52 #76
13760 Angelic1
Never a dull moment
pi_37941904
Nou, ik moet ze echt elke nacht wel in doen en heb minimaal 7 uur slaap nodig om 's avonds ook nog redelijk goed te kunnen zien, dus dat zal per persoon verschillen. Met 4 uurtjes slaap zie ik echt niet helemaal goed.
Angelic1 since 2001
pi_37944594
De nachtlenzen hebben toch altijd een cylinder-mogelijkheid? Wat is er dan voor nieuws uit?
Ik bedoel, ik heb ook een cylinder (beetje), maar dat is gewoon gelijk meegenomen; de lens wordt toch specifiek voor je eigen oog aangemaakt, kunnen ze ook die cylinder er gelijk in brengen (is dus ook geen 'meerwerk' of zo)

En heb je echt 7 uur nodig? Da's wel lang. Maar je lenzen zijn sowieso nog niet goed, want je ziet er niet 100% mee. Hopelijk dan wel met die nieuwe lenzen!
  donderdag 18 mei 2006 @ 12:53:37 #78
13760 Angelic1
Never a dull moment
pi_37947823
Waarschijnlijk een hogere sterkte? Ze konden namelijk eerst niet zorgen dat ik 100% zicht had en nu wel. Hogere cilindersterkte misschien? Het is in ieder geval iets waardoor ze het wel op kunnen heffen.
Angelic1 since 2001
pi_37956919
Hmm... Nou ja, we zullen wel zien
  donderdag 18 mei 2006 @ 17:42:46 #80
13760 Angelic1
Never a dull moment
pi_37957577
Dat hoop ik wel ja
Angelic1 since 2001
pi_37961418
Kun je ook nachtlenzen als je conische ogen hebt?

Zachte lenzen kan ik in ieder geval niet dragen, harde wel
pi_37976964
Hmm ik heb beetje de prijzen bekeken en misschien ga ik ze toch laseren... Die kosten heb je er na ongeveer 5 a 6 jaar uit ongeveer. De uitzending van radar was wel even schrikbarend, maar dit waren allemaal extreme gevallen en ze hebben zich niet gericht op de 1000en mensen die wél een succesvolle operatie hebben gehad.
pi_37977921
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 19:47 schreef riX- het volgende:
Kun je ook nachtlenzen als je conische ogen hebt?

Zachte lenzen kan ik in ieder geval niet dragen, harde wel
Ja, dat kan. Je hebt 2 'soorten' modellen van de lenzen (i.i.g. van Dreamlite) waaronder voor een conische oogvorm uit mijn hoofd dit is, niet opgezocht dit is
  vrijdag 19 mei 2006 @ 08:26:09 #84
13760 Angelic1
Never a dull moment
pi_37978244
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 02:19 schreef Poit- het volgende:
Hmm ik heb beetje de prijzen bekeken en misschien ga ik ze toch laseren... Die kosten heb je er na ongeveer 5 a 6 jaar uit ongeveer. De uitzending van radar was wel even schrikbarend, maar dit waren allemaal extreme gevallen en ze hebben zich niet gericht op de 1000en mensen die wél een succesvolle operatie hebben gehad.
Ik heb vorig jaar een seminar over lasering gevolgd en daarin kwam onder meer naar voren dat na lasering je ogen gewoon nog achteruit kunnen gaan en het dan niet meer mogelijk is het met laseren op te lossen, dus dan moet je alsnog aan lenzen of een bril. Dat is voor mij mij een van de redenen geweest om voor nachtlenzen te kiezen.
Angelic1 since 2001
pi_37978313
Zijn nachtlenzen dan ook geschikt voor cilindrische ogen?
pi_37983181
Je bedoelt als je ook een cylinder hebt? Ja; dat heb ik ook en dat was geen probleem. Angelic1 heeft ook een cylinder en schijnt nu ook precies de goede lenzen te krijgen.

Angelic1, dat klopt; ik ken ook iemand die ze heeft laten laseren en die moet nu toch (af en toe) een bril dragen omdat het zicht niet meer 100% is.
pi_37988133
Ik heb de kutste ogen die je je maar kunt voorstellen, cylinder, conisch kan het zo gek niet bedenken. Maar ik wil gewoon geen bril op in het openbaar, daarom al 2 keer zachte lensen geprobeerd.. maar dat wou dus niet omdat ik conische ogen heb.

