abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26734176
Zoals zoveel takken van sport, kent ook de wereld van de computerspellen enkele grote namen; bekende of minder bekende personen die door hun creativiteit en inventiviteit bepalend zijn geweest voor de industrie, en wiens invloed vaak nu nog merkbaar is.

In dit topic zullen deze grootheden aan bod komen. Ken je iemand die aan bovenstaande omschrijving voldoet, stel dan een korte biografie samen, indien mogelijk voorzien van een foto, waarin de verdiensten van deze persoon worden samengevat.
Bedenk echter dat niet iedereen die een keer een goedverkopend spelletje heeft bedacht meteen een grootheid is; het gaat om sleutelfiguren die toonaangevend zijn (geweest) in de historie van computer en video games.
pi_26734207
TS begint
pi_26734220
Gunpei Yokoi



Het is niet overdreven te zeggen, dat zonder Gunpei Yokoi de wereld van de video games er vandaag de dag heel anders uit zou hebben gezien.

Toen Yokoi in 1965 bij Nintendo zijn intrede deed, was hij verantwoordelijk voor het onderhoud van de productielijnen waaraan de kaartspelletjes werden gemaakt, die toen nog de core business van het bedrijf vormden. Op een dag vroeg president Hiroshi Yamauchi hem een speeltje te maken, dat de zojuist opgerichte Games afdeling kon verkopen met kerstmis. Yokoi, een rasechte hobbyist die zijn vrije tijd doorbracht met het bouwen van mechanische gadgets, ontwierp de Ultra Hand, een simpele grijparm waarvan er maar liefst 1,2 miljoen werden verkocht.
In navolging van dit succes werd Yokoi full-time ingezet om nieuwe ideeën en gadgets te bedenken, zoals de Ultra Scope, een speelgoedperiscoop waarmee kinderen om de hoek konden kijken, de Love Tester, die aangaf hoe verliefd twee personen op elkaar waren wanneer ze allebei een hand op het apparaat legden, en de Beam Gun, een pistool dat een lichtstraal afvuurde op een doelwit met zonnecellen.

Eind jaren '70 was electronica dusdanig goedkoop geworden, dat Yamauchi besloot deze technologie te gaan gebruiken voor het maken van speelgoed, en Yokoi werd benoemd tot hoofd van Nintendo's Research and Development 1 afdeling. Geïnspireerd door de kleine goedkope rekenmachines, ontwierp Yokoi een spelcomputer die zo klein was, dat hij in de handpalm van een klein kind paste. Omdat er niet alleen mee gespeeld kon worden, maar ook een digitale klok op zat, kreeg het apparaat de naam Game & Watch. Deze apparaten zouden het grootste succes worden dat Nintendo tot dan toe had gekend; in de loop der jaren zijn er tientallen miljoenen van verkocht over de hele wereld.

Het succes hield hier echter niet op. In de jaren '80 ontwikkelde Yokoi samen met zijn afdeling een nieuw product dat het succes van de Game & Watch veruit zou overtreffen: 's werelds allereerste draagbare console, de Game Boy. Hoewel er kritiek was op het ontbreken van een kleurenscherm, zou de Game Boy alle andere draagbare devices (ook degene met kleurenscherm) in verkoopcijfers overtreffen, en er voor zorgen dat Nintendo lange tijd alleenheerser zou blijven op het gebied van portable gaming.

Niet alles dat Yokoi bedacht veranderde echter in goud. In de jaren '90 werkte hij meer dan twee jaar aan wat uiteindelijk de Virtual Boy zou worden; een console in een Virtual Reality-bril, waarmee spelers voor het eerst echte diepte konden ervaren. Het systeem was echter te duur, kon alleen rood/zwarte graphics laten zien, en leidde bij veel gebruikers tot oogklachten. Mede hierdoor gaven veel gamers de voorkeur aan de PlayStation van Sony en de Saturn van Sega, waarna Nintendo de productie van de Virual Boy beëindigde.
Kort daarna, op 15 augustus 1996, stapte Gunpei Yokoi op bij Nintendo. Hoewel het officieel wordt ontkend, was het mislukken van de Virtual Boy volgens de geruchten de reden voor zijn vertrek.

