Ik geef je groot gelijk.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 00:00 schreef SadKingBilly het volgende:
Verder is hier niet meer over gepraat, maar nu vraag ik me af hoe andere mensen hierover denken?
Volgensmij gaat het er meer om wat de buren er van denken... Ze komen zeker uit een klein dorp?quote:Op zaterdag 14 mei 2005 00:09 schreef SadKingBilly het volgende:
er is maar één waarheid en dat is die van hen, luisteren doen ze niet ze praten liever
komop zeg wat een onzin. Trouwen in een katholieke kerk in Nederland vergelijken met zoiets in de VSquote:Op zaterdag 14 mei 2005 00:49 schreef Philosocles het volgende:
Een vriend van me is onlangs getrouwd, het is een Amerikaanse geluidstechneut, beetje alternatieveling, en hij stelde zich z'n huwelijk 'alternatief' voor. Nou, dat is uitgekomen, want z'n vriendin en hij (compleet ongelovig allebei) gingen even terug naar de states om te trouwen alwaar ze door paps en mams van de bruid op een compleet Joods huwelijk met alles d'r op en d'r aan werden getracteerd, inclusief alle religieuze kleding en rituelen (z'n vrienden wisten niet wat ze zagen). Nou, ze konden er wel om lachen en hebben er een leuke dag van gemaakt met z'n allen.
Als je een goeie band met die ouders hebt dan behoort ofwel bovenstaande optie tot de mogelijkheden - waarbij je het hele 'circus' als symbolisch beschouwt, en er dus een andere waarde aan toekent dan de 'heilige' die die ouders er aan toekennen. Dat hoeft elkaar niet te bijten.
quote:Op zaterdag 14 mei 2005 00:37 schreef SadKingBilly het volgende:
We komen trouwens beide uit Zwolle met zo'n 120.000 inwoners. Of je dat een dorp moet vinden mag je zelf weten
Ja, dat is wel zoquote:Op zaterdag 14 mei 2005 01:03 schreef PLAE@ het volgende:
[..] komop zeg wat een onzin. Trouwen in een katholieke kerk in Nederland vergelijken met zoiets in de VSDat gaat nooit zo leuk worden.[..]
Briljant idee!!!quote:Op zaterdag 14 mei 2005 01:06 schreef Philosocles het volgende:
[..]
Ja, dat is wel zomaar dat was het punt ook niet echt.
Misschien zo'n swingende zwarte kerkdienst dan maar?
Als ik je OP lees concludeer ik dat er met jou ook niet echt te praten valt. En respect voor je vriendin wil natuurlijk ook zeggen respect voor haar ouders. Tot op zekere hoogte natuurlijk, maar zoals ik het lees ben jij ook niet echt coulant geweest tegenover haar ouders. En zij niet tegen jou.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 00:09 schreef SadKingBilly het volgende:
Rustig praten is geen optie bij die mensen, er is maar één waarheid en dat is die van hen, luisteren doen ze niet ze praten liever (vooral over hoe zij denken dat onze relatie moet zijn, alsof wij dat met 32 en 26 niet zelf kunnen beslissen ofzo)
En dat de relatie met ze nu slecht is zal me werkelijk aan mijn reet roesten, ik heb een relatie met hun dochter en (gelukkig) niet met hen.
Nee, ik zou niet voor de kerk trouwen als geloven niks voor mij was. Sterker nog, zelfs als gelovige trouw ik hoogstwaarschijnlijk niet voor de kerk, aangezien mijn lief rasatheist is, en ik vind dat je, als je een dergelijke stap zet, er beiden achter moet staan.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 00:00 schreef SadKingBilly het volgende:
Verder is hier niet meer over gepraat, maar nu vraag ik me af hoe andere mensen hierover denken? Zou jij trouwen in de kerk als je het geloof veracht, zou jij de dag die voor jou en je partner speciaal moet zijn laten verpesten door iets wat je absoluut niet wil doen?
