Aangezien de meeste vestigingen nu toch al met de HSM werken, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen, vooral vwb de haalbaarheid der tijden.
Bij ons staat de HSM er nu een jaar, en zijn alle voorbereidingstijden gehalveerd. Doordeweeks is er inmiddels weer tijd bijgekomen, maar op zaterdag staan nog steeds de oude tijden. Dat houdt in mijn geval in dat ik in krap 2 uur twee ochtendwijken in elkaar moet draaien, wat nooit lukt.
Er zijn bij ons verschillende redenen waarom vrijwel niemand op zaterdag (een enkele jager uitgezonderd) de tijden niet haalt:
-Vroeger gingen we na het VOSsen met z'n allen vakken trekken, was met 5 minuten gebeurd. Met de nieuwe diensten beginnen veel mensen later, en moet je ook voor hun de vakken trekken. Meer trekken met minder mensen dus. Dat kost al gauw een kwartier, en dat staat nergens in de voorbereiding!
-De post is bij ons op zaterdag steeds meer geworden. MediaExpress bezorgt hier niet meer, dus 5 blauwe bakken voor een kleine middagwijk is eerder regel dan uitzondering.
-Dat we nu al een maand lang elke zaterdag HAH hebben (3x overheid, 1x nierstichting) helpt ook niet.
-De looptijden van onze wijken zijn met de natte vinger vastgesteld. Voor de ene wijk moet je het vuur uit je slooffen rennen om binnen de gestelde 1,5 uur terug te zijn, en voor andere wijke staat 2,5 uur voor de looptijd maar ben je makkelijk binnen 2 uur terug. (Wat weer compenseert voor de te krappe voorbereidingstijd).
Nu zijn ze op onze vestiging gelukkig wel zo coulant dat je gewoon op een lijst je begin- en eindtijd invult je netjes je uren krijgt uitbetaalt, maar doordat de dienttijden niet worden aangepast, is er toch nooit erkenning van het probleem. En dan waagt die schoft van een Sturkenboom (de rayonmanager) nog te beweren dat onze vestiging gewoon lui is, en dat hier alleen maar raddraaiers werken die de boel belazeren.
Ondanks dat heb ik het wel nog steeds naar m'n zin hier. Vooral de zaterdag is erg gezellig, want dan gaat de leiding al om 11.00 uur naar huis, en hebben wij verder het rijk alleen. Niemand die zich tegen je aan bemoeit dat je het HAH niet tussen mag zetten, of dat je de segmenten gelijk moet afbundelen ipv terugleggen in het vakje.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...