Yokoi richtte zijn eigen bedrijf op, genaamd Koto Laboratory, en begon in 1997 aan de WonderSwan, in samenwerking met Bandai. Helaas zou hij de release van dit product zelf niet meer meemaken. Op 4 oktober 1997 kwam Yokoi op tragische wijze om het leven bij een auto-ongeluk.

Buiten de hierboven genoemde producten was Gunpei Yokoi de uitvinder van de vierpuntsdruktoets, de Zapper en de Robotic Operating Buddy (ROB), en was hij betrokken bij de ontwikkeling van Donkey Kong, Mario Bros., Metroid, Kid Icarus en Super Mario Land.
pi_26734242
ik zou wel willen maar het liefst krij ik eerst een mooi voorbeeld van de ts zodat ik weet wat ik moet oden
Holy-Gosh-Golly-Gee-Willickers-Zippity-Doo, Batman!
[Centraal] Icons klaar terwijl u wacht! #56
  woensdag 4 mei 2005 @ 19:22:52 #5
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_26734361
Nobuo Uematsu



De man achter de muziek van Final Fantasy
  woensdag 4 mei 2005 @ 19:22:52 #6
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_26734362
dubbel
  woensdag 4 mei 2005 @ 19:30:58 #7
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_26734520
Geen tijd voor een Bio, maar Shigeru Myamoto:

Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  woensdag 4 mei 2005 @ 19:36:12 #8
42555 Tomek
Take on the world!
pi_26734623
Ja die vrouw van Sierra maar ik weet niet hoe ze heet.
pi_26734655
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 19:30 schreef Cheiron het volgende:
Geen tijd voor een Bio, maar Shigeru Myamoto:

[afbeelding]
Die verdient zelfs 2 plaatsen in dit topique!

Koji Kondo muziek van Mario en Zelda Briljant!
  woensdag 4 mei 2005 @ 19:39:50 #10
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_26734692
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 19:36 schreef Tomek het volgende:
Ja die vrouw van Sierra maar ik weet niet hoe ze heet.
Roberta Williams geloof ik?
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
  woensdag 4 mei 2005 @ 19:42:02 #11
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26734728
Die langharige tekkel, met een vriendin die hij niet verdiend. Hoe heet hij ook al weer.
  woensdag 4 mei 2005 @ 19:42:02 #12
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26734729
- blijkbaar is het toch nog mogelijk om twee dezelfde reacties in te voeren -
  woensdag 4 mei 2005 @ 19:45:47 #13
42555 Tomek
Take on the world!
pi_26734801
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 19:39 schreef Wepeel2 het volgende:

[..]

Roberta Williams geloof ik?
Juist!
  woensdag 4 mei 2005 @ 19:55:07 #14
46045 mikando18
stop drop rofl
pi_26734987


Trip Hawkins, zonder hem geen 3do of EA *ontwijkt stenen en rotte tomaten*

[ Bericht 16% gewijzigd door mikando18 op 04-05-2005 20:14:26 ]
push it to the limit
  woensdag 4 mei 2005 @ 20:21:37 #15
38571 BMH
Brute Force 360!!
pi_26735406


De Nerd Williams

Zonder De Nerd Williams zouden pc games allang uitgestorven zijn.
Gamertag: BMHLive
PSN: BMHLive
  woensdag 4 mei 2005 @ 20:25:53 #16
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26735528
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 19:42 schreef -Angel- het volgende:

Die langharige tekkel, met een vriendin die hij niet verdiend. Hoe heet hij ook al weer.
Oh ja, John Romero. De loser him self hoe heette dat geweldig spel toch ook al weer Daikona of zoiets.

  woensdag 4 mei 2005 @ 20:28:08 #17
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_26735591
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 19:37 schreef Xrenity het volgende:

[..]