Wellicht zou het helpen als jij een klein beetje meer respect gaat kweken voor mensen met een andere levensbeschouwing. Zij hebben hun waarheid, jij de jouwe. Elkaar dat opdringen werkt niet, dat merk je ook als slachtoffer van een hinderlijke evangeliseringsdrang. Elkaar in waarde laten werkt wél. Gelovigen zijn niet zwak, zij hebben alleen het gevoel dat er meer is, zoals jij dat gevoel niet hebt. Allemaal even menselijk, maar accepteer dat dan ook, in plaats van hen als minderwaardig te zien. Tevens is het geloof niet bedoeld om een hogere macht de schuld te geven van dingen die fout gaan (sterker nog, als je de bijbel letterlijk neemt dan is alles wat fout gaat de schuld van de mens die in zonde leeft en daarvoor bestraft wordt, je hebt het dus over jezelf afgeroepen. Veel stromingen geloven niet meer zo overigens), dus wellicht is het handig als je in ieder geval weet waar je tegen ageert voordat je zo ontzettend puberaal het huis uit gaat stampen en dergelijken.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 00:37 schreef SadKingBilly het volgende:
Hoe komen ze er überhaubt bij dat ze mij hun manier van leven en denken moeten aanpraten, ik leef prima zonder die onzin in mijn hoofd dank je vriendelijk, alsof het leven al niet moeilijk genoeg is, mijn geest is niet zo zwak dat ik een hogere macht nodig heb om de schuld te geven van dingen die fout gaan
*met de dag een grotere hekel aan alle geloof en alles wat ermee te maken heeft krijgt*
Excuses voor een standpunt??quote:Op zaterdag 14 mei 2005 16:47 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ik dacht dat ik lomp kon zijn
Zou er toch maar even rustig over gaan praten en excuses aanbieden voor de opmerkingen over die uitnodiging. Kan jullie een hoop gedonder schelen in de toekomst.
Dat is waar.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 17:01 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ik las er iets anders in. Ik ben ook niet zo van de excuses, maar in sommige situaties zijn je trots en gelijk niet zo heel veel waard op lange termijn,
is op zich een idee,..quote:Op zaterdag 14 mei 2005 17:11 schreef BennieK het volgende:
ga anders het neo-nazisme aanhangen
Jammer dat zei hun waarheid zo nodig weer moeten opdringen aan andere mensen.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 16:18 schreef innovative het volgende:
Wellicht zou het helpen als jij een klein beetje meer respect gaat kweken voor mensen met een andere levensbeschouwing. Zij hebben hun waarheid, jij de jouwe. Elkaar dat opdringen werkt niet, dat merk je ook als slachtoffer van een hinderlijke evangeliseringsdrang. Elkaar in waarde laten werkt wél.
Hij moet toch gewoon kunnen zeggen en doen wat hij wil.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 16:18 schreef innovative het volgende:
Iemand waar je van houdt zou je beter moeten gunnen, namelijk goede verstandhoudingen. Al is het maar voor de lieve vrede.
bullshit.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 17:13 schreef gelly het volgende:
Ach, als het voor jezelf geen betekenis heeft en voor je schoonouders wel ? Ik zou het gewoon doen. Dan maar ff schijnheilig. Je moet nog ff met je schoonouders door 1 deur lijkt me.
Als je even leest, dan zeg ik dat het überhaupt niet werkt om jouw levensovertuiging op te dringen aan anderen, en dat hij dat zou moeten weten als slachtoffer van een stel overijverige schijnheilige gelovigen. Met andere woorden, ik keur ook hun daden niet goed, ze zouden elkáár in waarde moeten laten. Oók die schoonouders mogen dit niet.quote:Op zondag 15 mei 2005 04:29 schreef BDisOKE het volgende:
[..]
Jammer dat zei hun waarheid zo nodig weer moeten opdringen aan andere mensen.