Nu ben ik aan de harde lenzen maar daar krijg ik echt super erge koppijn van, toch maar eens nachtlenzen proberen.. ben benieuwd.
  vrijdag 19 mei 2006 @ 16:09:40 #88
13760 Angelic1
Never a dull moment
pi_37992117
Nachtlenzen zijn ook hard, dus dat zou moeten lukken volgens mij.
Angelic1 since 2001
pi_38019048
Bright,

dus s'ochtends zit jij op +0,50 D, maar zie je het dan wel scherp genoeg, en kan je dan wel duidelijk lezen? Dat zal dan in ieder geval in de loop van de dag verbeteren en uiteindelijk weer verslechteren dan.
Zijn er hier nog meer die juist een goede ervaring met Dreamlie hebben en niet met Nachtlens van NKL.
  zaterdag 20 mei 2006 @ 16:18:08 #90
73888 DIA
die ja .....
pi_38019430
ja ik heb wel goede ervaringen met dreamlites .. alleen sterretjesvorming bij punt lichtbronnen ... dat hou je toch, ik vind het zelf niet echt storend
pi_38074281
Frank68, het blijft een tijdje 'vormvast', maar daarna gaat het langzaam achteruit. Dus ik zit 's ochtends ergens tussen +0.5 en +0.25 en dat 'verminderd' dan naar rond 0 of misschien -0.25. In ieder geval kan ik 's avonds nog prima scherp zien, ook tv, kleine lettertjes etc.

Ik heb ook 's ochtend geen last met lezen of afstand, dus die +0.5 of zo zijn geen probleem. Misschien is het wel zo dat ik dan beter zie dan wat 'normaal gesproken' volgens de natuur hoort. (Net als wanneer je net een nieuwe bril hebt, dan zie je ook een tijdje scherper dan gebruikelijk)

Die sterretjesvorming (halo-effect) van DIA heb ik ook 's avonds met autorijden of zo, maar het hindert mij in het geheel niet.
Je kunt er wel iets tegen doen: concentreren op het lichtpunt en het sterretje verdwijnt en wordt weer een echt punt. (Het is alleen moeilijker om die concentratie te houden); in feite verklein je daarmee je pupil, zodat het binnen de correctie van de lens valt (en het ook iets donderder lijkt te worden)
pi_38259238
Gister (vrijdag 26 mei) mijn NKL lenzen opghaald bij city lens rotterdam.

Vanmorgen de lenzen uit gedaan.
En wat denk je........
HELEMAAL NIETS!
kan nog geen 20 cm ver zien.

is dit normaal?
Hoe moet ik nou autorijden?
opticien weet dat ik auto gebruik voor me werk, maar werd constant gezegd dat je na 1 a 2 dagen niet haarscherp zou zien maar wel genoeg voor je dagelijkse handelingen.

Heb wel daglenzen erbij gekregen ter compensatie, maar daar heb ik gezien de sterkte nu ook weinig aan.

mijn ogen zijn -4 / -3,5
de daglenzen (meegegeven voor als in de loop van de dag het zicht minder wordt) zijn -2 /1,5

Is het normaal dat je na dag 1 geen verbetering heb?

graag met spoed jullie reactie's.

heb morgen ochtend weer een auto rit van 3 uur voor de boeg....
  zaterdag 27 mei 2006 @ 09:07:49 #93
13760 Angelic1
Never a dull moment
pi_38259470
Bij mij duurde het wel 3 dagen voor ik auto kon rijden. De oplossing; gewoon je nachtlenzen in de auto indoen. Of anders bij het Kruidvat ofzo een setje zachte lenzen kopen met de sterkte die je denkt ndig te hebben.
Angelic1 since 2001
pi_38259577
thnx,
maar is het normaal dat ik echt geen verbetering zie?

moet ik gewoon blijven volhouden?