Die verdient zelfs 2 plaatsen in dit topique!
[afbeelding]
Koji Kondo muziek van Mario en Zelda Briljant!
. Ik wou deze man net eren, je was me voor. Briljante muziek idd, prachtig .
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_26735929
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 20:25 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Oh ja, John Romero. De loser him self hoe heette dat geweldig spel toch ook al weer Daikona of zoiets.

[afbeelding]
Daikatana
  woensdag 4 mei 2005 @ 20:41:08 #19
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_26736018
Jammer dat die vent afgerekend wordt op één matig spel, maar ja, misschien had hij die zelf niet zo moeten hypen .
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:11:10 #20
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26736935
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 20:41 schreef Steeven het volgende:

Jammer dat die vent afgerekend wordt op één matig spel, maar ja, misschien had hij die zelf niet zo moeten hypen .
Nou na het lezen van het onderstaande verhaal is John Romero voor mij de eeuwige loser.

Lees het maar eens, ik kon er wel om lachen ->
- http://archive.gamespy.co(...)oments/index16.shtml
- http://archive.gamespy.co(...)oments/index20.shtml
pi_26737236

Michel Ancel

Bedenker Rayman en bedenker BGE
14.gif RaymanNL vindt dit leuk
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:37:52 #22
51078 chibibo
Jiepapaa!
pi_26737743
Shigeru Miyamoto



Shigeru Miyamoto is wellicht de bekendste naam in de video game industrie, en wordt door velen gezien als een van de grootste creatieve genieën op het gebied van game design.

Miyamoto werd in 1977 aangenomen bij Nintendo, en werkte in eerste instantie als ontwerper van verpakkingen. In 1980 bracht Nintendo de arcade game Radarscope uit, waarvan werd gehoopt dat deze het begin zou worden van een succesvolle reeks games. Het spel flopte echter en bracht de Amerikaanse tak van Nintendo op de rand van de afgrond. Nintendo had een hit nodig, en Miyamoto kreeg de opdracht een nieuw, succesvol arcadespel te ontwerpen. Alle topmensen in Japan waren op dat moment echter bezig met andere zaken, en Miyamoto was op dat moment de enige beschikbare medewerker.
In eerste instantie was het de bedoeling dat Popeye de hoofdrol zou spelen, maar nadat Nintendo de Popeye-licentie kwijtraakte, kreeg Miyamoto de vrijheid zelf de karakters te bedenken. Deze karakters werden de timmerman Jumpman, de held van het spel, en de dame in nood, genaamd Pauline. De slechterik was een grote aap met de naam Donkey Kong, wat tevens de titel van het spel was.

Donkey Kong werd een groot succes, en na het maken van enkele opvolgers, wilde Miyamoto een spel maken waar twee spelers tegen elkaar konden spelen. Het personeel van Nintendo of America had Jumpman intussen de naam Mario gegeven, en omdat werd opgemerkt dat hij er meer als een loodgieter uitzag dan als een timmerman, besloot Miyamoto Mario's nieuwste spel te laten plaatsvinden in het rioolstelsel van New York. Mario kreeg meteen een broertje, Luigi genaamd, en het spel Mario Bros. was geboren. Het werd net zo'n grote hit als Donkey Kong.

In 1984 had Nintendo spellen nodig die de verkoop van haar console, de Famicom (beter bekend als Nintendo Entertainment System in Amerika en Europa), zouden stimuleren. Miyamoto werd benoemd tot hoofd van de nieuwe Entertainment afdeling en kreeg de opdracht leuke, originele spellen te bedenken. Enkele games van de hand van deze afdeling zijn Duck Hunt, Popeye en Excitebike, maar het grootste succes werd het spel Super Mario Bros., dat voor miljoenen mensen de hoofdreden was een Famicom aan te schaffen.