Natuurlijk moet hij kunnen doen en zeggen wat hij wil, maar of iets geaccepteerd wordt of dat het voor problemen zorgt, ligt aan de manier waarop je iets zegt.quote:Hij moet toch gewoon kunnen zeggen en doen wat hij wil.
En zijn schoon ouders moeten hem niet lastig vallen met hun geloof.![]()
Mooi gezegd, ThunderChild.quote:Op maandag 16 mei 2005 17:25 schreef ThunderChild het volgende:
Voor m'n ouders of schoonouders zou ik zelf nooit in de kerk gaan trouwen, voor m'n aanstaande vrouw misschien wel . . .
Ik vroeg of jij het geloof tussen jou en je relatie wilde laten komen, als jij je schoonouders niet uitnodigd op je bruiloft dan is de reden hiervoor toch het geloof? De kerk is een gebouw dat symbolisch is voor het geloof. Het geloof is de kwestie waardoor jij niet in de kerk wilt trouwen.quote:Op maandag 16 mei 2005 17:25 schreef ThunderChild het volgende:
Voor m'n ouders of schoonouders zou ik zelf nooit in de kerk gaan trouwen, voor m'n aanstaande vrouw misschien wel . . .
quote:
nou mijn moeder gaat wel vaak...mn pa niet.......en jah ik vind er geen zak aanquote:Op dinsdag 17 mei 2005 09:36 schreef het.ismij het volgende:
Waarom alleen met kerst??
Dat vindt ik dus echt onzin,.. Ga of gewoon naar de kerk of ga niet,...Niet dat "schijnheilige" gedoe van ja we gaan met kerst,..
(Zoals ik hierboven al eerder stelde,..)
oke das wat anders dan,..quote:Op dinsdag 17 mei 2005 12:08 schreef wonder_woman het volgende:
[..]
nou mijn moeder gaat wel vaak...mn pa niet.......en jah ik vind er geen zak aan
maar we gaan maar omdat me ma het zo graag wilt
Beetje kort door de bocht hoorquote:Op zaterdag 14 mei 2005 00:37 schreef SadKingBilly het volgende:
*met de dag een grotere hekel aan alle geloof en alles wat ermee te maken heeft krijgt*
Nou, mensen die alleen met kerst en pasen naar de kerk gaan, noem ik niet zwaar kerkelijk. (zie OP). Dat noem ik van die mensen die voor de show nog even hun neus laten zien op momenten dat je er écht niet onder uit komt.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 12:28 schreef Flyingdutchman het volgende:
Kijk dat het niet klikt tussen jou en haar ouders is obvious. Maar zoals ik het lees in jouw verhaal zijn die ouders 'zwaar' kerkelijk. Hoe zwaarder de kerk sneller het vaak botst met anderen (niet) gelovigen. Er zijn nou eenmaal stromingen binnen het geloof en de een gaat daar wat verder in dan de ander. Dat jij nou net iemand treft waarvan de ouders wat zwaarder zijn oké.
Wat betreft het trouwen in de kerk.
Er zijn ook genoeg gelovigen die een hekel hebben aan dergelijke schijnheiligheid. Als je voor de kerk trouwt, dan trouw je in het aanzien van God. Dat is niet iets wat je "zomaar" doet, je maakt daar verschillende beloftes die je ook moet nakomen, vind ik. Geloof je er niet in, ga daar dan ook niet staan en doe zeker die beloftes niet.quote:Er zijn genoeg mensen die trouwen in de kerk zonder dat ze er ooit zijn geweest. Dan gaat het ze puur om bij het altaar het ja woord te geven en niet om de religieuze invalshoek daarvan
Precies,.!!quote:Op dinsdag 17 mei 2005 13:05 schreef innovative het volgende:
Als je voor de kerk trouwt, dan trouw je in het aanzien van God. Dat is niet iets wat je "zomaar" doet, je maakt daar verschillende beloftes die je ook moet nakomen, vind ik. Geloof je er niet in, ga daar dan ook niet staan en doe zeker die beloftes niet.
