Shigeru Miyamoto![]()
Shigeru Miyamoto is wellicht de bekendste naam in de video game industrie, en wordt door velen gezien als een van de grootste creatieve genieën op het gebied van game design.
Miyamoto werd in 1977 aangenomen bij Nintendo, en werkte in eerste instantie als ontwerper van verpakkingen. In 1980 bracht Nintendo de arcade game Radarscope uit, waarvan werd gehoopt dat deze het begin zou worden van een succesvolle reeks games. Het spel flopte echter en bracht de Amerikaanse tak van Nintendo op de rand van de afgrond. Nintendo had een hit nodig, en Miyamoto kreeg de opdracht een nieuw, succesvol arcadespel te ontwerpen. Alle topmensen in Japan waren op dat moment echter bezig met andere zaken, en Miyamoto was op dat moment de enige beschikbare medewerker.
In eerste instantie was het de bedoeling dat Popeye de hoofdrol zou spelen, maar nadat Nintendo de Popeye-licentie kwijtraakte, kreeg Miyamoto de vrijheid zelf de karakters te bedenken. Deze karakters werden de timmerman Jumpman, de held van het spel, en de dame in nood, genaamd Pauline. De slechterik was een grote aap met de naam Donkey Kong, wat tevens de titel van het spel was.
Donkey Kong werd een groot succes, en na het maken van enkele opvolgers, wilde Miyamoto een spel maken waar twee spelers tegen elkaar konden spelen. Het personeel van Nintendo of America had Jumpman intussen de naam Mario gegeven, en omdat werd opgemerkt dat hij er meer als een loodgieter uitzag dan als een timmerman, besloot Miyamoto Mario's nieuwste spel te laten plaatsvinden in het rioolstelsel van New York. Mario kreeg meteen een broertje, Luigi genaamd, en het spel Mario Bros. was geboren. Het werd net zo'n grote hit als Donkey Kong.
In 1984 had Nintendo spellen nodig die de verkoop van haar console, de Famicom (beter bekend als Nintendo Entertainment System in Amerika en Europa), zouden stimuleren. Miyamoto werd benoemd tot hoofd van de nieuwe Entertainment afdeling en kreeg de opdracht leuke, originele spellen te bedenken. Enkele games van de hand van deze afdeling zijn Duck Hunt, Popeye en Excitebike, maar het grootste succes werd het spel Super Mario Bros., dat voor miljoenen mensen de hoofdreden was een Famicom aan te schaffen.
Als kind hield Miyamoto ervan dingen te ontdekken. Een van zijn dierbaarste herinneringen is een grot die hij in de heuvels bij zijn huis ontdekte. Nadat hij genoeg moed bij elkaar had geraapt, ging hij met een zelfgemaakte lantaarn de grot binnen. Het gevoel dat hem bevind toen hij een tunnel naar een nieuwe grot ontdekte is hem altijd bijgebleven.
Het is dit gevoel dat Miyamoto aan de speler probeert over te brengen in The Legend of Zelda, na Mario de grootste franchise van Nintendo. Het eerste deel uit deze serie, dat in 1987 werd uitgebracht, was het eerste spel waarvan meer dan 1 miljoen exemplaren zijn verkocht. A Link to the Past, het eerste Zelda-deel voor de Super Famicom (of Super NES), werd door veel tijdschriften geprezen als het beste spel aller tijden.
Nintendo had intussen natuurlijk in de gaten dat ze met Shigeru Miyamoto een goudmijn in handen had, en hij werd al snel benoemd tot producent, waardoor hij in staat werd gesteld aan meerdere spellen tegelijk te werken.
Toen Nintendo met de Nintendo64 op de markt kwam, kon Miyamoto, naar eigen zeggen, eindelijk spellen maken zoals hij ze in gedachten had. Hij keerde voor het eerst sinds de jaren '80 terug als director, voor het spel Super Mario 64. Net als A Link to the Past, werd ook dit spel door critici wereldwijd bejubeld als het beste spel aller tijden, en heeft het de standaard gezet voor 3D platformers. Volgens velen is deze standaard zelfs nog nooit overtroffen.
Miyamoto is nog altijd werkzaam bij Nintendo, onder andere als lid van de raad van bestuur, en nog steeds als producent. Intussen wordt Mario wereldwijd gezien als het symbool van video games, en volgens sommigen is hij beroemder dan Mickey Mouse. Er bestaat geen twijfel over: een spel van Shigeru Miyamoto er voor kan zorgen dat de verkoop van een console in de miljoenen loopt.
In oktober 1995 bereikte Nintendo de mijlpaal van 1 miljard verkochte spellen; 13% daarvan zijn van de hand van Miyamoto, en dan zijn de spellen, gemaakt door anderen op basis van door hem bedachte karakters, niet meegerekend. Super Mario Bros. 3 was in de Verenigde Staten alleen al goed voor een opbrengst van $500 miljoen; een bedrag dat in die tijd alleen werd overtroffen door de film E.T.