Als kind hield Miyamoto ervan dingen te ontdekken. Een van zijn dierbaarste herinneringen is een grot die hij in de heuvels bij zijn huis ontdekte. Nadat hij genoeg moed bij elkaar had geraapt, ging hij met een zelfgemaakte lantaarn de grot binnen. Het gevoel dat hem bevind toen hij een tunnel naar een nieuwe grot ontdekte is hem altijd bijgebleven.
Het is dit gevoel dat Miyamoto aan de speler probeert over te brengen in The Legend of Zelda, na Mario de grootste franchise van Nintendo. Het eerste deel uit deze serie, dat in 1987 werd uitgebracht, was het eerste spel waarvan meer dan 1 miljoen exemplaren zijn verkocht. A Link to the Past, het eerste Zelda-deel voor de Super Famicom (of Super NES), werd door veel tijdschriften geprezen als het beste spel aller tijden.

Nintendo had intussen natuurlijk in de gaten dat ze met Shigeru Miyamoto een goudmijn in handen had, en hij werd al snel benoemd tot producent, waardoor hij in staat werd gesteld aan meerdere spellen tegelijk te werken.
Toen Nintendo met de Nintendo64 op de markt kwam, kon Miyamoto, naar eigen zeggen, eindelijk spellen maken zoals hij ze in gedachten had. Hij keerde voor het eerst sinds de jaren '80 terug als director, voor het spel Super Mario 64. Net als A Link to the Past, werd ook dit spel door critici wereldwijd bejubeld als het beste spel aller tijden, en heeft het de standaard gezet voor 3D platformers. Volgens velen is deze standaard zelfs nog nooit overtroffen.

Miyamoto is nog altijd werkzaam bij Nintendo, onder andere als lid van de raad van bestuur, en nog steeds als producent. Intussen wordt Mario wereldwijd gezien als het symbool van video games, en volgens sommigen is hij beroemder dan Mickey Mouse. Er bestaat geen twijfel over: een spel van Shigeru Miyamoto er voor kan zorgen dat de verkoop van een console in de miljoenen loopt.
In oktober 1995 bereikte Nintendo de mijlpaal van 1 miljard verkochte spellen; 13% daarvan zijn van de hand van Miyamoto, en dan zijn de spellen, gemaakt door anderen op basis van door hem bedachte karakters, niet meegerekend. Super Mario Bros. 3 was in de Verenigde Staten alleen al goed voor een opbrengst van $500 miljoen; een bedrag dat in die tijd alleen werd overtroffen door de film E.T.
pi_26737815
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 20:38 schreef Markster het volgende:

[..]

Daikatana

verkapte tvp dit

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2005 21:40:08 ]
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:41:14 #24
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26737866
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:39 schreef Thomas B. het volgende:

"John Romero's About to Make You His Bitch."
pi_26737942
quote:
Super Mario Bros. 3 was in de Verenigde Staten alleen al goed voor een opbrengst van $500 miljoen
Holy fuck!!!!!!!
  woensdag 4 mei 2005 @ 22:03:02 #26
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_26738555
Cindy Pielstroom



Grootheid?
Niet bepaald, maar lekkerder dan een oude pionier japanner of rijke nerd.

Dat heeft te maken met games...
Game Force. Een programma op Yorin wat door zo beetje iedereen wel vergeten zal zijn. Er waren wel meer programma's over games tussen Powerplay van jaren geleden en het heden met Gammo en Gamekings.

Ze zegt me nog steeds niets



Anders heb je pech.

Had eigenlijk haar voorganger bij het programma Game Force willen posten (die had echt een strakpakje aan en een rode pruik) maar kon niet meer op haar naam komen.
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
  woensdag 4 mei 2005 @ 22:11:39 #27
42486 redted
Pinball-Wizard
pi_26738956
Nolan Bushnell




Grondlegger van Atari was Nolan Bushnell, door sommigen omschreven als de slimste man die tot dusver op aarde heeft rondgelopen, maar door een vriend minder vleiend werd getypeerd als ‘iemand met de aandachtsspanne van een golden retriever’. Maar goed, het een sluit het ander natuurlijk niet uit.

Bushnell richtte Atari in 1972 op met partner Ted Dabney, met een investering van 250 dollar per persoon. Vanwege grote verschillen van inzicht kocht Bushnell Dabney na een paar jaar uit; met de aandelen die Dabney meekreeg kon hij zich later miljonair noemen.