Tja, ik ben daar vrij rechtlijnig in. Ben zelf wel gelovig, maar als ik bij mijn vriend blijf, dan trouw ik niet voor de kerk. Hij gelooft niet, en ik vind het dan belachelijk om hem allerlei beloftes te laten doen voor een instantie die hij zinloos vindt en een God waar hij niet in gelooft.quote:
quote:Op dinsdag 17 mei 2005 13:16 schreef innovative het volgende:
[..]
Tja, ik ben daar vrij rechtlijnig in. Ben zelf wel gelovig, maar als ik bij mijn vriend blijf, dan trouw ik niet voor de kerk. Hij gelooft niet, en ik vind het dan belachelijk om hem allerlei beloftes te laten doen voor een instantie die hij zinloos vindt en een God waar hij niet in gelooft.
Ik denk dat het meer vertrouwen zo opwekken als je vriendin dat aan haar ouders duidelijk maakt, en jij duidelijk achter haar staat in die keuze ...quote:Op zaterdag 14 mei 2005 00:00 schreef SadKingBilly het volgende:
Mijn vriendin staat volledig achter me hierin maar wil natuurlijk haar ouders ook te vriend houden..
leg eens uit?quote:Op dinsdag 17 mei 2005 13:05 schreef innovative het volgende:
Er zijn ook genoeg gelovigen die een hekel hebben aan dergelijke schijnheiligheid. Als je voor de kerk trouwt, dan trouw je in het aanzien van God. Dat is niet iets wat je "zomaar" doet, je maakt daar verschillende beloftes die je ook moet nakomen, vind ik. Geloof je er niet in, ga daar dan ook niet staan en doe zeker die beloftes niet.
Dus je trouwt of voor de kerk of voor de wet,...quote:Op dinsdag 17 mei 2005 14:57 schreef OxygeneFRL het volgende:
ik wil best trouwen in de kerk als mijn vriendin dat graag wil maar ik ga geen aparte beloftes of andere onzin ervoor afsluiten..en ik ga dan ook niet nog eens trouwens bij de gemeente of het een of het ander
Een kerkelijk huwelijk heeft geen rechtswaarde, dus een burgerlijk huwelijk ontkom je niet aan..quote:Op dinsdag 17 mei 2005 15:09 schreef het.ismij het volgende:
[..]
Dus je trouwt of voor de kerk of voor de wet,...![]()
Oke dan zou ik toch voor de wet gaan,.. aangezien ik niet gelovig ben,..
Dat bedoel ik te zeggenquote:Op dinsdag 17 mei 2005 15:12 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een kerkelijk huwelijk heeft geen rechtswaarde, dus een burgerlijk huwelijk ontkom je niet aan..
Het maakt de belofte op zichzelf niet ongeldig, het is exact hetzelfde als je op het stadhuis belooft.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 13:50 schreef RM-rf het volgende:
leg eens uit?
Hoe kunnen beloftes aan een god die volgens diegene die de belofte doet niet bestaat, verkeerd zijn...?
Als iemand niet in God gelooft, maakt dat die beloftes opeens 'ongeldig'?
De gelofte die je doet is 'trouw totdat de dood ons scheidt'... oftewel, of je nu wel of niet in God gelooft, is een huwelijk een belofte waarvan men aaneemt dat je die 'meent' ... ook voor mensen die niet in 'God' zelf geloven ....
Hoeveel heb je ervoor over?quote:
neej ik ben niet gelovig....nooit echt geweestquote:Op dinsdag 17 mei 2005 12:20 schreef het.ismij het volgende:
[..]
oke das wat anders dan,..
Dus je bent niet echt gelovig,.. (imo dan,..)
