quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:58 schreef Oversight het volgende:![]()
ik wil iets versturen aan iemand en maak drie vergissingen:
![]()
Ik vermeld de geadreseerde per ongeluk als afzender, én
![]()
vermeld bij geadreseerde per ongeluk een NIET bestaand adres.
![]()
én vergeet postzegels te plakken op envelop.
![]()
waar komt de envelop terecht ?
![]()
aan wie wordt gevraagd strafport te betalen ?
80% van onbestelbare postzendingen alsnog bezorgd
Per dag kan TPG Post enkele duizenden postzendingen door onjuiste of ontbrekende adressering niet bezorgen - noch bij de geadresseerde, noch bij de afzender. Maar een speciale afdeling weet in zo'n 80% van de gevallen alsnog de geadresseerde of de afzender te identificeren.
Wanneer de postbode een zending niet bij de geadresseerde kan afleveren, wordt deze retour afzender gestuurd. Als er echter ook geen gegevens van de afzender bekend zijn, is er sprake van onbestelbare zending. Deze wordt dan doorgestuurd naar de afdeling Onbestelbare Postzendingen in Den Haag. Hier probeert een team van zo'n 25 medewerkers alsnog de juiste adresgegevens te achterhalen - via het telefoonboek en internet. Wanneer dat niet lukt, wordt de zending geopend in de hoop een retouradres te vinden. De medewerkers van deze afdeling zijn de enigen in het bedrijf die speciaal voor dit doel bevoegd zijn tot het openen van gesloten zendingen.
80% alsnog bezorgd
De extra zoekservice naar het juiste adres is zeer succesvol: 80% van de post kan alsnog afgeleverd worden - met in veel gevallen niet meer dan een dag vertraging. De zendingen waarbij geen afzender of adres wordt gevonden, maar waarvan vermoed kan worden dat de inhoud van waarde is voor belanghebbenden worden een jaar door TPG Post bewaard.
Naar een goed doel
Naar ongeveer een kwart van de bewaarde zendingen wordt via Klantenservice navraag gedaan, zodat deze alsnog bij de geadresseerde of de afzender terechtkomen. Goederen die na een jaar nog niet zijn opgevraagd, worden afgevoerd. Nieuw speelgoed schenkt de afdeling aan het Haagse Juliana Kinderziekenhuis, brillen en medicijnen gaan naar de derde wereld. De rest wordt vernietigd of verkocht aan een opkoper.
Fotorolletjes, brillen, kinderwagens...
In het grote magazijn van de afdeling Onbestelbare Postzendingen is een enorme variëteit aan goederen opgeslagen. Tienduizenden boeken en videobanden, brillen en sleutels, maar ook kleurentelevisies, kinderwagens en koffiezetapparaten liggen hier te wachten op hun rechtmatige eigenaar. "We hebben hier zelfs een Stradivarius gehad", vertelt vervangend afdelingsmanager Sybren van Alphen. "Ik ben nog elke dag verbaasd dat de afzenders van deze brieven zich niet massaal bij TPG Post melden."
Dagelijks zitten er tientallen fotorolletjes bij de onbestelbare post. Om meer informatie te krijgen over de afzender laat TPG Post ze allemaal ontwikkelen. Zo komt een groot aantal foto's uiteindelijk toch nog in het vakantiealbum terecht.