1 ding weet ik zeker, zo kan ik nog geeneens rechtuit lopen...
pi_38259976
Ik kreeg voor de 1e 2 dagen gewoon zachte daglenzen mee, ik dacht van -2,5 en -1 of zo. Terwijl ik zelf -4.25 heb.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 10:37:56 #96
13760 Angelic1
Never a dull moment
pi_38260652
Ik zag de eerste dag ook helemaal geen verbetering. Terwijl een vriendin van mij na een dag al meteen scherp zag. Maar ik heb ook wel van mensen gehoord dat het wel een week duurde voordat ze weer normaal iets konden doen.
Angelic1 since 2001
pi_38293323
nu dag 2 van mijn nachtlenzen....

vannacht voor de 2e keer de lenzen in gehad.
sochtends uit, en weer helemaal niks.

gister bij citylens een zooi daglenzen gehaald van verschilende sterktes.
heb nu lenzen in van 3,0/3,5
ik heb normaal 3,5/4.0

dus zo te zien een half puntje verbetering.
weinig na 2 nachten.....
schiet niet op zo.

als ik wakker word zie ik trouwens ook bijna niks door de lenzen, is dat normaal?
als ik ze inzet zie ik wel aardig, zeker niet zo goed als met bril of zachte lenzen, maar het is te doen.
autorijden zou ik er niet mee doen.... het focust niet lekker op punten...

zijn er hier mensen bij wie het ook zo langzaam ging? heb diverse forums gelezen, maar iedereen zegt toch dat na, 2 dagen al een aardig verschil merkbaar moet zijn.
pi_38296008
Dat klopt niet; als je wakker wordt kan het hooguit wat droog zijn, maar je moet door de nachtlenzen prima kunnen zien. Anders sluiten ze niet goed op je oog (waardoor uiteraard je oog niet de juiste bolling overneemt van de lens)
'k Zou maar eens teruggaan hiermee, want inderdaad zou je na 2 nachten zeker 's ochtends al prima moeten kunnen zien (misschien dat je dan nog -1 of -0.75 zou hebben, maar niet nog -3.0!)

Dat focussen kan komen doordat je eraan moet wennen, maar ook doordat ze niet in het midden van je oog blijven (dat lijkt me tevens een reden van het nauwelijks verbeteren van je eigen ogen.)

Die lenzen zijn van NKL he. Zijn het paslenzen of echt lenzen speciaal voor jou gemaakt?
Ik kreeg bij NKL namelijk paslenzen, dus lenzen die zo ongeveer zouden moeten passen (nou, niet dus! Wat een krengen waren dat zeg!)
Als het paslenzen zijn, ga dan terug en vraag lenzen die wel goed zitten, want nu hebben ze dan blijkbaar gewoon de verkeerde gegeven.
pi_38313679
We hebben nooit over paslenzen gehad.

ogen zijn gemeten met speciaal apparaat, daarna lenzen besteld.
week later ophalen.

Ik vertrouw het voor geen meter meer, misschien en ik erg naief hoor.

maar na 2 nachten mag ik toch wel een merkbaar verschil zien...

en als ik sochtends wakker word ik het niet zo dat ik niets zie.... maar kan geen tv kijken ermee ofzo.

savonds bij het inzetten kan ik wel tv kijken, wel enorm HALO effect, maar het gaat (zolang ik veel blijf knipperen.

ik ga morgen maar weer bellen, doe ze vannacht wel weer in.
zaterdag (na 1e nacht) had ik al gebeld, toen zeiden ze dat mijn hoornvlies harder was waardoor het paar dagen zou kunnen duren voordat ik een merkbaar verschil zie, maar volgens mij is dat onzin, of niet?

En het ergste is nog dat als het niet lukt, ik mijn geld niet terug krijg (ze werken met een eigen risico).
maar dat zal toch niet opgaan als het hun fout is? nou ja, niet meteen te negatief denken....

ik laat morgen weer van me horen.....
  zondag 28 mei 2006 @ 21:53:23 #100
13760 Angelic1
Never a dull moment
pi_38315013
Ik zag de eerste 2 dagen ook echt niets (heb - 4.5), dus ik denk dat het echt niet vreemd is. Het ene oog heeft wat langer nodig dan de ander.
Angelic1 since 2001
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')