Whehehequote:Op dinsdag 17 mei 2005 18:10 schreef wonder_woman het volgende:
[..]
neej ik ben niet gelovig....nooit echt geweest
wel over na gedacht....maar jah uiteindelijk ga je ook wel snappen dat god de wereld niet gemaakt kan hebben......maargoedd
Kheb er ook maar eentje in de aanbiedingquote:
Nou, er zijn wel twee momenten waarop ik van mijn vriend verwacht dat hij een dienst bij woont, om mij plezier te doen. Dat is als er iemand in mijn familie overlijdt, en bij een bruiloft van familieleden.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 18:25 schreef RvD1985 het volgende:
Ik ben vrij makkelijk in dingen zoals het geloof. Ik geloof niet en ik hoef er ook niks mee te maken te hebben. Ik vind het scheinheilig als ik naar de kerk zou gaan om iemand anders een plezier te doen. Zoals trouwen in de kerk omdat mijn vriendin dat leuk zou vinden. Netzoals ik het scheinheilig vind dat mensen die geloven hun tv verstoppen omdat ze die eigenlijk niet mogen hebben of dat ze stiekem zondags naar buiten gaan.
Dat is inderdaad iets waar ik ook aan zou deelnemen, maar ik had mij misschien niet goed verwoord, want ik vind deze zaken ook iets heel anders. Als ik bij iemand op de bruiloft kom of bij een rouwdienst en deze worden in de kerk gehouden dan vind ik niet dat ik met het geloof bezig ben zoals jij ook al zegt. Je bent er dan echt voor de andere mensen. Bij dit soort zaken zou ik dus zeker ook gaan. Maar ik zou dan niet actief deelnemen aan rituelen uit het geloof, dat vind ik dan alleen iets voor de mensen die er ook echt in geloven.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 20:59 schreef innovative het volgende:
[..]
Nou, er zijn wel twee momenten waarop ik van mijn vriend verwacht dat hij een dienst bij woont, om mij plezier te doen. Dat is als er iemand in mijn familie overlijdt, en bij een bruiloft van familieleden.
Dat zijn de enige momenten dat hij van mij aanwezig "moet" zijn (zal geen pistool tegen zijn hoofd zetten), omdat het dan om andere mensen gaat, niet om het zelf belijden van het geloof.
Dat zou ik maar niet in Wetenschap, Filosofie & Levensbeschouwing roepenquote:Op dinsdag 17 mei 2005 18:10 schreef wonder_woman het volgende:
[..]
neej ik ben niet gelovig....nooit echt geweest
wel over na gedacht....maar jah uiteindelijk ga je ook wel snappen dat god de wereld niet gemaakt kan hebben......maargoedd
Juist - helemaal mee eens. Als je mee gaat naar een dienst, dan doe je dat voor de mensen van wie je houdt. Je kunt je vriendin/vrouw/vul-maar-in bijzonder blij maken door er gewoon te zijn. En hoe moeilijk is dat nu eigenlijk? 1 tot 2 uurtjes netjes zitten, luisteren en er gewoon zijn!quote:Op dinsdag 17 mei 2005 21:56 schreef RvD1985 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad iets waar ik ook aan zou deelnemen, maar ik had mij misschien niet goed verwoord, want ik vind deze zaken ook iets heel anders. Als ik bij iemand op de bruiloft kom of bij een rouwdienst en deze worden in de kerk gehouden dan vind ik niet dat ik met het geloof bezig ben zoals jij ook al zegt. Je bent er dan echt voor de andere mensen. Bij dit soort zaken zou ik dus zeker ook gaan. Maar ik zou dan niet actief deelnemen aan rituelen uit het geloof, dat vind ik dan alleen iets voor de mensen die er ook echt in geloven.
Vanwaar dan toch de tipquote:Op woensdag 18 mei 2005 12:22 schreef Bright het volgende:
(tip: lees de bijbel hierop na; er staat dat kinderen zich tegen hun ouders horen te verzetten en dat ze hun ouders verlaten om hun vrouw (iets moderner: vrouw/man) aan te hangen, maar dat staat hier verder los van)
Totdat je in een kerkdienst komt (zoals in de kerk van mijn vriendin) waar je geacht wordt mee te dansen, springen, zingen, doneren, eten, etcetera. Doe je niet mee, of gooi je niks in het zakje voor de grote koorreis (zoals ik, want dat vind ik onzin), dan word je heeeel raar aangekeken. Dus ik snap wel dat zoiets een hele opgave kan zijn.quote:Op woensdag 18 mei 2005 10:30 schreef Bright het volgende:
1 tot 2 uurtjes netjes zitten, luisteren en er gewoon zijn!