Syzygy
Als eerste naam bedacht het tweetal Syzygy, een astronomische term geprikt uit het woordenboek (syzygie in het Nederlands) die de samenstand van de zon en de maan betekent. Toen bleek dat een kaarsenfabriek die naam al gebruikte - volgens Bushnell een soort hippiecommune - werd de naam Atari gekozen, wat ruwweg ‘schaak’ betekent in het spel Go.


Al Alcorn
De tweede medewerker die Atari aannam, na een 17-jarige receptioniste, was de eveneens jonge engineer Al Alcorn. Hij kwam aan de wieg te staan van de revolutie in de videogame-industrie, al was dat helemaal niet de opzet. Sterker nog: Bushnell gaf Alcorn opdracht het simpelste spel te ontwikkelen dat Bushnell kon bedenken – iets met een bal, twee rackets en een score. Bushnell hield hem ter motivatie voor dat hij voor het spel al een contract had gesloten met General Electric, maar dat was volstrekt uit de duim gezogen. In werkelijkheid zag Bushnell het project als een oefening voor Alcorn en was hij vastbesloten het resultaat ongebruikt naar de prullenbak te verwijzen.

Prototype
Maar Alcorn nam zijn taak serieus. Binnen anderhalve week had hij de eerste hand-wired-versie gereed. Daarna voegde hij een aantal verfijningen toe, zoals rackets die uit acht segmenten bestonden, waardoor de bal niet steeds in dezelfde richting werd teruggespeeld. Het kostte Alcorn uiteindelijk drie maanden om een werkend prototype te maken, waarvan de binnenkant er door alle draden uitzag als een ouderwetse telefooncentrale.

Slimme onderhandelingen
Bushnell begon zich steeds meer te realiseren welke potentie Pong kon hebben. Vervelend genoeg had hij twee potentiële producenten, Midway en Bally, al enthousiaste verhalen verteld over het spel. Bushnell besloot dat Atari Pong zelf zou gaan produceren, en speelde Bally en Midway tegen elkaar uit. Hij vertelde bij Bally dat Midway Pong niet zag zitten, en vice versa, waarop beide bedrijven afhaakten.

Automatenroute
Bushnell testte Pong eerst uit in een café op de zogenaamde automatenroute die Atari onderhield. Zo’n route was bedoeld om de spelmachines op diverse plaatsen, zoals in cafés, te onderhouden en problemen op te lossen. Voor Atari betekende dat een vaste inkomstenbron – hard nodig omdat er verder nog bar weinig inkomsten waren.

Andy Capp's Tavern
De testversie van Pong werd neergezet in een café genaamd Andy Capp in Sunnyvale. Volgens een hardnekkige legende kreeg Atari al op de eerste dag een woedend telefoontje van de eigenaar, omdat Pong kapot zou zijn. Alcorn had al op zo’n telefoontje zitten wachten: hij vroeg zich af of het apparaat wel robuust genoeg zou zijn om in een café neer te zetten, en of de chips niet door zouden branden. Wat bleek, aldus het verhaal: het probleem was ontstaan doordat de geldbak vol zat!

Later bleek dit stoere praat uit de begintijd van Atari te zijn: het telefoontje kwam pas na twee weken, en uiterst vriendelijk werd verzocht of de automaat kon worden gerepareerd.


bron: http://computermuseum.50megs.com/dutch/history/pongdt.htm
  woensdag 4 mei 2005 @ 22:12:45 #28
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26738999
Ok, na het verkopen van z'n Ferrari weet ik het nu helemaal zeker. Romero is een L - O - S - E - R. Hij heeft nu één of ander lelijk buurmeisje als vrouw.

Terwijl hij ooit toch volgens mij een relatie had met deze vrouw:

  woensdag 4 mei 2005 @ 22:14:57 #29
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_26739079
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 22:12 schreef -Angel- het volgende:
Ok, na het verkopen van z'n Ferrari weet ik het nu helemaal zeker. Romero is een L O S E R. Hij heeft nu het lelijke buurmeisje als vrouw.