Dat ken ik uit mijn eigen familie. Op een gegeven moment hebben mijn oom en zijn vrouw ervoor gekozen om in het buitenland te trouwen. Gewoon met hun eigen gezinnetje zonder overige familie enzo.quote:Op woensdag 18 mei 2005 12:22 schreef Bright het volgende:
maar helaas vinden er vaak juist ruzies plaats omtrent het huwelijk. Bijvoorbeeld dat bepaalde gasten wel of juist niet kunnen/willen/mogen komen, dat gasten 'zich er iets anders bij hadden voorgesteld', etc.
Ik snap haar ouders wel, maar ik snap de TS en vriendin ook. Eigenlijk is het het ergst voor haar, want het zijn haar ouders.quote:En TS+vriendin voelen gewoon niets voor de kerkelijke inzegening, dus die zal nooit plaatsvinden. Dat weten haar ouders ook.
Wat nu ook triest is, is dat de vriendin tussen vriend en ouders staat en de kans loopt om haar ouders tegen zich te krijgen omdat ze haar vriend steunt.
hmm ... You've got a pointquote:
Dansen? Tja, dan ga je een beetje achteraan staan, knipt vriendelijk enzo. En je hoeft niet mee te doen aan de koortrip, het is dan minder vreemd om iets te geven aan een goed doel of zo (bijv. bouwen van waterputten of scholen in een gemeenschap die het nodig heeft)quote:Op woensdag 18 mei 2005 12:30 schreef miss_dynastie het volgende:
Totdat je in een kerkdienst komt (zoals in de kerk van mijn vriendin) waar je geacht wordt mee te dansen, springen, zingen, doneren, eten, etcetera. Doe je niet mee, of gooi je niks in het zakje voor de grote koorreis (zoals ik, want dat vind ik onzin), dan word je heeeel raar aangekeken. Dus ik snap wel dat zoiets een hele opgave kan zijn.
Ik zou zeggen: uit respect voor jullie geloof willen wij niet in de kerk trouwen, omdat wij daarmee zouden zeggen 'dat het niets voorstelt', terwijl het trouwen in de kerk voor jullie wel heel belangrijk is.quote:Op woensdag 18 mei 2005 12:34 schreef Larafairy het volgende:
Simpele redenatie die je kan voeren... is : wat is de toegevoegde waarde als wij trouwen in de kerk maar zelf niet gelovig zijn?
...
Trouw zijn aan mijzelf is voor mij persoonlijk belangrijker dan de relatie met al dan niet aangetrouwde familieleden. Als iemand mij niet kan nemen zoals ik ben, dan kan 'ie oprotten. Dat klinkt misschien hard, maar dat meen ik heel serieus. Ik doe geen concessies op dat gebied.quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:28 schreef Bright het volgende:
En als een kerlijke huwelijksbevestiging ervoor zorgt dat de relatie tussen TS+vriendin en haar ouders veel beter is (tervoorkoming van het 'nooit meer willen zien'-syndroom), dan is de kerkelijke inzegening heel veel waard.
Mijn conclusie zou zijn: dan is de relatie niks waard en kun je er net zo goed een punt achter zetten. Een relatie waar dit soort voorwaarden aan verbonden worden hoeft van mij niet. Ik vind het absurd om van anderen te vragen dat ze zich aan jouw principes houden. Waar bemoeien ze zich mee? Wiens leven is het eigenlijk?quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:28 schreef Bright het volgende:
En als een kerlijke huwelijksbevestiging ervoor zorgt dat de relatie tussen TS+vriendin en haar ouders veel beter is (tervoorkoming van het 'nooit meer willen zien'-syndroom), dan is de kerkelijke inzegening heel veel waard.
Dat wordt egoisme genoemd. Het 'vasthouden aan je eigen trouw'... Klinkt leuk, maar daarmee kun je onnodig anderen tekort doen. Het is een kwestie van de juiste balans vinden, denk ik. En ja, het klinkt wel erg hard. (op welk gebied zou je dan wel zo'n concessie doen?)quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Trouw zijn aan mijzelf is voor mij persoonlijk belangrijker dan de relatie met al dan niet aangetrouwde familieleden. Als iemand mij niet kan nemen zoals ik ben, dan kan 'ie oprotten. Dat klinkt misschien hard, maar dat meen ik heel serieus. Ik doe geen concessies op dat gebied.
Jammer, zo'n conclusie. En het gaat hier niet zomaar 'om anderen', maar om hun dochter, een persoon die ze naar hun principes hebben proberen op te voeden (en nog steeds doen). Wiens leven? Ik zou zeggen: van allemaal; het gaat hier niet slechts om het leven van TS+vriendin. Als we allemaal zou zouden reageren, hadden we wel kleine eilandjes gemaakt waar iedereen op woont (nou ja, er zou dan niemand meer leven, omdat de oorlog dan al lang was uitgebroken)quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Mijn conclusie zou zijn: dan is de relatie niks waard en kun je er net zo goed een punt achter zetten. Een relatie waar dit soort voorwaarden aan verbonden worden hoeft van mij niet. Ik vind het absurd om van anderen te vragen dat ze zich aan jouw principes houden. Waar bemoeien ze zich mee? Wiens leven is het eigenlijk?
Goed voorbeeld - als ik weet dat mijn ouders vegetariers zijn, dan zorg ik ervoor dat ook zij kunnen mee eten. Er zou dan wel degelijk een vleesloze tafel zijn, al is het maar omdat ze mij hebben geleerd dat ik hun morele ideeen omtrent het eten van vlees moet respecteren (wat ik terrecht zou vinden!)quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Laten we even een ander voorbeeld nemen. Ik ben vegetariër en ik eis van mijn dochter dat ze op haar huwelijksfeest een vegetarisch buffet laat serveren, terwijl zijzelf helemaal geen vegetariër is en de meeste gasten ook niet.
Absurd?
Ik geloof niet dat je begrijpt waar het mij om gaat. Op het moment dat iemand aan mij een eis stelt zoals de schoonouders van TS dat nu aan hem doen, dan betekent dat dat diegene mijn keuzes in het leven niet respecteert en dus mij als persoon niet aanvaardt en respecteert. Dat heeft helemaal niets met egoïsme te maken maar met zelfrespect. Het gáát er niet om dat ik geen rekening met anderen wil houden, het gaat erom dat een relatie voor mij ophoudt op het moment dat de ander mij niet voor de volle honderd procent accepteert zoals ik ben.quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:54 schreef Bright het volgende:
Dat wordt egoisme genoemd. Het 'vasthouden aan je eigen trouw'... Klinkt leuk, maar daarmee kun je onnodig anderen tekort doen. Het is een kwestie van de juiste balans vinden, denk ik. En ja, het klinkt wel erg hard. (op welk gebied zou je dan wel zo'n concessie doen?)
Jammer, zo'n conclusie. En het gaat hier niet zomaar 'om anderen', maar om hun dochter, een persoon die ze naar hun principes hebben proberen op te voeden (en nog steeds doen). Wiens leven? Ik zou zeggen: van allemaal; het gaat hier niet slechts om het leven van TS+vriendin. Als we allemaal zou zouden reageren, hadden we wel kleine eilandjes gemaakt waar iedereen op woont (nou ja, er zou dan niemand meer leven, omdat de oorlog dan al lang was uitgebroken)
Goed voorbeeld - als ik weet dat mijn ouders vegetariers zijn, dan zorg ik ervoor dat ook zij kunnen mee eten. Er zou dan wel degelijk een vleesloze tafel zijn, al is het maar omdat ze mij hebben geleerd dat ik hun morele ideeen omtrent het eten van vlees moet respecteren (wat ik terrecht zou vinden!)