Terwijl hij ooit toch volgens mij een relatie had met deze vrouw:
[afbeelding]
Die is dan diep gevallen. Zou bijna een Ferrari voor die vrouw ruilen. Hoewel..
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
  woensdag 4 mei 2005 @ 22:18:56 #30
51078 chibibo
Jiepapaa!
pi_26739219
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 22:11 schreef redted het volgende:
Nolan Bushnell
Een goede bijdrage, bedankt!
  donderdag 5 mei 2005 @ 09:32:47 #31
9440 Khadgar
Knutselaar
pi_26747705
De uitvinder van de shareware en oprichter van Apogee, tevens degene die ID Software heeft gestart, Scott Miller?
pi_26749229
Mijn toevoeging? Hideo Kojima



Geboren op 24 augustus 1963 in Setagaya, Tokyo en later opgroeiend in Kobe had hij vanaf het begin een passie voor het schrijven en maken van films. In het midden van de jaren '80 echter kwam hij in contact met games waarna hij een carriere zocht in de games industrie. Uiteindelijk belandde hij in dienst van Konami waar hij aan projecten begon voor de MSX homecomputer. Een aantal titels, die stuk voor stuk een groot succes werden:

- Penguin Adventure
- Snatcher
- Metal Gear
- SD Snatcher

Later in de jaren '90 kwamen er ook projecten en conversies voor andere systemen, zoals PC, 3DO, Sega Saturn en de Playstations. Tot op de dag vandaag is hij nog volop actief met games, die voor velen nog gelden als *de* standaard. De Metal Gear Solid serie bijvoorbeeld is een succes op elk platform waar het op uitgebracht wordt.

Ondanks al dit succes blijft Hideo Kojima echter met beide voeten aan de grond. Hij staat dicht bij zijn fans en zal altijd luisteren naar opmerkingen van gamers hoe zij zijn spellen ervaren en welke verbeteringen er mogelijk zijn. Deze toewijding is dan ook duidelijk te zien aan de afwerking en kwaliteit van zijn games. Dus als je nog niet bekend bent met zijn games, zou ik ze zeker bekijken! (tip: SD Snatcher, een van mijn all-time favorieten)

[ Bericht 2% gewijzigd door Yngwie op 05-05-2005 11:22:35 ]
  donderdag 5 mei 2005 @ 11:31:27 #33
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_26749516
Leuk idee. Eerst maar eens een paar LucasArts-helden. Later meer.


Steve Purcell

Op de California College of Arts and Crafts begon hij voor het eerst stripverhaaltjes te maken over een hond en een konijn. In 1987 kwam de eerste officiële Sam&Max comic uit. Steve werd aangenomen bij Lucasarts, waar hij animaties en achtergronden maakte, onder andere voor de eerste twee Monkey Island-games. Hij ontwierp ook de boxart voor deze games. Ondertussen bleef hij ook Sam&Max-verhaaltjes tekenen. In 1993 kregen Sam&Max een hoofdrol in hun eigen adventuregame, Sam & Max Hit the Road.


In 2003 werd het vervolg hierop, Sam and Max: Freelance Police, aangekondigd. In 2004 maakte LucasArts bekend dat dit spel er toch niet zou komen omdat ze er geen markt voor zagen, tot groot verdriet van een groot aantal fans. Steve's reactie op dit nieuws:
quote:
LucasArts' sudden decision to stop production on Sam & Max is mystifying. Sam & Max was on schedule and coming together beautifully.

I couldn't have been more pleased with the quality of the writing, gameplay, hilarious animation and the gorgeous 3D world that Mike Stemmle's team has created. The rug has been pulled out from under this brilliant team who've so expertly retooled Sam & Max for the 21st century.

I'm extremely frustrated and disappointed especially for the team who have devoted so much effort and creativity to Sam & Max. It's a shame to think that their accomplishments, as well as the goodwill that has been growing in the gaming press toward this project, will all go to waste due to this shortsighted decision.

Thanks everyone, for continuing to make your feelings known.

—Steve Purcell
Vervolgens heeft het Duitse bedrijf Bad Brain Entertainment nog geprobeerd de rechten op het spel over te kopen van LucasArts, dit liep op niets uit. De rechten die LucasArts heeft vervallen in juni van dit jaar weer aan Steve Purcell.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Tim Schafer

Nog een LucasArts-grootheid. Hij werkte aan Monkey Island, Day of the Tentacle (Maniac Mansion II), Full Throttle (hij schreef het script en werkte mee aan de ontwikkeling ervan) en Grim Fandango (over Manny Cavalera, een soort reis-agent in het land der doden).


In 2000 besluit hij dat 10 jaar LucasArts wel genoeg is ("it was getting a little bit too comfortable") en hij richt zijn eigen bedrijf op, Double Fine Productions. Het eerste spel van Double Fine Productions is de action-adventure-platformer Psychonauts.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ron Gilbert

Ron Gilbert leerde zichzelf 'assembly language programming' en zat in zijn vrije tijd vaak te programmeren. Zijn eerste programma, Graphics Basic, verkocht hij aan HESware, dat hem ook een baan aanbood. Het bedrijf hield echter al snel op te bestaan. Hij vond werk bij LucasFilm, poorten van Atari 800 games naar C64. In 1985 kreeg hij de kans zelf een game te ontwikkelen, een spel over een gestoorde wetenschapper in een Victoriaans huis (Maniac Mansion).


Omdat hij met de tot dan toe gebruikte tools niet kon wat hij eigenlijk wilde bereiken, ontwikkelde hij de SCUMM-taal (Script Creation Utility for Maniac Mansion) waarin later ook veel andere LucasArts-adventures werden geschreven. Daarna werkte hij ook aan games als The Secret of Monkey Island. Hij heeft de bedrijven Humongous Entertainment (bekend van onder andere Putt-Putt en Freddi Fish), en Cavedog Entertainment opgericht en is de producer van Total Annihilation. Hij heeft een blog, Grumpy Gamer. Wil je hem eens ontmoeten en over oude adventures kletsen, dan kan dat vanmiddag in Amsterdam, lees ik net
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_26750031

Sid Meier. Maker van de koning der Tycoons: "Transport Tycoon" , en wat ik begrijp van anderen, het enige echte echte piraten-spel (op de Monkey Island serie na dan), "PIrates!" , (hoewel ik met schaamte moet toegeven dat ik er (nog) niet van heb kunnen genieten).
En dan natuurlijk nog: Railroad Tycoon, Civilisation 1 en 2, Colonisation etc.

Voor een wat vollediger verslag: http://www.gamespot.com/features/sidlegacy/
Don't think you are, know you are.
http://forum.fok.nl/topic/258357
pi_26750081
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 11:53 schreef GHans7 het volgende:
Sid Meyer.
Het is Sid Meier.
pi_26750122
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 11:55 schreef chibibo het volgende:

[..]

Het is Sid Meier.
Ik ben een n00b
Don't think you are, know you are.
http://forum.fok.nl/topic/258357
pi_26750288
Shinji Mikami



De man die alles kan maken bij Capcom (letterlijk en figuurlijk)

van oa:

Resident Evil
Devil May Cry
Killer 7

Hij draait er alleen zijn neus niet voor om om exclusives iets minder exclusief te maken
Sold my Soul to Sony
pi_26750329
Alles en iedereen die achter Mortal Kombat 3 zaten

tevens, die links van gamespy article hier zijn echt bruut, ik heb ze vroeger gelezen

iedere commerciele manager (ook buiten de gamesindustrie ) zou het moeten lezen

[ Bericht 51% gewijzigd door mechatronics op 05-05-2005 12:15:02 ]
-
  donderdag 5 mei 2005 @ 12:06:48 #39
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_26750330
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 11:31 schreef lizardtattoo het volgende:

Ron Gilbert

Ron Gilbert leerde zichzelf 'assembly language programming' en zat in zijn vrije tijd vaak te programmeren. Zijn eerste programma, Graphics Basic, verkocht hij aan HESware, dat hem ook een baan aanbood. Het bedrijf hield echter al snel op te bestaan. Hij vond werk bij LucasFilm, poorten van Atari 800 games naar C64. In 1985 kreeg hij de kans zelf een game te ontwikkelen, een spel over een gestoorde wetenschapper in een Victoriaans huis (Maniac Mansion).
[afbeelding]

Omdat hij met de tot dan toe gebruikte tools niet kon wat hij eigenlijk wilde bereiken, ontwikkelde hij de SCUMM-taal (Script Creation Utility for Maniac Mansion) waarin later ook veel andere LucasArts-adventures werden geschreven. Daarna werkte hij ook aan games als The Secret of Monkey Island. Hij heeft de bedrijven Humongous Entertainment (bekend van onder andere Putt-Putt en Freddi Fish), en Cavedog Entertainment opgericht en is de producer van Total Annihilation. Hij heeft een blog, Grumpy Gamer. Wil je hem eens ontmoeten en over oude adventures kletsen, dan kan dat vanmiddag in Amsterdam, lees ik net
Misschien ga ik er wel heen om hem te confronteren met al die uren gemiste slaap die hij veroorzaakt heeft in mijn leven! .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_26750470
Transport Tycoon is van Chris Sawyer hoor!
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 11:53 schreef GHans7 het volgende:
[afbeelding]
Sid Meier. Maker van de koning der Tycoons: "Transport Tycoon" , en wat ik begrijp van anderen, het enige echte echte piraten-spel (op de Monkey Island serie na dan), "PIrates!" , (hoewel ik met schaamte moet toegeven dat ik er (nog) niet van heb kunnen genieten).
En dan natuurlijk nog: Railroad Tycoon, Civilisation 1 en 2, Colonisation etc.

Voor een wat vollediger verslag: http://www.gamespot.com/features/sidlegacy/
  donderdag 5 mei 2005 @ 12:57:05 #41
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_26751547
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 12:04 schreef Jebus het volgende:
Shinji Mikami


Hij draait er alleen zijn neus niet voor om om exclusives iets minder exclusief te maken
Hij was juist erg pissed dat Re4 naar de Ps2 gepoort werd, en is daarom uit dat team gestapt.
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_26751632


Is deze meneer alweer vergeten ofzo???
pi_26751659
Leisure Suit Larry!
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 12:59 schreef -Xerxes- het volgende:

[afbeelding]

Is deze meneer alweer vergeten ofzo???
pi_26752098

pi_26752158
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 12:59 schreef -Xerxes- het volgende:
[afbeelding]

Is deze meneer alweer vergeten ofzo???
pi_26752185
pi_26752476
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 13:20 schreef Xrenity het volgende:
[afbeelding]
Nou Bullfrog heeft in het verleden een paar klassiekers gemaakt hoor.....
pi_26753221
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 13:37 schreef Retuobak het volgende:

[..]

Nou Bullfrog heeft in het verleden een paar klassiekers gemaakt hoor.....
Klopt, waren zeker goede games
  donderdag 5 mei 2005 @ 14:12:04 #49
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_26753323
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 13:37 schreef Retuobak het volgende:

[..]

Nou Bullfrog heeft in het verleden een paar klassiekers gemaakt hoor.....
Understatement .

Dit is stiekem een tvp, want ik wil zelf ook nog wel een stukje schrijven binnenkort. Het enige wat mij nu nog rest is goed bezig mensen!
  donderdag 5 mei 2005 @ 14:18:04 #50
91300 pieter_pontiac
For whom the bell tolls..
pi_26753462
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 11:31 schreef lizardtattoo het volgende:
Tim Schafer

Nog een LucasArts-grootheid. Hij werkte aan Monkey Island, Day of the Tentacle (Maniac Mansion II), Full Throttle (hij schreef het script en werkte mee aan de ontwikkeling ervan) en Grim Fandango (over Manny Cavalera, een soort reis-agent in het land der doden).
[afbeelding]
Laten ze die man een standbeeld geven, dat waren echt GE-WEL-DIGE spellen!
Dáár zou nu eens een vervolg op moeten komen...
hostes ad pulverum ferire
Spatie is kapot.
's Avonds een vent, 's ochtends gebanned
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')