Echter, het is natuurlijk niet juist van jou, als ouder zijnde om het te eisen. Liever kun je een hint geven. De kinderen moeten die hint dan wel duidelijk opvangen, natuurlijk.
ah, je gaf een voorbeeld als 'voorgebeiteld argument'...quote:Op woensdag 18 mei 2005 15:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat je begrijpt waar het mij om gaat.....
Dit is vrijwel onmogelijk met gelovige ouders, want zij zien god een met moraliteit. Zij begrijpen niet dat moraliteit iets relatiefs is wat niet afhankelijk is van een god of heilige geschriften.quote:Op woensdag 18 mei 2005 15:43 schreef RM-rf het volgende:
het is echter een goedbedoeld advies om respect te blijven hebben voor het geloof van de ouders en te blijven pogen iig een 'gesprek' over de eigen morele keuzes te behouden ...
Wederzijds respect is een goede insteek imho.quote:en zeker niet, zoals de topicstarter, zelf te vervallen in schelden en dreigen, waarbij die vriendin dan ook voor een kuez tussen vriend en ouders gesteld wordt ...
Mee eens. Het kan echter moeilijk zijn. Heb je wel eens geprobeerd over dat soort zaken met gelovigen te discussieren?quote:natuurlijk is het een goed streven om ook heel duidelijk te maken dat je niet van plan bent kerkelijk te trouwen en de ouders duidelijk te maken dan dat zij dat te accepteren hebben ...
maar het is meestal constructiever dat via een dialoog te doen en niet via schelden en misbaar maken, als zouden ze je onheus dingen 'opdringen'....
Is dat echt zo? Mijn ouders zeggen dat wel, maar uit hun handelen blijkt anders..quote:Op woensdag 18 mei 2005 15:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als ik naar mijn eigen ouders kijk, dan is het énige dat hen interesseert (t.o.v. mij dan), de vraag of ik gelukkig ben met mijn leven.
Nou ja, als ik kijk naar hun gedrag over de jaren heen, dan is dat de enige conclusie die ik kan trekken, Ze hebben altijd gezegd: "Als het jou gelukkig maakt, moet je het vooral doen". Dat gold zelfs toen ik vertrok om me bij de Hare Krishna aan te sluiten, al zullen ze het daar misschien best eventjes moeilijk mee hebben gehad. Ze hebben dat nooit aan mij laten merken en het enige dat ik van ze kreeg was steun en begrip.quote:Op woensdag 18 mei 2005 15:52 schreef Alicey het volgende:
Is dat echt zo? Mijn ouders zeggen dat wel, maar uit hun handelen blijkt anders..
Dat klinkt inderdaad als een geweldig paar ouders.quote:Op woensdag 18 mei 2005 15:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nou ja, als ik kijk naar hun gedrag over de jaren heen, dan is dat de enige conclusie die ik kan trekken, Ze hebben altijd gezegd: "Als het jou gelukkig maakt, moet je het vooral doen". Dat gold zelfs toen ik vertrok om me bij de Hare Krishna aan te sluiten, al zullen ze het daar misschien best eventjes moeilijk mee hebben gehad. Ze hebben dat nooit aan mij laten merken en het enige dat ik van ze kreeg was steun en begrip.
Mijn ouders willen ook alleen maar het beste voor me en dat ik gelukkig benquote:Op woensdag 18 mei 2005 15:52 schreef Alicey het volgende:
[..]
Is dat echt zo? Mijn ouders zeggen dat wel, maar uit hun handelen blijkt anders..
Ik geloof ook werkelijk dat ik het wat dat betreft erg getroffen heb.quote:Op woensdag 18 mei 2005 15:58 schreef Alicey het volgende:
Dat klinkt inderdaad als een geweldig paar ouders.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |